WAREN IN HET NIEUWS VIII 1 HELEEN VAN CAPELLE NU TOLK IN PARIJS Ik schaam me nog dat ik zo vals zong..." GEEN BLOOT IN KLEEFS STADTHALLE Maar wel acht seksbars die veel klandizie uit Nederland trekken S? i HELDIN VAN „AF EN TOE GAAN PA EN MOE..." - - i ZATERDAG 12 DECEMBER 1970 Erbl] jj Speeltuintoer Geen Heintje Croissants Poppenwagens MBSI ALS ZELFS Heleentje van Capelle („Af en toe gaan pa en moe met ons naar de speeltuin toe") in heel Parijs en omgeving geen speeltuin weet te vinden, dan kunnen we gerust aannemen dat we wat wippen en schommels betreft in de verkeerde buurt zitten. Dat Heleentje in middels Hélène van 26 is en de laatste tijd, ze geeft het eerlijk toe, niet zo naar speeltuinen heeft uitgekeken, doet daar niets aan af. Wanneer we na langdurige om zwervingen per métro en taxi tenslotte een eenzame draaimolen vinden, even buiten Parijs, notabene vlakbij de straat waar Hélène-van-nu een vrijstaand huis (600 NF per maand!) bewoont, is ze er stil van: „Hoe is het mogelijk, dat ding heb ik hier nog nooit gezien!" mmmuinnnnnnnnnniuinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnrrimi—MnnuMMHmimMWWtimwiwmM»»» mmmyinjinnfinnnnjuuinmuvinnnnnnnnnfirrmnnn-iim«— OM VERVOLGENS, een tikkeltje te genspartelend (,Atoet ik daar nou écht in gaan zitten?") speels te poseren voor „de" foto. Wanneer de draaimo len weer stilstaat, blijkt asblonde Hé lène gelukkig niet misselijk geworden zodat ze in prima conditie is om even later in de Rue des Tilleuls nummer veertien, in het tegen de lichtstad leu nende Ville-Momble een zeer Hollands kopje koffie te zetten. En honderd uit („wat gezellig om weer eens Neder lands te kunnen praten") te vertellen over toen en nu. OVER TOEN: „Ja, dat plaatje. ik heb hem niet eens maer! Zelfs het elpeetje dat ze er later van hebben ge maakt, heb ik niet M'n moeder wei en als ik in Holland ben, zetten we het nog wel eens op. Ik schaam me nog steeds dat ik zo vals zong (Van een onzer verslaggevers) BURGEMEESTER SCHRODER van de Duitse grensplaats Kleef gaf een dreun met zijn vuist op tafel. Dat was op het moment waarop een horeca-exploitant ver gunning aanvroeg voor het laten optreden van een damesorkest in de Stadthalle, voor dames met „Oben ohne", oftewel zonder b.h. „Bloot in de cafés is tot daar aan toe. Ik stoot me er niet aan. Maar bloot in de Stadthalle wordt me te dol", zei de burgemeester. Het or kest pakte dus in en zal zich nu vermoedelijk installeren in een van de bars in Kleef, waar je 's avonds moet aanbellen als je binnenge laten wenst te worden. Daar mag het, want sedert In Duits land diverse porno-taboes overboord zijn gezet, rolt ook de „live"-sex, die voorheen was voorbehouden aan be sloten kringen in het Ruhrgebied, in machtige golven op het Nederlandse grensgebied toe. Voor Nijmegenaren en Arnhemmers ligt de verleiding nu praktisch naast de deur: in Emmerich en Kleef. En de gevolgen zijn merkbaar: in menige Duitse chambre-séparée is de voertaal Nederlands geworden. Onder de rode lampjes wordt aan de „Wiedergut- machung" gewerkt met een liefdevolle overgave die volgens de bar-exploitan- ten hartverwarmend is. „HET WAS niet tegen te houden", zegt in het Kleefse stadhuis de heer Janssen, wiens taak als gemeente ambtenaar het is om van tijd tot tijd in de bars de laatste ontwikkelingen in ogenschouw te nemen, onder welke opdracht hij niet zichtbaar gebukt gaat. „Het is begonnen in Duisburg, twee jaar geleden. In „Der goldene Anker" en „Tabu", om precies te zijn. Dat was niet meer het gewone onschuldige striptease-werk, maar echte keiharde woeste sex op het podium. Met man nen en vrouwen. Degenen uit ons ge west, die het weieens wilden zien, reis den naar Duisburg. Nu in heel Duits land veel meer is toegestaan, begin nen de bar-exploitanten in ons gebied nukkig te doen, omdat ze werden ach tergesteld bij het Ruhrgebied: discri minatie en zo". VOLGENS INSIDERS begint het in Emmerich (met twee of drie bedrij ven) en in Kleef (met acht bedrijven) nu toch ook vormen aan te nemen waarover de bezoekende Nederlander Hij is echter ruim van opvatting. „Straatprostitutie, zoals Arnhem en Nijmegen dat wel hebben, kennen we hier niet. Daar zou de bevolking be zwaar tegen hebben. Maar van deze Nachtclub 1800: weinig kieskeurig wat „artiesten" en bezoekers betreft. zich rijkelijk verbaast. In praktisch al deze bars lopen de meisjes er bij als of ze voortdurend door de tropenzon worden geplaagd. Het is dan nog maar een te verwaarlozen stapje naar „Oben ohne", hetgeen dan ook zonder be zwaar gebeurt als de stemming in het bedrijf daartoe aanleiding geeft. Twee bars vertonen bovendien in een belen dende zaal pornografische films. In de ene bar wordt de bezoeker daarvoor tien mark extra gevraagd, de andere bar beschouwt het als een soort klan tenbinding en in dat bedrijf wordt men dus gratis verwezen naar het aangren zende filmzaaltje. ER WORDT in de bars geen gele genheid gegeven om naar de slaapver dieping te vertrekken. Maar dat in de afgeschutte vertrekjes, waarvan vrij wel al deze bars zijn voorzien, uitslui tend van gedachten wordt gewisseld over de vooruitzichten voor de aard appeloogst, gelooft ook burgemeester Schroder niet. bars heeft niemand last. Geen enkele burger heeft geprotesteerd. Er is in het begin wel verzet geweest omdat men hinder voor de buren verwachtte. Nachtelijk lawaai e, zo. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Integen deel, de bezoekers houden zich muis stil. Niemand hoeft aanstoot te nemen. Moeten wij aan volwassen mensen dan verbieden, het vertier te hebben dat ze zoeken?", zegt men in het stad huis van Kleef. IN HET 45.000 inwoner tellende grensstadje hoort men tegenwoordig iedere tongval, want het zijn lang niet alle Duitse meisjes die te pronk zitten aan de bars. Nederlandse „gastvrou wen" staan minstens even hoog op de hitparade en meisjes uit Zweden, Ita lië, Turkije, Joegoslavië, die naa- Duitsland kwamen als gastarbeidsters maar weldra uitweken naar het voor hen aanlokkelijker arbeidsterrein van Eros, zijn er te kust en te keur. DE BEZOEKERS zijn volgens het „Ordnungsamt" thans voor ongeveer een kierde deel afkomstig uit Neder land. Er is tot vier uur 'S nachts, als de bars geen nieuwe gasten meer mo gen binnenlaten, dan ook in korte tijd een zeer intensief grensverkeer ont staan, nu dorpjes en stadjes in Duits land de vruchten bieden die in Neder land nog verboden zijn. Het kleine Kleef heeft in korte tijd acht bars gekregen, getooid met de exotische namen: Haus Regina, Bar 1800, Maxim, Mylord, Madamclub, La Fleur, Golden d'Or en Las Palmas. Variërend van exclusief (Hóuse Regi na en La Fleur) tot zo-zo (Bar 1800). Nijmegenaren en Arnhemmers ont moeten er elkaar als ze er 's avonds tegen betaling van ƒ3,50 hun biertje drinken (en een duurder drankje laten inschenken voor de juffrouw-uit-Tur- kije), want de prijzen zijn in alle be drijven vrijwel gelijk. „Die sexgolf is als een stoomwals op ons afgekomen. Vanuit het Ruhr gebied naar de Nederlandse grens. Het wordt nu helemaal op Nederland ge oriënteerd", zegt men in Kleef. Zolang het geen narigheid veroor zaakt, heeft burgemeester Schroder er vrede mee. Maar een blote dameska pel op het podium van „zijn" mooie Stadhalle? Dat nooit! ZE WAS helemaal zeven jaar toen. Dat was 1951, negentien jaar geleden Ger de Roos van het Orkest zonder Naam en Willy Francois van het kin derkoor De Karekieten hadden een nieuw liedje dat in Duitsland erg po pulair was „Pack die Badehose ein," Conny Fröboes zong het. In het Ne derlands moest het „Naar de speel tuin" heten. Een vertaling was er. een meisje dat het kon zingen niet. Helene: „Toen ze bij De Karekieten niemand konden vinden, herinnerde Ger de Roos zich plotseling dat mijn vader wel eens had verteld over een dochtertje met een leuk stemmetje. Dat was ik." Twee weken later ging heel Neder land, jong en oud, op 78 toeren naar de speeltuin. Het liedje sloeg enorm in. Heleentje van Capelle was in één klap het bekendste meisje van Neder land. Ook de radio ging van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat naar de speel tuin. HET LIEDJE bleef jaren goed. Toch werd Heleentje geen Heintje of Wil- ma. Wat dat betreft had ze de tijd te gen. Of niet, 't is maar hoe je 't be kijkt! Helene, al Vh jaar in Parijs, de laat ste anderhalf als tolk voor Essuyages de l'Ile de France, een Amerikaanse firma in synthetische zemen en ande re huishoudelijke artikelen („een leu ke job en het betaalt erg goed, 2000 nf in de maand") is blij dat ze geen „Heintje" is geworden. „Gelukkig niet; wat een jeugd moet dat kind heb ben!" Had ze dan geen zangeres willen wor den? „Nee hoor. Oké, ik had een leuk kin derstemmetje. Maar als je wat ouder wordt en je zingt nóg vals, dan moet je er natuurlijk wel mee ophouden. Ik werd er trouwens doodziek van; ik heb wel duizend speeltuinen en tentoon stellingen officieel geopend. Voor een kind is dat, heel even, reuze leuk maar het verveelt snel. Altijd netjes in de kleertjes, altijd maar braaf lachen.Ge- lukkig hebben mijn ouders mij nooit gepousseerd in die zin dat ik zo no dig moest, iets dat bij andere kinde ren wel vaak gebeurt. Die zitten la ter met de ellende." Helene zeer duidelijk niet. Ze rooit het best in het Parijse, met haar fraaie door veel tuin omgeven huis, haar af wisselende, goed gehonoreerde werk, haar Triumph („nee geen sport, een doodgewone personenauto"), haar be perkte gezellige vrienden- en kennis senkring. Waarom koos Helene voor Frankrijk? „Ik werkte bij Philips Telecommuni catie en als zoveel meisjes van rond de twintig wil je wel eens naar het buitenland. Ik dacht aan een jaar of zo. Philips wilde me in Parijs hebben, ik ging en zit er nog." Niet meer bij Philips. Ze is intus sen aan haar derde baan in Parijs bezig. Tussen wat ze toen en nu deed zit het luxueuze President-Hotel waar ze ruim een -jaar receptioniste was. „Fijn werk, maar de uren lagen heel moeilijk. Ik maakte 65 uur in de week en op feestdagen, met Pasen en nieuw jaar, als ik naar Nederland wilde, moest ik werken." DAT EERSTE jaar bij Philips-Pa- rijs was een erg moeilijke tijd." He lene: „Ik verdiende ongeveer de helft van wat ik nu heb Na de vijftiende van de maand at ik 's ochtend, 's mid dags en 's avonds croissants, omdat ik anders m'n huur niet kon betalen." Ziet Nederland haar nog eens terug „Dat zit er voorlopig niet in. 't Be valt me nog steeds hier. Bovendien kunnen ze me in Nederland nooit be talen wat ik nu verdien. In Nederland is drie talen spreken doodgewoon, hier betalen ze je er ontzettend goed voor." Mist ze Nederland vaak? „Sommige dingenzuurkool bij voorbeeld en drop natuurlijk, dat ken nen ze hier niet." Moeder Van Capelle die Helene twee drie keer per jaar komt opzoeken, weet wat er van haar wordt verwacht. Helene's vader is vo rig jaar augustus overleden. Hij was leraar conservatorium en dirigent van AVRO's musette-orkest „Les gars de Paris." Vader Van Capelle schreef ook de muziek van liedjes die Heleentje na haar speeltuinsucces zong. „Mijn va der heeft een groentetuin," ,,Naai het vuurwerk" en „Mijn vader speelt pic- colino". Ze deden het aardig maar eve naarden de vroege uitschieter in de verste verte niet. Wel kwam er een uitnodiging van de Franse radio: „of ik maar even een paar Franse kinder liedjes kwam zingen. De tekst zouden ze wel fonetisch voor me opschrijven. Hup, ik ei naar toe, acht jaar en he lemaal alleen in een vliegtuig!" HELEENTJES populariteit heeft een jaar of vijf mogen duren. Financieel zijn haar ouders er geen cent wijzer van geworden. ,Jk was nog geen veer tien geweest en dan mag je niet ver dienen, althans geen geld. Als ik een speeltuin openzong, betaalden ze me steevast in poppenwagens en poppen. Honderden heb ik erf' Terug naar Helene, blauwgrijze ogen, roodblauw tuniekpak, achterover leunend in een azuurblauwe fauteuil: „Heb je gezien dat ik een pruik op heb? Van mezelf heb ik erg lang haar, ook blond." ECHT „UIT" gaat ze weinig: „Pa rijs is duur." Haar kleren koopt ze in Nederland, om dezelfde reden. Maxi, midi, 's zomers gaat ze, als alle Fran sen als het even kan „a la campagne" of naar zee (Dieppe) Op haar boeken plank: Vicki Baum, Pearl Buck, Bo- mans, Zola, Claus, Johan Fabriciu* opvallend veel detectives, Richard Po- wel, Jan Cremer." „Haar 'Af en toe gaan pa en moe. duikt in Nederland nog regelmatig in verzoekprogramma's op. Dat wel. - v s s i 1 4* if Haus Regina heet een wat exclusievere sexclub te zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 21