„Als zwarte vrouw ben ik gewend te vechten"
ANGELA DAVIS WACHT OP HAAR
UITLEVERING AAN CALIFORNIË
Zaak van Soledad-broeders
werd haar noodlottig
Wapenhandel
in België
aan banden
SSHS&ifeï RSKHSSf—
Mr. L. R. J. ridder van Rappard
gaat bestsellers schrijven
„Ik steek boven de gemiddelde
burgemeester uit'
Premier wi
fit blijven
WIJ VAN RAPPARDS
ZIJN FELLE MEN SEN
13
I EENZAAMHEID
TEMPEL
REL
LACHEN
DINSDAG 22 DECEMBER 1970
Tweemaal Angela Davis, na de arrestatie (links) en vóór de speurtocht naar haar begon.
"ft Verlegen
Wapens
(Van onze correspondent)
GORINCHEM - „Qua mentaliteit en temperament
kom ik gemakkelijk boven de gemiddelde burgemeester
uit. Dat komt, denk ik, omdat ik geen volbloed Neder
lander ben". Aldus Gorinchems burgemeester mr. L. R.
J. ridder van Rappard, die bijna veertig jaar burgemees
ter is, waarvan 32 in Gorinchem. In de loop der jaren
heeft hij door zijn kernachtige uitspraken heel wat stof
doen opwaaien. Hij kreeg etiketten opgeplakt als kuis
heidsridder, zedenapostel, oranjeklant, feodaal, reactio
nair en rechtse rakker. Eind juli volgend jaar gaat hij
met pensioen. „Mijn voorouders kwamen uit Polen, Hon
garije en Frankrijk. Ik ben weliswaar in Bloemendaal
geboren maar dat is min of meer toevallig. Mijn ouders
bivakkeerden daar aan het strand. Wij Van Rappards
zijn felle mensen. Mijn overleden broer in Heemstede
was dat ook.
(Van een speciale medewerker)
NEW YORK In een kleine don
kere cel van de New Yorkse vrouwen
gevangenis wacht een jonge negerin
op haar „uitlevering" aan de staat
Californië, waar zij zal worden be
recht wegens medeplichtigheid aan
moord en ontvoering: Angela Davis.
Zij leverde de wapens voor de drie
arrestanten, die kort geleden uit een
Californische rechtszaal ontsnapten
en hun rechter als gijzelaar meevoer
den. In een vuurgevecht met de po
litie kwamen alle vier om het leven,
de rechter volgens de justitie
door kogels van de gevangenen.
Als de 26-jarige Angela haar verhaal
vertelt begint zij in de herfst van 1959, de
tjjd van de verkiezingsslag tussen John F.
Kennedy en Richard Nixon. Martin Luther
King ging de gevangenis in en uit en de
burgerrechtbeweging barstte uit zijn voe
gen.
J geving even medeplichtig als de even later
I door de politie doodgeschoten jongen.
De politie deed een inval in haar huis in
San Francisco, maar Angela was al ver
dwenen, spoorloos, waarmee de intensieve
jacht van de FBI op haar begon, die twee
maanden duurde.
Ten onrechte vermoedde de federale re
cherche dat zij het land had verlaten langs
één van de smokkelroutes van de Zwarte
Panters: met een drastisch veranderd
uiterlijk reisde zij door Amerika, in ge
zelschap van de rijke jonge neger David
Poindexter uit Chicago. Toen zijn verdwij
ning bekend werd, richtte het onderzoek
zich met name op hem. In een New Yorks
motel werden beiden tenslotte gearresteerd.
Vrienden van Angela zeiden dat zjj zich
I doelbewust heeft laten aanhouden en her
innerden aan haar uitlatingen tegenover de
curatoren van de universiteit: „Als zwarte
vrouw ben ik eraan gewoon geraakt te
vechten en ik vecht nu".
RIDDER VAN RAPPARD
ANGELA DAVIS verliet haar ouderlijk i siteit in Massachusetts, waar zij Franse
huis in Birmingham en ging naar het noor- letterkunde en naderhand filosofie studeer
den. In Alabama was haar geleerd „de an- de. In weerwil van haar opmerkelijke re-
dere wang toe te keren" wanneer blanken sultaten bleef zij een verlegen, in zichzelf
haar „nikker" noemden, naar de achterste gekeerd meisje. Haar beste vriendin op de
banken in de bus verwezen of op andere universiteit was Lannie, een blank meisje
manieren discrimineerden. Haar vader be- I van zeer goede komat. Alleen haar, en dan
heerde een benzinestation, moeder was on- nog maar een doodenkele keer, vertelde
derwijzeres. Met hun dochter verdwenen Angela over haar jeugd in het donkere
hun hoop en dromen naar het noorden, zuiden. Lannie zegt later: „Ze vertelde me
toen die een beurs voor een middelbare hoe het leven was in Alabama, hoe men.
school in New York kreeg.
ZIJ STUDEERDE met zulke goede cij
fers af, dat zij een beurs kreeg voor de
exclusieve, progressieve Brandeis-univer-
(Van onze redacteur in Brussel)
BRUSSEL. België gaat eindelijk paal
en perk stellen aan de vrijgevochte han
del in vuurwapens. Tot dusver kon ieder
een een pistool, revolver of wel ander
schiettuig ook gewoon als een pond zuur- i
tjes in de winkel kopen. Daarvoor had !-'• F 110S0J16
men geen vergunning nodig.
sen haar behandelden, verschrikkelijke
verhalen".
In haar laatste jaar op Brandeis liep
Angela ook college bij de marxistische
filosoof Herbert Marcuse, wiens denkbeel
den grote invloed op haar hadden zoveel
dat zij haar studie voortzette aan het In
stituut voor Sociaal Onderzoek in de West-
duitse stad Frankfort.
Het was 1967 en de rassenstrijd in haar
eigen land ging Angela Davis steeds meer
bezighouden. Daarom ging zij terug, ook
weer naar de colleges van Marcuse, die nu
op de universiteit van Californië doceerde.
Ook in haar uiterlijk werden de verande
ringen, die zij geestelijk doormaakte, merk
baar: zij ging een „Afrikaans" kapsel dra
gen, want „Black is beauty". Zij raakte
steeds meer betrokken bij de agressieve
beweging in de strijd voor gelijke rechten.
Haar scriptie was al even typerend: een
studie over het geweld in de Franse revO'
lutie. Angela raakte beïnvloed door de
Zwarte Panters en werd lid van de Ame-
rikaanse Communistische Partij. Haar
vrienden werden nu andere kleurlingen,
die een zonodig gewelddadige sociale revo
lutie voorstonden.
chette werden in staat van beschuldi
ging gesteld en gingen in eenzame opslui
ting.
DE ZAAK van de „Soledad-broeders"
die hardnekkig hun onschuld betuigden, I
greep de Zwarte Panters hevig aan Met
vele anderen, kleurlingen èn blanken, de
monstreerden Angela voor een eerljjk pro-
Zelfs sprak ze Jackson even in de ge
vangenis, van wie ze de indruk aan een
intelligent en gevoelig man overhield. De
gevangene zelf was helemaal onderstebo
ven van die korte ontmoeting en schreef
Angela roerende liefdesbrieven. Zijn 17-
jarige broer Jonathan zocht kontakt met
haar en herhaaldelijk trok hij samen
met Angela ten strijde tegen de justitiële
molen. Jonathan adoreerde Angela. Zij
ging hem steeds meer als haar lijfwacht
zien en kocht daarom twee revolvers en
een karabijn voor hem. In het van wapens
vergeven Amerika waren die maar al te
gemakkelijk verkrijgbaar en hij had er de
leeftijd voor.
In de ochtend van de 7de augustus ging
Jonathan Jackson naar de rechtszaal van
Marin County (Californië) en gaf zijn wa
pens aan drie beklaagden uit de San Quen-
tin-gevangenis die terecht zouden staan.
Met vijf gijzelaars, inbegrepen rechter Ha
rold J. Haley, ontsnapten ze uit het ge
rechtsgebouw.
Hooguit vroeg de winkelier naar een
identiteitskaart. Als men echter verklaar
de buitenlander te zijn was het zonder
mer goed. Wel was voor het dragen en
het in bezit hebben van een vuurwapen
een vergunning nodig. Maar controle was
er bijna niet.
De minister van Justitie, Vranckx, heeft I haar wegens haar communistische sympa
nu een wetsontwerp ingediend, waarbij thieën. De rector hield haar echter de hand
IN JULI 1969 accepteerde zij een benoe
ming tot wetenschappelijk medewerkster
(op de filosofische faculteit van de Los
Angeles-campus van de universiteit van
Californië). Bijna ging deze aanstelling de
mist in, want het curatorium stemde tegen
de handel in vuurwapens aan strenge be
perkingen wordt enderworpen. Dit is
evenwel niet naar de zin van de Belgi
sche federatie van wapenfabrikanten. Te
zamen met verenigingen van jacht- en
boven het hoofd en het conflict werd uit
eindelijk toch in haar voordeel beslist.
In oktober gaf zij haar eerste college
over filosofische thema's in negerliteratuur,
sportschutters heeft de federatie een bro- gr hadden zich maar 160 studenten aange-
chure uitgegeven, waarin de minister er meidi maar toen het college begon drom-
van beschuldigd wordt „een eeuwenoude den er tweeduizend jongeren samen die
industrie" te willen wurgen. Ook wordt de Angela bij binnenkomst, een beetje schuch
heer Vranckx verweten circa 25.000 men- ter, toejuichten. Toch zetten haar toespra
sen, die werkzaam zijn in de wapenin- ken, ook bij demonstraties, de studenten
dustrie, brodeloos te willen maken. niet in vuur en vlam. „Voor mij staat be
vrijding gelijk aan revolutie. Een revolutie
Rfnficfipbpw is net een gewapende strijd. Als eenmaal
OlUUSUCKvn de macht ig gegrepen breekt de moeilijkste
De minister heeft op deze aantijgingen tijd aan: dan moet je een nieuwe «>aat-
ooanhmnril met een uitvoerig perscom- schappij opbouwen Angela had sympathie
re welke hij een „opzettelijke misleiding omdat zij te gewelddadig op
van de openbare opinie" noemde. I
Minister Vranckx vergeleek de toestand La, Qnl pd nd •hmadars
in België met die in Nederland, waar, &Oieuaa uruvuv/A
zoals hij zei, m 1962 geen enkele misdaad 0ngeveer een jaar geleden vonden de
met een vuurwapen werd gepleegd. Blijk- urtenissen plaats, die Angela Davis'
baar heeft de heer Vranckx nog geen ken- treden beslissend zouden beïnvloeden. In
nis genomen van meer recente Neder- soledad-gevangenis (Californië) schoot
landse statistieken een blanke bewaker op een groep neger-
Het argument van de wapenfabrikanten gevangenen om een eind aan een vedit
dat zij schade zouden ondervinden door de partij te maken Drie gevangenen werden
nieuwe wet wees de minister als sterk gedood. Autoriteiten spraken van „gew -
overdreven van de hand. Volgens hem tigd optreden". Een paar dagen later wer
wordt 96 percent van de totale Belgische in dezelfde gevangenis een blanke bewaker
produktie uitgevoerd en zal de verminde- I doodgeslagen. Drie neger-gevangenen
ring van de verkoop op de binnenlandse de 28-jarige George Jackson, de 24-jarige
markt slechts één percent bedragen. Fleeta Drumgo en de 27-jange John Clut-
NIEMAND wist waar Angela Davis op
dat tijdstip was. Het valt ten zeerste te
betwijfelen dat zij haar flat zou hebben
gegeven aan het haast krankzinnige plan
van Jonathan, maar hij had wapens die op
haar naam geregistreerd stonden en daar
mee was zij volgens de Californische wet-
In de oorlog hebDen wij ons fel verze»
tegen de bezetter. De staking van 1943
hebben wij bijvoorbeeld voorbereid. Sa
men met 180 andere burgemeesters heb
ben we de Duitsers voor een ultimatum
gesteld. Als ze niet ophielden met de
jeugdrazzia's zouden wij met zijn hon
derdtachtigen er mee uitscheiden Ik ben
toen als boze genius opgepakt en naar
een kamp overgebracht Toen ik in het
gevang zat hoorde ik dat de Duitsers
die jongelui hadden vrijgelaten. Meer
dan duizend studenten hebben wellicht
hun leven aan ons te danken. Ik heb altijd
als rebel tegen de nivellering geprotes
teerd. En zal dat blijven doen
Ridder Van Rappard noemt de pers in
Nederland te primair ingesteld, verwij.
haar te generaliseren en verdenkt haar
van niet-doordenkerij.
„Het straatbeeld, dat is toch volkomen
verhoerd!" aldus de ridder. Ik geef toe
dat het op zich aantrekkelijk kan zijn
om een mooie juf in mini voorbij te zien
stappen. Alhoewel dat aantrekkelijke ook
weer betrekkelijk is. Maar de samenle
ving raakt toch al haar geheimenissen
kwijt? Vroeger was het met elkaar naar
bed gaan het sluitstuk van een jaren
lange omgang. Tegenwoordig is het de
start naar het riool Maar ik geioof toch
dat de jeugd weer de goede weg op gaat
Ik zie het om mi heen veel meer ionge
mensen vragen mij om ze te crouwen"
„Begrijp me goed ik ben een volko
men normale ven maar in onze tijd. in
mijn jeugd, nebben we toch momenten
gekend dat we alleen al door de aan
wezigheid van onze geliefde in vuur en
vlam raakten. En wat zie je vandaag?
Als ze naakt tegenover elkaar staan ge
beurt er nog niets bij ze Nee. idealis
me, ook van het lustgevoel is er niet
meer bij. Natuurlijk, de seksreactie van
de mens als dier is er nog wel. Maar
voor hoe lang? De mensheid wordt, zo
lang met seks om ie oren geslagen dat
zij straks geen trek meer heeft in haar
eigen voortplanting. Dan gaat de wereld
aan zichzelf ten onder".
„Het huwelijk is een onmisbaar element
I om de orde onder elkaar te hand
haven. Wij leven nu eenmaal 'n een
verdoemelijke sfeer van een neutrale
1 overheid. Een overheid die doet als een
slechte agent die een rel ziet en vlug een
I zijstraat :n slaat.Het geestelijke mi
lieu-bederf is veel en veel erger dan de
verontreiniging in de industrie. Daar moe-
I ten we met zijn allen iets aan doen".
IVMUtnnRlUVWVWVVVWWVVVVVIIIIIIIAMVVVVWVVWVWVVVVVVUWWVVVVVIIMfWVVVMfVVtfWtM/VVVVVi'VVUWVVVWVVWVVVV
Premier UI of Palme van Zweden
heeft zoals alle regeringsleiders een
druk bestaan Om fit te blijven speelt
hij, zodra zich daarvoor de gelegen
heid voordoet een partijtje tafelten
nis Op de foto is Palme in actie tegen
de Zweedse tennisspelei Johansson,
die gezien de acties van Palme een
aardige kluif heeft aan de premier.
Het zou interessant zijn om eens te
onderzoeken of de jeugd zich gecon
I fronteerd ziet met een eenzaamheid waai
ze niet tegenop kan Zelf iets presteren
I is er bijna niet meer bij, directe inspan
ning niet meer noodzakelijk. Het slechtste
werk wordt goed betaald en Ie hoeft er
niets voor te weten. Als ik naga wat ar
beiderskinderen kunnen verteren, da's on
gelofelijk. Wij leven met z'n allen in een
maatschappij waar niets meer begerens
waardig is. We kunnen door de veivaari
van alles kopen. Als je dertig nent heb
je al helemaal geen wensen meer E
is een gezegde hei bezil van de zaak is
het einde van het vermaak" Dat is. dan
1 ook de reden van het blasé zijn van
een groot deel der jeugd" zegt ridder
Van Rappard.
,In mijn tijd toen moest je met ved»
meer eigen inbreng komen, we moesten
veel serieuzer werken Ik weet het, de
mensen geloven dat niet, die denken nog
steeds dat ik uit een verwend nest kom
waar je eindexamen kon doen zonder col
leges te lopen"
„De NVSH Ik heb daar veel tegen
geageerd. Ik geloof nog steeds dat mijn
lichaam een tempel is van de Heilige
geest, ik ben niet op de wereld geko
men om alleen maai op een ander te
kruipen. Mijn kinderen voorgelicht? Daar
zagen wij geen aanleiding voor. Daar ko
men ze met hun eigen fantasie wel ach
ter, zoals 'k er ook achter ben gekomen
Ik heb mijn kinderen gewezen op plichts
betrachting. Dat hele sexprobleem is door
de NVSH afschuwelijk overtrokken. Wii
worden als gevolg van frustraties bij be
paalde streng opgevoede rooms-katho
lieke en protestant christelijke volksgroe
pen. verveeld met de sex. De NVSH
maakt op een proleterige manier propa
ganda voor de fysieke kant van de liefde"
Hij vindt dat de litteratuur in Neder
land van een onvoorstelbare grofheid ge
tuigt.
„Maar de fouten liggen niet bij de
jeugd, er is ook helemaal geen sprake
van een generatieconflict. De out moe*
je bij de oudere generatie zoeken Bil de
overheid. Is het gek dat de jeugd geen
respect heeft vooi zo'n stelletje lapzwan
sen, dat werkt averechts bij jongeren
met idealen. De jeugd in dit land wordt
al in de knop gebroken. En een rege
ring. een overheid die dat over zijn kant
laat gaan is het doodschieten nog niet
waard. Begrijp me goed, ik oen zeer
ruimdenkend, maar als je mensen din
gen laat doen die ze niet kunnen bevatten
dan gaan ze daar kapot aan."
„Ik geef toe dat er honderden zijn die
vinden dat ik mijn mond had moeten hou
den, allang geleden. Waarom? Ik schaad
toch niemand? Toevallig weet ik ook nog
waar ik over praat. Als burgemeester
constateer ik dagelijks hoe hulpeloos de
mensen zijn. Dan moet je houvast heb
ben aan je overheid Maar dat houvast
dat mis ;k -n deze democratie
Vorig 'aar had u een rel met uw ge
meenteraad Hoe is het nu en denkt u uw
pensioen te halen zonder andere rellen?"
Over die raad wil ik mets aublieke-
lijk zeggen, er is een raad die functio
neert en er is een burgemeester die func
tioneert. En wat die rellen betreft, dat
hangt niet van mij af."
Wat gaat u na uw pensioen doen, blijft
u in Gorinchem?
Vermoedelijk ga ik Gorinchem ver
laten, ik ga dan mijn geschriften tot
bestsellers maken, verder heb ik er nog
niet zo over nagedacht In ieder geval
blijf ik in de running ondanks dat er een
complot bestaat om mij te elimineren
dat complot gaat tot op de jongste dag
voort."
De ridder vindt pornografie scnadelijft
,Dat soort geschriften komt terecht bij
jongelui. Neem nu alleen zo'n ding als
Sextant eens. Er is geen enkel ander land
waar je dat gedrukt zou krijgen Elders
zou men zich voor een dergelijk infaam
werkje doodgeneren. Die hele sexhan-
del is in handen van onvolwaaraigen die
het maar om één ding te doen is: geld
„Hoe meer de maatschappij afdaalt hoe
mooier de woorden worden. Werkloos
heid heet tegenwoordig arbeidsreserve
debielen zijn zwakbegaafden en men
spreekt ook over cohabiteren. Nou ik
kan u verzekeren dat wij dat vroeger
anders noemden."
Alleen net oud-testamentische woord
„hoer" is tot op de huidige dag onge
wijzigd gebleven en dat terwijl er nu
juist zo'n toepasselijke synoniem voor te
vinden is. nameliik „liefdesreserve."
„Weet u wat de mensen eens vat meer
moesten doen? Lachen, lekker relative
rend lachen om de dingen. Ik geef toe
dat we zekere erotische publikaties moe
ten accepteren, maar dat bestiaie gedoe
daar moeten we ons ten sterkste tegen
verzetten."
Tenslotte over de linkse" -studenten:
„Het gros van de studenten bezit nog
niets, benijdt de ander daarom s het in
schijn links Maar in feite is net waan
zin, in wezen zijn ze al'emaal rechts ge
richt. Links wil maai één ding lat wij
worden betutteld looi de staat. En er
is één ding waai ik een verschrikkelijke
hekel aan het en dat .s nu juist betutteld
worden. Wij van rechts verlangen naar
een nietmate-ialistische sfeer raai een
ideologische communicatie. En zijn dat
niet juist de zaken die de jeugd ook wil?"
.Nee, op dat ount voel ik me log even
jong ik zal altijd blijven protesteren
en ageren tegen onrecht en verloedering.
Ik blijf tot mijn dood op de barricade."