Borremans Iaat kinderen spelen Bans^zesdaaËse in Beverwijk wijzer Vrolijk maar destructief FILMS garantie voor een fijne vakantie* in Haarlem lis UW KERSTMATINEES Lachen met Felke Asma WOENSDAG 23 DECEMBER 1970 LIDO Tora, tora, tor al STUDIO Kuifje LUXOR Vriezen we dood CINEMA PALACE Irma FRANS HALS Elvis REMBRANDT GEBR. ZOMER KENINGS WA- GENINGEN. fitrmmmimmmmmmifrumttmn ROXY Pornoschip Meisjes internaakt ■.v -X s HET BEKENDE Weihnachts- oratorium van J. S. Bach wordt op tweede kerstdag in het Haar lems concertgebouw uitgevoerd door het Haarlems Gemengd Koor onder leiding van Anton de Beer. Het Noordhollands Philharmonisch Orkest bege leidt het koor Klaas Bolt be speelt het orgel, terwijl de solo's worden gezongen door Martine Kox sopraan, Marianne Diele- man alt, Gerard Honig tenor en Henk Smit bas. De uitvoering begint 's middags om twee uur. Het Weihnachtsoratorium is geen „zware muziek". Het is een opgewekt en levendig werk met prachtige koralen en aria's „Er Is geen verschil tussen toneelspelen voor kinderen en volwassenen. Het gaat by beide om dezelfde professionele basis, dezelfde consciëntieusheid. Ik speel ook voor volwassenen, alleen is dit jaar het kinder toneel de hoofdmoot". Zegt Ro bert Borremans, Belgisch-Ne derlands acteur, opvallend door zyn kinderprogramma's Hoela- baloe en Spelen, die de afge lopen weken in Amsterdam te zien waren, en op tweede kerst dag, maandagmorgen en -mid dag naar Haarlem komen. „Spelen" is voor kinderen van zo'n 8 tot 12 jaar. Een cabare tesk geheel van liedjes en ver haaltjes: sommige van schrij vers, zangers, componisten met beroemde namen: Milne, Kip ling, Brassens; andere anoniem: een Tsjechisch, een Frans, een Engels volksliedje. „Spelen" is en en al speelsheid. De kinderen mogen, nee moeten zelfs mee spelen. „Sommige zitten al start klaar" zegt Robert. Hij vertelt het verhaal, over Herman Vlin- derveen en het ondeugende bos dat zijn tas verstopte en dan moeten de kinderen het na spelen. En ze worden heuse bomen en struiken en een fiets, ja, in Amsterdam zagen we zelfs hoe een argeloze vader tot kra kend boompje verheven werd. „Een kind dat kijkt is be trokken" zegt Robert. „Het hoeft niet de totaliteit van het pro gramma te vatten, als het al één zinnetje, één woord, één gebaar meeneemt, ben ik al tevreden." Hij vertelt hoe belangrijk de opbouw van het programma is, simpel beginnend en naar die improvisatie toewerken „dan kennen ze mij op den duur". En wie het programma meemaakt ziet dat inderdaad gebeuren. Hoe de kinderen hem als ge sprekspartner zien en de raakste opmerkingen dwars door het programma maken. „Vragen waar je koud van wordt" zegt Robert. Een heel ander publiek, van 12 tot 16, kijkt naar Hoelabaloe. Het idee, de opbouw van het programma is hetzelfde. Eraan toegevoegd zijn marionetten, manshoge, kleurrijke en gekke dieren. „Deze leeftijdsgroep heeft eerder kritiek dan dat ze zelf iets wil doen" zegt Robert. Van daar dat dit veel meer voorstel ling is geworden en minder zelfdoen. We misten dan ook de improvisatie. De muziek is veel gecompliceerder. Zat er bij „Spelen" alleen maar een pianist (Henk van Dijk of Klaas Rus- ticus), een heel combo begeleidt Hoelabaloe. Henk van Dijk: „Dit is qua muziek veel professio neler. Als je 12 bent moet de muziek swingen, met beat er achter." Zijn definitie van Hoelaba loe: „Het zinnigste woord dat je eraan kunt geven is „direct, aanwezig". Robert: „Hoelabaloe betekent: rumoer, tumult, her rie. Kortom er is iets aan de hand. Er wordt gezongen, ge speeld, gelachen en af en toe wordt het stil, er wordt geluis terd, maar daarna gaat de pret weer verder". Hij noemt het een „trouwbadoursprogremma". En het publiek van voornamelijk meisjes van een jaar of 13, 14 (te groot voor servet en zo), genoot zichtbaar van de inder daad swingende muziek, liedjes van onzin, sprekende bomen en beesten, met hier en daar iets heel fijns en dan weer iets waar de muziek uitspatte. Robert: „Ik houd van kinde ren. En ik heb op de scholen kennis met ze gemaakt. Ze zijn niet bevooroordeeld, ze hebben de openheid die ik wil hebben." De acteur speelde eerst in Bel gië bij het Nederlands Kamer toneel en werkte mee aan di verse produkties van de Bel- Robert Borremans en zijn band. gische televisie. Sinds ongeveer 1966 werkt hij in Nederland, bij Arena/Nieuwe Komedie, Globe en Studio. Al langere tijd houdt hij zich bezig met kinderpro gramma's. Dat startte in 1962, toen hij samen met acteur regisseur Leo Beyers bij de schooljeugd zijn poëzie- en prozaprogramma's bracht. Lang zamerhand ontstonden Spelen en Hoelabaloe. Vorig seizoen werden delen van het eerste al op de televisie in „Kijkkast" opgenomen en de Tros heeft delen van Hoelabaloe zij het voor een jongere leeftijds groep opgenomen. In Haarlem komt Robert ove rigens met nóg een programma: Peper en Zout. Dat is voor de allerjongsten van 5 tot 7. De titel is ontleend aan een reeds in 1865 uitgegeven bundel ver halen en versjes voor kinderen, „Popper and Salt (or seasoning for young folks)" geschreven door Howard Pyle. Ook hierin weer liedjes en verhaaltjes van iedereen en over van alles en nog wat. In Amsterdam vroegen de kinderen na afloop van de pro gramma's: „Wanneer kom je weer?" Borremans geeft een familie matinee, ook voor de jongsten, op tweede kerstdag om 2.30 in de stadsschouwburg; op 28 dec. doet hij „Spelen" om 10.30; en 's middags om 2 uur Hoelabaloe. De voorstellingen worden geor ganiseerd door de dienst Sport en Jeugdzaken en de Schouw burg. INGE CRUL OP EERSTE KERSTDAG laat de Nederlandse Comedie in de Haarlemse stadsschouwburg een vrolijk blijspel zien. „Hotel 't Paradijs" van de befaamde Franse boulevardstukkenschrij- ver Georges Feydeau. Guus Oster regisseerde de dolle situ aties die deze klucht oplevert tot in de puntjes. Bob de Lange speelt een schitterende oude snoeper. Verder spelen mee: Nell Koppen, Elisabeth Ander sen, Will van Seist en anderen. DE POPULAIRE organist Fei- ke Asma geeft op tweede kerst dag in de Grote of St. Bavokerk een concert dat om half vier be gint. Het wordt georganiseerd door het Haarlems Comité Vrienden van het Orgel. Asma is net terug van een tournee door de Verenigde Staten en Canada. Het programma van dit kerstconcert, dat begonnen en besloten wordt met samenzang, vermeldt werken van Bach, Guimant, Dupré, Willem Mudde en Jan Zwart. Het zal storm lo pen; bij zijn vorige optreden kreeg Asma 1400 luisteraars in de Bavo-kerk. EEN POGING OM tussen muziek en dans een hecht con tact te laten ontstaan wordt van zaterdag 26 tot en met donder dag 31 december in de Stede lijke Muziekschool Beverwijk aan het Westerhoutplein onder nomen. Het aldus te vormen thema, naar een idee van Cor Poelman, als balletleraar aan de muziekschool verbonden, wordt uitgekristalliseerd in een kerst- kunstzesdaagse in het gebouw van de muziekschool. De handreiking van de Be verwij kse muziekschool aan Cor Poelman betekende tevens een prachtige gelegenheid iedereen kennis te laten maken met gou aches, schilderijen, tekeningen en etsen, die betrekking hebben op de danskunst en de muziek. Aan alle leerlingen van de Be verwij kse scholen is namelijk gevraagd deel te nemen aan een tekenwedstrijd. Er zijn ruim 200 tekeningen binnen gekomen. De winnende inzendingen worden geëxposeerd, temidden van het werk van drie kunstenaars, Toer van Schayk en Dick Stolwijk uit Amsterdam en Adri Frigge uit Rotterdam. UIT- Toer van Schayk is solist bij het Nationaal Ballet en expo seert veelvuldig in galerie Krik haar te Amsterdam. Hij ont werpt vaak de kostuums en de decors voor het ballet van Rudi van Danzig. Adri Frigge, een 23-jarige jongeman, werkt vrij abstract. Hij inspireert zijn te keningen en etsen onder andere op de Mexicaanse dansfolklore. Ook hij exposeert, voornamelijk in galerie Asselijn uit Amster dam, die zijn werken aan de Muziekschool Beverwijk heeft afgestaan. Dick Stolwijk ten slotte verzorgt veel boekillus traties over dans. De opening, die volgens Cor Poelman een happening van eerste orde moet worden, vindt zaterdagmiddag 26 december in de muziekschool plaats. Mede werking hierbij verleent Harry Spamaay van de muziekschool en Leos Faltus. Vijftig groepen leerlingen van de muziekschool verzorgen zes middagen achtereen, van half twee tot half zes, muziekuit voeringen in de drie expositie zalen. Zondagmiddag 27 decem ber tenslotte houdt Ine Rietstap een lezing over „De dans door de eeuwen heen". Deze vroegere ballerina is nu adjunct-direc trice van de Scapino-academie te Amsterdam. ZONDAGMIDDAG om 2 uur geeft Scapino, balletgroep voor de jeugd, een voorstelling met o.a. het ballet Snippers (waar bij de dansers stukken papier scheuren), Oor om oor (waarin de Midas-legende enigszins ac tueel verteld wordt) en Voorbij gaande ontmoeting, dat nog niet eerder in Haarlem te zien was. Een scène uit Ooromoor door Scapino. AAN HET SLOT van de ca baretbijbel van Wim lbo worden de veelbelovers genoemd. Don Quishocking, die op 27 december in de stadsschouwburg optreedt, bijvoorbeeld. „Op bladzijde 690 staan we", informeert de ver moeide doch zakelijk leider Fred Florusse. „Wij zijn zo'n beetje de Maria-ten-hemelopneming in dat boek", aldus de broodmagere doch messcherpe afkatter Geor ge Groot. Don Quishocking bestaat uit vier leraren Nederlands en één lerares Nederlands. Dat leraar schap is hun sociale zekerheid, want het cabaretvak alléén zou een moeizaam bestaan beteke nen. Maar de volledige cabaret dagtaak ligt toch wel in het ver schiet. Vorig jaar september heeft Don Quishocking in het Lureleitheater opgetreden (Er is „verpulverend gelachen" aldus imiteert een Don Quishocker) en vanaf 19 maart brengt de groep een gloednieuw programma in Tingel Tangel. De repetities daarvoor worden vrijwel dage lijks gehouden in Haarlohedm in het Bavogebouw in de Haar lemse Smedestraat. De groep ontstond drie jaar geleden in Amsterdam uit een cabaretgroepje van vier studen ten Nederlands: behalve voor noemde George: de schriele doch oerkomische Anke Groot, de blonde doch uiterst muzikale Pieter van Empelen (die vrijwel alle muziek zélf heeft gemaakt) en Jacques Klöters, de man met het verfijnde hoewel niet mis te verstane gevoel voor de dubbele bodem van het geleerde woord. Dit viertal werd „aangevuld" met Fred Florusse uit Eindho ven. In 1968 won Don Quishocking het studentencabaretfestival in Delft. Sindsdien rees de ster: boekenboekonboekenDCf kenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboeken a ja boekenboeken WIJ ONTVINGEN boekenboeken boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboeken I boekenboekenboekenboekenl UIT EEN AMERIKAANS Japanse sa menwerking is de spectaculaire oorlogsfilm „Tora, tora, tora!" ontstaan die een uitput tend verslag geeft van een der sensatio neelste krijgsgebeurtenissen uit de laatste wereldoorlog: de aanval op Pearl Har bour. Op 7 december 1941 vond die aan val plaats en de Verenigde Staten werd er door in de oorlog gesleept, die in de eerste plaats natuurlijk tegen de Japanse vijand werd gevoerd maar die ook deelname aan de Europese strijd betekende. Zoals destijds al in deze kolommen is ge schreven, bestaat „Tora, tora tora!" dui delijk uit twee delen. Het eerste behandelt de Japanse voorbereidingen tot de onver wachte aanval, die dan ook in de grootste geheimhouding plaatsvonden. Het tweede deel, gemaakt door de Amerikaanse regis seur Richard Fleischer, geeft een drama tisch beeld van de vernietigende slag, die de Japanse luchtmacht aan de Amerikaan se marinebasis in de Pacific toebracht. Uiteraard is dit tweede deel het meest boeiend en het beloont de misschien wat ongeduldige kijkers, die eerst eindeloze be sprekingen van militaire leiders over zich heen moeten laten gaan, met een natuur getrouwe reportage van de eenzijdige aan val. Wat dan aan stunt- en truc-werk wordt getoond is niet gering en de kosten en moeite, die in deze realistische apothese kennelijk niet gespaard zijn, bewijzen dat er nog altijd een groot publiek te vinden moet zijn voor reconstructies op de film van de meest bloedige en destructieve hoogtepunten uit Wereldoorlog II. iuvuvi y langspeelplaat. lbo noemt het „muzikaal-litterair" cabaret en de groep zegt zelf: „Er valt ge noeg te lachen want ons doel is het publiek prettig te amuseren en daarbij onze mening te zeg gen. Vaak doen we dat subtiel, soms luidkeels, maar nooit op dringerig. Als u dan ook nog af en toe mooie, onware liedjes wilt horen dan zit het wel goed tussen ons". Deze tekst staat in hun fraai doch in nagenoeg onleesbaar lettertype gedrukte offerte-ge- schriftje. Nader over dit credo aan de tand gevoeld zeggen de Don Quishockers: Haarloheim. Voorgrond Anke Groot. Verder v.l.n.r.: Pieter van Empelen, Jacques Klöters, George Groot en Fred Florusse. „Het woord geëngageerd be staat niet bij ons. We zijn de structief". „We zijn niet politiek, dat wil zeggen: niet partij-politiek. Maar we zijn wel politiek bezig". „De pestpokken hebben we al jaren niet gehad hier. Waar ma ken we ons druk over". „De laatste tijd hebben we slechte recensies gehad. We zijn te cynisch, te sarcastisch. We TWEE TEKENSTRIPSERIES van de Belgische tekenaar Hergé, „De zeven kris- tallen bollen" en „De zonnetempel", die S beide natuurlijk ook in boekvorm ver- S schenen zijn, kan men gecombineerd terug- S vinden in de tekenfilm „Kuifje en de zon- g ne tempel", gemaakt door de Brusselse S firma „Belvision". Alle bekende figuren O uit de Kuifjes-avonturen zijn knap en hu- S moristisch tot leven gewekt in deze vlotte S produktie, die met een verbazingwekkend gemak zich op het moeilijke terrein van de tekenfilm beweegt. Onderwerp en de kleurige manier waarop het spannende verhaal met Kuifje, kapitein Haddock, professor Zonnebloem, de beide Janssens en het hondje Bobby in beeld is gebracht, maken de film in Studio tot een ideaal vacantie-uitje voor de hele familie. amuseren niet meer, we houden het publiek bezig". („Dit mag u niet in de krant zetten, u moet een wervend artikel schrijven; we hebben in Haarlem altijd uitstekende recensies gehad"). (Don Quishocking trad al ver schillende malen in Haarloheim op; op 22 en 23 januari gebeurt dat ander maal). „U wilt nog onze grote voor beelden weten? Laten we bui tenlanders nemen, die de men sen toch niet kennen: Les Frères Jacques, Lenny Bruce, Dick Gregory". „In ons cabaret worden vijf uiteenlopende meningen gepola riseerd. Onze groepsidentiteit komt slechts tot uitdrukking tij dens ons optreden. Buiten het programma haten wij elkaar. Dat mag er niet in, hoor". Wanneer valt Don Quishock ing uit elkaar? „Elke dag", wordt er geroe pen, „maar Pieter weet dat nooit omdat hij geen telefoon heeft en daarom blijven we bij elkaar". Na veel geharrewar trekt Don Quishocking, na ons „praatje" naar het Haarloheim theatertje terug, om eendrachtig los te barsten in een fraai en inder daad zeer muzikaal lied. „Wij zijn veel aardiger dan u denkt", zegt George Groot. J. HEYER LOUIS DE FUNÈS heeft bij deze film, die oorspronkelijk „Hybernatus" heet, een regisseur van naam, namelijk Edouard Molinaro toegewezen gekregen. Reden, waarom „Vriezen we dood, dan vriezen we dood" meer lijn en vakman schap vertoont dan de meeste kluchten van deze Franse komiek. De verwikkelin gen in de film beginnen als de hoofdper soon, fabrieksdirecteur De Tartas, te horen krijgt dat de grootvader van zijn vrouw bij een Noordpoolexpeditie in 1905 niet om gekomen is, maar in het ijs geconserveerd is gebleven, levend is teruggekeerd en nu na 65 jaar weer zijn rechten op huis en fabriek opeist. Een situatie dus die tot de meest krankzinnige problemen aanleiding kan geven en geen van de mogelijkheden tot kluchtige verwarringen verwaarloosd. Een van de betere De Funèsfilms. CHARLES BOOST CINEMA PALACE haalt Irma la Dou ce weer op het kerstscherm. Een spran kelende film naar de Parijse musical over het hoertje en haar geliefde, die halsbrekende toeren moet verrichten om in vermomming ook nog haar klant te zijn. Shirley Maclaine en Jack Lemmon spelen de hoofdrollen in deze Amerikaan se versie, geregisseerd door Billy Wilder. FRANS HALS toont een Elvis Presley- film: Live a little, love a little. Voor de liefhebbers, de jeugdsentimentelen en de ware rockers. Elvis is ditmaal een recla mefotograaf. Aan romances geen gebrek. UITGEVERSMIJ HOLLAND HAARLEM. „Gedichten" van Coert Poort. Het ia een keuze uit vier veel vroeger versche nen dichtbundels van deze dichter, te weten: „Twee Gedichten", „Een kleine dag voor mijzelf", „De Koning van Wezel", „Mannenwerk" én de nieuwe bundel „Zonder Omslag". Een bundeltje gedichten van Hans Andreus: „Natuurgedichten en andere". WERELDBIBLIOTHEEK AMSTER DAM. Als najaarsgeschenk biedt de Wereld- bibliotheek-vereniging (de oudste boe kenclub in den lande) haar leden een primeur voor het Nederlandse taalge bied aan n.l. Erich Segal's: „Love Story, verhaal van een liefde". Het boek, dat dit voorjaar in Amerika werd uitgege ven, werd daar een geweldig succes en stond een halfjaar lang nummer één van de bestsellerslijst. Segal is de auteur van de Beattle-film „Yellow Subma rine" en maakte de Amerikaanse versie van Toon Herman's liedjes. „Love Sto ry" is verfilmd met medewerking van Ch. Aznavour. UITGEVERIJ A. W. BRUNA ZO NEN UTRECHT. Een boek, vol portretten, foto's, teke ningen en handschriften over het: „Li terair leven in Utrecht tussen de beide wereldoorlogen", dat door Wouter Paap werd samengesteld in opdracht van het gemeentebestuur van Utrecht. Van Eldrige Cleaver, bekend door zijn boek „Soul on Ice" zijn artikelen en toespraken van zijn gevangenschap, bij eengebracht in een Bruna-Boek door Robert Scheer, die het ook heeft inge leid. Aan het slot is het befaamde Play boy-interview opgenomen. UITGEVERIJ VAN HOLKEMA WARENDORF BUSSUM. Twee boekjes, gebaseerd op de be kende T.V.-serie: „Please Sir" van John Esmonde Bob Larbey, bewerkt en vertaald door J. H. van Elswijk, onder de titel van: „Goedhartige Barbaren" v en „Hedges, temmer van 5c". Wina Born: „Beroemde gerechten uit de wereldkeuken". De recepten, af komstig uit 24 landen, zijn alle authen tiek. De kleurenfoto's werden speciaal voor dit boek gemaakt door Ed. Suister. Op de vorige maand gehouden Frank furter Buchmesse bestond er veel be langstelling voor dit boek bij buiten landse uitgevers. In verschillende lan den (o.a. Duitisland en Engeland) zal het in vertaling verschijnen. ADVERTENTIE Vliegvakanties, voorzien van het KLM-tourlabeJ, zijn samenge steld door de vertrouwde reisorga nisaties. En worden daarom gega randeerd door de KLM. Let daar om goed op het KLM-tourlabel in reisgidsen en bij uw reisbureau. Die helemaal niet duur hoeft te zijn. IS DE HEEMSTEEDSE Musical en Operettevereniging geeft donderdagavond om tien uur een concert in de zaal van de Stichting Cultureel en Creatief Centrum aan de Nijverheidsweg 5 in Heemstede. H. W. van Poel geest leidt het koor in verschil lende werken, o.a. het Kerkkoor uit de Cavalleria Rusticana. Toegang gratis. REMBRANDT toont „Meisjes Inter naakt" een blootborstige film over een jong stelletje dat niet mag vrijen van pa en moe. Het meisje moet naar kost school en haar vriendje komt er ver kleed en wel ook terecht. En dat geeft dan weer aanleiding tot verwikkelingen. ROXY heeft „Het pornoschip" op het merkwaardig verhaal. Enige meisjes ver keren vrijelijk op een zee jacht met een aantal mannen. Behalve één, maar die is dan ook tijdens een vechtpartij beroofd van datgene dat sex zo plezierig maakt. Hij mag dan ook zelfmoord plegen aan het eind van het verhaal. Verheffend. IN DE NACHTvoorstellingen van Ci nema Palace: „Motorduivels" en in Frans Hals: „De rimboevechters van Birma".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13