KENMERK VAN DEZE TIJD KERSTMIS 1970 Geweld Sleutelen Scherpstellen Mentaliteit Te hard? Wmmv Touwtrekken DE TIJD VAN PRATEN lijkt voorbij. Steeds sneller schijnen mensen er toe te ko men een gesprek af te breken en over te gaan tot acties. Ambonnezen, Dolle Mina's Canadese separatisten, stu denten, vliegtuigkapers, to- matisten, notenkrakers en scholieren maakten 1970 tot een jaar boordevol actie. (Van een onzer verslaggeefsters) de universiteiten. Het valt vaak te betreuren, de manier waarop acties daar soms verzanden." Een veel gebruikt woord in deze tijd is „informatie". Zijn actiegroepen altijd goed geïn formeerd? „Niet altijd, denk ik. Maar waarom zou je als je actie gaat voeren per se over zeer veel informatie moeten beschik ken? Er worden ook acties ge voerd om informatie te verwer ven. In je kinderjaren begin je daar al mee. Agent je pesten is er een mooi voorbeeld ^an. Dat doe je om de reacties te peilen." Gelooft u dat in Nederland gezien de sabotagedaden in het leger, de tijd van de echte sub versieve acties is aangebroken? „Ik geloof van niet. Er is nog al wat verschil tussen het predi ken en het bedrijven van echt geweld. Veertien dagen in de gevangenis zitten voor je prin cipes is heel mooi. Maar het moet natuurlijk geen half jaar of meer worden." „Overigens is die sabotage in het leger een erg gecompliceerde zaak. Alles wat vroeger .balda digheid" werd genoemd wordt ACTIES beginnen waar het ge duld ophoudt. Mensen voeren ac tie omdat zij „het niet langer wensen te nemen". Wij willen dat er op korte termijn iets veran dert. Dat „iets" kan de hele maat schappij zijn of één bepaald on derdeeltje er van. Sommigen zul len pas tevreden zijn als de „Westerse maatschappijstructuur" totaal vernietigd is. Anderen is het uitsluitend te doen om de demping van de stinksloot achter hun huis of om een „Vrij Ambon". ACTIES roepen tegenacties en weerstanden op. De democratie is een touw met aan beide kan ten mensen die eraan trekken. Hoe meer mensen meedoen, hoe groter de spanning op het touw en hoe groter de kans dat het knapt, met alle gevolgen van dien. De mensen die sterk twijfelen aan de kwaliteit van het touw, steken waarschuwend de vinger op en wijzen voortdurend op het gevaar van een kolonelsputsch of een coup van maoïsten. Zij komen met sombere voorbeelden zoals Griekenland, Tsjecho-Slo- wakije, Indonesië. De actievoerders van hun kant gaan ervan uit dat een democra tie die werkelijk wortel gescho ten heeft, wel tegen een schokje kan. Of beter nog: dat een demo cratie schokken nodig heeft om te genezen van haar kwalen. Elektrotherapie dus. Een land waar geen acties worden gevoerd is af volledig ingedut of in de wurggreep van een totalitair be wind. iN NEDERLAND is aan actie dus geen gebrek. Enkele duizen den actiegroepen en -groepjes RADICALISATIE zijn druk in de weer met „sleu telen aan de maatschappij", om het maar eens in het jargon van de activisten te zeggen. Deze activisten spreken vaak over „actie" alsof het een tover middel is. Soms worden zij met datzelfde tovermiddel door rechtstreekse vijanden bestre den: mariniers contra Damsla- pers, Telegraaf contra VPRO. Doorgaans vinden zij echter geen andere actievoerders tegen over zich, maar het gezag (over heid, kerkbestuur, leiding onder wij sinstelling, bedri j f sdirectie) dat terugslaat, dreigt, waar schuwt of soms alleen maar om de lieve vrede te bewaren toegeeft. Actie leidt vaak tot een uiteen drijven van maatschappelijke groepen (polarisatie), waarbij de standpunten zich steeds verder verharden (radicalisering). Die polarisatie en die radicalisering nemen de laatste jaren duidelijk toe. Hoe komt dat? EEN MAN die zich intensief bezighoudt met de bestudering van maatschappelijke verande ringen is de Nijmeegse massa communicatiepsycholoog dr. J. G. Stappers. Hji zegt: „Ik kan die vraag naar de oorzaken van de verscherping van de stand punten met u meevoelen. Beant woorden kan ik haar echter niet." Andere vraag dan: Tot een paar jaar geleden hoorde je voortdurend de roep om meer communicatie. Die roep djkt een beetje verstomd te zijn? Stappers: „Misschien heeft men in de gaten dat men met communicatie wel de aard van de conflicten kan aanwijzen, maar lang niet altijd de oplos sing kan bewerkstelligen. Ove rigens geloof ik dat veel acties in wezen een nieuwe vorm van communicatie zijn. Acties zijn doorgaans geen doel in zichzelf, maar een middel om een bepaal- zaak in de aandacht te brengen. Rechtstreeks is door het kraken van huizen de woningnood geen stap dichter bij een oplossing ge bracht. Maar wel is het enorme probleem van. de woningnood weer eens scherp gesteld." „VEEL ACTIES zijn niets an ders dan een beroep op de pu blieke opinie. Om dat publiek te bereiken, worden de zaken vaak scherp zwart-wit gesteld. De ver schillen worden aangedikt. Poli tieke partijen zie je hetzelfde doen. Het verschil tussen de re gering-De Jong en de vorige ka binetten is niet zo groot als de oppositie ons nu wil doen gelo ven." „Soms krijg je ook de indruk dat er acties worden onderno men tegen dingen die behal ve in uitzonderingsgevallen haast niet meer bestaan. Scho lieren bijvoorbeeld komen nu op tegen standpunten die in mijn jeugd bij ons op school al gro tendeels overwonnen waren." „Als je de nuances weglaat, kom je soms tot simplificaties die de zaak erg vertekenen. Als iemand zegt: „De situatie van de arbeider is sinds de oorlog niet veranderd", dan heeft hij daarin bepgald niet in alle opzichten ge lijk." Is de afstand tussen praten en doen kleiner geworden? „Ja, duidelijk. Maar wij Ne derlanders hebben altiid ai wei de neiging gehad om tegen wet ten in te gaan die we als for meel ervaren. Wij Nederlanders zijn altijd goed geweest in het verzet tegen de autoriteit. „De koning van Hispanje heb ik al tijd geëerd. Ja, maar dan toch maar tot op zekere hoogte." Bevordert de publiciteit het actievoeren? „Ongetwijfeld. Pers, radio en t.v. reiken de actiegroepen de ladders aan om steeds hoger te klimmen. Maar hoe hoger je komt, hoe groter de kans dat je met een vreselijke klap naar be neden valt. En als je weinig voorstelt, dan val je onherroepe lijk." „Het is natuurlijk een logische zaak dat actiegroepen veel pu bliciteit krijgen. De man die de maatschappij wil veranderen, is doorgaans interessanter dan de vent die zegt dat het allemaal maar zo blijven moet." Is er in Nederland wel eens eerder zo'n golf van acties ge weest? Zijn er bepaalde tijdper ken waarin zoiets opkomt? „Het begin van de Tachtigja rige Oorlog valt wel een beetje met deze tijd te vergelijken. Ook toen was er een geweldige her vormingsdrift, niet alleen op staatkundig gebied, maar ook op godsdienstig terrein. Denk maar aan de beelden die de kerk wer den uitgegooid." „Ik geloof dat er in zo'n ver nieuwingsperiode niet veel men sen zijn die zich verzetten. Dat zie je nu ook: het aantal mensen dat werkelijk tegenstand biedt is niet groot." Maar er zijn toch mensen die voor het front van de troepen verklaren dat het zo niet verder kan, dat we zelfs terug moeten. Denk maar aan uitspraken van Udink en Van Riel (over het gezag), Kruisinga over harde en zachte drugs), Van Schaik (over pornografie)Polak (over de NVSH). „Het is logisch dat er mensen zijn die vinden dat het te hard gaat. Het is goed dat beide groe pen er zijn. Het zou misschien niet zo best zijn als één van de partijen verstomde." Waar het veel actiegroepen om gaat, dat is het verkrijgen van meer vrijheid: meer vrijheid op seksueel gebied, meer vrij heid voor de vrouw, meer vrij heid in de keuze van je drugs. „Maar de acties voor een an der belangrijk stuk vrijheid moeten eigenlijk nog beginnen. De mogelijkheid voor echtparen om beiden halve dagen op hun eigen niveau te gaan werken, bestaat bijvoorbeeld nog hele maal niet. Er is nog maar wei nig vrijheid tot zelfontplooiing eigenlijk." Zal het streven naar meer vrij heid altijd gepaard gaan met acties? „Dat weet ik niet. Er zijn nu al mensen die zeggen: ,Ik heb mijn portie acties nu we) ge had." Dat zie je met name aan nu onder de noemer „sabotage" gebracht." Actie wordt ondernomen door mensen die geloven in de moge lijkheid dat door hun toedoen een verandering tot stand kan worden gebracht. Op een be paald moment zijn zij zich die mogelijkheid bewust geworden. Aan actie gaat dus een proces van bewustwording vooraf. Kunt u daar iets over zeggen? „Ik had gehoopt dat u die vraag niet zou stellen. Want het is weer iets waarop ik geen ant woord weet." GEEN ANTWOORD, geen af doende verklaring. Stappers kan niet vertellen waarom deze tijd zo rijk is aan acties. Hij kan al leen zeggen dat de tijd er ken nelijk rijp voor was. Hij weet ook niet wat al die mensen die aan acties meedoen nu precies beweegt. En hij kan ook niet kijken in de harten van de tegenstanders. De democratie is een partijtje touwtrekken. Karakter, milieu, opvoeding en plaats in de maat schappij bepalen in hoofdzaak de opstelling van de spelers, in deze kerstbij lage worden deelnemers van beide partijen aan de tand gevoeld. KERSTMIS en de jaarwisseling zijn per traditie momenten van bezinning. Maar wie „bezint" nog, vandaag-de-dag? En wie gunt zich de tijd, even om te zien naar wat was? We willen vooruit, meer welvaart verwerven, nieuwe idealen en maatschappijvormen verwezenlijken; al het oude overboord werpen. Kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Pro testdemonstraties, buitenparlementaire acties, dit jaar was er vol van. Die harde lijn zal in 1971 wel voortgezét worden door allerlei groepen die allemaal iets anders willen, maar in elk geval iets „radicaals". De vraag is maar, waar we heengaan met al die acties en waf het einde zal zijn: een betere wereld of een heilloze chaos. Een vraag die wij, Kerstmis 1970, voorleg den aan een aantal figuren die in het nieuws zijn. Aan priesters, kunstenaars en politici, denkers en „doeners", „activisten" en „reactionairen". Hun visies vindt u op de volgende pagina's. Op deze pagina schetst massacommunicatie-psycholoog dr. J. G. Stappers ter inleiding de omtrekken van het probleem. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 21