n COMMUNES ZIJN BELANGRIJKER DAN U DENKT" t W' MEER DAN EEN ALTERNATIEF VOOR HUWELIJK EN GEZIN DONDERDAG 24 DECEMBER 197t >r Erbij (Van een onzer redactrices) Misverstanden Betere jkaies Winst voor kind Gemengd bloot Centra,al Vooral onder de studentenjeugd floreren de werk- en leefcommunes. Maar meestal overleven zij de duur van de studies niet. Grote verschillen O Ideaal A rANNEER IK EEN COMMUNE zou stichten en ik droom er eigenlijk van, met een groep mensen samen te gaan wonen, bijvoorbeeld in Amsterdam, en daar gezamenlijk een tijdschrift te runnen zou ik beginnen mijn kamer op slot te doen. Voor je overigens aan een commune begint, moet je wel heel goed weten wat je doet. Veel communes worden op dezelfde wijze aange gaan als de meeste huwelijken: lichtzinnig en on doordacht. Daarom moet je zorgvuldig te werk gaan. Je geeft tenslotte niet zomaar iets op, dat je veilig heid schenkt; dat zou hara-kiri zijn." Dat zegt de man, die zich wellicht meer dan wie ook in Nederland bezig houdt met het verschijnsel „commune", dr. Jos (J. M. W.) van Ussel, moraal filosoof aan de rijksuniversiteit van Gent, 52 jaar jong, wetenschappelijk hoofdmedewerker aan de afdeling preventieve en sociale psychiatrie van de medische faculteit van Rotterdam en als zodanig medewerker van prof. dr. C. J. B. J. Trimbos in de „Stichting Onderzoek naar Alternatieven voor huwe lijk en gezin." Moraalfilosoof dr. Jos van Ussel: „Ik droom zelf ook van een commune met geestverwanten maar dan met een slot op mijn kamerdeur". EINDDOEL HEET: ALLE MENSEN WORDEN BROEDERS Dr. VAN USSEL licht als volgt zijn opmerking over het sluiten van zijn kamerdeur toe ongebruikelijk ten slotte in een commune, waarin alles van allen is „Kijk, ik werk met boeken en ik moet dus precies weten waar alles staat. Als een ander in mijn boeken snuffelt, er een tussen uit neemt en elders weer terugzet, dan vind ik niet direct wat ik zoek. Dan word ik gehandicapt in mijn werk en dat kan ik niet hebben". In Brussel waar hij (nog) woont heeft dr. Van Ussel een weekend commune. Hij kent dus ook uit de praktijk de moeilijkheden en moge lijkheden van het communard-zijn. We spreken met hem over communes in zijn kamer in een Herenhuis aan de Rotterdamse Westzeedijk, eigendom van de medische faculteit. COMMUNES, ze zijn hevig in de belangstelling, maar er heersen ook enorme misverstanden over. De meeste mensen zien in communes mede on der invloed van de publiciteit rondom een aantal ervan haarden van sexuele losbandigheid en promiscuïteit. De meerderheid van ons volk ziet de commune als een vreemd iets van een stel ongewassen, langharige jongeren, die „zonodig weer eens wat anders moeten en voor wie blijkbaar geen normen bestaan". De werkelijkheid is anders, weet dr. Van Ussel, die de belangstelling voor communes op het ogenblik „patholo gisch" noemt en die een gevoel van leedvermaak constateert bij een hele hoop mensen wanneer er ergens een commune mislukt is. Er komt maar een heel klein aantal gevallen van communevorming (en mislukking) in de krant. De meeste communes geven er de voorkeur aan, in stilte te pogen een alternatieve samenlevingsvorm op te bouwen. Er zijn dan ook veel meer communes in ons land dan men ver moedt. Naar schatting zijn er momen teel zo'n 125. Van Ussel: „Als iemand in 1965 gezegd zou hebben, dat er in 1970 meer dan honderd communes in Nederland zouden zijn, had geen ster veling dat geloofd". Toch is het zo, en het aantal stijgt nog steeds. VAN USSEL: „Alle kunstmatige grenzen vervagen op het ogenblik. Die tussen de geslachten, tussen de kerken, tussen de generaties en de levensop vattingen. Er zijn duidelijke tendenzen naar meer openheid in de samenle ving, naar alle kanten. Maar in de be staande maatschappij lopen de relaties vast, ervaren velen. Daaruit volgt een tendens naar socialisering, naar demo cratisering, naar pluralisme. Alterna tieven voor huwelijk en gezin willen hetzelfde als het huwelijk en het ge zin, alleen beter. Vandaar die com munes, waarvan men grote verwach tingen heeft. Tenslotte is individualis me pathologisch zelfbedrog. De hele wereld is communaal, behalve het Westen. En pluralisme streeft juist naar erkenning van het recht, jezelf te zijn. Inplaats van de hiërarchische opbouw der oude samenleving komt de gelijkberechtigde structuur van de alternatieve maatschappij. In de com mune krijgt de gelijkberechtiging van man en vrouw bijvoorbeeld een veel betere kans dan in het huwelijk, waar de vrouw meestal toch nog een onder geschikte plaats moet innemen als de gene die voor de kinderen zorgt, het huis schoon houdt en het eten bereidt. De meeste mannen praten dan ook over „mijn" vrouw, alsof het een stuk bezit is. En als zodanig behandelen ze haar ook". Dr. VAN USSEL vindt de commune vooral belangrijk voor de vrouwen en de kinderen. Nergens is er zoveel aan dacht voor het kind als juist in de commune en nergens groeit het kind zo evenwichtig op. Dat blijken volgens hem de onderzoeken te leren. Nergens er een bepaalde ontwikkeling voor no- dik: Ik zie bijvoorbeeld met alle respect geen commune van haven arbeiders". IN DE VS bestaan vele duizenden commune-achtige samenlevingsvor men. Ook in andere Westelijke landen groeit de gedachte aan alternatieven voor huwelijk en gezin. Dr. Van Ussel h;iglt het voorbeeld aan ook ge noemd in zijn boekje „Afscheid van de sexualiteit" van het Massachusetts Institute of Technology, waar een paar jaar geleden een campus in ge bruik werd genomen, die volgens de modernste opvattingen was gebouwd. De kamertjes van de studenten waren berekend op het samenwonen van bei de geslachten. Het zwembad, dat tot dan toe alleen door jongens voor „bloot zwemmen" gebruikt, mocht voortaan ook door naakte meisjes voor alternatieve vormen van ge meenschapsleven. Is de commune het enige alternatief voor huwelijk en gezin? Dr. Van Ussel: „Geenszins. Er zijn andere vormen die voor een breder publiek acceptabel zijn als mogelijk heid om op meer intensieve wijze ge meenschappelijk te leven. Daar zijn het zogenaamde „centraal wonen," of de collectieve hotels, en het zogenaam de „grootgezin." Het centraal wonen wordt al van vóór de tweede wereld oorlog in de Skandinavische landen toegepast. Het centraal wonen gebeurt in grote gebouwencomplexen, waarin naast de flats voor individuen en ge zinnen een groot aantal collectieve dienstverleningen en contactvormen zijn. Er is veelal een goedkoop res taurant, er zijn winkels, hobbylokalen, kinderbewaarplaatsen, en is verzor gend personeel voor het onderhoud collectieve huizen duurder is dan nor maal. HET ZOGEHETEN „grootgezin" herbergt twee tot drie niet aan elkaar verwante gezinnen die, soms samen met ongehuwde volwassenen, in één groot huis wonen. De integratie en de collectivisering is verder doorgevoerd dan bij het centraal wonen. Doorgaans kent het grootgezin de collectieve op voeding van de kinderen en een ge meenschappelijke keuken en badka mer. Daarnaast behoudt het gezin, het huwelijk of de alleenstaande zijn pri- vé-ruimten." Als voordelen van het grootgezin noemt dr. Van Ussel: goedkoper dan centraal wonen, meer ruimte voor de werkende vrouw, meer mogelijkheden voor alleenstaanden. Ook pedagogisch zijn er gróte voordelen: een groter aantal kinderen, meer speelruimte, vergelijking van de opvoedingsmetho- ook is er zoveel kans voor de vrouw om zich te ontplooien als in de com mune. Door de gemeenschappelijkheid is zij niet meer zo aan huis en keuken gebonden. Voor de man houdt het communeleven vaak een vermindering in van zijn superioriteitsgevoel. De commune geeft voorts meer com municatiemogelijkheden, meer contact met mensen, iets waaraan de mens in de onpersoonlijke moderne samenle ving in stijgende mate behoefte heeft. Overigens is de commune wel élitair, vindt dr. Van Ussel, en hij verduide lijkt: „Het is een zekere étite, niet iedereen past in een commune, je hebt worden gebezigd. Twee jaar later had den de studenten hun kamertjes ver laten en nu wonen ze in grotere groe pen samen in de grote bibliotheek, waar half-open compartimenten oorspronkelijk bedoeld om rustig te kunnen studeren door de commu ne's worden gebruikt als woongelegen heid. Men treft er thans communale groepen aan van 6 tot 8 jongens en meisjes, die er op de grond slapen, een boek lezen, muziek maken en eten. IN NEDERLAND, waar overigens een paar commune's zijn die al ruim veertig jaar bestaan, is er vooral on der de jeugd en met name onder de studerende jeugd belangstelling van de flats, verplegend personeel voor de zieken en bejaarden, er is een bibliotheek en er zijn lokalen voor groepsbijeenkomsten. Eigenlijk is een dergelijke collectief hotel een gemo derniseerd „dorp." Bovendien is vaak alles met elkaar verbonden door over dekte straten of gangen, waar de kin deren kunnen spelen en waar men zonder jas aan kan winkelen. Een der gelijk soort samenleven biedt grote voordelen voor werkende vrouwen, voor alleenstaanden, voor bejaarden, voor gehandicapten, weduwen en we duwnaars, gescheidenen, ongehuwde moeders, homo's, enzovoorts. Het na deel is alleen dat het bouwen van deze den van de verschillende ouderparen en daardoor meer kans op een even wichtige opvoeding alle volwasse nen zijn opvoeders van alle kinderen hetgeen meer afstand schept van de problemen van het eigen ouderpaar. Minder kans dus dat een gestoorde houding van de ouders op het kind wordt overgedragen, minder autoritai re relaties, meer plezier en afwisse ling. Het grootgezin levert meer au thentieke relaties op, er is minder ge- gelegenheid zich te verschuilen in een „rol", er worden gemakkelijker oplos singen gevonden voor conflicten bin nen de relaties van twee partners, er is meer communicatie, meer openheid, minder schijn-privacy, minder schijn- individualisering, minder schijnliefde. DE VOORDELEN van de commune zijn niet zo gemakkelijk op te som men. Vele voordelen, die voor het grootgezin en het centrale wonen wer den opgenoemd, gelden ook voor de commune. Wat er meer is, is bijna per commune anders. Het best is de com mune te vergelijken met het groot gezin, alleen is de collectivisering nog groter dan daar. Het moeilijk kunnen karakteriseren van de commune hangt mede samen met hun verscheidenheid. Zo zijn er werkcommunes men leeft samen om een politiek of religieus ideaal te verwezenlijken of om een collectieve (artistieke of andere) pres tatie te leveren en leefcommunes men leeft samen omdat men simpel samen wil zijn. De werkcommune is meer een middel om een bepaald doel te bereiken, de leefcommune is meer een doel in zichzelf. ER ZIJN communes die opgezet zijn als alternatief voor huwelijk en gezin of als alternatief voor de huidige sa menleving. Vooral de „drop-oüt"-com- munes van mensen dus die zich volledig van de huidige maatschappij hebben afgekeerd scheppen een leefwereld waarin totaal andere waar den en normen gelden dan in de tra ditionele samenleving. In andere com munes staat het verwerven van een nieuwe persoonlijkheidsstructuur cen traal. De vormen lopen vaak door el kaar heen. Verschillende vormen val len ook wel in één cothmune samen. Zo zijn er communes die zich van de maatschappij afkeren en zelfverzor- gend worden vaak zijn dat drop out-communes en communes die juist in de maatschappij willen staan om deze direct te kunnen beïnvloeden. Dat laatste is vaak het geval bij po litiek of religieus geïnspireerde com munes of actiegroepen. Verder zijn er communes, die bestaan uit een reeks individuele leden en communes, sa mengesteld uit huwelijke en gezinnen.. Vrije sex in de commune? Een communard in Denemarken ver klaarde in een interview: „De men sen hier in de buurt geloven graag dat het hier een bordeel is, waar de ene orgie na de andere plaats vindt Natuurlijk brengt gemeenschap sex mee, maar het is in ieder geval dui delijk dat de commune niet gedragen wordt door erotiek." Van Ussel: „In de communes die vrije sex als uitgangs punt gekozen hebben, zie je vaak dat er zich na een paar jaar toch paren hebben gevormd". De toekomst van de commune? Algemene uitspraken zijn er nog niet te doen. Duidelijk lijkt wel, dat er steeds meer communes ontstaan. Voor iedere commune die verdwijnt komen er twee nieuwe in de plaats. Natuur lijk, zegt Van Ussel, is het duidelijk dat de „commune mouvement" die in vier werelddelen aanwezig is, niet in één generatie zijn einddoel bereiken zal. Trouwens, de internationale con tacten krijgen steeds meer vorm en gaan zelfs al over de oceanen heen. Met andere woorden: alle (commune) mensen worden broeders. Voorlopig geen slecht alternatief voor de wereld waarin we nu (nog) leven!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 24