Hans de Roo - nieuwe directeur
Nederlandse Operastichting:
„MUZIEKTHEATER SNEL
NODIG IN AMSTERDAM
„Guernica" mag
nog niet naar
Spaans museum
Centrum met
„Eisenwichser"
Nieuwe
voor de
illegale zender
Engelse kust
Zes ministers
op de buis
Attentie!
Oudejaarsavond
21 uur
Kffl:
Duits reportage
toneel snel naar
Nederland
l ^|f| i|TH
RADIO SOVEREIGN:
Liedjes-show rond
Burt Bacharach
Nieuwe musical
„En nu naar bed"
inventumlaatu
kiezen... elektrische
boven of onderdeken!
VC7
T.Y. vanavond
Radio woensdag
TV dinsdag
TV woensdag
DINSDAG 29 DECEMBER 1970
9
99
AMSTERDAM. Met ingang van
1 september 1971 is Hans de Roo (46)
benoemd tot algemeen directeur van
de Nederlandse Operastichting, als
opvolger van mr. J. den Daas, die
sinds het afscheid van Maurice Huis
man de leiding heeft waargenomen.
Hans de Roo is zijn muzikale carrière
begonnen bij het Residentie Orkest,
eerst als hoboïst en later als violist.
Al spoedig bleek dat hij een bijzonde
re aanleg had voor bestuursaangele
genheden en in 1960 werd hij be
noemd tot adjunct-directeur. Twee
jaar later volgde zijn aanstelling tot
directeur en de kwaliteiten die hij in
die functie ten toon spreidde waren
van dien aard dat verschillende gast-
dirigenten trachtten hem weg te lok
ken naar het buitenland.
Amerikaanse ervaring
Nieuw terrein
Nederlandse)
SpoorwegenJ
Nederlandse solisten
Cultuurscentrum
Eerst herstel van
bublieke vrijheden
sLva s a s s a a sas si s es ss
Annie M. G. Schmidt
en Harry Bannink
Grote kunstdiefstal
België
m
Nederlandse Gomedie
met Eva Bonheur
Dali-tentoonstelling
passeert 100.000
Pierre Boulez, die meerdere malen als
gastdirigent bij het Residentie Orkest op
trad, trachtte hem te bewegen naar
Frankrijk te komen, maar toen Boulez
zelf werd benoemd tot dirigent van The
New York Philharmonic, als opvolger
van Bernstein, bleef Hans de Roo voor
lopig in Nederland.
In 1969 nodigde Lombard hem uit naar
Miami te komen om directeur te worden
van „The Greater Miami Philharmonic
Orchestra". Deze jonge Franse dirigent
die zelf nog niet zo lang geleden was
aangesteld in Miami, wist De Roo te be
wegen om de zakelijke leiding van „The
Miami Philharmonic" te aanvaarden en
na enig heen en weer gepraat is hij voor
de Amerikaanse aanbieding bezweken.
„Het was wel even wennen", zegt Hans
de Roo „de verhoudingen bij de Ame
rikaanse orkesten zijn niet te vergelijken
met de gang van zaken bij de grote or
kesten in Nederland, maar de medewer
king die ik kreeg was enorm. Miami is
een stad met anderhalf miljoen inwoners
het is een van de moest dynamische
steden van Amerika, de stad groeit nog
steeds er komen iedere week 1500 in
woners bij.
Er wonen veel Cubanen in Miami en
ook in het orkest dat 94 man telt zijn zij
sterk vertegenwoordigd. De Promenade
concerten in het zomerseizoen zijn het
meest in trek, die worden gegeven op een
vlot in het „Marine Stadium" en dan zijn
er vaak zo'n zevenduizend bezoekers,
waarvan er honderden in boten komen,
aanvaren. Deze concerten worden opge
luisterd door de medewerking van een
Cubaans Ballet en een Cubaans koor,
die de uitvoeringen een bijzondere char
me verlenen".
Hans de Roo raakt niet uitgepraat over
zijn Amerikaanse ervaringen, maar plot
seling breekt hij zijn overpeizingen af om
over te schakelen naar Holland en de
Nederlandse Operastichting„toch
ben ik blij om hier weer aan de slag te
kunnen gaan op een heel nieuw terrein,
want de gecompliceerde toestanden bij
de Operastichting vormen in zekere zin
een uitdaging voor mij, die ik graag wil
aanvaarden".
„Was het niet moeilijk om u los te
maken uit zo'n boeiende werkkring en
heeft men niet gepoogd om u in Miami
vast te houden?" (was mijn voor de
hand liggende vraag).
„Ik vond het inderdaad niet makkelijk
om mijn werk in Miami op te geven
maar het orkestbestuur toonde veel be
grip voor mijn beweegredenen en zij ga
ven mij de vrijheid om naar Holland
terug te keren".
„Bent u al eerder in contact geweest
met de Nederlandse Operastichting?"
„Jazeker, in mijn functie als directeur
van het Residentie Orkest ben ik dikwijls
ADVERTENTIE
De laatste treinen
vertrekken omstreeks
r
HANS DE ROO
geconfronteerd met de problemen van de
orkestbegeleiding bij de Opera".
Hebt u ook bepaalde voorwaarden ge
steld bij de aanvaarding van uw nieuwe
werkkring?"
„Ja, ik heb gevraagd om inspraak bij
de programmering, dezelfde voorwaarde
die ik ook in Miami gesteld heb, want
ik ben van mening dat een goede zakelij
ke leiding ten nauwste samenhangt met
de keuze van het repertoire".
,JIebt u er ook op aangedrongen om
meer Nederlandse solisten bij de Ope
rastichting te laten optreden?"
Even is het stil, kennelijk hoort Jans
de Roo het in Keulen donderen, maar
hij heeft zijn antwoord snel geformu
leerd: „Nationalisme is een fout princi
pe in de kunst. Kunst is internationaal
en je moet eenvoudig de beste bezetting
nemen die je krijgen kunt. Natuurlijk,
als er voor bepaalde rollen geschikte
Hollandse krachten zijn, dan zullen wij
geen buitenlanders aantrekken, maar ais
wij die krachten niet in Nederland kun
nen vinden dan gaan wij natuurlijk over
de grenzen zoeken. Toch geloof ik wel dat
wij in de toekomst meer met onze eigen
zangers zullen kunnen werken; ten eerste
omdat wij er de mensen voor hebben en
ten tweede omdat ons opleidingsinstituut
de „Opera Studio" een uitstekende leer
school vormt voor aankomende solisten
en regisseurs. Natuurlijk hangt de ont
wikkeling in die richting ten nauwste
samen met de totstandkoming van een
eigen theater en met een daar in te rich
ten experimentencentrum".
„Er zijn mensen die menen dat de
toekomst van de opera nogal onzeker
is en zij betwijfelen of het zin heeft om
een operagebouw neer te zetten, omdat
de nieuwe generatie misschien geen
belangstelling meer zal tonen voor de
een operagebouw neer te zetten,omdat
trekkingskracht zal toenemen door de
bouw van een nieuw theater?"
„Ja, daar ben ik van overtuigd, kijkt
u maar naar Rotterdam. Niemand heeft
durven voorspellen dat de bouw van de
Doelen een nieuwe cultuur-explosie te
weeg zou brengen. De Doelen zijn eigen-
PARIJS (AP). Pablo Picasso heeft
besloten om zijn schilderij „Guernica"
aan de Spaanse regering te geven als de
„publieke vrijheden" in Spanje zijn her
steld, zo hebben vrienden van de schil
der vandaag gezegd. Het schilderij hangt
op het ogenblik in het Museum of Mo
dern Art in New York.
Picasso's advocaat Roland Dumas heeft
meegedeeld dat onlangs een overeen
komst werd bereikt met het museum over
de teruggave van het schilderij, dat het
bombardement door Duitse vliegtuigen
van de Baskische stad Guernica in 1937
gedenkt.
Picasso zal zelf oordelen wanneer de
burgerlijke vrijheden in Spanje zijn her
steld. Mocht hij eerder komen te overlij
den, dan zal Dumas beslissen.
Het schilderij is in 1939 als bescher
mende maatregel naar New York ge
bracht. Verleden jaar heeft de Spaanse
regering getracht het doek te verwerven
om het een plaats te geven in het museum
van Madrid.
lijk alweer te klein voor de enorme toe
loop. Naast het traditionele repertoire
ontstaan nieuwe kunstvormen, die bijzon
der veel publiek trekken. Bij de voor
stellingen van „Labyrinth" en „Recon
structie" was Carré avond aan avond uit
verkocht. Amsterdam moet zijn kans grij
pen en een muziektheater neerzetten dat
aangepast is aan de eisen van deze tijd
en de toekomst.
Misschien moeten wij voor een be
paalde groepering van ons publiek meer
de kant van de musical op of moeten wij
werken in de richting van het „totale
theater", maar dat er behoefte bestaat
aan een muzikaal cultuurcentrum, daar
ben ik heilig van overtuigd".
„Wilt u het klassieke repertoire naar
de achtergrond verschuiven of bent u
van mening dat het zogenaamde „ijze
ren repertoire" altijd stand zal hou
den?"
„Voor mij is de „Don Giovanni" de
heerlijkste en mooiste opera die ooit g
schreven is en er zijn nog miljoenen
mensen die Mozart nog ontdekken moe
ten. Het is onze taak om de mensen na
der te brengen tot de onvergankelijke
schoonheid van de opera en ik beschouw
het als een voorrecht daaraan te mogen
meewerken.
J. H. MOOLENIJZER.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM De toneelgroep Centrum
zal op 17 februari het toneelstuk „Eisen
wichser" van de 33-jarige Duitse schrijver
Heinrich Heinkel in première brengen. Het
stuk is enkele maanden geleden in wereld
première gegaan in Bazel. Vijf Duitse
theaters namen het onmiddellijk daarna op
het repertoire. De man die het stuk in
Keulen regisseerde, Roland Kabelitz, zal
het ook bjj Centrum leiden.
„Eicnenwichser" gaat over schilders, die
omvangrijke machineketels op werven en
in fabrieken schilderen. Er zijn twee
hoofdfiguren, een oudere en een jongere
arbeider. Hun dialogen en monologen gaan
over de dingen uit hun leven: de arbeids
voorwaarden, het werk, het voetbal, hun
televisieprogramma's, hun generatiever-
schil. In het tweede bedrijf raken beide
schilders high, maar later blijkt door de
chemische dampen van de verf die losko
men nadat de ventilatie is uitgevallen. Het
is reportagetheater. Onze medewerker An-
dré Glavimans schreef in onze krant op 1
december over de opvoering in Basel: „Het
is verduiveld goed geschreven toneel en er
is eindelijk een drama gekomen van de
welvaartsstaat".
Het stuk wordt vertaald door Carel Al-
phenaar; het decor is van Roger Chailloux,
terwijl de drie rollen worden gespeeld door
Joan Remmelts, Jules Hamel en Dries
Krijn.
W\AA/VAA/W\/\AAAAAAAAAAAAA«
(Van onze TV-medewerker)
IJMUIDEN. Radio Sovereign is
de naam van het illegale popstation
dat sinds Kerstmis in de ether is. De
uitzendingen worden verzorgd vanaf
het schip „Obiap", dat ter hoogte van
het Engelse plaatsje Eastborne voor
anker ligt. Radio Sovereign met
vermoedelijk een Nederlandse direc
tie maakt gebruik van de 226 me
ter in de middengolf en kanaal 44 van
de FM-band. De gehele onderneming
maakt niet veel kans van slagen nu
de Britse regering opdracht heeft ge
geven de onrechtmatig ingenomen fre
quenties van Radio Sovereign te sto
ren.
Inmiddels blijkt de „Babel II", het
schip van waaraf „Radio North Sea
International" tot en met 24 septem
ber uitzond, nog altijd voor de Neder
landse kust te liggen. Onderhandelin
gen tussen de Zwitserse eigenaars en
een Afrikaanse staat over de verkoop
van het schip met apparatuur sche
nen er nooit geweest te zijn. Ook „Red
Bullet", de produktiemaatschappii
van Joost de Draaij er, die volgens ge
ruchten geïnteresseerd zou zijn in
RNI, heeft het laten afweten.
De mededeling dat RNI in de loop
van december zijn zendactiviteiten zal
hervatten, is eveneens tot nu toe een
verzinsel gebleken. Waarschijnlijk wel
tot grote opluchting van de Britse re
gering, die met het voorstel om lokale
commerciële stations toe te staan in
eigen land toch al aan zoveel kritiek
blootstaat.
Bovendien zit het conservatieve ka
binet van Heath sinds enkele weken op
gescheept met het probleem rond „Ra
dio Monte Carlo International". Te
gen dit legale commerciële Engelstali-
(Van onze tv-medewerker)
HILVERSUM. In het AVRO-pro-
gramma „Hallo '71", dat op nieuw
jaarsdag op de televisie komt (19.05
Ned. 1), is ook een informele ontmoe
ting gepland met een aantal ministers:
premier De Jong en de ministers Luns,
Udink, Roolvink, Veringa en Den
Toom.
ge popstation, dat in de plaats is ge
komen van de undergroundzender
„Geronimo", kan niets ondernomen
worden. RMCL iedere nacht van 0 tot
3 uur op de 250 meter middengolf in
de lucht, heeft premier Heath telegra
fisch meegedeeld onder geen enkel
beding opzettelijk veroorzaakte sto
ringen te zullen accepteren.
Nederland 1. Het avondprogramma
vermeldt na de Woefs en het journaal
eerst een aflevering van de serie Dak-
tari. Na het journaal Mod Squad. Lief
de,, zo heeft dit avontuur van de
jonge speurders. Brandpunt Special
krijgt 25 minuten en daarna het voor
laatste deel van de Klop op de Deur,
getiteld het Laatste Feest. Het laat
ste stukje KRO van de dinsdag is ge
titeld Hier en daar een Marokkaan.
Op tweede kerstdag volgden we twee
Turken op hun levenspad, nu zijn de
Marokkanen aan de beurt. Ook in deze
film weer beelden van de gastarbei
ders hier en thuis in Marokko.
Nederland 2. De NOS begint met de
Woefs, het journaal en de rubriek
Kunstsignalering. Om half acht is het
tijd voor de AVRO, die de beroepen-
voorlichting heeft afgesloten en nu al
leen nog maar TOPPOP op de dins
dagvooravond brengt.
Na het tweede journaal zoals gebrui
kelijk de gebeurtenissen uit Peyton
Place, waar de emoties de laatste tijd
weer hoog oplaaien. Ze zullen niet ge
stild zijn als de 50-minutenshow Een
avondje met Burt Bacharach aan de
beurt komt. Burt Bacharach is de
meest succesvolle liedjesschrijver van
Burt Bacharach, componist van ontel
bare wereldberoemde songs (we noe
men bijvoorbeeld ,J'll never fall in
love again", Raindrops keep falling
on my head" en „What the world needs
now") werd onlangs door de BBC uit
genodigd voor twee kleurenshows,
waarin hij beroemde vertolksters en
vertolkers van zijn liedjes ontvangt.
De AVRO zendt vanavond één van
deze shows op Ned. 2 uit. Op de foto
v.l.n.r. Mireille Mathieu, Dusty Spring
field, Burt Bacharach en Juliet Prowse.
a'vma/*aa/\aaaaaaaaaa/wwv\aaaa/\aaa/va/\aaa/mmmwm\a/\aaaaaaa/wwwmmwwwwww\aaaaaaaaaa/wwwuwwwwmmwmvww;
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. Annie M. G. Schmidt
en Harry Bannink werken op het ogen
blik samen aan een nieuwe musical. „En
nu naar bed
Voor de hoofdrollen zijn aangezocht
Mary Dresselhuys, Conny Stuart, Frans
Halsema, Jenny Arean en John Koch.
Het ligt in de bedoeling, dat deze musi
cal begin november in Carré in première
zal gaan. De musical zal voor Disper
Produkties NV worden geproduceerd door
John J. de Crane.
Na „Heerlijk duurt het langst" is dit
de tweede musical die Annie M.G.
Schmidt en Harry Bannink samen ma
ken.
ADVERTENTIE
Da's fantastisch! Bovendien
nog extra veilig, want
Inventum dekens hebben
een trafo voor veilige
zwakstroom, v.a. f. 110.-
kunt er op
rekenen!
KORTRIJK. Uit de woning in Kort-
rijk van de tapijtfabrikant Carl de Poor-
tere zijn acht schilderijen, 400 Japanse
beeldjes van ivoor uit de 16e eeuw en 100
in Japan gemaakte ivoren doosjes ge
stolen die in totaal ruim 1,4 miljoen gul
den waard zijn.
Bij de schilderijen bevindt zich een
landschap van Brueghel de Jongere. De
Poortere ontdekte de diefstal op Eerste
Kerstdag. Het is niet bekend waarom hij
niet eerder bekend is gemaakt.
AMSTERDAM, (ANP). De Neder
landse Comedie heeft de volgende twee
stukken in studie genomen, te weten „Eva
Bonheur" van Herman Heijermans, regie
Ank van der Moer, decor Ralph van der
Eist met Nell Koppen, Jan Retèl, Anita
Menist, Rick Nicolet, Jan Hundling en
Rudolf Lucieer. Voorts „Wachten op Go-
dot" van Samuel Beckett, vertaling Ja-
coba van Velde, regie Theun Lammertse,
decor Massimo Gotz met Hans Boswinkel,
Cor van Rijn, Jerome Reehuis en Lou
Landré.
ROTTERDAM De Salvador Dali-
tentoonstelling in het Museum Boymans-
van Beuningen in Rotterdam heeft maan
dagmorgen haar 100.000ste bezoeker ont
vangen. Het is de kunstschilder André
Donders (26) uit Antwerpen, die werd
verwelkomd door hoofdconservator me
vrouw R. Hammacher-van den Brande,
van de afdeling moderne kunst van het
museum.
wvwwwwwwwvwvw
het ogenblik. Zijn songs staan regel
matig bovenaan de hitparade en er is
geen artiest van naam, die ze niet
op zijn repertoire zet. Vanavond zingt
hij zelf en verder horen en zien we
Dusty Springfield, de Amerikaanse Ju-
liet Prowse en de Franse Mireille
Matthieu, waarmee dan drie hele grote
sterren van het ogenblik van de par
tij zijn. Voor de begeleiding van deze
Engelse show zorgt het orkest van
Jack Parnell. De avond wordt daarna,
zoals iedere donsdagavond, afgesloten
door Wibo van der Linde met zijn
Televizier Magazine.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Klass. muz. 7.25 Horen en zien.
7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws.
8.11 Verz.platenprogr. 9.35 Voor de
kleuters. 9.50 Muz. lezing. 10.15 Voor
de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Nws. 11.55
Mededelingen. 12.00 Gevar. program
ma. 12.22. Wij van het land. 12.26
Mededel. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar.
14.00 Huisbezoek. 14.10 Klass. muziek.
15.00 In 't zilver. 16.00 Nws. 16.03
Voor de kleuters. 16.15 Voor de jeugd.
16.30 Jeugdland. 17.30 Actueel progr.
(Overheidsvoorl.: 17.50). 18.30 Nieuws.
19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Je
leert er 'n beetje mee te leven, (docu
mentaire). 1950 Progr. blinden en
slechtzienden. 20.00 L'Ormindo. 22.30
Nws. 22.38 Cosa Nostra. 23.55 Bws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Muz. (ca. 7.33 Van de voorpagina)
7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actuali
teiten. 8.22 Dag woensdag. 9.00 Gevar.
progr. 10.45 Voor de kleuters. 11.00:
Nws. 11.03 Koffiepauze. 12.00 Licht
strijkorkest. 12.25 Jazz- en amuse-
mentsmuz. 13.00 Nws. 13.11 Actualitei
ten. 13.25 Speelruimte. 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 Operettewereld. 14.35
Kinderkoor. 14.50 Hoorspel. 15.40 Pro
fiel in muz. 16.00 Nws. 16.03 In mijn
tijd. 16.30 Muz. progr. 17.02 Feest in
de Expohal. 17.35 Lichte gramm.muz.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11
Actualiteiten. 18.20 G.P.V. Uitz. 18.30
Klink Klaar. 19.30 Nws. 19.35 Buitenl.
weekoverzicht. 19.45 Dansorkest. 201.0
Promenade Orkest. 20.45 Discussiepro
gramma. 21.15 Satirisch progr. 21.40:
Stereo Pop. 22.30 Nws. 22.38 Mededel.
22.43 Actualiteiten. 22.55 Radio Jazz
Mag. 23.25 Pianorecital. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Lichte pl. 10.00 Nws.
10.03 Radiojourn. 10.06 Arbeidsvita
minen. 11.00, 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm
op. 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal.
14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws.
15.03 Muz. Boet. 16.00 Nws. 16.03 Lich
te platen. 17.00 Nws. 17.02 Radio-journ.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. 12.40 SOS-
berichten voor de schippers. 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. en
weerbericht. SOS-berichten voor de
schippers. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. 14.25 Muz. 14.50 Koor
zang. 15.00 Nws. 15.03 Radioschoolkoor.
15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Folkloris
tisch progr. 17.00 Nws. 17.15 Jazz voor
de jeugd. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws.
18.03 Verzoekplaten. 18.20 Lekenmo-
raal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55
Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Prome
nadeconcert. 20.00 Operettemuz. 22.00
Nws. 2.20 Lichte muz. 23.00, 23.40
Nieuws.
Nederland I
14.30 KRO: Vakantieprogramma.
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 KRO: Daktari (serie).
19.55 STER: Reélame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Liefde (serie).
21.10 Brandpunt Special.
21.35 De klop op de deur. (feuilleton)
22.35 KRO/RKK: Hier en daar een
Marokkaan (documentaire).
23.25 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Kunstrubriek.
19.30 AVRO: TopPop.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Peyton Place (feuillet.)
21.10 Een avondje met Burt
Bacharach.
22.00 AVRO's Televizier-Magzine.
22.50 NOS: Journaal.
Nederland I
15.00 AVRO: Vakantie- en kinder
programma.
18.45 NOS1: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Den Haag vandaag.
19.09 Vrij-uit.
19.30 IKOR/CVK/RKKKenmerk.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Uitzending P.P.R.
20.30 Uitz. Stichting Socutera.
20.35 The Benny Goodman Story.
22.25 Studio Sport.
22.50 Eigentijds.
23.35 NOS' Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: Beat-explosie van
Nederlandse topgroepen.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Sportpanorama.
21.40 Max Tailleur.
22.40 NOS: Journaal.
22.45 TELEAC: Dammen voor
beginners - les 15 (herh.).
WW\SWl#WW\AA/\A/W\AAAAA/W\AAA/WWWVWVW\/W\AAAAAAAAA<