Centrum komt voorzichtig
uit het lijsttoneel
WILLY RUYS 40 JAAR ACTEUR
Ted de Braak in eigen
ca baretthea tertje
Goed lopend
groepswerk
in „revue”
„Tot mijn dood zal ik Dikkedeur heten”
|M
Greta Garbo als
Nieuw zendstation
voor Trans World
Radio in Amerika
T.V. vanavond
Palaver en nieuwe
Crèche bij
Dali-expositie
Radio dinsdag
HILVERSUM I.
TV dinsdag
versie Kijkkijk
„TEHUIS": KRITISCH MAAR PLEZIERIG
„GEINKUNSTPROGRAMMA”
Zweedse koningin
Jacques Brei in
theatervorm
„Ethervervuiling”
neemt snel toe
Toneelexpositie
in Zeister Slot
Negen Muzen
TV maandag
7
MAANDAG 4 JANUARI 1971
Romeins eredoctoraat
voor J. A. F. Doove
Schrijfster Annie de
Hoog-Nooy overleden
Voor twee miljoen mark
schilderijen gestolen
HAARLEM Langzaam maar
zeker voltrekt zich bij de toneelgroep
Centrum een mentaliteitsverandering,
die ten goede komt aan de toneelver
nieuwing. Meer nog dan in „Kees de
Jongen” is in „Tehuis”, dat zondag
avond in première ging, van werkelijk
groepswerk sprake. Dat wil zeggen:
de twaalf spelers staan van begin af
aan op het toneel; spelen niet alleen
een groepje ouden van dagen en hun
verzorgers, maar ook alle andere rol
len die nodig zijn om de inhoud van
het stuk duidelijk te maken. Ze zijn
typetjes, maar ook commentatoren;
solisten en bovendien koor.
Koningshuis
Hoorspelen
WWX/WVWWVWWWWW
12.00
(Van onze correspondent)
WILLY RUYS
van
18.45
18.51
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.35
22.25
22.35
18.45
18.51
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20 00
20.15
20.20
21.55
22.20
18.45
18.51
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
21.56
23.11
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19 10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.50
22.40
I; CHARLES BOOST.
r\A/V\AA/WVV\AA/WVVVVVVVVVV\AAAAA/VVVV\A/VVVV\AAAAAA.
ROTTERDAM. In verband met de
overweldigende toeloop voor de Dali-ten-
toonstelling in Museum Boymans-van Beu- s
ningen in Rotterdam is voor kinderen s
van bezoekers overdag een geïmprovi- ;l
seerde crèche geopend. De educatieve ;l
dienst van het museum ontfermt zich 5
over de kinderen. |l
De laatste twee weken (tot zondag 17
januari), zal de tentoonstelling elke avond
(behalve zondagavond) geopend zijn van I;
19.00 tot 22.00 uur.
Seth Gaaikema, rechts, hielp Ted de
Braak diens cabarettheatertje openen.
Links Lia Karon, Teds medewerkster
in het „geinkunstprogramma’’.
HILVERSUM Populariteit is maar een vreemde zaak. Wie hoog is gestegen
kan erg diep vallen, zegt men wel en velen maken dat aan den lijve mee. Cor
Witschge is door zijn Pipo-creatie bekend geworden, maar ook zonder hem bestaat
deze kinderserie. Een clown is een clown en wie ziet er nu achter al die verk’.eed-
en schminkpartijen dat Cees van Ooyen de nieuwe Pipo is? Bij Kluk-Kluk ligt dat
al anders, omdat het gezicht van Herbert Joeks niet „onherkenbaar" was. Hij komt
overigens in de nieuwe Pipo terug. Maar één persoonlijkheid moeten we missen.
Liever gezegd: er is één grote afwezige. En dat is de Dikkedeur. Pipo’s taartjeslief-
hebbende vijand. Wie is de Dikkedeur; wat is hij nog meer dan Dikkedeur?
en
Piet Meerburg presenteren in het seizoen
Nederland I
TELEAC: Onze landbouw nu
en straks.
NOS: De Woefs en de Lamaars
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Dat was Palaver!
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
Memorandum van een dokter.
D’r op en d’r an.
Avondsluiting.
NOS: Journaal.
„Tehuis" door Jaap van de Merwe
naar teksten van Kent Andersson en
Bengt Bratt. Regie Peter Oosthoek;
decor en kostuums: Lou Steenbergen;
muziek: Cor Lemaire; bewegingsadvie-
zen: Erika Rooda. Spelers: Jacques
Commandeur, Margreet Heemskerk,
Elisabeth Hoytink, Ben Hulsman,
Frans Koppers, Lettie Oosthoek, Ben
ny Orri, Piet Römer, Els van Rooden,
Allard van der Scheer, Lou Steenber
gen, Frans Vorstman. Musici: Wim van
den Braak, Hendrik Haverhoek, Rolf
Hock en Cor Lemaire. Première
3 januari in de Haarlemse schouwburg.
Nederland II 5
NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal. J
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag. e
Kunstrubriek.
WRO' TopPop. 2
STER Reclame. C
NOS: Journaal.
STER: Reclame. 5
AVRO: Peyton Place. s
Cabaret ’70. 5
AVRO's Televizier.
NOS: Journaal. 5
/vwwwwvwwwvwwvwwwwvwwwwww
Nederland
NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS- Kijken naar kinderen.
VARA Coronation Street.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA Koningin Christina
(speelfilm).
Achter het nieuws.
NOS: Journaal.
in Den Haag bij Louis Davids gewerkt.
En ook heb ik maandenlang in de steun
gelopen. Ja, als er geen werk was; wat
moest je anders?”
Willy Ruys staat thans niet op toneel,
althans niet meer als speler. Wel als re
gisseur bij het Goois Toneel, een ama-
teurgezelschap. Of hij ooit nog op de
planken zal staan is de vraag. Hij weet
het niet. Voorlopig niet, dat staat wel
vast, want voor de radio doet hij hoor
spelen, die zoveel tijd vergen dat er niet
genoeg ruimte overblijft om een grote rol
in te studeren. Toch zou Ruys wel graag
opnieuw voor het voetlicht komen. En
wel in een blijspel, waarbij zijn voorkeur
uitgaat naar Shakespeare en Goldoni!
..Molière vind ik ook geweldig, maar he
laas kan men dat in Nederland niet spe
len. Zijn stukken moeten net als die van
Mozart, licht en luchtig worden opge
voerd, maar dat schijnt hier niet te kun
nen. Jammer! Gelukkig komt hier nog
wel eens een Frans gezelschap met het
Holland Festival of zo”.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Klassieke muziek. (7.25 Horen en
zien; 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu). 8.00
Nederland I
NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Daktari (serie).
STER: Reclame.
NOS: JournaaL
STER: Reclame.
KRO: Zoek Tara Chapman.
Brandpunt Special.
De klop op de deur (feuill.).
NOS: Journaal.
Nederland 1. De NCRV besteedt na
de Woefs en het journaal aandacht aan
de grote manifestatie Palaver, die op
2 januari in Utrecht werd gehouden.
Jan van Hillo en Leo Moen maakten
een filmverslag van het gebeuren, dat
bestond uit veel gepalaver en voorts
het optreden van allerlei bands en een
relipopfestival.
Na het journaal de actualiteiten van
Hier en Nu en vervolgens Memoran
dum van een dokter. Vijftig minuten
van het NCRV programma zijn vervol
gens bestemd voor de tweede afleve
ring van D’r op en d’er an, de nieuwe
versie van het aloude Kijkkijk. Jan
Fillekers en Ruud Keers krijgen de as
sistentie van Ronny Bierman, Bob Ver-
van Delft, de Leidse schouwburg en de
Nieuwe Komedie. De tentoonstelling wordt
op 23 januari geopend door de caberatier
Fons Jansen.
DEN HAAG. Naast lucht- en wa
tervervuiling kent Nederland sinds
vandaag ook het woord ethervervui-
ling.
De directeur-generaal van de PTT,
de heer H. Reinoud, heeft in zijn maan
dag in Den Haag gehouden nieuwjaars
rede dit woord geïntroduceerd, toen
hij sprak over de verontrustende stij
ging in 1970 van het gebruik van clan
destiene zenders, die oorzaak zijn van
vele en ernstige storingen in de lan
delijke omroep- en televisieontvangst.
Vooral ook in de zg. citizens-band (27
mhz) neemt het onbevoegde gebruik
sterk toe (walkie talkies), waardoor het
nemen van extra wettelijke maatrege
len zal moeten worden bevorderd.
Ook de omroepuitzendingen vanaf de
schepen op de Noordzee hebben in 1970
veel last veroorzaakt, waarbij vooral
de storingen van de maritieme verbin
dingen grote gevaren kunnen opleveren
voor het veiligheidsverkeer, aldus de
directeur-generaal.
Vorig jaar tijdens een van de discus
siebijeenkomsten over de ontwikkeling
van het toneel, sprak regisseur Peter
Oosthoek zijn geloofsbelijdenis uit in het
lijsttoneel. Voorzichtig komt hij nu uit
deze lijst tevoorschijn. En daar bedoel ik
niet zo zeer mee, dat hij zijn spelers op
een gegeven moment de zaal in laat lo
pen om biscuitjes uit te delen (zoiets is
meer vertoond en had voor mij niet zo
heel erg gehoeven). Veel meer uit de
lijst komt de toneeltraditie. Het spel
wondt regelrecht op het publiek gericht;
een aantal mensen toneelspelers wel
te verstaan maar niet op de eerste plaats
staat iets te beweren, waarnaar je
moet luisteren of je wil of niet.
De onbevangen directheid die zo op
valt in sommige avant-garde-groepen, is
er bij Centrum nog niet helemaal. De ene
speler komt met meer lef uit de lijst dan
de andere, die nog op de rand van het
podium aarzelt en zich nog niet als mens
wel als acteur of actrice gewonnen
geeft. Het valt op hoe in deze vorm spe
lers, die gewoonlijk op het tweede plan
staan, veel meer durven dan de vedet
ten, die toch ook wel bij Centrum te vin
den zijn. Ben Hulsman en Frans Koppers
bijvoorbeeld. Ze laten wat acteerkunst be
treft niet meer zien dan anders, maar ze
geven zich zelf zonder terughoudendheid:
hier sta ik, ik heb dit te vertellen en ik
sta hier niet de boel te verlakken.
AMSTERDAM. Na jarenlange ziek
te is op Nieuwjaarsdag in Amsterdam op
79-jarige leeftijd de schrijfster Annie de
Hoog-Nooy overleden.
Voor de tweede wereldoorlog schreef
zij enkele romans. Ook verzorgde zij voor
drachten voor de radio.
straete, Frits Lambrechts, drs. P. Piet
Grijs en Tonny van Verre. Thema in
NU OVER „TEHUIS” zelf. Het is een
soort revue met een aanklacht tegen de
maatschappij, die bejaarden afdankt om
dat ze niet meer produktief zijn. Het
hekelt op een sarcastische manier de men
taliteit der 65-minners jegens bejaarden.
Dit gebeurt in een aantal sketches en
liedjes, die dramatisch nauwelijks of geen
verband met elkaar houden. Desondanks
heeft Peter Oosthoek er met een prach
tig volgehouden ritmiek, die vol afwisse
ling is, een geheel van gemaakt. Op den
duur gaat men evenwel de dramatisch
opgebouwde climax toch wel missen.
Vooral de tweede helft ontbreekt het aan
de grote uitsmijter.
De tekst van „Tehuis” is van Jaap van
de Merwe, die het oorspronkelijk Zweed
se stuk via de Duitse versie verneder
landste. Dat is voortreffelijk gedaan, al
legt Van de Merwe soms een gewoon
mens al te intellectualistisch geformu
leerde gedachten in'. de mond. Het stuk
telt enige grote sketches van algemene
aard. Ze worden gelardeerd met kriti
sche opmerkingen en grappen op de Ne
derlandse toestanden. Maar het zijn voor
al de liedjes die van „Tehuis” een zeer
Nederlands stuk maken. En dat is dan te
danken aan de altijddurende fijnzinnigheid
van de muziek van Cor Lemaire, die Le
maire blijft, ook al parodieert hij Johnny
Hoes of Gert Timmerman.
Die liedjes worden leuk gebracht. De
ene speler heeft een betere stem dan de
ander; Piet Römer heeft meer zangers-
routine dan Elisabeth Hoytink, maar het
is heerlijk om naar iedereen te luisteren.
(Ik zat goed; op sommige plaatsen liet
de verstaanbaarheid te wensen over). De
meeste liedjes kregen op advies van
choreografe Erika Rooda een eenvoudig,
zichtstentoonstelling „Computer-grafiek”
in „VU VC111UUU W
Amsterdam, is met twee weken verlengd.
Tot en met 15 januari 1971 tijdens werk
dagen van negen tot vijf uur is de ex
positie te bezichtigen.
deze uitzending is het feest en hoe dat
gevierd wordt. Natuurlijk worden heel
wat feestvarkens naar voren gehaald,
zoals een toiletjuffrouw ide 45 jaar dub
beltjes verzamelde achter haar tafel
tje. Ds. Bert Hoorn brengt tenslotte
zijn rubriek In het voorbijgaan.
Nederland 2. Tot half acht van de
NOS de Woefs, het journaal en een
aflevering van de serie Kijken naar
kinderen. De VARA gaat verder met
Coronation street. Na het tweede jour
naal de tweede Greta Garbofilm van
de VARA. De film wordt nog gevolgd
door de actualiteitenrubriek Achter het
Nieuws. Daarmee is de maandagavond
vol.
Het was niet de eerste financiële kater
die de jonge acteur Ruys te verwerken
kreeg. „Op 1 januari 1931 trad ik zon
der enige ervaring, ook geen toneelschool
op in de revue „Goed nieuws”. Drie we
ken later was er slecht nieuws voor de
spelers want de zaak was failliet en wij
werden niet uitbetaald. Toen heb ik wel
even gedacht: „Het kan me allemaal
gestolen worden. Maar ja, ik had dat
kleine voor dit beroep onontbeerlijk beet
je idealisme en dus ging ik toch door.
Tot 1933 heb ik toen ik het Witte Paard
MÜNCHEN (AP) Op Nieuwjaarsdag
hebben dieven ingebroken in een particu
liere kunstcollectie en voor een waarde
van naar schatting 2 miljoen mark aan
schilderijen gestolen, waaronder vijf Pi
casso’s en een Chagall, zo deelde de politie
van München mede.
De dieven namen een aantal andere
kunstvoorwerpen en curiosa van de col
lectie mee, waaronder een potloodschets
van Adolf Hitler.
Het huis waaruit de werken zijn gestolen
was tijdens de feestdagen niet bewoond-
De diefstal is zaterdag ontdekt.
op een vrolijke manier contrasteert met
de soms zo vulgaire tekst.
„Tehuis” is qua inhoud duidelijk het
produkt van een laten we zeggen kri
tisch, sociaal bewogen mens die zich er
gert aan wat het bejaardenprobleem
word genoemd. Maar die aanklacht komt
niet erg hard aan. We knikken; ja het
is zo: Bejaarden worden afgedankt. Maar
je gaat weg met de gedachte: daar gaan
we iets tegen doen; maar met de her
innering aan een erg fijne avond.
J. HEIJER
Vanavond brengt de VARA de twee
de in een serie van vier Garbo-films,
die ter gelegenheid van de 65ste ver
jaardag van de Zweeds-Amerikaanse
actrice een week geleden is ingezet.
De eerste uitzending betrof „Anna
Karenina” uit ’35, ditmaal is een twee
jaar eendere produktie, Queen Chris
tina” van Rouben Mamoulian aan de
beurt. Opnieuw als in vroegere films
„Flesh and the devil”, „Love” de
zwijgende „Anna Karenina”-versie
uit ’27 en „A woman of affairs”
uit ’29) werd Garbo na vijf jaar voor
het eerst weer geplaatst tegenover
John Gilbert, wat opnieuw aanleiding
gaf tot aanzienlijke „gossip”. Maar ge
durende de verfilming van „Queen
Christina” ontwikkelde zich een grote
vriendschap tussen de ondoorgrondelij
ke actrice en haar nieuwe regisseur
die tevoren kort achter elkaar groot
succes had gehad met films als „City
streets” (Gary Cooper), ,Dr Jekyll
and Mr. Hyde (Frederic March) en
„Love me tonight” (Maurice Cheva
lier).
Zijn verfilming van het liefdeleven
van de zeventiende-eeuwse Zweedse ko
ningin Christina, een geëmancipeerde
vrouw, die graag in mannenkleren
rondliep en vooral te paard rondreed,
werd opnieuw een groot succes voor
de nu welhaast vergeten uit Rusland
geëmigreerde regisseur. Behalve John
Gilbert die de Spaanse gezant aan het
Zweedse hof, Don Antonio de la Prada,
moest spelen, op wie Christina hope
loos verliefd wordt, zien we verschil
lende beroemde sterren uit de Metro-
Goldwyn-Mayer-„stal” van die jaren
als Lewis Stone die de bekende Zweed
se kanselier Magnus, een vroegere
minnaar van de koningin speelde en
Reginald Owen in de rol van veldheer
en mogelijke troonopvolger prins Char
les Gustavus.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. Willy Hofman
1971-’72 een aan de Belgische chansonnier
Jacques Brei gewijd theaterstuk in Ne
derland getiteld „Jacques Brel is alive
and well, and living in Paris”.
Het wordt geen tour de chant, geen
cabaret, geen concert, geen musical,
maar wel honderd procent theater ge
noemd. De theaterproduktie, die een bun
deling van Brel’s oeuvre wil zijn, is ont
staan door samenwerking van twee Ame
rikanen de toneelschrijver Eric Blau
en de componist Mort Schuman en de
Israëlische pantomimespeler en regisseur
Moni Yakim. Producer was Nat Shapiro.
in die tijd leren kronkelen als een slang,
praten als een papegaai, zingen als een
kanarie en zwiepen als een eik. Na an
derhalf jaar begon ik te denken: Waar
ben je eigenlijk mee bezig? En toen ben
ik maar vlug met die flauwekul opge
houden. Het heeft een hele tijd geduurd
voordat ik al die vreemde maniertjes
kwijt was. Maar het is gelukt”.
In de beginperiode van Willy Ruys
kregen de toneelspelers niets te eten als
ze niet optraden. „Ik herinner me nog
de dood van prins Hendrik. De theaters
gingen drie dagen dicht. Dat betekende
dan voor ons drie dagen geen geld. Aan
het koningshuis heb ik trouwens nooit
een cent verdiend. Tijdens de verloving
van prinses Juliana was ik met negen
andere acteurs (onder meer Coba Kel-
ling, Joan Remmelts en Cruys Voorberg)
in Indonesië.
Voor ons was de verloving een reuzen-
sof, want de mensen daar wisten wat
feestvieren was. Voor ons geen publiek,
dus geen cent.
In het dagelijks leven heet hij Willy
Ruys; in het telefoonboek staat achter
zijn naam acteur. Op 1 januari was net
veertig jaar geleden dat Willy Ruys (61)
voor het eerst als beroepsacteur op de
planken stond. Over die afgelopen vier
decennia praten wij in zijn maisonnette
aan de Hilversumse Karei Doorman-
laan. Tijdens dat gesprek ontpopt Ruys
zich als een vlot causeur, die gewend
is nergens doekjes om te winen en de
dingen bij hun naam te noemen. Hij ver
telt over hoe het was toen hij bij het to
neel kwam, over zijn carrière, over hoe
het nu is en hoe de situatie volgens hem
eigenlijk zou moeten zijn.
Willy Ruys heeft het over het totaal
theater. „Als acteur doe je dan dingen
die je zelf niet eens begrijpt en het pu
bliek moet het maar mooi vinden”. „Ik
heb me ook aan die onzin bezondigd. In
1953 speelden we met de groep van Kees
van lersel „lonesco”. Ik heb het nooit
begrepen, maar we brachten het met ge
weldige overtuiging, en we kregen zulke
recenties. En je begreep er als acteur
zelf geen barst van. Nee, die vorm van
het toneel is iets verschrikkelijks. Ik heb
(Van onze RTV-medewerker)
BAARN Trans World Radio, de
interkerkelijke en internationale om
roep die het evangelie verkondigt, heeft
toestemming gekregen van de regering
van Swaziland om een zendstation in
dat land te bouwen en te exploiteren.
Dit nieuwe internationale station zal
Trans World Radio in staat stellen
christelijke programma's uit te zenden
met de kracht van 100.000 watt op de
middengolf. Ook op de korte golf zal
worden uitgezonden.
Het nieuwe zendstation zal nabij de
hoofdstad Mbabane komen te liggen.
Het ligt in de bedoeling dat m het
voorjaar van ’71 met de bouw wordt
begonnen. TWR hoopt vanuit het nieu
we station dat bestemd is voor het
vasteland van Afrika ten zuiden van
de evenaar, uit te zenden in het Engels,
Zuid-Afrikaans, Portugees, Frans en in
talrijke stamtalen.
maar doeltreffend showachtig bewe
gingspatroon mee, dat het sarcasme
van de tekst een dubbele bodem van na
vrantheid meegeeft. Het toneelbeeld is
zeer sober. Een glanzende bejaardenhui
zenparketvloer loopt schuin af naar het
publiek. Tegen een zwart achterdoek
staat een enorme, dorre ficus bij een
venster. De groep en de combo gebrui
ken eenvoudige stoelen.
Hoewel het duidelijk een groepswerk
is zijn er toch enige persoonlijke hoog
tepunten te melden, die ook duidelijk in
tekst en regie worden aangegeven. (Het
is niet zo dat iemand de show staat te
stelen ten koste van een ander). Dat is
dan Henny Orri als een moeder van ze
ven kinderen, die op het punt staat naar
het bejaardentehuis te vertrekken. In
flashbacks ziet zij haar kinderen terug
en houdt tevens een soort innerlijke dia
loog met haar achtste, nooit geboren
kind van wie zij „misschien wel het
meest heeft gehouden”. Zeer ontroerend.
Ir. de tweede helft zijn het Lettie Oost
hoek en Piet Römer, die opvallen in een
uitgesponnen Brechtiaanse ballade over
de levensloop van een andere bewoon
ster van het tehuis. Overdreven dribbe
lend en met dito theatrale gebaren ver
tellen de spelers het verhaaltje, hetgeen
(Van onze rtv-medewerker)
AMSTERDAM. Ted de Braaks groot
ste wens is al meteen in het begin van
1971 in vervulling gegaan: Hij heeft za
terdag een eigen theatertje geopend op
het Amsterdamse Leidseplein. En daar
in Le Berry, gaat Ted voortaan op iedere
avond van de week optreden met een
nieuw programma, waarin overigens wel
plaats is voor verzoeknummers.
Ted de Braak is in ons land bekend ge
worden door zijr liedje „Een glaasje ma-
deira my dear” en door zijn medewer
king aan radio- en tv-programma’s zoals
„Draai jij of draai ik”, „Farce majeu-
re”, Pick-up” en „Van twaalf tot twee”
Vorig jaar trok Ted het hele land door
met zijn eerste grote cabaretshow, een
toernee die op tweede kerstdag werd af
gesloten in Zaandam.
Ted de Braak doet zijn programma niet
alleen. Hij heeft zich kunnen verzekeren
van de vaste medewerking van Lia Ka
ron, die haar opleiding kreeg aan de
Academie voor Kleinkunst in Amsterdam
en onder meer optrad in de cabaretgroep
Tekstpierement. Verder zal een combo de
begeleiding van het programma verzor
gen en ook de pauzemuziek. De combo
bestaat uit Theo Roosen. piano, Uf Blok
ker, slagwerk en Jitze van Kalsbeek, ac
cordeon. De teksten voor het nieuwe pro
gramma werden geschreven door onder
anderen Alexander Pola, Jan Fillekers,
Gerard Hulshof en Ted de Braak zelf.
Wat Ted gaat brengen, karakteriseert
hij zelf als volgt: Ik zou het het liefst
willen noemen een geinkunstprogramma,
omdat ik vind dat het het midden houdt
tussen amusement in de ruimste zin van
het woord en cabaret of kleinkunst. Maar
het zullen bepaald geen moppentapavond-
jes worden. Ik streef wel degelijk naar
een bepaald niveau met ook veel actuele
onderwrepen er in”.
Cabaretier Seth Gaaikema heeft Ted de
Braaks cabarettheater zaterdagmiddag
geopend. Op hetzelfde tijdstip heeft gram
mofoonplatenmaatschappij Basart een
langspeelplaat van Ted de Braak uitge
bracht met gedeelten uit zijn vorige ca
baretshow „Tête a Ted”.
ZEIST In het Slot te Zeist wordt van
24 januari tot en met 28 februari een
tentoonstelling gehouden onder de titel
„Toneelsfeer in ’t Slot”. De bezoeker zal
een kijkje worden gegund achter de
schermen van de schouwburg. Naast to-
neelfoto’s worden een schilderatelier de
complete Lisette van Meeteren-collectie,
requisieten, 36 maquettes, affiches en vele
andere toneelmaterialen getoond.
De manifestatie is tot stand gekomen in
samenwerking met het toneelmuseum in
Amsterdam, het schildersatelier van de
AMSTERDAM. De universiteit
Rome heeft een eredoctoraat in de kerk
muziek verleend aan de heer J. A. F.
Doove uit Voorschoten. De 34-jarige heer
Doove heeft aan de Romeinse universiteit
gestudeerd en is thans muziekredacteur
van diverse dagbladen. Hij kreeg de onder
scheiding vooral voor zijn werk inzake de
geschiedenis van de Zeven Getijden
Colleges.
Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00
Gymnastiek). 9.40 Schoolradio. 10.00
Bijbelse verkenningen. 10.15 Operette
muziek. 11.00 Nws. 11.03 Vervolghoor-
spel. 11.30 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen. 12.00 Gevarieerd progr.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Mede
delingen land- en tuinbouw; 12.30
Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Quiz).
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato.
(16.00 Nws). 17.00 Overheidsvoorlich
ting. 17.10 Voor de kinderen. 17.15
Hai!. 18.19 Uitz. P.P.R. 18.30 Nws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Licht ensemble.
19.45 Lezing. 20.00 Moderne muziek.
20.35 Pedagogisch progr. 20.50 Klassie
ke muziek. 21.30 Babel. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag van
daag. 22.50 Kontekst. 23.15 Sticker.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Dag met
een plaatje. (8.30 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. 9.00 Uitgebr. re
portage. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mu
ziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen. (11.00 Nws). 11.30
Rondom 12. (11.55 Beursberichten).
12.30 Overheidsvoorlichting. 12.40
Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 Spiegel van België.
14.00 Jazz. 14.30 Rostrum of composers
1970. 15.00 Van ta-ta tot totale taal.
15.10 Muziekmiddag. 16.00 Nws. 17.30
Trefpunt. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Licht
ensemble. 18.55 Big Band Beat. 19.25
Paris vous parle. 19.30 Nws, 19.35 Ge
varieerd programma. 22.30 Nws. 22.38
Mededelingen. 22.43 Radiojournaal.
22.55 Signaal. 23.35 Horizon. 23.55 Nws.
HILVERSUM Hl
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep.
10.00 Nws. 10.03 Ekspres. 11.00 Nws.
11.03 Lichte platen (12.00 Nws). 13.00
Nws. 13.03 De Eddy Becker Show.
(14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. (17.00
Nieuws).
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws en SOS-berichten. 12.08
Landbouwkroniek. 12.15 Dinsdagboek.
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.
13.20 Dansmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Ra
dio Selfservice. (15.00 en 16.00 Nws).
17.00 Nws. 17.15 Progr. voor oudere
luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nws. 18.03 Verzoekplaten. 18.28 Paar-
desportuitslagen. 18.30 Verkeerswen-
ken. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
19.00 Nws. 19.40 Intermezzo. 19.45 Syn
dicale kroniek. 19.55 Intermezzo. 20.00
Gramm.platen. 22.00 Nws. 22.20 Jazz-
I muziek. 23.00 Nws. 23.05 Kamermu-
I ziek. 23.40 Nws.
Computer-grafiek. De internationale over-
„De Groenland”, Keizersgracht 38, Haagsche Comedie, de decorontwerper Hep