COMPONIST HANS KOX Fons Jansen in ons land hangt af van beter onderwijs ANOUK: maak haast Spaanse kritiek in zwarte humor en met opera gebouw Vertaalprijzen voor Else Hoog L. Roeland t ook op TV „Toekomst van muziek voor cassettes TV woensdag bestaat 25 jaar TV donderdag Prijsvraag science fiction verhalen Regionale Omroep Noord en Oost De gevangene van Zenda T.V. vanavond Rechtspositie van Staking bij TV in Engeland op komst Engelse TV-series topsporters Radio donderdag 11 WOENSDAG 6 JANUARI 1971 BRIEF AAN RAAD VAN AMSTERDAM ELS JOGLARS IN MICKERY HAARLEM De componist Hans Kox, die in ons land en tot ver over onze grenzen grote bekendheid heeft gekregen, is in Haarlem komen wo nen Met ingang van het nieuwe jaar heeft hij ontslag genomen als direc teur van de Algemene Muziekschool in Doetinchem, welk instituut hij in korte tijd tot grote bloei bracht. Dank zij Koxs energieke leiding kreeg de Doetinchemse muziekschool de be schikking over een gloednieuw, spe ciaal voor het geven van muzieklessen en concerten geconstrueerd gebouw, volledig aangepast aan de modernste eisen voor de muzikale vorming. Banden met Haarlem Dit is het recept: Kaasfonduepan Nederlandse kaas. Compositie-opdrachten Muziek voor amateurs Nederland I ADVERTENTIE M 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.35 22.10 22.35 23.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 21.45 22.05 22.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 21.10 21.40 22.00 22.20 22.25 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 21.15 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.50 HAARLEM. De Oxford University Press, een van de grootste uitgevers maatschappijen ter wereld, produceert in samenwerking met een groep televi- siedeskundigen een serie ingeblikte te levisiefilms, die thuis op de TV-scher- men vertoond kunnen worden via een telespeler, die op het eigen toestel kan worden aangesloten. Voor deze cassettes zal gebruik worden gemaakt van ar- chieffilms, nieuwe opnamen en inter views, waarmee het gedrukte woord kracht wordt bijgezet. De belangrijkste vraagstukken van deze tijd zullen daar in worden behandeld. Voor ontwikke lingslanden komen speciale opvoedkun dige cassettes in de handel. GRONINGEN. De Regionale Om roep Noord en Oost (RONO) bestaat 19 januari vijfentwintig jaar. Het is dan een kwart eeuw geleden dat vanuit Groningen de eerste militaire re gionale radiouitzending de lucht in ging. Ruim een half jaar later werden deze uitzendingen overgenomen door de Regionale Omroep Noord (RON). Deze omroep is in augustus ’55 uit gebreid. Een gedeelte van Overijssel kwam erbij en de naam werd gewijzigd in RONO. Voor de regionale programma’s be schikt de RONO thans over achttien uur zendtijd per week Ter gelegenheid van het 25-jarig be staan zal op 19 januari een bijzondere vergadering van de programmaraad van de RONO, onder leiding van voor zitter dr. K. van Dijk worden gehou den. LOENERSLOOT. Wie niet sterk is moet slim zijn. Dat geldt zeker voor jonge Spanjaarden, die om het zacht te zeggen wel eens kritiek kwjjt willen op het regiem van hun land. Wat doet daarom de groep Els Joglars (De Jong leurs) uit Barcelona? Ze maakt een pro gramma, dat op pantomime lijkt. Komt de man van de voorcensuur, die naar de tekst vraagt, dan zeggen de jongleurs: we hebben geen tekst, kijk maar, we doen pantomime. Nederland II NOS: De Woefs en de Lamaars. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Hearing voor de sport. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Koos Postema op woensdag 2. Achter het Nieuws. HIRO: HIRO-Magazine 1971. NOS: Reclame. NOS: De Woefs en de Lamaars. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Wat een familie! JAM. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Mission Impossible. Wereld op Wielen. Filmrep. Paul Kruger Nationale Wildpark. Rendez-vous met Sandor Vidak. NOS: Journaal. TELEAC: Dammen voor beginners - les 16. Nederland II NOS: De Woefs en de Lamaars. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Van gewest tot gewest. Tips nationaal bureau voor toerisme. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: Was er nog wat? Beau Hunks. Cabaretiers voor Vietnam. HILVERSUM Hl. 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing! (10.00 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws. 12.03 Tip-Parade. 13.00 Nws. 13.03 De Felix Meurders Show. 14.00 Pop- mixture. (15.00, 16.00, 17.00 Nws). „Inderdaad. De wijze, waarop het mu- ziekschoolonderwijs wordt aangepakt zal beslissend blijken voor de toekomst van de muziek in Nederland. Er rust wat dit betreft een grote verantwoordelijkheid op allen, die bij dit onderwijs betrokken zijn: schooldirecteuren en last but not least de overheid, die het onderwijs mogelijk wil maken, maar die van haar kant gunstige resultaten daarvan mag verwachten”. P. ZWAANSWIJK. Nederland I VARA: Kinderprogramma. NOS: De Woefs en de Lamaars. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Première. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Uitz. K.V.P. Uitz. Stichting Socutera. NOS: De gevangene van Zenda. Studio Sport. Zienswijze. Journaal. Het romantische avonturenverhaal „The prisoner of Zenda”, dat de Engelse schrijver Anthony Hope tegen het einde van de vorige eeuw schreef, is ver schillende malen verfilmd, het laatst in 1952 door Richard Thorpe. Het is deze verfilming voor MGM die we vanavond om 20.35 op Ned. 1 te zien krijgen. Richard Thorpe, geboren in 1896, was een geroutineerd filmer met enkele Tar- zan-films op zijn naam die na „De ge vangene van Zenda” andere romantische onderwerpen zou verfilmen als „Ivan hoe „The Student-prince" en „Knights of the Round Table”. Hij bleek de juiste man om het gedateerde verhaal van Anthony Hope nieuw leven in te blazen. De toenmalige Engelse ster-acteur Ste wart Granger werd in de hoofdrol ge plaatst, een dubbelrol, want hij moet zowel koning Rudolph van Ruritania als de zakenman Rudolph Rassendyll spe len, op de gelijkenis tussen deze twee berust immers de hele intrige. De troonsbestijging van de tot koning van Ruritania uitgeroepen Rudolph wordt n.l. gedwarsboomd door diens halfbroer Michael (Robert Douglas) en de mee-complotterende Rupert von Hentzau (James Mason) die een verdo vend middel doen in de wijn van de a.s. koning om hem te beletten bij de kro ning aanwezig te zijn. Aanhangers van Rudolph weten echter op het laatste ogenblik de zakenman die als twee druppels water op de verdwenen koning lijkt, te bewegen tijdelijk diens plaats in te nemen, wat tot verrassende ver wikkelingen aanleiding geeft. Met De borah Kerr als derde Engelse ster in dit geheel in de rol van prinses Flavia ont stond een spannende film van het genre dat de Engelsen met „cloak and dag- ger”-drama aanduiden. CHARLES BOOST HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Dag met een plaat je. (8.30 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Mod. muz. 9.35 Water standen. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Verz.pLprogr. (11.00 Nws). 11.30 Rondom 12. (Om 11.55 Beursberichten). 12.30 Mod. platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojournaal. 13.30 Scala. 14.00 Gevar. progr. 15.00 Palet. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen. 17.00 Toppop. 17.30 Jongerenprogr. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz. D’66. 18.30 Zing met ons mee. 18.55 Jazz Spectrum. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dicht bij. 19.40 Mens en Bijbel. 19.50 Harvey Cox over. 20.05 Klass, en mod. muz. 22.00 Lichte muz. 22.30 Nws. 22.38 Me dedelingen. 22.43 Radiojourn. 22.55 ’n Avondje uit. 23.20 Gramm.pl. 23.55 Nieuws. LONDEN. (AP) Op 12 januari zal er in Groot Brittannië alleen maar nieuws via de televisie worden uit gezonden, want de technici zijn van plan die dag te gaan staken als pro test tegen een wetsontwerp van de regering waarbij de macht van de vakbonden op de arbeidsbetrekkingen wordt verminderd. Het aantal stakers, leden van de bond van film- en televisie-studioper- soneel, gaat als de actie doorgaat, 16.500 bedragen. De Britse acteurs-vakbond. Equity heeft een voorstel tot staken, dat dan tegen de theaters is gericht, afgewe zen. Het was ingediend door de ac trice Vanessa Redgrave. Dan volgt een nummer op het thema „Arbeid schept vreugde”. Met vrolijke gezichten ziet men iedereen aan de zwa re arbeid. Elk karwei eindigt in een vre selijk arbeidsongeval, maar men blijft lachen, of men zijn tanden is verloren, van de steiger valt, zijn elleboog aan zijn knie gelast vindt. Pas bij de schaft zit iedereen sjagrijnig terneer om te eten. Het laatste nummer laat met dezelfde zwarte humor „executies door de eeuwen heen” zien. De befaamde Spaanse worg- stoel wordt er onder andere in verbeeld; ook de guillotine en tenslotte een fusilla de, waarbij het publiek inmiddels het lachen vergaan is. Toen de groep in Noord Spanje, tijdens de noodtoestand, zou spelen moest van de autoriteiten dat fusilladenummer eruit. Dat van de worg- stoel bleef. En wat Els Joglars wilde zeg gen, kwam toch wel over. HILVERSUM. De Raad van Be heer van de BRT heeft zijn goedkeu ring gehecht aan het uitschrijven van een gemeenschappelijke prijsvraag van de NOS en de BRT voor het schrijven van science fiction verhalen voor de radio. Ook in België is de tiende Bert Leysenprijs voor de televisie voor de periode 1969-1970 toegekend aan Rik Onckelinx voor het programma De ja- ren zestig, dat in het juryrapport een bijzonder knap televisiewerkstuk wordt genoemd, en een indringend idee geeft van de scherpe tegenstellingen van deze tijd. Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met Hans Kox leidt hier een van de repetities van zijn compositie „In those days”, gespeeld door het Om roeporkest en het Groot Omroep koor. Deze compositie werd in op dracht van het Airborne comité door Hans Kox geschreven ter herdenking van de slag om Arnhem. Op 17 sep tember 1969 werd deze compositie voor de eerste maal met groot succes gespeeld in het Arnhemse Musis Sacrum. Nederland 1. De NOS verzorgt het avondprogramma. Het begint zoals ge woonlijk met de Woefs en het jour naal, waarna de parlementaire rubriek Den Haag Vandaag en het 14-daagse programma Première over films en filmmakers volgt. Kenmerk maakt de tijd tot acht uur vol. Daarna het tweede journaal, in de zendtijd voor de politieke partijen een uitzending van de K.V.P., een filmpje van Socutera over het werk van het voorlichtingsbureau voor de voeding en e$n hoofdfilm. Daarvoor koos de NOS een zeer beroemde rolprent en wel de Gevangene van Zenda. Studio Sport krijgt 25 minuten voor de woensdagse aflevering. Daarna wordt het NOS programma besloten met de rubriek Zienswijze. Jack van Belle en Jaap Jongedijk vragen zich af, of de vraag naar het bestaan van een God niet zinloos wordt in deze tijd nu de moderne wetenschap zoveel ge heimen van vroeger heeft ontsluierd. Er zijn gesprekspartners, die wel zo sterk van mening verschillen, dat een boeiend debat kan ontstaan. Overigens is het op zichzelf al opmerkelijk, dat over deze kwestie überhaupt een ge sprek mogelijk is tussen gelovigen en Vrijdenkers. Nederland 2. Direct na de Woefs en het journaal de VARA. Het eerste uur van haar zendtijd gebruikt deze om roepvereniging voor de sport. Onder de titel Hearing voor sport wordt een discussieprogramma uitgezonden, waarin de maatschappelijke en rechts positie van professionals in de sport aan de orde wordt gesteld. Discussie leider is mr. Maarten Vrolijk, oud-mi- nister van CRM en kamerlid voor de P.v.d.A. Hij heeft onlangs in het par lement een lans gebroken voor het be schikbaar stellen van aanzienlijke be dragen uit de schatkist voor de top sport. Verschillende profs uit de krin gen van voetballers, wielrenners enz. komen aan het woord, alsmede verte- tegenwoordigers van diverse organisa ties. In deze 55 minuten zal het ver schrikkelijk ingewikkelde probleem van de topsporters en hun toekomst be slist niet worden opgelost. Na het journaal Koos Postema op Woensdag 2. Koos ontvangt weer gas ten uit de wereld van de actualiteit en van het amusement. Onder de gas ten is de mooie Engelse zangeres Ju lie Rodgers, die we al vaker op de Nederlandse beeldbuizen hebben mo gen begroeten. Achter het Nieuws sluit het VARA-programma af, waarna de HIRO nog met haar eigen magazine komt, samengesteld door Marcus van Oosten jr. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. (7.30 Nws. 7.32 Actuali teiten. 8.00 Nws). 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Gymnastiek. 10.00 Pedagogische rubr. 10.20 Muz. 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Los- Vast. (12.26 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu. 12.58 Radio-Rebus). 14.00 De Mari- nierskapel der Koninklijke Marine. 14.30 Country and western rubriek. 15.00 Geref. middagdienst. 15.30 Meer over minder. (16.00 Nws). 17.30 Actueel progr. (18.30 Nws). 19.00 Volksmuz. 19.15 Oude muz. 19.45 Muz. 20.00 Radio Actief. (22.20 Avondoverdenking; 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag). 23.55 Nieuws. UTRECHT. De bij het NVV aange sloten Algemene Nederlandse Organisatie van Uitvoerende Kunstenaars heeft de gemeenteraad van Amsterdam met de meeste klem verzocht te bevorderen, dat ten spoedigste een raadsbesluit tot stand komt om tot de bouw van het muziek theater voor de Nederlandse Operastich ting over te gaan. In afwachting van het gereedkomen van dit gebouw vraagt de ANOUK de Stadsschouwburg aan de Ne derlandse Operastichting ter beschikking te stellen. De NW-bond beroept zich daarbij op een in september 1964 door de gemeente raad van Amsterdam aangenomen motie, wmaarin B. en W. worden uitgenodigd zo spoedig mogelijk bij de raad voorstellen in te dienen voor de bouw van een voor de huisvesting van de opera geschikt muziek theater. De voorstellen van de toenmalige staats secretaris voor een overgangsperiode wer den voor beperkte duur aanvaardbaar ge noemd. De gemeenteraad vroeg in de mo tie waarborgen voor een snelle uitbouw van een op te richten nationale opera in Amsterdam. Volgens de ANOUK blijkt uit deze mo tie, dat de raad zich ervan heeft willen verzekeren dat de gevestigde operatraditie in de hoofdstad zou worden voortgezet. „Het is in hoge mate teleurstellend, na meer dan zes jaar te moeten constateren dat het tot dusver bij de onlangs vol tooide opdracht voor de technische uitwer king van dit project is gebleven”, aldus de brief van de ANOUK aan de raad. Het probleem is naar het oordeel van de ANOUK weer actueel geworden door de benoeming van een nieuwe algemeen di recteur en de te verwachten benoemingen van meer topfunctionarissen. De ANOUK vindt, dat het aanstellen van leidingge vende functionarissen bij de opera slechts zinvol is indien de onzekerheid over de mogelijkheid om voortgang te maken met de uitbouw van de nationale opera tot een volwaardig opera-instituut wordt opgehe ven. „Geen leider zal er in de huidige om standigheden in kunnen slagen om de opera tot instituut te verheffen”, aldus de brief van de ANOUK. (Van onze TV-medewerker) ROTTERDAM Vandaag zijn in Rotterdam tv-opnamen gemaakt voor „Met Fons Jansen”. Dit is in zoverre bijzonder dat de cabaretier Fons Jansen tot dusverre met Wim Kan tot de tv- schuwen behoorde. Wim lbo is het in zijn overzicht van 25 jaar cabaret in Nederland ook niet gelukt Jansen te arrangeren. Hij moest het doen met een geluidsbandje. De opnamen staan onder regie van Berend Boudewijn. Over de uitzenddatum is nog niets be kend. Het programma bestaat uit fragmen ten van de lopende voorstelling „Drie maal andermaal”. AMSTERDAM De door het Prins Bernhardfonds in 1953 ingestelde „Martinus Nijhoff-prijs voor vertalingen” is dit jaar op voordracht van de jury toegewezen aan mevrouw Else Hoog voor haar vertaal- oeuvre uit de Angelsaksische litteratuur in het Nederlands en voorts aan de Bel gische vertaler L. Roelandt, in ’t bijzonder voor diens vertaling in het Frans van Multatuli’s Max Havelaar. De jury werd gevormd door prof. dr. S. Dresden, voorzitter, prof. dr. J. C. Kamer beek, Adriaan Morrien, Paul Rodenko, mr. E. Straat, Dolf Verspoor, Bert Voeten, mevr. L. Endt-v. d. Horst (secretaresse). De uitreiking van de beide prijzen, elk groot 3000 gulden, is op 26 januari a.s. in de raadzaal van Den Haag door de voor zitter van het Prins Bernhardfonds prof, mr. W. F. de Gaay Fortman. De uitreiking zal worden verlevendigd door een beschou wing van R. Ferdinandusse over diens be vindingen als echtgenoot van een vertaal ster. Het gemeentebestuur van Den Haag biedt de bekroonden en genodigden na af loop een receptie aan. helder, grappig en zelfs professioneel. Kinderlijk? Nee, zelfs een groot mens kan het begrijpen. De eerste nummers zijn puur amuse ment. Een ervan heeft een verhaaltje (partnerruil tijdens eetfestijn), de twee andere zijn puur muzikale mime. De drie laatste nummers beginnen bedriege- lijk amusant. Eerst een vrolijke inter pretatie van het boek Genesis; met dit verschil, dat de schepper eerst een soort Moeder van Zeven Smarten maakt, met wie Adam niets kan beginnen, om daar na Eva te scheppen, wier wulpsheid het ongenoegen van de schepper wekt. Van daar de appel, de slang en het verloren paradijs. De schepper blijft in zijn para dijsje, terwijl Adam werkt en Ava baart net zo lang tot ze een volledige geauto matiseerde machinerie zijn geworden en de schepper zich een kogel door het hoofd jaagt. Els Joglars laat met het woordeloze programma duidelijk zien, waar ze in de vaderlandse verhoudingen staat. Men be gon acht jaar geleden als een gewone mimegroep. In een eigen reptititielokaal maakt men elk half jaar een ander pro gramma. Dit wordt zo’n twee weken uit gebracht in een theater in de stad, dat de groep zelf moet huren. Daarna gaat ze het platteland op naar de dorpen van Catalonië en Noordwest Spanje. Ze spe len in zaaltjes en op dorpspleinen. On danks de ktriscbie houding van de groep is ze tot dusver door het regiem onge moeid gelaten, omdat ze een internatio naal prestige (Els Joglars trad op in Duitsland en Italië) heeft. Het programma, dat vanaf gisteren een week in het Mickerytheater draait en daarna op toernee door Nederland gaat, is een jaar terug ontstaan uit improvisa ties. Men heeft er acht maanden aan ge werkt. Het bestaat uit zes nummers, die inhoudelijk zeer verschillen maar wat de vorm betreft een grote eenheid vormen. Elk nummer bouwt voort op een element Bij een gesprek, dat ik met Hans Kox had, vroeg ik waarom hij juist Haarlem als nieuwe plaats van vestiging had uit verkoren. Zijn antwoord was: „In het algemeen voelde ik met het oog op mijn toekomstige activiteiten er het meest voor in het westen te komen wonen en uit ervaring weet ik, dat Haar lem en omgeving als kunstcentrum heel wat kan betekenen. Mijn relaties met de stad dateren al vanaf 1954. Ik heb toen voor een concert, dat ter gelegenheid van het Internationale Orgelconcours gegeven zou worden, een orgelstuk gecomponeerd, dat door een jury, gevormd ter beoordeling van ingezonden composities, bekroond werd met een derde prijs. Het was de eerste compositie, waardoor ik meer nationale bekendheid kreeg”. „Wat ga je in de naaste toekomst doen?” „In hoofdzaak componeren. Ik heb de laatste tijd veel opdrachten gekregen, de ze week nog de opdracht voor het schrij ven van een nonet voor het Gelders Ka- mermuziekensemble. Ook ga ik mij meer toeleggen op di rigeren, omdat ik mij op dit terrein thuis voel. De resultaten, die ik met het diri geren van eigen werk heb gehad, hebben een contract als componist-dirigent bij de concertdirectie Dr. De Koos tot ge volg gehad. Ik moet je nog vertellen, dat ik in op dracht een compositie voor vier koren, twee orgels en orkest onder handen heb, die ter gelegenheid van de eenentwintig ste verjaardag van de Haarlemse Orgel- maand in de Grote Kerk zal worden uit gevoerd. Misschien interesseert het je ook, dat ik pas een compositie voor het Neder lands Kamerorkest heb voltooid. Het stuk heet „Plays for twenty-nine musicians”. Het zal in maart van dit jaar onder lei ding van Szymon Goldberg voor het eerst worden uitgevoerd’. „Zou je in het muziekleven van Haar lem betrokken willen worden?” „Het is moeilijk hierop een gericht ant- woond te geven. In het algemeen zou ik willen zegen, dat elke toonkunstenaar er prijs op moet stellen om naar vermogen en afhankelijk van zijn persoonlijke om standigheden deel te nemen aan de mu zikale activiteiten in de regio van zijn ’vestiging, activiteiten met zo ruim moge lijke spreiding”. „Hoe zijn je indrukken omtrent de amateuristische muziekbeoefening hier ter stede en in de omgeving?” „Al jaren heb ik met vreugde kunnen constateren, dat de muziekbeoefening door amateurs hier zeer intensief is. Ik heb vaak uitvoeringen bijgewoond door Haarlemse koren, orkesten van oudere amateurs, maar ook van het jeugdorkest, waarnaar ik met grote voldoening heb geluisterd. De jeugd van Kennemerland is muzi kaal. Ik hoop dat die muzikaliteit door praktische beoefening in ensembles steeds meer aan de dag kan treden. Voor de muziekscholen is hier een grote taak weg gelegd”. „Ik begrijp hieruit, dat je belangstel ling voor het muziekschoolonderwijs ook na je vertrek uit Doetinchem groot is gebleven”. J. HEIJER. 22.20 23.05 23.10 zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. CVK-IKOR: Gale is dood (doe.). NOS: Journaal. TELEAC: Onze landbouw nu en straks - les 9.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11