Gré Brouwenstijn: dankbaar
afscheid van opera-leven
een
Spanje
niet uit
Prijsvraag voor
toneel-auteurs
Kirill Kondrasjin
meesterdirigentMiro maS
NOG EENMAAL FIDELIO EN DAN
GENIETEN VAN VERDIENDE RUST
Greta Garbo in
Ninotchka
Show rond zanger
Gilbert Bécaud
video-industrie
CONCERTGEBOUWORKEST
SPEELDE SJOSTAKOWITSJ
TV dinsdag
Deel Kröller Müller
in museum Arnhem
Onderhandelingen
van artiesten en
Star mag boeken
niet onder de prijs
verkopen
IK
T.V. vanavond
Radio dinsdag
TV maandag
MAANDAG 11 JANUARI
1971
Tosca het hoogtepunt
Nederland I
n
k
n
n
aan. Er is een enorme wilskracht voor nodig om in het
zangersvak de top te bereiken, maar het is nog moeilijker
om vrijwillig afstand te doen van het verworvene. Gré
Brouwenstijn heeft haar besluit genomen dit jaar
zullen wij haar voor het laatst kunnen horen en zullen
wij haar voor het laatst op de planken zien.
HAARLEM Voor iedere zangeres komt het moment,
dat zij het onverbiddelijke besluit moet nemen niet meer
op te treden. Niet dat zij het zelf wil of dat het publiek
haar daartoe dwingt, maar zij moet eenvoudig beseffen,
dat de tijd is gekomen om afscheid te nemen. Hoe hoger
zij is gestegen op de ladder van de zangkunst, hoe moei
lijker dit terugtreden valt, maar er is geen ontkomen
Nederlandse solisten
Wegens kwarteeuw
cultureel akkoord
it
doet wat
?-
Ie
1-
en
Gré Brouwenstijn privé
d.
ii
in
de
Nederland 1
10.45
J. H. MOOLENIJZER
UTRECHT. De in Culemborg geves
tigde Star-Boekerij moet de verkoop sta
ken van boeken met lagere prijzen dan
de verticale prijsbinding aangeeft. De
boekerij, met winkels in diverse plaatsen
in het land, verkocht boeken 10 tot 15
percent onder de vastgestelde prijs.
De president van de Utrechtse recht
bank heeft dit verboden. Hij deed uit
spraak in een door de Vereniging ter Be
vordering van de Belangen des Boekhan
dels en zes uitgeverijen tegen de Star-
boekerij aangespannen kort geding.
„Heeft men u weleens gevraagd voor
een moderne opera?”
(Van onze correspondent)
ARNHEM. Zaterdagmiddag heeft de
officiële opening plaatsgevonden van de
expositie van hoogtepunten uit de verza
meling van het rijksmuseum Kröller-Mül-
ler, die gedurende een jaar te bezichtigen
zal zijn in het Arnhemse gemeentemu
seum. Het museum Kröller-Müller wordt
gerestaureerd.
Burgemeester Roeien zei: „Deze gebeur
tenis past goed in het proces om het mu
seum open te maken voor een zo breed
mogelijk publiek en is tevens een bijdrage
aan een belangrijk jaar voor de beelden
de kunst in Arnhem. 1971 wordt een jaar
waarin immers ook de grote manifestatie
„Sonsbeek buiten de perken” zijn beslag
zal krijgen”, aldus burgemeester Roeien.
Prins Claus was onder de genodigden.
(vroeger als
en nog een
18.45
18.51
18.55
19.00
19.04
19.25
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.40
22.25
22.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.00
22.40
23.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
21.36
22.26
23.01
23.06
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.50
22.55
NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Het witte Torkay.
Zo Vader, zo zoon.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
De kleine waarheid (feuil.).
De Gilbert Bécaud-show.
Avondsluiting.
NOS: Journaal.
i
i
>.l
d
n
is
i-
k
e
i,
!t
t-
le
■r
1.
TS
st.
JT
it.
et
S-
st
id
n-
ei
et
-is
it
s.
k
0
ïl
UTRECHT In het kader van het 25-
jarig bestaan van het cultureel akkoord
België-Nederland, heeft het „Mr. P. Cle-
veringa-fonds”, dat zich de stimulering van
de Nederlandse toneelschrijfkunst ten doel
stelt, een eenakter-prijsvraag uitgeschre
ven. Voor mededinging komen alle oor
spronkelijke Nederlandstalige eenakters in
aanmerking waarvan de tijdsduur plm.
30-45 minuten bedraagt.
Er zijn geldbedragen beschikbaar ter
waarde van f 750,- voor de eerste prijs,
500,- voor de tweede en 300,- voor de
derde prijs. Inzendingen (in drievoud)
kunnen worden gezonden naar het Neder
lands Centrum voor het Amateurtoneel in
Maarssen. De inzendingstermijn sluit 1
maart 1971.
„Van het theater kan ik alleen maar
zeggen, dat ik hoop dat zij er gauw mee
beginnen. Het is hoognodig voor het
publiek en voor de zangers. Op het ogen
blik is het een onhoudbare toestand, er
wordt enorm veel tijd verloren met heen
en weer trekken tussen Scheveningen en
Amsterdam.
Verder ben ik een voorstandster van
een Nederlandse Opera met Nederlandse
solisten waarom niet? wij nebben de
mensen ervoor. Daarom heb ik er ook op
en 14.00 NOS-NOT: School
televisie.
NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Wij, Heren van Zichem.
STER: Reclame.
NOS: Jour naak
STER: Reclame.
KRO: Sol Alpert.
Brandpunt Special.
Paul Vlaanderen (serie).
De Boschplaat (filmrep.).
NOS: Journaal.
TELE AC: Oppervlakte.
Nederland II
De uitslag van de prijsvraag zal in mei
bekend worden gemaakt tijdens een een
akterfestival, waar drie Belgische en drie
Nederlandse amateurtoneelgroepen korte
Nederlandse en Vlaamse stukken zullen
opvoeren.
NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Kunstrubriek.
AVRO: TopPop.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Peyton Place.
Color me Barbra.
Televizier-Magazine
NOS: Journal.
TELEAC: En Francais - les 1.
i/VVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
Dit was het begin van mijn succes. Als
er ergens besloten werd om de „Fidelio”
op het repertoire te nemen dan werd ik
gevraagd voor de rol van Leonore. Ik
zong Fidelio in Wenen, in Berlijn, in Lon
den, in Stockholm en in Buenos Aires,
enfin overal. Daarnaast kreeg ik natuur
lijk engagementen voor Tosca, Ariadne
auf Naxos, Troubadour, de Rosenkave-
lier. In Romé en Milaan zong ik Othello
en Traviata en toen werd ik gevraagd
voor Bayreuth voor de Tannhauser,
Walküre en de Tristan”.
BARCELONA. Na een verhoor van
drie uur heeft de Spaanse politie de be
kende Catalaanse schilder Juan Miro ver
boden naar het buitenland te gaan en hem
zijn paspoort afgenomen. Miro mag ook
Palma de Majorca, waar hij woont, niet
verlaten.
Familieleden van de schilder hebben
verklaard dat een en ander het gevolg is
van het feit dat Miro op 12 en 13 decem
ber met nog 300 intellectuelen en kunste
naars in het klooster van Montserrat een
bijeenkomst heeft bijgewoond die belegd
was uit protest tegen het proces in Burgos
tegen zestien Baskische nationalisten.
In een stille laan aan de ’s-Graven-
landse kant van Hilversum staat een wit
huis dat uiterlijk niet veel verschilt van
andere huizen. Alleen de naam, die in
gulden letters is aangebracht op de voor
gevel, doet wat vreemd aan: „FIDE
LIO”
aangedrongen dat de Operastichting mij
een hele Hollandse bezetting zou geven
voor mijn afscheidsvoorstellingen met Fi
delio en die heb ik gekregen.”
Er is maar één opera van die naam en
er is maar één huis dat die naam draagt.
„Hoe bent u ertoe gekomen uw huis
„Fidelio” te noemen?” is mijn vraag
aan mevrouw Van Swol-Brouwenstijn.
„Het was voor ons helemaal vanzelf
sprekend. Ik heb deze opera zo vaak ge
zongen, dat ik mij helemaal vergroeid
voel met het ideaal van Beethoven. Ik
ben Fidelio en hier woon ik. Bovendien
ligt onze tuin aan de Beethovenlaan en
daarmee is eigenlijk alles gezegd. Toen
wij ons huis een naam moesten geven,
konden wij geen andere bedenken.”
„Hebt u daarom ook besloten afscheid
te nemen met de „Fidelio”?”
„Ook dat was voor mij vanzelfsprekend.
Het was mijn eerste grote rol en ik wil
er ook mee besluiten. Na de oorlog kwam
ik bij de Nederlandse Opera. Ik zong in
„Hoffmanns Erzahlungen” en ik was „die
erste Dame” in de „Zauberflöte”. Vijftien
november 1949 zong ik Fidelio voor het
eerst met Jan van Mantgem als Flores-
tan en later met Frans Vroons.
„Welk optreden beschouwt u als het
toppunt in uw carrière?”
Over deze vraag moet Gré van Swol
even nadenken„Als wij eerst eens
een kopje koffie namen?”, zegt zij opeens
in de rol van huisvrouw, „neemt u suiker
en melk?” Ik ben bereid alles te nemen,
desnoods zout in mijn koffie, want ik wil
mij niet van mijn stuk laten brengen,
maar gelukkig blijkt dat mijn beroemde
gastvrouw over het antwoord heeft nage
dacht.
„Ik geloof dat voor mij het hoogtepunt
was de Tosca in Wenen onder Von Kara
jan. Dat is misschien al acht jaar geleden
en toen dacht ik er al over om ermee op
te houden, want ik weet dat je de kracht
moet kunnen opbrengen op het hoogte
punt van je loopbaan afscheid te nemen.
Ik ben gewend de hoogste eisen aan mij
zelf te stellen en dat houdt in dat je steeds
meer moet presteren. Als je niet beter
meer kunt dan moet je ermee stoppen.”
„Maar u bent toch doorgegaan”, waag
ik op te merken.
„Dat heb ik aan Jo van der Meent te
danken. Je moet blijven studeren en er
moet iemand zijn die je objectief bekriti
seert. Iemand die het vak door en door
kent en die je rustig vertelt wat je in je
eigen enthousiasme aan het vergeten
bent. Zo iemand is Jo van der Meent
zij heeft mij gestimuleerd om door te
gaan en met hard werken aan de top te
blijven en daar ben ik haar enorm dank
baar voor.”
Nederland II
NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Kijken naar kinderen.
VARA: Coronation Street.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Uit puin en as:
Narvik Nu.
Ninotchka (speelfilm).
Achter het Nieuws.
NOS: JournaaL
De instrumentatie is zonder meer mees
ter lijk. Hij kent de mogelijkheden
van de fagot en weet wat een trombone
aan kan. Hij heeft zich alleen vergist
„Hoe bent u er eigenlijk toe gekomen
om operazangeres te worden?”
„Dat heb ik aan Nico v.d. Linden te
danken. Ik zong bij hem in een kinder
koor en als er een kleine solo was, mocht
ik die zingen. Hij heeft mij aangeraden
zangles te nemen en dus ben ik op een
goeie dag naar het Conservatorium ge
stapt. De directeur was wel enthousiast
over mijn stem, totdat ik hem vroeg of ik
een studiebeurs kon krijgen. Die beurs
was niet beschikbaar.
Ik bleef niet bij de pakken neerzitten
en ging naar een taleninstituut, want ik
begreep wel dat goede talenkennis voor
een zangeres onmisbaar is. De leraar van
het instituut raadde mij aan naar het
Muzieklyceum in Amsterdam te gaan.
Daar had ik meer sucoes ik kwam in de
zangklas van Boris Pelsky. Na een paar
jaar ben ik toch op het Conservatorium
gekomen in de operaklas bij Johannes
den Hertog. Van hem heb ik veel geleerd,
eigenlijk alles wat ik voor de opera moest
weten, hij bezorgde mij ook mijn eerste
rol bij de Nederlandse Opera en de rest
weet u al.”
DEN HAAG Acteurs en variété-
artiestenorganisaties uit elf landen, waar
onder Nederland, de Verenigde Staten,
Engeland, Frankrijk en West-Duitsland,
hebben besloten tot een nauwe samenwer
king bij het tot stand brengen van rege
lingen voor het gebruik van video-casset
tes. Op uitnodiging van de Internationale
Federatie van Acteurs de FIA, is over dit
onderwerp van 7 tot en met 9 januari een
conferentie gehouden in Londen.
Voor Nederland werd aan de besprekin
gen deelgenomen door Donald Bleijleve en
Frans van der Wiel, resp. directeur en
plaatsyervangend directeur van de Neder
landse Vereniging van Toneelkunstenaars.
De acteurs- en variété-artlestenorganisa-
ties bereikten volgens de heer Bleyleve
volledige overeenstemming over de wijze
waarop zal moeten worden onderhandeld
met de internationale industriële combina
ties die bezig zijn met de voorbereiding
van produktie en distributie van audio
visuele programma’s op cassettes.
Een systeem is opgezet voor betaling
van toeslagen aan acteurs die meewerken
aan films of televisieprogramma’s, die
daarna als cassettes op de markt zullen
worden gebracht. Bij de komende onder
handelingen zowel op internationaal als
nationaal niveau zal volgens Donald Bley
leve steeds worden samengewerkt met de
organisaties van musici, auteurs en regis
seurs. In Nederland zijn over de controle
van cassettes besprekingen gaande tussen
de Nederlandse Vereniging van Toneelkun
stenaars en Seba Buma. Op 15 januari be
ginnen onderhandelingen tussen de NVT en
de NOS waarbij onder meer de bescher
ming van acteurs en regisseurs tegen ge
bruik van hun prestaties in televisieseries
voor cassette-doeleinden aan de orde zal
worden gesteld.
„Denkt u dat er spoedig een opera
theater in Amsterdam zal komen en
vindt u dat er zo veel mogelijk met Ne
derlandse krachten moet worden ge
werkt?”
„Wat gaat u doen na uw afscheids-
tournee. Hebt u al plannen gemaakt
voor de rustige tijd die komen gaat?”
Onze grote zangeres kijkt mij een
beetje meewarig aan en er komen sterre
tjes van de pret in haar ogen. Dan zegt
zij opeens stralend: „Ik ga van mijn huis
genieten en van mijn tuin en heerlijk sa
men uitgaan met mijn man. Ik zal zo blij
zijn dat ik nooit meer op reis moet. Ik
ben zo weinig thuis geweest en als ik in
het buitenland was, verlangde ik altijd
om weer terug te mogen gaan naar Hol
land. Als ik in Wenen iemand naar het
vliegveld bracht, dan dacht ik wel eens:
Heerlijk, nog drie nachten slapen en dan
mag ik ook weer terug.
„Geeft u ook nog afscheidsconcerten
in het buitenland?”
„Daar kan ik niet aan beginnen, dan
zou ik weer weg moeten van alles en
iedereen en dat wil ik niet meer. Het
moet heerlijk zijn om dat te kunnen doen,
waar je eigenlijk nooit tijd voor had. Elke
dag naar de golf, heerlijk achter dat klei
ne witte balletje aansjouwen door het
groene gras. Geen haast hebben en geen
repetities meer ze kijkt mij aan of ik
het goed begrijp en ik denk bij mijzelf;
en geen mensen meer die om een
interview komen vragen!" Maar zo iets
onaardigs zou Gré Brouwenstijn nooit
zeggen, integendeel als een goede gast
vrouw heeft zij mij het gevoel gegeven
dat ik haar een genoegen gedaan heb om
naar Hilversum te komen. Eigenlijk is
zij al aan haar nieuwe rol begonnen: een
gastvrouw die altijd thuis is en die ieder
een wil ontvangen in haar huis „Fidelio”.
opera-ouverture ietwat steriel aan. In ruil
voor de theatersfeer gaf Kondrasjin ons
de uiterste precisie en dat was zeker geen
slechte ruil. z
Pinchas Zukerman als de violist in het
concert werd in 1948 in Israël geboren.
Hij is alleen maar vergelijkbaar met
Menuhin en misschien nog briljanter.
Ogenschijnlijk kost het vioolspelen hem
niet de minste moeite. Hij neemt ruim
de tijd voor een pianissimo inzet, maar
die klinkt dan ook zo betoverend dat wij
het gevoel krijgen dat wij getuige zijn
van de geboorte van een wonder. Het
samenspel met Concertgebouworkest
was adembenemend ook in de bege
leiding toonde Kirill Kondrasjin zich een
meester.
AMSTERDAM. De Vierde Symfonie
van Dmitri Sjostakowitsj heeft een be
wogen geschiedenis achter de rug tus
sen de voltooiing van deze symfonie in
1936 en de eerste uitvoering ervan in
Moskou, liggen 25 jaren. Tijdens de repe
tities voor de première in 1936 trok
Sjostakowitsj het werk terug, klaarblijke
lijk uit politieke motieven. Hij was in
ongenade gevallen bij de Raad voor de
Kunst van de Sovjet-Unie om vijf rede
nen: Dissonerend Duits contrapunt (na
volging van Paul Hindemith), invoering
op de „heilige grond van puur klassieke
Russische traditie” van de jazz-neurose
en het ritmische paroxisme van Stra-
winsky, onmacht om zingbare melodieën
te schrijven, naturalistische benadering
van ondergeschikte zaken, grenzeloze ver
heerlijking door een menigte van pluim
strijkers.
Hij werd echter in ere hersteld, met
het verheugend gevolg dat wij gistermid
dag mochten luisteren naar de eerste
uitvoering in Nederland van zijn Vierde
Symfonie gespeeld door het Concertge
bouworkest onder leiding van Kirill Kon
drasjin, die de dirigent is van de Staats-
filharmonle in Moskou. Het is eigenlijk
onbegrijpelijk, dat Sjostakowitsj beschul
digd werd van „onmacht om zingbare
melodieën te schrijven”, want in zekere
zin zou zijn Vierde Symfonie even goed
de „Elfde” van Mahler kunnen zijn.
Hij houdt zich strikt aan de tonale wet
ten en wijkt niet af van de vormen en
normen die aan een symfonie gesteld
kunnen worden. Maar hij is er desalniet
temin in geslaagd een werk te concipië
ren dat wemelt van oorspronkelijke in
vallen.
Nederland 1. Direct na het journaal
en de Woefs een programma van de
NCRV. Om te beginnen een film uit
Rusland, waarin een beeld wordt ge
geven van het leven van nomaden, die
samen met hun vee lange afstanden
afleggen om voedsel op te zoeken.
In de quiz Zo vader zo zoon vana
vond het team onder leiding van Ger
rit den Braber met als speciale gast
de oud-keeper van Ajax, Gert Bals.
Aansluitend aan ’t journaal de actuali
teitenrubriek Hier en Nu en dan de
derde aflevering van de Kleine Waar
heid door Willy van Hemert bewerkt
naar de gelijknamige romancyclus van
Jan Mens. Marleen, gespeeld door Wil-
leke Alberti, speelt steeds duidelijker
de hoofdrol nu in dit spel.
Nederland 2. Van de NOS de Woefs
de Lamaars, het eerste journaal
en Kijken naar Kinderen. Om half acht
neemt de VARA de dienst over met
Coronation Street. Aansluitend aan
het journaal uit de serie Uit puin
en as van Milo Anstadt een documen
taire over de Noorse stad Narvik, waar
de Duitsers bij het begin van de twee
de wereldoorlog danig hebben huis ge
houden. Narvik is die klap nu weer
te boven. Het is opnieuw een belang
rijke havenplaats geworden en er wo
nen meer mensen dan ooit.
Hoofdschotel van de maandagavond
is de film Ninotchka van Ernest Lu-
bitsch, die wordt vertoond in het ka
der van het Greta Garbo-festival.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41
Actualiteiten; 13.00 Raden maar....).
14.05 Schoolradio.
(16.00 Nws). 17.00
in de solo voor Engelse hoorn, die is
onbespeelbaar.
Heel bijzonder is het einde van het
tweede deel dat zich oplost in subtiele
geluidjes, die in een strak ritme geslagen
worden op blokken, castagnetten en klei
ne trom. Het laatste deel van de symfo
nie eindigt met een solo voor gestopte
trompet die langzaam maar zeker in het
nuiets verdwijnt. Sjostakowitsj hechtte
toen nog geen waarde aan een monumen
taal en spectaculair slotaccoord. De di
rigent, Kyrill Kondrasjin, behee-ste zijn
parituuh met een bewonderenswaardig
gemak en het Concertgebouworkest
volgde zijn intenties met virtuoze speel-
vaardigheid.
Voor de pauze dirigeerde Kondrasjin
de Ouverture „Die Zauberflöte” en hij
begeleidde Pinchas Zukerman in het
Vioolconcert in D-K.V. 218 van Mozart.
Het spelen van een Mozart ouverture in
de concertzaal is altijd een hachelijke
zaak, want wij missen de theatersfeer.
Zo’n ouverture moet uit de bak komen
en mag dan desnoods een beetje rom
melig klinken. In de concertzaal doet een
Gré Brouwenstijn en W. Windgassen
een Fidelio-opvoering van
Nederlandse Opera in 1964.
Alvorens het laatste nieuws en de
rubriek In het voorbijgaan van Ds.
Bert Hoorn de aandacht vragen brengt
de NCRV ons eerst nog een show rond
de bekende Franse zanger Gilbert Bé
caud. In deze Telesaar produktie van
de bekende regisseur Truck Branns
zien we behalve de zanger zelf ook
nog diens Weense collega Udo Jürgens
de Duitse zangeres Gitte
Deens meiske beroemd)
aantal mindere góden.
„Ninotchka”, de film die de VARA
vanavond vertoont in de serie Garbo-
successen, was de 23ste Amerikaanse
speelfilm, waarin deze van huis uit
Zweedse actrice optrad. Het zou ook
haar op een na laatste film worden,
want na „Two-faced woman” uit 1941
trok zij zich helemaal terug uit de film
business.
Ze had in goed 15 jaar in 24 films
(waaronder 10 zwijgende) gespeeld en
hoewel ze als nukkig en onberekenbaar
werd beschreven, was zij haar oor
spronkelijke werkgever steeds trouw
gebleven. Al haar Amerikaanse films
ontstonden in dienst van Metro-Gold-
wijn-Mayer.
„Ninotchka” werd in 1939 door Ernst
Lubitsch gemaakt en wat op het eerste
gezicht onmogelijk leek, lukte deze
meester in de lichte filmcomedie: de
romantisch-dramatische actrice die
Garbo in haar vorige werk steeds ge
weest was, veranderde hij in een speel
se comedienne, die tegenover acteurs
van het lichte genre als Melvyn
Douglas, Felix Bressart en Sig Rumann
kwam te staan.
Drie scenarioschrijvers van naam,
Charles Bracket, Billy Wilder (de latere
regisseur, o.a. van „Irma la Douce”) en
Walter Reisch zorgden voor een komi
sche bewerking van een oorspronkelijk
filmverhaal, waarin Ninotchka als
communistische agente naar Parijs ge
stuurd wordt om er de gangen van een
Russische handelsdelegatie te contro
leren die verdacht lang in het Westen
naar contacten zocht. Hoe deze strenge
partijgenote langzaam onder betovering
komt van de lichtstad, de luxe en de
liefde is dan een te voorziene ontwik
keling, die door Lubitsch echter met
zoveel zwier en lichtheid behandeld
wordt dat men geboeid en gecharmeerd
het verloop van de bekende intrige
volgt.
CHARLES BOOST
„Ja, gevraagd hebben zij mij wel, maar
ik had het al zo druk met mijn eigen re
pertoire en bovendien ben ik er te
romantisch voor. Ik weet wel dat er in de
klassieke opera’s altijd schurken rondlo
pen en dat er minstens zes doden vallen,
maar de muziek is zo mooi dat je die do
den niet ernstig neemt.
Wat mij in Leonore zo boeit, is de grote
liefde voor Florestan. Zij wil haar man
ten koste van alles uit de gevangenis be
vrijden, daar wil ze haar leven voor ge-
aan het slot
zegt „Leonore, was hast du für mich ge-
Dan zegt zij: „Nichts, mein Flo-
dat is voor
Licht pl. progr. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Dag met een plaatje. 8.00 Nws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Dag met een
plaatje. (8.30 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. 9.00 Uitgebr. reporta
ge. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Verz. pl. progr.
11.00 Nws. 11.03 RVU. 11.33 Rondom
12. (Om 11.55 Beursber.). 12.30 Over-
heidsvoorl. 12.40 Knipperlicht. 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Spie
gel van België. 14.00 Jazz. 14.25 Radio
Kamerorkest. 15.00 Van ta-ta tot tota
le taal. 15.10 Muziekmiddag. 15.10 Be
schouwingen over opera’s; om 16.40
Orgelconcert; om 17.05 Voorburgs Jon
'S gerenkoor. 17.30 Toppers van toen.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radio-
journ. 18.25 De Johan Willem Friso
Kapel. 18.55 Jeugd en ritme. 19.25 Pa-
'i ris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 Vana-
vond. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43
Radiojournaal. 22.55 Zin-tuig nr. 23.55
Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep.
I; 10.00 Nws. 10.03 Licht pl. progr. 11.00
Nws. 11.03 Lichte pl. (12.00 Nws). 13.00
Nws. 13.03 De Eddy Becker Show.
(14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03 Drie-
Draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. (17.00
Nws).
BRUSSEL 324 M.
f 12.00 Nws, SOS-ber. 12.08 Intermez-
zo. 12.15 Dinsdagboek. 12.55 Buitenl.
Ipersoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Dans-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Gev. progr.
S (15.00 en 16.00 Nws). 17.00 Nws. 18.03
Verz. pl. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Verkeerswenken. 18.45 Sport.
J 18.55 Taalwenken. 19.00 en actualitei-
1ten. 19.40 Syndicale kroniek. 19.55 In-
Itermezzo. 20.00 Gramm, pl. progr.
I; 22.00 Nws. 22.20 Jazzmuz. 23.00 Nws.
1 23.05 muz. 23.40 Nws.
HILVERSUM I. 5
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Klassieke muz. 7.25 Horen en zien;
7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu: 8.00 Nws.
8.11 Te Deum laudamus. 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymn).
9.40 Schoolradio. 10.00 Lezing. 10.15 i
(S) Opera- en operettemuz. 11.00 Nws.
11.03 Vervolg hoorspel. 11.32 Voor de
zieken. 11.55 Meded. 12.00 Gev. progr.
(12.22 Wij van het land; 12;26 Meded.
14.30 Pizzicato.
Overheidsvoorl.
17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hai! 18.19
Uitz. P. v.d. A. 18.30 Nws. 18.41 Actua
liteiten. 19.00 Licht ensemble met so
listen. 19.45 Lezing. 20.00 Mod.- en
klass. operamuz. 21.40 Hoorspel. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Den I;
Haag vandaag. 22.50 Kontekst: 23.15
ven en als Florestan
tan?”
res” dat is voor mij het mooiste
ogenblik van de hele opera.”
„Is er een kans dat u nog op uw be
sluit terugkomt, of neemt u met Fide
lio werkelijk voorgoed afscheid?”
„Ik zal niet op mijn besluit terigkomen,
dat staat vast alleen geef ik nog één
concert in het Holland Festival met een
Italiaans programma, want ik vind dat de
liefhebbers van de Italiaanse Opera ook
aan hun trekken moeten komen, maar dat
is werkelijk het laatste.”