voor
het eerst in Amsterdam
FILMS IN AMSTERDAM
KOOTPIANO’s
Culturele overeenkomst met
vereniging Nederland-USSR
Buchelius-prijs
naar P. Scheen
„Levende photographie
ESTHER OFARIM
Kassies: VPRO
Concert van Radio
Kamerorkest met
Juan Miro heeft
Hitchcock ridder
Scheveningen
kopen
Laten gemeenten
Circustheater in
VOORLOPERS VAN DE BIOSCOOP
VANAF 1894 VOOR HET PUBLIEK
Nieuwe shows met
Eerste opvoering
ontdekt concert
Legioen van eer
napraatje
paspoort terug
is er nog niet
van Paganini
Johnny en Rijk
T.V. vanavond
Radio zaterdag
TV vrijdag
TV zaterdag
VRIJDAG 15 JANUARI 1971
59
VOORSTEL
SOVJET-DELEGATIE IN ONS LAND
Filmmuseum
Voor Lexicon Ned.
beeldende kunst
Op grammofoonplaat
ZIJLWEG 57 - HAARLEM
Telefoon 31 45 01
N achtvoorstellingen
AMSTERDAM Aan de stroom
van publikaties over film en filmster
ren die door zijn omvang nauwelijks
een crisis in de film- en bioscoop
wereld doet vermoeden, heeft Neder
land maar een bescheiden aandeel.
Onlangs vestigden we de aandacht op
het Laurel en Hardy-boek van Bram
Reijnhoudt dat vorig jaar bij Van
Gennep verscheen, kort daarvoor
kwamen twee boeken over Joris Ivens
op de markt („Joris Ivens, de weg
naar Vietnam” van Han Meyer en
„Joris Ivens, autobiografie van een
filmer”) maar daarmee is de recente
oogst aan filmliteratuur uit eigen
land wel bekeken.
<AAAAAAAAAAAA^A/V\AAAAAAA/
CHARLES BOOST.
ADVERTENTIE
huur).
I
Ongeveer 300 Catalaanse intellectuelen
en kunstenaars hebben in december in de
abdij een protestdemonstratie gehouden
tegen het Baskenproces in Burgos.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
22.26
22.56
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
19.55
20.00
20.15
20.20
16.00
16.02
18.45
18.50
18.55
19.00
19.04
19.55
20.00
20.15
20.21
21.20
21.45
22.35
22.45
18.50
18.55
19.00
19.05
PARIJS (AFP) De Amerikaanse
thriller-regisseur Alfred Hitchcock is don
derdagavond in Parijs ridder in het Legioen
van eer gemaakt. De versierselen werden
hem namens president Pompidou overhan
digd door Henri Langlois, secretaris-gene-
raal van het Franse filmgenootschap.
„Roem is fijn, maar er gaat veel tijdverlies
door het zetten van handtekeningen mee
gepaard”, merkte de 71-jarige „koning van
de spanning” op.
HILVERSUM I
7.00 Nws., 7.11 Het levende woord.,
7.16 Klass, muziek. 7.25 Horen en
zien., 7.30 Nws., 7.32 Hier en Nu,
8.00 Nws., 8.11 Gew. muz., 8.30 Nws.,
8.32 Voor de huisvrouw., 9.00 Theolo-
MAAR HET SUCCES in Amsterdam
was minder groot want op 6 juli 1896 be
richtte de krant dat in het bovengenoem
de pand een sigarenwinkel was geopend.
Maar de opmars van de bioscoop was
toen niet meer te stuiten en de boeiende
studie van Briels vertelt wat er na het
vertrek van mijnheer Cerf met de Cine-
matographe van de gebr. Lumière alle
maal aan nieuwe pogingen ondernomen
werd in Amsterdam om de levende
beelden ingang te doen vinden bij het
publiek.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG. De zeven gemeenten,
die deel uitmaken van de Haagse agglo
meratie wordt voorgesteld gezamenlijk
het Circustheater in Scheveningen van
Zwolsman’s EMS te kopen. De Haagse
gemeenteraad krijgt waarschijnlijk nog
deze maand als eerste het voorstel te
behandelen. Hierbij zal het niet zozeer
om de aankoop gaan, maar om de exploi
tatie. De aankoopprijs ligt op ongeveer
8 miljoen.
Het Haagse gemeentebestuur speelt
met de gedachte om het Circustheater
in een aparte n.v. onder te brengen.
Hiervan zal niet alleen de gemeente Den
Haag dan de grootste aandeelhouder zijn,
maar zullen ook de andere gemeenten
in het aandelenpakket deelnemen.
IN DE VIJZELSTRAAT, in Flora aan
de Amstelstraat, in de Warmoesstraat,
op het Rembrandtsplein en aan de Over
toom zijn tijdelijk vestigingen van onder
nemende lieden geweest die filmvoorstel
lingen wilden geven, hetzij met het toe
stel Lumière of met gelijksoortige appa
raten als dat van Max Skladanowsky
of van Oskar Messter uit Berlijn of als
de Amerikaanse „Biograph” van Her
man Casler. Het zou echter bij afzonder
lijke pogingen in gehuurde panden blij
ven. Florissanter ging het toe op de ker
missen, waar gelijktijdig in vaak zeer
luxueuze tenten mannen als George
Slieker, Jean Desmet, Carlos Riozzi en
de gebroeders Mullens de film populair
maakten.
Tot een van hen, Jean Desmet, in 1910
het nieuwe technische wonder een eigen
vast tehuis gaf. Dat was op de Nieuwe
Dijk in Cinema Parisien.
(Morgen meer over 75 jaar film in
Erbij: Red.).
AMSTERDAM. Op zondag 17 januari
a.s. treedt in het kader van de C-serie
van het Concertgebouworkest als gast het
Radio Kamerorkest onder leiding van de
Oostenrijkse componist-dirigent Friedrich
Cerha op. Medewerking wordt verleend
door de pianiste Yvonne Loriod en het
Omroep Kamerkoor. Het concert is in het
Concertgebouw en begint om 14.15 uur.
Na het concert vindt onder leiding van
Jaap Geraedts een nabespreking plaats,
welke door de bezoekers gratis kan wor
den bij gewoond.
Aan dit gesprek zal onder meer wor
den deelgenomen door de dirigent Frie
drich Cerha en de Franse componist Oli
vier Messiaen, van wie „Sept Haï-kaï”
wordt uitgevoerd.
De heer Scheen werd de prijs toege
kend voor zijn tweedelige Lexicon van
Nederlandse beeldende kunstenaars van
1750 tot 1950, voorzien van korte biogra
fische artikelen. Het eerste deel ver
scheen in 1969 en het tweede deel vorig
jaar. De prijs, die bij gebrek aan goede
kunsthistorische werken met een docu
mentair karakter niet ieder jaar is uitge
reikt, is in 1958 ingesteld.
BARCELONA. (AP) Volgens welin
gelichte zegeslieden heeft de bekende
Catalaanse schilder Juan Miro zijn pas
poort teruggekregen.
Dit was hem door de autoriteiten ont
nomen, nadat Miro had deelgenomen aan
een sit-in in de Benedictijner abdij van
Montserrat in december.
„Cinematographie” in het perceel Kalver-
straat 220, van ’s morgens 10 tot ’s nachts.
De volgende dag had mijnheer Cerf zijn
vergunning al. Het vertoonde program
ma vertoonde enige gelijkenis met wat de
Lumières in de Sous-sol van het Grand
Café aan de Boulevard des Capucines
(„Sortie des usines Lumière”, „L’arro-
seur arrosé”, „De aankomst van het
spoor”, „Kindermaaltijd” enz. enz.) had
den vertoond.
HILVERSUM. Sinds verleden
jaar oktober na een door het ministe
rie van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk ingesteld onderzoek
bekend werd, dat de VPRO zich onder
de rode streep minder dan 100.000
voor de wet tellende leden bevond,
hebben zich vele duizenden nieuwe
leden aangemeld. Maar per 1 januari
heeft echter ook weer een groot aantal
oude leden het lidmaatschap niet ge
continueerd.
VPRO-voorzitter Jan Kassies deelde
dit donderdagavond voor de televisie
mee. „De aanmelding van de vele
nieuwe leden gaf ons een gevoel van
gerechtvaardigd optimisme, maar wil
len we veilig en ruim boven de 100.000
leden blijven, dan zijn we er nog niet.
Voor 1 april, zullen we er wel moeten
zijn, wil de VPRO in de lucht blijven.
Je bent tegenwoordig sneller uit de
ether dan erin”, aldus de heer Kassies
in zijn korte tv-toespraak.
AMSTERDAM. De Buchelius-prijs
voor kunsthistorici Is dit jaar uitgereikt
aan de Haagse kunsthandelaar P. A.
Scheen. De prijs van 1000 gulden werd
hem donderdagmorgen in het Rijksmu-
seum in Amsterdam tijdens de jaarver
gadering van de Vereniging van Neder
landse Kunsthistorici door de voorzitter
prof. dr. H. van de Waal uitgereikt.
melijk het in de oorlog spelende ,,Le-
benszeichen” uit ’67, „Auch Zwerge ha-
ben klein angefangen” (’70), een wrede
comedie met dwergen in de hoofdrollen
en „Fata Morgana”, eveneens uit ’70,
een meer abstracte film uit drie delen be
staand: „De schepping”, „Het paradijs”
en „De gouden eeuw”, waaruit Herzog’s
uitzichtsloos pessimisme blijkt. Vooraf
telkens kort werk van dezelfde, creatie
ve Duitse filmer die in eigen land zijn
films niet vertoond krijgt. Daar houdt
men zich liever aan de veilige kant met
Kolle of obscure sexfilms die zich op
de Hamburgse Reeperbahn afspelen.
CHARLES BOOST
City is voorlopig voor filmvoorstellin
gen ’s avonds uitgeschakeld en is tijde
lijk schouwburg geworden met op het to
neel „De Jantjes”. Op de middagvoor
stellingen worden afwisselend reprises
van „Fantomas” en „Elsa dochter der
natuur” gegeven. Studio K is bezig zes
films van Pier Paolo Pasolini in reprise
te brengen en is deze week met „Edipo
Re” aan zijn vierde aflevering in de se
rie. De enige Nederlandse première is
deze week te vinden in het Leidseplein
Theater met John G. Avildsen’s „Guess
what we learned in school today”, een
ironische visie op de sexuele revolutie
zoals die zich op het ogenblik in de VS
voltrekt.
Esther Ofarim, nu al weer vanaf 1962
in de showbusiness en inmiddels een
van de meest populaire verschij
ningen in onze tv-programma’s, is
voor enkele dagen in ons land. Sinds
twee jaar treedt ze nu op zonder
haar ex-echtgenoot Abt. Ze heeft
daardoor niet aan populariteit inge
boet. Ze is nu in Amsterdam voor op
namen in een programma van de
cabaretier Frans Halsema en voor
komende tv-programma’s. Ze poseert
hier in het Vondelpark voor een fan
foto.
De eerste overeenkomst tussen de beide
vriendschapsverenigingen dateert van
1964. Daarna zijn er nog twee voor een
drietal jaren gevolgd en thans wordt het
akkoord voor vijf jaar aangegaan, waar
bij apart wordt gespecificeerd welke uit
wisselingen in 1971 op het programma
zullen worden geplaatst. Het akkoord
wordt zaterdag in het Vondelparkpavil-
joen in Amsterdam ondertekend.
In verband met de tekening van het
nieuwe verdrag is woensdag reeds een
heterogene groep van 18 Sovjetrussische
artiesten in ons land gearriveerd, samen
gesteld uit zangers, acrobaten, dansers en
musici, afkomstig van verschillende Sov-
jet-republieken.
SCHIPHOL Ter ondertekening van
een vijfjarige culturele overeenkomst met
de Vereniging Nederland-USSR is don
derdag per Aeroflot-lijntoestel een dele
gatie van de Sovjet-Russische „Unie van
vriendschapsverenigingen met het bui
tenland” uit Moskou op Schiphol aange
komen.
„In deze gecompliceerde wereld is niets
zo nuttig om tot ontspanning te komen
als het kweken van wederzijds begrip”,
aldus de leider van de uit drie leden be
staande delegatie, het lid van de Opper
ste Sovjet Alexei Soerkov, bestuurslid
van de unie en volgens inlichtingen van
de Russische ambassade tevens bekend
als dichter en als secretaris van het Sov
jet-Russische schrijversverbond.
De twee andere leden van de delegatie
zijn de vice-voorzitter van de bij de unie
aangesloten Vereniging USSR-Nederland
te Moskou, A. Popov, die als tolk fun
geerde en het bestuurslid S. Koetskin, die
tevens minister voor de Binnenscheep
vaart is in het Europese deel van de
Sovjet-Unie. De voorzitter van de Ver
eniging USSR-Nederland is de schaak
kampioen Botwinnik, die verhinderd was
om aan de reis deel te nemen.
Op Schiphol werd de delegatie begroet
door een afvaardiging van het bestuur
van de Vereniging Nederland-USSR onder
leiding van voorzitter W. Hulst, die te
vens directeur is van het op reizen naar
Oosteuropese landen gespecialiseerde
reisbureau Vernu-reizen N.V. te Amster
dam.
HET VOORSPELBARE is gebeurd,
Mel Stuart’s ironische Amerikaanse co
medie „I love my wife” (hier uitge
bracht onder de wat vulgaire titel „De
dokter is een liefhebber”) is in één week
doodgemaakt in Tuschinski en geluid
loos afgedreven van het programma.
Wie de film met een sterke rol van
de uit „M.A.S.H.” bekende acteur El
liott Gould heeft gezien, zal met zijn
klomp hebben kunnen aanvoelen dat dit
„Kammerspiel” niet tot zijn recht kan
komen in de grote amusementstempel die
het theater aan de Reguliersbreestraat nu
eenmaal is. Zonder nu direct aan „art
houses” te denken, zijn er in Amsterdam
zo’n drie of vier premièretheaters te noe
men, waar deze zelfspot op het Ameri
kaanse huwelijk beter tot zijn recht was
gekomen.
Na de duidelijke afwijzing van het
(Tuschinski)-publiek van de film, zal het
wel even duren voor een andere bio
scoop zich de luxe kan permitteren om
Mel Stuart’s debuut op het programma
te nemen. Waarmee zich weer eens een
typerend voorbeeld van onhandige pro
grammering heeft aangediend op een
ogenblik dat het bedrijf zich dit soort
gokspelletjes allerminst kan permitteren.
De cynische huwelijkscomedie is nu
vervangen door een harde, maar con
ventionele wildwestfilm van Gordon Dou
glas „Banquero”, waarin de held van
talrijke spaghetti-westerns, Lee van
Cleef de hoofdrol speelt. Misschien zit
er een prolongatie in.
MAAR VOOR HET zover was zijn er
heel wat avontuurlijke dingen op film
gebied gebeurd in de hoofdstad. En Briels
heeft die gebeurtenissen kunnen achter
halen door, zoals hij zegt, „het stalen
geheugen van de overheid” te raadple
gen, „die belasting int op publieke verma
kelijkheden.” Iedere ondernemende par
ticulier die iets wilde gaan doen op het
nog onbetreden terrein van de filmpro
jectie, moest om vergunning aankloppen
bij B. en W. Alleen wie film opnam in
een al bestaande variété-vertoning be
hoefde alleen maar het woord Bioscope
of Biograaf toe te voegen aan het pro
gramma zonder verder consequenties.
Om dat soort activiteiten weer te ach
terhalen heeft Briels dankbaar geprofi
teerd van de knipsel- en programma-col-
lectie van de heer A. Th. Hartkamp die
van 1848 tot 1924 leefde en wiens levens
werk opgenomen is in de bibliotheek van
de Gemeentelijke Archiefdienst.
De eerste mogelijkheid om in Amster
dam kennis te kunnen maken met het won
der van de levende beelden, was via de
Kinetoscoop, een gesloten kast, waarin
de filmbanden over rollen liepen en be
keken konden worden door een oculair
op de bovenkant. Het was een uitvinding
van Edison en de vergunning die een
zekere Karei van Egmond op 27 decem
ber 1894 indiende tot bezichtiging van het
apparaat op no. 48 aan de Regliersbree-
straat (dat was op de hoek van het Rem-
brandtplein) werd gedaan namens Edi
son's Kinetoscope Association. In het Alg.
Handelsblad van 28 december 1894 komt
al een verslag voor van wat er allemaal
te zien is als men na het betalen van 20
cent entree zich over het toestel buigt
en door het oculair de langs draaiende
film bekijkt.
EVENMIN GROTE vernieuwingen op
het nachtelijke front. Kriterion brengt in
de Free Cinema Club „Barriera” van
Jerzy Skolimowsky, de derde film (na
Poolse filmer die begint met de uitroep
van een student: „Toen ik mijn studie
beurs heb aanvaard, heb ik mijzelf aan
de Staat verkocht” en eindigt met de
verzuchting van de hoofdpersoon, de
naar vrijheid zoekende student, tegen
het meisje dat toevallig in zijn leven is
gekomen: „Wat jammer dat we geen
tijd hebben om verliefd te worden”. Waar
mee ongeveer de sfeer is aangegeven,
waarin deze voortreffelijke film van de
Godard-minnende Skolimowsky zich vol
trekt.
NEW YORK. (AP) De in Polen ge
boren violist Henryk Szeryng gaat de
volgende week voor Philips Phonogram
een opname maken van een 130 jaar lang
niet opgevoerd vioolconcert van Niccolo
Paganini. Hij zal worden begeleid door
het Londense Symphonie-orkest. Het con
cert n.r 3 in e was na de dood van de
componist niet meer gespeeld.
De partituur was, naar men dacht, om
streeks die tijd bij een brand verloren
gegaan.
Phonogram noch de kunstenaar Sze
ryng hebben willen bekendmaken hoe
men aan de muziek is gekomen. Wel zei
Szeryng in een vraaggesprek met de
„New York Times” dat hij een tip had
gekregen van een vriend in Milaan, een
kunstverzamelaar en amateur violist.
Szeryng vertelde dat hij zeven jaar
naar de verdwenen partituur had gezocht.
Hij zal de eerste opvoering in het pu
bliek geven in Genua, Paganini’s stad.
Dat gebeurt dit jaar maar de datum is
nog niet vastgesteld.
OOK IN AMERIKA is de „Kinetoscope”
aan de eigenlijke filmprojectie, zoals wij
die nu kennen voorafgegaan. Er bestaat
tenminste een foto uit 1896 van een „Pho
nograph and V’tascope Parlor” in Los
Angeles, waar bezoekers een rij beken
de, op Kinetoscope gelijkende kijkkasten
aan troffen, waarna zijn, als zij de moed
hadden, in een volgend donker achter-
zaaltje de echte op een scherm geprojec
teerde filmpjes van die tijd konden be
zichtigen. In de meest letterlijke zin was
hier de historische ontwikkeling van de
bioscoop achter elkaar geplaatst.
Die vorm van filmprojectie was in Eu
ropa begonnen met de bekende voorstel
ling van de gebroeders Lumière in Pa
rijs op 28 december 1895. Drie maanden
later op 12 maart 1896 kwam bij de Edel-
achtb. Heeren Burgemeester Wethou
ders der Gemeente Amsterdam al een
aanvraag binnen van Camille Cerf om
voorstellingen te mogen geven van zijn
WOENSDAG 20 en donderdag 21 janua
ri introduceert het Ned. Filmmuseum
een nieuwe Duits filmtalent, Werner Her
zog, 28 jaar oud die sinds ’63 in eigen be
heer filmt. Op beide avonden worden
drie lange films van hem vertoond, na-
Nederland I
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Walk beside me.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Johnny en Rijk.
Brandpunt Buitenspel.
KRO-RKK: Riskante Kerk.
NOS: Journaal
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter Visie.
AVRO: Verkeersbeeld.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Televizier - Supplement
20.45 High Chaparral (film).
21.35 Voor de vuist weg.
224.5 NOS1: Journaal.
22.50 TELEAC: Studeren - les 1.
10.00 TELEAC: Oppervlakte.
10.30 En Francais - les 2.
NOS: Journaal.
VARA: Dagje Ouder.
17.00 Kinderprogramma.
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame. I;
NOS: Journaal. I;
STER: Reclame.
VARA: Hier is Lucy (film).
19.30 Koning Klant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal s
STER: Reclame.
VARA: Een van de acht. 5
22.00 De drie dike dames van 5
Antibes (film). 5
22.50 Achter het Nieuws.
23.15 NOS: Journaal. 5
Nederland 1 S
NOS: De Fabeltjeskrant. e
STER: Reclame.
NOS: Journaal. J
STER: Reclame.
NCRV: Zanggroep.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame. s
NCRV: Met liedjes het land in. 5
Hier en Nu.
Memorandum van en dokter.
Zaterdagavondzang.
NOS: JournaaL
fWWWWVWWWWWVXAAA/WWWWWWWtA/WWI
Nederland 1. Dus vandaag weer de
oude vrienden uit het Grote Bos. Na
deze aflevering van de Fabeltjeskrant
en het gewone nieuws komt de Evan
gelische Omroep met een film Walk
beside me van de Radio and Televi
sion Commission of the Southern Bap
tist Convention. Het leven van de
apostel Paulus staat centraal in deze
rolprent, die de volle 55 minuten van
het EO-zendtijd in beslag neemt.
Na het tweede journaal alweer een
rentree. De KRO is erin geslaagd om
Rijk de Gooijer en Johnny Kraay-
kamp aan zich te binden. Samen met
de Duitse televisie zal de KRO een
aantal shows rond het tweetal ma
ken. Bob Rooijens, ook al een oud-
AVRO-man heeft de regie van de bei
de versies van de show; Karei Prior
treedt op als producer en maakt
daarmee ook zijn rentree voor de Ne
derlandse televisie.
Johnny en Rijk maken een show
zoals we dat van hen gewend zijn.
Als gasten ontvangen ze de Anita
Kerr singers en de zangeres Vi
cky Leandros.
Ruim een uur besteed de KRO
vervolgens aan sport. De rubriek
Brandpunt Buitenspel komt namelijk
TENZIJ MEN ER EEN bescheiden,
maar bijzonder boeiende publicatie bij
wil rekenen die dezer dagen als no. 15 in
de reeks „Verkenningen” van het Neder
lands Filminstituut is verschenen. „De in
tocht van de levende photographie in Am
sterdam” is de titel van dit geschrift dat
aan naarstige onderzoekingen van drs.
A. H. B. Briels. docent aan de Neder
landse Filmacademie, zijn ontstaan te
danken heeft.
Uitgaande van het historische feit dat
vanaf maart 1896 in alle hoof steden van
Europa wat men toen „levende photogra
phie” noemde te zien was, is Briels gaan
onderzoeken waar en wanneer in Amster
dam een van die merkwaardige voorlopers
van onze bioscoop te vinden waren. Ki
netoscoop, Cinematograaf of Biograaf
heetten destijds de toestellen die het vol
gen van bewegende foto’s mogelijk maak
ten, maar wat in ons land met dergelijke
mechanische wonderen gebeurde is in
het duister gebleven.
Alleen L. J. Jordaan, de nestor van de
vaderlandse filmcritiek die einde vorig
jaar zijn 85ste verjaardag onopvallend
en onopgemerkt vierde, heeft een vage
herinnering aan die oertijd toen de film
zijn schuchter entree in ons land maak
te. In 1932 schreef hij tenminste „Wij
gingen als zeer jonge mensen naar Car
ré - kregen aan het slot van het variété
programma tien minuten biograaf, zoals
het destijds heette en ik herinner mij
niet, dat wij over het geval ook maar
matig opgetogen waren.”
Volgens de filmhistorische verkenning
van Adriaan Briels moet hier sprake zijn
geweest van het jaar 1899 toen in Carré
op een scherm „Taferelen uit den Boeren
oorlog” vertoond werden. Jordaan was toen
zestien.
tiek„ 9.45 Mod. koormuz., 10.15 Mod.
muz., 11.00 Nws-, 11.03 Lezing., 11.15
Solarium., 11.55 Mededel., 12.00 Zon-
der grenzen., 12.10 Uit balans. 12.14
Marktberichten., 12.16 Overheidsvoorl.,
12.26 Mededel. land- en tuinbouw., 5
12.30 Nws., 12.41 Actualiteit., 12.50
Buitenl. commentaar., 13.00 Vraag-
gesprek. 13.15 Verz.pl.progr. 14.00 (S)
P.M. (16.00 Nws.,) 16.30 Inzet., 17.00
Magazine. 17.30 Licht pl.progr. 18.30 i
Nws., 18.41 Actualiteit., 19.00 De I;
Springplank., 19.30 In de volksmond., I;
20.00 Verz.pl.progr. 22.00 Hoorspel.,
22.25 Avondgebed., 22.30 Nws., 22.40
Goal., 23.55 Nws. |l
HILVERSUM II
7.00 Nws., 7.11 Ocht.gymn., 7.20 Z.O
7.54 Deze dag., 8.00 Nws., 8.13 Actua-
liteit., 9.35 Waterstanden., 9.45 Reis
wijzer., 10.10 Ombudsman., 10.30 Za
terdag Informatie., (11.00 Nws.) 13.00
Nws., 13.11 Varia., 13.13 Actualiteiten.
13.23 Jongerenprogr. 14.30 Radio Jazz
Magazine., 15.00 Luisterprogr. 16.00
Nws., 16.03 Hobbyscoop., 16.15 De
Staalkaart., 17.55 Mededel., 18.00 Nws
18.11 Actualiteit., 18.20 Uitz. V.V.D.
18.30 Licht progr., 19.05 Nou, en.
19.30 Nws., 19.35 Operamuz., 20.05
Franse chansons., 20.30 In gesprek
met de heer Sandbergen., 21.00 Sere
nade: 22.30 Nws., 22.40 Mededel., 22.45
Driester. 23.15 Licht muz.progr. 23.40
Moleculen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws., 9.03 Gevolmachtigd., 10.00
Nws., 10.02 Djinn.(11.00 en 12.00 Nws)
12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)
cast., 14.00 Nws., 14.03 Platenprogr.,
(15.00 Nws) 16.00 Nws., 16.03 Sport-
show., (17.00 Nws.). I;
BRUSSEL
13.20 Intermezzo., 13.30 Consumenten-
I rubriek., 14.00 Nws., 14.03 Muz.progr
I (15.00 Nws) 16.00 Hoorspel., 16.37 Mu-
I ziekprogr., 17.00 Nws., 17.15 Lichte
I muz., 17.55 Weegschaal., 18.00 Nws.,
I 18.03 Orkestmuz., 18.15 Voor de jeugd
18.45 Sport., 18.55 Taalwenken., 19.00
Nws., 19.30 Muz.progr. 20.45 Sportin-
formatie., 22.00 Nws. 22.20 Muz.pro-
gramma. (23.00 Nws). 23.40 Nws.
vanavond uit het Rotterdams Sport
paleis Ahoy, dat vandaag door prins
Claus is geopend. Natuurlijk zullen
we het een en ander te zien krijgen
van deze feestelijke gebeurtenis en
van de stayerswedstrijd waarmee het
sportpaleis wordt ingewijd. Alle Ne
derlandse profstayers nemen aan deze
wedstrijd deel. Het KRO programma
wondt besloten met de rubriek Ris
kante Kerk van Frans Wijssen.
Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant
en het journaal van de NOS op het
tweede net de politieke en parlemen
taire rubriek Ter Visie. De AVRO
vervolgt om half acht het program
ma met Verkeersbeeld, de maande
lijkse rubriek met informatie over
het verkeer in al zijn aspecten. Henk
Stemmer zal ditmaal de Fiat 850 on
derhanden nemen na de 50.000 km
beurt.
Aansluitend aan het journaal komt
Wibo van der Linde met zijn Televi
zier Supplement, waarin weer een of
ander actueel onderwerp wordt uitge
diept. High Chaparral heet vanavond
Wind. Willem Duys zit een uur en
tien minuten achter zijn goudvissen
kom voor de uitzending Voor de Vuist
weg. Daarna nog het laatste nieuws
en van Teleac de eerste van een se
rie van 8 lessen over studeren aan
de universiteit. Voorlichtingspro
gramma’s dus voor leerlingen uit de
hoogste klasse van het voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs.
^AAA/vvvvvvvv^Artzvwv^AAZVVVVVVWvvvvvvvvvvvvvvvwvvwvvvvvvvvvvvvwvvvvvvvvvvvvvvwvvvwvvvvv gische etherleergang., 9.35 Gymnas-
BECHSTEIN - FÖRSTER - PLEYEL
IBACH en andere.
KLEINE PIANO’S (ook voor
-
‘v
L J*.
a
1**
r-»/
M 1