JOGLARS UIT BARCELONA Jan Brussens FILMS Studentenorkest Haarlem Theater Toneelschuur in Haarlem i I Oskar Schlemmer in Amsterdams Geen woord Bussumse theater Koorconcert Cabaret Spaans zit erbij Sanering Weense staatstheaters Stedelijk Museum ’t Spant krijgt nieuw bestuur Amateur* toneel Pro memorie Oude dame Nee schat Schrijfsters Wi’’' r f' DONDERDAG 21 JANUARI 1*071 I Soldier Blue Once Comedy was King More Carmilla De Non van Monza Mosquito Squadron Hang ’em high LIDO STUDIO ROXY LUXOR REMBRANDT FRANS HALS CINEMA PALACE s '^1 MÉ Pk J. HEIJER l L l John Lanting, Arnold Gelderman en Ine Veen. JARING WALTA 4 I 4 OP zijn HELLA HAASE CHARLES BOOST UIT 1 1 9 .2 .3 een voor soort Toneelschuurmensen bezig het theater in zwart en zil ver te schilderen. Op de achtergrond het balkon. Els Joglars aan de maaltijd. niet sterk zijn, die zien dat er nauwelijks kans is op een grote openlijke opstand en daarom hun toevlucht nemen tot slim migheidjes, venijnige steekjes, verpakt in een en al vriende lijkheid. CLINT EASTWOOD is in de keiharde western Hang ’em high een ijverige hulp- sheriff, die negen mannen moet opsporen die hem bijna hadden gelyncht. Intussen zit hij veedieven achterna en ander boe- ventuig. En aangezien Clint een nobele hulpsheriff is komen ze nagenoeg allemaal voor de rechter. Een rechter overigens die al te gul is met doodvonnissen. In Frans Hals. s 3 9 m 9 9 wijzer IN DE DOOR verontruste leden van de Centrale Filmkeuring gemaakte comilatie- film die is samengesteld uit fragmenten vol geweld, perversiteit en sadisme en die moet dienen om kamerleden van hun nei ging tot liberalisatie van de keuringsnor- men te genezen, zullen ongetwijfeld ook passages uit het slot van „Soldier blue" voorkomen. EEN GROEP RAF-VLIEGERS moet in 1944 een speciale opdracht uitvoeren. Zij moeten een kasteel in Noord-Frankrijk bombarderen, waar de Duitsers onder Wer ner von Braun een nieuw type lange- afstandsraket ontwikkelen. Dat vereist de nodige voorzichtigheid omdat in het kasteel ook Engelse krijgsgevangenen zitten. Alles komt in orde. In Rembrandt. EEN KLOOSTERSCHANDAAL uit de 17de eeuw, waarbij de adelijke abdis van een Italiaans klooster, na verkracht te zijn door een tijdelijk ondergedoken edelman, een kind .verwacht, is het uitgangspunt ge worden van een gemakkeljjk in de smaak liggende film (anti-paaps en stevig ero tisch) van Eriprando Visconti, familielid van de meer bekende Luchino Visconti. Dat hij nooit de artistieke hoogte van zijn naamgenoot zal bereiken, is duidelijk af te leiden uit deze romantische draak die handig profiteerd van de recente vrijheden op filmgebied en dus zijn weg wel zal vinden. Anne Heywood (bekend uit de lesbische film „The fox”) speelt de zwan gere moeder-overste, Antonio Sabato en Hardy Krüger zijn haar voornaamste te genspelers. In Luxor. WENEN (AP). Pogingen zullen in het werk worden gesteld om de drie staatstheaters te Wenen de Staatopera, het Burgtheater en het Akademie-thea- ter „gezond” te gaan maken. De drie theaters zullen onafhankelijk gaan worden en bestuurd worden door een onafhankelijke economische instelling waarin onder meer de drie directeuren zitting zullen hebben. De drie theaters werden eerst gefinan cierd door keizer Franz Josef, en daar na toen Oostenrijk een republiek werd, doodde staat. Zij hebben steeds gewerkt met groot financieel verlies dat gemiddeld per jaar kan worden geschat op 50 miljoen gulden. Verleden jaar had kanselier Kreisky al kritiek op de theaters geuit en het feit dat daar handenvol geld bij moest. HET LEED HOUDT niet op in de Zweedse film Carmilla. Het lijkt gebaseerd op zo’n oud romantisch verhaal over weesjes, die van kwaad tot erger komen. Carmilla loopt weg van huis, komt terecht in een bordeel bij de lesbische Vera, krijgt een verhouding met haar eigen stiefvader, die overreden wordt door een dronken vrouw. De man van deze vrouw, Naria, neemt Carmilla in zijn huis op, om natuur lijk verliefd op haar te worden. Als zij tortelen in een zomerhuisje, steekt Maria uit wraak de boel in brand. En Carmilla komt om. Moraal: sex wordt gestraft? In Roxy. Oskar Schlemmer is beroemd geworden als een van de meesters van het Bau- haus, maar de aanleiding tot deze ten toonstelling van uitsluitend tekeningen en aquarellen vormen de wandschilderingen die hij in 1931 voor het Folkwangmuseum in Essen maakte. In 1933 werden deze wandschilderingen als „ontaard” in be slag genomen en sedertdien zijn zij nooit meer tevoorschijn gekomen. Wel zijn vele schetsen en voorstudies bewaard ge bleven en ook een aantal ontwerpen op ware grootte die zich thans in de Staats- galerie te Stuttgart bevinden. Een aantal van deze ontwerpen die zeer kwetsbaar zijn, vormde het middelpunt van een grote tentoonstelling van aqua rellen en tekeningen die het Folkwang museum in Essen eind 1970 organiseerde. Uit deze tentoonstelling die ruim 300 te keningen omvatte koos het Stedelijk Mu seum er een zestigtal. De grote Folk- wangstudies gaan echter terug naar Stutt gart. Schlemmer die in het Bauhaus baan brekend werk verricht, vooral op het ge bied van ballet en toneel, heeft als enige onderwerp van zijn werk de menselijke figuur, maar dan niet als portret, maar de menselijke figuur in de ruimte. „MORE”, door een Luxemburgse onder neming gemaakt, is een film over drug gebruik, verslaving en over „drop-outs”. Een Duitse student die in zijn vakantie liftend Parijs bereikt, wordt daar tijdens een hip feestje verliefd op een aan verdo vende middelen verslaafd Amerikaans meisje. Hij volgt haar naar Ibiza, maakt daar kennis met de oom van de jonge vrouw, die een uit Duitsland gevluchte nazi is en nu door de handel in verdovende middelen een nieuw en rijk bestaan heeft opgebouwd en gaat tenslotte zelf ten onder aan een te intensief gebruik van drugs. Een niet onhandig in elkaar gezet, maar toch wel glad aandoende film die een modieus onderwerp als het drug-gebruik en vooral ook de onvrijheid van de vrij heid in de vorm van een ernstige waar schuwing aan de orde stelt. In Studio- AMSTERDAM. In het prentenkabi net van het Stedelijk Museum in Amster dam wordt van 23 januari tot en met 28 februari een tentoonstelling gehouden van aquarellen en tekeningen van Oskar Schlemmer. NOG EEN HERINNERING aan het concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest in het Haarlems con certgebouw, vrijdagavond 22 januari. Elders in dit blad een recensie over het programma van Russische muziek. IN DE NACHTVOORSTELLING van Frans Hals: „De naakte junglekat”. In die van Cinema Palace: Jean Gabin als „de smeris” In Cinema Palace wordt Irma la Douce herhaald. Zaterdag- en zondag middag een leuke Laurel en Hardy-film. (Van onze correspondent) BUSSUM. Theater ,,’t Spant” in Bus- sum, bekend geworden door de televisie uitzending „Voor de vuist weg” en het radioprogramma „Muzikaal Onthaal”, krijgt per 1 februari een nieuwe beheers vorm. De gemeente Bussum zal de ex ploitatie van het nog nieuwe theater over dragen aan de Stichting Culturele Ge meenschap Bussum, die op har beurt een commissie tot beheer in het leven heeft ge roepen. Het stichtingsbestuur is geformeerd uit door plaatselijke verenigingen opgemaak te voordrachten, zodat het theater in feite door de inwoners van Bussum zal wor den beheerd. Tot artistiek directeur is be noemd de ambtenaar voor Culturele Za ken van de gemeente Bussum, de heer W. L. Boersma en tot zakelijk leider de heer W. M. P. Voorman, beiden te Bus- sum. EEN ONPROBLEMATISCH en ont spannen programma ditmaal in het Elec tric Film Centre, waar een compilatiefilm van „slapstick” humor uit de „golden age of comedy” te zien is. Over de verbijster de explosie van gedeeltelijk naïeve, ge deeltelijk destructieve humor in d ejaren twintig is destijds al het een en ander ge zegd naar aanleiding van Bram Reijn- houd’s boek over het duo Laurel-Hardy. Ditmaal zult u vooral Charlie Chaplin in zijn vroegste een- en twee-acters, Ben Turpin en Buster Geaton te zien krijgen en bij elkaar geven zij een duidelijke in druk van de geïmproviseerde, maar nu nog werkzame humor uit de begintijd van de film. Vrijdagavond in het Eelectric Filmcentre. Dit slot van een overigens nogal kalm verlopende „western” is een orgie van wreedheden die het Amerikaanse leger zich permitteert bij de uitroeiing van een Indianen-dorp, een weergave overigens, zij het met te opzettelijke bloedige details, van een historische gebeurtenis („The massacre at Sand-Creek”) die herinnerin gen oproept aan recente soortgelijke uit barstingen van wreedheid en zinloze moordzucht door het leger in Vietnam. Regisseur Ralph Nelson („Lilies of the fild”, „Requiem for a heavy weight”) heeft bewust die parallellen willen aanbrengen en tegelijk een schokkende visie willen ge ven op de weinig fraaie wijze waarop Indianen door pioniers uit het westen, daarbij gesteund door het leger, behandeld en systematisch uitgeroeid werden in de tweede helft van de vorige eeuw. Hij is in die opzet ongetwijfeld geslaagd, ook al doordat hij van de betrokken In dianen e ennogal geïdealiseerd beeld op roept en de slachting van «de vreedzame stam zonder enige reden laat plaatsvinden. Voor het zover is zien we een boeiende wildwestfilm met Candice Bergen als het meisje dat een paar jaar onder de Indianen heeft verbleven en met Peter Strauss als de „soldier blue”, de onervaren soldaat die zich voor de moeilijke taak geplaatst ziet de voormalige blanke bijvrouw van het Cheyenne-opperhoofd naar een nabij geelegen fort te begeleiden. Dat hij zich ondanks de eindeloze discussies waarin hij het standpunt van de blanken verdedigt onderweg pas op het einde aan de zijde der Roodhuiden plaatst en daardoor als deserteur gevangen wordt genomen, is het gevolg van het genadeloze slotoptreden van de U.S. Cavalry. En de beelden van dit optreden zijn niet voor zwakke zenu wen geschikt, evenmin trouwens als de periodieke opname op de tv van dood en geweld in Z.O. Azië. In Lido DE GROEP „Els Joglars" (De spelers) uit Barcelona komt maandag 25 januari in de Haarlemse stadsschouwburg een voorstelling van „Joc" (spelletjes) geven. En iedereen die een plezierige avond wil hebben en bovendien nog eni ge diepgang verlangt, moet er heen. produktie „In de jungle van de city”) waaraan de spotlights worden gehangen. Er wordt nog een licht- en geluidscabine gebouwd. Verder wordt een vertrek in gericht met een douche, was bakken en toiletten: het wordt de kleedkamer. Klaar zijn al de peutercrèche en een vertrek, waar een stencilmachine en een eenvoudige pers staan, die beheerd worden door een „drukteam”. Op de bovenste verdieping is de „spiegelzaal” ingericht, die onder andere gebruikt wordt voor Hannah de Leeuwe's jazz- balletlessen. Op deze verdie ping ook een „regentenkamer” voor de noodzakelijke vergade ringen. „DE DRIE DOCHTERS van de baas” is een bekend blij spel. Het is in het Fries ver taald door J. Stienstra en wordt zaterdag 23 januari ongevoerd door het Frysk selskip „Troch de tael forboun” uit Hoorn in het Kennemer thea ter te Beverwijk voor de Frie se vereniging Us Memmetael. Het moet „in moai stik” zijn „mei in soad humor”. OP DEZELFDE avond geeft de toneelclub TIOS in het Her vormd Jeugdgebouw, Rem- brandtlaan in IJmuiden Oost, de klucht „De consul van Co- corico”. De regie is van me vrouw Roeli Prins-Pallant. EEN HERINNERING hier bij aan het operazang-concert vanavond in de zaal van de hervormde kerk aan' de üosten- rijklaan 77 in Schalkwijk. Vier solisten zingen aria’s en duet ten uit Aïda, Tosca, Paganini, Cavalleria Rusticana, Der Za- rewitsch. Kaarten aan de zaal. stuk Moratorium van Hugo Claus en twee eenakters van resp. Henk van Kerkwijk en Frank Herzen. De laatste twee projecten moeten het binnen kort tot een opvoering bren gen. Er is recentelijk een groep van acht man gevormd, die zeer bewust voorstellingen na streeft. Ze is begonnen met de bewerking van twee verhalen van Edgar Allan Poe. Verder zijn in de Schuur een groep smalfilmers te vinden en enige popmuziekamateurs die naar een theatervorm zoeken. De toneelgroep Centrum pre senteert zich begin maart met een stuk van de Duitser Peter Handke. Wim van de Grijn en Hans Dagelet zullen het spelen in regie van Christiaan Nortier. Centrum is van plan in de eer ste week van maart een serie voorstellingen te geven voor het vaste première-abonne- mentspubliek van de schouw burg. Zoals dat in het nabije ver leden het geval was, zullen ook andere groepen dan van Cen trum of Toneelschuur voorstel lingen in het theater geven. Niet alleen groepen van buiten Haarlem, maar ook voor Haar lemse amateurclubs bestaat er gelegenheid, wanneer zij stuk ken brengen, die in de sfeer van het zoektheater liggen. DE NEDERLANDSE Come- die is op zaterdag 23 en zon dag 24 januari te zien in de Haarlemse Schouwburg met ,Het bezoek van de oude da me” van F. Dürrenmatt. Het is al meer in Haarlem te zien ge weest. Ellen Vogel en Kees Brusse hebben de hoofdrollen in dit verhaal van een rijkge- worden oude vrouw, die in haar geboortedorp wraak komt nemen op de verleider van haar jeugd. Zij biedt ne. dorp welstand in ruil voor de dood van die man. HET GEREFORMEERDE kerkkoor in IJmuiden en het hervormd kerkkoor IJmuiden West, beide onder leiding van Jan de Loo geven vrijdag 22 januari om 8 uur een uitvoe ring in de N.H. kerk aan de Kanaalstraat in IJmuiden. Er zijn zang- en instrumentale so listen, die het concert zullen opluisteren. Men begint om acht uur. zjjn tournee vergezeld van de violist Jaring Walta, die per 1 september is benoemd tot de nieuwe concertmeester van het Residentieorkest. Hij komt van het Overijssels Orkest, waar van Jan Brussen de dirigent is. Walta werd in 1941 in Arnhem geboren, studeerde na zijn eindexamen in drie jaar af aan het Amsterdams Muziekly- ceum. Vervolgens speelde hij drie jaar bij het Concertge bouworkest. Hij is de solist in het derde vioolconcert van Mozart. Het stuk van Herman Strate- gier, Concertante Speeimuziek, is speciaal geschreven voor het Studentenorkest, wat mogelijk werd door een subsidie van het Prins Bernhardfonds. Het is een symfonie concertante voor orkest, fagot en fluit, die res pectievelijk bespeeld worden door Frans Robert Berkhout uit Amsterdam en Lauri Bol- tjes uit Leiden. Van de tweede symfonie van Saint Saens zij nog als bijzon derheid vermeld, dat ei geen opnamen van bekend zijn. In het afgelopen jaar zijn al enkele voorstellingen in het theatertje van de Schuur ge geven. Maar de laatste maan den is er druk verbouwd, ge timmerd en geschilderd om het theater en ook andere ruimten op de eerste en tweede ver dieping van het Bavogebouw een definitieve vorm te geven. De gemeente, Centrum en schouwburg hebben daarbij ge holpen. Het werk is vrijwel allemaal met eigen mankracht gebeurd. En met hulp van leerlingen van de Lieven de Keischool. Zij hebben vloeren gelegd en in de grote zaal een balkon ge bouwd waarop toeschouwers kunnen zitten of gespeeld kan worden. Twee zittribunes kun nen zo opgesteld worden dat telkens een ander speelvlak ontstaat. De groepen die er zullen spelen bepalen zelf de opstelling van het publiek. Aan de lange wanden zijn ijzeren stellingen aangebracht (oude decorstukken van Centrums ENIGE VROLIJKHEID op de vrijdagavond biedt op 22 januari een groep vrije produk- tie-spelers in „Nee schat, nu niet”, een Engels blij spelletje van Ray Cooney en John Chap man. Het stuk speelt zich af op de vierde verdieping van een bontzaak. Vele kluchtige ver wikkelingen en situaties om het bezit van een hele dure bontmantel. Het is geregisseerd door de Engelsman Alexander Doré en wordt gespeeld door onder an dere John Lanting, Arnold Gel derman, Winnifred Bosboom, Ine Veen en Joeke Broedelet In een ietwat vervallen ge bouw in Bergen, waar een oude roestige fiets als gevelte- ken uithangt, daverde het tot vorige week van de klassieke muziek. Saint Saens heeft er met zijn derde symfonie tijde lijk de geplastificeerde klanken van moderner sterren verdre ven. Thans geen dansende jon geren meer op zijn hoogst dansende strijkstokken, die strakgespannen snaren in tril ling brengen. De niet zo erg ruime zaal zat mudvol met zo’n tachtig musici enwie scherp toekeek, ontdekte, dat het eveneens jonge mensen waren. Daar in „La Bicyclette" repe teerde het Nederlandse Stu dentenorkest onder leiding van Jan Brussen. OVER EEN PAAR weken heeft de Toneelschuur een eigen theater klaar in de grote zaal van het Bavogebouw aan de Smedestraat. Het theater zal regelmatig worden bespeeld. Niet alleen zullen de verschil lende groepen die binnen de Toneelschuur werkzaam zijn, voorstellingen geven, ook de toneelgroep Centrum is van plan er regelmatig gebruik van te maken voor kleinere pro- dukties HELLA HAASE, na enige jaren zwijgen, heeft de aan dacht getrokken met haar nieuwste boek „Krassen op de rots” over haar Indische jeugd. De schrijfster is van avond te beluisteren in de Waagtaveerne. Ook haar pen- genote Helga Ruebsamen komt. Beide vrouwen zullen uit eigen werk voorlezen, om daarna een boom op te zetten. De or ganisatoren verwachten dat het druk zal worden. Men zij dus op tijd: half negen. Datzelfde ongemerkte sar castische trekje komt ook terug in de twee laatste nummers. Het gaat over de vreugde, die elke werker geacht wordt in zijn arbeid te hebben. De spe lers doen allerlei ontzettend zware karweien. En telkens loopt het op een gruwelijk arbeidsongeval uit, dat echter door het slachtoffer met een lachend gezicht wordt gedragen. Eenzelfde zwarte vrolijkheid is te vinden in de serie execu ties. Terechtstellingen door het zwaard, de guillotine, de worg paal, een vuurpeloton. De ver oordeelde, telkens hetzelfde meisje, blijft tenslotte dood op de elektrische stoet Het pu bliek heeft dan nauwelijks zin meer om te lachen. Het laatste nummer heeft nauwelijks ver holen kritiek op het Spaanse regime. Voor wie de Spaanse zaak is aangedaan, is dat een ontroerende ervaring. Men ziet een groep Spanjaarden, die Het orkest heeft zwaar ge worsteld met de opdracht, drie werken in veertien dagen tijds in de vingers te krijgen: een vioolconcert van Mozart, een symfonie van Saint Saens en een concertante speeimuziek voor twee blazers en orkest van de Nederlander Herman Stra- tegier. Dat zijn helemaal niet zulke simpele stukken. Jan Brussen, die het orkest nu al negentien seizoenen lang leidt, is ook niet zo’n gemakkelijke dirigent. Want hij eist van amateur-musici van doorgaans zeer behoorlijk muzikaal en technisch niveau, dat zij van lastige muziek een uitvoering geven die de perfectie benadert. Jan Brussen is een perfectio nist, een bekwaam dirigent, die op een uitermate plezierige ma nier met zijn tijdelijke orkest leden omspringt. Dat belooft wat goeds op het concert dat het Studentenorkest op 27 ja nuari in het Haarlems concert gebouw geeft. Het Nederlands Studenten orkest repeteerde met de inzet van heel zijn arsenaal aan mo gelijkheden. Het wil muziek maken. Het wil goed muziek maken. Het wil dat, omdat het er plezier in heeft en omdat het een doel buiten die muziek na streeft. De tournee van onge veer twaalf concerten in twee weken tijds moet een bedrag van ongeveer twintig mille op- leveren, dat ten goede komt aan gehandicapte studenten aan de ene, aan uit dictatuurstaten ge vluchte studenten aan de ande re kant. Niet, dat men nu con creet heeft gesteld: zoveel moet er uit komen. Maar in de voor gaande jaren heeft men op deze manier steeds meer geld weten te vergaren. Waarom zou er nu niet nog meer bij elkaar kunnen worden gebracht? Het Studentenorkest is BINNEN DE Toneelschuur werken verschillende groepen, elk minstens een avond of middag per week. Niet alle projecten, waaraan men bezig is brengen het tot een „voor stelling”. Dat is pas de bedoe ling wanneer in de groep een duidelijke behoefte blijkt met het project naar buiten tre den. Dat gebeurt alleen wan neer iedereen er achter kan staan. Daartoe moet veel ge praat worden en dan blijkt soms dat een verdergaan geen zin heeft. Op het ogenblik zijn groepen bezig met onder andere „De navolging Christi”, conflictsi tuaties die ten tonele gevoerd worden in een flat, het toneel- „Els Joglars” brengen eerlijk, zelf gevonden, iedereen verstaanbaar mime. Wat wilt u, de acht jaar oude groep jonge spelers gaat ermee de boer op. Ze spelen in stadjes en dorpen van Catalo- nië en andere noordelijke de len van Spanje. In zaaltjes of op het dorpsplein. En denk nu niet dat het een kinderachtig gedoe is met geschminkte ge zichten en overdreven maar nietszeggende gebaren. „Els Joglars” zijn hun pro gramma begonnen met impro visaties. Dat is ook duidelijk te zien aan de structuur. Het be gint heel simpel als een soort spelletje „Alles doen wat vader doet”. Een serie bewegingen en gebaren, die als een canon met elkaar verweven worden. Een grappig intermezzo is een eet festijn van twee echtparen, die aan de partnerruil raken. Na de pauze volgen drie grotere nummers. Een ervan toont het scheppingsverhaal. Andermaal heel simpel en herkenbaar maar met een verrassende, iet wat sarcastische wending aan het slot: de Schepper pleegt zelfmoord als hij ziet, dat de mensheid het zonder hem we) af kan. DON QUISHOCKING, een der betere studentencabarets in ons land, is vrijdag 22 en zaterdag 23 januari weer in Haarloheim, Bavogebouw. Smedestraat 23, Haarlem te zien. Somtijds cynisch, altijd muzikaal cabaretwerk var vijf scherpe individualisten die om een of andere duistert reden elkaar nog altijd blijven vinden: Anke en George Groot, Jacques Klöters, Fred Florusse en aan het klavier Pieter van Empelen. I RW* W"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15