IKOR nu
25 jaar
DE BOODSCHAP
IS AFBRAAK
DIMITRI VAN TOREN: BEST-BETAALDE
NEDERLANDSE ARTIEST
IN BELGIE
T.V. vanavond
Curator blokkeert
EN
Bezig aan liedjesprogramma samen met Jules de Corte
Gilbert Anderson
overleden
Fragmenten uit
rock-opera Jesus
Christ Superstar
gelden organisator
pop-festival
Experimentele Fabeltjeskrant in
free jazz-en-mime-„opera”
Radio vrijdag
TV donderdag
TV vrijdag
16
17
DONDERDAG 21 JANUARI
1971
Showman?
Met Jules de Corte
Belgische toptien
□R
Rozjdestvenski dirigeert
Rotterdams Orkest
SAMENWERKING
KERKEN GROEIT
OERLE Plotseling verstomt zijn gitaar
spel, verstilt zijn stem. Zomaar, middenin een
levenslied, geschreven naar een waar gebeuren.
Het licht van de schijnwerper blijft fel op hem
hangen. Het schijnt hem niet te storen, want
poemicus Dimitri van Toren is ver weg van
hier. Zijn gedachten hebben zich naar Grieken
land verplaatst. De theateromgeving lijkt te
zijn weggevallen. Momenten lang kijkt deze
dichter-zanger wat afwezig van zijn hoge kruk
op het nog hogere podium de diepe, zwart-
gapende zaal in. Het vallen van een speld is
hoorbaar, want het samengepakte publiek, Bel
gische studenten bij elkaar voor een lustrum
feest in Kapelle op den Bosch, wordt niet on
rustig maar zwijgt als het graf. Het luistert,
het leeft zichtbaar mee in de geschiedenis van
de sociaal verwaarloosde Griek, die zijn levens
blijheid slechts nog vindt door in de sloppen
van zijn woonplaats, een vervallen vissersdorp
je, op een simpele pan-fluit te musiceren.
Dit is het recept:
Kaasfonduevan
Nederlandse kaas.
KR
>WWUWWW\AAAAAAAAAAAA^
-AA
HILVERSUM 1
HILVERSUM 11
HILVERSUM 111
de(?) fabeltjeskrant de zaal uit is.
BRUSSEL
J. HEIJER
10.45
AN.
JM-
ADVERTENTIE
/vuvvvvvvvvvvvwvvvvvvvvvvvwvvvinfvvwwwir
(Van onze correspondent)
geworden zijn? Leeft-ie nog? Ach, misschien is-ie van
honger en ellende al dood
Nederland 1. Na de wijze woorden
van meneer de Uil en het journaal
vanavond als begin van enkele uurtjes
TV kijken Hoelabaloe, TROS-kinder-
programma gepresenteerd door Robert
Borremans. Gaste vanavond is de wel
bekende Martine Bijl. Voor de muzi-
Nederland 2. De zendtijd voor het
door een rits aan kleine rubriekjes.
Allereerst de Fabeltjeskrant, dan het
nieuws en de parlementaire rubriek
Den Haag Vandaag. Na van Gewest
tot Gewest komt het Nationaal Bureau
voor Toerisme met tips voor trips en
vakantie.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.29
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.55
22.40
22.45
19.55
20.00
20.15
20.20
22.30
23.05
23.10
10.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.15
19.40
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.10
22.10
22.35
22.40
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
>to's
ugo
50
de
e in
<an-
l-ro-
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.35
22.15
22.55
23.00
om
uit
mde
iren
geld
in
flu-
ling.
die
aeld
iden
ters
mis-
ver-
Ipa-
L.J.
eld:
,So-
jek-
ich:
H.
De
vier
ula-
su-
;de-
fuut
□ek
VE-
end
itie-
luilt
ind-
ven.
sen-
■nde
sge-
igen
aar-
om
ont-
sme
raat
aan
idat
idat
aar-
van
zou
rdi-
jen-
te-
:end
leze
M.
stij]
te-
ilijk
inge
rige
het
eeft
ER-
Ma-
en
leid
sto
ïsch
met
de
djn.
ROTTERDAM De curator van de
failliete Stichting Holland Popfestival, mr.
F Kernkamp te Rotterdam, heeft conser
vatoir beslag leten leggen op de door Berry
Visser te organiseren concerten in Amster
dam en Rotterdam.
kale omlijsting tekenen Henk van Dijk
piano, Jelle Kikkert, bas, Henk de
Jonge, slagwerk en Rolf Hock.
gitaar.
Nederland I
NOS-NOT: Schooltelevisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Van hart tot hart.
Nader bekeken.
Van hart tot hart.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Please Sir (serie).
Hier en Nu.
Hup Holland Hup.
Farce Majeure.
Psalter.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: De (Fabeltjeskrant.
STER. Reclame.
NOS Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter Visie.
Charlie Brown en het kleine
grut (tekenfilm).
STER Reclame.
NOS. Journaal.
STER Reclame.
VARA Mannix (serie).
De Ombudsman.
Kort en klein.
Een klein uur: U.
NOS. Journaal.
TELE AC: Studeren - les 2.
Langzaam, in gebroken zinnen, probeert Dimitr
dan zijn gedachten voor de aanwezigen in woorden
om te zetten. „Misschien vindt u het vreemd, maai
weet u wat het is.U vindt het misschien gek dat
ik ineens mijn lied afbreek.... Ik zal proberen uit
te leggen waaromElke keer als ik „gratis, be
langeloos, voor niets” zing dan verschijnt die man,
die Griek voor mijn geest.... Hij is namelijk geen
fantasiefiguur. Hij bestaat echt. Ik ken hem. Ik heb
hem goed leren kennen tijdens mijn vakantie op
het Paros-eiland. Een paar jaar geleden. En dan
vraag ik me telkens weer af: Wat zou er van hem
Na het half uur Hoelabaloe gaat de
TROS met de camera op jacht. In de
vijfde aflevering van deze serie dit
maal voor zeehonden.
LOENERSLOOT. Afbraak, is het
centrale thema van De Boodschap, een
free jazz-met-mime „opera”, die gis
teravond in het Mickery-theater in pre
mière ging. Afbraak (moord en zelf
moord) was niet alleen in het libretto”
te vinden, maar ook in de vormgeving.
ROTTERDAM. De Russische diri
gent Gennadi Rozjdestvenski treedt bin
nenkort als gastdirigent op met het
Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Dimitri vergelijkt het Nederlandse publiek (met
name dat van boven de grote rivieren) nog wel eens
met het Belgische. Hij mag de Belgen namelijk graag,
omdat zij hem al in een zeer vroeg stadium van zijn
carrière een warm hart hebben toegedragen en hem
bewonderen om zijn kwaliteiten, zowel die van
zanger-componist als die van tekstdichter. Het is
daarom ook niet verwonderlijk, dat Dimitri van
Toren in België momenteel de best betaalde Neder
landse zanger is. Behalve om artistieke redenen is ei
ook omwille van de commercie (volle zalen en thea
tertjes) een grote vraag naar hem. Het beste bewijs
dat de Vlamingen hem graag horen, is dat de zanger
uit het Brabantse Oerle, een dorpje onder Eindhoven,
met zijn jongste single „Suzanne, jaag de katten uit
je warme bed”, afgenomen van zijn laatste langspeel-
Na de winterse pik-in (een soort
pick-nick, maar dan in winterjas)
CVK/IKÓR met het eerste deel uit de
documentaire serie De Naam van Al
lah. De documentaire werd gemaakt
door BBC, Bayerische Rundfunk en
National Education Television en wil
meer inzicht geven in de Islam en
in het doen en laten van de aanhan
gers van deze wereldgodsdienst. Om
vijf over elf is er het laatste nieuws
bulletin. Aansluitend op het journaal
komt Teleac met een herhaling van
les elf van de cursus Onze landbouw
nu en straks.
HOLLYWOOD. Gilbert Anderson, die
in 1903 zijn filmdebuut maakte in de
eerste Amerikaanse speelfilm „The great
train robbery”, is woensdag op 90-jarige
leeftijd gestorven.
Anderson werd de eerste wild-westheld
van het witte doek. In 1958 werd hij voor
zijn pionierswerk onderscheiden met een
bijzondere Oscar.
Is Dimitri van Toren naast zanger een bestudeerd
showman? Is het puur theater, een dergelijke onder
breking, waarmee hij de volle aandacht van de zaal
aan zich bindt? Of is het waar, dat deze artiest iets
magisch uitstraalt en zijn gevoel volledig verlegt
naar de inhoud en presentatie van zijn liederen?
Wie hem op het toneel meemaakt of zelfs na zijn
optreden, zal dra merken dat de eerste veronder
stellingen mis zijn en dat de laatste beter raakt. Met
„comedy caping” zou Dimitri het trouwens niet al
die jaren hebben kunnen uitzingen, zeker niet in een
genre dat met name in Nederland nog steeds niet
al te hoog wordt gewaardeerd. „Gelukkig kan ik zeg
gen dat daar langzamerhand verandering in begint
te komen. Laatst trad ik ergens in een klein Drents
plaatsje op en daai- was het publiek geweldig,
minstens zo fijn als in België. Ook in veel andere
plaatsen bespeur ik dezelfde ontwikkeling”.
plaat „Naar een onbekende omhelzing”, diep in de
Belgische toptien is doorgedrongen. Zeker tien we
ken heeft dit nummer op de tweede en derde plaats
gestaan.
Dit had Dimitri van Toren, nu dertig jaar oud, zich
in het begin van de zestiger jaren niet kunnen dro
men. Voor het eerst ondernam hij toen schuchtere
pogingen om zijn visie op het bontgeschakeerde
wereldgebeuren, menselijk bekeken, te verdichten
tot liedteksten en deze visie ook in kleinkunstheater-
tjes uit te dragen.
Na het journaal heeft de VPRO het
de rest van de avond voor het vertel
len. De VPRO gaat van start met Pik
in ’t is winter super de luxe, een pro
gramma, waarvan de samenstellers
zelf zeggen dat het erg „weerbarstig”
is en „dat er van alles mogelijk is”.
Het staat bol van de onderdelen. Zo’n
onderdeel is een heel lekker oudje van
Stan Laurel en Oliver Handy.
Vervolgens onder de titel De illega
le aborteur doet een boekje open on
der meer demonstraties, experimen
ten en voorbeelden van de Underground
Viedeo beweging. Om tien uur een in
terview met Robbie Robertson, de
tekstdichter van the Band en een op
treden van Eric Burdon die met zijn
nieuwe groep weer hoog op de hitpara
de voorkomt en momenteel in Neder
land verblijft.
Rozjdestvenski, die tot de grootste
Russische dirigenten van het ogenblik
wordt gerekend, werd in 1931 geboren
en is sinds 1951 verbonden aan het or
kest van het Bolsjoi Theater in Moskou.
In 1963 werd hij tevens dirigent van het
groot orkest van de radio en televisie
Daarna zie je een picknick in een bos, van de U.S.S.R.
Hij wil hiermee bereiken dat Visser
nog steeds voorzitter van de stichting
H.P.F. ermee akkoord gaat dat een deel
van de winsten op zijn concerten ten goede
komt aan de afwikkeling van het failisse-
ment.
Visser is sinds oktober weer voor zich
zelf begonnen, nadat hij ook na het H.P.F.
enkele concerten met stichtingsbestuurder
George Knap had georganiseerd. De cura
tor is van mening dat hij hierbij voordeel
trekt van de goodwill die is opgedaan met
het festival.
In enkele gesprekken met mr. Kernkamp
eind vorig jaar zei Berry Visser wel te
voelen voor een winstdeling. Later nam
hij dit terug.
Het feit dat Berry Visser de uitstaande
zaalopties heeft laten overschrijven op
naam van zijn broer Michael, deert de
curator niet. „Alleen al”, zegt hij, „omdat
de reserveringen aanvankelijk op Berry
Vissers naam stonden”.
In de komende tijden staat er heel wat te ge
beuren rond poemicus Dimitri van Toren. Het Bel
gische theaterbureau en impresariaat Merlijn heeft in
zijn recente mini-periodiek aangekondigd, dat het
verschillende fotoboeken over zijn artiesten in de
handel zal brengen. Het eerste exemplaar is gewijd
aan zijn topartiest Dimitri. Ook van andere Neder
landse, populaire liedjeszangers zullen fotoboeken
verschijnen.
Platenmaatschappij Bovema te Heemstede heeft
van hem de vijfde langspeler op de band staan. Ze
zal over enkele weken worden geperst. De plaat is
een grabbelton van liedjes, die niet van recente
datum zijn maar die Dimitri wel regelmatig in zijn
theaterrepertoire opneemt. Het zijn allemaal liedjes
die aanvankelijk niet zouden worden opgenomen.
Niet alleen de grote bazen hebben plannen met
hem. Zelf heeft hij ook ideeën en plannen. Samen
met zijn vriend en collega Jules de Corte gaat hij een
liedjesprogramma bouwen, waarmee ze medio dit
iaar op tournee hopen te gaan. Het programma zal
iets naar het cabareteske neigen, wat betreft de ver-
bindingstekst. Overigens blijven beide artiesten in
hun persoonlijke waarde. Binnenkort zullen ze een
begin maken met de samenstelling van het program
ma. De laatste lp van Dimitri bevat een liedje, dal
men min of meer de voorbode van deze samenwer
king zou kunnen noemen. Het bestaat uit twee won
derlijk op elkaar afgestemde teksten, geschreven door
Jules de Corte en Dimitri van Toren.
Mime, zoals die bedreven wordt door
Will (Bertus), Spoor, en free-jazz van
Willem Breuker lijken eindpunten in een
ontwikkeling, die eindfase van een groei
proces. In „De Boodschap” wordt die
eindfase zienderogen en hoorderoren af
gebroken. De jazz wordt opzettelijk vals
geblaas op sax en klarinet en op een
gegeven moment niets anders dan ge
speel met speelgoedf luitjes. De mime
ziet eruit als even opzettelijk gestuntel
waarin vakmensen (Will Spoor en zijn
mimespelers) en amateurs (de jazzmu-
9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker
Show. 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de
koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03
Pers Vers. 13.00 Nws. 13.03 Jan Cor-
duwener Show. 14.00 Nws. 14.03 De
Felix Meurders Show. 15.00 Nws. 16.00
Nws. 16.03 Top-30. 17.00 Nws.
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
eer-
cen”
en”,
arkt
lede
sex-
niet
etro
zins
rder
che,
van
orm
ei-
de
nog
zij
wen
rbo-
Na het nieuws van acht uur nieuwe
avonturen van Mission Impossible.
Over met uitsterven bedreigde roofvo
gels als valken, buizerds, adelaars en
sperwers gaat de daarna uit te zen
den film Valkenjacht van Theo Ku
biak. Het is een produktie van Radio
Bremen. In de rolprent wordt ook be
licht hoe valken worden opgeleid voor
de valkenjacht.
Van even voor tienen tot ongeveer
kwart voor elf zendt de TROS vervol
gens fragmenten uit van de rock-ope-
ra Jesus Christ - Superstar. De rock
opera werd geschreven door de En
gelse tekstdichter Tim Rice en de com
ponist Lloyd Webber. De opera behan
delt de laatste week van het leven
van Jezus Christus. Jezus wordt in de
songs voorgesteld als een superster.
De fragmenten die de TROS vanavond
op de buis brengt (ze werden gefilmd
door Lex de Rooi) werden opgenomen
in de Lambertuskerk te Haaren (N.-B.).
Na afloop van het programma is er
een discussie over de rock-opera. Aan
die discussie wordt deelgenomen door
onder meer dirigent Henri Arends,
vicaris F. Thuis, componist Lex van
Delden en ds. H. J. Kater. Bij die ge
dachtenwisseling zal de opera zowel uit
religieus als uit muzikaal oogpunt wor
den bekeken. Na die discussie is het
woord voor vanavond alleen nog maar
aan de nieuwslezer en aan de men
sen van Teleac, die nogmaals de acht
tiende les uit de cursus Dammen voor
beginners op het scherm brengen.
Nederland 1
en 14.00 NOS-NOT: School
televisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS Hoelabaloe.
Met de camera op jacht.
STER- Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS- Mission Impossible.
Valkenjacht (filmrep.).
Fragment Rock Opera:
Jesus Christ - Superstar.
NOS; Journaal.
TELEAC: Dammen voor
beginners - les 18.
Nederland 11
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS Journaal.
STER. Reclame.
NOS’ Den Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips Nationaal Bureau voor
Toerisme.
STER. Reclame.
NOS: Journaal.
STER Reclame.
VPRO: PIK-IN.
CVK-IKOR: De naam van Allah
NOS: Journaal.
TELEAC: Onze landbouw nu
en straks - les 11 (herh.).
waar de brief zijn onnaspeurlijke wegen
vervolgt, tijdens een hoop flauwekul om
tenslotte weer in de handen der dieren
te komen, die elkaar uitmoorden. Twee
fraaie vrouwen, voor wie de de bood
schap bestemd schijnt te zijn, hebben
gedurende de laatste taferelen slechts
telefonisch contact met de achtereenvol
gende bezitters van de boodschap. Wan
neer de inhoud tenslotte aan de vrou
wen geopenbaard wordt, hangen ook zij
zich in een cel op, ditmaal de telefoon
cel. Een waanzinnig slotkoor volgt, dat
net zo lang duurt tot het publiek met ge
mengde gevoelens over deze avant gar-
„Slotkoor” uit De Boodschap. Achter
aan Fran Waller en Ellen Uitringer;
vooraan: Guus de Mol en Will
Spoor (r
HILVERSUM. Het IKOR, de
stichting tot het behartigen van het
interkerkelijk overleg in radio-aange-
legenheden, uitgaande van de voorma
lige Oecumenische Raad van Kerken
in Nederland, heeft woensdag in Hil
versum het 25-jarig bestaan gevierd.
Het zesde lustrum als zelfstandige
zendgemachtigde zal het IKOR waar
schijnlijk niet meer halen, want sinds
kort worden besprekingen gevoerd met
andere kerkelijke zendgemachtigden,
te weten het convent van kerken,
waarbij de gereformeerde kerken zijn
aangesloten, en het rooms-katholiek
kerkgenootschap, dat zijn uitzendingen
heeft ondergebracht bij de KRO, om
tot een nieuw samenwerkingsverband
en een nieuwe structuur te komen.
De heer J. W. de Haan, directeur
Radio en Algemene Zaken van het
IKOR zei, dat de verwachtingen ten
aanzien van het convent van kerken
optimistisch zijn. De samenwerking
met het RKK zal echter naar zijn ver
wachting een andere vorm krijgen.
Overigens bestaat op dit moment al
een nauwe samenwerking tussen de
verschillende kerkelijke zendgemach
tigden. Men heeft een aantal gezamen
lijke televisieprodukties, waarvan
„Kenmerk” en „Woord voor woord”
verleden jaar nog onderscheiden, de
voornaamste zijn.
Het IKOR is begonnen als radio-
zendgemachtigde, maar de televisie is
in een later stadium een zeer belang
rijke plaats gaan innemen. Momenteel
beschikt het IKOR over 3 uur radio-
zendtijd per week en 46 uur televisie
zendtijd per jaar.
In verband met de jubileumviering
zal in de maand mei op drie zondagen
een experiment worden genomen met
een zendtijdverplaatsing. Het IKOR
wil dan bij wijze van proef een uur
gaan uitzenden op de zondagmiddag,
van twaalf tot een uur. De minister
zal hiervoor overigens nog extra zend
tijd beschikbaar moeten stellen.
Bij het IKOR zijn aangesloten de Ne
derlands Hervormde Kerk, de Alge
meen Doopsgezinde Sociëteit, de Re
monstrantse Broederschap, de Evange-
lisch-Lutherse Kerk, de Oud-Katholie-
ke Kerk en de Evangelische Broeder
gemeente.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Dag met een gaatje. 8.00 Nws.;
8.11 Journaal. 9.00 Internat.' spectrum.
9.35 Waterstanden. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 Horlepiep. 11.55 Beursber.
12.00 Blik op de wereld. 12.30 Over-
heidsvoorl. Voor de landbouw. 12.40
Lichte muz. 12.50 Praatje. 13.00 Nws.
13.11 Actualiteiten. 13.20 Klass, lied.
13.35 Fluit en gitaar. 13.45 Radiokoor.
14.00 Ruimte. 15.00 Aspekten kamer-
muz. klass. en mod. 15.40 Toerismo.
16.00 Vrijdag. 16.00 Nws. 17.55 Mede-
del. 18.00 Nws. 18.20 De Vrije Gedach
te. 19.30 Nws. 21.00 Rotterdams Phil-
harm. Orkest. 22.40 Nws. 22.50 Mede-
del. 22.55 Actualiteiten. 23.05 Prettig
Weekend. 23.55 Nws.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actuali
teiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30
Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn.
voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Aubade. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken.
11.55 Mededel. 12.00 Van twaalf tot
twee. 12.22 Wij van het land. 12.26
Mededel. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00
Raden maar 14.05 Schoolradio.
14.30 MusiëSta. 14.55 Concert a la car
te. 16.00 Nws. 16.03 Disco-Drive-In.
17.00 Aktua-Sportkompas. 18.00 En
Bloc. 18.19 Uitz. Boeren Partij. 18.30
Nws. 18.30 Eur. kamp, schaats heren.
19.00 Wereldpanorama. 19.30 Gewijde
muz. 20.00 Promenade-orkest. 21.05
Kunst- en vliegwerk. 21.10 Hoorspel.
22.00 Aktua-Magazine. 22.30 Nws. 22.40
Muz. feuill. 23.05 Apollo XXL 23.30
Toontje later. 23.55 Nws.
12.00 Nws., mededel. SOS-ber. 12.08
v.d. landbouw. 12.15 Vrijdagboek. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.,
schouwburgprogr. 13.20 Dansmuziek.
14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00
Nws. 15.25 Lichte muz. 16.00 Nws.
17.00 Nws mededel. 17.15 Muz. 17.55
Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verzoek-
pl. 18.28. Paardesportuitslagen. 18.30
Verkeerswenken. 18.45 Sport. 18.55
Taalwenken. 19.00 Nws., actualiteiten.
19.40 Franse taalwenken. 19.45 Boek
bespreking. 20.00 Concert. 21.30 Klass.
muz. 22.00 Nws., De Zeven Kunsten.
22.20 Liederen. 23.00 Nws. 23.05 Muz.
23.40 Nws.
sici) eendrachtig potsen staan te maken.
Overblijft een onbevangen kinderspel met
hoogtepunten van hilariteit (bijvoorbeeld
in een mallotige aria gezongen door Wil
lem Breuker) en afgronden van de groot
ste lulligheid; excusez le mot, maar er
zit onder deze omstandigheden niets an
ders op.
Het „1
voor wie het ziet, eer hij de inhoud in
een toelichting heeft gelezen. Uitgangs
punt zijn de tekeningen van Petei Vos
in het „Beestenkwartet”, met dieren als
de mafkees, de sloddervos, de schijtlijs-
ter, om van een enkel scabreus insect
maar te zwijgen. Van deze dieren zie
je de kop en het lijf. Ze worden gedra
gen door de mimespelers. Verder zie je
enige zetstukken, zoals een auto en een
doodkist, en een compleet bos aan was
lijnen boven het toneeltje hangen. De
musici zitten terzijde, maar doen in
sommige taferelen mee op het toneel,
al dan niet met instrument, al dan niet
voorzien van pruiken.
Het verhaal in de toelichting is spra
ke van een duidelijk verstaanbare
plot” gaat over een enveloppe met
brief. Sloddervos, die door onvoorzich
tig rijden in de cel belandt, schrijft deze
brief voordat zich ophangt. De brief
komt terecht bij een insect, dat zich
door een trein-wc, spoelt en even later
op straat door een auto wordt overre
den. Tijdens de begrafenis stelen de rou
wende dieren voortdurend elkaar de
brief af, waarna de pauze volgt.
Muzikaal verloopt de opera al even
kluchtig; aria’s en recitatieven zijn wel
te herkennen, maar lijken qua klanken
uiteraard in niets op die uit echte ope
ra's. De muziek van Willem Breuker is
.Libretto” is een verward geheel althans voor mij een onvergete
lijke belevenis. Het is geen muziek om
alleen maar naar te luisteren. Het is
muziek om te zien gebeuren. Willem van
Manen, Peter Bennink, Maarten van Reg-
teren Altena en Willem (ook wel Joop)
Breuker stelen de show van de mime
spelers.
jji