LEO THE LAST: BIZARRE MAATSCHAPPIJ-KRITIEK FILMS IN AMSTERDAM Sikkensprijzen voor hippies en Richard Lohse Fantastische Engelse film van regisseur John Boorma> T.V. vanavond Muzikale ode aan Radio Marina wil koning voetbal weer gaan zenden TV vrijdag ERASMUSPRIJS VOOR OLIVIER MESSIAEN Giacomo Manzu Regina Grelinger overleden zwaar getroffen Radio zaterdag TV zaterdag VRIJDAG 22 JANUARI 1971 A llegorie naar Filmmuseum Origineel Veelzijdige musicienne Prolongaties Nachtvoorstellingen Talensprijs Overstroming in zijn particuliere museum Samen met andere piratenzenders „Bomans in triplo” op de plaat Ook Lenny Ruhr Chileens festival Hildegard Knef op langspeelplaat L «vwwvwwvwvwwvvwvvvvvvwuw^ AMAAAAAAAMAAAAAAAAAAAA/ HILVERSUM II. HILVERSUM Hl. BRUSSEL 324 M. prete in 10.00 Nederland 11.55 V 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.15 19.40 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.10 22.10 22.35 22.40 19.55 20.00 20.15 20.20 21.10 21.35 22.15 22.55 23.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 21.41 22.31 22.36 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.45 22.15 23.05 10.30 16.00 16.02 16.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 AMSTERDAM Van regisseur John Boorman, Nederlands-Iers van afkomst, kennen wij hier voorname lijk zijn „Heil in the Pacific”, die merkwaardige na-oorlogsfilm, waar in een Amerikaanse piloot (Lee Mar vin) en een, Japanse marine-officier (Toshiro Mifune), geïsoleerd op een Zuidzee-eiland, tot een vreedzame co ëxistentie proberen te komen. Een vergelijkbaar thema, maar nu in een aanzienlijk ambitieuzere vorm, be handelt Boorman in „Leo the last”, de meest fantastische film die de laat ste jaren uit Engeland tot ons is ge komen. Alleen de situatie al, waarvan de film uitgaat, is uitzonderlijk en bi zar, zodat de toeschouwer even nodig heeft om een samenhang tussen de fragmentarische beelden van het be gin te ontdekken. Wat overigens nau welijks nodig is omdat die openings beelden er zo prachtig en intrigerend uitzien (door de hele film valt trou wens het camerawerk van Peter Su- schitzky op) dat men onmiddellijk ge neigd is zich over te leveren aan de filmer die een zo meeslepende inzet aandurft. (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL. De piratenzender Ra dio Marina, die in mei 1970 een slech te start maakte en slechts een paar uur in de ether bleef, gaat weer uit zenden. Het schip zelf is nog niet ge reed, maar de zendmaatschappij de „Free Broadcasting Production Inter national” (die weer nauwe relaties met de Engelse Free Radio Organisation schijnt te onderhouden) gaat samen werken met Radio Nordsee. Radio Nordsee is onlangs versleept naar de buurt van Cadzand. Van 15 februari af zal Radio Nord see aan Radio Marina zendtijd ver schaffen, iedere dag van 08.00 tot 20.00 uur op golflengte 244 meter. Het programma zal pop- en lichte muziek bevatten. De Franse componist en organist Oli vier Messiaen werd in 1908 in Avignon geboren. In 1929 behaalde hij het diplo ma voor orgel in de klas van Marcel Dupré, in 1930 dat voor compositie bij Paul Dukas. In 1931 werd hij organist van de Eglise de la Trinité in Parijs. In 1936 stichtte hij de groep Jeune France, sa men met Jolivet, Daniel-Lesur en Bau- drier. Sinds 1955 doceert hij aan het Con servatoire National in de muziekfilosofie Als pedagoog is Messiaen wereldberoemd -ca. 16.15 NOS: Rep. Eur. Kampioensch. Schaatsen voor heren De Fabeltjeskrant STER Reclame. NOS Journaal. STER Reclame. AVRO Sportpanorama. STER Reclame. NOS Journaal. STER Reclame. AVRO De Carol Burnett-Show I Filmrubriek. Jump for Joy. AVRO’s Sportpanorama. NOS: Journaal. WVWVWVWVWVWVWVWVVVVWVVVVWVVVVVVVV*' Verder handhaven zich de grote prolon gaties: „M.A.S.H.” voor de 35ste week in Calypso, „Women in love” in Alhambra voor de tweede maand, „Waterloo” voor de 11de week in Bellevue-Cinerama, „De rode cirkel” voor de zesde Amsterdamse week in Roxy, eenzelfde tijd als „Cot ton comes tot Harlem” het in Nöggerath heeft uitgehouden. Studio K gaat voort met zijn reeks van zes Pasolini-films en vertoont deze week „Teorema” met Te rence Stamp als een „Christus”-figuur die verwarring sticht als hij binnen onze sa menleving zou optreden. (Van onze RTV-medewerker) AMSTERDAM. „Bomans in triplo” is de titel van een langspeelplaat, die deze week bij de NV Phonogram is verschenen. Op deze plaat zijn gesprek ken van Godfried Bomans met zijn broer Arnold en zijn zuster Wally op genomen, zoals die in het gelijknamige televisieprogramma van Jan van Hillo werden gevoerd. De vele enthousiaste reacties op de TV-uitzendingen waren aanleiding de gesprekken ook op de grammafoonplaat vast te leggen. omgeving, waartoe zijn hysterische ver loofde Margaret behoort, die op een spoe dig huwelijk aandringt maar ook zijn lijf wacht in de figuur van Laszlo die met nog enkele getrouwen uit het verleden een terugkeer van Leo naar de troon van zijn voorouders voorbereidt in de kelderge- welven van de Londense residentie. (Van onze RTV-medewerkster) 2 AMSTERDAM. Onlangs werd San- dra Reemer uitgenodigd om Nederland tijdens het internationale muziekfesti- J val in Vina del Mar in Chili te verte- genwoordigen. Nu is daar ook een twee- 5 de Nederlandse zangeres uitgenodigd: 5 Lenny Kuhr. Zij zal niet ons land, maar 5 Frankrijk vertegenwoordigen. 5 Het festival in Vina del Mar is van S 2 tot en met 17 februari. VVVVVVVVVVXAAAAAAAAAAAA/VVVVVWWVWVXAAZVVWVWVVVVWVVVVVVVVVVVVVWWVVVVVVVVWVWVVVVXAAAApA (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Hildegard Knefs boek „Der geschenkte Gaul” verschijnt 5 februari a.s. als dubbel-LP. up deze langspeelplaat leest Hildegard Knef ge deelten voor uit haar succesvolle boek, dat als „Een gegeven paard” ook in een Nederlandse vertaling verscheen. Laurel-en-Hardy zijn in De Uitkijk ge bleven, „Hellzapoppin” in het Leidseplein Theater, terwijl Cinéto] „True grit” met John Wayne (regie Henri Hathaway) vertoont en Kriterion de première brengt van „De lij ken ver brander” van Juraj De begrafenis is bepaald op maandag. 25 januari a.s. om 13 uur op Oud Eik en Duinen. „Leo the last” is een rijke, maar over laden film vol metaforiek en vol verwij zingen, wat de stijl betreft, naar andere filmers, in het bijzonder naar Fellini en, in verband met zijn politieke implicaties, naar Godard. En als men aan Fellini denkt dan gebeurt dat niet alleen omdat Marcello Mastroianni opnieuw, als in „81/2”, een verdwaasde figuur speelt, be last door zijn voorgeschiedenis met schuldgevoelens en pogend te herstellen AMSTERDAM. De Nederlandse Sik- kensprijs, die ingesteld is „als openlijke waardering voor een werkstuk of activi teit, waarin door kleur een belangrijke bijdrage is geleverd aan ruimtelijke vormgeving als uiting van hedendaagse kunst, is voor 1970 toegekend aan de „hippies”. die achter al zijn mogelijke variaties Het voornaamste nieuws in deze popu laire categorie van filmvoorstellingen is de aankondiging dat a.s. zaterdag om 24 uur een voorpremière gegeven wordt van „Catch-22”, een van de meest cynische (anti-) oorlogsfilms die Amerika ooit ge maakt heeft, liggend in de sfeer van „M.A.S.H.” maar nog waanzinniger en nog dodelijker in zijn humor. De verto ning duidt erop dat de film van Mike Nichols („Who’s afraid of Virginia Woolf” „The graduate”) naar een al in 1955 verschenen roman van Joseph Heller spoedig in roulatie zal komen, wat goed nieuws is. Regina Grelingers muzikale carrière omvatte meer dan 60 jaren actief po- diumwerk. Reeds in 1910 speelde zij cello en piano op binnen- en buitenlandse ka- mermuziekpodia. Zij maakte als celliste deel uit van het Residentie Orkest wat hij eens kapot heeft gemaakt. John Boorman heeft echter, ondanks allerlei aanwijsbare invloeden, een heel eigen en in opzet en uitwerking volstrekt originele film gemaakt, als schouwspel chaotisch, maar voortdurend boeiend en vol cyni sche humor en bijtende spot. Een scène als in het zwembad, waar onder leiding de emotioneel geblokkeerde deelnemers niet alleen tot het afleggen van iedere lichaamsbedekking, maar ook van hun menselijke afweermechanismen uitgenodigd worden, kan als voorbeeld gelden van de sardonische humor, waar mee de filmer onze huidige samenleving bekijkt. Een visie trouwens die jaren ge leden al te vinden was in zijn debuut „Point blank” met Lee Marvin die des tijds te gemakkelijk als alleen maar een harde gangsterfilm is afgedaan. CHARLES BOOST Marcello Mastroianni als Leo de Laat ste in het centrum van een ontspan nend bad, dat de relaties tussen de mensen onderling moet vergemakke lijken. Nederland 1. Aansluitend op het fa beltje en het nieuws komt de Evange lische Omroep met Van hart tot hart. Het is een programma voor zieken. Muzikale wensen en verlangens wor den vervuld. Er zijn vraaggesprekken met patiënten. Het programma wordt onderbroken door Nader Bekeken, waarin aandacht wordt besteed aan de Wereldraad van Kerken. Dolle dingen gebeuren er na het nieuws van acht uur in klas 5C van meester Bernard Hedges. Vervolgens NCR Vs’ actualiteitenrubriek Hier en Nu. Om tien over negen is het Hup Holland Hup dat de aandacht van de kijkers opslurpt. Het is een program ma waarin een muzikale ode wordt ge bracht aan de voetbalsport. Op de tri bune drie eregasten: Bertus Caldenho- vel Roel Wiersma en Rinus Israel. Barend Barendse maakt een babbel tje met ze. Veel tijd voor praten is er overigens niet, want er is een rij van artiesten die liedjes in voetbalstijl ten gehore wil brengen. Tot die artiesten, Ben Cramer, Gerry Rix, Ciska Peters, Bram Biesterveld en Irene Lardy liedjes die zoal ten gehore worden ge bracht: Yesterday, We gaan naar Ro me, Louis Davids’ Voetbalmatch, Je bent niet mooi en Leidseplein. Voor de muziek zorgt Harry de Groot. Van het stadion daarna vlug over geschakeld naar „ergens in Neder land” voor nieuwe grappen van het Farce Majeure-team. De avond wordt op meer passende wijze besloten met Psalter. Daarin voordracht door Henk Kremer, orgel-improvisatie door Cor Kee en zang door de St. Augustinus Kantorij o.l.v. Frans Schouten. Het laatste nieuws valt te beluisteren om tien over half elf. Nederland 2. De VARA gooit het na genoeg de hele avond over de ont spannende boeg. Voor de VARA-haan mag gaan kraaien eerst de nodige mi nuutjes voor de NOS voor Fabeltjes krant, nieuws en Ter Visie, het nar- lementair en politiek overzicht. Om half acht begint de ontspanning met een Charlie Brow-aflevering. Twijfel over een lintje, is de titel die werd meegegeven aan de na Charlie Brow en journaal de ether in te stu ren aflevering uit de serie Mannix, dan VARA’s ombudsman Marcel van Dam. Twintig minuten later is het tijd voor Nico Knappers Kort en Klein, een programma boordevol sketches, lied jes en gekke situaties. Medewerken den: Carry Tefsen, Elsje de Wijn, Ida Bons, Martin Brozius en Jeroen Krab bé. Voor deze vrijdagavond is ten slotte het Een klein uur U, waarin Koos Postema interessante en min der interessante mensen voor camera en microfoon haalt. Als hekkesluiters fungeren het nieuws-bulletin en het voorlichtingsprogramma Studeren van Teleac. 9.00 Nws. 9.03 Gevolmachtigd. 10.00 Nws. 10.02 Djinn. (11.00 en 12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Rep. Europese Schaatskampioenschappen voor heren. (14.00, 16.00 en 17.00 Nws). Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER Reclame. NOS Journaal. STER Reclame. NOS' Ter Visie. Charlie Brown en het kleine grut (tekenfilm). STER Reclame. NOS. Journaal. STER Reclame. VARA Mannix (serie). De Ombudsman. Kort en klein. Een klein uur: U. NOS: Journaal. TELEAC: Studeren - les 2. Nederland 1 TELEAC: Oppervlakte, volume raaklijn - les 3. En Francais - les 3. NOS. Journaal. KRO- Klassewerk. Kinderprogramma. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER. Reclame. KRO' Voor een briefkaart op de eerste rang. STER Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO Marcus Welby (serie). Brandpunt. Showprogramma met Frans Halsema. Epiloog. NOS: Journaal. 12.00 Nws. 12.03 Actualiteiten. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Intermezzo. 13.30 Consumentenrubriek. 14.00 Nws. 14.03 Muz. progr. (15.00 Nws). 16.00 Hoorspel. 16.56 Lichte mu ziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Or- kestmuz. 18.15 Voor de jeugd. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30 Muz. progr. 20.45 Sportinforma- ties. 22.00 Nws. en De Zeven Kunsten. 22.20 Muz. progr. (23.00 Nws). 23.40 Nws. Nederland 1 NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. E.O.: Van hart tot hart. Nader bekeken. Van hart tot hart STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Please Sir (serie). Hier en Nu. Hup Holland Hup. Farce Majeure. Psalter. NOS: Journaal. In het kort komt de openingsscène door later gedane informaties hierop neer: prins Leo, de laatste afstammeling van een koningsgeslacht dat over een niet na der genoemd vorstendom geheerst heeft, keert als banneling terug naar het statige Londense huis dat zijn vader hem heeft nagelaten. De jaren in ballingschap, die hij onder meer heeft doorgebracht op de Galapagos-eilanden, waar hij zich op het bestuderen van het vogelleven heeft toe gelegd, hebben hem tot een eenzelvige zonderling gemaakt die niets liever doet dan vanuit zijn nieuwe woning met een kijker de vogels uit de buurt te begluren. Hij krijgt daarbij ook andere dingen in het vizier, van de rondzwervende Lon dense duiven daalt zijn telescoop al gauw naar de zoldervertrekken en binnenka mers van de omringende buurt, een ar moedige en vervallen straat met een ge mengde bevolking van negers en blanken. Op hardhandige manier wordt Leo zo doende geconfronteerd met de realiteit van het leven in een volksbuurt, hij maakt op een afstand staaltjes van ge weld en hebzucht mee, ziet een neger meisje verkracht worden en een oude man sterven en hij raakt betrokken bij het lot van anonieme individuen zonder dat hij iets kan doen om van zijn mede leven te doen blijken. De enkele pogin gen daartoe worden verkeerd uitgelegd door de achterdochtige buurtbewoners en bovendien tegengewerkt door zijn eigen HILVERSUM L 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Semi-klass. muz. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu). 8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische etherleergang. 9.35 Gym nastiek. 9.45 Koorzang en Fanfare-or- kest. 10.15 Klass, muz. 11.00 Nws. 11.03 Lezing. 11.15 Solarium. 11.55 Meded. 12.00 Zonder grenzen. 12.10 Uit Balans. 12.14 Overheidsvoorl. 12.16 Vast en ze ker. 12.26 Meded. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl. commentaar. 13.00 Gramm, pl. progr. 14.00 P.M. (16.00 Nws). 16.30 Inzet. 17.00 Hiro Magazine. 17.30 Lich te gramm. muz. 18.19 Uitz. A.R.P. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Koorzang. 19.30 Volksmuz. 20.00 Verz. pl. progr. 22.00 Kursief. 22.25 Avondge bed. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. 23.55 Nws. Het is van het begin af aan duidelijk dat Boorman die samen met Bill Stair het oorspronkelijke scenario voor „Leo the last” heeft geschreven, bezig is aan een ingewikkelde allegorische voorstel ling van onze samenleving, waarin ook goedwillende pogingen om sociale en po litieke verbeteringen aan te brengen ge torpedeerd worden door economische of staatkundige eigenbelangen, onuitroei baar egoïsme of persoonlijke onmacht. In Laszlo’s ridicule kelderbijeenkomsten met veel wapengekletter, eden van trouw en volksliederen kan men het sluimerend fascisme verbeeld zien, in Leo’s directe omgeving van etende en drinkende so- ciety-lieden een afbeelding van de deca dente en behoudende bovenlaag die over al nog veranderingen saboteert en blijft hopen dat alles bij het oude kan blijven. Leo-zelf tenslotte is de goedwillende toekijker die oprecht iets wil doen aan het leed in de wereld, maar slechts beschei den correcties in het totale bestel kan aanbrengen en hoopt daarmee de revolu tie te kunnen keren. Als met zijn goed vinden het volk uit de buurt tenslotte zijn residentie aanvalt, de samenzweer ders verdrijft en het huis in brand steekt, is het commentaar van de negerleider Roscoe dat er niets veranderd is, waarop Leo met een tevreden glimlach tegen werpt dat althans het uiterlijk van de buurt verbeterd is. Bij de toekenning van deze prijs is over wogen dat Messiaen bekronen iemand be kronen is, die alom in de wereld bij de jongere generatie wordt geëerd als een voorbeeld van creativiteit en idealisme: als een mens, wars van alle frivoliteit en materialisme. Messiaen noemt zich zelf soms wel eens ritmicus. „Zijn wer ken zijn origineel en deze originaliteit voegt aan zijn werken een dimensie toe”. Radio Marina ligt thans nog in het dok. Het schip zal vermoedelijk half april ook in de buurt van Cadzand voor anker kunnen gaan. Het zou in de bedoeling liggen van FRO eveneens de in juni jl. bij Noord- wijk gestrande Capitol Radio weer in de lucht te brengen. De Talensprijs 1970 werd toegekend aan de Engelse kunstenaar Richard Hamilton. De prijsuitreiking is 3 februari in het Ste delijk Museum in Amsterdam waar ter gelegenheid van deze prijsuitreiking te gelijkertijd een tentoonstelling van gra fisch werk van Hamilton wordt geopend. DEN HAAG. In Den Haag is don derdagmorgen op 82-jarige leeftijd over leden de musicienne Regina Grelinger. Twee maanden geleden nam zij in het Congresgebouw in Den Haag afscheid met de nog door haar in het Nederlands vertaalde operette „Die Fledermaus” van Johann Strauss. Herz, door de critiek in Cannes ’69 on derscheiden. ARDEA. (AP) Ongeveer 200 schet sen van de beroemde Italiaanse beeld houwer Giacomo Manzu zijn vrijwel on herstelbaar beschadigd bij een overstro ming waardoor het particuliere museum van Manzu in Ardea deze week werd ge troffen. Ardea ligt bij Anzio aan de Tyrrheense zee. De schade zou volgens deskundigen tot oijna anderhalf miljoen gulden kunnen oplopen. Behalve de schetsen is ook een grote collectie van 10 000 delen kunstboeken beschadigd. De collectie bevond zich op de eerste verdieping van het museum waar het water tot een hoogte van drie meter steeg. Op de eerste verdieping van het mu seum staan 120 bronzen beelden van Manzu opgesteld Deze zijn niet bescha digd. Manzu, 62 jaar winnaar van de Lenin- prijs voor de vrede en een groot vriend van paus Joannes, was door de ramp die zijn collectie heeft getroffen zo geschokt dat hij niet in staat was verslaggevers te woord te staan. Het museum van Manzu, het eerste ooit in Italië opgericht voor een nog levende kunstenaar, was tot stand gekomen met behulp van een aantal kunstkenners, on der wie de Amerikaanse handelaar Alexander Rosenberg. In de van 1959 tot 1969 toegekende prij zen werden kunstenaars, architecten en publicisten geëerd voor zulke bijdragen. Het betrof dan vooral de werkstukken zelf. De waardering voor vormgeving met kleur heeft een breder aspect gekregen en de jury van de Sikkensprijs 1970 wil uiting geven aan haar positieve waarde ring door de prijs 9000 gulden toe te kennen aan die groepen „die in hun verschijning en activiteit, door een uit bundig gebruik van kleur, een bijdrage leveren tot versterking van het ludieke element in, respectievelijk zelfs als pro test tegen onze samenleving”. De jury heeft deze waardering vorm gegeven in een publikatie, die dit ver schijnsel signaleert en die in het voor jaar van dit jaar uitkomt. In de jury zitten dr. W. J. H. B. Sand berg, prof. ir. J. H. van den Broek, W Graatsma, drs. H. J. A. M. van Haaren, ir. J. Leering, drs. H. L. Swart en D. van Woerkom. De Sikkensprijs 1971 is toegekend aan dt Zwitserse kunstenaar Richard Lohse. De uitreiking van de prijs is 30 april in Eindhoven. Op die latum zal tevens een Lohse-tentoonstelling in het Van Abbe- museum worden geopend. AMSTERDAM. De Nederlandse Stichting Premium Erasmianum heeft be sloten de Erasmusprijs 1971 toe te ken nen aan de Franse componist Olivier Messiaen. Deze prijs, die behoort tot de belangrijkste in de cultuursector, be draagt 100.000.-. Prins Bernhard, re gent van de stichting, zal de prijs aan de laureaat overhandigen tijdens een ma nifestatie die deze zomer in Nederland zal plaatsvinden. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gev. progr. 7.33 Van de voorpa gina; 7.54 Deze dag; 8.00 Nws; 8.13 Ac tualiteiten; 9.35 Waterstanden; 10.10 Gesprek. 10.30 Zaterdag informatie. 11.00 Nws. 12.00 Sport. 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Jonge- renprogr. 14.30 Radio Jazz Magazine. 15.00 Luisterprogr. 16.00 Nws. 16.03 Hobbyscoop. 16.15 De Staalkaart. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Licht progr. 19.05 Uit eigen huis. 19.30 Nws. 19.35 De Scala. 20.05 Ne- derl. Chansons. 20.30 In gesprek met de heer W. Sandberg. 21.00 Serenade. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Dries ter. 23.15 Actueel progr. 23.55 Nws. „De getrouwde priester” (II prete sposato”) die in Cineac Damrak en Rial to is ingezet, is de voornaamste aanwinst van de Amsterdamse filmagenda, al was het alleen maar door de actualiteit van zijn onderwerp. Dat hij om die reden nogal overhaast is ingezet, daaraan zal wel niemand twijfelen, want zonder die coïncidentie heeft de film van Marco Vi cario weinig attractiefs te bieden. Tenzij men het leuk vindt een priester in (ouder wets) geestelijk habijt voortdurend ge confronteerd te zien met penibele situa ties als een naakte vrouw in het zwem bad of een nymfomaan meisje, dat er niet genoeg van kan krijgen uitvoerig haar zonden te beschrijven. Regisseur Vicario toont zich bijzonder inventief op dit gebied en waar zijn film zich nog in het mini-tijdperk afspeelt, kan zijn camera ettelijke ondeugende inkijk jes maken die in relatie tot de maagde lijke priester dan weer een bijzonder ko misch accent krijgen. Méér weet de re gisseur niet uit zijn onderwerp te halen en dat blijkt te weinig. Men kan niet blijven lachen om een grap, elkaar in r’ “’“h wordt herhaald. Haar muzikale veelzijdigheid was niet slechts instrumentaal gericht piano, viool altviool cello, fluit en narp maar ook vocaal. In Den Haa^ ondei andere bij Roberto Tamanti, en ir Mi laan voltooide Regina Grelinger haar zangstudies. AL sopraan heeft >,ij in de jaren twintig in het voormalig NMe« lands Indië deel uitgemaakt van een operette- gezelschap en van sen Italiaans >pera ensemble. De laatste decennia legde zij zich meer toe op muzieklessen °n sociaal werk. Op woensdag 27 en donderdag 28 ja nuari komt het Filmmuseum terug met een paar zwijgende Garbo-films, respec tievelijk „The single standard” uit ’29, regie John S. Robertson, tegenspeler Nils Asther, het verhaal van een onaf hankelijke jonge vrouw die voor zichzelf een eigen liefdesleven opeist, en „The kiss” uit 1929, die door de „buitenlander” Jacques Feyder werd ge regisseerd, een enigszins mislukte poging om Europese filmkunst te enten op Holly- woods „entertainment. Tegenspeler van „la” Garbo is ditmaal Conrad Nagel. „The kiss” was Garbo’s laatste zwijgen de film, een jaar later sprak zij haar eerste woorden in „Anna Christie”. Nog eenmaal werkte zij samen met Feyder die de Duitse versie van dit spreek-de- buut mocht regisseren. CHARLES BOOST V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13