Willem Duys
HET VELE WETEN
HEB IK NIET”
„DE BALLAST VAN
4L
«II
van Ton de Leeuw
Weer Heya-Heya
voor Ard en Kees
Muzikale tableaus
TV zaterdag
Radio zondag
T.V. vanavond
TV zondag
Radio maandag
TV maandag
tor
TV zondag
9
ZATERDAG 23 JANUARI 1971
I
Heldenverering
Leerschool
4
De kritiek
Bij elkaar gepraat
1/VVVVVVVVVVIVVVV\A/VVVVVX/VVVVVVVVVVVVVVVVVVVV\A/VV\AZVV\A/VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVV1A/V
I
Nederland II
11.55
18.20
19.00
(Van onze rtv-medewerker)
BUSSUM Met Willem Duys (42 jaar, over een paar weken maakt hij
zijn honderdste Vuist) zul je geen ruzie krijgen zolang je hem zijn knal
gele, door Corrie Vonk persoonlijk gebreide sjael maar niet afpakt. Als
een goeie lobbes een gezellige beeldbuisbeer, noemde Toon Hermans
hem scharrelt hij ’s middags voor de uitzending van de 98ste Vuist
wat door het Bussumse theater ,,’t Spant”. Hij babbelt hier en daar wat.
„Zeg Willem, hoe zit dat”, roept de toneelmeester: Hij lost losjes pro
bleempjes op zoals de hoofdonderwijzer dat bij een schoolreisje doet. Als
je aardige vragen stelt, dan antwoordt hij erg aardig, kom je met een
wat minder aardige vraag, dan kijkt hij je vol begrip aan en antwoordt
weer erg aardig. En zo kabbelt de dag vol liefde voorbij, terwijl allerlei
technici nerveus heen en weer draven om ’s avonds voor de traditionele
vijf miljoen kijkers „De Vuist” weer haarscherp op het scherm te
brengen.
19.55
20.00
20.15
20.21
18.45
1850
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.45
22.15
23.05
16.00
16.02
18.45
18."0
18.55
19.00
19.05
20.20
20.25
21.00
21.50
22.15
22.55
23.00
18.55
19.00
19.05
19.30
20.20
20.45
21.10
21.35
22.15
19.25
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.50
19.05
19.30
22.40
22.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
195.5
20.00
20.15
20.20
10.45
12.00
18.45
18.51
18.55
19.00
19.05
-ca. 16.15 NOS: Rep. Eur.
Kampioensch. Schaatsen voor
heren.
De Fabeltjeskrant.
STER Reclame.
NOS Journaal.
STER Reclame.
AVRO: Sportpanorama.
STER Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO' De Carol Burnett-Show
Filmrubriek.
Jump for Joy.
AVRO’s Sportpanorama.
NOS: Journaal.
Muzikale Televisie-tableaux.
NVSH: Sextant.
NOS: Journaal.
Willem Duys met zijn dochtertje
Dunja Marushka en de onver
mijdelijke goudvissenkom.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
Journaal.
De Vrijbuitens.
Studio Sport I.
Panoramiek.
Dubbeldekkers (serie).
Studio Sport II.
Video.
Journaal.
Nederland I
NOS-NOT: Schooltelevisie.
TELEAC: Onze landbouw nu
en straks (12).
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Hulp aan dieren in
de winter.
Zo moeder, zo dochter.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
De kleine waarheid (feuill.).
Gesprekken over ongeneeslijke
zieken.
In het voorbijgaan.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Kijken naar kinderen.
VARA: Coronation Street.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Rollenspel over de
vrede II.
Film (serie Theatre of stars).
Achter het nieuws.
Boys Big Band en Nina Simone.
NOS: Journaal.
TELEAC: EHBO - Inleidende
les.
Nederland 1. In het kader van de
Iternationale Gebedsweek voor de een
heid der kerken komt de kerkdienst
van deze zondagmorgen uit de Kloos
terkerk in Den Haag.
Tegen twaalven is het dan tijd voor
het schaatsen. Eerst de 1500 en dan
de 10.000 meter en de huldiging. Het
duurt de hele middag, maar aange
zien met name de ritten op de 10.000
meter (en zeker ook de pauzes) niet
interessant zijn heeft de NOS enkele
andere programma’s achter de hand.
Zo krijgen we de eerste aflevering
van een nieuwe serie uitzendingen
van Openbaar Kunstbezit te zien (ama
teurs proberen inzicht te krijgen in
het werken van de kunstenaars), zo
komen de voetbaluitslagen in ieder
geval in beeld en tenslotte zijn er in
het Oostenrijkse Kitzbühel de beroem
de Hahnenkammrennen die ook tus
sen de schaatswedstrijden door nog
aandacht zullen krijgen. En voor dat
ski-evenement zullen vele schaats-
vrienden best een rit op de tien kilo
meter willen missen.
„Bij het Vrije Volk heb ik als jour
nalist geleerd: Je schrijft een krant
voor mensen van twaalf tot veertien
jaar. Ieder moeilijk woord werd er uit
de stukjes geschrapt Daarna ben ik bij
Unilever teksten gaan maken over zeep,
soep en margarine. Dat moest makke
lijk in mekaar zitten, en na die tijd
ben ik gaan presenteren.”
„Ik ben geen grappenmaker, ik kan
hoogstens zeggen: Nu gaat Pietje Puk
zingen en die man kan zingen om die
en die redenen. Dat doe ik vandaag-
de-dag nog steeds en dat draagt bij
tot het succes.”
„Een man als Pierre Jansen is on-
De tweede aflevering van Sport in
Beeld wordt ook op deze zondagavond
weer gevolgd door Video, waarin Net
ty Rosenfeld en Henk Teeuw nog
eens weer terugblikken op 14 dagen
televisie.
HILVERSUM II
8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.18
Voor het platteland. 8.25 Weer of geen
weer .(9.00 Sportmeded.)9.45 Huma
nistisch Verbond. 10.00 Kinderdienst.
10.30 Herv. dienst. 11.25 Wilde Gan
zen. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 De
Open Deur. 12.00 Muzikaal onthaal.
13.00 Nws. 13.10 De toestand in de we
reld. 13.19 Journaal. 13.35 Delta. 14.30
Voor buitenl. arbeiders. 17.00 Populai
re muziekshow. 17.50 Nws. 18.05 Me-
ded. 18.10 Metropole orkest. 18.30 ca-
baretprogr. 18.50 Journalistenforum.
19.30 Nws. 19.35 Instrumentaal trio.
20.30 Verzoekpl. 22.30 Nws. 22.40 Me.-
ded. 22.45 Journaal. 22.55 Voor de nacht
uit.23.55 Nws.
HILVERSUM IH
9.00 Nws. 9.02 Drruit. 10.00 Nws.
Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Mu
ziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Ver-
zoekplatenprogr. 13.00 Nws. 13.02 Ne
derlandse Artiesten Revue. 14.00 Nws.
14.02 Langs de lijn. (15.00, 16.00 en
17.00 Nws).
HILVERSUM H.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Spitsuur Amsterdam. (7.33 Van de
voorpagina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws.
8.11 Actualiteiten. 8.23 Spitsuur Am
sterdam 9.10 Verzoekplaten (9.35-
9.40 Waterstanden). 11.00 Nws. 11.03 (S)
Repertorium. 12.00 en 14.00 uur Nws.
en informatie over muz. 14.30 School
radio. 16.00 Nws. 16.03 Antiyana. 16.30
Mikadoo. 17.30 Draaiorgelmuz. 17.40
overheidsvoorl.: De politie nu. 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.30
(S) Schatten der toonkunst. 19.15 (S)
Licht instrumentaal trio. 19.30 Nws.
19.35 Bulgarije, land en volk. 20.05
Komt u maar..22.20 Bond zonder
^MVWWWW|nAnwuMWWWWWVWVVWIrtRWMWWWWVWtf(n/WVMWMVl»lAIVWVWWVWVWVVWWWWVWWVVWWVW»IWWWWWVVWWWWWWVVW»AAnn»^^
Naam .NOS: 22.30 Nws. 22.40 Meded.
22.55 Schoolradio: sexuele vorming.
23.15 (S) Jazz in Aktie. 23.55 Nws.
AVRO: 14.50 Werk als zelfontplooiing.
15.20 (S) Eurolight.
HILVERSUM IIL
9.00 ws. 9.03 Popstation. (10.00
Nws). 11.00 Nws. 11.03 Suzie Cream
Cheese. 12.00 Nws. 12.03 Jam on Ra
dio. 13.00 Nws. 13.03 Pop-mixture.
(14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nws).
BRUSSEL.
12.00 Nws, meded. en SOS-ber. 12.08
Landbouwkroniek. 12.15 Maandagboek.
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.
schouwburgprogramma’s. 13.20 Radio
dansorkest. 14.00 Nws. 14.03 Schoolra
dio. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Lied
jes. 17.00 Nws, meded. 17.15 Muz. 17.55
Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verzoek-
programma. 18.42 Paardesportuitslagen.
18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwen-
ken. 19.00 Nws, actualiteiten. 19.40
Keurig Frans. 19.45 Missieklankbeeld.
20.00 Opera-magazine. 22.00 Nws, de 7
Kunsten. 22.20 Stemmig progr. 23.00
Nws. 23.05 Gev. muz. 23.40 Nws.
eindig veel intelligenter dan ik ben,
maar hij heeft de ballast van het vele
weten, van het knappe. Die ballast
heb ik niet. Willem is oppervlakkig,
zeggen ze dan.”
„Nou, ze gaan hun gang maar.”
Simon Carmiggelt komt een van
zijn befaamde verhaaltjes voorlezen,
alvorens het tijd is voor Litany of
our time, een programma van Rob
Touber en Ton de Leeuw, gemaakt
naar aanleiding van het zilveren ju
bileum va nde Stichting Gaudamus,
die zich de verbreiding van de moder
ne muziek ten doel stelt. Ton de
Leeuw schreef een zes-tal tableaux
waarin hij de communicatie of beter
het gebrek aan communicatie tussen
de mensen belicht. Muziek en zang
zijn vermengd met toneel en natuurlijk
spelen de decors een belangrijke rol.
Medewerkenden zijn de Amerikaanse
sopraan Joan Carroll, Wim Essed,
contrabas, Willie Goudswaard, slag
werk, Piet van der Meulen, bas, Ko-
miko Miyajima, harp, Joke Muller,
piano, Frans Muller, tenor, Guido
Stordieau, slagwerk, Willem Vermeer,
fluit en Gerard de Vos, counter te
nor. De muzikale leiding is in han
den van Jan Vriend.
„Maar het kan me ook niet zoveel
schelen. In het boek heb ik ook al ge
zegd: Ik heb Neerlands breedste rug.
Het interesseert me absoluut geen fluit
wat ze over me schrijven of zeggen,
het kan me allemaal geen pest schelen.
Ik heb m’n eigen maatstaven,”
„De kritiek van m’n vrouw trek ik
me aan: Ze is uiterst intelligent, be
kijkt het goed en verder vind ik inte
ressant wat een heel enkele vakman
zegt. Toon Hermans heeft me es gead
viseerd: Je moet iets meer tempo krij
gen, en er moest es een komisch num
mer extra in. Maar hij is een grote
jongen van het vak.”
Willem Duys: „Critici hebben wel es
gelijk, maar ze vergeten één ding: Het
is amusement op de vrijdagavond. Na
vijf werkdagen zijn de mensen doorge
draaid, ze hebben geen zin meer in po
litiek. Als Snip en Snap een politieke
schets gaan brengen, loopt de hele
zaal leeg. De vraag is: Voor wie doe
je iets. Ik hou er uitsluitend rekening
mee wat de mensen willen. De critici
mogen van mij schrijven wat ze wil
len, maar ze moeten niet voormijgaan
aan het vakmanschap dat achter zo’n
programma schuilt. Je kunt zeggen:
wat doet zo’n Toon Hermans nou op
het toneelHij staat wat over een
bloempje te zingen, maar er is groot
vakmanschap voor nodig.”
„Ik zit ook voor een optimaal pu
bliek, allerlei uiteenlopende zaken
moet je onder één noemer brengen.
Dat is een moeilijke opgave. De twaalf
jaar dat ik nu op de televisie ben, is
er haast niemand bij gekomen, en dat
is treurig. Het schijnt heel moeilijk te
zijn. Al twaalf jaar hoor je dezelfde
In uw boek staat: Van het geld dat
biljarten me gekost heeft, zou ik een
(tweede) zwembad kunnen bouwen...
Willem Duys: „Ik voelde dat je naar
dat zinnetje toeging, ik had je moeten
interrumperen. Ik heb dat boek in
m’n tuinhuisje geschreven. Op dat mo
ment waren ze druk bezig m’n zwem
bad te bouwen. Ik was er vol van:
Iedereen zou zo’n ding moeten hebben.
Ik lig er veel in en zo heb ik dat zin
netje geschreven. Maar het klinkt nog
al prollerig.”
„Je moet anders wel letten op het re
lativerende in het boek, de zelfspot.
Die zit ook in de vuist. Ik doe het
steeds weer uitbundig, het is steeds een
ander object, zoals Toon Hermans zijn
show iedere avond weer voor een heel
ander publiek brengt. Daarbij stoel je
natuurlijk op een groeiend vakman
schap. Er is geen mens in Nederland
die zoveel televisie-uren heeft, ik ben
al meer dan 500 uur in beeld geweest”.
„De grootste fout die mensen bij te
levisie maken, is de gedachte dat je
het voor een groot publiek doet. Tele
visie doe je voor het kleinste publiek
dat bestaat, voor vier mensen in een
huiskamer. Met die vier denkbeeldige
vrienden krijg je een band van ver
trouwen, tenminste dat denk ik.”
Intussen is Willem Duys’ gevoel voor
reclame wel zo haarzuiver ontwikkeld,
dat rond half vijf zijn veertien maan
den oude dochtertje Dunja Maruschka
op het toneel verschijnt. De kom met
goudvissen wordt van het buffet in het
restaurant gehaald. Dunja wordt op de
vuist-tafel gezet, en terwijl Willem ge
lukkig toekijkt, graait Dunja in de
goudvissenkom en schieten persfoto
grafen een enorme serie foto’s. Enig he,
zegt iedereen in de studio, en zo zullen
de vijf miljoen fans van Willem ook
reageren bjj het zien van dit teder ta
fereel.
Van die vijf miljoen hebben inmid
dels veertig duizend het boek „Voor
mijn vuist weg” gekocht. Duys: ,Js
natuurlijk wel veel, maar het valt me
toch wel erg tegen. Ik had zeker al
op honderdduizend gerekend. Maar ik
heb het boek niet in de Vuist laten
zien. Had ik het wel gedaan dan zou
dat een geweldige promotie zijn ge
weest. Doe het maar niet, zei de AVRO,
want als je het doet, zit je natuurlijk
wel je eigen boek te verkopen. Ik heb
het daarom niet gedaan. Het boek kost
ook een tientje en voor een groot deel
van mijn publiek is een tientje toch
een hoop geld.”
Maar ook de mensen die het boek
niet kopen, kennen Willem. Als hij je
van de trein haalt, wil hij niet een
restauratie binnen waar het tjokvol
militairen zit: „Dat geeft een enorm
geschreeuw, daar voel ik niet veel
voor. Misschien geniet een beginnend
artiest daarvan: voor een artiest is het
ook belangrijk, voor mij niet.
„Men heeft hier in Nederland een
hele andere kijk op de showbusiness
dan in andere landen. In Amerika is de
maat: hoeveel succes heeft hijhoeveel
geld verdient hij, wat voor auto heeft
hij. Maar als het je in Nederland goed
gaat, dan ben je verdacht, want ware
kunst of politiek mag hier niet samen
gaan met welstand. Maar ik heb ver
rot hard gewerkt: Wat ik me nu aan
welstand verworven heb, heb ik alle
maal zelf bij elkaar gepraat. Ik kocht
m’n eerste auto pas op m’n dertigste,
en dat was een zeven jaar oude volks
wagen. Hij heeft nog drie jaar gere
den”.
„Per dag krijg ik met m’n geheime
telefoonnummer honderd mensen aan
de lijn, soms trek ik de plug eruit. Een
man die een parkiet heeft met drie
staarten belt nu eenmaal niet de N.V.
Slees wijk maar mij op. Ik bel Willem
even, denkt zo’n man, want in „De
Vuist” kan alles. Wat ik doe is zo be
naderbaar: Midden in de nacht bellea
mensen op, die je een lied gaan voor
zingen. Op den duur wordt het hinder
lijk. Ik ben zekér niet minder ijdel
dan wie ook, maar ook niet meer. Ze
beginnen al te roepen als je de bio
scoop binnenkomt”.
namen: Pierre Jansen, Hiltermann,
Willem Duys, Ageeth, ga maar door.
Misschien is Cottaar er afgevallen en
Henk Terlingen er bij gekomen. Voor
de rest is het ’t zelfde.”
„Je hoeft niet moeders mooiste te
zijn om op de teevee te komen: Je hebt
een combinatie nodig van stem, taal
beheersing en zelfverzekerdheid.”
„Ik ken geen twijfels.”
„Ik heb helemaal geen last van ze
nuwen, had ik de eerste keer al niet.
Terwijl het nu au fond moeilijker is
dan in het begin. Toen was de formule
nog niet bekend. We hebben nu met de
kijkdichtheid een dergelijk hoog peil
bereikt, dat het steeds moeilijker is
dat peil te handhaven. Maar dit is het
beste seizoen dat we ooit hebben ge
had. Het tempo is hoger, de onderwer
pen zijn beter. Een kip met drie po
ten komt er nu niet meer in. En ik
kan voortdurend kiezen uit een hele
map vol kunstenaars en leuke oude
mensen.”
„De vuist is ook verschrikkelijk po
sitief, nou ja, de kijkcijfers wijzen het
uit. Maar ik zal er nooit in over poli
tiek praten. Ik lees zelf nooit over po
litiek, in de krant sla ik het over. Af
en toe kijk ik wel naar een Kamer-uit-
zending. En als er een politicus komt,
vraag ik over andere dingen. Ridder
van Rappard is geweest, de freule,
maar ik was ook de eerst die Roel
van Duyn op de televisie bracht. Men
sen weigeren zelden om te komen. Ina
van Faasen wou niet: ze vond het geen
leuk programma. Maar bij je keuze re
deneer je ook meestal al vanuit je
eigen wereldje.”
Uit uw boek blijkt dat kampioenen
u erg aanspreken
Willem Duys: „Van huis uit heb ik
een soort heldenverering. Daar zit na
tuurlijk ook de drijfveer achter dat je
zelf haantje de voorste wil zijn. Je
zult ontdekken dat iemand die ster is
op de televisie dat nooit plotseling is
geworden. Praten tot een massa men
en houdt in dat je aan de weg timmert.
Een Hiltermann was voorzitter van
het schoolbestuur Mies was klasse-
vertegenwoordigster ik was sport-
commissaris. Het komt allemaal niet
ineens, het groeit.”
„De meeste dingen die ik vroeger
wou bereiken, heb ik nu bereikt. Ik
hoef niet rijk te zijn, ik wil alleen zo
veel geld hebben dat ik lekker kan
eten, een goed glas wijn kan drinken
en een goed huis kan bewonen.”
HILVERSUM I
8.00 Nws. 8.10 Het levende woord.
8.15 Badinerie. 9.00 Nws. en waterstan
den. 9.15 Laudate. 10.00 Eucharistievie
ring. 11.00 Nws. 11.02 Operamuz. 11.55
Meded. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.40
Tussenbeide. 13.00 Nws. 13.10 Muz. le
zing. 13.30 Hervormd jeugdkoor. 13.55
Voordracht gedichten. 14.15 Het Bra
bants Orkest (pauze 15.00 Discussie).
16.16 Theol. Antropologie (gastcollege).
17.00 Geref. dienst. 18.00 Zonder con
cessie. Radioportret van prof dr. W.H.
Gispen. 18.30 Hoog- en laagkerkeiljk.
18.45 Kerk veraf en dichtbij. 18.58 Wil
de ganzen. 19.00 Nws. 19.07 Musica
Sacra. 19.45 Godsdienstige lezing.
20.00 Kamermuz. 20.35 Geestelijke lie
deren. 21.00 Muziek a Go Go. 22.00
Kruispunt. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.40 De zingende kerk. 23.00 Audio.
23.55 Nws.
Het programma van de NVSH,
sluit het zondagavondprogramma af.
Nederland 2. Natuurlijk op het twee
de net de Fabeltjeskrant, het journaal
en de Vrijbuiters.
Studio Sport zal behalve de voetbal-
flitsen ook wel de nodige schaatsbeel
den brengen. Tussen de beide afleve
ringen in de rubriek Panoramiek en
natuurlijk een avontuur van Jack en
Stan in de serie de Dubbeldekkers.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Badinerie. (7.30 Nws; 7.32 Ac
tualiteiten; 8.00 Nws). 8.25 Overwe
ging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw.
(9.00 Gyrnn. voor de vrouw). 10.00 (S)
Muziek op maandagmorgen. 10.15 Ne
derlandse muziekleven. 11.00 Nws.
11.03 Voor zieken. 11.30 Bejaarden
programma. 11.55 Meded. 12.00 Los-
Vast. (12.21 Voor boer en tuinder;
122.6 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu. 12.58 Re
bus). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Klas
sieke liederen. 15.00 Hervormde dienst.
NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland.
(16.00 Nws). Overheidsvoorl. 17.20 Su
riname Journaal. 17.30 En Bloc. 18.19
Uitz. Binding Rechts. 18.30 Nws. 19.00
Geestelijke muz. 19.25 Reformatie en
reveil. 19.35 Muzikaal intermezzo. 19.40
Geloven vandaag. 20.00 Uitgelicht.
20.20 Herinneringen van een muziek
liefhebber. 21.40 De kerk vandaag.
22.00 (S) Ausementsmuz. 22.20 Avond-
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Gesprek.
23.05 Muziek en dienst. 23.30 (S) Am
sterdams Studenten kamerorkest 23.55
Nes.
Het avondprogramma: eerst me
neer de Uil en Nelly Frijda. Dan van
de gezamenlijke kerken Ik kan Pa
lestina niet vergeten, een programma
van Trudy van Keulen over het werk
in de kampen voor Palestijnse vluch
telingen in het Midden-Oosten. Aart
Staartjes ging mee als reporter.
De VARA neemt om half acht de
dienst over met Touwladder naar de
maan, een muzikaal portret van Jack
Bruce, de Schotse pop-musicus die
vooral als leider van de groep The
Cream bekendheid kreeg.
Na het korte zondagavondbulletin
van de journaaldienst een aflevering
van de bekende Franse detective-se-
rie De laatste vijf Minuten, die dus
terugkeert. De goedmoedige inspec
teur Bourrel beleeft nieuwe avontu
ren onder de titel de Mazen van het
Net. Vijf minuten voor het einde wordt
de film onderbroken en mag de kij
ker zeggen wie hij denkt dat de moor
denaar is.
Nederland 1. Terwijl op Nederland
2 het schaatsen in de belangstelling
staat laat de KRO op het eerste net
de beeldbuis voornamelijk aan de kin
deren. Na het korte nieuws eerst in de
uitzending Kkssewerk de derde ron
de met kandidaten uit Limburg, Over
ijssel en de Noord Oost-Polde’-. die al
lemaal naar het Turfschip Breda ko
men. Verder natuurlijk Oebele met
nieuwe verrassingen.
Nadat meneer De Uil is uitverteld
komt in het avondprogramma het jour
naal en dan gedurende 55 minuten
Voor een briefkaart op de eerste rang,
waarvoor kijkers verzoeken mogen in
dienen. Ditmaal onder meer fragmen
ten uit de eerste Beatle-film Let it be
en stukjes u't Bleke Bet en Casa
blanca. Bob Bouma heeft de presen
tatie in handen.
Aansluitend aan het tweede jour
naal de dokter in beeld. Dokter Mar
cus Welby om wel te zijn. Twintig mi
nuten voor Brandpunt en dan The late
late show van Frans Halsema. De ca
baretier is samen met producer Jos
van der Valk naar Amerika geweest
om ideeën op te doen voor het zater-
dagavondvermaak. Of er weer Ame
rikaanse ideeën zijn gebruikt weten
we niet, maar zeker is, dat Halsema
een zware taak op de schouders heeft
genomen. Over gebrek aan medewer
kers mag Frans zich overigens niet
beklagen. Hij krijgt in iedere show
Johnny Kraaykamp naast zich „als
lopende grap” zoals Frans zegt. Voorts
Sylvia de Leur, aie ook van humor-
wanten weet, de Twentse beatgroep
the Buffoons, the Brotherhood of Man
en als eregaste Esther Ofarim. De
show gaat vijftig minuten duren. Daar
na is er nog net tijd voor de epiloog
van W. de Graaff, pr. en het laatste
nieuws.
Nederland 2. Van twaalf tot kwart
over vier beelden uit Heereveen,
waar de Europese schaatskampioen-
schappen worden verreden. Theo Koo-
men geeft commentaar en op het pro
gramma staan de 500 meter en de 5000.
Dat kan spannend genoeg worden.
Na de Fabeltjeskrant en het jour
naal komt de AVRO aan bod. Tot
acht uur het Sportpanorama. Nakaar
ten over de stand van zaken na de
eerste dag Heereveen is altijd een
plezierige zaak. De broodetende pro
feten kunnen dan al veel vertellen
over de einduitslag van zondag.
Vrolijk vermaak van de AVRO di
rect na het tweede journaal en wel
in de vorm van de Carol Burnet show.
Er zijn ditmaal twee wel heel be
roemde gasten namelijk Perry Como,
wiens show we jaren geleden weke
lijks op het scherm te zien kregen en
de komiek Tim Conway. Simon van
Collem brengt na de vijftig Ameri
kaanse minuten zijn AVROSKOOP,
waarin ditmaal de aandacht speciaal
wordt gevestigd op het verschijnsel
cowboyfilm. De bekende regisseur Don
Siegel komt uitvoerig aan het woord.
Het volgende halve uur komt weer
uit de Amerikaanse showwereld. Het
is een overigens door Theo Ordeman
gemaakt programma rond de Ameri
kaanse zanger Mark Murphy, een wat
rauwe klant uit de wereld van de jazz
die de laatste tijd in Engeland woont.
Het programma is genoemd naar een
van de songs die erin worden gezon
gen. namelijk Jump for joy.
Het AVRO programma wordt be
sloten zoals het vanavond ook begon,
namelijk het Sportpanorama. Ruud
ter Weyden en Bob Bremer kozen
weer een wedstrijd uit de Braziliaan
se voetbalcompetitie en laten daarvan
40 minuten zien.
Nederland L
10.30 CVK-IKOR: Eurovisie: Kerk
dienst Den Haag (internat,
gebedsweek).
11.55 NOS: Europees Kampioensch.
schaatsen voor heren te Heeren-
veen.
13.20 Journaal (titels voor slecht
horenden).
Onderbrekeing schaatsrep. voor
Openbaar Kunstbezit;
Toto-uitslagen;
Intern, skiwedstrijden - Hanen-
kamm-rennen te Kitzbühel.
TELEAC: EHBO - Inleidende
les.
18.55 NOS: De Fabeltjeskrant.
- CVK-IKOR-RKK: Bijbel-
vertelling.
CVK-IKOR: Kinderdoc.
VARA: Muzikaal portret
Jack Bruce.
NOS: Journaal.
VARA: Detective.
22.10 Simon Carmiggelt.
22.15 -
22.55
23.15
Nederland I
NOS. Journaal.
KRO Klassewerk.
16.50 Kinderprogramma.
NOS De Fabeltjeskrant.
STER- Reclame.
NOS; Journaal.
STER Reclame.
KRO' Voor een briefkaart op
de eerste rang.
STER Reclame.
NOS Journaal.
STER Reclame.
KRO Marcus Welby (serie).
21.11 Brandpunt.
21.41 Showprogramma met
Fran< Halsema.
22.31 Epiloog
22.36 NOS. Journaal.