Subliem spel bij Haagse Comedie MOOI WEER VANDAAG DR. R. REINSMA KWAM DOOR LEZEN VAN FOKKE SIMONSZ. TOT TOEKOMSTDROOM „Door science fiction leer je de mens kennen” VOOR FIJNPROEVERS VPRO balanceert T oneelschrijver Ervine overleden Rollenspel over de Damslapers I Liz Taylor wordt grootmoeder Rostropowitsj 4 Radio dinsdag T.V. vanavond TV maandag TV dinsdag I 1 MAANDAG 25 JANUARI 1971 99 Fijnzinnig Fokke Simonszoon Bewogenheid In één week i S3 5 3 lx DEN HAAG De nu 37-jarige En gelse auteur David Storey heeft, na eerst de aandacht te hebben getrok ken met een paar romans, de laatste jaren een bliksemcarrière gemaakt als toneelschrijver. Het Londense Royal Court Centre heeft in vier sei zoenen vier stukken van hem ge speeld, waarvan vooral het derde, „The contractor”, een opzienbarend succes had opzienbarend omdat het stuk, dat geen andere dramatische handeling heeft dan het opbouwen en weer afbreken van een feesttent, op het oog weinig aantrekkelijks voor het grote publiek leek te hebben maar niettemin in Londen ruim vierhon derd voorstellingen haalde. Babbelziek (Van onze correspondent) LEIDEN „Toen ik Nederlands studeerde, kreeg ik een boek in handen, geschreven door Fokke Simonsz. Het was een toekomstroman en heette „Het toekomende jaar 3000”. Het was uitgegeven in het jaar. 1793. Dat boek zorg de ervoor dat ik meer wilde weten van toe komstromans geschreven in vroegere jaren en nu. Zo kwam ik terecht bij de science fiction, de SF zoals deze door „kenners” wordt ge noemd. Ik was ook een van de eerste leden van het Nederlands Contactcentrum voor Science Fiction, het NCSF. Dat was zo’n vijf, zes jaar geleden. En nu ben ik op „de toekomstroman” gepromoveerd”. De man die dit alles zo hardop overpeinst, is Riemer Reinsma, doctor in de Nederlandse letteren, werkzaam bij de redactie van het „Woordenboek van de Nederlandsche taal” in Leiden. Hij is gepromoveerd op het bijzondere gegeven van de toekomstromans. Zijn uiterst leesbaar proefschrift heet „Van hoop naar waarschuwing” en is, zoals hij zelf zegt: „Een verzameling toekomstbeelden in en vlak buiten de litteratuur in de Nederlanden”. 11 ■—te; 2 Tj ITU ‘-'VH U £■- LA f namen van n ■n V. et SIMON KOSTER. 14.00 ent. 10.45 NOS-NOT: School- s t lit in as i r 1 dagmiddag althans waren er nogal wat toeschouwers op af gekomen die blijkens hun lachneigingen achter die titel een blijspel schenen te hebben gezocht. „Mooi weer vandaag” is echter be paald geen blijspel al is het toch ook niet van een dodelijke ernst. Het is een stuk dat men met grote aandacht moet volgen en waaraan men zich, om er werkelijk van te genieten, zonder ongeduld moet overgeven. Ook dankzij de voortreffelijke, bij alle uiterlijke eenvoud magnifiek uit gewerkte vertolkingen van de hoofdrol spelers levert het een zeer bijzondere schouwburgavond op. Het is toneel voor fijnproevers. 22.00 22.50 22.55 21.00 21.50 22.15 22.55 23.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 21.56 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 195.5 20.00 20.15 20.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.46 22.51 19.25 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.50 22.40 22.50 18.45 18.51 18.55 19.00 19.05 an ag ng ng bij «n iw et Jij r. d !ich •ekt ldS4 in ing, ier- van de 'eid g 7 gen vrij it Je aal; aal; 12 er Jii ir- de ?n, n- ie •n. •n- >or ÏT- de ein os o o i 4 2 3 o o 1 o 1 1 3 2 18 0.1 0 0 0.1 3 10 5 21 1 0 0.2 7 g >r n „NADAT IK KENNIS gemaakt had met Fokke Simonsz. moést ik dus wel promoveren op SF en toekomstromans. Bij die promotie van mij was nog een toevallige omstandigheid dat in diezelfde week ook mijn zuster promoveerde.... Mijn jongste broer studeert nu nog wijsbegeerte”. Begin van het jaar 1970 kwam Reinsma bij de redactie van het Woordenboek van de Nederlandsche taal; een redactie die nog steeds zetelt in een oud huis aan het Rapenburg in Leiden. De jonge doctor woont, hij is getrouwd, ergens in de kop van Noord- Holland. Hij moet elke dag met de trein, ruim een uur sporen. „Je hebt wel op deze manier tijd genoeg om te lezen!” Binnenkort krijgt hij een huis in de omgeving van Leiden. Minder lezen dan dus. „Mooi weer vandaag” florae”), to neelspel van David Storey. Nederland se bewerking: Bert Voeten. Nederland se première bij de Haagse Comedie op 23 januari in de Koninklijke Schouw burg, Den Haag. Regie: Karl Gutt- mann. Hoofdrollen: Paul Steenbergen, Ko van Dijk, Myra Ward, Anny de Lange. REINSMA IS IN ZAANDAM geboren. Maar hij weet zich nog weinig van toen te herinneren. Daarna verhuisden zijn ouders naar Den Haag. Op zijn acht tiende jaar verliet hij het gymnasium en ging naar Amsterdam om te studeren. Eerst was het slavistiek, maar tenslotte viel de definitieve keus op de Neder landse taal- en letterkunde. Dat was in 1960. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Kijken naar kinderen. VARA: Coronation Street. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Rollenspel over de vrede II. Film (serie Theatre of stars). Achter het nieuws. Boys Big Band en Nina Simone. NOS: Journaal. TELEAC: EHBO - Inleidende les. Op het oude Rapenburg in Leiden voelt de jonge doctor Riemer Reinsma zich best thuis, al is er ook weinig te vinden dat aan science fiction of toekomstromans doet denken. om aan losstaande woorden bepaalde verschijnselen en verschuivingen op te merken en daaruit dan, nadat je een hele hoop van dezelfde woorden op een rij hebt gezet, een zekere wetmatigheid, een gelijkheid, te ontdekken. Dan blijkt opeens dat bepaalde woor den een eigen leven leiden en bij veranderingen overeenkomsten met andere woorden vertonen”. „HET WAS een „ontmoeting” in de blijde zin van het woord, toen ik indertijd dat boek van Fokke Si monsz. in handen kreeg en geboeid doorlas. U weet dat hij een vrije vogel geweest moet zijn, die vooral door zelfstudie veel ontwikkeling had gekregen. Hij kwam uit het drukkers- en graveursvak, werd daar na in Amsterdam boekhandelaar en wilde (in die tijd, zo aan het einde van de achttiende eeuw was boekhandelaar en uitgever vaak synoniem) alleen goede boeken het licht doen zien. In de Franse tijd was hij verbonden aan het stadsbestuur; in die slechte jaren liepen zijn zaken niet zo goed. Daarna, in 1804, kon hij zich een korte tijd de weelde veroor loven wat te gaan rentenieren en buiten de Utrechtse poort, daar waar nu zo ongeveer het Amstelstation ligt, een buitenhuisje betrekken. Hij was toen al bijna zestig jaar. Maar een rustige oude dag was hem niet gegund. In 1810 moest hij naar de stad terug, ver armd en ziek. Hij was al een paar keer door de Franse politie gevangen genomen en verhoord, want men wantrouwde hem, maar kon niets bewijzen. In 1812 overleed hij.... vlak voor de bevrijding. Nederland I NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Hulp aan dieren in de winter. Zo moeder, zo dochter. STER: Reclame. NOS': Journaal. STER: Reclame. NCRV: Hier en Nu. De kleine waarheid (feuill.). Gesprekken over ongeneeslijke zieken. In het voorbijgaan. NOS: Journaal. 5 2 2 4 1 8 4 3 3 1 LONDEN. De Noordierse toneel schrijver St. John Ervine, die tussen de twee wereldoorlogen tal van succeskome dies heeft geschreven, is zondag in de ouderdom van 87 jaar overleden. Ervine werd een romanschrijver en to neelcriticus, maar hij ging weer volledig over tot het schrijven van toneelstukken, nadat „The first mrs. Fraser” in 1928 in Londen een daverende ontvangst kreeg. LONDEN. (AP) De filmster Eliza beth Taylor, die thans 39 jaar oud is, wordt grootmoeder, zo berichten de Brit se dagbladen. Volgens de berichten verwachten Liz’ 18 jaar oude zoon Michael Wilding en zijn vrouw Beth in Augustus een baby. Nederland I en 14.00 televisie. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Wij, heren van Zichem. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: The Andy Williams-Show Brandpunt Special. Paul Vlaanderen: 3. De zwarte kamer (serie). NOS: Journaal. TELEAC: Oppervlakte, volume, raaklijn (3). Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Kunstrubriek. AVRO: TopPop. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Peyton Place (feuill.). AVRO’s Sportpanorama: De Spaanse rijschool. AVRO’s Televizier-Magazine. NOS: Journaal. TELEAC: En Francais (3). MOSKOU. (Reuter) Volgens welin gelichte kringen in Moskou heeft de Franse minister van Cultuur Jacques Du hamel zich persoonlijk ingezet om de Rus sische cellist Mstislaw Rostropowitsj eind volgende week toch naar Parijs te halen. Duhamel zou daartoe een brief hebben geschreven aan zijn Russische collega Yekaterina Foertsewa. Sinds vrijdag mag de violist echter van de Russische autoriteiten een half jaar lang geen buitenlandse tournees meer maken. weer hoogst ongewenst is gezien de re latie tussen longkanker en roken. Bo vendien: waar blijft de VPRO dan met zijn zo na aan het hart liggende mi lieuhygiëne, als de makers van de tv zelf de atmosfeer zitten te bezoedelen voor de buis. Hier moest twee keer over gestemd worden: de eerste keer was het 25 voor en 25 tegen, maar na een tweede stemming was er een hele kleine verschuiving: namelijk 25 voor en 26 tegen en een zucht van opluchting voer door de gelederen van de rokende menigte. Het weggaan van Jan Haasbroek als hoofdredacteur van „Vrije Geluiden” met ingang van 1 februari bracht nog al wat tongen in beweging. Het is na melijk zodat de ledenraad aan het be stuur tijdens de vorige vergadering had opgedragen Jan Haasbroek te be wegen zijn ontslag in te trekken. De heer Kassies had dan weliswaar met Jan Haasbroek gesproken over wat er gezegd was, lieten beiden geen woord los en had ook nog wel een zeer voorzichtig gesprek trachten te voeren met de wat dictatoriale directeur Doorman, maar het resultaat was in ieder geval toch dat Jan Haasbroek op 1 februari zijn biezen gaat pakken. En uit de heel voorzichtig, alles 'mzei len de opmerkingen van de heer Kassies bleek toch eigenlijk wel dat er hier sprake was van een duidelijke contro verse tussen de heer Doorman ener zijds en Jan Haasbroek anderzijds. Nu kreeg de heer Kassies van alles de schuld. .Vooruitstrevend naar buiten, maar van binnen is alles schijndemo- cratie,” riep de een. „Gebrek aan overleg” en „blokkering van de be roepsmogelijkheid,” riepen anderen. „Waarom is dit een directiezaak ge worden en geen bestuurszaak’” vroeg een ander zich weer af. Het antwoord van de heer Kassies bleef een beetje in de lucht hangen. Hij vroeg begrip voor de situatie waarin hij als voor zitter van het bestuur verkeerde. Hij kon toch moeilijk het directiebeleid doorkruisen, vond hij. VPRO -voorzitter Jan Kassies zal in mei zijn functie neerleggen en zich niet meer herkiesbaar stellen voor een bestuursfunctie. Met hem zuilen nog drie bestuursleden aftreden en plaats maken voor nieuwe krachten. De beer Kassies zei, dat ten behoeve van een doorstroming in het bestuur elk jaar een aantal bestuursleden zal afstreden. Het bestuur heeft zelf voor de func tie van voorzitter kandidaat gesteld dr. J. J. Penders, sociaal-psycholoog en al enige tijd lid van het VPRO-bestuur. „Als ze een psychologische roman schrijven, of een historisch verhaal, dan moeten zij zich houden aan wat de werkelijkheid is of was, of zoals deze althans door hen werd bedacht. Maar dat is anders bij de toekomstroman en de SF. Daarin kunnen zij zich geheel uitleven. Daarin hebben ze geen rem, zelfs de mens en zijn reacties kunnen ze geheel naar hun wens-hand zetten!” „TAAL- EN LETTERKUNDE trokken mij aan. Niet om de schrijvers of het schrijven, maar vooral 40 minuten, later komen er nog meer. Solistische medewerking verleende de Amerikaanse negerzan- geres Nina Simone, die zich overi gens tijdens de opnamen niet bijster tevreden toonde over het niveau van de band. Aansluitend aan het laatste nieuws komt Teleac nog met een in leidende les EHBO. HET IS NIET de techniek in en van de toekomst die hem zo aantrekt. Maar het is vooral de sociale bewogenheid; hoe zal en moet dat allemaal wel gaan? Toch is de jonge doctor in de letteren geen dromer, of een onbestemde idealist. „De maatschappij van nu, ik ben er niet weg van!”, verklaart hij. Even denkt hij na en zegt dan: „Ik heb er onvrede mee. maar geen van de alternatieven in het buitenland biedt zoveel houvast dat ze hier kunnen worden overgepoot!” En opeens blijkt dan dat Reinsma niet door een toeval met de toekomstroman in aanraking is gekomen. Het is zijn sociale bewogenheid, zijn be langstelling in de mens, desnoods zijn nieuwsgierig heid hoe anderen een betere toekomst voor de mens heid zouden willen wensen.... Omdat je daardoor ook de auteur van de toekomstroman als mens het beste leert kennen. Zijn nieuwste stuk, „Home”, waarvan de Haagse Comedie dit weekeinde in de Koninklijke Schouwburg de eerste Ne derlandse voorstellingen heeft gegeven onder de titel „Mooi weer vandaag”, is nog armer aan dramatische handeling dan „The contractor”; er gebeurt totaal niets in. Evenals zijn grote voorbeelden Beckett en Pinter streeft David Storey klaarblijkelijk naar een steeds radicalere uitschakeling van het uiterlijke gebeuren tot er niets anders overblijft dan een ge nadeloze onthulling van het innerlijk van zij a personages. Zelfs de dialoog is ont daan van alle dramatiek om des te ster ker de spanningen onder de woorden en de spanningen van de stilten tussen de woorden hun eigen dramatische taal te laten spreken. In „Mooi weer vandaag” laat Storey ons twee beschaafde heren van middel bare leeftijd zien, Arnold en Max, die op twee tuinstoelen een lang maar nietszeg gend gesprek over koetjes en kalfjes voeren. Er blijkt niet uit wie die heren zijn, want al is vooral Max erg bab belziek, in ’t bijzonder als hij het over zijn onnoemelijk talrijke familieleden heeft het wordt al gauw duidelijk dat beiden in die conversatie meer te verbergen dan te zeggen hebben. Pas als ze gezel schap hebben gekregen van twee vrou wen (die allebei maatschappelijk een paar trapjes lager schijnen te staan dan de heren), komt er licht in de situatie. De vrouwen zijn namelijk minder kieske rig met hun woorden, flappen er van alles uit vooral als ze erotische toespelingen kunnen maken en uit hun opmerkin gen komt men geleidelijk te weten dat ze alle vier tot de patiënten van een psy chiatrische inrichting behoren. In hoe verre of in welke mate de vier krankzinnig zijn en om welke redenen zij in de in richting zijn opgenomen, wordt hier en daar in de dialoog vaag gesuggereerd, maar zó vaag dat er niets met zekerheid uit te concluderen valt. Wat de mannen over hun eigen verleden en over hun so- Nederland I. Aansluitend aan de fa bel en het journaal de NCRV met Dier en Vriend. Hoe helpen we de dieren uit onze omgeving de winter door, zo vraagt Tanja Koen zich af. Het tweede deel van het programma voor acht uur is voor de quiz Zo moeder zo dochter, het equivalent van zo vader, zo zoon. Jaap Molenaar, Aart Staartjes, Marion Broekhuizen en gast Henk van Ulzen krijgen dus en kele moeders voor zich alsmede een dochter. En nu maar kijken of het spelletje met de vrouwen gemakkelij ker is dan met de mannen. Natuur lijk is Gerard van den Berg weer spelleider. Na het nieuws de actualiteitenrubriek Hier en Nu en vervolgens het vijfde deel van de Kleine Waarheid naar het gelijknamige boek van Jan Mens. Henk Mochel is verantw'iordelijk voor de documentaire.Tenzij er een wonder gebeurt.die hierna wordt uitgezonden. Het is een programma over mensen, die van de dokter te horen krijgen, dat ze ongeneeslijk ziek zijn en dus nog maar kort te leven hebben. Hoe reageren zij? Medewer king aan dit programma verleent Prf. Dr. C. v.d. Meer, internist in Amster dam. Niet alle opnamen bleken ach teraf geschikt voor uitzending via de televisie. Vandaar dat het programma een vervolg krijgt op de radio Dan o.m. een gesprek van de dokter met een patiënt die hij de noodlottige me dedeling moe', doen. Tot slot van de NCRV avond de rubriek In het voor bijgaan en het journaal. Nederland 2. De fabel, het journaal en Kijken naar Kinderen vormen de bijdrage van de NOS aan het maan- dagavondprogramma op het tweede net. De VARA komt daarna met Co ronation street. Na het tweede journaal wordt het VARA-prgramma voortge zet met Niemand wil vrede tot nu toe. In het tweeae deel van deze serie over de vraag waarom we nog maar steeds niet een situatie van wereld vrede kunnen bereiken, krijgen we een rollenspel voorgeschoteld over het pro bleem van de Damslapgers. Voor- en tegenstanders staan fel tegenover el kaar, maar als men erin slaagt hen ertoe te bewegen te luisteren naar de argumenten van de tegenstander, blijkt een gesprek toch heel goed mo gelijk. Dan gaat het uiteindelijk niet meer erom, wie gelijk heeft maar om de vraag hoe de problematiek op te lossen. Uit de Amerikaanse serie Theatre of Stars, die de VARA aankocht voor de maandagavond komt de film Wach ten op Lassiter. Jack Kelly speelt in deze rolprent de rol van een detective die bezoek krijgt van de vrouw wier man tijdens een arrestatie wordt neer geschoten. Als de Achter-het-nieuws-ploeg de feiten en meningen van de dag heeft DE HAAGSE COMEDIE heeft van die mogelijkheden een schitterend gebruik gemaakt. Karl Guttmann heeft de op voering heel gevoelig en fijn zinnie geregi- seerd. Hij had daarbij het geluk dat de vier grote rollen vrijwel ideaal konden worden bezet, met Paul Steenbergen, Ko van Dijk, Myra Ward en Anny de Lan ge, die stuk voor stuk subliem spel te zien gaven en een prachtig sluitend ensem ble vormden. Het is mij een raadsel waar om het kleine rolletje van de krankzinni ge worstelaar was toevertrouwd aan Roe lof den Ambtman, die daar fysiek aller minst voor in aanmerking komt; het is dus niet zijn schuld dat zijn vertolking niet erg overtuigend was. Maar gelukkig is deze figuur in het stuk van heel onder geschikt belang. Bert Voeten heeft „Home” niet alleen vertaald maar ook naar een Nederlands milieu verplaatst, waarbij hij allerlei En gelse details heel handig door Nederland- sé heeft vervangen. Maar volledig bevre digend is de „vernederlandsing” in dit geval toch niet, omdat de karakters van de hoofdpersonen nu eenmaal veel meer typisch Engelse dan Hollandse trekjes hebben, ook al laat Voeten ze nog zo geestdriftig over de Gijsbrecht. de Staats spoor en de Atjéh-oorlog praten. „Mooi weer vandaag” is misschien ook een iets te blijmoedige titel voor dit stuk; zon- Al was zijn jeugd vrij rustig verlopen, dat later de SF een belangrijke rol in zijn leven zou spelen, was toen al bewezen. Als kind, hij was een jaar of zes, heeft hij encefalitis gehad. 5 (Van onze rtv-redactrice) 5 HILVERSUM. De VPRO balan- I; ceert nog steeds angstig dicht op de I; rand van de afgrond, namelijk zijn minimale ledental. De nettostand op 1 januari jl. was 101.856. Dit is dan ook het werkelijke ledental, waar zwartkij- ;l kers en dubbelkijkers van ziin afge- |l trokken. Het bruto ledental ligt uiter- 5 aard hoger. Op 1 januari 1971 was dat 5 139.215, te splitsen in 86.975 abonnees I; en 52.240 leden. Dat is dan wel een stijging verge- leken bij bet vorige jaar. Toen was namelijk het bruto-to taal |l 120.425, gesplitst in 87.270 abo mees en 5 33.155 leden. Het aantal leden is in het 5 afgelopen jaar dus duidelijk toegeno- ;l men. Maar tussen het bruto- en het netto-ledental van dit moment zit een verschil van ruim 38.000 en dat is een toch wat trieste balans voor deze om- roep, die nog steeds streeft naar een schoon aantal van 150.000 leden en abonnees. De grote groei op het mo ll ment zit het meest in Limburg bij- 5 na een verdubbeling en in het dis- friet Amsterdam, de meeste terug- I; gang zit in de provincies Friesland en Drente. Zaterdag bij een ledenraadvergade- ring in Utrecht kwamen ook godsdien- stige programma’s aan bod. Het be- stuur wil ze zoveel mogelijk overlaten. ;l aan het IKOR, sommige leden zijn de ll zelfde mening toegedaan, anderen |l weer niet. Kortom: men kwam er niet |l uit. Trouwens, het hele programmabe- j leid was nogal een punt van kritiek. Noord-Hollano kwam zelfs met een fraai verpakte motie van wantrouwen tegen de tv-programmamakers waar- in ze aandring op een nauwkeurig on- s derzoek naar de oorzaken van de on- 5 bevredigende resultaten van ie televi- jlsiedienst. Maar voorzitter Kassies, 5 die zei dat het bestuur aelf jok niet 5 altijd even gelukkig was met wat de VPRO-tv voorschotelde, vond deze mo- tie toch iets te ongenuanceerd. Na 2 stemming werd deze motie dan ook met 17 voor en 32 stemmen tegen ver- worpen. Negen leden uit de drie noordelijke ;l provincies vonden het zachtjesaan tijd 5 worden dat het bestuur nu maar eens eindelijk een duidelijke beleidsvisie I; moest bepalen en die dan in een nota op de eerstvolgende ledenraadsverga- dering aan de leden moest voorleggen. Daar was iedereen weer pal voor. Nog een motie: de programmama- ;l kers, interviewers, kortom alles wat |l van de VPRO-zijde op het beeldscherm 'I komt, zouden het roken voor de buis |l moeten staken, omdat dit weleens te wervend zou kunnen zijn, wat dan UV\AAAAAAAAAA/V\AAAAA/\AAAAAAAAAAAA/V\A/VVVVVVVW' HILVERSUM 1 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor. 7.34 Ho ren en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum lauda- mus. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkennin gen. 10.15 Operamuz. 11.00 Nws. 11.03 Het wassende water. 11.33 Voor zie ken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteitem; 13.00 Ra den maar). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato. 16.00 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Nws. Nederlandse Antillen. 17.10 Voor kinderen. 17.15 Hai. 18.19 P.v.d.A. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Licht orkest. 19.45 Lezing. 20.00 Dins- dagavondtheater I (Opera). 21.25 Dins- dagavondthester II 810.000 Liter water. Etude over de Niagara-waterval. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekst. 23.15 Stic ker. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtengymn. 7.20 Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Reportage of herh. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Oude muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursbe richten. 12.30 Overheidsvoorl. Voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Spiegel van België. 14.00 Jazz uit archief. 14.25 Ra- diokamerorkest. 15.00 Het leven in de taal. 15.10 De wereld van de opera. 16.00 Nws. 16.03 Figuren uit onze mu ziekwereld. 18.35 Kerkorgelconcert. 17.10 Kinderkoor. 17.30 Toppers van toen. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.25 Licht orkest. 18.55 Ne- derlds Fanfare orkest. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Journaal. 22.55 Zin-tuig (SS). 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. 10.00 Nws. 10.03 Ekspres. 11.00 Nws. 11.03 Vrolij ke gevar. visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. Riemer Reinsma houdt dus van woorden, van taal. „Uit het feit dat iemand bepaalde woorden ge bruikt, kun je afleiden welke karaktereigenschappen hij of zij heeft. Want uit het feit dat hij dat ene woord gebruikt, dat niet strikt noodzakelijk is en niet een ander, dus dit doet uit eigen vrije wil, kan je enkele conclusies trekken omtrent karakter, op voeding en eigenschappen”. ciale omstandigheden zeggen, wemelt van de flagrante tegenstrijdigheden; wat de vrouwen over hen zeggen, berust op rod dels en kan dus even goed waar als on waar zijn. De grens tussen werkelijkheid en verbeelding is hier zo raadselachtig, zo onvindbaar als bij Pirandello. Er gebeurt -dus niets. De vier mensen wachten, niet op „Godot” (al lijkt het daar soms op), maar op hun onwaar schijnlijke terugkeer in de maatschappij of, wat waarschijnlijker is, op hun dood in het gesticht En al wachtend openba ren zij iets van wat hen innerlijk beweegt zoals het ook ons, de toeschouwers be weegt omdat zij nauwelijks anders zijn dan wijzelf. Dat is het buitengewoon knappe van dit stuk: dat er niets in ge beurt, zelfs nauwelijks iets concreets in wordt meegedeeld, en dat weer toch door worden bewogen. Zonder dat de schrij ver ook maar een moment sentimenteel wordt en gelukkig ook zonder dat hij ons onthaalt op de traditionele smakeloze „grapjes” over krankzinnigen, al is er in de dialoog toch bepaald wel genoeg humor. Men kan op het stuk aan te mer ken hebben dat het eerste gesprek tussen Arnold en Max wel héél lang duurt (ei genlijk een heel bedrijf lang) en dat Sto rey bij het oplichten van de sluier over de entourage wat al te omzichtig te werk is gegaan; zijn tekst heeft daarbij niet de grote suggestieve kracht die er in zo’n geval bij Pinter wel zou zijn. Maar dat neemt niet weg dat het stuk als geheel bijzonder de moeite waard is, te meer om dat het prachtige spehnogelijkheden biedt. „Heeft u er nog weet van?” „Ja zeker.... Ik droomde van enorm grote ko nijnen die door mijn kamertje zwierven.... Ze ge droegen zich als mensen.... Soms waren ze drei gend, vaak hadden ze allerlei vreemde uitvindingen gedaan.Dat was al SF!” gegeven is het tijd voor een reportage van het jubileumconcert dat Boy Edgar en zijn grote orkest onlangs gaven. Boy’s Big Band is een uniek verschijn sel in de Nederlandse jazzwereld en het is dat nu al tien jaar lang. Het jubileum werd uitbundig gevierd en de A -GA I ’W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9