Hardhandige aanpak
van
Lino Calle leert Spaanse
luisteraars democratie
Presta tieplan
voor beeldende
kunstenaars
Halina Lukomska zong
Nono’s moeilijke canti
„Eva Bonheur”
io
in Brazilië
Rusland bovenaan
met buitenlandse
radio-propaganda
Gechargeerde opvoering
door Nederlandse Comedie
GODSDIENST
OP DE RADIO
Milly Scott in
een eigen show
Jesus Cristo”
als succeslied
TV maandag
Nederland I
TV dinsdag
Radio dinsdag
7
ONDER INDRUK VAN HONDERDEN
BEMOEDIGENDE REACTIES
CONCERTGEBOUWORKEST DOOR
MICHAEL GIELEN GELEID
Popconcert in Parijs
leidde tot ravage
AMSTERDAM Drieënvijftig
jaar geleden schreef Herman Heijer-
mans zijn „Eva Bonheur”, en als zo
dikwijls schreef hij daarbij de hoofd
rollen „op het lijf” van de voornaam
ste spelers die toen aan zijn gezel
schap, de Tooneelvereeniging, waren
verbonden: de titelrol voor Esther de
Boer-van Rijk en de rollen van het
echtpaar Jasper en Mop voor Jan
Musch en Wilhelmina van der Horst-
van der Lugt Melsert. Heijermans zag
kans om voor Esther de Boer een rol
te schrijven, waarin zij een prachtig
contrast met haar tragische Kniertje
in „Op hoop van zegen” kon laten
zien: venijnig, komisch en hier en
daar ook een beetje tragikomisch. En
tegenover die uitgesproken Falkland-
figuur stond de meelijwekkende Mop
van mevrouw Van der Horst en de
kwasi-onmaatschapnelijke, maar wij
ze en diep menseliike Jasner, waar
voor Musch de ideale vertolker was
Een meesterlijke combinatie, waar
mee Heiiermans buitengewoon han-
dm wist te jongleren.
Uitreiking Talensprijs
aan Richard Hamilton
Tegen dictatuur
Nieuwe mogelijkheden
Geestelijke zorgen
om opzwepend ritme
Wellicht documentaire
op TV over dr. Issels
/WVWWVWVWWWWWWW
VVVSAAA/X/VWVX/VVVVVVVVVXAA.
SIMON KOSTER
10.45
NOS-NOT: School-
Nell Koppen als Eva en Jan Retèl als
Jasper. Op de achtergrond Anita Me
nist als Mop.
deze prijs is in het Stedelijk Museum een
tentoonstelling ingericht van het grafisch
werk van Hamilton.
11.10
12.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19 00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.05
22.55
23.00
22.20
22.25
22.56
23.01
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.1.
21.36
22.26
19.25
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.35
22.25
22.35
10.00 Nws.
11.02 Vro-
Nws.
14.00
op zijn minst als politieke agitatie
kunnen worden beschouwd.
„Wanneer ik in mijn vaderland zou
zeggen, wat ik hier zeg, dan zou ik on
middellijk worden gearresteerd” ver
telt hij lachend in de pauze van de
bijeenkomst. „Hier in Nederland hoe
ven we daarvoor gelukkig niet te vre
zen.
Calle legt uit, dat hij in zijn radio
programma heeft getracht zijn luiste
raars bewust te maken van nun eigen
positie. Vier 'aar heeft hij elke zondag
middag de Spanjaarden die in ons
land werken voorgehouden, dat er in
het democratische Nederland waar zij
hun geld verdienen altijd wel wegen
te vinden zijn om problemen, moei
lijkheden uit de wereld te helpen,
maar dat ze in Spanje altijd zullen
moeten opboksen tegen de dictatuur,
die hen overheerst, gebruikt en mis
bruikt.
SAO PAULO, BRAZILIë (AP). „Jesus
Cristo”, een Braziliaans spiritual met een
opzwepend ritme, heeft een godsdienstige
strijdvraag opgeworpen in het grootste
R.K. land ter wereld, die bijna even plot
seling komt al het geweldige succes van
de hymne.
Een federale afgevaardigde in Pernam
buco heeft gedreigd een geding aan te
spannen om het lied op grond van de wet
op de nationale veiligheid te laten ver
bieden. De godsdienstige leiders in Patos
in Paraiba hebben het lied heiligschen
nend genoemd en het is verboden door het
enige radiostation in de stad, dat eigen
dom is van het bisdom.
Andere godsdienstige stemmen zijn op
gegaan ter verdediging van het lied van
de populaire zanger Roberto Carlos.
„De muziek is christelijk geïnspireerd en
daarin bidt de zanger als de jongen men
sen van vandaag bidden”, zo merkte pater
Antonio Mourao, directeur van de congre
gatie van de zusters van St. Vlncentlus a
Paulo in Rio de Janeiro op. Hij zei dat de
zusters van zijn congregatie het lied zin
gen in hun kerkelijke vieringen en dat het
in veel kerken deel uitmaakt van het
vaste repertoire.
Aartsbisschop Nivaldo Monte van Natal
heeft ook het lied verdedigd.
Waarschijnlijk maken de conservatieve
geestelijken zich meer zorgen over het op
zwepende ritme dan de woorden van het
lied, dat hier de grote schlager is gewor
den.
moet zijn die zijn liederen zingen kan
en die er technisch en muzikaal tegen
opgewassen is.
Voor mijn gevoel is er maar één zan
geres die dit kan en dat is de Poolse
sopraan Halina Lukomska. Zij heeft va
ker gezongen in het Concertgebouw, maar
wat zij gistermiddag presteerde grenst
aan het ongelooflijke. Haar tref
zekerheid is feilloos, of het nu een sep
time omlaag is of een none omhoog, elke
sprong neemt zij met het grootste gemak.
Haar geluid is zo helder en direct dat
men de toonhoogte onmiddellijk vast kan
stellen, hoe hoog of hoe laag zij ook
zingt.
De tenor Lode Devos zong uitstekend,
maar zijn partij was niet zo belangrijk.
Ik kreeg wel de indruk dat Michael
Gielen beter thuis is in het moderne re
pertoire dan in Handel, hoewel de reac
ties van het Concertgebouworkest flitsen-
der hadden kunnen zijn.
Na de pauxe volgde nog de muziek bij
de pantomime „De wonderbaarlijke Man
darijn” van Béla Bartók. Hoewel de pro-
gramma-beschrijving van Geza Frid een
uitstekende leidraad vormt voor het vol
gen van deze illustratieve muziek, bleek
toch wel dat de handeling eigenlijk niet
gemist kan worden. Om deze muziek ge
schikt te maken voor de concertzaal zou
den enige coupures moeten worden aan
gebracht maar dat is niet mogelijk,
dat is heiligschennis!
J. H. MOOLENIJZER
MIJL. De 20-jarige fabrieksarbeider
P. F. M. Peijnenburg uit Mijl is zon
dagavond in zijn woonplaats met zijn
bromfiets tegen een tegemoetkomende
bromfietser gereden en gevallen. Hij
is vermoedelijk aan een schdelbasis-
fractuur overleden.
AMSTERDAM. In het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam zal op vrijdag 5 fe
bruari a.s. de Talensprijs Internationaal
waarover we reeds schreven worden uit
gereikt aan de Engelse kunstenaar Richard
Hamilton, ter erkenning van de betekenis
van zijn gehele oeuvre.
Ter gelegenheid van de to -Kenning van J letin van de nieuwsdienst een herha-
ling van de eerste les van de Teleac-
cursus Eerste Hulp bij Ongelukken.
„Ik heb de mensen aan het denken
gezet. De ervaring uit het verleden
heeft het geleerd: onder meer dank zij
mijn programma’s zijn ze een heel
stuk van hun vrees voor de macht van
diegenen, die boven hen zijn geplaatst,
kwijtgeraakt. Ze zijn niet zo erg bang
meer. De Spaanse arbeiders die hier al
wat langer zijn, durven zich te laten
zien op politieke vergaderingen, ze
durven zich te abonneren op een ver-
zetskrant. In mijn programma doe ik
méér. Ik probeer de mensen iets te
vertellen over het land, waarin ze ver
blijven, over de maatschappelijke en
sociale verhoudingen. En daarbij ga ik
steeds weer vergelijken. Niet alleen
met Spanje, ook met andere dictatu
ren. Een voorbeeld: In één van mijn
laatste uitzendingen sprak ik over het
Baskenproces in Burgos en over het
proces tegen de joden in Leningrad.
Iedereen, die toen heeft geluisterd zal
tot de conclusie gekomen zijn, dat er
noch in een rechtse, noch in een link
se dictatuur in ware vrijheid te leven
is, maar alleen in een democratie zoals
hier in Nederland.”
Lino CalLe kreeg vorige week hon
derden brieven van mensen, die zich
solidair met hem verklaarden. De tele
foon stond dagenlang roodgloeiend.
Pers, radio en televisie namen het voor
hem op. Hij is diep onder de indruk
van de talloze bemoedigende reacties.
„Het heeft me het gevoel gegeven dat
de strijd niet voor niets is geweest en
dat ik het gelijk aan mijn zijde heb
gehad”, zegt hij nu.
PARIJS (Rtr.) Herrieschoppers heb
ben een groot deel van de benedenzaal
van het Palais des Sport in Parijs ver
nield tijdens een popconcert waar de En
gelse groep
braken gevechten uit toen een aantal fans
probeerde zonder betaling binnen te ko
men. Stoelen en deuren werden vernield
en glazen en flessen werden kapot ge
gooid.
De hulp van de oproerpolitie werd in
geroepen. waarna een paar honderd fans
de benen namen. Er werden enkele arres
taties verricht. Het concert werd voortge
zet. Er is geen melding gemaakt van ge
wonden, ofschoon projectielen, variërend
van flessen tot rollen closetpapier, naar
het podium werden gegooid.
Nederland 2. Als Bor de Wolf en
zijn vriendjes uitgeraaskald zijn in
hun dierenbos, het journaal is vertoond
gaan we kijken naar kinderen. Voor
de wetenschappelijke begeleiding bij
deze serie tekent als vanouds de arts-
kinderanalyticus Sjef Teuns. Een
maal uitgekeken op de kinderen wip
pen we over naar Coronationstreet,
street.
Milly Scott brengt na het nieuws
van acht uur een eigen show op het
scherm. Ze krijgt daarbij medewer
king van een rij artiesten. Om er
maar een paar te noemen: de Jan
Arntz Dansers, het orkest van Tony
Nolte. Wim van Beek, Sylvia de
Leur en the Silvertone Show.
Om tien over negen de actualitei
tenrubriek Achter het Nieuws. Daar
na heeft de VARA voor de kijkers een
aflevering uit de Amerikaanse serie
Theatre of stars in petto. De afleve
ring van vanavond draagt als titel
Blitse Benjamin. Na het laatste bul-
„Eva Bonheur”, genoeglijk toneel
spel in drie bedrijven door Herman
Heijermans. Première bij de Neder
landse Comedie op 30 januari in de
Stadsschouwburg te Amsterdam Re
gie: Ank van der Moer. Hoofdrollen.
Nell Koppen, Jan Retèl, Anita Menist
Decor: Ralph van der Eist. Kostuums:
Herman van Elteren.
AMSTERDAM. De Werkgroep „Be
langenbehartiging Kreatieve Kunstenaar”
heeft donderdag in Amsterdam opgericht
de „Kunstenaars Kooperasie Nederland”.
De doelstelling daarvan is realisering
van een prestatieplan dat inhoudt:
1. Een gegarandeerd basis leef- en werk-
bedrag f 20.000 per kunstenaar-deelne-
mer per jaar);
2. Het optimaal functioneren van kunst
en kunstenaars in de samenleving;
3. Waarlijk openbaar kunstbezit voor al
len van weken van hedendaagse kun
stenaars.
Volgens het plan zal de coöperatie na
een op vijf jaar geschatte overbruggings-
periode zichzelf kunnen bedruipen. In
deze periode is steun van de overheid
nodig en wel de toezegging dat zij de
leefbedragen f 12.000 per jaar) betaalt
en de werkbedragen (maximaal 8.000
per jaar) als renteloze leningen verstrekt.
Bij het huidige kostenniveau is een ge
middelde omzet per beeldende kunste
naar van minstens ƒ20.000 per jaar haal
baar. De coöperatie gaat uit van maxi
maal 2000 beeldende kunstenaars.
De werkgroep bestaat uit de beeldhou
wer Carel Kneulman, de kunstschilder
Henk Willemse en de graficus Flip van
der Burgt uit Amsterdam, en de beeld
houwer Casper C. Bosveld uit Haren (Gr)
LONDEN (AP) China heeft de laat
ste twee jaar zijn radio-uitzendingen
met 150 uur uitgebreid tot meer dan
1.450 uur per week.
Volgens het nieuwe jaarboek van de
B.B.C. heeft Peking niet alleen de Chi
nese uitzendingen voor het buitenland
uitgebreid, maar ook die in het Pools,
Roemeens en Spaans. Bovendien zijn
daarbij uitzendingen in het Albaans ge
komen.
Verder is een station, waarvan aan
genomen wordt dat het in China staat,
uitzendingen voor Zuidoost-Azië in het
Maleis, Chinees en Tamil gaan verzor
gen. Dit station noemt zich „De stem
van de Maleise revolutie”.
Volgens het handboek verzorgde de
Sovjet Unie ook het vorig jaar de mees
te buitenlandse radio-uitzendingen in
totaal 1.929 uur per week in meer dan
80 talen. Op de tweede plaats kwam de
Amerikaanse regering met 1.908 uur,
met inbegrip van „De stem van Ame
rika”. Daarna volgden China met 1.468
uur, West-Duitsland 724, Groot-Brittan-
nië 719 en Egypte met 586 uur per week.
HILVERSUM De gemiddelde luis-
i terdichtheid van een godsdienstig ge-
sproken woordprogramma op de radio
bedraagt door de week 2,5 percent
(225.000 personen) en 's avonds 1,8 per
cent. De protestantse radio-uitzendin
gen bereiken door de week een gemid-
delde luisterdichtheid van 2,2 percent,
de rooms-katholieke van 3,6 percent,
’s Zondags zijn deze cijfers respectieve-
Ijjk 1,9 en 1,6 percent.
Een en ander blijkt uit een rapport
van de afdeling studie en onderzoek van
I de NOS. Ongeveer 5 percent van de
zendtijd van Hilversum 1 en 2 bestaat
uit godsdienstige gesproken woord-uit-
zendingen. De helft daarvan wordt op
II de zondag uitgezonden. Ruim de helft
I van de godsdienstige uitzendingen zijn
kerkdiensten (4,5 uur) en overwegingen
(2 uur per week). Ruim driekwart van
de godsdienstige uitzendingen is pro-
I testant. Het publiek, dat naar godsdien-
stige uitzendingen pleegt te luisteren is
blijkens het rapport ouder en bestaat
bovendien voor een groter deel uit vrou-
I wen dan het publiek van een gemiddeld
I radioprogramma. Naar de protestantse
I uitzendingen wordt het meest door ge
reformeerden geluisterd (61 percent),
terwijl slechts een op de tien Neder-
landers gereformeerd is. Daarnaast wor
den de protestantse uitzendingen voor
23 percent beluisterd door katholieken.
I De roomskatholieke uitzendingen wor-
den voor 40 percent door katholieken
beluisterd, voor 20 percent door gerefor-
vormden en voor 18 percent door onker-
meerden, voor 18 percent door her-
1kelijken.
(Van onze correspondent)
DEVENTER. Lino Calle Garcia,
fraai besnorde NOS-presentator van
het zondagmiddagradioprogramma
voor de Spaanse gastarbeiders, is nau
welijks onder de indruk van de dei
ning die er in de afgelopen week rond
zijn persoon heeft geheerst. In een ro
kerig bovenzaaltje van één van De-
venters oude etablissementen maakte
hij zaterdagmiddag nog geen etmaal
na de grote verzoening met NOS-baas
D. H. Schüttenhelm en programma-
commissaris mr. W. J. A. Wagenaar
in opdracht van het NVV ruim der
tig Spaanse arbeiders vertrouwd met
de wijze waarop in ons land de vakbe
weging functioneert.
De vergelijkingen die hij daarbij
maakt met de situatie van de arbeiders
in zijn eigen land, laten niets aan dui
delijkheid te wensen over. Hij heeft
geen goed woord over voor Franco en
de zijnen en de manier waarop hij
over hen spreekt zou, zeker in Spanje,
Jan Retèl, als Jasper, kreeg pas in
de laatste akte de goede toon te pak
ken, nadat hij twee bedrijven lang veel
te „mooi” had gepraat om de indruk te
kunnen wekken dat de woorden uit zijn
hart kwamen. Nell Koppen, die (even
als in 1956 bij het Rotterdams Toneel)
ook nu weer Eva speelde, was
zoals gezegd door de regie heel
ver de kluchtkant opgedreven, maar
binnen die opvatting en als op zichzelf
staande figuur was haar vertolking zeer
vermakelijk. Vooral de manier waarop
zij haar venijnige commentaren op de be
nedenburen lanceerde, was bijzonder
raak. Jaspers vrouw, Mop een rol die
door de schrijver eigenlijk te onscherp
is getekend om het nodige gewicht te
kunnen krijgen werd terughoudend en
gevoelig gespeeld door Anita Menist, die
dezelfde rol ook al had vervuld in de
opvoering door Theater, zes jaar gele
den. Rick Nicolet speelde niet onver
dienstelijk Jaspers dochter Miep en Ru
dolf Lucieer gaf een behoorlijke, hoewel
nogal houterige uitbeelding van haar op
geld beluste verloofde.
Maar als totaliteit heeft deze opvoe
ring mijn herinnering aan die andere,
door Wim Kouwenhoven zo veel subtie
ler geregisseerde van zes jaar geleden
niet kunnen uitwissen.
Nederland 1. Op net eerst net heeft
vanavond de NCRV h»t voor het zeg
gen. Uiteraard nadat Fabeltjeskrant
en nieuws over het scherm gegleden
zijn. De NCRV begint in eerste in
stantie met een natuurfilm van vogel-
kenner-cineast Jo van Dijk. Van Dijk
trok naar het eiland Skomer, waar de
natuur nog niet door mensen en ver
keer naar de knopnen is geholpen en
waar de grond en het water nop ge
heel voor hei dier zijn. Ook bezocht hij
het voor de kust van Zuid-
Wales gelegen Puffin-eiland. Op
laatstgenoemd eiland filmde Van Dijk
gekuifde aalscholvers en duizenden
zilvermeeuwen.
Van de dieren naar de mensen Ge
rard van den Berg stelt aan een uit
Jaap Molenaar, Aart Staartjes, Ma
rion Broekhuizen en Harriet Freezer
bestaand panel de vraag welke van
de vier vaders bij de zoon behoort.
Na het nieuws van acht uur actua
liteiten, gebracht door het team van
Hier en Nu. Twintig minuten later
stapt Dr. Cameron de buis op in een
nieuwe aflevering van Memorandum
van een dokter. Om half tien zijn alle
moeilijkheden opgelost en is het tijd
om te lachen
Dat kan volop met het programma
D’r op en d’r an van Jan Fillekers
en Ruud Keers. Aflevering drie dit
maal: het uiterlijk. Naast verschillen
de liedjes over het uiterlijk rijn er
korte interviews met onbekende Ne
derlanders die op bekende Nederlan
ders als Herbert Joeks. Toxopeus,
Corry Brokken en Anni° M. G. Schmidt
lijken. Het programma wordt voor
geschoteld door drs. P. Frits Lam
brechts, Ronnie Bierman, Johan Si-
rag en Bob Verstraete.
Na al die leut de avondoverdenking
door Ds. Bert Hoorn: in het voorbij-
gaan. Om even over half 2 leest de
nieuwsman de laatste nieuwtjes voor.
AMSTERDAM. Het programma van
het vierde concert in de Serie C van het
Concertgebouworkest begon met een Con
certo in F van G. F. Handel. Dit werk
is geen concerto grosso in de gewone
zin des woords, het is gecomponeerd
voor strijkorkest en twee groepen blazers:
hobo’s, hoorns en fagotten, en naar de
vorm vertoont het veel overeenkomst met
een suite uit eigen oratoria. Het derde
deel is een bewerking van een koor uit
„The Messiah”.
Het is aardige verpozingsmuziek, maar
als inleiding tot de „Canti di vita e
d’amore” van Luigi Nono, totaal onge
schikt. Een vreemde keuze van de gast-
dirigent Michael Gielen, die het inleiden
de Pomposo van Handel nogal springe
rig dirigeerde. Zijn directie maakt een
onrustige indruk doordat hij zich veel
moeite geeft om zijn slag onder te ver
delen. Hij beoogt hiermee extra duidelijk
te zijn, maar bereikt het tegenoverge
stelde.
De „Liederen van Leven en Liefde”
voor sopraan, tenor en orkest van Luigi
Nono, zijn de verklanking van gemoeds
stemmingen, die de componist heeft on
dergaan bij het lezen en herlezen van
drie gedichten: „Op de brug van Hi
roshima” van Günther Anders, „Deze
Nacht” van Djamila Boupacha en „Jij”
uit „Ik zal gaan over de Piazza di
Spagna” van Cesare Pavese.
Nono heeft een zeer uitgebreid orkest
7sofF Machine”" optrad. “Ër nod’g> dat omringd is door twaalf man
- - slagwerk, die vooral in de begeleiding
van het eerste lied een hels kabaal ma
ken. Nono gebruikt niet alleen nieuwe
compositie-technieken, waarbij hij kwart-
tonen toepast voor de strijkers en het
koper, maar door het slaan op de sna
ren brengen de strijkers bovendien nieu
we mogelijkheden van klankvelden voort
Nono verklaart daarbij dat ieder mens
ook in de muziek een keuze doet en bij
draagt tot het vaststellen van de werke
lijkheid in ons leven. Dit alles echter
neemt niet weg, dat er een zangeres
Maar de kern van het stuk wordt niet
temin vooral gevormd door de fisuur
van Jasper, de door een ongeval ver
minkte handelaar in instrumenten,
onbezette dieren”, in wie Heiiermans
zijn eisen levensopvattingen, ziin ideeën
omtrent sociale moraal, eerliikheid en
fatsoen, zijn besef dat de gewichtig doen
de mensen dikwiils veel minder de moei
te waard zijn dan de kleinste insekten.
zo ontroerend heeft belichaamd. Bii Jas
per, met ziin wonderliik milde, berus
tende kijk op de wereld, list het even
wicht tussen de onbarmhartige agressi
viteit van de platvloerse weduwe Bonheur
en de al te kwetsbare gevoeligheid van zijn
vrouw en dochter. Voor de schraperige Eva
is het verlies van het geld, dat zij aan
Mop heeft geleend, een kwestie van le
ven en dood, voor Jasner, die zelf let
terlijk op de rand van leven en dood is
geweest, is het een futiliteit, omdat voor
hem materiële armoede van geen en
kel belang is vergeleken bij „de ar
moe in een kleine mensenziel”.
In de opvoering waarvan de Neder
landse Comedie zaterdagavond in Am
sterdam de première heeft gegeven, is
die morele betekenis van het stuk naar
mijn mening veel te weinig voelbaar ge
worden. De regie van Ank van der Moer
miste alle subtiliteit die daarvoor nodig
zou zijn geweest. Vooral in de eerste
twee bedrijven waren de komische kan
ten van de titelrol zo in het kluchtige ge
trokken (Eva’s hysterisch gegil bij het
onweer bijvoorbeeld) alsof er een vol
slagen farce werd gespeeld. De ernsti
ge aspecten van de handeling, en in het
bijzonder de achtergronden ervan, kre
gen daardoor nauwelijks enig reliëf. Pas
in het laatste bedrijf, bij de prachtige
scène waarin Jasper de ontrouwe ver
loofde van zijn dochter de deur wijst,
kreeg de ernst het volle pond, maar
dan ook weer zo nadrukkelijk dat de re
gisseuse Heijermans daar evenmin een
dienst mee heeft bewezen. Ook het nogal
geforceerde van de „happy ending"
als de angst voor ratten Eva plotseling
tot verzoening drijft werd door deze
hardhandige, onvoldoende genuanceerde
aanpak niet verdoezeld maar nog onge
loofwaardiger gemaakt.
HILVERSUM. De AVRO over
weegt uitzending van de BBC-docu-I
mentaire over de kliniek van de Duitse i
kankerspecialist dr. J. Issels. De Eng- i
else televisie werkte 4 jaar aan deze
documentaire, die na uitzending een
geweldige respons kreeg. Tragisch was
het feit, dat de atlete Lilian Board zich
naar aanleiding van deze film onder
behandeling van dr. Issels stelde, die
haar trouwens niet bleek te kunnen
helpen. In eerste instantie heeft de af-
deling informatieve programma’s van
de AVRO de film afgewezen, omdat ze
oppervlakkig werd genoemd en onge-
rechtvaardigde hoop zou wekken bij i
patiënten. Hogere instanties van de
AVRO hebben nu een copie bij de BBS
opgevraagd om alsnog te bekijken of
uitzending mogelijk is. De Belgische
televisie heeft daartoe wel besloten.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen
en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu.
8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus.
8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor
de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bij
belse verkenningen. 10.15 Operamuz.
11.00 Nws. 11.03 Het wassende water.
11.33 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00
Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het
land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 muz. 12.41 Actualit. 13.00
Raden maar 14.05 Schoolradio 14.30
Pizicato. 16.00 Nws. Overheidsvoorlich
ting. 17 00 Ouderschap in Nederlandse
Antillen. 17.10 Voor kinderen. 17.15
Hai! (jeugd). 18.19 Uitz. P.P.R. 18.30
Nws. 18.41 act.ualietiten. 19.00 Licht
ensemble. 19.45 Godsdienstige lezing
20.00 Eigen opnamen. 20.45 Pedago
gisch progr. 21.00 Klass, strijkkwartet.
21.30 Babel. 22.25 Overweging. 22.30
Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50
Kontekst. 23.15 Stickers. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 ochtendgymn. 7.30
Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 Dag met een plaatje.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Report, of herh. progr. 9.35
Waterstanden. 9.40 Oude muz. 10.00
Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
11. Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beurs-
ber. 12.30 Overheidsvoorl. Voor de
landbouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00
Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Den Haag
vandaag. 13.35 Spiegel van België.
14.05 Jazz uit de jaren 1935-1955. 14.25
Rostrum of composers 1970. 15.00
Leven in de taal. 15.10 Muz. 15.10
Nwe platen. 16.00 Nws. 16.03 Inleiding
tot muziekbegrip. 16.25 Hedendaagse
pianomuz. 16.55 Weens Philharmonisch
Quintet. 17.30 Trefpunt. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.25 Licht
instr, ensemble. 18.55 Big Band Beat.
19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws.
19.35 Vanavond. 22.30 Nws. 22.38 Me
ded. 22.43 Journaal. 22.55 Signaal. 23.35
Horizon. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
10.03 Ekspres. 11.00 Nws
lijke visite. 12.00 Nws. 13.00
13.03 De Eddy Becker Show.
Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws.
NOS-NOT: Schooltelevisie.
TELEAC: Onze landbouw nu
pyi Qtva
NOS. De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Dieren vriend: Vogel
reservaat Puffin-eiland.
Zo vader, zo zoon.
STER: Reclame.
NQS Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
Memorandum van een dokter.
D’r op en d’r an.
Avondsluiting.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS. De Fabeltjeskrant.
STER- Reclame.
NOS- Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Kijken naar kinderen.
VARA: Coronation Street.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Hallo Milly.
Achter het nieuws.
Blitse Benjamin.
(serie Theatre of stars).
NOS: Journaal.
TELEAC: EHBO (1).
Nederland I
en 14.00
televisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER- Reclame.
KRO: Wij, Heren van Zichem.
STER- Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Andy Williams-Show.
Brandpunt Special
Paul Vlaanderen.
Doe eerste neger-burgemeester
in de U.S.A.
NOS- Journaal.
TELEAC: Oppervlakte, volume
raaklijn (4).
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER- Reclame.
NOS Den Haag vandaag.
Kunstrubriek.
AVRO’ TopPop.
STER- Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Peyton Place (feuill.).
Artiestengala.
AVRO’s Televizier-Magazine.
NOS' Journaal.
TELEAC: En Francais (4).
Ji