Henk van Ulsen sprak Goethe’s
tekst bij Beethovens „Egmont
Myroslaw Antonowycz leidde het Utrechts
Byzantijns Koor naar vierde lustrum
Omroepkoor en -orkest in
Russisch operaconcert
Apeldoorn wil
geen - klein -
popfestival
T.V. vanavond
De waarheid over
bij de NRT
milieuvervuiling
Pisano gevonden
GROTE NAAM IN ST. PIETER EN IN PAROCHIEKERKJES
BIJZONDERE UITVOERING VAN
HET CONCERTGEBOUWORKEST
Bestuursmutaties
TV dinsdag
Radio dinsdag
Kunstdiefstal bij
Peggy Guggenheim
Graven Giotto en
TV maandag
^5»
1
MAANDAG 8 FEBRUARI 1971
7
99
Dramatische kracht
VOOR DANKBAAR PUBLIEK
BIJ ZATERDAG-M ATI NEE
Variaties
Uitstekend geleid
Knappe piano-solist
(Van onze redacteur in Utrecht)
Veel narigheid
Roerige vergadering
Duits voorgedragen en hij deed dit
op zeer indrukwekkende wijze.
W apenfeiten
Hartstocht
Ganadees-Belgische prijs
voor dichter Geo Norge
Televisieverslag van
FC Twente-Juventus
Duivel in grijs pak
AMSTERDAM Als een laat eer
betoon aan de nagedachtenis van
Beethoven werd gistermiddag in het
Concertgebouw zijn muziek bij Goe
thes treurspel „Egmont” uitgevoerd.
Met heldere stem sprak Henk van Ul
sen de verbindende tekst, die al in
1834 door Franz Grillparzer werd ge
schreven en die bij deze gelegenheid
werd vertaald door dr. Marius Flot-
huis en Henk van Ulsen (Grillparzer
was een Oostenrijkse dichter, die een
buitengewone verering voor Beet
hoven koesterde. Hij schreef ook de
grafrede, die bij de begrafenis van
Beethoven werd uitgesproken door de
Weense acteur Heinrich Anschütz).
De oorspronkelijke tekst van Goethe
werd door Henk van Ulsen in het
UTRECHT Het Utrechts Byzantijns Koor
viert zijn vierde lustrum met een concert waar
aan ook het USO zal meewerken, op 13 februari
in Tivoli en met een liturgie-viering op de veer
tiende. Het koor geniet een ongelooflijke popu
lariteit in binnen- en buitenland en die is voor
namelijk te danken aan één man, aan dr. Myro
slaw Antonowycz. Dr. Myroslaw Antonowycz
werd in 1917 geboren, in Dolina, een plaatsje
dicht bij de Karpathen. Voor de eerste wereld
oorlog behoorde het bij Oostenrijk, tdssen de
twee wereldoorlogen was het Pools, nu ressor
teert het onder de Sovjet-Unie.
ArtAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/
tAAAAAAAMAAAMAAAAAAAAAA
J. H. MOOLENIJZER.
10.45
i
Het concert voor piano en blaasorkest
werd gespeeld door Jan Wijn. Ik had hem
liever alleen gehoord. Hij heeft een lichte
aanslag en het is alsof de toon nog voort
leeft na .de aanraking van de toets. Vol
gens de verhalen had Strawinsky de groot-
stem oeite met zijn eigen concert toen hij
het voor het eerst in Parijs (1924) moest
voordragen. Jan Wijn echter had er niet
de minste moeite mee maar hij is een
pianist en dat was Strawinsky niet. Het is
te hopen dat wij Jan Wijn spoedig eens
kunnen horen in een pianoconcert van
Mozart (K-V.450 bijvoorbeeld), dan zullen
wij met volle teugen van zijn pianistische
gaven kunnen genieten.
J. H. MOOLENIJZER
Het is volstrekt ondoenlijk alle wapenfeiten van het
Utrechts Byzantijns Koor op te noemen. In vele
grote en kleine plaatsen van Europa heeft het koor
gezongen, in kleine parochiekerkjes, maar ook in de
St. Pieter te Rome, in kleine rokerige zaaltjes, maar
ook in de grootste zalen en theaters, van Europa.
Antonowycz: „Er zit geen enkele Rus in het koor
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.25
19.55
20.00
20.15
20.21
21.20
22.10
22.35
22.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.50
21.15
22.00
22.40
22.45
23.00
23.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.50
22.55
MRMM
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De NOS-televisie
geeft een volledig verslag volgende
week woensdagavond 17 februari van
de voetbalwedstrijd FC TwenteJu
ventus voor de Runners-up cup in En
schede te spelen. De reportage begint
om acht uur op Ned. 1 en de commen
tatoren zijn Henk Terlingen en Koen
Verhoef. Ook de radio geeft een recht
streeks verslag.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.12
21.45
promoveerde hij op dit onderwerp, in de Verenigde
Staten aan de Harvard University specialiseer
de hij zich verder bij professor Gombosi. Dat was in
1053-’54. Nu is hij wetenschappelijk medewerker aan
het Instituut voor Muziekwetenschap en één van de
grootste specialisten op zijn terrein.
Hanneke van Bork, die de twee liede
ren van Klarchen zong, muntte uit door
een bezielde voordracht en een zuivere
intonatie. Het Concertgebouworkest werd
bij afwezigheid van Benard Haitink geleid
door Hans Vonk, die zich bijzonder goed
van zijn taak kweet. Wij hebben de Ouver
ture „Egmont” wel vaker gehoord, maar
bij deze uitvoering in functioneel verband
kwam de dramatische kracht van deze
muziek sterker dan ooit tot uiting. Het
was een verrassing om de vier tussenspe
len en de muziek bij de dood van Klarchen
te horen, terwijl de ontroerende klank van
de stem van Hanneka van Bork ons nog in
de oren klonk.
Zijn liefde, beter zijn hartstocht voor het Oekraïn-
se liturgie en wereldlijke lied is gebleven
en ook na de opheffing van het koor in Cylemborg
heeft hij er zich volledig voor kunnen blijven inzet
ten. In 1951 heeft dr. Antonowycz het Utrechts By
zantijns Koor opgericht. Een groot voordeel voor dit
ensemble is dat de dirigent tevens musicoloog is. Hij
kan dus ook een verantwoorde keus doen en bewer
kingen van het repertoire verzorgen.
Antonowycz: „Het repertoire onderscheidt zich van
andere Russische koren doordat het zich beperkt tot
de zuiver Oekraïnse muziek. Deze is”, de dirigent
zoekt hier bedachtzaam naar de juiste woorden, „toch
milder, toch ingetogener, minder uitbundig”.
Behoort uw koor tot de orthodoxe kerk?
„Nee, het is rooms-katholiek. Maar dat maakt voor
de muziek niets uit. Ook de verschillen in de tekst
zijn klein. Op plaatsen waar in de rooms-katholieke
liturgie voor de paus gebeden wordt, staat in die
van de orthodoxe kerk bijv, voor de patriarch van
Moskou of van Konstantinopel”.
Het koor zingt Oekraïnse muziek, maar heeft
het woord Byzantijns in zijn naam.
MONTREAL (AP) Geo Norge, een
72 jaar oude Belgische dichter en schrijver
van korte verhalen, is vrijdag gekozen tot
eerste winnaar van de 2000 dollar grote
Canadees-Belgische letterkundige prijs.
De uit Brussel afkomstige auteur werd
door een uit vijf personen bestaande Ca
nadese jury gekozen uit een lijst van acht
Belgische schrijvers. De prijs gaat uit van
de Canadese en Belgische regeringen en
werd gesticht in het kader van het Cana
dees-Belgische Culturele Akkoord.
MYROSLAW ANTONOWYCZ
en ook geen Oekraïner. Het zijn allemaal Nederlan
ders. Dat wat ons koor doet verschillen van andere
is het iets bij kleuren, wat door goede stemoefenin
gen gebeurt. En niet te vergeten de spontaneïteit die
ieder van onze zangers mag en moet hebben. Ook
dat is een specifiek kenmerk van ons koor. Ons koor
zingt ook muziek, die niet direct in overeenstem
ming is met de doelstelling van het U.B.K., dit ter
oefening. Verder verlenen wij desgevraagd ook hulp
aan andere koren, bijv, bij de uitvoering van de Ne
gende symfonie van Beethoven”.
Het U.B.K. bestaat twintig jaar. Zo’n 45 mannen
die met elkaar zingen. Niet meer, „want”, aldus laat
Antonowycz zijn praktisch inzicht blijken, „we moe
ten ook met z’n allen in één bus kunnen”.
De bus naar Rome of naar Rotterdam, de bus die
stopt voor de St. Pieter of een klein zaaltje in een
onzer provincies. Het Utrechts Byzantijns Koor zingt
voor iedereen. Twintig jaar lang stichtelijke en we
reldlijke muziek, door zeer velen geliefd in Neder
land en daarbuiten.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Kijken naar kinderen.
VARA: Coronation Street.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Koningin van het
levenslied (vraaggesprek).
Achter het Nieuws.
Vijand no. 1 (serie).
Volkstelling 1971.
NOS: Journaal.
TELEAC: EHBO (2).
Dr. Antonowycz pakt een boekje en zegt: „Ik weet
dat ik soms erg droog wetenschappelijk kan schrij
ven, maar ik heb hierin geprobeerd wat populairder
te werk te gaan. Als antwoord zou ik er graag een
stukje uit willen citeren:
„Het koor werd bij de oprichting Byzantijns ge
noemd omdat zijn voornaamste taak bestond uit het
verzorgen van kerkdiensten volgens de Byzantijnse
ritus. Dat wil echter niet zeggen dat het de bedoeling
van het U.B.K. was de Byzantijns-liturgische muziek
in de strikte betekenis van het woord uit te voeren,
zoals de naam van het koor wellicht zou suggere
ren”.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Kunstrubriek.
AVRO: TopPop.
STER' Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Peyton Place (feuill.).
Julie Andrews en Harry
Belafonte.
AVRO’s Televizier-magazine.
NOS: Journaal.
TELEAC: En Francais (5).
Nederland I
en 14.00 NOS-NOT: School
televisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Wij, Heren van Zichem.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Andy Williams-S'how.
Brandpunt Special.
NOS: Apollo-14.
Landing.
Journaal.
TELEAC: Wiskunde (5).
De dirigent heeft in zijn leven heel veel narigheid
meegemaakt waarover hij wil zwijgen. Hij is pas
in Nederland tot rust gekomen. De man, die stu
deerde aan de universiteit te Lemberg, triomfen
vierde als opera- en radiozanger, was na de oorlog
een displaced person. Niet lang. Zijn grote muzikale
talenten gepaard gaande met zijn nobele persoonlijk
heid brachten hem al gauw naar het westen, naar
Nederland. Een gelukkige omstandigheid voor het
muziekleven in ons land.
Na de oorlog was hij werkzaam in Culemborg, als
dirigent was hij daar verbonden aan het Oekrains
priesterseminarie, dat ondergebracht was bij de pa
ters Augustijnen. In 1950 werd dit seminarie opge
heven, de dirigent had toen zijn studie aan het In
stituut voor Muziekwetenschap van de Rijksuniver
siteit te Utrecht bijna voltooid. In 1951 promoveerde
Myroslaw Antonowycz. Zijn dissertatie draagt de titel
„Die Motette Benedicta es van Josquin”. Dit boek be
handelt dus een werk van een Nederlandse compo
nist.
Reeds in Lemberg-tijd interesseerde Antonowycz
zich voor de muziek der Nederlanden. In Nederland
Nederland 1. De fabel van de dag en
het nieuws gaan vooraf aan een pro
gramma van de NCRV. Dier en vriend
opent dat. Tanja Koen besteedt van
avond aandacht aan de verhouding
tussen dieren en kinderen. Tweede deel
van het voorprogramma: Zo moeder,
zo dochter. Het panel van Gerrit den
Braber, Harry van der Steeg en Ca
roline van Hemert krijgt vanavond als
gast de komiek Jan Blaaser.
Na het tweede journaal volgt de
tweede aflevering van We stinken erin,
een documentaire van Jan van Hillo
over de milieuhygiëne. In Het Uur
van de Waarheid, zoals de ondertitel
luidt, wordt nog eens een balans opge
maakt van allerlei factoren van milieu
vervuiling.
Na deze ernstige zaken wat luchtiger
onderwerpen in Memorandum van een
dokter. Hier en Nu en In het voorbij
gaan besluiten het NCRV-programma.
Nederland 2. De NOS voegt aan de
Fabeltjeskrant en het eerste journaal
nog een aflevering van de serie Kijken
naar kinderen toe. Vandaag de eerste
angstgevoelens van een kleuter en de
manier waarop hij deze probeert te
overwinnen.
De VARA gaat van start met Coro
nation Street. Aansluitend aan het
tweede journaal Gesprek metde
koningin van het levenslied. Berend
Boudewijn zocht de Zangeres Zonder
Naam thuis op. Een merkwaardige
vrouw. Ze meent het allemaal echt wat
ze zingt en ze leeft mee met de mensen
over wie ze zingt. Daarom is ze een
troost voor velen en wordt ze volstrekt
serieus genomen door degenen die haar
platen kopen.
Achter het Nieuws gaat vooraf aan
een film in de serie Theatre of stars.
Veertig minuten vervolgens nog voor
het probleem van de volkstelling 1971,
waar allerlei mensen tegen zijn. Op 28
februari komen de tellers langs de
deuren; Pier Tania zal de Nederlanders
voordien uit de doeken doen wat de
bedoeling is, welke gevaren er zijn,
hoe men moet handelen enz. enz. Na
het laatste nieuws is er voor de lief
hebbers dan nog de tweede les in de
Teleac-cursus EHBO. Het onderwerp
is kennis van het lichaam.
AMSTERDAM. Wie gedacht had dat
het publiek in drommen zou komen op
dagen voor een Russisch Opera Concert
van het Omroeporkest is bedrogen uitge
komen. De grote zaal van het Concert
gebouw was zaterdagmiddag slechts ma
tig bezet en het is moeilijk de oorzaak
daarvan aan te wijzen. De medewerken
den hadden in ieder geval een grotere
belangstelling verdiend, want zij hebben
zich bijzonder veel moeite gegeven om
aan de eisen te voldoen die een derge
lijk concert stelt. In de eerste plaats wer
den alle partijen en koren in het Russisch
gezongen en ten tweede had men werken
gekozen, die hier zelden of nooit worden
uitgevoerd, maar die wel degelijk repre
sentatief genoemd mogen worden.
van onze hoog begaafde Nederlandse mez-
zo-sopraan.
Na de pauze volgden enkele delen uit
de opera „Vorst Igor” van Alexander
Borodin. Hoewel de muziekgeleerden een
groot onderscheid plegen te maken tussen
de tijdgenoten Moessorgski (1839-1881) en
Borodin (1834-1887) en graag beweren dat
de eerste de meest originele figuur is,
kon ik mij toch niet aan de indruk ont
trekken dat het „van hetzelfde laken een
pak was”. Misschien komt dat wel omdat
beide werken geïnstrumenteerd zijn door
Rimsky-Korssakow.
De heer Antinowycz meldt deze feiten zonder enig
merkbare emotie; hij is nu Nederlander, voelt zich
hier thuis en is dankbaar zo positief te mogen mee
werken aan het instand-houden van een brok cul
tuur uit zijn oorspronkelijke vaderland, West-
Oekraïne. Myroslaw Antonowycz kan inderdaad
spreken zonder z’n gevoelens duidelijk prijs te ge
ven; hij kan echter ook losbarsten op een manier
waarvan iedereen die hem van nabij kent, graag
getuigt dat deze zijn gelijke niet heeft. Een man
van tegenstellingen, iets wat hij zelf ook toegeeft:
,Dan weer ben ik heel erg vaag, dan weer heel erg
duidelijk”.
Het concert begon met een Intermezzo
uit de opera „De jaarmarkt van Sorots-
jinski” van Modest Moessorgski. Wij
dachten iets nieuws te zullen honen, maar
bij nader inzien bleek dat wij luisterden
naar het bekende symfonische gedicht:
„Een nacht op de kale berg” waar bij
deze gelegenheid een koor en een bassolo
aan toegevoegd waren. Het voortreffelijk
Groot Omroepkoor klonk als een echt Rus
sisch koor en de bas Joseph Rouleau (Co
vent Garden) deed zijn best om op een
Russische duivel te lijken, hetgeen na
tuurlijk maar ten dele lukt op zaterdag
middag in een donkergrijs pak.
Vervolgens hoorden wij het voorspel tot
„Khowantsjina” en het volledige vijfde
tafereel uit deze opera van Moessorgski.
Cora Canne Mever, die de rol van Marga
zong, frappeerde het geboeid luisterende
publiek door de enorme intensiteit van
haar voordracht. De prestatie van de te
nor Anton Trommelen en de reeds ge
noemde Joseph Rouleau waren zeker niet
slecht maar haalden toch niet het niveau
Bijzonder mooi was de hobo-solo in het
vierde tussenspel, die gespeeld werd door
Cees van der Kraan. Zaterdagmiddag a.s.
'wordt deze muziek bij Goethe’s „Egmont”
herhaald tijdens de „Matinee op de Vrije
Zaterdag” in het Concertgebouw, Grote
Zaal, 15 uur. Ik kan u van harte aanbe
velen deze uitvoering te gaan horen. Het
is een zeldzame gebeurtenis van hoog ge
halte.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Ho
ren en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu.
8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus. 8.30
Nws. 8.32 (S) Voor de vrouw. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15
(S) Fragm. operette en musical. 11.00
Nws. 11.03 Het wassende water (ver
volg). 11.31 Voor zieken. 11.55 Meded.
12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij
van het land. 12.26 Meded t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actuali
teiten. 13.00 Raden maar14.05
Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal. 16.00
Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Nederl. An
tillen. 17.10 Voor kinderen. 17.15 Hai!
18.19 Uitz. PvdA. 18.30 Nws. 18.41 Ac
tualiteiten. 19.00 (S) Licht ensemble.
19.45 Evangelie zonder masker (lezing).
20.00 Operaconcert. 20.55 Hoorspel. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag
vandaag. 22 50 Kontekst. 23.15 (S) Stic
ker. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Reportage of herh. progr.
9.35 Waterstanden. 9.40 Oude muziek.
10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen. 11.10 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55
Beursber. 12.30 Overheidsvoorl. Voor
de landbouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00
Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Den Haag
vandaag. 13.35 Spiegel van België 14.05
Jazz uit archief. 14.30 (S) Omroepork.
15.00 Het „leven” in de taal. 15.10 Mu-
ziekmiddag. 15.10 (S) Opera. 16.00 Nws.
16.03 Muzikale lezing. 16.35 (S) Orgel
concert. 17.05 (S) Jongemannenkoor.
17.30 Toppers van toen. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.25 (S)
Metropole orkest. 18.55 (S) Jeugd, en
ritme. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws.
19.35 Vanavond. 21.10 Berging Apollo
14. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Jour
naal. 22.55 (S) Zin-tuig. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. 10.00 Nws.
10.03 Ekspres. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke
visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De
Eddy Becker Shrow. 14.00 Nws. 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03
Mix. 17.00 Nws
BRUSSEL
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.04 Voor
soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30
Verkeerswenken. 18.45 Sport. 18.55 Taal-
wenken. 19.00 Nws. 19.40 Intermezzo.
19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Intermez
zo. 20.00 Platen. 22.00 Nws. De Zeven
Kunsten. 22.20 Jazz. 23.00 Nws. 23.05
Ernstige muziek. 23.40 Nws.
LONDEN (AP). De Amerikaanse
kunstbeschermster Peggy Guggenheim
heeft gisteravond in Londen verklaard
dat er een Picasso en negen andere
waardevolle schilderijen zijn gestolen uit
haar villa in Venetië De 72-jarige me
vrouw Guggenheim wilde niet zeggen
wat de juiste waarde van de schilderijen is.
Het waren o.a. drie doeken van Jack
Pollock van haar tweede echtgenoot, de
surrealist Max Ernst. De Picasso is „een
jongen met gestreept hemd”. De kunst
verzameling in haar Venetiaanse huis
wordt geschat op meer dan 45 miljoen
dollar.
Het Omroeporkest verdient een apart
compliment voor de virtuoze manier waar
op het zich van zijn taak kweet. Ik moet
daar echter direct aan toevoegen dat de
dirigent Edward Downes (Covent Garden)
een man is die de kunst verstaat het or
kest te laten spelen. Door zijn duidelijke
slag (een typische „hoge” slag van
iemand die gewend is in de orkestbak
te staan), was elke inzet raak en de tem
powisselingen leverden geen enkel pro
bleem op. Het publiek was bijzonder
dankbaar gestemd, maar een beetje ver
drietig omdat het zo moeilijk was om
iets van al dat vlijtig ingestudeerde Rus
sisch te begrijpen.
FLORENCE (AP) Oudheidkundigen
hebben in de kathedraal van Florence
twee graven blootgelegd, waarin huns in
ziens de laat-middeleeuwse kunstenaars
Giotto en Andrea Pisano rusten. Uit oude
archiefstukken blijkt, dat de twee mannen
ergens in de buurt van het punt van de
huidige opgravingen ter aarde werden
besteld.
BERGEN OP ZOOM. Tijdens een
dit weekeinde gehouden vergadering
in Bergen op Zoom, heeft de Neder-
I landse Radio- en Tele^isiestichting de
I heer J. Smits uit Waalwijk als be-
i stuurslid geroyeerd. Deze zou zich an-
derhalf jaar lang ten onrechte als
voorzitter van deze omroepvereniging
hebben uitgegeven. Ook heeft de NRT
I door hem genomen besluiten ongeldig
I verklaard. De reden hiervan is dat de
I heer Smits de NRT zou hebben „mis-
I bruikt” voor het bedrijven van propa-
ganda ten bate van de CDU, voor wel-
ke politieke groepering hij raadslid is.
Met de Waalwijkse vertegenwoordi
ger werden ook drie andere, met hem
I sympathiserende bestuursleden uit de
I stichting gestoten.
Het royeringsbesluit werd genomen
door de vier overige bestuursleden, de
heren M. Velterop, A. Forman, J. Ots
en P. van Zundert, alsmede negen dis-
trictsyertegenwoordigers. Allen lieten
zich in felle bewoordingen uit over de
heer Smits, die zou hebben beweerd
destijds mede-oprichter van de TROS
te zijn geweest.
Zijn handelwijze zou er volgens het
bestuur oorzaak van zijn dat de NRT
nog steeds niet in de lucht is. De ove
rige bestuursleden zullen nu het be-
wind binnen de stichting gaan voeren.
Er zal zo snel mogelijk een stichtings-
raad worden opgericht, waarin alle
I afdelingen zijn vertegenwoordigd en
I die toezicht op het doen en laten van
I het bestuur zal houden. Bovendien zal
I de NRT contact opnemen met de Evan-
I gelische Omroep om eventueel te ko-
men tot een tijdelijke samenwerking.
waarbij dan van eikaars ledental ge-
profiteerd kan worden in het behou-
den, dan wel verkrijgen van zendtijd.
I In het verleden heeft de NRT samen-
I werking met onder meer de VPRO
I afgewezen.
Nederland 1
NOS'; De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRVDier en vriend.
Zo moeder, zo dochter.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: We stinken er in
Memorandum van een dokter.
Hier en Nu.
Avondsluiting.
NOS: Journaal.
Het kost mij enige moeite van dit on
derwerp af te stappen, maar ik moet nog
vertellen wat er voor de pauze van het
concert werd gespeeld. Ten eerste de
„Variazioni senza tema” van de Poolse
componist Tadeusz Baird, gecomponeerd
in 1962. Ten tweede het Concert voor
piano en blaasorkest vah Igor Strawinsky,
gecomponeerd in 1924. Ik moet u eerlijk
zeggen dat ik mij er weinig van herinner
(de schuld moet gezocht worden bij ene
Beethoven!). De muziek van Baird klonk
niet onaangenaam. Het waren klankkleur-
variaties waaraan geen bepaald thema ten
grondslag lag zo luidt de explicatie
maar veel variatie was er niet in de kleur
wél in het thema waarmee de fluitso-
list het stuk afrondde.
(Van onze correspondent)
ZWOLLE. Het college van B. en W.
van Apeldoorn heeft negatief gereageerd
op de wens van de” Apeldoornse Jeugd
raad om op bescheiden schaal in deze
stad een popfestival voor jongeren te or
ganiseren. Burgemeester mr. Des Tom
be verbiedt een dergelijk evenement op
grond van een in de gemeentewet neer
gelegd artikel.
B. en W. zijn (in meerderheid) tot bo
venstaand besluit gekomen na de volgen
de overwegingen:
Op en rond het festivalterrein zijn ge
bruik en handel van verdovende midde
len niet tegen te gaan.
De gemeentelijke overheid dient het
gebruik van soft drugs via de wegen van
een festival niet te bevorderen.
Het weren van drughandelaren van
een festivalterrein schept grote organisa
torische problemen.
Hoewel het Rotterdamse Popfestival
heeft aangetoond dat de openbare orde
niet verstoord hoéft te worden, hebben
soortgelijke festiviteiten ’n andere lan
den het tegendeel bewezen.
Ofschoon de Apeldoornse Jeugdraad ge
poogd heeft in zijn voorstellen zo veel
mogelijk aan de bezwaren van B. en W.
tegemoet te komen, bieden deze voorstel
len volgens B. en W. toch te weinig ga
ranties.
Giotti, die in 1337 overleed, werd be
roemd om zijn fraaie fresco’s in de Scro-
vegnikapel in Padua. Bovendien heeft hij
de klokketoren van de kathedraal van
Florence ontworpen.
Pisano was de grondlegger van de Flo
rentijnse beeldhouwschool. Hij maakte de
bas-reliëfs voor de deuren van de doop
kapel in Florence. Hij overleed in 1348.