Oosterschelde geeft meer SAL TAS WEG BIJ TROS Romeinse geheimen prijs Elisabeth Cooymans in uitnemend zangrecital Reorganisatie cultuurbeleid van Utrecht Paul van Vliet met nieuw programma a L a DE ALTAREN VAN NEHALENNIA ALS VOER VOOR ARCHEOLOGEN T.V. vanavond Hoofdfilm en veel seriewerk BEGELEID DOOR SAS BUNGE Première Snip en Snap Souvenirs Omroep verbood aanval op Partij van de Arbeid Kamervragen over extra zendtijd politieke partijen Filmversie van Grieks treurspel TV woensdag TV donderdag Radio donderdag 1 a |||8k I WOENSDAG 10 FEBRUARI 1971 11 Te weinig geld Groots begeleid PLAN FUNCTIONELE BESTUURSCOMMISSIE Ontroerend (Van onze correspondent) COLIJNSPLAAT Zes altaren, waarvan drie met een inscriptie, een deel van een beeldje en een aantal turfstenen: dat was het resultaat van het vissen naar overblijfselen van de aan de Romeinse godin Nehalennia gewijde verzonken tempel, dat maan dag bij Colijnsplaat in de Ooster schelde werd voortgezet. Het was de twintigste keer dat dr. P. Stuart, con servator van het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, vergezeld van zijn medewerkers zee kozen om te speuren naar historisch-waardevolle voorwerpen op de Oosterschelde- bodem, die stammen uit het Zeeland van de Romeinse tijd. Rijke oogst Romeinse tempel Inconsequent Geen neutraliteit Extra „Ter visie” over volkstelling l 4 AU*- Z.- ^0*0 10.45 Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant en het journaal komt de pure vrolijkheid over de kijkers en wel in de vorm van Mik. De Boertjes van Buuten blazen er lustig op los. Gasten zijn het bekende Engelse duo David en Marianne Dal- mour, dat volksliedjes zingt, de Chico’s met hun co vboyliedjes en het zangeres je Irene Lardy. Na het journaal over naar een bui tenlandse serie. Het is the Outsider. De ondertitel luidt het Ontvoerde Meis je. Zelf doen, de doe-het-zelf rubriek van Hans Bik gaat vanavond rondkij ken op de beurzen Tuin en Park en Karwei ’71. Er waren daar allerlei snuf jes te zien die de knutselaar te pas kunnen komen. Verslag op woensdag met Ria Groeneveld, Frank Wiering, Trix Betlem en Theo Uittenbogaard, onder leiding van Kees Boomkens, zor gen voor het sluitstuk van de woens dagavond. 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 22.20 22.35 23.00 23.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 21.51 22.21 22.26 18.45 18.50 18.55 19.00 19.04 19.12 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 21.00 21.45 22.30 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.50 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 22.20 23.05 23.10 AMSTERDAM. Zoals te verwachten was bestond er grote belangstelling voor de liederenavond van Elisabeth Cooymans en Sas Bunge de Kleine Zaal was uit verkocht. In betrekkelijk korte tijd heeft deze Nederlandse zangeres haar carrière opgebouwd. In 1966 gaf zij haar eerste recital tijdens het Holland-Festival en gis teravond trad zij op in de Vocale Serie van het Concertgebouw. Het is moeilijk te zeg gen wat het meest te bewonderen valt haar prachtige zangtechniek of haar veel zijdige talenkennis. Haar diepe alt-stem is klankrijk in de laagte en zij heeft bo vendien een ongewoon gemakkelijke hoog te. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 i Nws. 12.03 Joost mag ’t weten. 13.00 Nws. 13.03 De Felix Meurders Show. I 14.00 Nws. 14.03 Pop-mixture. 15.00, 16.00 I en 17.00 Nws. AMSTERDAM Nadat Willy Walden en Piet Muyselaar zijn teruggekeerd van hun reis naar Curacao en Aruba, zijn de repetities begonnen voor René Sleeswijk’s 33ste Snip en Snap Revue. Naast deze werken aan dit programma mee: Aase Rasmussen, Diana Floodgate, Lily Kok, Donald Jones. Louis Dusée, de Jan Amtz Dansers en als speciale gast Fred Kaps. Het revue-combo staat zoals gewoonlijk weer o.l.v. Co van der Heide Wijma. Óp 25 februari a.s. gaat „Snip Snap Sou venirs” in Schouwburg „Orpheus” te Apel doorn in première. De „Three Sonnets” van Piet Ketting en de Berceuse van Sas Bunge (opgedragen aan Elisabeth Cooymans) stonden op een veel hoger muzikaal peil. Tot slot strooide de zangeres nog wat aardige aftelversjes van Federica Mompou, als bruidssuikertjes de zaal in. De begeleiding van Sas Bunge was zon- dei voorbehoud .van grootse allure. In iedere inleiding weet hij dadelijk het ka rakter van het lied te treffen en zijn na spelen zijn wonderen van klankkunst. J. H. MOOLENIJZER Drs. Louwe Kooymans heeft daar een gebied van zes hectare gekarteerd. Daar zal zich voorlopig de visserij op Nehalen- nia-altaren en andere oudheden concen treren. Het1 materiaal waar men naar zoekt ligt gemiddeld op een diepte van twintig meter min NAP. Op 14 april vo rig jaar werden de restanten van de Ne- halenniatempel als bij toeval ontdekt. Dr. Stuart en zijn staf zullen hun speurwerk op de zeebodem voortzetten, niet alleen zolang wind en weder dienen, maar ook zolang de geldmiddelen het toelaten. Een der vorig jaar bij Colijnsplaat op geviste Nehalennia-altaren. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Van gewest tot gewest. Bureau voor Toerisme. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: De zeven Zeeën (4). Wereld op wielen. ABC van de Accordeon (4). CVK-IKOR: Gale is dood, film NOS: Journaal. TELE AC: Onze landbouw nu en straks (14). Nederland I KRO: Kinderprogr. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Met het oog op België. CVK-IKOR-RKK: Kenmerk. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Pol. Partijen: C.H.U. NOS: Phaedra (film, 18 jr.). Socutera. Studio Sport. Toonbeeld: Radio Kamerorkest. Journaal. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: MIK. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: The Outsider (serie). Zelf doen. Verslag op woensdag. NOS: Journaal. Einde. Nederland I en 14.25 NOS-NOT: School televisie. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal STER: Reclame. VPRO: Betty Boop (tekenfilm) Zienderogen. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: Reacties op het nieuws. Film met Laurel en Hardy. De jaren 20-30 (3). Frank Zappa!!!??? filmportret NOS: Journaal. TELE AC: Bouwen en wonen. BRUSSEL 12.00 Nws, meded., SOS-ber. 12.08 In termezzo. 12.15 Donderdagboek. 12.55 Buitenl. jersoverz. 13.00 Nws, schouw- burgprogr. 13.20 Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18,28 Paardesportuitslagen. 18.30 Verkeers- wenken. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nieuws. 19.40 Intermezzo. 19.45 Pol. uitz. 19.55 Intermezzo. 20.00 Operette- concert 22.00 Nws., De Zeven Kunsten. 22.20 Jazz. 23.00 Nws. 23.05 Kamermuz. 23.40 Nws. Prachtig gezongen (in het Russisch!) en diep ontroerend waren de drie liederen van Tsjakovski, vooral het „Wiegelied” werd vol tederheid voorgedragen. Elisa beth Cooymans beschikt over een „sotto vóce” dat bijna huiveringwekkend van spanning is en zelfs in het teerste pianis simo blijft zij zuiver zingen met een vol komen uitgebalanceerde ademtechniek. Na Tsjaikovski kwamen nog de „Trois Chansons de Bilitis” van Claude Debussy voordat de pauze aanving en dat was eigenlijk net iets teveel, hoe mooi deze lie deren op zichzelf ook zijn. De zangeres had beter gedaan na de pauze met Debussy te beginnen, de liederen van Jacques Reu land hadden dan kunnen vervallen, want deze hoorden op dit recital niet thuis. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.23 Actualitei ten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. NOS: 10.00 Pedagogisch progr. 10.20 (S) Muziek uit Barok. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu. 12.58 Rebus. 14.00 (S) Konink. Mi litaire Kapel. 14.30 Strictly Country style. 15.00 Geref. dienst. 15.30 Meer over minder. 16.00 Nws. 17.30 En Bloc. 18.30 Nws. 19.00 (S) Kinderkoor en Speelgroep. 19.15 Kerkorgelconcert. 19.45 (S) Leger des Heils. 20.00 Radio Actief. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journ. 8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Pianorecital. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Sport- revue. 13.00 Nws. 13.11 Journ. 13.30 Ba riton en piano. 13.51 (S) Karakteristieke combinaties. 14.30 ’t Is historisch. 15.00 Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen. 17.00 Toppop. 17.30 O: jongeren. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journ. 18.20 Uitz. PSP. 18.30 (S) Licht ensemble. 18.55 (S) Jazz Spectrum. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel. 19.50 So ciologie en godsdienst. 20.05 Concert gebouworkest. 21.35 Hoorspel. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Journ. 22.55 (S) Nieu we chansons. 23.20 Muziek zonder po dium VIII (serie), 23.55 Nws. UTRECHT Een groep Utrechters heeft dinsdagmorgen het gemeentebestuur een uitgewerkt plan voorgelegd om te komen tot een nieuwe organisatievorm voor het cultuurbeleid. De groep stelt de instelling van een zogenaamde functionele bestuurs commissie voor, wat onder meer wil zeggen dat binnen zekere grenzen deze commissie autonoom het cultuurbeleid in de gemeente kan bepalen. In de commissie moeten wet- telijk zowel raadsleden als burgers zitting hebben. De studiegroep is een klein jaar bezig geweest met de uitwerking van dit plan. Behalve de functionele commissies door de studiegroep aangeduid met Beheers Kom missie Kuituur (BKK) is ook een volledig bestuursapparaat ontworpen. Er moet een directoraat komen dat alle culturele en vormingsactiviteiten coördineert, stimu leert en tot uitvoer brengt. Hert directoraat heeft nauw contact met de directies van de diverse instellingen en gebouwen op cultureel terrein en in samenwerking moet een op elkaar afgestemd beleid worden verwezenlijkt. Dit betekent onder meer dat de autonomie die de directies van musea en theaters in Utrecht hebben, zal verdwijnen om plaats te maken voor een integrale opzet van alle activiteiten vanuit het directoraat. Wanneer deze plannen inderdaad van de grond zouden komen dan zal de wethouder van cultuur als zodanig verdwijnen. Ook de culturele commissie uit de gemeente raad zal dan overbodig worden. De gemeenteraad benoemt de leden die vanuit de bevolking kunnen worden voor gedragen, van de Beheers Kommissie Kui tuur. De gemeenteraad heeft het budgetrecht over de commissie. Functionarissen van het directoraat krijgen de rechtspositie van gemeente-ambtenaar. Elisabeth Cooymans begon haar zeer uitvoerige programma met een drietal Spaanse volksliedjes. Als inleiding tot de vier liederen van Hugo Wolf, waren zij goed gekozen, maar de karakteristieke scherpe kanten die deze oude Spaanse liederen nu eenmaal hebben, had onze zangeres er zorgvuldig afgeschaafd. Een Spaans volkslied mag gerust wat ruw en onbehouwen klinken, maar dat is moeilijk wanneer er tegelijkertijd veel techniek voor nodig is om ze te zingen. Van de Wolf-liederen maakte vooral „Nachtzauber” en „Die Zigeunerin” een diepe indruk. De „Nimmersatte Liebe” was nogal gereserveerd en dat is toch werkelijk niet de bedoeling van Wolf geweest. HILVERSUM. De NOS-televisie zendt vanavond van 23.40 tot 00.10 uur via Nederland 1 een extra aflevering uit van het programma „Ter visie”, dit naar aanleiding van de interpellaties in de Tweede Kamer met betrekking tot de volkstelling. DEN HAAG. Minister dr. M. A. M. Klompé van CRM moet bevorderen, dat zo snel mogelijk bekend wordt, wanneer de politieke partijen in de laatste we ken voor de kamerverkiezingen op 28 april precies extra-zendtijd hebben. Het Kamerlid G. Kieft (ARP) heeft daarop aangedrongen in dinsdag aan de mi nister gestelde schriftelijke vragen. Volgens de vragen is het de bedoe ling van de minister om met het be kendmaken van de verdeling van de extra zendtijd gebruikelijk in de weken voor de verkiezingen te wach ten tot 16 maart. Want dan is bekend hoeveel en welke partijen aan de Ver kiezingen deelnemen. Het Kamerlid wijst er op, dat als de partijen tot 16 maart moeten wachten, de tijd te kort is om grondige voorbe reidingen voor de uitzendingen te tref fen, vooral als zij, evenals in 1967 het geval was, twee uizendingen krijgen toegewezen. Nederland 1. Het avondprogramma van de NOS begint natuurlijk met de fabel, gevolgd door het journaal. Dan is het tijd voor Den Haag vandaag en Met het oog op België, het tweede pro gramma uit een serie van 5 die ter gele genheid van het jubileum van het Bel- gisch-Nederlands cultureel akkoord werd gemaakt met de bedoeling de Nederlandse kijker iets meer te laten zien en horen van en over onze Zuider buren. Kenmerk vult het laatste halve uur tot klok van acht. Aansluitend aan het tweede journaal in het kader van de door de regering ter beschikking gestelde zendtijd, een uitzending vaii de CHU met daarna de weekelijkse hoofdfilm. Het is Phaedra, een speelfilm van Jules Dassin uit 1962. De Stichting Socutera besteedt opnieuw aandacht aan het werk van de Neder landse Vrijwilligers, Studio Sport brengt o.m. beelden van de vriendschappelijke voetbalwedstrijd tussen Celtic en Feije- noord en Toonbeeld. Tenslotte laat het Radio Kamerorkest zich horen o.l.v. Paul Hupperts. Solist is de hoboist Cor Coppens, die het concert voor hobo en orkest van Alexander Voormolen ver tolkt. kalksteen, al hebben hier en daar de zeepokken hun best gedaan de eretekens aan te tasten. Niet alleen de heren Stuart en Louwe Kooymans en hun beide restaurateurs, de heren Van Linkol en Sloos toonden zich verheugd met de vangst. Ook schipper Kees Bot van de „Tholen 6”, het „bergingsvaartuig” en zijn bemanningsleden Kees Schot, Klaas van Belzen en Jacques de Kok stemden spontaan in met het hoeraatje, dat op steeg toen het zand van Colijnsplaat weer enkele van haar geheimen aan de netten had toevertrouwd. Sal Tas, de opmerking negerend: „Het congres van de P.v.d.A. is de allerbelangrijkste gebeurtenis van de parlementaire geschiedenis van na de oorlog. Het congres zal de hele ko mende verkiezingscampagne beheer- ,Op 18 september is men hiermee tijde lijk gestaakt. Maar maandagmorgen half negen koos de kotter „Tholen 6” weer het Scheldesop. De eerste uren leverde het vissen met de kornetten maar weinig resultaten op. Om elf uur kwam de eer ste dakpan van Romeinse makelij uit de netten. Tussen de spartelende scharretjes en krabben lag toen ook een runder- bot en een schelp uit het Plioceen, vol gens ir. Trimpe Burger van de Rijks- dienst voor Oudheidkundig Bodemonder zoek in Zeeland, een schelp van een miljoen jaar oud. Maar de godin Nehale- mia was de vissers nog niet welgezind. Dat was anders bij de vijfde trek. Be halve het bekken van een neushoorn kwam toen een fragment van een Spaans beeldje, plus het onderstuk van een al taar, voorzien van inscriptie, naar boven. Het opschrift luidde: „Deae Nehalen- niae Quintus lui. Frontius en de letters VSLM”. Dr. Stuart en drs. L. P. Louwe Kooymans, de laatste eveneens conserva tor aan het Rijksmuseum in Leiden, toonden zich erg verheugd met dit altaar. Vertaald luidt het opschrift: „Aan de go- ding Nehalennia. De naam Quintus lui. Frontius is typisch Romeins en is waar schijnlijk de naam van de schenker van afkorting van „Votum Solvit Libens Me- rito”, hetgeen zeggen wil dat de gever zijn gelofte (om het altaar te schenken aan de godin) gaarne en terecht heeft ingelost. Voor Colijnsplaat lag naar alle waar schijnlijkheid in de tweede eeuw na Chris tus een tempel, waar kooplieden in wijn en zout gaarne een altaartje plaatsten, als de godin Nehalennia hun bede om hun schepen veilig naar Brittannië te la ten oversteken, kennelijk had verhoord. Vermoedelijk waren die kooplieden niet allemaal pure Romeinen. Twee andere altaren droegen namen, die op een Kel tische en Germaanse dankbaar gestem de perseon wijzen, al maakten zij ook gebruik van het Latijn. Zo werd op een later uit de netten komend altaar dank baarheid kenbaar gemaakt van een ze kere Bosiconius, gezagvoerder van de re der Florius Severus en op een altaartje van zeer kleine afmetingen, die van de heer Andanhianus naar de namen te voor delen vermoedelijk beiden eens „inboor lingen” van het Zeeland uit de tweede eeuw. De altaren zijn van vrij gaaf gebleven Zo zal men de hele week verder vissen en waarschijnlijk daarna ook nog. Vorig jaar heeft men zonder subsidie dit object kunnen uitvoeren, omdat de opgravings- pot van het rijksmuseum dat jaar niet zo dikwijls was aangesproken. „Er lig gen op andere plaatsen van de Zeeuwse zeebodem hier en daar nog wel interes sante objecten. Maar het ontbreekt ons aan geld en mankracht om het onder zoek nog verder uit te breiden”, aldus de heer Stuart, die overigens al plannen heeft om na de afsluiting van de Ooster schelde in 1978 de zeebodem voor Colijns plaat verder met een zandzuiger af te tasten. Tot nu toe zijn daar 104 altaren en al- taarfragmenten opgevist, waarvan 41 al taren compleet zijn. Daarbij komt de oogst van maandag: zes altaren, waar van drie met ingebeitelde tekst, waar van de grootste 1.40 meter hoog en de kleinste, opgevist bij de dertiende en laatste trek, 30 centimeter hoog. Een beeldje, een kwartsietblok, drie kleinere blokken en twee grote blokken tufsteen, dakpannen en scherven van Ro meins aardewerk completeerden de Ro- eeuwenoude runderbeenderen, kleine ske- letdelen van neushoorns en een mam- moetkies, welke laatste uit de ijstijd stammen. Al het dfrgeviste materiaal is op transport gesteld naar het museum in Leiden. Op 18 juli zal men in Zeeland heel wat van de Nehalennia-schatten kunnen zien op de tentoonstelling in de Middelburgse „Vleeshal” van het stadhuis. Op 24 en 25 juni wordt te Middelburg een symposi um aan de vondsten gewijd. (Van onze correspondent) DEN HAAG Paul van Vliet heeft met zijn vijfde programma klaar van Pepijn, dat begin oktober in het dan verbouwde Theater Diligentia in Den Haag in pre mière zal gaan. Wie naast Paul van Vliet in het nieuwe Pepijn-programma zullen optreden is nog niet bekend. Vast staat dat zijn begeleider Rob van Kreeveld met zijn combo het muzikale aandeel zal verzorgen. Er is ook de mogelijkheid, dat Paul van Vliet er een solistisch optreden van maakt, waarbij gasten kunnen worden uitgenodigd, een theatervorm, die hij al eerder heeft toe gepast in zijn programma „Een avond aan zee”. Het nieuwe programma van Pepijn is in middels al volgeboekt voor het hele sei zoen 1971-1972. In Den Haag zullen onge veer 70 voorstellingen worden gegeven in het nieuwe Diligentia. Rotterdam zal het nieuwe Pepijn-programma in het Hofplein- theater kunnen gaan zien in de maand november, terwijl Amsterdam aan de beurt komt in februari 1972 met 25 voorstellingen in het Nieuwe de La Mar-theater. Vanaf 1 maart 1972 gaat Pepijn weer op toemee door Nederland. sen. Ik wilde de dubbelzinnigheden van het congres aan de kaak stel len. Het bestuur van de TROS zei echter dat ik niet aan partijpolitiek mocht doen. Ik versta daaronder dat je dan geen stelling mag nemen voor een bepaalde partij. Wel tegen. De TROS wilde me terugdringen tot een soort neutraliteit a la Hiltermann. Ik kan met mijn geëngageerdheid ech ter niet schipperen”. Sal Tas zei dat zijn aanval op de P.v.d.A. niet zou resulteren in een pleidooi voor DS’70. De verzamelde journalisten twijfelden of dat in de praktijk zo zou zijn uitgevallen. Sal Tas: „De TROS wist dat als ik lid van DS’70 was geworden, afgesproken was dat ze mij zou loslaten zodra ik duidelijke partijpolitieke agitatie voor DS’70 zou voeren. Dat was ik niet van plan. Mijn bezwaren tegen de P.v.d.A zijn ten behoeve van alle democrati sche partijen”. Sal Tas zei tenslotte niet met ruzie bij de TROS te zijn vertrokken. „La ten we billijk zijn. Het bestuur hoort niet tot de top der politiek geschool den. Pas bij de opbouw van mijn werk hebben ze geleerd wat politieke agitatie is”. Daarna vertrok hij naar Parijs waar hij woont. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Sal Tas heeft op staande voet zijn verbintenis met de TROS verbroken, omdat deze omroep hem verbood volgende week donder dag voor de televisie een felle aanval te doen op de Partij van de Arbeid. Het bestuur van de TROS is van oor deel dat de TROS wel maatschappe lijke problemen aan de orde kan stel len, maar het daarbij niet over partij politieke situaties kan hebben. Dit is in strijd met de statuten. Sal Tas verwijt de TROS een in consequente houding „want ik was aangenomen om de stem van de zwij gende meerderheid te vertolken. Al in mijn eerste lezingen, waarop mijn contract gebaseerd werd, heb ik het nieuw linkse in de P.v.dA. aange vallen en daaraan ontleen ik nu het recht ook politieke agitatie te plegen tegen de communistische tendenzen achter het congres van de P.v.d.A. Nu ik niet langer in de gelegenheid werd gesteld de actieve democratie te verdedigen, stap ik op”. Volgens de TROS zou een gemeen schappelijke verklaring over het uittre den van Sal Tas zijn uitgegeven. De thans uitgewezen TV-commentator ontkent dat. In elk geval organiseer de hij in Nieuwspoort in Den Haag een spoedpersconferentie. Aanvankelijk was de organisatie in handen van de perschef van de Tweede Kamerfrac tie van DS'70. Sal Tas trad daar solo op. Hij werd niet door vertegenwoordigers van DS’ 70 begeleid. Sal Tas: „Met de TROS was af ge sproken na de eerste twee opzien barende, tv-lezingen heb ik dat het publiek ook gezegd dat ik zaken recht zou trekken die scheef waren getrokken. Ik zou de gevoelens van de zwijgende meerderheid vertolken”. Stem vanuit de journalistenrijen: „Dat was dus de eerste inconsequen tie. Praten is niet zwijgen. En ook zwijgen is een politiek standpunt”. „Phaedra in modern costuum”, zo kan men de film omschrijven die van avond om 20.30 door de NOS wordt uitgezonden. De Griekse tragedie die Euripides vier eeuwen voor onze jaar telling schreef en sindsdien als onder werp veelvuldig gebruikt door toneel schrijvers (onder andere Racine), is nu ook voor de film en voor een modern publiek bewerkt door de Franse fil mer Jules Dassin. Een zeer vrije be werking, want in de film verleidt Phae dra (gespeeld door Melina Mercouri) haar stiefzoon Hippolytus (in de film Alexis geheten en gespeeld door Antho ny Perkins), een extra complicatie die noch bij Euripides, noch in bijvoor beeld Vondel’s bewerking van het ge geven voorkomt. Terwijl Hippolytus in het origineel onschuldig verdacht gemaakt wordt door Phaedra bij zijn vader, berust de bekentenis in de film van Phaedra aan haar man dat zij en Alexis verliefd op elkaar zijn, op waarheid, maar het ef fect komt in beide gevallen overeen. In de originele tragedie worden Hippo lytus paarden opgejaagd door een zee monster dat de vertoornde vader via Poseidon op zijn zoon afstuurt, in de film gaat Alexis na een heftig onder houd met zijn vader, een rijke griek- se reder (Raf Vallone) er in een race auto (ten slotte ook paardenkrachten!) vandoor. In beide gevallen verongelukt de jongeman, alleen werkt zijn dood bij Euripides tragischer omdat hij on schuldig is. Hoe dan ook, alle bezwaren tegen moderne bewerkingen van klassieke stukken, doen zich bij Dassin’s „Phae dra” gelden. Wat overblijft is een zwaar aangezet drama zich afspelend in kringen van welgestelde Griekse reders over een schuldige liefde met alle fatale gevolgen van dien en met sterk, maar voor deze tijd te zwaar aangezet spel. '3

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11