NOBELPRIJS VOOR VREDE FILMS IN AMSTERDAM WK international „CATCH 22” VERDIENT '1 Wrak zendschip Hilversum 3 trekt meer luisteraars ANOUK voelt Passie-oratorium in Westerkerk Edmond Wingen overleden zich gepasseerd door minister The Byrds komen naar Nederland Tweede show van interieurs terstal wordt gesloopt Nog meer altaren uit Oosterschelde Johnny en Rijk Honende anti-oorlogsfilm van Joseph Heller en Mike Nichols T.V. vanavond TV vrijdag TV zaterdag Radio zaterdag n 1 19 VRIJDAG 12 FEBRUARI 1971 «■te O Orkestenbestel Parodie Jim Dine in Boymans N achtvoorstellingen Platina platen voor „Corry en de Rekels” Ditishet recept: Kaasfonduevan Nederlandse kaas. A sta Nielsen - V w AAAAAAAAAAAAAAAAMAAMAA* BHW' i I j A ADVERTENTIE CH. B. 09.30 ADVERTENTIE 14.00 5 HAARLEM In onze krant van dinsdag schreven wij over de Beverwijkse zanger Marco Bakker. Het vraaggesprek vermeld de, dat hij zijn „Holy City” voor de gram mofoonplaat heeft gezongen met het Resi dentie Mannenkoor. Dat blijkt niet juist te zijn, hij heeft het gezongen met het Resi dentie Kerkkoor onder leiding van John Verheijen. Ere wie ere toekomt. Alan Arkin als Yossarian krijgt een verraderlijke messteek op het vlieg veld, waar „Catch 22” zich afspeelt. en op COLIJNSPLAAT De oudheidkundige vondsten in de Oosterschelde voor Colijns- plaat waarover we reeds schreven, zijn deze -week niet alleen overvloedig maar ook waardevol gebleken. De expeditie met het vissersvaartuig „Tholen 6” van schip per Kees Bout, waaraan deskundigen van het Rijksmuseum voor Oudheden te Leiden medewerking verlenen, heeft met de vond sten van donderdag reeds ruim 140 hele en fragmentarische altaarstukken opgeleverd. Donderdag werden ondermeer opgehaald een gaaf altaar van Tiberius Ottinius Fre- xuens uit Keulen, met op de zijkant een afbeelding van een gevleugelde amor die op een zeemonster rijdt, een altaar van de ex-slaaf Marinus, vrijgelatene van Lucius Arisenius die handel dreef met Brittannië en een stuk aardewerk, een bcuwfragment van de tempel, die gewijd was aan de godin Nehalennia. De mogelijkheid bestaat, dat hierdoor de bouwtijd van de tempel nauw keurig gedateerd kan worden Wagenweg 1 en 15, Haarlem, Tel. 312172 Hoek Wagenweg-Houtplein, parkeergelegenheid voor de deur! 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 21.36 22.26 22.56 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.50 23.00 23.05 10.00 10.30 11.00 16.00 16.02 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 22.00 22.50 23.15 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.10 22.35 22.45 UD GOED WONEN AMSTERDAM Erich Maria Re marque schreef in 1929, elf jaar na het einde van de eerste wereldoorlog zijn „lm Westen nichts Neues”, de meest opvallende oorlogsroman die uit die vier jaar van ellende is voort gekomen. De Amerikaan Joseph Hel ler had ongeveer even veel tijds afstand nodig om aan zijn haat en af keer tegen de oorlog, ditmaal de tweede wereldoorlog, vorm te geven. In 1955 schreef hij „Catch 22” en hoe wel inmiddels het aantal fictie boeken, die een van de vele operatie- terreinen van de tweede wereldoor log als plaats van handeling kozen, niet te tellen en dus ook niet volledig te overzien is, kan men zich nauwe lijks onder die voorraad oorlogslec- tuur een meer doelmatige afrekening met het oorlogsbedrijf voorstellen dan dit groteske verhaal dat aan eigen ervaring van de schrijver zijn ont staan te danken heeft. ROTTERDAM In het museum Boy- mans-van Beuningen in Rotterdam wordt van 20 februari tot 12 april een overzichts tentoonstelling gehouden van de Ameri kaanse kunstenaar Jim Dine. Getoond worden schilderijen, aquarellen, objecten en het complete grafische oeuvre. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Ter Visie. AVRO: Verkeersbeeld. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: High Chaparral (film). Kinderbescherming. Voor de vuist weg. Journaal. TELEAC: Studeren (4). DEN HAAG Te Den Haag is op 64- jarige leeftijd overleden de kunstschilder Edmond Wingen. Wingen is in Maastricht geboren, waar hij zijn opleiding begon bij zijn vader, die een groot schildersbedrijf had. Daarna studeerde hij aan de acade mies van Den Bosch, bij Piet Slager, Maas tricht, bij Henri Jonas en Antwerpen, bij Opsomer. In 1936 vestigde Edmond Wingen zich in Den Haag, waar hij al spoedig naam maak te met zijn Limburgse landschappen, bloemstillevens en portretten. In die jaren voor de oorlog was hij het middelpunt van een groep dichters en schrijvers rond het litteraire tijdschrift De Gemeenschap”. De crematie heeft in stilte te Den Haag Plaatsgehad. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.13 Actualiteiten. 9.35 Wa- trstanden. 9.55 Reiswijzer. 10.10 Om budsman. 10.20 Belastingformulier in vullen. 10.30 Zaterdag informatie. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13.13 Ac tualiteiten. 13.23 Dit is het begin 14.30 Jazz Magazine. 15.00 Luisterprogramma. 16.00 Nws. 16.03 Hobbyscoop. 16.15 De Staalkaart. 17.55 Mededel.. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. V.V.D. 18.30 Lieve tante Truus. 19.05 Nou, en 19.30 Nws. 19.35 De Scala 1918-1926. 20.05 Franse chansons, 20.30 Herinnerin gen van W. Sandberg. 21.00 Serenade. 22.30 Nws. 22.40 Mededel. 22.45 Driester. 23.15 Hoe later op de avond 23.40 Moleculen. 23.55 Nws. moeten dom zijn of naïef of bezeten van machtswellust of direct profiteren van het oorlogsbedrijf. Iemand die zo normaal is als bijvoorbeeld Yossarian, kan maar één ding doen: hij verlaat de dienst, neemt de benen, deserteert. Dat doet Yossarian dan ook op het einde, in een opblaasbaar plastic roeibootje verlaat hij het eilandje Pianosa, twaalf kilometer ten zuiden van Elba, waar „Catch 22” zich afspeelt en tracht weg te komen van de waanzin die tot opperste wijsheid is ver heven. Nederland 1 NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Piste. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Johnny en Rijk - show. Brandpunt. De Wrekers (serie). KRO-RKK: Riskante Kerk. NOS: Journaal. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 Gevolmachtigd. 10.00 Nws. 10.02 Djinn. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)cast. 14.00 Nws. J 14.03 W.K. hardrijden op de schaats in Gothenburg. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. ;l BRUSSEL 324 m. I1 12.00 Nws. 12.03 Actueel program. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. en schouwburgprogr. 13.20 Intermezzo. 13.30 Consumentenrubriek. 14.00 Nws. 14.30 Muz. 15.00 Nws. 16.00 Hoorspel. 16.53 Intermezzo. 17.00 Nws. en medel. 17.15 Lichte muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 I Nws. 18.03 Orkestmuz. 18.15 Voor de i jeugd. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30 Muz. 20.45 Sport. 22.00 l| Nws., De zeven Kunsten. 22.20 Muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. Nederland I TELEAC: TV bij onderwijs en instructie (1). Wiskunde (6). En Francais (6). Bouwen en wonen (2). NOS: Journaal. VARA: Dagje ouder. Kinderprogramma. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Arnie. Koning Klant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Eén van de acht. Olive (film). Achter het Nieuws. NOS: Journaal. In plaats van de aangekondigde Berg- man-retrospectief in de Free Cinema Club (die overdag dus wel in Studio K doorgaat) heeft Kriterion voor zijn nacht- voorstellingen „The queen” op het programma genomen, de indrukwekken de reportage ever een schoonheidscon- cours van travestieten. Cinétol is met zijn „Handvol gouden harde westerns” belandt bij Sam Peckinpah’s „The wild bunch” en Bio brengt het boeiende „Pe- tulia” van Richard Lester met George C. Scott en Shirley Knight terug in de nachtelijke uren. Behalve de bekende (Van onze Utrechtse correspondent) UTRECHT. Barry Visser uit Delft heeft de Amerikaanse topgroep The Byrds gecontracteerd voor een drie weken du rende tournee door Nederland. Behalve in de drie grote steden zal de country- and-western-achtige popmuziekmakende groep in een aantal provinciesteden spelen. The Byrds komen vrijdag 14 mei uit Engeland naar Rotterdam waar ze twee avondconcerten zullen geven. Zaterdag avond 15 mei volgen twee concerten in Amsterdam, waarna, tijdens de tot eind mei durende tournee ondermeer in Den Haag, Groningen, Eindhoven, Breda en Enschede concerten worden gegeven. Barry Visser haalt begin juni een twee de beroemde groep uit Amerika naar Ne derland. De band zal zaterdag 5 juni in Amsterdam en een dag later in Rotterdam optreden. (Van onze correspondent) RETRANCHEMENT Het komende toeristenseizoen zal Retranchement in Zeeuws-Vlaanderen een trekpleister minder tellen. In de loop van volgende week maakt het Aannemingsbedrijf C. H. van Wijnen uit Groede een begin met het sloopwerk van de „Uilenspie gel”, het wrak van de Belgische piraten zender die jarenlang een doorn in het oog van het waterschap Het Vrije van Sluis is geweest. De kosten die aan het opruimingswerk van de „Uilenspiegel” zijn verbonden blijken zo hoog dat pas nu de financiële kant van de zaak rond is. De „Uilenspiegel” begon in 1958 met de uitzendingen. Eigenaar van de pira tenzender was de Antwerpenaar Geor ge de Caluwe. Het schip werd voor de kust van Ostende buiten de territoriale wateren voor anker gelegd. Vooral in de kuststreken werden de uitzendingen veel beluisterd. Op 16 december 1962 werd de „Uilen spiegel” ten noordwesten van de zee- monding door storm op het strand van Retranchement gekwakt. Aan boord heerste een chaotische toestand. Door het vele water dat naar binnen was ge slagen werden apparatuur en de voor raden volkomen vernield. Vanaf die dag had Retranchement er een toeris tische attractie bij, die als alles naar wens verloopt dit jaar weer is ver dwenen. CINéTOL VERTOONT in zijn Polanski- serie „Repulsion” en „Cul de Sac”, Luxor heeft elke week een andere „wes tern” en Studio K vervolgt zijn vijf we ken Bergman met achtereenvolgens „Wilde aardbeien” (’58), „Het gezicht” (’59), „De maagdenbron” (’60), „Het oog van de duivel” (’60) en op de laatste twee dagen van de week „Als in een donkere spiegel” (’61). DEN HAAG. Nu meer dan 100.000 exemplaren van de eerste en de tweede langspeelplaat zijn verkocht met opnamen van „Corry en de Rekels”, zal dit gezel schap op 17 februari in Hilversum twee platina Ip’s ontvangen. Daar er ook meer dan 10.000 singles van de hit „Huilen is voor jou te laat” over de toonbanken gin gen krijgen zij hiervoor een gouden plaat je. HET RESULTAAT IS een verbijsteren de anti-oorlogsfilm geworden, een honend protest tegen alle valse deugden die de oorlog „verkoopbaar” moeten maken, een dehumanisering van de gevechtseenheid tot in het absurde. De kleine samenleving op de vliegbasis in de Middellandse Zee van waaruit de gevechtshandelingen in Italië moeten worden ondersteund, bestaat uit kleine, ijdele, hebzuchtige en domme mensen, de enigen die zich thuis voelen in de waanzinnige situatie. Heller en Nichols werken met hyper bolen, hun figuren zijn karikaturen van mensen, maar karikaturen die meer op mensen lijken dan de mensen zelf, zoals dat ook bij grote spottekenaars als Dau mier gebeurt. „Catch 22” laat zich met „Mash” vergelijken, alleen „Mash” is niet zo doortrokken van zwarte en treurige humor als de film van Nichols, bevolkt door onvergetelijke figuren die straks in het spraakgebruik zullen blijven voortle- ven en die gestalte krijgen door spelers als Alan Arkin (Yossarian), Orson Wel les, Jon Voight (als de profiteur Milo Minderbinder), Martin Balsam en Richard Benjamin. Zij spelen tot in het waanzin nige de waanzin van de militaire bureau cratie, de onmacht van de godsdienst (verpersoonlijkt in de schuwe legerpries ter Anthony Perkins) en de naïviteit van vaderlandsliefde (aandoénlijk vertolkt door de zanger Garfunkel in gesprek met de Franse acteur Dalio die een cynische Italiaanse meedraaier speelt). Hun aller samenwerking heeft een rijke en com plexe protestfilm tot stand gebracht die de Nobelprijs voor de vrede verdient. CHARLES BOOST Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak ('V'} afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. VERDERE PREMIèRES in Amster dam zijn o.a. te vinden in Rembrandt- plein Theater, waar het hier al eerder besproken „The Liberation of L. B. Jones” van William Wyler is ingezet en in Kriterion, waar „De hand”, een grie zelfilm met pretenties van Henri Glaeser met in de hoofdrol Nathalie Delon zijn vertoningen is begonnen. Wyler’s film gaat over de nog steeds voortdurende rechteloosheid van de neger in het Mid- den-westen van Amerika, waar een poli tieman zijn verhouding met de vrouw van een rijke neger via moord op de echtgenoot tracht te camoufleren. Jam mer genoeg verliest de regisseur zich in zijn ijver om de gerechte zaak der ne gers te verdedigen in gruwelijke en on geloofwaardige argumenten die de ge stelde kwestie meer kwaad dan goed doen. IN CITY EEN wildwest-parodie van Burt Kennedy, „The dirty Dunges Ma gee”, die als hoogste troef de aanwezig heid van Frank Sinatra kan uitspelen, maar overigens niets meebrengt om het partijtje poker te winnen. Opnieuw, als in „The Cheyenne Social Club” en an dere olijke „westerns” spelen de meisjes van plezier uit een centraal gelegen, krullig en rijk-geornamenteerd bordeel een voorname rol in de intrige die ver der ook niets nieuwers weet aan te dra gen dan een eindeloze vete tussen de kleine schurk Magee (Sinatra) en de plaatselijke sheriff (George Kennedy) die een zo mogelijk nog grotere schurk blijkt te zijn. Weinig origineels dus nog minder echte humor bij deze routine drijvende „Dunges Magee”. Joseph Heller vloog als „bombardier” in een B-25 boven Avignon toen hij ont- detke, dat zijn piloot overvloedig bloedde uit een granaatwond. De herinnering aan dit gruwelijke incident bleef Heller zo bij. dat het vijftien jaar duurde vóór hij weer in een vliegtuig plaatsnam. Het voorval zelf komt als een zich herhalende nachtmerrie vier- of vijfmaal terug in de film, overbelichte fragmenten die de handeling even onderbreken als een ge dachte die je niet kwijt kunt raken. In tegenstelling tot Remarque die zich in „lm Westen nichts Neues” van een realistisch-noterende stijl bediende, voert Heller zijn aanval op de oorlog uit met de wapens ironie, zwarte humor en over drijving. In zijn oorlog is alles mogelijk, zijn handelende figuren zijn dom, wreed, naïef of hebzuchtig, de enige held is de doodsbange Yossarian, die alle mogelijke moeite doet om afgekeurd te worden voor actieve dienst. Hij wordt bij die po gingen gedwarsboomd door „catch 22”, paragraaf 22 van het dienstreglement dat ongeveer luidt: Iedereen die uit dienst wil is normaal, bijgevolg is iedereen die zegt dat hij te krankzinnig is om te blij ven vliegen, zo normaal dat hij er mee door moet gaan”. Van dit soort kwasi-logische sluitrede- nerigen en oeverloos langs elkaar heen gepraat zitten boek en film vol en zowel de schrijver als filmregisseur Mike Nichols maakt het aannemelijk dat in de absurde oorlogsomstandigheden alleen maar zó geconverseerd kan worden. Ge zond denkende en zinnig pratende men sen zijn niet denkbaar op een luchtbasis, zoals in „Catch 22” wordt beschreven, ze genomen. In het eerste kwartaal was de luisterdichtheid voor Hilversum 3 5,6 percent en voor Radio Veronica 6,4 percent. In het tweede kwartaal waren deze percentages resp. 5,4 en 5,8 en in het derde kwartaal 6,7 en 5,0. Een ën ander blijkt uit het kijk- en luisteron derzoek over het vierde kwartaal van het Bureau Intomart te Hilversum, dat is uitgevoerd in opdracht van de NOS. De stijging van de luisterdichtheid van Hilversum 3 in het laatste kwar taal van 1970 deed zich vooral voor tus sen 14.00 en 17.00 uur, in welke perio den onder meer het sportprogramma „Langs de lijn” van de NOS en de pro gramma’s „Arbeidsvitaminen” van de AVRO en „KRO op drie” werden uit gezonden. UTRECHT. De Algemene Nederland se Organisatie van Uitvoerende Kunste naars (ANOUK) is van mening dat Mi nister dr. M. A. M. Klompé de werk zaamheden van de Commissie Orkesten bestel doorkruist door haar verzoek aan de toonkunstenaarsorganisaties adviezen over de herstructurering van het Neder landse orkestenbestel vóór 1 april te zen den aan de Raad van de Kunst die dan de minister voor 15 mei zal moeten ad viseren. In een brief aan de minister noemt de ANOUK deze werkwijze onaanvaardbaar, omdat ernstige afbreuk wordt gedaan aan de positie van de Commissie Orkestenbe stel en omdat daardoor een bredere werk wijze in feite teniet wordt gedaan. Op de minister wordt een dringend beroep gedaan de commissie haar onderzoek te laten verrichten. Minister Klompé heeft bij brief van 1 februari aan de Raad van de Kunst, met afschriften aan de ANOUK, KNTV, NTB en het Contactorgaan van Nederlandse orkesten, gezegd dat zowel artistieke als financiële overwegingen het noodzakelijk maken dat binnen afzienbare tijd beleids beslissingen voor de toekomst worden ge nomen over wat wordt genoemd de mu zikale uitvoeringspraktijk. De minister stelt dat de beslissingen hierover aan haar opvolger zullen moeten worden over gelaten. Haar streven is er blijkens de brief op gericht nog tijdens haar ambts periode de zaken zo voor te bereiden dat de nieuwe minister van Cultuur, Recrea tie en Maatschappelijk werk aan de hand van ter tafel liggende stukken zijn beleid kan bepalen. Om die reden is de orga nisaties verzocht hun adviezen voor 1 april in te zenden en is de Raad van de Kunst verzocht commentaar op die ad viezen te geven voor 15 mei. De hoogste luisterdichtheid per uur werd gemeten tussen 15.00 en 16.00 uur: 8,9 percent. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerst gehoor. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theol. Etherleergang. 9.35 Gym. voor de vrouw. 9.45 Muziek in vrije tijd. 11.00 Nws. 11.03 Denkend aan de dood (lez.). 11.15 Solarium. 11.55 Me dedel. 12.00 Zonder grenzen. 12.10 Uit Balans. 12.14 Marktber. Overheidsvoorl. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl. com mentaar. 13.00 Christian Science. 13.15 Vliegende schijven. 14.00 Veel plaatjes. 16.00 Nws. 16.30 Inzet. 17.00 Hiro maga zine. 17.30 Echolood. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 De Springplank. 19.30 Volksmuziek. 20.00 Verzoekplaten. 22.00 Hoorspel. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nws. 22.40 Goal23.55 Nws. Nederland II NOS': Wereldkamp. schaatsen heren. De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. E.O.: Diaconessenwerk (doe.) STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Met liedjes het land in. I Memorandum van een dokter. I Hier en Nu. Zaterdagavondzang. NOS: Journaal. *WW«A/VWWWIWWVWVWWWWWWVMWWWWW« MEN MOET BEDENKEN dat deze ver heerlijking of beter gezegd rechtvaardi ging van de dienstweigeraar in 1955 werd geschreven, kort na de Koreaanse oorlog. Het boek werd in die tijd dan ook slecht ontvangen door pers en publiek, raakte in de vergetelheid en werd pas heront dekt door de generatie, die zijn oproep voor de militaire dienst in het openbaar verbrandt en Yossarian als hun voorloper en inspirerend voorbeeld ging beschou wen. Er zijn nu tegen de 5 miljoen exemplaren van „Catch 22” verkocht en de film zal niet weinig hebben bijgedra gen aan de fantastische reeks herdruk ken die alleen al in 1970 gemaakt moes ten worden. Mike Nichols die met twee uiteenlo pende films, „Who’s afraid of Virgina Woolf” (met de Burtons!) en „The gra duate” (met Dustin Hoffman) interna tionaal naam heeft gemaakt, was in New York al lang een goede bekende door zijn Broadway-shows, in de jaren vijftig met Elaine May, satirische samenspra ken die verdere verbreiding via grammo foonplaten kregen. Daarna had hij succes als toneelregisseur met „Barefoot in the park”, „The knack”, „Luv” en „The odd couple”. Door de filmsuccessen kwam veel geld binnen, waarmee de onafhan kelijkheid verkregen werd om een on aantrekkelijk en haast onrealiseerbaar project als „Catch 22” onder handen te kunnen nemen. reprises („The Cincinnati Kid voor het 78ste weekend in Studio K!) is er weinig nieuws van het middernachtelijke front te melden. WOENSDAG VERTOONT het Filmmu seum een broemde film met Asta Niel sen, de laatste die zij onder regie van haar echtgenoot Urban Gad maakte, nl. „Vordertreppe-Hintertreppe” uit 1914. Aan de camera Karl Freund, die later beroemd zou worden door zijn camera werk voor zwijgende Duitse films als „Metropolis”, „Variété” en daarna een nieuwe carrière in Hollywood begon, waar hij o.m. de opnamen voor „The good earth” en „Key Largo” verzorgde om daarna in de anonimiteit te verdwij nen met routinewerk voor de TV. o.a. de Lucyshow. De tweede Nielsen-film heet „Das Lie- bes-ABC” een travestie-comedie onder lei ding van haar nieuwe regisseur Magnus Stiffer uit 1916. Donderdag weer een Roemeense première, ditmaal „Winter in vlammen” van Mircea Mursean uit 1965, een boerenopstand behandelend uit 1907 een eerste teken van naderende sociale revoluties in Oost-Europa. HILVERSUM De gemiddelde luis terdichtheid van de zender Hilversum 3 bedroeg in het vierde kwartaal van het vorig jaar 7,3 percent (1 percent komt overeen met 90.000 luisteraars). De gro te concurrent van Hilversum 3, Radio Veronica, kwam in die periode tot een luisterdichtheid van 5,7 percent. De luisterdichtheid van Hilversum 3 is het afgelopen jaar voortdurend toe- AMSTERDAM In de Amsterdamse Westerkerk zal dinsdag 9 maart de eerste Nederlandse uitvoering worden gegeven van het passie-oratorium van Johann Ernst Bach, een neef van Johann Sebastian Bach. De uitvoerenden zijn Karin Ostar (so praan), Martha van Kerkhoff (alt), Gerard Honig (tenor), Henk van de Brink (bas), Jaap Spigt (klavecimbel), Simon C. Jansen (orgel), de Chr. Oratoriumvereniging „Am- sterdam-Noord” en leden van een Phil- harmonisch Orkest. Dirigent is Willem Wiesehahn. VRIJDAG. Nederland 1. De KRO doet na de Fabeltjeskrant en het eerste jour naal weer een aflevering van Piste in haar vrijdagavondmenu. In het Hil- legomse Treslong komen weer bekende sterren uit de wereld van het zand en zaagsel in actie. Zo zijn er de konings tijgers van Siegfried Wiesner uit Duits land, een Deens fietsnummer van on gewone klasse, jongleurs, springers en niet te vergeten een Frans trapeze- nummer. Na het journaal van acht uur lachen met de tweede Johnny en Rijk show van dit seizoen voor de KRO. Bob Rooijens staat weer achter de techni sche specialisten. Als gasten zijn dit maal geëngageerd Liesbeth List, Les Humphry en zijn Singers, Enny Mols- de Leeuwe, Robert Sobels, Rudi Fal- kenhagen, Jaap Stobbe en Theo Pont. Brandpunt scheidt de grappenmakers van de Wrekers. Daarna alleen nog maar Frans Wijsen met zijn Riskante Kerk. Nederland 2. De fabel, het nieuws en dan de wekelijkse rubriek over politiek en parlement Ter Visie. Vervolgens brengt de AVRO tot acht uur de ru briek van Fred Hagenaar Verkeers beeld. Henk Stemmer zal de Renault 4 bespreken. Na het journaal trekken we naar Amerika, waar de High Chapar ral nog altijd in vol bedrijf is. Veertig minuten aandacht vervolgens voor het probleem van de kinderbe scherming. Daar is de laatste tijd nogal wat over te doen. Ook de AVRO heeft een uitzending gewijd aan Kinderen van de Rekening. Jaap van Meekren duikt nu nog eens dieper in deze ma terie en heeft een gesprek met enkele leden van de Tweede Kamer. Na dit zwaarwichtige en bepaald niet vrolijke programma krijgt Willem Duys meer dan een uur voor zijn 100ste Voor de Vuist weg. Na het laatste nieuws als sluitstuk van de avond nog Teleac. Les vier uit de serie Studeren. TERWIJL IN Calypso „M.A.S.H.” zijn 38ste week ingaat, brengt Tuschinski de langverwachte première van „Catch 22” die een super-„M.A.S.H.” genoemd zou kunnen worden, althans een oorlogs- satyre die een einde moet maken aan alle oorlogssatyres. Meer over deze fascine rende film van Mike Nichols naar de gelijknamige roman van Joseph Heller vindt men elders op deze pagina.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 19