Schilder schreef toneelstuk Vleeshals ’n rose sloopauto^salon wijzer CENTRUM SPEELT KWASTEN FILMS in Haarlem Bitterbal Herhaling Alchemist van Jonson V eisen Avondje rode boekje Holland* België concert in k Bk. 1 w b t VRIJDAG 12 FEBRUARI 1971 STUDIO REMBRANDT LIDO Oogje dicht De Bastaard Lady Godiva Prolongaties De verdoemden El Condor «JE V 7: - •cm en wordt J. HEIJER UIT VRIJDAGAVOND Roland Kabelitz (l.) Heinrich Henkel. Want dat is de bedoeling, vertelde ons Piet Zwaanswijk, die er hard aan het werk was met Taeke Henstra. Twee van de medewerkers aan het pro ject, want Jaap Hey, Gerrit van De idee is van Piet Zwaans wijk, die als bezitter van een oud Morris je tot de ontdekking kwam, dat auto en gezin een onafscheidelijk geheel zijn gaan vormen. Het is een soort huis dier geworden, waarover auto bezitters al even vertederd spre ken als sommige dierenvrienden over hun poedel. Dijk en Ted Dobson zijn er al evenzeer schuldig aan. HET RECITAL DOOR de zan geres Ans Philippo en Simon C. Jansen, dat zondag in het Con certgebouw gehouden zou wor den, is uitgesteld tot 7 maart. Pieter Zwaanswijk bezig aan zijn vermoeide lifter. operette In einer Kleinen Konditorei door de Hoofd- stadoperette. Op de foto een olijk onderonsje. seizoen voor het eerst opge voerd in Bazel. Er volgden in korte tijd produkties in Braun schweig en Keulen. Het stuk werd voor Centrum ontdekt door dramaturg Hans Roduin en vertaald door zijn collega Carel Alphenaar. Kabelitz, die het stuk zeer naar de zin van Henkel in Keulen regisseerde, werd door Centrum gecontrac teerd voor de regie. Op de eer ste de beste bijeenkomst met de spelers nam Kabelitz een kwast mee, het meest noodzakelijke requisiet van het stuk. Gedu rende de hele opvoering wordt er geschilderd. De spelers moes ten in twee maanden tijd de kwast leren hanteren als een echte schilder. Dit realisme was het doel van Kabelitz. Het begin van zijn loopbaan lijkt op die van Henkel. Hij werkte aanvankelijk als machinerepa- rateur en gediplomeerd mon teur voor hoogspanningsinstal laties. Maar studeerde niet de machinebouw, zoals het plan was, maar sociologie, psycholo gie en filosofie en later theater wetenschappen en een opleiding tot toneelspeler. Hij is regisseur en acteur bij de „Bühnen der Stadt Köln”. De hoofdrollen in het stuk worden gespeeld door Joan Remmelts en Jules Hamel. DE CHRISTELIJKE Orato rium Vereniging „Door Zang Vriendschap” onder leiding van de dirigent Henk de Ridder wil in oktober een uitvoering geven van het Gloria van Francis Pou lenc en van de Nelson-mis van Joseph Haydn. Een ieder die zingen wil is iedere dinsdag avond op de repetitie van deze COV welkom aan de Jansstraat 74 te Haarlem. Piet Zwaanswijk praatte er over met Jaap Hey, die altijd i n is voor een experiment binnen de culturele sector. Zo ontstond het plan voor een grote ten toonstelling, die moet bewijzen, dat de auto is betrokken geraakt in het totaliteitsbesef van de menselijke geest. Eénheidsbe- levingen van de ouderwetse soort waren processen tussen mensen onderling of mensen met de natuur, dan wel een liefdesverklaring aan het uni versum gericht. Met de auto kan het ook, ontdekten Piet en Jaap en al heel snel ook de vrienden kring, die nu al maandenlang zo hard bezig is. in het Electric Filmcentra aan de Bakenessergracht een film ver toond van de z.g. kritiese lera ren die het Rode Boekje voor Scholieren hebben samenge steld. Het boekje heeft furore gemaakt onder scholieren, ver ontrusting bij hun ouders en verontwaardiging bij leerkrach ten. Morgenavond kan er over gepraat worden. Anton Oskamp, een der leraren, komt een toe lichting geven en na de film is er discussie. Avond geschikt voor scholieren en hun ouders. AKE FALCK, een Zweeds filmer die hier enige naam heeft, hoewel we bui ten Bergman weinig uit Zweden te zien krijgen, geeft in „Vindingevals” („De hemel knijpt een oogje dicht”) een reeks momentopnamen van het boerenleven in zijn land omstreeks 1920 uitgewerkte portretten van typische figuren die in een kleine intrige gekarakteriseerd wor den. Het resultaat is een beeld van een nog al primitieve dorpsgemeenschap, waar we een mensenschuwe boerin tegenko men, maar ook een uitbundig levende zi geuner, een bigotte juffrouw die de char mes van de zigeuner niet kan weer staan en ook een nymfomaan meisje, er is een dorpsgek en een vrome domi nee en allen proberen iets te maken van het leven en op eigen manier zalig te worden. Regisseur Falck maakt er een zeer kleurige en levendige zedenschets van, die vergelijkbaar is met een geheel als „Dorp aan de rivier” met dit ver schil dat Falck er meer voor durft uit te komen dat erotiek een krachtig mee spelende factor is in het gedragspatroon van zijn sujetten. Zaterdagavond wordt in de schouwburg te Haarlem weer een opvoering ge geven van de uitstekende STUDENTENCABARET Bit terbal uit Utrecht, de winnaar van het in november 1970 ge houden landelijke studentenca baretfestival „Cameretten”, komt op zaterdag 13 en 20 fe bruari voor het voetlicht van Haarloheim, Smedestraat 23, Haarlem. Bitterbal is zo’n 7 jaar geleden ontstaan. Pas in 1969 „braken ze door”, toen Bitterbal op „Cameretten” reeds een der de prijs haalde. Het winnen van deze prijzen had een komeetach tige ontplooiing tot gevolg. Op treden in de schouwburgen van Zwolle en Arnhem en het Mic- kery theater, dat een goede pers opleverde. Cabaret Bitterbal (dat cabaret Zoete Broodjes gaat heten) heeft de teksten en de nuziek zelf gemaakt. De Utrecht se studentengroep bestaat uit Afke Bosselaar, Ruurd Das, Marten Geuze, Irene Hovingh, BEN JONSON IS een tijdge noot van Shakespeare, die hem al ras overschaduwde. Niettemin heeft ook Jonson stukken nage laten, die het spelen nog altijd waard zijn. Ook hij stelde zaken aan de orde, die actueel uitge legd kunnen worden. Dat heeft de Koninklijke Nederlandse Schouwburg uit Gent gedaan met „De Alchemist”, dat op woensdag 17 februari wordt op gevoerd in de Velsense stads schouwburg. „De Alchemist” speelt in 1610, het jaar dat er pest in Londen heerste. Johson neemt het boe renbedrog van alchemisten op de korrel, evenals het bijgeloof, snobisme en de hebzucht uit zijn tijd. Het stuk toont overeen komsten met het bekende „Vol- pone”, dat enige jaren geleden door Centrum Werd opgevoerd. De komedie wordt geregisseerd door Cas Baas, destijds een der oprichters van Puck. Het Gêntse gezelschap, dat vijf jaar oud is, wordt beschouwd als een der meest dynamische gezelschap pen in de nogal traditioneel in gestelde Belgische toneelwereld. De voorstelling wordt gege ven in de serie B van de Velser Kunstkring Voor Allen, maar er is nog genoeg plaats voor an dere belangstellenden. EEN SPAGHETTI-western met veel ge knal is „De bastaard van Dodge-City”. Hierin worden de lotgevallen geschilderd van een jongeman, die aan geheugenver lies lijdt. Hij is ontsnapt met enige ande ren uit een gekkenhuis in Dodge City. Na v.ele gevechten komt hij achter zijn ware identiteit. Het blijkt, dat hij een onecht kind is. Zijn halfbroer heeft hem altijd uit de weg willen ruimen. Maar halfbroer-lief komt tenslotte zelf om. In Frans Hals. BLANKE SI.AVINNENHANDEL als on derwerp van de film Lady Godiva, een Engels produkt met een onwaarschijnlijk verhaal. De hoofdpersonen dragen de twee pikante namen. Lady Godiva en Tom Jones, de 18e-eeuwse vrijbuiter. Maar ver der heeft dat weinig met de film te maken, die toont hoe een dame van goeden huize in een Amerikaans bordeel terecht komt. Net als de echte Godiva rijdt zij tenslotte naakt te paard waardoor haar grote vijand de dood vindt. In Roxy. FRANS HALS TOONT vrijdag- en za terdagnacht „Het spook van de opera”, niet de oer-versie maar een film uit de ja ren 50 met Herbert Lom en Heather Sears in de hoofdrollen. Luxor prolongeert „De non van Monza”. In Cinema Palace draait „De Avontu riers”, in de kindervoorstelling „Vier rak kers en een oude jeep” en in de nacht- voorstelling „Repulsion” van Polanski. Deze gegevens kwamen na het afsluiten van deze rubriek binnen, zodat een recen sie ontbreekt. Johan Koster en Leo Leeuw. De laatste neemt ook de pianobe geleiding voor zijn rekening. De begeleiding wordt aangevuld met een cornet en een cello. De Morris-importeur bleek geen interesse te hebben voor het project, hoewel het zonder meer de beste stand en stunt van de RAI zou zijn geworden. Anderen zagen er ook niet zo veel in, omdat er moeilijk ma quettes van tevoren konden worden getoond. Maar het con tact met de heer D. Schwager- mann van het Frans Halsmu seum loste de problemen op. Hij heeft met het eindprodukt. Of het kapitalisme oorzaak is van die vervreemding, wil Kabelitz niet onmiddellijk beamen. Ook in socialistische landen bestaat dat probleem, zegt hij, maar meent wel dat het socialisme meer mogelijkheden biedt om het op te lossen. Het stuk geeft overigens geen oplossing, maar Kabelitz meent, dat iedereen eigenlijk geregeld „Dreckarbeit” zou moeten ver richten. „Ik zou ’s maandags een brug moeten schilderen en de rest van de week mijn eigen werk doen”. Henkel gelooft, dat het mede beslissingsrecht voor de arbei der het probleem voor een deel zou kunnen oplossen. Maar dan moet er een solidariteit tussen de arbeiders bestaan, doch die ontbreekt. „Er is een vakbe- wustzijn. geen saamhorigheid als werknemer. De werkers zijn verplicht verantwoorde lijkheid voor elkaar te dragen. De vorming daartoe moet op school beginnen; in de bedrijfs- scholen moet sociaal-politieke discussie mogelijk zjjn, net als in de bedrijven”. Henkel heeft gemerkt dat de directies daar geen prijs op stellen. In Bazel, waar Eisen- wichser het eerst werd opge voerd, is geprobeerd via de be drijven arbeiders naar het stuk te krijgen. Daar kreeg men geen medewerking. Hier lijkt al hetzelfde het geval. De Hoog- ovensdirectie verleende geen medewerking; het lukt echter wel via NVV en NKV. ..KWASTEN” IS GEEN agi- tatie-propaganda-theater. Het stuk wil het publiek een spiegel voorhouden, aldus Henkel. En Kabelitz meent, dat „Kwasten” bij twee soorten publiek „werkt”. Het getrouwe schouw burgpubliek krijgt een blik in een voor hem „exotische we reld”, terwijl de arbeiders er zich zelf in herkennen, zo heb ben discussies naar aanleiding van het stuk in Keulen aange toond. Henkel en Kabelitz zijn beiden overtuigd van de beteke nis van theater voor de maat schappelijke bewustwording. Henkel meent, dat het theater geschikt gemaakt moet worden voor alle bevolkingslagen. Hij heeft daarbij bedenkingen te gen sommige theatervormen, die de eenvoudige toeschouwer verhinderen datgene te horen wat het stuk te zeggen heeft. „Als arbeiders soms een stuk gezien hebben, dan vertellen ze daarna hoe er een naakte vrouw in voorkwam of dat er twee kerels waren, die mas kers op hadden, maar ze zijn niet gaan nadenken”. En Hen kel en Kabelitz willen dat met „Kwasten” wel. HEINRICH HENKEL IS op het ogenblik bezig aan een een akter en aan een groot stuk, dat „Dwangarbeiders” zal he ten. Bovendien werkt Henkel met een collectief van 24 scho lieren. en jonge arbeiders dat in de afgelopen maanden negen korte stukken heeft geschreven. Zes daarvan worden opgevoerd in Frankfurt. Henkel hoopt voor elkaar te krijgen dat ook de uitvoering vorm krijgt in een collectief van spelers. „EISENWICHSER” werd dit kent zijn pappenheimers en heeft een vinger in de pap, die in de zgn. gemeentelijke expe- rimenteerpot op een laag pitje staat te pruttelen. De Vleeshal werd toegezegd, en een bedrag om materiaal aan te schaffen, waaronder vier sloop-Morrisjes. EN ZO IS HET dan gekomen, dat de verbaasde toeschouwer vanaf zaterdagmiddag in de Vleeshal zal kunnen zien, hoe diep de auto in het menselijk leven is doorgedrongen. Als symbool van die „eenheids- beleving” vindt u een plastic man als embryo in een Morris je, via een plastic navelstreng met de motor verbonden. Zijn echtgenote is zichtbaar zwanger van een speelgoedautootje. Een kunstgebit geeft via een band recorder autorijles en levens groot heeft Piet Zwaanswijk bijvoorbeeld het leven van een vermoeide lifter op het doek ge bracht. Gerrit van Dijk zorgde voor andere picturale evene menten en Jaap Hey bracht het zelfs voor elkaar om met de In zet van TNO in Delft hij is chemikus een autowrak met schimmels te doen begroeien, als ware het een grafmonument. Bij zo’n totale integratie mogen fo to’s, dia’s en film natuurlijk niet ontbreken en daar zorgden Taeke Henstra en Ted Dobson dan voor. Ze hebben overigens allemaal zoveel mogelijk aan eikaars toestanden meegewerkt, om een goed geheel te krijgen. Er zal nog veel meer te zien en beleven zijn, als we hier in het kort aanduiden. een voorproefje om zoveel mo gelijk mensen te verleiden om te gaan kijken naar een pro ject, dat binnen de Haarlemse wallen zeker uniek mag worden Vanaf zaterdagmid dag dus, gratis toegang. HEIN STEEHOUWER NAAR EEN EIGEN scenario behan delt de bekende Italiaanse filmer Luchi no Visconti ((de man die met „Ossessio- ne” in ’43 het neorealisme inluidde) de ondergang van een dynastie Von Essen beek van staal- en wapenfabrikanten, in wie men gemakkelijk de familie Krupp kan herkennen. Hij noemde zijn film „De verdoemden” er, gaf er als onderti tel „Götterdammerung” aan, daarmee doelend op het slot van Wagner’s Ring der Nibelungen”, geen opvallende zin speling voor een figuur die ook in de Italiaanse operawereld als regisseur een rol speelt. Zelfs is in de overdaad aan decor en sentimenten in de film gemakkelijk in vloeden van het muziekdrama merkbaar. „De verdoemden” bestaat uit een reeks persoonlijk verwikkelingen, familie-intri- ges en naar de buitenkant toe gecamou fleerde acties om de macht die tot aller lei heftige speelscènes aanleiding geeft en de film belast met een soms ondraag lijk teveel aan morbide verhoudingen en activiteiten. Als schouwspel is er wel het een en ander te beleven aan „De verdoemden”, die geplaatst is tegen de achtergrond van het opkomend nationaal-socialisme, wat dan weer aanleiding is om de schijn werpers te richten op de verachtelijke aspecten van deze beweging, die met „de nacht van de lange messen” (de nacht, waarin Rohm met zijn homofiele aan hang vermoord werd) gekarakteriseerd wordt. Ook binnen de familie Von Es- senbeck zijn de onderlinge relaties niet van perversie vrij te pleiten, zodat het geheel dat met moord en zelfmoord ein digt, wel een decadent beeld oproept van het Duitsland omstreeks 1930. Van de internationale „cast” noemen we Dirk Bogarde, Ingrid Thulin, Helmut Berger en Helmut Griem. HET IS EEN HEEL irratio nele bedoening, nu in de Vlees hal. Het heeft er de schijn van of de manschappen van een ga ragebedrijf en een schilders atelier samen de benedenver dieping hebben gehuurd om aan eikaars werk te gaan staan sleutelen. Een plezierige chaos is het, waar langzamerhand tekening in komt; een situatie, die tenslotte zal moeten resul teren (na maandenlange voor bereidingen) in een kolossaal werkstuk van de „Pink Morris Productions”. Aan generlei beurs staan de aandelen van deze produktie- maatschappij ingeschreven. De Kamer van Koophandel zal er evenmin weg mee weten. Het wordt ondergebracht in de cul turele sector, tegenwoordig een soort alleseter, de ludieke sa menspeler met de rest van de maatschappij. Het is een rest, die steeds kleiner wordt, nu alle mogelijke activiteiten, die vroe ger niet als cultureel werden beschouwd, hoogstens belen dend, bij de kunst zijn ingelijfd. MAAR NU TERUG naar de Vleeshal, waar evenals op straat het paard van vlees ii verdrongen, nu dus de auto prevaleert als „trouwe makker van de mens”. Het cabaret Bitterbal in actie. HEINZ HENKEL IS een Duitse gastarbeider in Zwitser land”, gediplomeerd schilder maar eigenlijk schrijver. Hij schrijft vanaf zijn vijftiende, omdat hem dat plezier ver schaft. De autodidact pleegde enige jaren terug een roman, maar ontdekte dat die voor het grootste deel bestond uit dia logen. „Ik denk in situaties en dialogen", zegt hij. Vandaar dat hij toneel is gaan schrijven. „Als ik begin, zie ik een situa tie voor mijn ogen, bijvoor beeld hoe een graafmachine op het toneel staat en zand op schept. Dan zie ik de ene ar beider opkomen, dan een ander. Ik zie hoe ze gaan schaften, hoe de een een sigaret opsteekt, wat de ander doet. En dan zie ik hoe het gesprek zich ont wikkelt. „De woorden komen vanuit henzelf”. En dan te denken dat Henkel weinig naar toneel pleegt te gaan, omdat hij er zich ver veelt en ergert aan typische toneelfoefjes. Zijn stuk .,Eisen- wichser”, dat onder de titel .Kwasten” volgende week woensdag bij de toneelgroep Centrum in de Haarlemse schouwburg in première gaat, heeft hij geschreven, mede bij wijze van protest tegen het „burgerlijke toneel”. Hfenkel ging op zijn 18e van huis in Bad Ems weg, werkte in Düsseldorf en Hamburg om in 1964 naar Bazel te gaan waar hij andermaal als schil der werkte. Hij is er blijven plakken, omdat zijn patroon een goedkoop huis voor hem versierde. Henkel’s eerste stuk werd „met belangstelling” gelezen maar verdween in een la. Zijn tweede, Eisenwichser, is in re cordtijd dit seizoen een inter nationaal succes geworden. Een zo groot succes, dat Henkel zijn schildersbaan op kon geven om zich helemaal aan de toneel- schrijverij te wijden. ,.Ik ben geen on-intellectueel”, ant woordt hij op de vraag, waar om hij intellectuele arbeid ten slotte verkoos boven handar beid, waarvan de wereld hem zo zeer bezig houdt. Een bedrijfsongeval op een Hamburgse werf, waar hij bui zen schilderde, zette hem aan het denken, over de christelijke moraal, het kapitalisme en de gevolgen daarvan voor de ar beidsverhoudingen en de ar beidsmoraal. Dat arbeidsonge- luk is terug te vinden in „Kwasten”. De twee hoofdper sonen, een oudere en een jonge schilder, die niets anders doen dan stompzinnig buizen schil deren, raken op een gegeven moment „high” van uit een lek ontsnappende gassen. In die hallucinerende toestand vraagt de jongste van de twee zich opeens af, wat er eigenlijk door de buizen stroomt en wat het eigenlijk met hem persoonlijk te maken heeft. „Dat is het keerpunt van het stuk”, aldus Roland Kabelitz. de regisseur van „Kwasten”, het uitbundige tegendeel van de ernstige Hen kel. ,.Het stuk gaat niet over ar beiders, maar over de wereld van de werknemer”, zegt Ka belitz. een wereld waarin de werker geen enkele verhouding GEMAAKT DOOR DE Engelsman John Guillermin, geproduceerd door de Ame rikaan Andre De Toth en met de muziek van Fransman Maurice Jaré is „El Con dor” niettemin het type geworden van de Italiaanse „western”, veel geweld, veel doden en een behoorlijke dosis sex. Hoofdpersonen in deze intrige van een overval op een zwaar bewaakt fort vol goud midden in de Mexicaanse woestijn zijn de neger John Brown en de uit Ita liaanse wildwestfilms bekende, maar al in „High noon” spelende Lee van Cleef. Zij zijn de „plotters” en zij worden bij hun plannen gesteund door een stel Apachen die het fort overvallen. Dat het basisverhaal onzinnig is, weet regisseur Guillermin handig te verbergen achter veel spanning, actie en sensatie. CHARLES BOOST HET POPULAIRE concert van opera- en operettemuziek dat enige weken geleden in Schalkwijk werd gegeven, wordt herhaald op donderdag 18 fe bruari en weer in de zaal van de hervormde kerk aan de Oos- tenrijklaan 77. Elisabeth Fictoor, Ellerus Uniken, Liesbeth Vlie- lander, Gerard van Eyk en Frans Landmeier zingen frag menten uit Tosca, Aida, Caval- leria Rusticana, Der Zarewitsch en Paganini. De muzikale lei ding heeft Herman Blitz. Er is nog een beperkt aantal kaarten te krijgen aan de zaal, telefoon 314964. Behalve het pianoconcert staan op het programma een fantasie op twee Ange- vijnse volksliedjes van de Belg G. Lekeu, de Hol landse Rhapsodic van G. Boedijn, de ouverture voor „In de gekroonde leerse” van Steffaro, de ouverture „Cyrano de Bergerac” van J. Wagenaar en een concert voor piccolo en tuba van Louis Toebosch met als so listen Jef Bröcheler en Cees Luttik. Jean Claude Vandeneyn- den is een jonge Belgische pianist die vanavond met het Noordhollands Philhar- monisch Orkest het tweede pianoconcert van J. Absil, een Belgisch componist, speelt in het Haarlems Concertgebouw. Het is een concert in de populaire serie van het N.Ph.O. en bestaat uit Belgische en Nederlandse muziek. Het zelfde programma werd dinsdag in Beverwijk ge geven. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9