Zoektheater
gaat open
koor
Gouden
Ayla speelt
FILMS
Haarlem
Haagse
Vriend
Antoine
in
'wl
Nationaal
Jeugdorkest
De Jantjes
Amatikwartet
Een echte
Jeroen Bosch
Mannenkoor
in Hoofddorp
Hugo Grotms
Letteren
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1971
De avonturiers
Lawrence van Arabic
CINEMA PALACE
FRANS HALS
LIDO
STUDIO
REMBRANDT
Psycho
T axichauffeur
De wraak van Gwangi
lil
P. ZWAANSWIJK
f-W?’ v
Een schilderij van Jeroen
Bosch.
„Carmina Burana” en opnieuw
die van Bachs Weihnachtsorato-
rium in het bijzonder genoemd
mogen worden.
UIT
VAN ALFRED HITCHCOCK wordt in
Studio de film Psycho hervertoond. Een
film die destijd- noga] opschudding ver
oorzaakte wegens de uitgebreide verfil
ming van de sadistische moord op een
zich douchende vrouw. Anthony Perkins
en Janet Leigh spelen de hoofdrollen Het
is een knappe thriller met een noga] sim
plistische psychologie
ROOD EN PAARS en zil
ver, schouwburgachtige kleu
ren haast, schemeren je te
gemoet in het Bavogebouw
in de Haarlemse Smedestraat.
Rondlopend door het gebouw
nooit geweten dat het nog
zoveel onvermoede ruimtes be
zat struikel je over de verf
potten. Maar zaterdag zijn die
weg. dan moet alles klaar zijn.
Zaterdag gaat het „Zoekthea
ter” open. Daarmee is Haarlem
een cultureel-creatieve ruimte
rijker, met ongekende mogelijk-
gehjkheden
ZATERDAG 20 februari 1971
om 20.00 uur geeft het Hoofd
dorps mannenkoor „Zang en
Vriendschap’ een concert in de
aula van de technische school
aan de Hoofdweg. Medewerking
aan deze uitvoering wordt ver
leend door de alt Chrisje van
der Putten en de trombonist
Gerrit van Slooten. Dirigent is
Marinus Metz.
wijzer
LIDO IS de bioscoop waar de grote kas
successen van de laatste jaren worden
herhaald. Nu is er „Lawrence van Arabië”
terug te zien, het epos over deze zeer
merkwaardige Engelsman die een rol van
betekenis wilde spelen aan de kant der
Arabieren in de strijd van de Engelsen
tegen de Turken in de eerste wereldoorlog.
We zien in deze fraaie spektakelfilm de
knappe Peter O’Toole als een romantische
held, het tegendeel van de echte Lawrence
die een lelijk mannetje was. De beroemde
regisseur David Lean doet moeite ook enige
persoonlijke motieven van deze Lawrence
in bedekte termen te suggereren
CARRY TEFSEN is een van de
sterren in „De Jantjes”, de on
verwoestbare Jordaan-musical
van Herman Bouber, die door
Beppie Nooy weer van de plan
ken is gehaald. Het stuk met de
vele bekende liedjes (van Louis
Davids, Rido en Jan Nooy),
wordt vrijdag, zaterdag en zon
dag in de Haarlemse schouw
burg opgevoerd. Bep Nooy sr.
speelt er een belangrijke rol in
als Na Druppel met als tegen
speler Albert Mol als Mop, twee
drankzuchtige zwervers.
Op een kasteel te Beieren zijn
een aantal Parijzenaars bijeen
om het testament te horen van
een overleden toneelschrijver.
Het zijn z’n vrienden, zijn
vrouw, zijn maitresse en zijn
eerste vrouw en nog wat per
sonages. Zij praten over de do
de en over hun verhouding tot
hem. Na de pauze zien wij de
zelfde mensen terug, maar dan
als een groep toneelspelers die
in het kasteel het stuk zullen
repeteren dat wij voor de pauze
hebben gezien. De toneelschrij
ver, die in het eerste deel dood
is, zal in levende lijve zelf het
stuk regisseren. De repetitie
Vrijdagavond concerteert het
Amati-kwartet in het Bever-
wijkse Micro-theater
Het brengt een zeer gevari
eerde avond kamermuziek met
werken van Wolfgang Amadeus
Mozart, Bela Bartók en Jo
hannes Brahms.
Het kwartet, dat al drie jaar
Mejuffrouw Erduran komt uit
Istanboel, begon als vijfjarige
aan de vioolstudie, studeerde al
op haar tiende aan het Parijse
conservatorium en vervolgens
bij Galamiam en Zino Frances-
catti in New York. Daar begon
ook haar internationale carrière.
In 1956 studeerde zij bij David
Oistrakh in Moskou
Het concert van het Noord-
hollands Philharmonisch Orkest,
waaraan Ayla meewerkt, begint
met het tweede Brandenburgs
concert van J. S. Bach. Na de
pauze speelt het orkest „Le
Tombeau de Couperin” van
Maurice Ravel, die deze com
positie als een eerbetdbn aan de
oude meester Couperin toonzet
te. Besloten wordt met „Két
Kép” van Bela Bartók, een werk
dat nog niet eerder in Haarlem
is uitgevoerd. Het is een vrij
vroeg werk van Bartók (opus
10); het werd gecomponeerd in
1910. Ei is een karakteristieke
wisselwerking tussen chromatiek
en de totale melodie van het
volkslied, met elementaire rit
mische krachten. Het is voor
Bartók het begin van een eigen
stijl in een nieuwe techniek.
Ida Wasserman (IJ en
Anny de Lange in „Vriend
Antoine”.
OP ZONDAGMIDDAG 21 fe
bruari komt het Nationaal
Jeugdorkest, dat zo men weet
beheerd wordt door de lande
lijke vereniging „Jeugd en Mu
ziek” en dat financieel vorstelijk
gesteund wordt door Oscar van
Leers Vaten-industrie te Am
sterdam, om 15 uur in de Ge
meentelijke Concertzaal een
concert geven. Tien jaar geleden,
op 6 januari 1961 heeft dit
orkest eveneens een bezoek aan
de Spaamestad gebracht voor
een programma onder leiding
van Nico Hermans De Haar
lemse afdeling van „Jeugd en
Muziek’ bestond op dit tijdstip
nog geen drie maanden.
Het Nationaal Jeugdorkest
wordt 'gevormd door jonge in
strumentalisten, woonachtig in
alle provincies van ons land.
Gevorderde amateurs en vak-
leerlingen kunnen een plaats
krijgen in dit orkest, dat een
symfonische bezetting heeft.
AYLA ERDURAN is een
Turkse violiste, wier vertol
kingen nogal wat critici tot
enthousiaste superlatieven
heeft gebracht. „Fabelachtig-
fluwelige klankproduktie"
adembenemende innerlijke be
wogenheid”, luisterrijk en vol
muzikale veerkracht". En ga
zo maar door. Ayla is vrijdag
avond in het Haarlemse con
certgebouw te horen in het
tweede vioolconcert van Proko-
fieff, een romantisch virtuoos
werk.
VANAF DE OPRICHTING in
1957 is Nico Hermans dirigent
van het grote ensemble, dat door
concerten in Nederland en daar
buiten, onder andere te Brussel,
Wenen, Bremen, Milaan, Oslo en
Warschau bekendheid gekregen
heeft. Voor het eerst in zijn
bijna vijftienjarig bestaan zal
het Nationaal Jeugdorkest op
zijn concert van zondagmiddag
behalve door zijn eigen dirigent
ook geleid worden door een gast-
dirigent: André Kaart.
De ouverture „Semiramis” van
Gioachino Rossini de Miniatu
ren vooi groot orkest van Nico
Hermans en het Concert voor
twee piano’s en orkest van
Francis Poulenc zullen vóór de
pauze onder André Kaarts di
rectie worden gespeeld.
Na de pauze zal Nico Hermans
de uitvoering van de tweede
Symfonie van Johannes Brahms
leiden. De twee solisten in het
concert van Poulenc zijn de
jonge pianisten Piet Kostense
en Hans Bruin.
Piet Kostense, geboren in 1949
begon al vroeg, op zes-jarige
leeftijd, met pianospel. Later
kreeg bij les van Gerard Vlake
en daarna van Piet Vincent. Hij
concerteerde reeds met het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest en gaf ook recitals. Sinds
1967 studeert hij wiskunde aan
de Universiteit van Leiden.
Hans Bruin is afkomstig uit
Alkmaar, waar hij in 1944 ge
boren werd. Hij was leerling
van de pianist-pedagoog Jan
Couvée. die hem opleidde voor
het staatsexamen voor muziek,
waarvoor hij in 1968 slaagde.
Sindsdien krijgt hij les van
Piet Vincent, oud-directeur van
de Muziekschool van Toonkunst
te Haarlem. P Z.
„HUGO DE GROOT en zijn
vrienden” vormen het onder
werp van de lezing die de ver
eniging „Haerlem” op woensdag
24 februari organiseert in de
aula van de Gerhardschool aan
de Raaks De lezing wordt ge
houden door dr. C M Schuiten
die werkt aan het Grotiusinsti-
tuut te Den Haag en een studie
maakte van de briefwisseling
die Hugo de Groot met verschil
lende tijdgenoten onderhield.
Men begint om 8 uur.
Peter (l.) en Adriaan
torium door dezelfde groep),
het kindertheater op zaterdag
en zondagmiddag. De enige
workshop van dit moment die
niet naar een produktie toe
werkt is het jazz-ballet van
Hannah de Leeuwe, die drie
cursussen leidt.
Enfin, kom 'ns kijken, loop
’ns binnen. Op het mededelin
genbord kun je alles te weten
Komen. Of bel eens: 320938. of
325712. Kom zaterdag. Geen
officiële opening, maar je wordt
direct met je neus overal bo
venop gedrukt. Haarloheim
(dat ook in het Bavogebouw
zetelt) toont cabaret Bitterbal,
om half negen komen Peter en
Adriaan (clownerie en mime)
daarna hoe laat weet je nooit
bjj die twee is er feest in
alle ruimtes, met Lime House
Seven en Dacreeche Wie er
niet meer bij Peter en Adriaan
in kan, kan altijd nog naar het
feest komen. I. C.
„THE ADVENTURERS” is de verfil
ming van een van de talrijke succesro
mans van Harold Robbins, de krachtoat-
ser van de Amerikaanse amusementslitte-
ratuur die steeds maar weer stoere man
nen uitdenkt, die meedogenloos door net
leven gaan, bezig zichzelf maatschappelijk
en erotisch te bewijzen. Dat gebeurt dan
in honderden pagina’s makkelijk leesba
re en tot de verbeelding sprekende ^ekst
en in dit geval in drie uur film vol ge
weld, luxe, playboys, mooie vrouwen en
Tuidamerikaanse revolutie.
Wat afwisseling betreft kan geen bezoe
ker zich dus bekocht voelen, in tegendeel
hij zal zich moeten inspannen de snel
wisselende handeling op de voet te vol
gen. Beter is het misschien dat hem dat
niet lukt, waardoor hem ook de vele
onwaarschijnlijkheden zullen ontgaan die
Robbins of, in het geval van de film,
regisseur Lewis Gilbert hem voorzetten.
Hoofdpersoon in dit avontuurlijke ira-
ma dat zich afwisselend in de denkbeel
dige óuidamerikaanse staat Corteguau en
in Rome afspeelt, is Dax Xenos (gespeeld
door r’° mistroostig kijkende Joegoslavi-
vi he acteur Bekim Fehmiu) die in zijn
jeugd bijna lijfelijk de revolutie in zijn
land heeft meegemaakt en daarna als
zoon van de ambassadeur van Corteguau
in Rome in een luxe-omgeving snel tot
lieveling der vrouwen opgroeit. Maar zijn
jeugdervaringen hebben hem somber en
gevoelloos gemaakt tot het verre vader
land em na de zoveelste revolutie oept
en hij met een verbazingwekkend idea
lisme en een niet minder opzichtige dosis
naïviteit slachtoffer wordt van de intri
ges, die ter plaatse zijn blijven voort
woekeren
Wut voor de westerse toeschouwer
waarschijnlijk moet betekenen, dat er
geen toekomst is voor al die rumoerige
Zuidamerikaanse staten, denkbeeldig of
echt bestaand als ze geen dollars en an
dere steun van hun noordelijke broer wil
len accepteren In Cinema Palce
LOUIS DE FUNÈS als Parijse taxi
chauffeur, die met zijn familie op vakan
tie wil naar Spanje en daar dolle avon
turen beleeft. Een stokoude maar
lachenswaardige Funès-film
EEN RONDTREKKEND openluchtcir
cus ziet zijn zorgelijk bestaan aanzienlijk
verbeterd als het via een klein model,
drietenig paardje en een bijgelovige zi-
geunervrouw een moeilijk toegankelijke
vallei ontdekt waar zich nog allertei
voorwereldlijke dieren ophouden. Wat kan
een circus dat op kermisattracties uit is,
zich beter denken dan een dergelijke
voo raadschuur van bijzondere en nog
nooit in levende lijve vertoonde exempla
ren uit een eeuwenoude fauna.
Een van de monsters die door de aeb-
zuchtige directeur naar de „beschaafde”
wereld wordt gebracht is Gwangi, ren
allosaurus (dus dan weet je 't wel) die
juist voor hij aan een vol circus getoond
zal worden losbreekt en het stadje, waar
opgetreden wordt, in paniek brengt. In
een vuurzee gaat het ondier tenslotte ten
onder, na veel slachtoffers te hebben ge
maakt.
Wie plezierig wil griezelen, moet zeker
eens gaan kijken naar „The valley of
Gwangi” hier „De wraak van Gwangi"
geheten Het trucwerk is goed, de anima
tie van de gevaarlijke monsters geloof
waardig en met de massaregie die roor
de aannemelijkheid van een paniek nodig
is, weet regisseur James O’Connolly ver
rassend goer raad In Frans Hals.
CPAoTfc qoncjq’
mislukt en het stuk eindigt
weer in dezelfde trant als het
begonnen is en krijgt een slot
als in „De Kersentuin” van
Tjechov.
Joris Diels heeft het stuk
(zoals gebruikelijk voor de
stukken van Anouilh bij de
Haagse Comedie) geregisseerd.
Ida Wasserman speelt ’n prach
tige rol als een stokoude actri
ce, die voortdurend hatelijkhe
den zit te debiteren. Verder
doen mee Ko van Dijk, Paul
Steenbergen, Annemarie Hey-
ligers en vele anderen.
Een voorstelling die de to
neelliefhebber gezien moet heb
ben. J H.
DEZE WEEK is het vijftig
jaar geleden, dat Haarlems Ge
mengd Koor door de Haarlem
se dirigent Jan Booda en enkele
enthousiaste zangeressen en
zangers werd opgericht.
Jan Booda, in 1960 te Sant
poort overleden, was bij de op
richting van zijn koor twintig
jaar. Hij had als koordirigent
korte tijd enige ervaring ver
kregen bij de leiding van het
eveneens door hem gevormde
Haarlems Bach-ensemble. Als
dirigent van Haarlems Gemengd
Koor kwam Booda voor een om
vangrijke taak te staan, waar
hij, zoals later zou blijken voor
treffelijk op berekend was.
MET STOUTMOEDIGE ener
gie koos hij veeleisende werken
voor de concerten van het koor.
Tegen de ontzaglijk grote moei
lijkheden van deze composities
zag Booda niet op en zo kwa
men gedenkwaardige uitvoerin
gen tot stand van „Le chant de la
cloche” van Vincent d’Indy, het
Requiem van Verdi, van de pa
rodistische cantate „De Schip
breuk” van dr. Johan Wagenaar.
Genoemd moet nog worden de
schitterende uitvoering van
Psalmus Hongaricus van Zoltan
Kodaly, welk werk toen in het
Hongaars werd gezongen en
waarbij vele Hongaren in natio
nale klederdracht tegenwoordig
waren.
Grote bekendheid kregen de
traditionele uitvoeringen van
Johann Sebastian Bachs „Weih-
nachts-Oratorium” op de tweede
kerstdag. Aan de vijftigste uit
voering van dit oratorium hoopt
het tegenwoordige bestuur een
feestelijk accent te kunnen ge
ven. Verder zullen velen
zich nog de belangrijke
uitvoering herinneren van „La
vita nuova” van Wolf Ferrari in
mei 1959
Het was een glansperiode in
zijn bestaan, die het koor onder
Jan Booda’s leiding beleefde.
Daaraan kwam door de plotse
linge dood van de dirigent in
1960 een einde. Wie zou Booda
kunnen vervangen?
GELUKKIG DUURDE de tijd
van verweesd zijn voor het koor
niet lang. In september 1960
vond men in de Haarlemse
toonkunstenaar Anton de Beer
een nieuwe dirigent, die Haar
lems Gemengd Koor onder zijn
hoede wilde nemen Na ruim
tien jaar kan gezegd worden, dat
de keuze van Anton de Beer een
goed besluit van het koorbestuur
is geweest. Een hecht contact is
er gegroeid tussen de koorleden
en hun dirigent, en door dit
contact werden belangrijke uit
voeringen tot stand gebracht,
waarvan die van Carl Orffs
LUXOR PROLONGEERT „De non van
Monza” en Roxy „Lady Godiva” In Cine
ma Palace vrijdag en zaterdagnacht „Na
vajo Joe” over een Indiaan die de moord
op zijn dorpsgenoten zal wreken een Ita
liaanse western In Fran> HaK i wilde
engelen’’ een film over jeugdige motor-
duivels met Henri Fonda en Nancy Sina
tra als de sterren.
VANAF 21 FEBRUARI is er
op de tweede en bovenste ver
dieping van de Vleeshal een
monsterexpositie, „Scheppers
van de zevende dag” getiteld.
Het is een wedstrijdexpositie
voor amateurschilders in Haar
lem en omgeving.
De organisatie is in handen
van Henk Overduin van de af
deling Moderne Kunst van het
Frans Halsmuseum Om vele re
denen was hij zo bijzonder ver
baasd, dat het hem speet, dat er
op die momenten niemand aan
wezig was om opgemelde ver-
bazingen te schetsen, dan wel te
fotograferen. Het was dan ook
wel curieus, dat een schoolknaap
van een jaar of zestien zich
kwam melden met vier surrea
listische schilderijen „Hoe heel
je”, vroeg Henk Overduin. De
jongen bloosde en toen kwam
het er toch aarzelend uit: „Je
roen Bosch”. En het is waar. We
hebben naam en adres gecon
troleerd.
Rembrandt en Frans Hals zijn
overigens ook ruimschoots aan
wezig tussen de circa 1750 aan
gedragen werken, vervaardigd
door 331 inzenders. De Rem
brandts zijn dan kopieën, want
nog altijd spelen veel amateurs
leentjebuur bij grote voorbeel
den. Het overgrote deel is echter
origineel. De bedoeling is, dat zo
mogelijk van iedere inzender één
werk wordt opgehangen
De tentoonstelling is georgani
seerd samen met Haarlems
Weekblad, met het doel het z.g.
zondagsschilderen aan te moedi
gen. De jury bestaande uit D.
Schwagermann, Peter Lohr,
wethouder Geluk. Harriet Lau-
rey en Jan van Wensveen heeft
er een enorme kluif aan gehad.
Henk Overduin overigens nog
meer, want die was overdonderd
door het grote aantal inzendin
gen en al het werk dat aan de
schifting en het hangen verbon
den is Hij hoopt op een groot
succes. H. S.
,.We zijn een beetje in de
vergetelheid geraakt door al
het geverf en getimmer”, zegt
Toneelschuur-man Jan van
Galen. Alleen de insider wist
immers dat er tussen de rom
mel ook nog een paar work
shops draaiden en dat de
Schuur haar activiteiten voor
lopig verlegd had naar het ver
bouwen en vertimmeren.
Leerlingen van de Lieven de
Keyschool hielpen, Centrum
bood oude rekwisieten en ander
materiaal aan, de gemeente
legde de noodzakelijke voorzie
ningen. ..Maar de rest moest
allemaal betaald worden van
de activiteitensubsidie” zegt
Jan.
Wat er allemaal gaat gebeu
ren in het Zoektheater: toneel,
repetities, workshops, dë film-
schuur, de stencilschuur,, de
kresj (die bezig is uit haar voe
gen te groeien). Het Bavo-ge-
bouw kun je altijd binnen
lopen, je kunt er zomaar een
kop koffie gaan zitten drinken,
meedoen, kijken. luisteren,
praten.
Het Zoektheater; Jan: ..Al
lerlei toneelmogelijkheden, van
heel conventioneel tot ultra-
experimenteel”, De regisseur
Leonard Frank zal sommige
activiteiten begeleiden en ad
viezen geven.
Een inventarisatie van wat
er de komende weken gaat ge
beuren op toneelgebied: van
dinsdag twee tot en met zon
dag zeven maart „Baas boven
Baas” van Peter Handke door
Hans Dagelet en Wim van
Grijn van Centrum. Met een
openbare repetitie op 26 fe
bruari. De laatste week van
februari repeteert het tweetal
met regisseur Chris Nortier de
hele dag in het gebouw.
In maart (13 en 14) komen
ook Helmert Woudenberg (van
het Werktheater) en Joost
Prinsen (Stichting Amsterdams
Toneel) onder regie van Johan
Remmelts „Hoe groen is Julia”
spelen. Verder werken Toneel-
schuurgroepen aan projecten:
..Moratorium” van Claus, „het
Luxaflex-project”, de navol
ging Christi van Th. a Kem-
pis, Muzeton door de experi
mentele popmuziekgroep Da
creeche, Ót en Sien (na Mora-
ZATERDAG 20 FEBRUARI
houdt het koorbestuur van 15-17
uur in de bovenzaal van het
Gemeentelijk Concertgebouw
een receptie.
Op 13 maart volgt een feest
avond voor koorleden, dona
teurs en genodigden Het jubi
leumconcert zal op 9 februari
1972 gegeven worden, te zamen
met het koninklijk mannenkoor
„Caecilia”, dat hiermede ook
zijn jubileum het zal dan
vijfenzeventig jaar bestaan
hoopt te vieren. Voor dit concert
is in studie genomen „Le chant
de la cloche” van d’Indy.
DE HAAGSE COMEDIE
speelt maandagavond in de
Haarlemse stadsschouwburg
„Vriend Antoine” van Jean
Anouilh. De ondertitel van dit
stuk luidt „onvoldoende voor
liefde”. Het gaat over een to
neelschrijver, die meent dat hij
niet genoeg van zijn omgeving
heeft gehouden en deze niet
genoeg van hem. Bovendien
gaat het stuk over de werke
lijkheid van het leven en
Anouilh laat dat zien aan de
hand van de schijnwereld van
het theater. Het is een tamelijk
bitter zelfportret van Anouilh.
Het Amati-kwartet
bestaat, bestaat uit Jacques
Jacques Holtman studeerde
bjj De Clerq aan Amsterdams
Conservatorium, prix d’excel-
lence, le prijs kamermuziek-
concours Scheveningen; achter
eenvolgens concertmeester van
Kunstmaandorkest, Nederland
se Opera, Nederlands Balletor-
kest en Concerto Amsterdam.
Richard Kilmer studeerde bij
Knitzer aan Eastman School of
Music, Rochester N.Y. USA be
haalde Masters of Music de
gree, verder bij Grumiaux in
Brussel; was leraar viool aan
The Interlochen Arts Academy,
kwam vanuit Brussel naar het
Nederlandse Kamerorkest en is
sindsdien in Nederland geves
tigd.
Ton Wilmes studeerde bij De
Clerq aan het Maastrichts Con
servatorium, behaalde daar het
solistendiploma, waarna hij lid
werd van het Nederlands Ka
merorkest. en Benedetto Mar
cello.
Ben de Ligt studeerde bij
Van Leeuwen Boomkamp aan
het Amsterdams Conservato
rium. behaalde solistendiploma,
was achtereenvolgens 2e solo-
cellist in Nederlands Kamer
orkest, en le solocellist in het
U.S.O
Hedenavond wordt de veer
tiendaagse literaire avond in de
Waagtaveerne (hoek Spaarne-
Damstraat) verzorgd door de
kunstcriticus mevrouw Maud
Cossaar uit Hilversum en de
schrijver Dolf Verroen uit Den
Haag.
Mevrouw Cossaar is naast
literatuurcriticus voordrachts-
kunstenares en werkzaam bij
de radic Dolf Verroen schrijft
novelles, romans (Kans op ver
zoening en Geen chansons), ver
halenbundels, kinderboeken
(Sjoe en Piet) en gedichten. Ook
hij werkt bij de radio
ALVAST EEN NIEUWTJE
een van de beste Europese
folksingers van het moment, de
Schot Alex Campbell komt op
zondag 28 februari in de Waag
in Haarlem zingen Cobi
Schreijer heeft er voor gezorgd
dat hij uit Denemarken over
komt voor een optreden.