Amusementsfilms doen homofiel in hoofdrol Kloof tussen NOS en FILMS IN AMSTERDAM Functie van kunstbedrijven onderzoeken autonome omroepen InHotel-Restaurantv.Aken is u uit en thuis Sterrenkunde cursus van Teleac Werk van Titiaan bij Christies ter veiling Jerry Rix dingt naar Gouden Hert „BOYS IN THE BAND” EN „STAIRCASE” Radio zaterdag HILVERSUM I. Liedjesprogramma in sportsfeer TV zaterdag TV vrijdag T.V. vanavond VRIJDAG 19 FEBRUARI 1971 TIJDENS CONGRES NOGC Ivy Cultuur Maastricht Wild West „Wachten op Godot” door ziekte uitgesteld Genadeloze smeris BESPREEK TIJDIG AMSTERDAM De film in het algemeen, maar de Amerikaanse film in het bijzonder, ontdoet zich snel van de taboes en morele normen die de industrie zichzelf eens had opgelegd of die in de loop der tijden door keu ring en censuur waren voorgeschre ven. Toon, woordgebruik, onderwerp en situaties zijn in vergelijking bij vroeger zo radicaal veranderd in de film van het ogenblik dat bijna van een onbeperkte vrijheid bij de film makers kan worden gesproken, een vrijheid die in veel gevallen als een verrijking van de film en een verrui ming van zijn blikveld kan worden beschouwd. Nachtvoorstellingen Filmmuseum Stad en platteland vAAAAAAAAAAAAAAAAAAMAAAA. „en- 09.30 ADVERTENTIE Fonda blijkt niet veel beter dan zijn schurkachtige tegenstander. Richard Burton en Rex Harrison in ,The Staircase”. GEZELLIG INGERICHTE ZALEN VOORTREFFELIJKE KEUKEN PRETTIGE BEDIENING groepen bij elkaar te brengen en daar door meer mogelijkheden te scheppen voor de regionale omroep in ons land. 18.00 18.45 18.50 18.55 19.00 18.55 19.00 19.05 19.25 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.10 22.15 22.40 22.45 19.55 20.00 20.15 20.20 21.10 21.35 22 15 22.55 23.00 10.00 10.30 11.00 11.30 16.00 16.02 16.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 21.41 22.31 22.51 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.20 19.3C 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.45 22.30 22.30 23.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 VOOR UW HUWELIJKSFEEST RECEPTIES OF PARTIJEN 40-70-120 PERSONEN Baan 1-9-13, Tel. 324709-324365 Haarlem ER ZIJN DEZE WEEK een verras send groot aantal nieuwe films toege voegd aan de reeks eindeloze reprises als „Women in love", 4de maand in Al hambra. „M.A.S.H.” 39ste (en mogelijk laatste) week in Calypso en „Cotton co mes to Harlem” die het opmerkelijk lang (10de week) uithoudt in Nöggerath. Of bij dit lijstje van publieke successen ook „Catch 22” zal komen, laat zich nog niet voorspellen, hoewel de tweede week Tuschinsky (wat iets wil zeggen voor een theater dat zo snel en nerveus van programma wisselt) een belofte vooi de toekomst betekent. Wat nu de Amsterdamse premières be treft, het Leidseplein Theater heeft „Dia ry of a msd housewife” van Frank Per ry en met Richard Benjamin en Carrie Snodgress in de hoofdrollen ingezet, een film, waarover we onlangs schreven in verband met de Hollywoodse „trend” om een kritisch-ironische blikt e werpen op het z.g. geslaagde huwelijk in de z.g. betere kringen van de welvaartssamen leving. Nederlano II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Ter visie. VARA’ Charlie Brown, (tekenfilm). STER- Reclame. NOS: Journaal. STFR Reclame. VARA Mannix (serie). De Ombudsman. Kort en klein. Mensen en hun meningen. NOS’ Journaal TELEAC. Cursusinformatie Sterrenkunde. Nederland I TELEAC: Televisie bij het onderwijs (2). Wiskunde (7). En Francais ((7). Sterrenkunde ((1). Bouwen en wonen (3). NOS: Journaal. KRO: Klassewerk. Kinderprogr. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Filmrubriek. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Marcus Welby (serie). Brandpunt. Show met Frans Halsema. KRO-RKK: Lente in Steen. NOS: Journaal. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. E.O.: Van hart tot hart. Nader bekeken. Gespiegeld in Kerkeglas. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: De Caro] Burnett Show AVROSkoop. Kleine Carnaval. AVRO's Sportpanorama. AVRO’s Sportpanorama. Journaal. AMSTERDAM. Wegens ziekte van Lou Landré zal de voorstelling van „Wachten op Godot” door de Nederlandse Comedie vanavond in de stadsschouwbur in Amsterdam niet doorgaan. In plaats daarvan wordt „Vrijdag” van Hugo Claus gespeeld. Het huishouden-nieuwe-stijl komt ook, zij het meer zijdelings, ter sprake in „For love of Ivy”, waarin een familie met opgroeiende kinderen alles in het werk stelt om Ivy, de donker gekleurde dienstbode voor zich te behouden. Ivy is in de loop der jaren een onmisbare en alles regelende figuur in het gezin gewor den en de kinderen gaan zelfs zo ver dat zij een vriend voor haar gaan uitzoeken om haar aan huis te binden. Die vriend wordt Sidney Poitier, een niet helemaal brandschone exploitant van een speelhol dat hij ter camouflage in een rijdende verhuis-auto heeft ondergebracht. Daar het Ivy niet om een vriendje, maar om haar persoonlijke vrijheid te doen is, moeten er nog heel wat ruzies en misver standen uit de weg geruimd worden, voor er een enigszins bevredigend eind voor deze wat geforceerde comedie van Daniel Mann gevonden wordt. (Van onze correspondent) ZWOLLE. Het congres van de Stichting Nationaal Overleg voor Ge westelijke Cultuur over regionale om roepen is uitgelopen op een botsing van meningen tussen enerzijds verte genwoordigers van de RONO en de ROZ, regionale omroepen onder be heer van de NOS en anderzijds ver tegenwoordigers van initiatieven welke een regionale of lokale omroep nastre ven op grond van artikel 47 b van de Omroepwet. Dat houdt in een omroep los van de NOS. Op het gebied van de eigen omroep kan een groot verschil in wensen wor den geconstateerd tussen de vanouds uitzendende regionale gebieden met een eigen plattelandscultuur en de ste den. In de steden heeft men grote be hoefte aan een sterke autonomie. Men wil geen lokale omroep, die gebonden is aan de NOS. In het gebied waar RONO en ROZ nu al 25 jaar regiona le uitzendingen verzorgen leven veel minder bezwaren tegen een samenwer ken in NOS-verband. Vólgens voorzit ter C Egas van de conferentie van het NOGC bestaat er evenmin duidelijk heid over wat de inhoud zou moeten zijn van de regionale programma’s. „In de gewestelijke cultuurgedachte krijgt het eigene van vroeger nog sterk het accent. In stedelijke gebieden speelt steeds duidelijker de behoefte aan ge- meenschapsvormende activiteiten een rol.” De heer Egas acht het wenselijk dat voor het hele gebied van de regionale radio en televisie de eisen waaraan de programma’s moeten voldoen nader worden bezien en dat ze aangepast aan de behoefte van deze tijd opnieuw worden geformuleerd. Overigens was de heer Egas van mening, dat de stand punten van stad en platteland in we zen veel dichter bij elkaar liggen dan het op het eerste gezicht lijkt. Naar zijn mening is het de taak van de stichting, waarin de elf provnciale culturele raden samenwerken, beide Bellevue-Cinerama brengt een wildwest film vol onverwachte wendingen die door niemand minder dan Joseph L. Mankie- wicz is gemaakt, een vertrouwde figuur in de Hollywoodse filmwereld. Als tekst schrijver begon hij in 1929 zijn carrière, schakelde later over op de productie van films („Fury”, „The keys of the king dom”) en ging vervolgens betrekkelijk laat, hij was inmiddels 36 jaar oud, re gisseren. „A letter to three wives”, „All about Eve”, „The barefoot contessa”, „Julius Caesar” en „Cleopatra” werden zijn bekendste films. Het verrassende is nu dat deze voornamelijk „literair” aan gelegde filmer zich op 60-jarige leeftijd op de „western” gestort heeft. Als de butant in dit voor hem nieuwe genre, brengt Mankiewicz het er niet slecht af. Met Kirk Douglas als de schurk die de buit van een overval ergens in de woes tijn verborgen heeft en Henry Fonda als de geslepen sheriff die er alles voor over heeft om de bergplaats te weten te ko men weet de regisseur een boeiend kat- en-muis spelletje aan de gang te houden dat een verrassend cynisch slot heeft: digheid zo’n belangrijke voorwaarde is voor culturele leefruimte”. Belangrijke aandacht besteed de com missie verder onder meer aan de culturele infra-structuur. In de Maastrichtse bin nenstad zouden ontmoetingspunten moe ten komen geschikt voor allerhande acti viteiten, variërend var openluchttoneel en muziek tot politieke vergaderingen. NATUURLIJK LEIDT het breken met vroeger geldende regels en afspraken (waarbij „vroeger” niet meer dan kele jaren geleden” betekent) tot exces sen van uiteenlopend formaat, een on genuanceerd gebruik van vrijmoedige on derwerpen en getolereerd naakt dat dan menigeen weer verschrikt om hernieuwde of strengere keuring doet roepen, maar vermoedelijk is hier alleen maar sprake van een zichzelf regulerend verschijnsel dat op den duur to+ het bekende even wicht tussen vraag en aanbod zal gera ken, waarbij een grotere bewegingsvrij heid voor de serieuze filmer het voor naamste winstpunt zal blijken. TWEE ACTUELE FILMS die beide de homoseksueel tot hoofdpersoon van een drama maken, geven al enige aanwijzing in die richting. De ene is „The staircase,” die deze week zijn Nederlandse première in het Amsterdamse Rembrandtplein Theater beleeft, de andere is de binnen kort in ons land te verwachten film naar Mart Crowley’s toneelstuk „The boys in the band”. Trouwens „Staircase” is ook een bewerking van een theaterstuk, na melijk van het ook hier door de Neder landse Comedie gespeelde „De trap” van Charles Dyer. De films hebben méér gemeen, ze ge bruiken zowel de komische aspecten als de droeve en tragische kanten die aan het samenzijn van mannen kunnen zijn ver bonden en in beide richtingen ontstaat daardoor een ongewilde vorm van discri- Een soortgelijk thema n.l. dat van de gezagsdrager die in wezen op hetzelfde niveau opereert als de misdadiger, maar nu in deze tijd spelend vinden we bij Yves Boissot in zijn film „Un condé”, hier vrij vertaald als „Inspecteur Fave- nin, een genadeloze smeris”, die deze week te zien is in City. Michel Bouquet speelt de politie-inspecteur die de dood van zijn collega en vriend tijdens een vuurgevecht met onderwereld-figuren wreekt door even genadeloos als de gang sters op te treden, Geweld, chantage en moord in koelen bloede worden Favenin’s middelen om de misdaad in Parijs te be strijden. Een en ander levert een harde film met een onbehagelijke eindindruk op. In Rembrandtplein Theater tenslotte „Staircase” („De vrienden”) een ver filming van het ook hier te lande gespeel de toneelstuk van Charles Dyer door Stanley Donen, waarover meer op deze pagina. ER ZIJN DITMAAL verschillende in teressante reprises in het programma van nachtvoorstellingen te signaleren. Bio vertoont vrijdag- en zaterdagnacht om 00.30 „Morgan, a suitable case for treat ment”, de bizarre film van Karel Reisz met o.m. David Warner en Vanessa Red grave; Calypso brengt „Viva Maria” van Louis Malle met Brigitte Bardot en Jean ne Moreau; Cineac Reg. Breestraat pro longeert voor de llde week „Valley of the dolls”, de film over het gebruik (of misbruik) van tranquilizers” met Sharon Tate, de vermoorde vrouw van Roman Polanski en met Barbara Parkins, ster uit „Peyton Place”, en Kriterion heeft Jean Cocteau’s „Orphée” met Jean Ma rais en Juliette Greco uit een ver verle den opgediept. Voor de liefhebbers van de „western” brengt Cinétol „The unde feated” van Andrew V. MacLaglen met John Wayne en Rock Hudson en vertoont Rex „Will Penny” met Charlton Heston die zaterdagavond door Simon van Col- lem in zijn Avroscoop als acteur en mens belicht zal worden. Verder nog altijd „Wild Angels” van Roger Corman met Peter Fonda en Nancy Sinatra in Victo ria en „A grand Laurel Hardy Movie Show in de Old time movie club die ge durende de weekend-nachten in De Uit- kijk opereert. AFWISSELEND op woensdag en don derdag beëindigt het Ned. Filmmuseum zijn Asta Nielsen- en Roemeense film- serie. Van de Deense actrice wordt „Ham let” uit 1920, van de nieuwe Roemenen worden twee speelfilms, „De ochtenden van een verstandige jongen” uit ’66 en „De laatste nacht van de kindsheid” uit datzelfde jaar vertoond. „Hamlet” is interessant omdat regis seur Svend Gade daarbij uitgegaan is van de theoriën van de Amerikaanse his toricus Vining die stelt dat Hamlet een vrouw in travestie is geweest. Het was dus niet onlogisch om Asta Nielsen die inmiddels haar eigen productiemaatschap pij had opgericht, de titelrol in Shakes peare’s drama te laten spelen. „Hamlet” wordt voorafgegaan door een herhaling van de 30 minuten durende documentai re over de actrice en haar films die twee jaar geleden gemaakt werd en waarbij de toen 87-jarige Asta Nielsen nog aandeel nam in de regie. LONDEN. (AP) De volgende week zal er bij Christies in Londen een werk van de Venetiaanse meester Titiaan wor den geveild. Het is getiteld „De dood van Actaeon”, het werd in de 16e eeuw in opdracht van koning Philips II van Span je vervaardigd en is 1.75 meter hoog en 1.80 meter breed. De laatste tien jaai heeft het kunstwerk in de National Gallery in Londen gehan gen. Het was uitgeleend door erven van de graaf van Harewood, een neef van koningin Elizabeth. Men heeft nu beslo ten het te verkopen Men kan nog niet bij benadering zeggen wat de Titiaan zal opbrengen, maar het wordt vermoedelijk een enorm bedrag. In de kringen van Engelse kunstlief hebbers is men bang, dat dit schilderij naar het buitenland zal worden verkocht evenals dat met een portret van Ve lasquez kortgeleden is gebeurd. Op de re gering wordt druk ’ritgeoefend het niet zover te laten komen minatie, eenzelfde te nadrukkelijk accent op het uitzonderingsgeval dat men ook in films tegenkomt, waarin opgekomen wordt voor de rechten van de neger of van de jood. ER WORDT NIETS kwaads bedoeld na tuurlijk als in „Staircase”, de film over twee homofiele kappers van middelbare leeftijd, een dansje uitgevoerd wordt door Rex Harrison en Richard Burton, waar bij als extra komische noot het verbon den hoofd van Burton werkt die aan een haarziekte lijdt, maar het effect is hin derlijk komisch. „Een triest vrolijk ver haal” luidt de publiciteitsslagzin en dat klopt wel, want ook aan de tragiek van Nederland I NOS: Volkstelling 1971 De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER’ Reclame. NCRV’ Muz. rond Jake Holmes Sport - Dressuur Paarden. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Please Sir! (serie). Hier en Nu. Muzikale ode aan de zwemsport Farce Majeure. Psalter. NOS: Journaal. HILVERSUM. Morgenochtend begint Teleac met de uitzending van een cursus Sterrenkunde. In 14 weke- lijkse afleveringen wordt een elemen tair beeld van de astronomie gege ven. In de eerste aflevering wordt de sterrehemel die met het blote oog te zien is behandeld. Dan volgt het we reldbeeld. Ook aan de planeten, de zon en de sterren is telkens één afle vering gewijd. In de tweede helft van de cursus komen melkwegstelsels aan bod. Het beeld van ons eigen melk wegstelsel zal zowel optisch als ra- dio-astronomisch worden bekeken. De cursus is sterk visueel opgezet. Het produktieteam bestaat uit Hans Knap als regisseur, Wilke Schnell als regie-assistente, Hans Rosenberg als presentator en Chriet Titulaer als eindredacteur. De cursus is bestemd voor ieder die iets meer wil weten over het doel en de methoden van de Sterrekunde. Inlichtingen over de cursus en over het schriftelijk materiaal zijn ver krijgbaar bij Teleac, Postbus 2414, Utrecht. MAASTRICHT In Maastricht moe ten de positie en de functie van de ge vestigde kunstbedrijven (schouwburg, museum en orkest) opnieuw worden on derzocht. De vraag moet worden gesteld, of het billijk is dat zij voor een gering en vermogend deel van het publiek een groot deel van de publieke middelen op eisen. Dat zegt de commissie van advies voor opstelling van een cultureel beleids plan voor de gemeente Maastricht in een donderdag verschenen tussentijds rap port. Zolang niet vaststaat, aldus de com missie, dat de kunstbedrijven in staat en bereid zijn mee te werken aan de ver nieuwing van ie cultuur voor zoveel mo gelijk mensen, moeten hun uitgaven over een reeks van jaren worden bevroren op het huidige peil, zodat de toename van de geldmiddelen kan worden besteed aan nieuwe ontwikkelingen De verdeling der geldmiddelen moet in een verantwoord cultuurbeleid verander lijk zijn, zo zegt de commissie. De huidi ge gefixeerde verdeling over een aantal categorieën verhindert in feite de ont plooiing van een levende cultuur Een aanzienlijk percentage van de uitgaven voor cultuur zou een bestemming moeten krijgen, gericht op onvoorziene en actuele activiteiten en gebeurtenissen. „In de hervorming van het onderwijs ligt de sleutel tot een vernieuwde cul tuur”, aldus de commissie. Zij denkt hier bij ook aan taaicompensatieprogramma’s voor kleuters en jongste leerlingen van het basisonderwijs, omdat de „taalvaar- de ouder wordende en versleten rakende vriendschap wordt aandacht besteed, waarbij deze tragische kant extra dimen sie krijgt doordat ieder der beide man nen te maken heeft met een zieke en hulp behoevende moeder. Maar in wezen is hier geen verschil hoewel dit wel ge suggereerd wordt met het droeve afta kelingsproces in ieder mensenleven en in iedere onderlinge relatie, het „normale” huwelijk inbegrepen. DE UITZONDERLIJKE positie van de homofiel in onze „verlichte” samenleving wordt ook in „The boys in the band” be nadrukt. Destijds hebben twee toneelge zelschappen „Jongens onder elkaar” zo als het stuk van Mart Crowley hier is ko men te heten, gespeeld. Er was een Haagse voorstelling onder regie van Wim van Rooy (aan de hand van een verta ling van Dola de Jong) en een interpre tatie door Centrum, waarbij het stuk aan de Nederlandse (lees Amsterdamse) si tuatie was aangepast door Jan van der Wal. Niet helemaal ten onrechte heeft een Aktiegroep van het COC destijds in pamfletten die voor de schouwburg wer den uitgereikt, geprotesteerd tegen de voorstelling van Centrum die zij om schreef als „een avondje flikkers kijken.” IS HET INDERDAAD de bedoeling van schrijver en filmer om mee te werken aan de emancipatie van een minderheids groep in onze samenleving of kiezen zij het onderwerp vanwege zijn sensationele kanten. In het protestpamflet van de COC-actiegroep heet het „U krijgt een uitbeelding voorgeschoteld van karikatu ren van de homo, zoals de grote massa zich die voorstelt. De werkelijkheid van mensen die eten en drinken, liefhebben en leven zoals de grote massa, zult u niet zien.” „Jongens onder elkaar” geeft alle aan leiding tot dit verwijt. Een verjaardags feestje van een van de „boys” brengt een achttal homo’s bijeen die ieder op eigen manier hun „anderszijn” verwerkt hebben of etaleren. Onderlinge ruzies, ja loezie. extreme vormen van verwijfdheid zorgen voor kluchtige en dramatische hoogtepunten. De verschillende types zijn scherp geaccentueerd en worden soms tot caricaturen die de lachlust opwekken Maar )ok al zou er medelijden en be grip bij de toeschouwers worden opgeroe pen, dan nog blijft de vraag of toch niet juist het nadrukkelijke „anderszijn” dat stuk en film beklemtonen, niet het isole ment van de „groep” eerder vergroot dan vermindert. Maar goed, het probleem is aan de or de gesteld, een discussie misschien op gang gebracht en bij beide films is ze ker niet de opzet aanwezig een contro versieel onderwerp op goedkope manier aan de orde te stellen, al komen de res pectieve regisseurs, Stanley Donen voor „De trap” en William Friedkin voor The boys,” wel uit de amusementssector, wat achterdochtig stemt en kan blijken uit hun handig gemanoeuvreer met komische effecten. Zij hebben zich daarbij echter gehouden aan de originele teksten en waar zij voornamelijk van geprofiteerd hebben is van de vrijheid een onderwerp dat. wel op het toneel en in de litera tuur behandeld kan wo~den, nu ook in een film te verwerken, iets wat een paar jaar geleden niet mogelijk zou zijn geweest. Alleen door die gemeenschappelijke ge deelde vrijheid kan de film een gelijk waardige kunst worden. CHARLES BOOST politieke rubriek Ter Visie. Van de VARA daarna Charlie Brown en het kleine grut, de grappige Amerikaanse tekenfilmserie, waarin Charlie van avond als honkbalster optreedt. Aansluitend aan het tweede journaal Kiezen en Verliezen, oftewel een nieu we aflevering van Mannix. Vijfentwin tig minuten vervolgens met de Neder landse Mannix, de speurder en strij der tegen het onrecht, Ombudsman Marcel van Dam. Daarna Kort en Klein een verzameling korte schetsjes, klei ne liedjes en vermakelijke situaties voor 3 dames en 2 heren, namelijk Ida Bons, Carry Tefsen, Elsje de Wijn, Martin Brozius en Jeroen Krabbé. Koos Postema presenteert zijn Klein uur U mensen en hun meningen alvorens het laatste nieuws de aan dacht vraagt en Teleac informatie geeft over een nieuwe cursus sterren kunde die op stapel staat. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Klassieke muz. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Gew. muz. 8.30 Nws. 8 32 Voor de vrouw. 9.00 Theologische etherleer gang. 9.35 Gymn. voor de vrouw. 9.45 (S) Fanfare-orkest, koorzang. 10.15 (S) Cleveland Orkest 11.00 Nws. 11.03 Le zing. 11.15 Solarium. 11.55 Meded. 12.00 Zonder grenzen. 12.10 Uit Balans 12.14 Marktber. Overheidsvoorl. 12.16 Vast en zeker. 12 26 Meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12 30 Nws 12.41 Actualitei ten. 12.50 Buiteni commentaar. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 (S) P.M met veel plaatjes 16.00 Nws. 16.30 In zet. 17.00 Hiro Magazine. 17.30 (S) Echolood. 18.19 Uitz. A.R.P. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Musice rende dilettanten. 19.30 (S) Volksmuz 19.30 (S) Volksmuz. 20.00 Verzoekpl. progr. 22.00 'S) Kursief 22.25 Avond gebed. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal...! 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Z.O.: gevar. progr. 7.33 Van de voor pagina; 7.54 Deze dag. 8.00 Nws; 8.13 Actualiteiten: 9.35 Waterstanden; 10.20 Lezing. 10.30 (S) Zaterdag informatie. Om 11.00 Nws 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13.13 (S) Jongerenprogr, 14.30 (S)Jazz Magazine. 15.00 Frans-Duits-Engels. 16.00 Nws. 16.03 (S) Hobbyscoop. 16.15 (S) De Staalkaart. 17.55 Meded 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Lieve Tante Truus. 19.05 (S) Uit eigen huis. 19.30 Nws. 19.35 De Scala 1918-1926 20.05 (S) Ned. chansons. 20.30 Herin neringen van W Sandberg. 21.00 (S) Serenade. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Driester. 23.15 (S) Piggelmee. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.03 Verzoekplaten. 10.00 Nws. 10.02 Djinn. 11.00,12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)cast. 14.00 Nws 14.03 Nee, we noemen geen namen. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16 03 Sportshow. 17.00 Nws. Nederland 1. Voorafgaande aan het avondprogramma worden de volkstel- lers, dat wil zeggen de mannen en vrouwen, die de formulieren voor de 14e volkstelling volgende week moeten in vullen, geïnstrueerd. De fabel en het nieuws komen op dezelfde tijd als al tijd. Daarna 20 minuten van Jake Hol mes, de jonge Amerikaanse compo nist, die voor vele bekende sterren liedjes heeft geschreven. Hij treedt zelf ook op. In oktober bezocht hij ons land en de NCRV maakte toen opna men van zijn optreden. In Studio Sport een vervolg op de rubriek Dier en Vriend van begin deze week. Hanneke Sonnega en Nic Bo- gaart hebben kennelijk wat materiaal overgehouden. Daarvan maakten ze een documentaire over het africhten van paarden en over dressuur. Na het journaal van acht uur voor de tweede maal deze week een afleve ring van Please Sir. De tijd is hierna rijp voor de actualiteitenrubriek Hier en Nu, waarna een reeks artiesten on der de titel Hup Holland hup een ode gaan brengen aan de zwemsport. De medewerkenden zijn Ben Cramer. Dick Rienstra, Jerry Rix, Jaap Stobbe, Bram Biesterveld, Ciska Peters, Irene Lardy, Gonnie Baars en Ellis de Lief de. Barend Barendse stelt ze allemaal aan de kijkers voor. De eregasten uit de wereld van de zwemmerij zijn de jonge Amersfoortse zwemster Ankie Rijnders en haar oudere collega’s Iet Koster-Van Feggelen en Hannie Ter- meulen. Allemaal vriendelijke en po pulaire liedjes, af gewisseld door bab bels van Barend en zijn gasten. Farce Majeure vormt de brug van de hup Holland hup-liedjes naar Psal ter, waarin Cor Kee, orgel, Henk Kro ner, voordracht en de St. Augustinus Kantorij onder leiding van Frans Schouten in woord en toon de 101ste psalm uitvoeren. Nederland 2. Van de NOS de fabel, het journaal en de parlementaire en HILVERSUM. Jerry Rix zal Ne derland vertegenwoordigen op het vier de Gouden Hert Festival, dat van 1 tot en met 7 maart in Brasov in Roeme nië wordt gehouden. Aan het festival nemen 25 zangers en zangeressen uit 23 landen deel. Voor Nederland heeft in de internationale jury zitting Dick van Bommel, hoofd van de Afdeling Gevarieerde programma’s van de NCRV-televisie. Nederland heeft al twee maal een prijs op dit festival gewonnen. In 1969 kreeg Connie Vink het Bronzen Hert. De hoogste onderscheiding, het Gou den Hert dus, viel in 1970 ten deel aan Therèse Steinmetz, die als gevolg hiervan dit jaar als eregast is uitge nodigd en zich schaart onder een groot aantal bekende buitenlandse artisten, die buiten het festival om als gast op treden. Zij zingt op de gala-avond die het festival besluit liedjes uit haar Ne derlands, Frans, Engels en Roemeens repertoire. g

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13