Tragikomische afrekening
met machtspolitiek
voor
Prijs
Lenny Kuhr
Radio Blazers en Gaudeamus
in sterk gevarieerd concert
Breughel-feest
in Laren
Tilla Durieux
overleden
wl
Musical over Brei
Collectie Tessin
Keramiek-expositie
in Museum Fodor
„KONING JAN" NIEUWE STIJL
il! prentenkabinet
van Rijksmuseum
Ned. Opera brengt
herhaling twee
korte opera’s
Nieuw programma
menselijke relaties
in rollenspel
naar ons land
TV maandag
TV dinsdag
Radio dinsdag
T.V. vanavond
MAANDAG 2 2 FEBRUARI 1971
7
st
MATINEE OP DE VRIJE ZATERDAG
Gestolen schilderijen
weer terecht
Met Henk van Ulsen en
Liselore Gerritsen
Evangelische Omroep
groeit zeer snel
BW
IJ
i
Cirkels
„Honderd jaar
schildersdorp"
Dit is het recept:
Kaasfonduevan
Nederiandsekaas.
Tekeningen uit museum
van Stockholm
kAAAAAAAAAMMMMMMAAA/ü
r
g
it
t-
probeerd, maar toen ik het vergat
10.45
ADVERTENTIE
:n
in
1963 ge-
werk,
in
het
programma
:e
:e
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.25
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.55
22.45
22.50
22.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.50
22.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.45
21.35
22.20
22.45
22.50
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
21.56
22.46
22.51
18 45
18.50
18.55
19.00
19.05
1
L,
a
e
ii
k
e
n
r
n.
s
it
n
i-
n
1
r
i
5
3
1
S
r
i
a
t
jn
is
18
;n
;n
tn
>e
;n
in
i-
i.
n
r-
n
1-
n
‘1
ij
g
!t
C.
e
p
n
n
:e
f-
VENETIË (AP) De op 17 februari uit
het huis van Peggy Guggenheim gestolen
15 waardevolle schilderijen zijn zaterdag
avond door de politie gevonden onder een
dekkleed in de buurt van de spoorbaan,
juist buiten de stad.
Tot de gestolen schilderijen behoorden
werken van De Chirico, Ernst, Pollock,
Picasso, Lissitzky, Malevic, Moore, Brau-
ner, Leonor Fini, Baziotes en Tunnard.
wordt ter aanvulling van de tentoonstel-
en
het
AMSTERDAM. Het Radio Blazers
ensemble en het (Radio) Gaudeamus
Kwartet hebben zaterdagmiddag een ge
zamenlijk concert gegeven in de Kleine
Zaal van het Concertgebouw. De blazers
onder leiding van Hans Vonk zijn het
meeste aan het woord geweest, maar
de strijkers genoten de eer het concert
te mogen beëindigen. Dat hebben zij
grondig gedaan met een onmetelijk lang
stuk van de Poolse avant-garde compo
nist Witold Lutoslavski.
Jans moeder Eleonora en zijn schoonzus
ter Constance) of tegenover het bloed-
symbool in het decor van Frank Raven.
Het mag Van de Rest hoog aangerekend
worden dat hij deze uitersten in de op
voering heeft weten te gebruiken zonder
dat het geheel daardoor uiteen is geval
len.
yorkse Metropolitan Museum
heette „onbekende vrouw”.
voor”, zei Tilla naderhand, „Ik een on
bekende vrouw?”
Nederland 1
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Dier en vriend.
Zo Moeder, zo dochter.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
De regels van het spel (film).
Rollenspel
In liet voorbijgaan.
NOS: Journaal.
TELEAC: Sterrenkunde (1).
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS’; Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Kijken naar kinderen.
VARA: Coronation Street.
STER: Reclame
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Klatergoud '69
(cabaret).
Niemand wil vrede (III).
Theater of Stars (filmserie).
Achter het Nieuws.
NOS: Journaal.
TELEAC: EHBO (4).
Nederland I
en 14.00 NOS-NOT: School
televisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS'; Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Wij, Heren van Zichem
(feuilleton).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Carnaval.
(Eindhoven).
Brandpunt Special.
Paul Vlaanderen (serie)
NOS: Journaal.
TELEAC: Wiskunde (7).
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Kunstrubriek.
AVRO: TopPop.
STER: Reclame
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Peyton Place.
André’s Anders
AVRO’s Televizier Magazine.
NOS: Journaal.
TELEAC: En Francais - les 7.
1
der nog goede rollen onder meer van
Josephine van Gasteren (koningin Eleo
nora), Edmond Classen (Leopold van
Oostenrijk),' Sacco van der Made (spre
ker voor de burgers van Angers) en Huib
Broos (de Franse kroonprins). Maar de
zware rol van Constance, moeder van de
Engelse kroonprins Arthur, ging ver bo
ven de krachten van Camille de Vries.
En de regisseur heeft de geschiedenis en
de logica wel enig geweld aangedaan door
die zeventienjarige Arthur, al is hij dan
„een kleine speelbal van de grote poli
tiek”, te laten voorstellen door een pop
ter grootte van een zuigeling, waarvan
men in het slotbedrijf met enige verba
zing verneemt dat hij is omgekomen bij
een mislukte poging om zwemmend zijn
gevangenis te ontvluchten
Maar dat zijn vlekjes op een voorstel
ling die als geheel op hoog niveau staat
en tot de belangrijkste Rotterdamse novi
teiten van dit seizoen behoort.
SIMON KOSTER
Het Gaudeamus Kwartet, dat grote
roem heeft vergaard miet het spelen van
moderne strijkkwartetten, vond dit kwar
tet van Lu'toslasiki blijkbaar een peuleschil
want zij dankten voor het applaus met
een lichte neiging tot herhaling. Dat is
begrijpelijk want zij hebben zich tenslotte
kleurenblind gestudeerd op dit kwartet
van de 57-jarige Pool en dan is het sneu
als het uit is.
Zij hebben gevieren voortdurend zitten
plukharen en harrewaren en zij deden
mij denken aan vier ruziemakende kraan
vogels, die zo nu en dan in de rede
gevallen wrden door een zenuwachtige
kanarie dan weer leken zij vier rod-
dellende eekhoorns, die elkaar op een
basis van georganiseerd overleg, de vre
selijkste geheimen vertelden.
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG. Nog niet geheel vol
groeide plannen bestaan om de Ameri
kaanse musicalachtige produktie „Jacq
ues Brel is alive and well” naar
ons land te halen. Voor de hoofdrollen
zijn Henk van Ulsen en Liselore Gerrit
sen aangezocht. Voor beide andere rollen
zullen waarschijnlijk twee Amerikaanse
acteurs worden gecontracteerd.
De produktie, die volgens Henk van Ul
sen het best omschreven wordt als .mu
sicalachtige recital” en waarin door mid
del van gesproken en gezongen tekst het
werk van Jacques Brel an de orde komt,
zal begin maart door producenten Meer
burg en Hoffman en Van Ulsen worden
bekeken.
Op de vraag of Van Ulsen gelukig is
met Liselore Gerritsen aan zijn zijde,
zegt hij: „Ik zou niemand weten die beter
voor deze rol geschikt is.”
Behalve Nederland hebben Denemarken
en Frankrijk belangstelling voor de musi
cal.
„Koning Jan („König Johann"), to
neelspel in twee delen naar Shake
speare door Friedrich Dürrenmatt.
Vertaald door Gerrit Kouwenaar.
Nederlandse première bij het Nieuw
Rotterdams Toneel op 13 februari in
de Rotterdamse Schouwburg. Regie:
John van de Rest. Hoofdrollen: Eric
Schneider en Jules Croiset. Decor en
kostuums: Frank Raven. (Recensie van
de voorstelling van 19 februari te
Rotterdam).
zodat ze wel rekening met de ander
moeten houden. Als commentator
treedt op Ad Hazewinkel.
In het voorbijgaan sluit de avond
af. Na het journaal komt nog wel een
Teleacuitzendj ing.
Nederland 2. De Fabeltjeskrant en
het journaal worden op het tweede
net gevolgd door de rubriek Kijken
naar Kinderen. De VARA gaat om
half acht verder met Coronation
street. Aansluitend aan het tweede
journaal voor de tweede maal de te-
levisieversie van Klatergoud van Jel-
le de Vries.
Ernstiger van aard is het volgende
programmaonderdeel. Het is de der
de aflevering van Niemand wil vrede
tot nog toe, waarin Rolus ter Beek en
Frank Diamand zich nogmaals afvra
gen, waarom de vrede maar niet tot
stand wil komen. Het programma is
rijkelijk geïllustreerd met beelden van
de oorlog.
Uit de Amerikaanse filmserie Thea
tre of Stars komt de film Belasting
aftrek voor een man alleen, waarin
we Peter Falk en Janet Leigh zien.
Achter het Nieuws is het laatste stuk
je van het VARA programma. De
NOS komt dan nog met het journaal
en Teleac met de vierde les uit de
cursus EHBO.
AMSTERDAM. Van 26 februari tot
en met 14 maart zal in het Museum Fo
dor in Amsterdam een openbare inzen-
Nederlandse keramiek, georganiseerd door
de Rij ksadviescommissie Gebonden Kun
sten en enkele kunstenaars.
De aanstaande expositie in Fodor wordt
een goede aanleiding gevonden voor een
gemeenschappelijk gesprek met zoveel
mogelijke problemen. De Rijksadvies-
commissie Gebonden Kunsten en de di
rectie van het Stedelijk Museum houden
deze discussiebijeenkomst woensdag
avond 24 februari in Museum Fodor in
Amsterdam. Discussieleider is de heer
Th. van Velzen.
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wet kirsch
ging
het veel beter. Ik hoorde een vrolijk stuk
muziek met een bezige trompet en opge
wekt tromgeroffel. In vroeger tijden zou
zo’n stuk een „Harlequinade” heten, maar
de cirkels bestaan misschien alleen voor
de componist zelf. Hoe dan ook, de toe
hoorders waren er bijzonder mee in hun
schik en daar gaat het om.
Voor de pauze waren de problemen
minder groot. Darius Milhaud (80) maakte
het de mensen niet lastig met zijn Vijfde
Symfonie voor fluiten, hobo’s, klarinetten,
fagotten en hoorns. Hij gaat voorbij als
een kwajongen, die vrolijk fluitend met
zijn handen in de zakken de hele boel
op de hak neemt. Daar kan niemand
kwaad om worden.
Carel Brons (40) daarentegen deed ons
de wenkbrauwen fronsen. Hij streeft in
zijn Tweede Strijkkwartet (1931) naar
eenheid, maar tracht ons tegelijkertijd in
de war te maken door verdeeldheid te
zaaien, want hij laat het aan de strij
kers over om hun eigen intenties te vol
gen. Tot mijn spijt moet ik bekennen
dat ik Carel Brons niet heb kunnen vol
gen, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.
Ik geloof stellig dat ik meer van Brons
kan genieten, maar dan moeten zijn wer
ken meer gespeeld worden.
Met alle respect voor Mozart kan ik
zeggen, dat ik enorm genoten heb van
de Serenade Richard Strauss. Ik moet
eerlijk toegeven dat ik diep onder de in
druk was van het Divertimento in ES -
K.V. 166, van Mozart, maar de prachtige
sonore klank die Strauss weet te ontlok
ken aan dertien blazers, mitsgaders vier
hoorns en een contra-fagot, is werkelijk
ongehoord.want ook Richard Strauss
horen wij te weinig.
J. H. MOOLENIJZER
- i’ -
ROTTERDAM Shakespeares
historische tragedie „King John” is
een slechts zelden gespeeld stuk; in
Londen is het enige maanden geleden,
na lange tijd, weer eens uit de motten-
kist gehaald door de Royal Shake
speare Company, maar in Nederland
is het misschien nooit, in elk geval
niet in vele tientallen jaren, te zien
geweest. Dat is een voordeel voor de
bewerking die Friedrich Dürrenmatt
ervan heeft gemaakt en die nu door
het Nieuw Rotterdams Toneel wordt
opgevoerd, want daardoor komt men
minder gauw tot hinderlijke verge
lijkingen dan bijvoorbeeld het geval
was met Dürrenmatts bewerking van
Strindbergs „Dodendans”, die de her
innering aan het origineel bepaald
niet kon verdringen.
„KONING JAN” is onder de handen
van de bewerker bijna een nieuw stuk
geworden, nu geen klassiek koningsdrama
meer, maar een moderne, tragi-komische
afrekening met machtspolitiek en heer-
serswillekeur. Waar Shakespeare een
pleidooi hield voor nationale eenheid ter-
wille van het vaderland (destijds een ac
tuele zaak in verband met de politieke
verscheurdheid van het elizabethaanse
Engeland), pleit Dürrenmatt met dezelf
de historische gegevens voor democratie,
voor gezond verstand in de internationale
politiek, voor het recht van de burgerij
om de waanzin van oorlog uit te bannen.
De shakespeariaanse patriot Filip Faul
conbridge is in deze versie de spreekbuis
geworden van dat gezonde verstand, ook
al bereikt hij daar tegenover de machts
wellustige vorsten van zijn tijd, de aan
hangers van „Oorlog is zo’n aardig spel”,
helemaal niets mee. Van zijn eigen ko
ning Jan, die zijn goede raadgevingen
stuntelig heeft opgevolgd, krijgt Filip
tenslotte zelfs te horen: „Je hebt me ver
giftigd met gezond verstand.” Waarmee
Dürrenmatt maar zeggen wil, dat machts
politiek zelfs met gezond verstand niet te
redden is, omdat het ene nu eenmaal het
tegendeel is van het andere.
Dürrenmatt heeft in de onzinnigheid
van die machtspolitiek een goed onder
werp gezien voor een macabere komedie,
en niet voor een tragedie. Hij zet de
Frans-Engelse vorstelijke familie, die
zelfs onder het oorlogvoeren de familie
banden en de daaruit voortvloeiende ge
dragsregels niet vergeet, figuurlijk èn
letterlijk in haar hemd. Er wordt onder
ling gevrijd en getrouwd (en daartussen
ook wel eens even vermoord) volgens de
eisen van de politiek en als dat soms eens
verkeerd uitpakt, kan men altijd probe
ren, de zaak weer recht te trekken door
middel van een oorlogje, waarvan im
mers toch alleen maar de burgers en niet
hun vorsten de dupe worden. Zo zien we
hoe Blanche van Castilië. een nicht van
de Engelse koning, wordt versjacherd aan
de achterlijke kroonprins van Frankrijk
en hoe koning Jan zelf zich de lelijke Isa
bella vah Angoulême als koningin laat
aanpraten, een verbintenis waarmee hij
overigens alleen zijn eigen graf graaft.
En zo zien we ook, hoe de grotesk-ver-
politiekte pauselijke gezant, kardinaal
Pandulfo, uit elke situatie ongeacht de
meest corrupte beweegredenen heel
cynisch toch weer winst voor de kerk
weet te halen.
DIT ALLES IS een boeiend spel ge
worden, waarbij heel wat te lachen valt,
al voelt men achteraf dat de aanleiding
tot dat lachen in feite helemaal niet zo
grappig was. Maar het knappe van Dür
renmatts werk is juist, dat hij zijn grim
mige kritiek op machtsmisbruik en zijn
felle aanklacht tegen het militairisme
enigszins laat schuilgaan achter een
toch wel heel doorzichtig masker van
frivole spot. De regie van John van de
Rest heeft daar zeer terecht op ingehaakt
door de opvoering te versieren met aller
lei opzettelijke anachronismen: koning
Jan zit op een vouwstoeltje dat, net als
de beroemde studiostoeltjes van filmre
gisseurs, op de achterkant zijn naam
draagt; de hertog van Oostenrijk drinkt
bier uit een flesje van een hedendaagse
Hollandse brouwerij; de Franse gezant
Chatillon komt, nadat hij in een veldslag
is gewond, het toneel oprijden in êen
modem invalidenwagentje. En dit alles
valt niet uit de toon, doet niet hinderlijk
cabarettistisch aan, tegenover de scènes
waarin de tragiek onvervalst gehandhaafd
is gebleven (zoals die van de dood van
OOK MET HET Rotterdamse ensemble
heeft de regisseur gewoekerd. Eric
Schneider, hoewel niet direct de geboren
vertolker voor de titelrol, maakt er toch
een indrukwekkende creatie van, waarin
hij de gewetenloosheid van de koning
achter zijn uiterlijke charme duidelijk
laat uitkomen. De bastaard Faulconbridge
is in wezen de centrale figuur van het
stuk en Jules Croiset speelt die met grote
overtuigingskracht, in het begin ruw en
onbehouwen, later meer „aangepast” aan
zijn nieuwe omgeving, maar steeds als de
ongezouten tolk van het gezonde ver
stand dat het toch moet afleggen tegen
de ongezonde politiek. Een zuivere en
pittige vertolking geeft Annet Nieuwen-
huyzen van de verkochte bruid Blanche
van Castilië, hoewel Dürrenmatt die rol
nogal vaag heeft geschetst. Johan Schmitz
geeft als kardinaal Pandulfo een koste
lijke persiflage van een doortrapte fari
zeeër, de vleesgeworden schijnheiligheid,
die al biddend, verbannend en vervloe
kend iedereen naar zijn hand weet te
zetten. Bas ten Batenburg tekent de Fran
se koning als een slim, geniepig manne
tje dat tenslotte aan het langste eind
trekt.
In het groot-bezette stuk ziet men ver-
Even daarvoor hadden de blazers een
werk gespeeld van onze stadgenoot Rob
du Bois voor piano, (Ton Hartsuiker),
negen blaasinstrumenten en slagwerk wel
te verstaan. Dit
componeerd. kreeg de schone titel van
„Cerclie” mee en
werd nauwkeurig uitgelegd dat wij in
cirkels moesten denken. Ik heb het ge
AMSTERDAM. Het Prentenkabinet
van het Rijksmuseum laat van 9 maart
tot en met 23 april honderd tekeningen
zien uit het Prentenkabinet van het Na
tionalmuseum in Stockholm Het zijn
meesterwerken, die in de 18e eeuw zijn
bijeengebracht door de Zweedse verza
melaar van tekeningen en diplomaat
Carl Gustav Tessin (1695-1770). De ten
toonstelling bevat Italiaanse, Franse,
Vlaamse en Nederlandse tekeningen. Er
is werk te zien van onder meer Rafael,
Titiaan, Lucas van Leijden, vijf tekenin
gen van Rembrandt, waaronder de ge
vangenneming van Christus, Rubens, Golt-
zius, Van Ostade, Watteau en Chardin.
De tekeningen zijn reeds in Parijs en
Brussel te zien geweest. In Amsterdam
ling aan de hand van tekeningen
prenten een beeld gegeven van
Stockholm uit de tijd van Tessin. Dit
materiaal is eveneens afkomstig uit het
Prentenkabinet van het Stockholms Na
tionalmuseum.
BERLIJN, (AP) Gisteren is in een
Westberlijns ziekenhuis de grote actrice
Tilla Durieux overleden. Zij is 90 jaar
geworden. De actrice is gestorven als
gevolg van een operatie die zij moest
ondergaan na een val.
Tilla Durieux, haar eigen naam luidde
Otillie Godeffroy werd op 18 augustus
1880 te Wenen geboren. Haar vader
was daar hoogleraar in de scheikunde.
Zij begon haar loopbaan op het toneel
te Wenen in 1901 en twee jaar later werd
zij een beroemdheid, nadat zij „ontdekt”
was door de legendarische Berlijnse re
gisseur Max Reinhardt, die haar de
hoofdrol in „Salomé” gaf.
In 1933 verhuisde mevrouw Durieux,
toen de nazi’s begonnen op te komen,
van Berlijn naar Joegoslavië. Op 71-ja-
rige leeftijd keerde zij terug naar Ber
lijn om daar een tweede loopbaan te be
ginnen. Tijdens haar vrijwillige balling
schap had zij in haar levensonderhoud
voorzien door naiwerk te verrichten.
Tilla was een opvallende vrouw die
niet schrok voor iets nieuws. Zij behoor
de tot de eerste vrouwen die in een bal
lon hadden gevlogen, en later in een
vliegtuig.
Auguste Renoir heeft haar eens ge
schilderd, een halve eeuw geleden in Pa
rijs. Het schilderij dat thans in het New-
Metropolitan Museum hangt,
„onbekende vrouw”L „Stel je
U'
(Van onze correspondent)
LAREN Het ziet er naar uit dat het
Gooise schildersdorp dit jaar meer aan
trekkelijke evenementen biedt dan anders
in de traditionele feestweek. Onder de
plannen, die worden uitgewerkt, is een ini
tiatief dat tot een grote toeristische attrak-
tie kan uitgroeien: Een openluchtmaaltjjd
op de Brink of op het Kerkplein. De kun
stenaarsvereniging, die het spektakel voor
bereiden, denken aan een Breugheliaans
festjjn dat stjjlvol zal passen in het artis
tieke geheel.
Achter de schermen wordt hard en met
succes gewerkt aan de exposities die „La
ren 100 jaar schildersdorp” in beeld zul
len moeten brengen. Dat geldt dan voor
al voor de tentoonstelling in het gemeente
huis, waarin werken van Larens schilders
(afkomstig uit particulier bezit) te zien zul
len zijn. Deze expositie zal vermoedelijk
alleen tijdens de feestweek (van 23 april
tot en met 1 mei) te bezichtigen zijn.
In het Singer Museum komen twee ten
toonstellingen die aanzienlijk langer be
zocht kunnen worden (tot en met 6 juli)
met werk van jonge en-of nog studerende
kunstenaars en verzamelingen prentbrief
kaarten over het oude Laren.
De Stichting „Tussen Vecht en Eem”, zal
een bibliografie „Honderd jaar schilders
dorp in boek en blad” uitgeven over alle
geschiedkundige uitgaven in verband met
Laren.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Ho-
ren en zien; 7.30 Nws; 7.32 Hier en
Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus I
8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de vrouw.
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.40 Schoolradio.
10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Ope-
ra-aria’s. 11.00 Nws. 11.03 Het wassen
de water (spel). 11.33 Voor de zieken,
11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot!;
twee 12.22 Wij van het land; 12.26 Me-
ded. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41
Actualiteiten. 13.00 Raden maar. 14.05;!
Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal. 16.00
Nws. 17.00 Overheidsvoorl, Nws. uit
Ned. Antillen. 17.10 Voor kleuters. 17.15 I
Hai! jeugdprogramma. 18.19 P.v d.A.
18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
(S) Licht ensemble. 19.45 Evangelie!;
zonder masker. 20.00 (S) Promenade-
concert. 21.00 Carnaval. 22.25 Overwe-
ging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag van-
daag. 22.50 Kontekst. 23.15 Sticker.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws.
8.11 Journaal. 8.20 (S) Dag met een
plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Mor-
genwijding. 9.00 Reportage of herh.
progr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Oude
muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rond-
om 12 11.55 Beursberichten. 12.30
Overheidsvoorl. voor de landbouw.
12.40 Knipperlicht 13.00 Nws. 13.11
Journaal. 13.30 Den Haag vandaag
13.35 Spiegel van België. 14.05 Jazz
uit archief. 14.30 (S) Radio philharmo-
nisch orkest. 15.00 Leven in de taal. I
15.10 (S) De wereld van de opera.
16.00 Nws. 16.03 Figuren uit onze mu- I
ziekwereld. 16.35 (S) Intern, orgelweek
Neurenberg. 17.05 (S) Kinderkoor.
17.30 Toppers van toen. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.25 (S) 25
jaar Skymasters. 19 10 Amateurs mu
siceren. 19.25 Paris vous parle. 19.30
Nws. 19.35 Vanavond. 22.30 Nws. 22.38
Meded. 22.43 Journaal. 22.55 (S) Zin- I
tuig. (35). 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.03 Plaatjes. 10.00 Nws.
10.03 Ekspres. 11.00 Nws. 11.03 Vrolij-
ke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03
De Eddy Becker Show. 14.00 Nws.
15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws.;
16.03 Mix. lichte platen. 17.00 Nws.
AMSTERDAM. De Nederlandse
Operastichting zal op 4 maart in het Cir
custheater te Scheveningen de eerste
voorstelling geven van „De Droom” van
Ton de Leeuw en „l’Heure Espagnole”
van Maurice Ravel.
De wereldpremière van „De Droom”
vond plaats in het Holland Festival 1965
met Marco Bakker in zijn eerste belang
rijke operarol. Ook nu zal Marco Bak
ker medewerking verlenen aan de nieu
we produktie van dit werk. Jan Bouws
regisseert. Rudi van Dantzig maakte de
choreografie en Toer van Schaijk ont
wierp het decor en de kostuums.
De presentatie van „l’Heure Espag-
nole” is een herhaling van de succesvol
le produktie van deze korte opera in ja
nuari 1969. De voorstellingen worden ge
geven in dezelfde regie van Lotfi Man-
souri als in 1969 en met dezelfde solis
ten.
Bij beide opera’s staat het Utrechts
Symfonie Orkest onder leiding van de
dirigent Ernest Bour. De voorstellingen
worden verder gegeven in Scheveningen
op 6 maart, in Amsterdam op 9, 11 en 12
maart en in Utrecht op 15 maart
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. De iedenaanwas
van de Evangelische Omroep toont
een verrassende stijging. Nu al bezit
de EO tegen de 60.000 leden (met
Kerstmis waren dat er 45.000) Men
hoopt dit getal eind volgende week te
halen. Na elke televisieuitzending
melden zich tussen de 300 en 500 le
den, terwijl dat er bij radiouitzendin-
gen telkens zo’n honderd zijn. De ver
wachting van de EO is. dat het aan
tal van 100.000 gemakkelijk gehaald zal
worden voor 1 april 1972. Een aspirant-
omroep moet volgens de Omroepwet
na twee jaar 100.000 leden hebben
om C-omroep te worden. Haalt men
dit getal niet, dan wordt de zendtijd
weer ontnomen.
Nederland 1. Na de Fabeltjeskrant
en het journaal brengt de NCRV
weer een aflevering van de populaire
serie Dier en Vriend. Tanja Koen
heeft het ditmaal over het dier in de
kunst. Zo moeder zo dochter vult de
tijd tot acht uur. Gast in het panel is
Dick Paschier, de presentator van
Zeskamp Sport.
Aansluitend aan het journaal van
acht uur eerst de actualiteitenrubriek
Hier en Nu en vervolgens een afleve
ring van De regels van het spel. Een
geheel nieuw programma van de
NCRV hierna. Het is getiteld Ik en de
Ander en zal in iedere aflevering een
aantal menselijke conflicten behande
len. Dat gebeurt dan in de vorm van
een rollenspel, waaraan tien doodge
wone mensen kunnen deelnemen. In
dit programma van Wouter van Die
ren en Han Baartman zullen de te
genpartijen uit diverse conflictsitua
ties in eikaars plaats worden gesteld,
Een van onze meest populaire zan
geresjes, Lenny Kuhr, is als tweede
geëindigd tijdens het Chileense song
festival. Zij vertegenwoordigde daar
niet haar eigen land, maar ze zong
voor Frankrijk. Zaterdagmiddag keer
de ze met haar trofee op Schiphol
terug.
t -ra™