Eigen beheer van 200 miljoen
aan overheidsgeld in plaats
van contra-prestatieregeling
Idealistische vorm
van soul-feestje
Juffrouw Snip doorgezaagd
Bekende acteurs
T.V. vanavond
Nationale finale
Euro-songfestival
STREETSOUNDS IN MICKERY
tegen Tom Jones
Kunstmarathon in
Galerie Binnenkant
in Amsterdam
Kunstdiefstal uit
Goede prijzen op
kunstveilingen
Verzet ANOUK
WETENSCHAPPELIJK PRESTATIEPLAN VAN
KUNSTENAARS KOOPERASIE NEDERLAND
Johnny en Rijk
naar Montreux
Limburgs kasteel
in „Mogambo”
11
TV woensdag
TV donderdag
Radio donderdag
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1971
Functie van de kunst
Geen werkvergunning
Eigen bank
800 in de regeling
Voor Gouden Roos
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM. Eind januari is
in Amsterdam de „Kunstenaars Koo-
perasie Nederland” opgericht. Dat
gebeurde door de Werkgroep Belan
genbehartiging Kreatieve Kunste
naars. Met haar coöperatie wil zij aan
een aantal mistoestanden voor crea
tieve kunstenaars een einde maken.
De werkgroep erkent dat deze situatie
voor alle creatieve kunstenaars zoals
letterkundigen, componisten, foto
grafen en filmers geldt, maar gaat in
haar plannen toch hoofdzakelijk uit
van de situatie van beeldende kun
stenaars.
Moeilijke selectie
Los van BBK
Sexshop „SEXEROS”
Sexshop „SEXEROS”
SEXFI LM AVOND
Sexshop „SEXEROS”
Sexshop „SEXEROS”
^WVWWWWW\AA/WWWkA<
ADVERTENTIE
en
Haarlem
premier P. J. S.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Haarlem
is ingediend.
in
J. HEIJER
ADVERTENTIE
aanwezig. Het Trio Peggy,
vrijdagavond,
Even een overzicht van de huidige situa
tie. Minder dan tien van de 2000 zijn fi
nancieel geslaagd, anderen kunnen op een
of andere manier ook in hun onderhoud
voorzien, maar 800 beeldende kunstenaars
zitten in de beeldende kunstenaarsregeling,
beter bekend als de contra-prestatie, waar
aan vele fouten kleven. Deze regeling res
sorteert onder het ministerie van Sociale
Zaken, waaruit al blijkt dat het vooral een
sociale steunmaatregel is.
De kunstenaar, aangesloten bij de coöpe
ratie levert zijn werk aan de coöperatie,
die op haar beurt de kijkwaarde van het
werk exploiteert door verkoop of verhuur-
bibliotheken. In ruil daarvoor garandeert
de coöperatie een leefbedrag van 12.000
per aangesloten kunstenaar per jaar plus
een werkbedrag van 8000 per persoon
per jaar.
Iedere kunstenaar kan lid worden en is
als het ware werknemer van de coöperatie.
Hij bindt zich voor vijf jaar en geniet alle
voordelen, waaronder sociale verzekerin
gen, loonrondes e.d. De kunstenaar zal dus
niet langer een kwetsbaar eenmansbedrijf-
De mistoestanden spitsen zich blijkens
de inlichtingen van de werkgroep op de
volgende twee punten toe.
1. Slechts een zeer klein gedeelte (min
der dan tien) van de naar schatting 2000
beeldende kunstenaars in Nederland kan
als financieel geslaagd beschouwd worden.
je zijn. De coöperatie bemiddelt tussen de
opdrachtgevers (particulieren en staat) en
kunstenaars, verkoopt en-of verhuurt werk
van aangesloten kunstenaars en poogt kun
stenaars geplaatst te krijgen in het onder
wijs, in projecten van ruimtlijke ordening
en in sociale functies.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.12
19.55
20.00
20.15
20.21
20.30
21.00
20.25
20.35
20.40
17.00
18.45
18 50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
23.00
23.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19 05
19.55
20.00
20.15
20.20
20.25
20.50
21.40
22.15
22.20
22 50
21.40
2155
22.30
22.35
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.45
22.05
22.20
22.50
22.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.50
De basis voor deze ideeën werd gevormd
door een in 1969 gepubliceerd plan van de
Amsterdamse beeldhouwer Carel Kneul-
man. Hij zit ook in de Werkgroep Belan
genbehartiging Beeldende Kunstenaars die
zich vorig jaar van de BBK afscheidde.
De werkgroep bestaat uit de beeldhou
wer Kneulman, de kunstschilder Henk
Willemse, de graficus Flip van den Burgt
en de kortgeleden toegevoegde beeldhou
wer Casper Bosveld uit Haren (Gr.).
De groep is met het plan niet over één
nacht üs gegaan maar heeft het aan de
mening van vele deskundigen getoetst en
aangepast. Onder die deskundigen waren
onder anderen prof. dr. J. Zjjlstra (presi
dent van de Nederlandse Bank) voor het
financiële gedeelte, prof. dr. D. Bruell, die
de idee nader uitwerkte; prof. P. Thoenes
formeerde een werkgroep van zesdejaars
sociologie studenten die zich met het plan
en de plaats van de kunst in de samen
leving ging bezighouden, terwijl L. A. Wel
ters van de Boekmanstichting het geheel
nog eens van kritische aantekeningen voor
zag.
UTRECHT. De bij het NW aange
sloten Algemene Nederlandse Organisatie
van Uitvoerende Kunstenaars (ANOUK)
heeft de minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid telegrafisch verzocht een
stokje te steken voor het optreden van
zanger Tom Jones in het Amsterdamse
Carré op 13 en 14 maart als geen gebruik
wordt gemaakt van Nederlandse musici.
Tom Jones laat zich tijdens het Amster
damse optreden begeleiden door een or
kest van ongeveer 40 Engelse musici. Voor
dit optreden zou volgens de ANOUK geen
werkvergunning zijn aangevraagd.
„Bij tijdige aanvrage zouden voldoende
bekwame Nederlandse musici beschikbaar
zijn geweest”, verklaarde de heer J. Koe-
lemij, secretaris van de ANOUK.
Een woordvoerder van het ministerie
van Sociale Zaken deelde mede, dat nog
geen aanvrage voor een werkvergunning
Het meest pijnlijke blijft in dit opzicht
de selectie die, hoe dan ook, moet worden
toegepast om uit te maken wie kunstenaar
is en voor lidmaatschap in aanmerking
komt en wie niet. Als zeef wordt boven
dien nog de productiviteit (circa veertig
werkstukken per jaar) gehanterd. Wie
minder maakt of last heeft van een lang
durige creatie-pauze krijgt een commissie
op bezoek, die eventueel tot omscholing ad
viseert of tot het beëindigen van het lid
maatschap, want men wil de coöperatie
niet tot een steun verlenende organisatie
maken. Overwogen wordt om door acade
mies opgeleide kunstnaars zonder meer lid
te laten worden (en zelfs een studieloon te
verlenen).
Uiteindelijk en dat is misschien wel
het meest kenmerkende consolideert de
coöperatie de huidige situatie in de kunst
wereld. Maar met het verschil dat de co-
operatie niet alleen voor betere communi
catiekanalen tussen publiek en kunstenaar
kan zorgen, maar bovendien de overheid
duidelijk maakt, waar haar huidige (en
vroegere) ontbrekende kunstbeleid niet toe
heeft kunnen leiden.
Een rekening van tweehonderd miljoen
is daarvoor niet te hoog, maar een mooie
afkoopsom, stelt de coöperatie.
Nederland II
NOS'; De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips Nat. Bureau voor
Toerisme
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS: De Zeven Zeeën (5).
Liefde op zijn Amerikaans.
Film jacht op jonge zadelrobben
Pianist Sandor Vidak.
IKORjCVK: Dubio.
NOS: Journaal.
TELE AC: Onze landbouw nu
en straks (16).
en 14.25 NOS-NOT: School
televisie.
NOS: De Fabeltjeskrant
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame
VPRO: Betty Boop (tekenfilm)
Westernop zijn Italiaans.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VPRO: Reacties op het nieuws.
Film Laurel en Hardy.
De jaren 20-30.
(soc. ontwikkelingen in Nederl.).
Filmpje.
Interview bisschop van Breda.
NOS: Journaal.
TELEAC: Bouwen en wonen 8
Nederland I
AVRO: Kinderprogramma.
NOS: De Fabeltjeskrant
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Volkstelling 1971.
(minister-president De Jong).
Uitz. Groep Kronenburg.
Socutera.
NOS: Nat. Finale Eurovisie
Songfestival ’71.
Film (18 jaar).
Studio Sport.
Journaal.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant
STER: Reclame.
NOS: JournaaL
STER: Reclame.
AVRO: Geheimen der Zee.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Volkstelling 1971.
(minister-president De Jong).
AVRO: INFO.
Joden niet gewenst doe.
Spet
NOS: Journaal.
Volkstelling 1971.
TELEAC: Televisie bij het
onderwijs (2).
Nederland I
10.45
In deze coöperatie zal een eigen bank
een belangrijke plaats innemen, die in de
eerste plaats de kunstenaars zal moeten
kunnen betalen. Dat moet dus mogelijk
gemaakt worden door kunst via op te rich
ten informatie- en communikasiecentra en
via kunsthuizen op intensieve wijze onder
de koop- en huuraandacht van de bevol
king te brengen. Iedereen zal tegen geringe
bedragen kunstwerken kunnen huren. Be
halve deze inkomsten zijn er nog tal van
bronnen die de coöperasie-bank naar zich
toe wil trekken zoals het wettelijk maken
van de procentregeling bij bouwwerken,
procenten van kunstveilingen en het ver
kopen van overtollige „oude meesters” aan
die musea die nog helemaal niets hiervan
hebben.
Omdat de coöperatie volgens de deskun
digen ongeveer vijf jaar hodig zal hebben
voordat zij zichzelf volledig kan bedruipen
wordt aan de regering een garantie over
dit tijdvak gevraagd voor de werk- en leef-
bedragen van de zich aansluitende kun
stenaars.
De coöperatie begint werkelijkheid te
worden bij zo’n 400 leden, maar hoopt er
uiteindelijk 2000 te hebben. Voor de eerste
vijf jaar zal dat een garantiebedrag bete
kenen van 200 miljoen gulden.
Voor het welslagen van de coöperatie is
het verder noodzakelijk dat de financieel
sterkere en succesvolle kunstenaars lid
worden en zoveel solidariteit kunnen op
brengen dat ze door hun surplus (want
De „dames” Snip en Snap zijn ernstig
bezorgd, nu in hun nieuwe revue, die
vanavond in Apeldoorn in voorpre
mière gaat, Fred Kaps elke avond een
„weesmeisje” gaat doorzagen. Ter
controle heeft juffrouw Snip bij de
voorstellingen éénmaal het lot willen
ondergaan,om zeker te weten, dat
het dagelijkse slachtoffer de volgende
avond toch weer paraat ten tonele
kan verschijnen. Juffrouw Snap
maant hier Fred Kaps tot de uiterste
voorzichtigheid.
hogere bedragen dan 20.000 worden er
niet uitgekeerd) minder geslaagde „broe
ders” het leven en werken mogelijk maken.
LOENERSLOOT. Je zou mee willen
doen aan het feestje dat de GPA Nucleus
(een toneelgroep van La Mama New
York) deze week in Mickery geeft. Je
zou er bij willen gaan zitten en zeggen:
„Hey man, wat bedoel je, ik versta even
niet wat je zegt”. Je doet het niet, maar
het had gekund. Het feestje was geen
exclusieve aangelegenheid, waarbij je als
gluurder zit toe te kijken.
Dat gevaar zat er wel in. Want Street
sounds (Dialogues with black existence),
zoals het feestje heet, gaat over mensen
uit Harlem; lief en leed uit een subcul
tuur. Ed Bullins, de schrijver van dit
stuk, toont Harlem alledag aan de hand
van een groot aantal personen, gewone,
minder gewone en regelrechte typetjes.
Zoals de titel aangeeft speelt het op
straat. Maar bij deze uitvoering is dat
idee niet aangenouden. Het stuk het
is eigenlijk geen stuk volgens de regelen
der dramatische kunst speelt zich af
tijdens een feestje. Een feestje, waarbij
de hele buurt komt binnen vallen, een
drankje pakt, vrijt, ruzie maakt, danst,
af en toe wat zegt, weggaat, of de hele
avond zit te telefoneren op kosten van de
gastheer. En het is géén feestje van ex
clusief zwarte mensen.
En daar zit 'm de kneep van regisseur
Seth Allen. De groep van La Mama wil
geen agressieve opstelling tegenover
blank publiek of een revolutionaire op
roep bij zwart pubjek. Ze wil communi
catie; discussie, geen meningen opdrin
gen. Dat is een streven, dat geheel past
in het onverzettelijke idealisme van El
len Stewart, oprichtster en al-moeder van
alle La Mama groepen. Wat de mensen
haar en elkaar ook aandoen, ze houdt
zoals ze me gezegd heeft „liefde” als
haar drijfveer van haar werk. Dat lijkt
irritant naïef, maar ze méént het. Ze
leeft er in dat geloof over te brengen op
de meeste groepen, die bij haar vandaan
komen.
Zo ook in „Streetsounds”, De bezetting
2. Voor slechts een zeer miniem deel
van de ongeveer 13 miljoen inwoners van
Nederland heeft de hedendaagse kunst een
betekenis en kan van een functioneren van
de kunst gesproken worden. De coöperatie
heeft dan ook als doelstelling het reali
seren van een prestatieplan dat uit drie
punten bestaat.
1. Een gegarandeerd basis leef-
werkbedrag.
2. Optimaal functioneren van kunst en
kunstenaar in de samenleving.
3. Een waarlijk openbaar kunstbezit
voor iedereen, voor wat betreft de werken
van hedendaagse kunstenaars.
de roos heeft geschoten. Het fijne ïs,
dat de jonge auteurs hun werk op de
meest ideale wijze vertolkt zien. Van
avond is er namelijk weer een gewel
dige cast. Bob de Lange speelt de rol
van de oogarts. Voorts zien we de na
men van Hetty Berger, Dick Schef
fer, Gerard Hartkamp, Ingeborg El
zevier, Huib Rooijmans, Rie Gilhuys
en nog een hele reeks anderen.
Aansluitend aan het laatste nieuws
volgt nog een instructief programma
voor de tellers, die dezer dagen de
formulieren voor de volkstelling moe
ten ophalen en van Teleac de tweede
les uit de reeks Televisie bij het On
derwijs.
is voornamelijk zwart. Maar ook blan
ken lopen er rond. Ze hebben niet veel
te zeggen, omdat ze uiteraard alles mis
sen om zeer typische Harlem-figuren neer
te zetten. Maar waar de tekst het moge
lijk maakte, praten ze mee. Zelfs de gast
vrouw is blank, hoewel ze de tekst van
een zwarte vrouw spreekt.
Juist deze regie-opvatting maakt
„Streetsounds” tot theater. Want voor de
rest lijkt de vorm, waarin dit feestje
geregisseerd is in vrijwel niets op toneel.
Het is een feestje met levendige en saaie
momenten. Ook de spelers lijken nauwe
lijks op toneelspelers. Het zijn mensen.
Daar moet je als typische theatergan
ger wel even aan wennen. Wat gebeurt
hier, denk je, er gebeurt niks, oninteres
sant gestuntel. Grote stukken tekst gaan
volledig de mist in. Maar gaandeweg
ga je doorkrijgen, dat juist alles gebeurt.
De gewoonheid, de ongespeelde echtheid
breekt door. Het is helemaal niet erg
meer, dat je sommige stukken niet pre
cies kan volgen.
Ik kreeg zelfs de indruk dat de offi
ciële tekst het spel af en toe hinderde.
Het stuk is deze week nog in Mickery
te zien. Daarna gaat het veertien dagen
op toernee door Nederland. Niet naar
Haarlem; de schouwburg heeft geen da
tum beschikbaar en de groep zou te duur
zijn. Wie het wil zien, moet tot en met
zondag naar Mickery of naar Leiden op
10 maart of naar het HOT in Den Haag
op 16 en 17 maart.
MAASTRICHT. Bij een inbraak
een kasteeltje in Houthem-Sint Gerlach
bij Valkenburg (Zuid-Limburg) zijn naar
schatting voor enkele tienduizenden gul
dens aan antieke voorwerpen buitge
maakt. De inbraak vond plaats tijdens af
wezigheid van de in Rome wonende eige
naar baron Selys Fansan. Vermist worden
kostbare schilderijen, stoelen, kroonluch
ters, klokken en andere antieke voor
werpen. De schilderijen waren uit de lijs
ten gehaald.
Wanneer de inbraak is gepleegd, is nog
niet komen vast te staan. Omwonenden
zagen een raam van het kasteeltje open
staan.
Nassaulaan 20 - Tel. 31 35 47 - Haarlem
Scherpe prijzen, ruime keus,
deskundige bediening.
HILVERSUM I
7.00 Nws., 7.11 Het levende woord.,
7.16 Badinerie., 7.30 Nws., 7.32 Actua
liteit, 8.00 Nws., 8.25 Overweging.,
8.30 Nws., 8.32 Voor de vrouw.,
9.00 Gyrnn. voor de vrouw., 10.00 Pe
dagogische rubriek., 10.20 Muziek uit
Barok., 11.00 Nws., 11.03 Voor zieken.,
11.55 Mededeling. 12.00 Los-Vast. 12.26
Mededel. t.b.v. land- en tuinbouw.,
12.30 Nws., 12.41 Hier en Nu., 12.50
Herv. dienst, 13.10 Los-Vast., 13.14
Rebus., 14.05 Schoolradio., 14.30 Strict
ly country style., 15.00 Geref. dienst.,
15.30 Meer over minder., 16.00 Nws.,
17.30 En Bloc., 18.30 Nws., 19.00 Haags
Knapenkoor., 19.15 Kerkorgelconcert.,
19.45 Leger des Heils., 20.00 Radio Ac
tief., 22.20 Avondoverdenking, 22.30
Nws., 22.38 Den Haag vandaag. 23.55
Nws.
HILVERSUM H
7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20
Dag met een plaatje., 8.00 Nws.,’8.11
Journaal., 8.20 Dag met een plaatje.,
8.30 De groenteman., 8.50 Morgenwij
ding., 9.00 Omroeporkest., 9.35 Water
standen., 9.40 Schoolradio, 10.00 Voor
kleuters., 10.10 Arbeidsvitaminen.,
11.00 Nws., 11.30 Rondom 12., 11.55
Beursberichten., 12.30 Sportrevue„
13.00 Nws., 13.11 Journaal., 13.30 Oude
en mod. muz., 13.57 Karakteristieke
combinatie., 14.30 't Is historisch.,
15.00 Voor zieken, 16.00 Nws., 16.03
Land der Muzen., 17.00 Toppop., 17.30
O: Jongeren., 17.55 Mededel., 18.00
Nws., 18.11 Journaal., 18.20 Uitzend.
P.S.P., 18.30 Intern, troubadoursclub,
18.55 Jazz Spectrum., 19.25 Gesproken
brief., 19.30 Nws., 19.35 Kerk veraf en
dichtbij., 19.40 Mens en Bijbel. 19.50
Memo., 20.05 Concertgebouworkest.,
(historische opnamen)., 21.20 Hoorspel.^
22.30 Nws., 22.38 Mededel., 22.43 Jour
naal., 22.55 Nieuwe chansons, 23.20
Muziek zonder podium., (IX), 23.55
Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws., 9.03 Zing, zing, zing.,
10.00 Nws., 11.00 Nws., 11.03 Gospel
sound., 12.00 Nws., 12.03 Joost mag
het weten., 13.00 Nws. 13.03 De Felix
Meurders Show. 14.00 Nws., 14.03
Pop-mixture., 15.00, 16.00 en 17.00
Nws.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. Tussen 29 april en
6 mei wordt weer het televisiefestival
in Montreux gehouden. De Nederland
se inzending wordt een compilatie van
de Johnny en Rijk-shows. Het komi
sche duo heeft de voorselectie gewon
nen. Hoe gaat dat nu in zijn werk:
Iedere omroep mag bekijken of er
na 1 maart 1970 programma’s zijn ver
vaardigd die de goedkeuring van een
internationaal kritisch publiek kunnen
wegdragen. De NCRV en de TROS bo
den dit jaar niets aan. Aanvankelijk
kwam de VPRO met het oudejaars-
avondprogramma „De Kus” van Rob
Touber. Vervolgens werd besloten dat
het TV-werkstuk de „Zeven Doodzon
den” ook best onder amusement valt.
Om het stuk van Brecht meer kans te
geven werd „De Kus” teruggenomen.
De VARA bracht wel twee program
ma’s in. Dimitri Frenkel Frank maak
te een Hadimassa-compilatie. Hadi-
massa deed vorig jaar hors concours
mee (Kijkkijk was toen de officiële in
zending) maar dit jaar is er geen hors
concours, dus had het post-satirisch
programma voor de strijd om De Roos
kunnen worden ingestuurd.
Voor de NOS-werkgroep amusement
maakte VARA’s Nico Knapper nog een
bloemlezing uit „Kort en Klein.” Dit
programma wordt aan het eind van
het seizoen als de laatste „Kort en
Klein” aflevering van dit seizoen uit
gezonden.
De AVRO bood „Beat behind the
dikes”, Bob Rooyens gestoei met Ne
derlandse popgroepen aan. De AVRO
heeft ook nog een programma rond
Jan Asselbergs genaamd „Dingdong”
(nog niet uitgezonden) getoond aan de
werkgroep. De KRO tenslotte kwam en
overwon met Johnny en Rijk.
Contactbladen, Amerikaanse fotobladen,
Deense en Zweedse fotobladen....
Nassaulaan 20 - Tel. 31 35 47
Nederland L Om te beginnen de
Fabeltjeskrant, vervolgens het jour
naal, dan Den Haag vandaag en ?en
extra lange aflevering van Kenmerk.
Zambesi, grensrivier tussen blank en
zwart, zo noemde Rob de Vries de
documentaire, die hij maakte over
Afrika. In het grootste deel van het
zwarte continent hebben d e blanke
kolonisten zich teruggetrokken. Ten
zuiden van de Zambesi is dat niet het
geval. In Zuid-Afrika beschouwen de
blanken zich als de oorspronkelijke
bewoners van het land; in Rhodesië
en Angola willen ze leiding blijven ge
ven aan het land dat zij als hun va
derland zijn blijven zien. Is er plaats
voor een blank stuk Afrika in de toe
komst? Hoe liggen de kansen voor de
bevrijdingsbewegingen van de onder
drukte zwarten?
Aansluitend aan het journaal komt
de Jong op het
scherm. Hij houdt een toespraak over
de volkstelling. Hij doet dat overigens
op beide nette. De groep Kronenburg
een eenmanspartij in de kamer na
dat de Boerenpartij uit elkaar viel
krijgt politieke zendtijd alvorens
Socutera aandacht besteedt aan het
werk van de Nederlandse Hartstich
ting.
Daarna is het tijd voor de nationa
le finale van het Eurovisie Songfes
tival. Nederland zal in april in Ier
land worden vertegenwoordigd door
het duo Saskia en Serge, dat vorig
jaar bijna de voorronden won. Over
de uitvoering zijn dus geen problemen
meer, wel over wat uitgevoerd moet
worden. Een jury van deskundigen
koos zes liedjes uit een grote stapel
inzendingen. De kijkers mogen van
de zes het winnende liédje kiezen.
Hierna nog de wekelijkse hoofd
film, die aardig aansluit bij het pro
gramma Kenmerk eerder op de
avond. Het is namelijk Mogambo,
een rolprent die John Ford in 1953
maakte in Afrika met in de hoofdrol
len Ava Garner, Grace Kelly en
Clark Gable. Studio Sport sluit het
avondprogramma af en zal heus wel
beelden laten zien van de voetbal
match NederlandLuxemburg.
Nederland 2. De AVRO begint zijn
aandeel in de woensdagavond als de
fabel en het nieuws zijn voorgelezen
met een aflevering van Geheimen der
Zee. Het geheim dat in deze afleve
ring wordt ontsluierd is dat van de
Nustra Senora de la Conception, een
schip van de Spaanse Zilvervloot, dat
meer dan drie eeuwen geleden in de
Caraïbische Zee verging. Onder lei
ding van kapitein Cousteau wordt het
wrak nu geborgen. Bijna een vol uur
voor dit avontuur.
Daarna is het tijd voor het jour
naal, dat wordt gevolgd door de toe
spraak van premier de Jong. Info
vraagt de aandacht gedurende een
klein half uur en daarna brengt de
AVRO een documentaire van Henk
Neijssel, getiteld joden niet gewenst.
Het is namelijk dezer dagen 30 jaar
geleden, dat de februaristaking uit
brak. De bevolking van Amsterdam
nam het niet meer dat de joden wer
den gediscrimineerd. Het program
ma, dat vooral aandacht besteedt
aan de start van de jodenvervolging
in ons land in de eerste maanden van
de bezetting, is samengesteld in nau
we samenwerking met het Rijksinsti-
tuut voor Oorlogsdocumentatie. Me
dewerkenden zijn Tom van Beek,
S'teye van Brandenburg, Jack Dixon,
Tony Foletta, Arnold Gelderman,
Wim de Haas, Piet van der Meulen,
Henk Molenberg, Ad Noyens, Cees
Pijpers, Piet Römer, Lou Steenber
gen en Elisabeth Versluys. Voor de
teksten is gebruik gemaakt van veel
authentiek materiaal uit de Amster
damse archieven
Onder regie van Maxim Hamel
brengt de AVRO vervolgens nog een
eenakter van Thera Coppens, getiteld
de Vlieg. Het verhaal handelt over
I een oogarts, die het moeilijk heeft
met zijn patiënten, maar misschien
i nog wel moeilijker met zichzelf. The-
I ra Coppens heeft al eens eerder een
televisiespel geshreven en zij mag
genoemd worden als een van de le-
vende bewijzen van de stelling, dat de
AVRO met zijn Workshop midden in
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM Galerie Binnenkant 48
vin Amsterdam houdt van aanstaande za
terdag tot zondag een kunstmarathon.
Het wordt de 26-ste marathon, die za
terdagmiddag om drie uur begint en 24
uur later eindigt.
Er werken zeven jonge kunstenaars
aan deze telkens druk bezochte manifes
tatie mee, onder wie de Engelsman Mei
Cooper met tekeningen.
Uit Haarlem doet mee André Gouw,
eveneens met tekeningen, uit Zandvoort
Kees Verkade met bronzen en Babs van
Elsdingen met keramiek.
Voorts is er een collectie antieke Per
zische kunst uit privébezit voor verkoop
aanwezig. Het Trio Peggy, Donald en
Hester zingen en spelen zeven maal tij
dens dit weekeinde.
Geschat wordt dat zo’n drieduizend
mensen de marathon komen bezoeken.
Allen krijgen gratis koffie en Sangria.
De Binnenkant ligt achter de Prins Hen
drikkade, tussen de Montelbaanstoren en
het Scheepvaarthuis.
Vier bekende namen zijn verenigd
in de film die vanavond, na al enige
malen te zijn uitgesteld, op uw scherm
te zien is, „Mogambo”. Allereerst is
daar regisseur John Ford en vervol
gens de sterren die hij op deze safari
onder zijn leiding kreeg, Clark Gable,
Grace Kelly en Ava Gardner.
Toen de film in 1953 werd gemaakt,
was het precies 20 jaar geleden dat
Clark Gable dezelfde rol van groot
wild-jager Victor Marshwell gespeeld
had. De titel was destijds „Red dust”
en zijn tegenspeelsters waren toen
Jean Harlow en Mary Astor. Wat grij
zer aan de slapen en met alle charme
van een sportieve figuur op middel
bare leeftijd is Gable in de nieuwe ver
sie opnieuw de safari-leider die door
twee vrouwen wordt bemind, Linda
Nordley (Grace Kelly), vrouw van
een Engelse geleerde die onder Marsh-
wells leiding een studiereis maakt en
het gestrande revuemeisje Eloise Kel
ly, bijgenaamd Honey Bear die toe
vallig het pad van de expeditie kruist.
Met zijn jachtavonturen en liefdes
verwikkelingen is „Mogambo” een He-
mingway-achtig gegeven dat onder de
beproefde leiding van John Ford, fil
mer sinds 1917, uitgroeide tot een te
gelijk romantische en mannelijke film,
waarvan niet de minste attractie hier
in bestaat dat men er de grote Gable,
de „King”, zoals hij wel genoemd
werd en twee legendarische sterren
als Grace Kelly en Ava Gardner in
kan zien acteren.
Elke donderdag- en
Aanvang 20.30 uur.
Echtparen bij voorkeur op vrijdagav.
Inlichtingen lidmaatschap
Nassaulaan 20 - Tel. 31 35 47 - Haarlem
BOEKEN... BOEKEN... BOEKEN...
Sexromans, voorlichtingsboeken.
Nassaulaan 20 - Tel. 31 35 47
AMSTERDAM. Een echte maar mid
delmatige Corot „Souvenir d’Arizia” heeft
dinsdag bij Mak van Waay in Amsterdam
toch nog 19.500 opgebracht. Het doek
werd verkocht naar Amerika. Een mooie
Jozef Israels Moeder met een kind op
het strand” bracht 7500 op, een vrij hoge
prijs.
„Wijd winterlandschap” van Chabot
ƒ5500. De schilderijen gingen op deze en
kele dagen durende kunstveiling zeer ge
makkelijk en vlot van de hand tegen hoge
prijzen.
Onder grote belangstelling zijn dinsdag
avond in Amsterdam op de veiling van
Paul Brandt tekeningen en litho’s van
beroemde meesters verkocht. Een teke
ning uit de vroege periode van Vincent
van Gogh bracht 7000 op. De litho’s van
George Braque brachten 2300 op, en
litho’s van Max Ernst bedragen van
1.000 tot 1500. Vele Nederlandse ar
chieven en musea hebben aankopen ge
daan.
Donald en