Overveense filosoof dr. L. M. Aarts: VERGETEN KRIJG IN ZUID-SOEDAN K „Geloof is geen museum meer maar een werkplaats” I E I I 11 it' ll 't w 1 11 ZATERDAG 27 FEBRUARI 1971 14 2 Erbij 'S Een christen gelooft in de dag van morgen Celibaat Stuk catechese Midden-Nederland Techniek en auto's Kwestie-Simonis HEEMSTEDE .Tijdens een discussieavond, georganiseerd door de communicatiegroep „De Praatpaal” in een van de zalen van de Paters kerk aan de Nieuwe Groenmarkt in Haarlem, kwam de inleider van deze avond, dr. L. M. Aarts, sprekende over de kerk van de toekomst, onder meer tot de volgende markante uitspraken: „De grootste bekoring en tevens zwakte van de kerk is, dat zij stelt: „Zo is het en anders niet” temidden van een wereld die geëngageerd is. En ook: „Het geloof in vroe ger dagen was als een museum, waarin het verboden was de dingen aan te raken. In onze tijd kunnen we spreken van een werkplaats en wij men sen moeten die werkplaats geëngageerd binnengaan. De kerk heeft stevig overeind gestaan met het altaar als symbool; zij kan dat ook met het al taar als aambeeld”. Beraad van kerken in Jp ff/ In de ondoordringbare wouden en vochtige moerassen van het zui den van Soedan woedt sinds 1963 een vergeten oorlog, die volgens schattingen van de Verenide Na ties aan minstens driekwart mil joen mensen het leven heeft ge kost. In het blad Terre des Hom mes wordt erop gewezen dat deze meedogenloze oorlog tussen de Arabieren uit het noorden en ne gers uit het zuiden voortduurt tot op de dag van vandaag. ii w r Ifc'f I F ff ggfl Ig v ff ■Li- BEP ANDREAS een maandelijke bijeenkomst van ma- Niet iedereen overleeft de vlucht Dr. Aart» in toog temidden van een aantal zuster» in Rome, Hem gewijd, zoals Hij leeft in de mensen, wilt u mij uw zegen geven over mijn werk in de oecumene van de IJmond?” Genade en vrede zij u van God onze Vader en de Heer Jezus Chris tus.” Daarna gaven pastoor Fre riks en zijn collega’s gezamenlijk de zegen aan de verzamelde gelo vigen. DE INSTALLATIE van pater Ant. Freriks tot pastoor van de St. En- gelmundusparochie in Driehuis is in het afgelopen weekeinde gecul mineerd in een oecumenische plechtigheid, die grote indruk op de aanwezigen heeft gemaakt. Pater Freriks had zijn niet-katholieke col- lega-pastores verzocht de oecume nische samenwerking te willen ma nifesteren door op het einde van de installatie aan een door hem op gestelde ritus te willen deelnemen. Na de installatie zei pater Fre riks: „Ik zou mijn niet-katholieke collega’s willen vragen of zij mij als hun medewerker in de oecume ne van de IJmond kunnen aanvaar den. Geachte collega’s, ik verzoek u hier rond mij te komen staan ten teken van onze oecumenische samenwerking Wij zijn allen ge doopt in Christus. Wij geloven in Hem en wij hebben ons leven aan „Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus de Vader vol ontferming en de God van alle vertroosting. De troost die wij van God ontvangen stelt ons in staat anderen te troosten in al hun noden. Onze hoop voor u staat vast: wij weten dat gij, delend in onze arbeid, ook zult delen in onze vertroosting. ken. Wij willen dan proberen een mo derne liturgie waar te maken, hoewel ik geloof dat deze jongens daar wei nig houvast aan zullen hebben”. Een andere taak die dr. Aarts bij zonder na aan het hart ligt is het ’s zohdags preken en de liturgie ver zorgen in het Broedershuis in War mond, een jongenshuis voor zwakbe- gaafden in de leeftijd van 6 tot 17 jaar. Dat is een mooi stuk catechese, zo zondags klaar staan voor deze jon gens en ’s maandags voor de broe ders. „Wij zijn bezig daarin verande ring te brengen en we gaan er staks theek van heel Nederland. Juist dezer dagen is het overbnengen van maar liefst 1300 dozen met handschriften, incunabelen, inclusief het archief van „De Tijd” hier in de kelders van Ha- geveld voltooid” Dr. Aarts zei toen ook: „Vroeger was de kerk een wijkplaats, een soort van toevluchtsoord voor de gelovigen. Nu moeten wij zelf veel meer doen De gelovigen moeten doe-het-zelvers wor den. En daarom geloof ik ook in huis gemeenten, ionder dat de kerk wordt versplinterd" Welnu, deze kernachtige uitspraken van de filosoof dr. L M Aarts, die in het College Hageveld aan de Cruquius- weg in Heemstede een paar kamers bewoont, waren aanleiding eens een gesprek met hem te gaan voeren Dr. Aarts, Overvener van geboorte 25 april 1931 bezocht eerst de HBS-B van het Triniteitslyceum aan de Zijl- weg. Zijn eindexamen legde hij af in het seminaria Hageveld in Heemste de. Daarna studeerde hij filosofie, eerst gedurende zes jaar aan het Groot seminarie te Warmond tot 1958 in 1958 werd hij priester gewijd en daarna van 1958 tot 1961 in Rome, waar hij in oktober arriveerde juist op de dag dat Paus Pius XII over leed. De collega’s spraken daarna met uitgestrekte rechterhand 2 Ko- rinthiërs 1 uit: Dr. Aarts (links) als liefhebber van de watersport op de Kagerplassen in zijn zelfgebouwde motorboot. hun bezittingen achter en beginnen een exodus over honderden kilome ters. Voor de oudsten is de zware voet tocht vaak een te grote beproeving. Zij blijven achter en bezwijken. Het einde van het lijdensverhaal van de 65.000 Soedanese vluchtelingen in Kongo komt pas dan in zicht als grote bedragen beschikbaar komen voor de medische verzorging van de Zuidsoe- danezen. Het algemeen secretariaat van Terre des Hommes is gevestigd aan de Conradkade 63, Den Haag, tel. 070-390095. Het gironummer is 646900 ten name van de penningmeester van de Stichting Terre des Hommes Ne derland, Den Haag. Tijdens zijn studie filosofie in Rome maakte hij daar ook de keuze van paus Joannes XXIII mee. Over zijn verblijf in Rome vertelt dr. Aarts enthousiast: „een wereldstad met prachtige kunst schatten, de beschaving ligt er op straat. Dat volk met zijn cultuur heeft mij bijzonder geboeid. Veel indruk heeft ook een bezoek te zamen met wijlen mgr. Van Doode- waard aan paus Joannes XXIII op mij gemaakt”. In november 1961 keerde dr. Aarts nog weer even naar Rome terug om te promoveren. Zijn dissertatie was getiteld: „De definitie van de bewe ging”, tekststudie over Aristoleles. stelling voor de negers in het zuiden gehad zolang het de slavenhandel be trof. De strijd die de negers bij het Britse koloniale bewind voerden om onafhankelijkheid te krijgen bleek op 12 februari 1953 voorgoed verloren. Toen werd een Brits-Egyptisch ver drag gesloten waarbij het noorden on verbrekelijk met het zuiden verbonden was. Dit verdrag was het sein voor duizenden Zuidsoedanezen om naar de omliggende landen te vluchten. Telkens als de strijd in Zuid-Soe- dan oplaait zwelt de stroom vluchte lingen aan. Als het eerste strijdrumoer in de bush door troepenbewegingen wordt aangekondigd laten de mensen Aan de bijeenkomst werd deelgeno men, respectievelijk met de oprichting werd instemming betuigd door een aan tal dekens, daartoe aangewezen door het r.k. aartsbisdom van Utrecht, her vormde en gereformeerde predikanten namens de hervormde provinciale be sturen en de gereformeerde particu liere (provinciale) synodes en verte genwoordigers van het Leger des Heils, de oud-katholieken, de lutheranen, de doopsgezinden en de remonstranten. Het beraad is vooral bedoeld voor de contacten tussen de beleidsfiguren der kerken op interprovinciaal vlak ter bevordering van de onderlinge goede verstandhouding. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan het vermijden van langs elkaar heen- werken, bijvoorbeeld bij kerkbouw, het pastoraat bij kerkelijk gemengde huwelijken enz. Reeds eerder kwamen boven-regio- nale verbanden van oecumenisch ge zinde kerken tot stand in het zuiden (N.-Brabant, Zeeland en Limburg), het noorden (Groningen, Friesland, Drente en de Noord-Oost-Polder), N.- Holland en Zuid-Holland. Met het nu opgerichte beraad voor Midden-Ne derland is de laatste witte vlek op deze kaart van interkerkelijk Nederland verdwenen. Op lager vlak zijn onge lijk over het land verdeeld provincia len regionale en plaatselijke (be)raden van kerken in tal van schakeringen te vinden. Hoe denkt u over de kwestie-Simo- nis? „Ik kan niet zeggen, dat ik geluk kig was met deze benoeming van dr. Simonis tot bisschop van Rotterdam, notabene een stad die op het scherp van het mes loopt. Deze benoeming zou ik als een vorm van geweld wil len kwalificeren. Naar mijn smaak moeten wij de democratie in de kerk niet overdrijven. De kerk moet bezig zijn voor dé toekomst, dacht ik. En dan vanuit de waarden die er reeds zijn. Geloof en evangelie moeten iets be tekenen voor de mensen. Een bisschop is geen geleerde. Hij moet een inspi rerende figuur zijn en bezig zijn zo wel op grond van morgen als in de maatschappij. Een bisschop is een bruggenbouwer. In de verkondiging en de liturgie !s het zijn taak de gelovi gen voor te houden wat er vanuit het geloof van betekenis is voor morgen. Het katholicisme is op de helling, maar het mag geen zinkend schip worden. Het kerkgebeuren heeft iets van mo numentenzorg. Het is allemaal zo ge compliceerd, terwijl het alleen maar op het christendom aankomt. Ik houd het maar op het goede. Kijk, dat is geloof. Als in de kerk hetzelfde zou Officieel aangewezen vertegenwoor digers van kerken in Utrecht, Gelder land en Overijssel zijn onder voorzit terschap van prof. dr. H. A. M. Fio- let, secretaris van de landelijke Raad van Kerken, in Utrecht bijeen ge weest en hebben besloten tot oprich ting van een Beraad van Kerken in Midden-Nederland. Hiermee is nu ook voor dit gebied op niveau direct onder de Raad van Kerken in Neder land een interkerkelijk overlegorgaan tot stand gebracht. Het secretariaat van het nieuwe beraad is gevestigd op het adres Zijpendaalseweg 51a te Arnhem. Meer dan 400.000 negers hebben sinds het uitbreken van de oorlog een min of meer veilig heenkomen gezocht in de omliggende landen Kongo-Kin shasa, Oeganda, Centraal Afrikaanse Republiek en Kenia. Zelfs in deze lan den moeten zij dagelijks voor hun le ven vrezen. In Oeganda is het al ge beurd dat de troepen uit Noord-Soe- dan het land binnentrokken om even „huis te houden” onder de Zuidsoeda- nese vluchtelingen die daar wonen. De drie miljoen negers die zich in het zuiden hebben teruggetrokken in de ondoordringbare wouden, waar zij leven onder bescherming van het be vrijdingsleger Anya Nya zijn ge doemd terug te keren naar het stenen tijdperk. Afgesloten van de buitenwe reld leven zij volledig van wat de na tuur hun biedt. Kleren hebben de meesten voorzover zij die reeds droegen sinds 1963 niet meer ge zien. De gezondheidssituatie onder deze mensen is schrikbarend. Elke ernstige ziekte is fataal. Dokters zijn er niet. Medicijnen evenmin. Wie naar het grensgebied tussen de Kongo en Zuid-Soedan reist begrijpt waarom deze bloedige strijd tussen de negers en hun aartsvijanden de Ara bieren een vergeten strijd is. Vanaf de Kongolese provinciestad Isiro lopen alleen slecht berijdbare zandpaden in de richting van de Soedanese grens. Op wat Grieken na, die er handel drij ven, missionarissen, zendelingen en Belgische leerkrachten na, komt er zelden een Westerling dit grensgebied binnen. Vanuit Soedan komt men er zeker niet. De Soedanese regering laat zo min mogelijk waarnemers tot het gebied toe. omdat hun veiligheid bui ten de steden absoluut niet gewaar borgd kan worden. Terre des Hommes schrijft dat de strijd in Zuid-Soedan het gevolg is van het marchanderen van de Britten met hun voormalige kolonies zoals dat ook van de strijd in Biafra kon wor den gezegd. De Arabieren hebben in de loop der geschiedenis alleen belang- Hoe denkt u over het celibaat? Prompt komt het antwoord: Het leven van een profeet is riskant. Een kerkdienaar is, dacht ik, een omhul de knecht. Voor mij althans hecht ik veel waarde aan het celibaat, omdat geloof in feite celibatair is. Dat Chris tus uit een maagd geboren zou zijn, daar heb ik geen moeite mee. Chris tus is immers het oertype van het geloof. Naar mijn mening is het geloof vaak te intellectueel en te abstract. Men kan ook thuis eucharistie vielen, maar dat vraagt, dacht ik, wel veel meer van de mensen. In onze maatschap pij is de massaregie wel erg over trokken. In de kerk moeten we niet te technisch denken. Het belangrijkste is naar mijn smaak een goede litur gieviering. En wat het kijkkastje betreft ten slotte: ik zou er voor voelen G<e- loofsgrepen” op de teevee te brengen op de wijze zoals Pierre Jansen dit doet met zijn „Kunstgrepen”. Ik ge loof namelijk dat dit de kijkers zou aanspreken. ,Jk heb bijzonder goede jaren, zo wel in Rome als ook in Warmond door gebracht. Ik heb het betreurd er weg te moeten gaan. Aangezien ik niet in de stad wil wonen maar veel liever in een landelijke omgeving, koos ik het college Hageveld tot mijn domi cilie. Bovendien heb ik hier in de kel der een werkplaats voor mijn hobby’s: techniek en antieke automobielen Ik ben zelf in het bezit van een Chevrolet anno 1933 en destijds heb ik van een sloep een motorboot gemaakt. Zoals ik al zei, ben ik als docent wijsbegeerte verbonden aan de Katho lieke Theologische Hogeschool in Am sterdam, sedert 1967 waar de doctora le opleiding geschiedt in samenwer king met andere universiteiten. Daar naast ben ik ook docent MO-theologie in het gebouw aan de Keizersgracht 105 (het voormalige AVRO-gebouw), terwijl ik tevens president ben van bet Seminarie Warmond en als zodanig de priesteropleiding, nu in Amsteidam mede behartig. Wij hebben thans en kele huizen in Amsterdam voor de stu denten en het hoofdkantoor is in de Vondelstraat gevestigd”. Nog tal van andere functies rusten op de schouders van deze ambitieuze doctor: ondermeer docent wijsbegeer te aan het Nutsseminarie voor Peda gogiek voor de lerarenopleiding: dr. Aarts is ook secretaris van de Diocesa ne financiële commissie. Weer een andere veelomvattende taak: biblio thecaris van het Groot Seminarie War mond met een boekenbezit van 50.000 boeken. Dat boekenbezit van de pa ters Jezuïeten uit Maastricht, Nijme gen en Warmond moet, nu Warmond wordt opgeheven, straks worden on dergebracht in Amsterdam, althans wat de preciosa betreft. Deze boekenschat vormt dan de grootste theologisch-filosofische biblio- gebeuren als daarbuiten, dan zijn wij nergens meer. Christenen hebben een aparte taak. Een christen is iemand die gelooft in de dag van morgen, ge loven ook in iemand die groter is”. Het geloof in de verrijzenis acht ik van essentieel belang. We moeten er' zelf uit zien tr komen en er is een ge loof in de derde dag Ik houd het maar op Tednard de Jardin”. - i|

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14