Uitstekend overzicht in Amsterdamse Rijksmuseum NEDERLANDSE GOUDEN EEUW IN FRANS BEZIT HAARLEMSE Els Krieg won Nationaal vioolconcours Hora Q A Kort geding van Veronica tegen Radio Nordsee Theater Scarabee Programma met veel seriewerk La Femme et la Fleur Raymond Herreman overleden v TV maandag TV dinsdag Radio dinsdag T.V. vanavond MAANDAG 8 MAART 1971 7 O O Z Willem van Otterloo naar Australië - HAARLEM Keuze uit expositie in het Petit Palais Scheepvaart niet door Radio Nordsee gestoord DE BEURS DIE TOONT WAT HUISVROUWEN WILLEN WETEN. Fijnschilders BOEIENDE EN ACTUELE INFORMATIE OVER MODERN HUISHOUDEN, MODE EN WONINGINRICHTING - met shows en demonstraties. Lurelei komt terug met eigen programma AMSTERDAM Het is een bijzon der gave tentoonstelling geworden „Hollandse schilderijen uit Franse musea”, tot 23 mei in het Rijksmu seum. We hebben haar reeds enige malen aangekondigd, omdat er Haar lemse aspecten aan deze tentoonstel ling zijn verbonden, waarbij we her inneren aan het „Gezicht op de Waag” van Gerrit Berckheyde. De ontdek king van de topografie-verzamelaar A. M. van den Broek, dat dit schilderij is gemaakt naar aanleiding van een vroegere tekening van Beerstraten, is in de tekst van de zeer uitvoerige en heel goede catalogus opgenomen. An dere schilderijen van Haarlemse meesters hebben we ook al eens eer der vermeld, we behoeven daar nu niet meer op in te gaan. Topwerken Vlaams dichter met de fantastische t' '9 'tk VOOR DE VROUW VAN 1971 DIE HÉLEMAAL BIJ WIL ZIJN. (Maar meneer is welkom!) A ZWWbZWWWWWWWWWW> HEIN STEEHOUWER I nm •=- =3 04.30 11.10 voorjaars In meer dan 100 stands: geaarde tijdperken. Zoals in de laatste ja- ren de belangstelling voor het surrealisme velen de ogen heeft geopend voor het werk van Jeroen Bosch en diens navolgers, kan het ook nu gaan ten aanzien van anderen. Het is een verschijnsel, dat zich vaker heeft voorgedaan. DEN HAAG (ANP) Naar van de zijde van het Residentie-Orkest wordt meege deeld is aan Willem van Otterloo, dirigent van het Residentie Orkest, de functie van chef-dirigent van het Sydney Symfonie orkest aangeboden. De heer Van Otterloo heeft dit aanbod geaccepteerd en zal met ingang van de zomer 1972 zijn nieuwe functie gaan uitoefenen. In verband met zijn pensioengerechtigde leeftijd zal zijn band met het Residentie orkest worden gereduceerd, maar toch nog op intensieve wijze worden gehand haafd. De wintermaanden zal hij namelijk in Europa doorbrengen. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.45 22.35 22.40 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 21.10 21.55 22.35 22.40 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.13 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 21.45 22.35 22.50 22.55 10.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.25 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.35 22.25 22.35 22.40 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 AMSTERDAM Lurelei zal 1 oktober weer met een eigen cabaretprogramma be ginnen. Het heeft als titel „Moeder, er komt een bevolkingsexplosie. Ja kind, dat zal me een klap geven”. De teksten zijn van Guus Vleugel. Medewerkenden zijn Elsje de Wijn, Ronnie Bierman, Riet Henius, Eric Herfst, Mamix Kappers en Jack Hom. Ónder die fijnschilders van destijds valt natuurlijk Gerard Dou op. Er hangt hier een juweel van hem, „De trompetter” uit het Louvre, een klein paneeltje, dat on gelooflijk verfijnd is geschilderd. Vermoe delijk is het een zelfportret in de figuur van een prachtig uitgedoste trompetter op een rijk gestoffeerd balkon. Het biedt te vens een inkijkje in een interieur met een feestvierend gezelschap. Is werk als dit wel eens afgedaan met burgerlijk realisme, het is beslist veel meer zonder precies te kunnen vermoeden wat de moralistische idee van het werk is. Het schilderijtje be zit veel meer grandezza, dan men in het algemeen zou zoeken in werk uit een eer der burgerlijke periode, waarin kooplieden de richting van de publieke smaak be paalden. Iets dergelijks als bij Dou zou men kun nen afleiden uit nog een prachtig werk, „Het vertrek voor de wandeling” van Pie ter de Hooch. Hij heeft op dit paneel een rijk aangekleed paar geschilderd, op het punt om het Amsterdamse stadhuis te verlaten. Het is nog een werk uit De Hoochs beste tijd. De uit vele van zijn werken bekende lichtinval heeft hij hier ook uitmuntend toegepast. In die lichtin val verschijnen dan de heer en dame tegen een donker gehouden achtergrond, die prachtig van sfeer is gehouden. Nog meer namen noemen? Het is na tuurlijk niet mogelijk een toereikende be schrijving te geven. Wel moet nog even een bijzonder goede Jan van der Heyden worden genoemd, „Het nieuwe stadhuis van Amsterdam”, gezien vanuit de Kal- verstraat. Dit werk is, door het prachtige licht, van veel groter dan alleen maar il lustratieve of topografische betekenis. Nederland 1. Na de fabeltjeskrant en het journaal gaat de NCRV verder met de serie Dier en Vriend. Tanja Koen gaat vanavond zien hoe de dierenarts van een asiel werkt. Daarna Zo moe der zo dochter, de quiz van Gerard v. d. Berg met het team van Gerrit den Braber, Caroline van Hemert en Har ry van der Steeg, aangevuld met Ba rend Barendse. Het journaal wordt gevolgd door de actualiteitenrubriek Hier en Nu. Daar na Memorandum van een dokter. Veer tig minuten informatie vervolgens voor vrienden van het watertoerisme. In sa menwerking met de ANWB maakt de NCRV deze documentaire ter gelegen heid van de Hiswa, de tentoonstelling in Amsterdam waar alles over water sport te zien is. De rubriek In het Voorbijgaan met jjs. Bert Hoorn sluit het NCRV pro gramma af. Na het laatste journaal gaat Teleac dan nog verder met de derde les uit de cursus Sterrekunde. Nederland 2. Na de fabeltjeskrant en het journaal eerst Kijken naar Kinde ren. Vanavond een opgroeiende kleuter, WWVWVMWIWWWAAAAIVVVVVVMMVVMVMVVWVMfWWVVMMWWVVVWVWVMVMVtWVVWVMVMVWMAAAAIVWVWVVWVianMMAAA ADVERTENTIE i Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Kunstrubriek. AVRO: TopPop. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Peyton Place (feuill.). Boksen: Cassius ClayFrazier. AVRO’s Televizier-Magazine. NOS: Journaal. TELEAC: En Francais (9). innn«v<Hn>vwvww<«wwvwwvwwwwvvw>vwwwvwv die de wereld ontdekt. De VARA komt om half acht weer met een aflevering van Coronation Street. Daarna het vier de deel van de nieuwe televisieserie Klatergoud van Jelle de Vries. Achter het Nieuws vraagt gedurende 35 minuten de aandacht alvorens we overschakelen naar de Indringers. Ach ter deze titel gaat een aflevering schuil van de Amerikaanse televisieserie Theatre of Stars. In de hoofdrol Suzan ne Pieshette die optreedt als nacht- clubzangeres. Het VARA-programma wordt besloten met een documentaire van Flory Anstadt onder de titel: de laatste School? Onderwerp is het lager technisch en het nijverheidsonderwijs, m.a.w. de oude ambachtsschool en de huishoudschool. Na het journaal van Teleac nog de zesde les uit de cursus EHBO. Hoe groot onze stillevenschilders waren, blijkt ook hier weer overduidelijk in on dermeer een magistraal paneel van Jan de Heem. Natuurlijk, het is een pronkstil- leven, gemaakt om de ijdelheid te strelen van de man, die het indertijd bij de schil der heeft besteld, maar het bevat zo heel veel meer aan andere eigenschappen dan dat pronken alleen. Het is veel meer dan „knap” gedaan, wat natuurlijk ook geldt voor een veel verstilder stilleven van de Haarlemmer Heda, een prachtig gecompo neerd paneeltje. Ook het landschap is hier rijk vertegen woordigd, eigenlijk is geen enkel genre overgeslagen. Het is in haar geheel echt een tentoonstelling geworden die men moet gaan zien, ook al omdat deze werken, weer terug in Frankrijk, in kleinere musea hangen, waar men ze niet zo licht zal gaan zoeken. Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Dier en vriend (serie). Zo moeder, zo dochter. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Hier en Nu. Memorandum van een dokter. Watertoerisme. In het voorbijgaan. NOS: Journaal. TELEAC: Sterrekunde (3). Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Kijken naar kinderen. VARA: Coronation Street (feuilleton). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Klatergoud ’69. Achter het Nieuws. De Indringers (serie). De laatste school? (doe.). NOS: Journaal. TELEAC: EHBO (6). Nederland I NOS: Boksen: Cassius Clay en 14.00 NOS-NOT: School televisie. NOS: De Fabeltjeskrant STER; Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Tekenfilm. Wij, Heren van Zichem. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Andy Williams Show. Brandpunt Special. Paul Vlaanderen (serie). NOS: Socutera. Journaal. TELEAC: Wiskunde (9). DEN HAAG De beeldende kunste naars, die reeds enige jaren het experi mentele Theater Scarabee in stand houden, hebben een nieuwe produktie gereed. In het eigen theatertje aan de Willemstraat in Den Haag zal de nieuwe voorstelling op 1 april in première gaan. De tekst werd, evenals voor de vorige succesevolle produktie „Poppetgom”, ge schreven door Lucebert. Een belangrijk deel van de muziek is door Otto Ketting gecomponeerd en uitgevoerd door leden van het Residentie-Orkest. Aan de nieuwe theaterproduktie werd o.m. bijgedragen en meegewerkt door Gerard Coljee, Gerard Verdijk, Peter Blokhuis, Jan van Munster, Woody van Amen, Maria Carlier, Dick Simonis en Rob Tuinebreier. (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL. De Vlaamse dichter Raymond Herreman is zaterdag op 74- jarige leeftijd te Brussel overleden. Met hem is de laatste poëet van Het Fon teintje, het tijdschrift dat hij met Roe- lants, Minne en Leroux in 1921 had ge sticht om de traditie van Van de Woes- tijne trouw te blijven, heengegaan. Hij debuteerde in 1914 onder de schuilnaam Raymond Vere (naar aanleiding van de roman Eline Vere van Couperus, die hij zeer bewonderde) samen met Maurice Roelants, die zich Maurice Minne noem de, met een bundel gedichten „Eros.” In 1961 heeft hij, ook samen met Roe lants, drie toneelstukken onder de ver zamelnaam „Verwachtingen” gepubli ceerd. Bekend werd hij vooral door zijn bun del „De roos van Jericho” uit 1930. Hij rum” geweest en van „Het Nieuw is redacteur van het maandblad „Fo- Vlaams Tijdschrift”, dat sedert 1945 ver schijnt. Hij werkte wekelijks mede aan de rubriek voor Vlaamse en Noord-Ne- derlandse letterkunde in de Vlaamse te levisie. Dit werk heeft een grote invloed gehad op de waardering voor hetgeen in de Nederlandse taal werd geschreven. Veronica baseert het kort geding op haar charterovereenkomst waarin met de Zwitsers Meister en Bollier, van wie zij de Mebo II voor twee maanden huurden en na afloop daarvan (30 no vember vorig jaar) voor onbepaalde tijd het recht kreeg om het schip opnieuw te charteren. Deze overeenkomst werd indertijd echter niet verlengd en tijdens de onderhandelingen werden partijen het niet eens. In de overeenkomst staat dat als Nordsee niet aan de daarin gestelde voorwaarden voldoet, Veronica het recht heeft om het zendschip naar een Neder landse haven te slepen. In het contract werd de rechter in Rotterdam bevoegd verklaard als er zich geschillen zouden voordoen. Op de ach tergrond van de zaak staan de leningen, tot één miljoen gulden, die Veronica aan Nordsee verstrekte en daarvoor het zendschip in eigendom kreeg over gedragen. De voornaamste voorwaarden bij de leningen waren dat de Mebo II niet voor de Nederlandse kust zou gaan liggen en geen Nederlandse uitzendin gen zou geven. Veronica verstrekte in dertijd de leningen, omdat de uitzen dingen van Nordsee een concurrentie voor haar eigen radioschip zouden zijn. Veronica zag af van haar eerder aan- gekondigde plan voor het indienen van een klacht op zeeroof jegens de Zwitsers bij de daarvoor in aanmerking komende Nederlandse officier van Justitie. „Het praalgraf van Willem de Zwij ger in de Nieuwe kerk te Delft’’ heet dit bijzonder goede doek van Emanuel de Witte, afkomstig uit het museum te Lille. Een imponerende grote Hobbema, af komstig uit het Petit Palais in Parijs. Er is een aantal topwerken. Natuurlijk moeten daarbij de zes Rembrandts worden gerekend, die we reeds enige tijd geleden hebben genoemd. Daarbij is dan het be roemde portret van Hendrickje Stoffels „met de parel”. Ook is nu in deze zaal het portret van Titus opgehangen, eigendom van het Louvre, maar reeds lang als bruik leen in het Rijksmuseum aanwezig. Hoewel natuurlijk de aandacht van ve len in de eerste plaats naar Rembrandt zal uitgaan, mag men de andere werken beslist niet verwaarlozen. En dat dan, om dat van sommige niet eens zo heel beken de of beroemde schilders echte juwelen zijn ontdekt, zo goed, dat men in bepaalde opzichten aan een herwaardering zou gaan kunnen denken. Daar komt dan nog een factor bij en dan is de momenteel in ons land weer groeiende belangstelling voor het fijnschilderen in de nieuwste naar vo ren komende stijlen, zoals de nieuwe figu ratie. Zo’n herleving trekt ook altijd de belangstelling aan voor min of meer gelijk Het is al een oud plan, het inrichten van deze tentoonstelling. Tien jaar geleden had men het reeds, in het kader van het Nederlands-Franse culturele akkoord. Het is er toen niet van gekomen. Vorig jaar is er echter in het Petit Palais in Parijs een tentoonstelling van 240 nummers ingericht, geheel gewijd aan Nederlandse oude mees ters. De belangstelling daarvoor was na melijk de laatste jaren stijgende. De ten toonstelling trok circa 150.000 bezoekers. Uit de 240 nummers zijn er 66 gekozen voor deze tentoonstelling in het Rijksmu seum. Bij het kiezen golden twee overwe gingen, namelijk de kwaliteit in de eerste plaats en het feit, of een bepaald werk hier weinig bekend was. In het algemeen vindt men hier dus nu niet de werken, die velen al uit het Louvre zullen kennen, maar juist schilderijen uit musea in kleinere steden. En dan is het verwonderlijk, dat in die musea zoveel prachtig Nederlands werk blijkt te hangen. De catalogus geeft, van de hand van Jean Vergnet-Ruiz, inspecteur-generaal van de Franse provinciale musea, een sterk verduidelijkende beschrijving van de Franse smaak ten opzichte van de oude Nederlandse meesters. In vroeger eeuwen hadden de Fransen een voorkeur voor de Nederlanders, die z.g. Italianiserend werk ten en daarbij Carraveggio, maar ook an deren tot voorbeeld kozen. Bovendien had het fijnschilderen hun belangstelling. Evenals overigens ook hier lange tijd, werd een Gerard Dou hoger gewaardeerd dan Rembrandt. In het algemeen werd de Nederlandse kunst niet zo hoog aangeslagen. De voor keur, vooral als het om min of meer offi ciële verzamelingen ging, was eerder op de Italianen gericht. In het algemeen werd de klassieke, of daarvan afgeleide kunst meer gezocht dan de soms burgerlijke Ne derlandse. Natuurlijk waren er uitzonde ringen en zo komt het dan, dat Frankrijk van oudsher toch een zeer groot aantal Nederlandse werken bezit, vaak reeds aangekocht tijdens het leven van de schil ders, of bij hen besteld. Daarnaast heeft de Franse overheersing in het begin van de vorige eeuw ook een aantal werken naar Frankrijk doen verdwijnen door middel van confiscatie en andere maatregelen. Het meeste daarvan is echter na die tijd al weer snel teruggekeerd. Wie meer over deze historische bijzonderheden wil weten, moet beslist de catalogus aanschaffen. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor. (7.25 Ho ren en zien 7.30 Nws. 7.32 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Operafragm. 11.00 Nws. 11.0^ Opera- aria’s. 11.15 Voor zieken. 11.55 Mede- del. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Mededel. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Ac tualiteiten. 13.00 Raden maar14.05 Schoolradio. 14.30 Interlokaal. 16.00 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Het cultu rele leven op St. Maarten. 17.10 Voor kinderen. 17.15 Hai. 18.19 Uitz. P.v.d.A 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Licht ensemble. 19.45 Evangelie zon der masker. 20.00 Romeo und Julia, opera. 21.15 Hoorspel. 22.10 Muz. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekst. 23.15 Sticker. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnast. 7.20 Dag met een plaatje 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Dag met een plaatje. 3.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Reportage of herhaling. 9.35 Waterstanden. 9.40 Oude muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Overheidsvoorl. Voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Den Haag vandaag. 13.35 Spiegel van België. 14.05 Jazz uit archief. 14.30 Radio Kameror kest. 15.00 Het leven in de taal. 15.10 Muziekmiddag. 15.10 De wereld van de opera. 16.00 Nws. 16.03 Toonaange vende figuren uit muz.wereld. 16.34 Kerkorgelconcert 17.05 Vrouwenkoor 17.30 Toppers van toen. 17.55 Mede del. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.25 Licht ensemble. 18.55 Jeugd en ritme. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.30 Nws. 22.38 Me dedel. 22.43 Journaal. 22.55 Zin-tuig. (nr. 36). 23.50 De Zesdaagse in Gro ningen. 23.55 Nws. HILVERSUM Hl 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes. 10.00 Nws. 10.03 Ekspres. 11.00 Nws. 11.03 Vro lijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. AMSTERDAM Radio Veronica heeft een kort geding aangespannen tegen Radio Nordsee, dat woensdagmor gen 10 maart voor de president van de Rotterdamse rechtbank zal dienen. Ve ronica vraagt de president een bevel aan de Zwitserse eigenaren van het zend schip Mebo II van Radio Nordsee om in de haven van Rotterdam binnen te va ren. Subsidiair wordt de president ge vraagd Veronica te machtigen zelf het schip te doen binnenbrengen in de Maasstad. De vertegenwoordiger van Radio Nordsee ziet dit kort geding als een laatste poging van Veronica om te voor komen dat Radio Nordsee bij het pu bliek „vaste voet” zou krijgen. Radio Nordsee maakte juist zaterdag nog eens in een krante-advertentie haar uit zenduren, programma’s en golflengte bekend. AMSTERDAM. De 24-jarige violiste Els Krieg leerlinge van Herman Krab bers, heeft zaterdagavond uit handen van burgemeester dr. I. Samkalden de hoofd prijs in ontvangst genomen van het Na tionaal vioolconcours 1971. De tweede prijs werd gewonnen door de 17-jarige violist Radboud Oomens en de derde prijs was voor de 24-jarige Hans Wijnberg. De hoofdprijs, „Etiennette Alvares Cor rea” genaamd, bestaat uit een studie beurs van 16.000 en een voorziening in reis-, verblijf- en studiekosten in het bui tenland van eveneens 16.000 gedragen door de stichting „Studiefonds Oscar Back.” De tweede prijs, de prijs van de Stad Amsterdam, bedraagt duizend gulden plus de Donemus-prijs, eveneens duizend gulden. De derde prijs bestaat evenals de tweede uit tweemaal een prijs van duizend gulden te besteden voor studie doeleinden. Voor Els Krieg wonnen de hoofdprijs in 1969 Vera Beths en in 1967 Emmy Verhey. Het vioolconcours wordt gehou den onder auspiciën van de stichting „Studiefonds Oscar Back.” Er waren dit jaar acht deelnemers. AMSTERDAM. „Voorzover ons bekend is het uitgesloten dat de zen der van Radio Nordsee storing voor het scheepvaartverkeer oplevert”, al dus een zondag uitgegeven verklaring van een woordvoerder van Radio Nordsee in Nederland, waarmee hij reageert op de mededeling van mi nister-president De Jong van vrijdag j.l. na afloop van de minister raad dat er geen maatregelen ge nomen worden tegen vrije radiozen ders voor de aanstaande kamerver kiezingen, behalve als er zich ernsti ge zenderstoringen zouden voordoen, die het scheepvaartverkeer in gevaar brengen. Radio Nordsee heeft volgens haar woordvoerder onder meer hiertoe ge ruime djd proefuitzendingen verzorgd om de kleinste mogelijkheid van sto ringen te vermijden. Voorts zou contact worden onder houden met de PTT in Den Haag en met Radio Scheveningen, om in voorkomende gevallen van storing direct in actie te kunnen komen, al dus de woordvoerder. Tg^ VAN 2 T/M 11 MAART 1971 in da Kennemer Sporthal aan de Delftlaan in Haarlem. Gemakkelijk te bereiken veel parkeerruimte. Openingstijden: werkdagen 10-17 en 19-23 u„ zondag 13-17 en 19-23 u. Entreeprijs: f 3,50 p.p. inclusief bezoek aan de LENTEFLORA. Kinderen en militairen f 1,75 p.p.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7