Twee
op de vlucht
mannen
voor allesziende helikopter
Roberto Benzi leidde
Concertgebouw orkest
FILMS IN AMSTERDAM
Palma
Bijna vier ton
voor een Dali
België weigert
sexboekje uit
Nederland
jL
Kroost-
reizen
Costa-Brava
over Rembrandt
TV en radio
Rijkste bibliotheek
Wijding
dr. Simonis voor
Amerikaanse film
V
nu toegankelijk
„FIGURES IN A LANDSCAPE”:
NIEUWE FILM VAN LOSEY
Kamervragen over
begeleiding van
zanger Tom Jones
T.V. vanavond
TV vrijdag
TV zaterdag
Radio zaterdag
HILVERSUM I
VRIJDAG 12 MAART 1971
I
„MUZIEK VOOR STRATEN EN PLEINEN”
Schenking dr. Bodmer
I
Dirnentragödie
met oppas-service.
I
i
Costa del Sol,
Costa Blanca
en Gardameer.
4 x per week
per KLM
vanaf f 378,
hotels
0
n
i
B
a
B
B
B
B
I
B
B
I
B
B
B
B
5 x per week
per KLM
vanaf 315,
hotels
en appartementen
B
I
B
I
I
B
B
B
B
B
B
8
B
I
B
B
a
a
B
a
B
B
B
a
B
B
I
B
B
B
B
a
B
B
a
B
a
a
B
B
DE MAGNEETn.v
de meest complete reisorganisatie
Onbekende Hitch
DE MAGNEET riv
de meest complete reisorganisatie
DE MAGNEET nv.
de meest complete reisorganisatie
B
I
B
B
B
Nieuwe steunzender
voor Zuid-Limburg
AMSTERDAM De laatste film
van Joseph Losey heet „Figures in a
landscape” en de recensent van de
film in het Engelse blad „Sight and
Sound” wijst er terecht op dat veel
films van Losey terug te brengen zijn
tot menselijke figuren in een land
schap, waarmee dan in het algemeen
een sfeerbepalende omgeving wordt
bedoeld. Hij noemt in dit verband
recente voorbeelden als „Accident”
(de universiteit)„Boom” (het ge
ïsoleerde miljonairseiland) en „Secret
ceremony” (de bizarre woning van
het eenzame meisje), waar het decor
een afbeelding werd van de besloten
geestelijke wereld, waarin zijn hoofd
figuren ronddolen.
Wereldomspannende TV-
uitzending van EBU
Nederlandse werken
naar Duits museum
na-
Mac
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
CHARLES BOOST
09.30
J. H. MOOLENIJZER.
ADVERTENTIE
keuze
vergroten de mogelijkheden van
bij dit nachtelijk bioscoopvertier.
B
I
B
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.25
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
21.36
22.26
22.56
10.00
10.30
11.30
16.00
16.02
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
22.10
23.00
23.25
19.55
20.00
20.15
20.21
22.50
23.00
23.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
OP WOENSDAG 17 maart toont
Filmmuseum Asta Nielsen in haar
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.35
22.45
22.30
HET „LANDSCHAP” van Losey’s laatste
film moet echter letterlijk genomen
worden, de twee vluchtende, aan elkaar
geketende mannen, achtervolgd vanuit
een helikopter, worden kleine figuren in
de uitgestrektheid van het terrein dat
hen scheidt van de grens, waarachter
zij straks in veiligheid zullen zijn.
Losey laat het hoe en waarom van de
handeling volstrekt in het duister. Waar
om zijn beide hoofdfiguren vluchten, voor
wie zij op de vlucht zijn en waarheen
zij vluchten blijven onbeantwoorde vragen
in zijn film die naast de twee vluchte
lingen een derde hoofdrol heeft toebe
deeld aan de achtervolgende helikopter.
Het gegeven is ontleend aan een roman
van Barry England, die bewerkt werd
door Robert Shaw, tegelijk de acteur die
de oudste van het vluchtende tweetal Mac
voorbeeld in diens „Thirty-nine steps”
gaat het in „Saboteur” uit 1942 om een
dubbele jacht; terwijl de held (Cummings)
de schuldigen achtervolgt wordt hijzelf
opgejaagd door de politie die hem van
het misdrijf in dit geval spionage
verdenkt. Plaatsen van handeling tijdens
deze gecompliceerde en tweeledige vlucht
dwars door Amerika zijn de Boulder
Dam en tenslotte het Vrijheidsbeeld in de
haven van New York, waar zich op dui
zelingwekkende hoogte de ontknoping vol
trekt.
V.* N DE NACHTvoorstellingen is voor
al Alfred Hitchcocks „Saboteur” met Ri
chard Cummings en Priscilla Lane van
belang, een vrij onbekende „Hitch”, waar
van Bio een reprise geeft. Als in vroegere
films van de „master of suspense”, bij-
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Memorandum van een
dokter (feuilleton). |l
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame. I;
NCRV: Cosi fan tutte (opera). I|
Koorzang.
NOS: Journaal.
Paardensport.
AAA/WWWVWVWVMAA/WWVWWWWWVWVVWWW'
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter visie.
AVRO: Verkeersbeeld.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Televizier - Supplement
High Chaparral (film).
Voor de vuist weg.
NOS: Journaal.
TELEAC: Studeren (7).
HET IS MOEILIJK bij Losey uit te
maken waar de realiteit eindigt en de
beeldspraak begint. Zijn fabel van twee
vluchtelingen, bedreigd door de superieu
re machine, de allesziende en overal aan
wezige helikopter, heeft natuurlijk bijbe
doelingen. In de genoemde Engelse be
spreking vergelijkt criticus Mike Wallin-
ton Losey’s films met ijsbergen die maar
een klein gedeelte laten zien van wat zij
in werkelijkheid voorstellen. En dat is
zeker het geval met „Figures in a land
scape”.
Maar in ieder geval heeft Losey een
visueel meeslepende en uitermate fasci
nerende film gemaakt die zich dan voor
verschillende interpretaties mag lenen,
maar ook zonder die dubbele betekenis
sen een virtuoos kijkspel is geworden.
De situatie, twee door een gemeen
schappelijk gevaar verenigde vluchtelin-
Nederland I
NOS: De Fabeltjeskrant
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Familie-Serie (3).
Rembrandt en zijn bijbel.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Johnny en Rijk, show.
Brandpunt.
De Wrekers (serie).
KRO-RKK: Riskante Kerk.
NOS: Journaal.
Nederland I
TELEAC: Televisie bij het
onderwijs (5).
Wiskunde (10).
En Francais (10).
Bouwen en wonen (6).
NOS: Journaal.
VARA: Dagje ouder.
Kinderprogr.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Arnie (serie).
Koning Klant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Een van de acht.
Aan het eind van de wereld.
(W. Somerset Maugham).
Achter het Nieuws.
NOS: Journaal.
waarschijnlijk meer de intentie gehad
om feestmuziek te schrijven „voor ie
dereen”.
Henneper plaatst de toehoorders niet
voor problemen, op een overzichtelijke
manier etaleert hij zijn thematisch ma
teriaal en hij schokt zijn publiek niet
GENEVE (AP). Een van ’s werelds
rijkste privé-verzamelingen antieke ma
nuscripten zal deze herfst voor het eerst
worden opengesteld voor het publiek. Het
is de Biblioteca Modmeriana. De samen
steller en eigenaar, de rijke Zwitserse
industrieel dr Martin Bodmer, heeft de
verzameling plus de gebouwen waarin
deze wordt bewaard overgedragen aan
een stichting.
Tot de verzameling behoren papyri,
spijkerschriften, incunabelen en andere
zeldzame geschriften en inscripties van
onschatbare waarde.
DE BELANGRIJKSTE première deze
week in Amsterdam vindt men in Calyp
so waar „Jongens onder elkaar” („the
boys in the band”) is ingezet. Enige we
ken geleden hebben we onder het kopje
Amusementsfilms doen homofiel in de
hoofdrol” enige opmerkingen gemaakt
over „Staircase” en „Boys in the band”
en daarbij gewezen op de beklemtoning
in beide films van de uitzonderlijke po
sitie van de homofiel in onze „permissive
society”.
De vraag lag toen voor de hand of een
dergelijk accent in de film die maat
schappelijke houding niet ten nadele van
de tolerantie zou kunnen beïnvloeden.
Aan de andere kant is het niet ondenk
baar dat dank zij de vrijmoedigheid
waarmee bijvoorbeeld in „The boys in
the band” het feestje onder homofie
len wordt behandeld, de geaccepteerd-
heid van het verschijnsel een vanzelf
sprekendheid gaat worden. Deze proble
matiek maakt in ieder geval de film in
Calypso belangwekkend. De regie van
William Friedkin is niet altijd even sterk,
en nijgt naar overdrijving, maar er zijn
naast te caricaturale vertolkingen ook
enige aangrijpende en genuanceerde ac-
teursprestaties die het geheel tot een
boeiende ervaring maken.
Een sensatiefilm van Martin Ritt „Ein
de van de laatste ronde” („The great
white hope”) in het Rembrandtplein
Theater, „Kanonnen voor Cordoba” van
Paul Wendkosu, een titel die voor zich
zelf spreekt en een Joegoslavische film,
die al in ’69 in Berlijn bekroond werd,
„Early works” van Milja Vuljanovic in
Studio K completeren de lijst van nieuwe
films in de Amsterdamse bioscopen.
hieruit niet concluderen, dat hij populai
re muziek heeft geschreven en dat er
een draaiorgel met de podiumlift naar
boven werd gestuurd in plaats van een
vleugel dat is helaas niet gebeurd.
Heppener heeft zijn muziek ook niet’
gecomponeerd voor straatmuzikanten,
zoals Mozart dat wel deed, daarvoor is
zijn partituur veel te gecompliceerd. Hij
is er in ieder geval wel in geslaagd om
de aandacht te trekken en vast te hou
den met klankeffecten, die voortvloeien
uit een verrassende vereenvoudiging
van samenklanken, die door opstapeling
ontstaan zijn. Op het concert van zon-
Nederland 1. De Evangelische Om
roep volgt op de fabeltjeskrant en het
eerste journaal. In dit uur eerst de
rubriek Familieserie, waarin een En
gelse familie musiceert. Daarna een
bewerking van de Amerikaanse film
waarin Rembrandt en zijn geloof wor
den bekeken. Het is een film van the
Southern Baptist Convention, die voor
Nederland’ werd bewerkt.
De kro gaat na het tweede journaal
verder met Johnny en Rijk. Het apar
te paar en Bob Rooijens maken hun
gemengd Duits-Nederlandse show dit
maal met behulp van Enny de Leeu-
we, Rudy Falkenhage, Wim v.d.
Brink en Wim v.d. Heuvel (voor alle
maal gekke schetsjes) en met de zan-
geresssen Margit Schramm bekend
van vele operette-uitzendingen onder
meer met Robert Stolz en Manue
la. Brandpunt volgt op deze lol en
gaat vooraf aan de Wrekers. Tot slot
van het programma de rubriek Ris
kante Kerk.
Nederland 2. In de vooravond
tuurlijk de fabeltjeskrant, gevolgd
door het journaal en de vaste vrij
dagse rubriek Ter Visie met nieuws
uit de wereld van parlement en poli
tiek. De AVRO neemt de dienst over
met Verkeersbeeld, de rubriek van
Fred Hagenaar waarin alle verkeers
problematiek onder de loep wordt ge
nomen.
Het tweede journaal krijgt een ver
lengstuk in Televizier Supplement,
waarin Wibo v.d. Linde weer het een
of andere probleem bij de kop neemt
om het meer uit te diepen dan dat in
Televizier Magazine kan gebeuren.
Daarna High Chaparral. Willem
WXAAAZVVVVVVVVVVtAAA/VVVVVVVVVVVVVVVVVXAA/VVVVVWVVVWVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVV'
De vermaarde „St. Peter papyrus”, die
eens deel van de collectie heeft uitge
maakt, werd in 1969 als „oecumenisch”
gebaar door dr. Bodmer, een protestant,
geschonken aan paus Paulus VI.
Robert Shaw als Mac Connachie
schiet op de helikopter in Losey’s „Fi
gures in a landscape”.
gen, roept herinneringen op aan soort
gelijke films, allereerst aan „Diamanten
xux, wax xxxxxxxxxxxxxg^, ^e.nafht” van Jan Nemec met de bei-
primitief en instinctief reagerende Con- “e Tsjechische jongens die aan een Duits
- - -- gevangentransport ontsnapt zijn, en ver
volgens natuurlijk aan „The defiant
ones”, waarin Tony Curtis en Sidney
Poitier evenals Mac en Ansell aan elkaar
geboeid, uit een verongelukte politie-auto
weten te ontkomen. Vooral aan dit laat
ste voorbeeld doet „Figures in a land
scape” denken omdat de twee door het
lot samengebrachte ontsnapten elkaar al
leen maar verdragen uit de erkenning dat
zij elkaar nodig hebben
Met Nemec’s film heeft „Figures” ge
meen het proces van verwildering en
verdierlijking dat zich aan de vluchtelin
gen voltrekt. Maar „Diamanten in de
nacht” is een veel gavere film geworden.
De belevenissen van de Tsjechische jon
gelui zijn aannemelijker en komen logi
scher voort uit de situatie, terwijl Losey
voor enkele sensationele verwikkelingen
niet is teruggedeinsd als vreesde hij dat
het thema van de vlucht alleen te
weinig spectaculair zou zijn geworden
om te kunnen boeien. Hij heeft zich daar
in vergist, want het wisselende landschap
met zijn veranderlijke schuilmogelijkhe-
den en de steeds weer onverwacht op
tredende helikopter met de bijna mecha
nische achtervolgers zijn dramatische
elementen gebleken die in hun afwis
seling fascinerend blijven en geen ver
sterking van bedachte moeilijkheden no
dig hebben.
De noviteit op dit programma was de
„Muziek voor straten en pleinen” van
Robert Heppener (1925). Dit werk werd
in 1970 geschreven in opdracht van de
VARA ter gelegenheid van' het 45-jarig
jubileum van deze omroep en ook van
wege het 10-jarig bestaan van de mati
nees op de vrije zaterdag.
De orkestklank is „naar buiten ge
richt” de nogal ongewone orkestbe
zetting is hierop gebaseerd en bestaat
uit: vier fluiten (als enige houtblazers),
vijf trompetten, vijf hoorns, vier trom
bones, tuba, slagwerk, piano, twee har
pen en strijkorkest. Het is natuurlijk
nauwelijks denkbaar dat een dergelijk
orkest de straat opgaat om op de plei
nen te spelen, dat zal ook niet de bedoe-
NEW YORK (AFP) Op een veiling in
New York zijn 73 schilderijen en tekenin
gen van impressarionistische en moderne
schilders verkocht voor een bedrag van in
totaal ongeveer 10 miljoen gulden.
Een groot deel van de werken maakte
deel uit van de verzameling van Hunting
don Hartford, erfgenaam van de oprich
ters van de grote levensmiddelenmagazij
nen „Atlantic and Pacific”. De hoogste
prijs werd betaald voor het schilderij
„Summertime” van de Amerikaanse Mary
Cassatt (1855-1926), dat bijna 540.000 gulden
opbracht. De „Ontdekking van Amerika
door Christoffel Columbus” van Salvador
Dali ging voor 370.000 gulden in andere
handen over.
AMSTERDAM. Ir april vertrekt
het Concertgebouworkest voor een con
certreis van 44 dagen naar Amerika en
Mexico. De concerten op deze tournee
zullen worden gedirigeerd door Bernard
Haitink en Roberto Benzi. Om met het
orkest vertrouwd te raken en om het or
kest aan hem te laten wennen, dirigeert
Benzi in maart enige concerten. Giste
ren leidde ,aj zelfs een concert waarin
het orkest een hoofdrol speelde, er
kwam geen solist aan te pas.
Feestelijk.
dagmiddag a.s. wordt deze „Muziek
voor straten en pleinen” herhaald.
Benzi completeerde het programma
met de Symfonie nr. 88 in G. van Haydn
„Pastorale d’été” van Arthur Honegger
en met de Suite uit het ballet „El som
brero de tres picos” van Manuel de Fal
la. Haydn levendig en elegant, maar
zonder de decadentie van de salonsfeer
en met een laatste deel dat overliep van
niet te stuiten levensvreugde.
Honegger’s Pastorale zou een pendant
kunnen zijn van Debussy’s Prélude a
l’après midi d’un faune, met dat ver
schil dat Honegger de fluitsolo heeft ver
vangen door een hoornsolo, dit geeft
zijn pastorale inderdaad een moer lan
delijk effect. In de balletsuite „El som
brero” is Benzi volkomen in zijn element
de Spaanse dans is hem op het lijf ge
schreven en hij weet een orkest uit het
koele Noorden te veranderen in een
groep vurige muzikanten uit het warme
Zuiden.
Connachie, speelt. Regelmatige bioscoop-
gangers zullen Shaw herkennen als de
medespeler naast Donald Pleasance in
„The caretaker”, Clive Donner’s verfil
ming van het gelijknamige toneelstuk
van Harold Pinter. Hij heeft ditmaal een
soortgelijke rol, de wat onhandige, trage,
J1ZLiAi-J* 3— r*
nachie die tot het laatste toe weet te
overleven dankzij de handigheid en het
koele overleg van zijn jongere mede-
vluchteling Ansell (Malcolm McDowell).
Maar op het laatste ogenblik als het
tweetal de grens zal overschrijden naar
de veiligheid voelt Mac Connachie zich
gedwongen zijn woede tegen de anonie
me vervolgers om te zetten in een laat
ste, machteloze salvo uit zijn machinege
weer in de richting van de irriterende
helikopter, een zinloze daad, die tegelijk
zijn dood betekent.
Mac en Ansell zijn eikaars tegenpolen
en vullen elkaar tijdens de vlucht aan.
Wat de oudere, hoewel geen beroepssol
daat, aan ervaring meebrengt wordt ge
completeerd door de vindingrijkheid en
het nuchtere verstand van de jongen,
die zich overigens ondergeschikt maakt
aan de bevelen van zijn toevallige met-
gezel-in-het-gevaar. Maar ook die verhou
ding verandert en wisselt tijdens de
vlucht.
DE INMIDDELS klassiek geworden
Joegoslavische film „Liefdes-dossier van
een telefoniste” van Dusam Makavejev
is in dit weekend ’s nachts in Kriterion
te zien, terwijl Leidseplein Theater de
bekende film over druggebruik „Chappa
qua” van Conrad Rook met onder meer
Jean-Louis Barrault en Allen Ginsberg
opnieuw vertoont. Een nieuw Laurel en
Hardy-programma in De Uitkijk en meer
sensatie in Calypso met „Wait until
dark” en in Cineac met „Angst” („Por
trait in black”, de eerste met Audrey t
Hepburn, de tweede met Lana Turner, iing van decomponisCzijn? Hij "heeft
het
be- - - -
kendste film, „Dirnentragödie” uit 1927, J»et electronische geluidsgolven. U jnoet
tegelijk een typisch voorbeeld van Duits
filmen in de periode na de eerste we
reldoorlog. Daarop aansluitend en als mo
del van de expressionistische film uit die
jaren is de film die donderdag daarop
vertoond wordt, „Der letzte Mann” van
Murnau uit ’24, waarmee tegelijk op
nieuw na het eerder vertoonde „Varié
té” de aandacht gericht wordt op de
krachtige acteursfiguur Emil Jannings
die we een week later in het Filmmuseum
zullen terugzien in Von Sternbergs „The
last command” (1928).
CHARLES BOOST.
Heemstede, reisbur. de Magneet
n.v.. Binnenweg 187, tel. 023-
E 287281. Bloemendaal, reisbur.
Europa n.v., Bloemendaalseweg
74a. tel. 023-287490. Haarlem,
reisbur. de Magneet n.v.. Bartel-
jorlsstr. 25. tel. 023-321140 en
321800. Gen. Cronjéstr. 125, tel.
263563. Santpoort, reisbur. Eu-
ropa, n.v., Hoofdstr. 179, tel. 023-
379801. IJmulden, reisbur. de
Magneet n.v.. Kennemerlaan 25,
tel. 02550-H306. Ver. Scheeps-
agenturen, Kanaalstr. 71. tel.
02550-19106. Ver. Scheepsagen-
turen, p/a WV kiosk, Markt-
plein, tel. 02550-19106.
Duys met zijn vuist komt vooi het
laatste nieuws en daarna nog het ze
vende deel van een serie voorlich
tingsprogramma’s over studeren.
UTRECHT. De afdeling van de uit
geverij Bruna in Antwerpen heeft als
importeur van het boekje „Lullen in de
Ruimte”, een aantal satirische seksteke-
ningen van Henk van der Molen, uitge
geven door uitgeverij Aquarius in Groe-
nekan de tachtig exemplaren van dit
boekje teruggekregen die vorige week
woensdag bij de grens door de Belgische
douane in beslag waren genomen.
Bruna is op 10 maart ontboden bij de
politie in Antwerpen die meedeelde dat
„Lullen in de ruimte” in België nu offi
cieel is verboden en er dus niet mag wor
den verspreid. Tevens verklaarde de po
litie, dat foto’s van actieve homofiele en
lesbische scènes in België verboden blij
ven. Volgens de uitgeverij Aquarius kreeg
Bruna ook te horen, dat het in de bedoe
ling van de Belgische justitie ligt, in de
toekomst de richtlijnen van de Neder
landse justitie met betrekking tot porno
grafie te gaan volgen.
HILVERSUM. Zaterdagmorgen 20
maart zendt de KRO-televisie de bis
schopswijding uit van mgr. dr. A. Si
monis tot bisschop van Rotterdam. De
ze wijding vindt plaats in de kerk van
de H.H. Laurentius en Elisabeth te
Rotterdam in aanwezigheid van alle
Nederlandse bisschoppen. Hoofdconse
crator is kardinaal B. Alfrink.
Een samenvatting van deze wijdings
plechtigheid zal op dezelfde dag in de
late avond in het KRO-televisiepro-
gramma worden uitgezonden, maar dan
via Nederland 1.
Een samenvattende radioreportage
wordt s middags uitgezonden.
HEERLEN. In de eerste helft
van 1971 zal weer een stukje Zuid-Lim
burg een betere TV-ontvangst krijgen
door het in gebruik stellen van het
TV-steunzender Eys-Wittem. De bouw
zal ca twee miljoen gulden vergen.
Eerst in de tweede helft van 1972
zal de ontvangst van de Nederlandse
TV in geheel Zuid-Limburg aan de
normale eisen voldoen. Het zal gebeu
ren door plaatsing van extra appara
tuur in de TV-toren Wolder bij Maas
tricht. De bewoners van het Maasdal
ten noorden en ten zuiden van Maas
tricht zullen er dan ook helemaal bij
horen.
GENÈVE (AP). Op de openings
dag van de eerste wereld telecommu-
nicatietentoonstelling in Genève zal
een wereldomspannend live uitgezon
den televisieprogramma worden ver
zorgd door de Europese Omroep Unie.
De tentoonstelling wordt op 17 juni ge
opend.
Alle continenten zullen via satellie
ten programma’s bijdragen. Het the
ma van het programma „Kinderen
van de wereld” is door de BBC
voorgesteld.
7.00 Nws, 7.11 Het levende woord.,
7.16 Op het eerste gehoor., 7.25 Horen
en zien., 7.30 Nws., 7.32 Hier en Nu.,
8.00 Nws., 8.11 Te Deum Laudamus.,
8.30 Nws., 8.32 Voor de vrouw., 9.00
Theol. etherleergang., 9.35 Gymn. voor
de vrouw., 9.45 Muziek in vrije tijd.,
10.15 Inspraak., 11.00 Nws., 11.03 Le
zing., 11.15 Solarium., 11.55 Mededel.,
12.00 Zonder grenzen., 12.10 Uit Ba
lans., 12.14 Marktberichten. Overheids-
voorl., 12.16 Exportiviteiten., 12.26 Me
dedel. t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30
Nws., 12.41 Actualiteit., 1.50 Buitenl.
commentaar., 13.00 Christian Science,
13.15 Vliegende schijven., 14.00 P.M.
met veel plaatjes., 16.00 Nws., 16.30
Inzet., 17.00 Hiro Magazine., 17.30
Echolood., 18.30 Nws., 18.41 Actuali
teit., 19.00 Godsdienstige uitz., 19.30
Volksmuz., 20.00 In antwoord op uw
schrijven... 22.00 Grimbach studen
tencabaret uit Utrecht., 22.25 Avond
gebed., 22.30 Nws., 22.40 Goal... 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20
Z.O., 7.33 Van de voorpagina., 7.54
Deze dag., 8.00 Nws., 8.13 Actualiteit,
10.10 Ombudsman., 10.30 Muziek en
informatieshow., 11.00 Nws., 13.00 Nws
13.11 Varia., 13.13 Actualiteit., 13.23
Voor jongeren., 14.30 Jazz Magazine.,
15.00 Frans, Duits, Engels. 16.00 Nws,
16.03 Hobbyscoop, 16.15 De Staalkaart,
17.55 Mededel., 18.00 Nws., 18.11 Ac
tualiteiten. 18.20 Uitz. WD. 18.30
Lieve Tante Truus., 19.05 Nou, en.
19.30 Nws. 19.35 De Scala 1918-1926,
Operamuz. 20.05 Tango-rumba-or-
kest., 20.30 Herinneringen., W. Sand
berg., 21.00 Serenade., 22.30 Nws.,
22.40 Gitaar en zang., 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws., 9.03 Gevolmachtigd., 10.00
I Nws., 10.02 Djinn., 11.00 en 12.00 Nws,
13.00 Nws., 13.03 Pop (pen) cast., 14.00
Nws., 14.03 Nee, we noemen geen na-
men., 15.00 Nws., 16.00 Nws., 16.03
I Sportshow. 17.00 Nws.
BRUSSEL
12.00 Nws., 12.03 Actueel progr.,
12.55 Buitenl. persoverzicht., 13.00 Nws
13.30 Consumentenrubriek., 14.00 Nws,
14.03 Lichte muz., 15.00 Nws., 15.03
Hoorspel, 15.25 Intermezzo. 16.00 Lich-
te muz., Aankomst 3e rit Parijs-Nice.
17.00 Nws. en mededel. 17.15 Lichte
muz., 17.55 Weegschaal, 18.00 Nws.,
18.03 Orkestmuz., 18.15 Voor de jeugd
18.45 Sport., 18.55 Taalwenken., 19.00
Nws., 19.30 Lichte muz., 20.45 Sport-
informatie. 22.00 Nws. De zeven kun
sten. 22.20 Lichte muz. 23.00 Nws.
23.40 Nws.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Het Tweede-Kamerlid
de heer Wieldraaijer (P.v.dA.) heeft
aan minister Roolvink (Sociale Zaken)
gevraagd waarom deze veertig Engelse
musici verlof gegeven heeft in ons land
twee concerten van Tom Jones te ko
men begeleiden. Onder Nederlandse mu
sici bestaat daarover volgens de heer
Wieldraaijer ernstige ongerustheid, te
meer omdat Nederlandse musici, die Tom
Jones twee jaar succesvol begeleid heb
ben, op het moment dat de zanger in ons
land optreedt geen werk hebben.
De heer Wieldraaijer vraagt de minis
ter verder bekend te willen maken wat
hij met het bedrijfsleven omtrent de uit
wisseling van musici met Engeland heeft
afgesproken. Zou op dat punt niet de zo
genaamde „hoofd-voor-hoofd-uitwisseling”
gelden, dat wil zeggen dat voor dezelfde
periode dat een Engelse musicus in ons
land werkzaam is een Nederlandse colle
ga in Engeland zou optreden.
DÜSSELDORF (DPA) Een verza
meling van 16 werken van Nederlandse
schilders uit de 16de en de 17de eeuw,
die door de Westduitse uitgever Paul Gi-
rardet vóór zijn dood aan het kunstmu
seum in Dusseldorf zijn vermaakt, zijn
donderdag voor het eerst aan het publiek
getoond.
De waardevolste stukken uit de Collec-
tie-Girardet zijn twee altaarluiken van
Jacob van Oostsanen.