a
ARTIEST WAT MEER VASTIGHEID”
„ZO’N EIGEN NERINKJE GEEFT DE
I
Rob Out: organisatie-talent
Tante Leen:
Helen Shepherd:
eigen barretje
Él
Ria Valk:
Herman van Veen
Max van Praag:
Ex-,, Earring”
5 platenshops
in popgroups
Henk Smitskamp:
come-back
Zus Selvera: beauty parlor
van alles
ife
op verzoek
shoe-„bizz”
9
MAANDAG 15 MAART 1971
KLEINKUNSTARTIESTEN ERVAREN, OOK IN ONS LAND,
DAT DE LICHTE MUZE EEN GRILLIG SCHEPSELTJE IS.
WIE VANDAAG AAN DE TOP STAAT, KAN MORGEN PLOT
SELING KELDEREN. VANDAAR DAT VELEN VAN HEN ZICH
TIJDIG INDEKKEN DOOR EEN ZAAK TE KOPEN OF EEN
GEWOON BAANTJE ERBIJ TE NEMEN WAAROP ZE ALS HET
TIJ KEERT TERUGVALLEN KUNNEN.
g
I?
-■ gp
It
Zz.-
-ï.
van
Nu, na ruim een jaar voor Acket de
ZUS SELVERA, nu 29 lentes, heeft een paar jaar geleden op het verkeerde
paard gewed toen ze met haar man aan de Amsterdamse Willem de Zwijger-
laan een slijterij opende. Het gaat niet zo best in de slijterijbranche en daar
om opent de ex-Selvera dit voorjaar aan de Wouwermanstraat 11-boven in
de hoofdstad een schoonheidssalon. Haar man, bassist, heeft nu ook weer
volop werk, dus ziet het er weer behoorlijk goed uit voor Zus. Ze blijft het
jammer vinden dat ze na het vertrek van de andere helft van het zangduo
(Mieke Bos die destijds de hoofdrol in The Sound of Music kreeg) niet meer
aan de slag kwam. Na serie optredens met een nieuwe partner ging Zus solo,
maar haar single „Jij en ik” deed niets. „Ik ben noodgedwongen opgehouden.
Maar als ik nog een kans krijg probeer ik het wéér" zegt ze Binnenkort
hoopt ze een tweejarige cursus voor schoonheidsspecialiste af te sluiten.
maanden met haar man drijft Ze
treedt er af en toe op en heeft er
een elektronisch orgel laten neer
zetten waarop ze zichzelf begeleidt.
den tussen het goud” een onvergan
kelijk succes maakte, een welgestelde
middenstander met vijf bloeiende za
ken in Utrecht. Hij denkt zelfs aan
een zesde.
De belangrijkste reden van-een ar
tiest om in zaken te gaan is volgens
hem het contact met mensen.
noodzaak dat ze een kwart eeuw gele
den in het caféwezen stapte omdat
haar man overleed. Haar tweede man
staat het grootste deel van de tijd in
het caf° Royal aan de Amsterdamse
Nieuwendijk 103 Rond half vijf in de
middag daalt Tante Leen gewoonlijk
af om in het café de klanten te be
groeten Ze blijft op weekdagen tot net
sluitingsuur (een uur) in de weekein
den wordt het een uurtje later. Tante
Leen zingt niet uit gewoonte in Royal,
alleen als de klanten erom vragen En
dat doen ze vaak. Ze zingt dan naar
successen met de plaat mee want na
dat haar „lijf-accordeonist” ziek werd,
is ze er niet in geslaagd een begelei
der te vinden.
Voor haar komt zingen niet op de
eerste plaats. Ze beperkt haar artistie
ke verplichtingen tot tv- en radio-op-
treden.
W/ 'v,
Hoewel Henk met de Sandy Coast
dit jaar hoopt door te breken” houdt
hij in het begin wel een baantje aan:
,Ik ben getrouwd en heb twee zoon
tjes Dat is een hele verantwoordelijk
heid Die baan neem ik er voor de
zekerheid bij.”
I fVVVIR^WVVWVVVVVWVVVVWVVVVVVVWVVVVVVVVVWVVVVVVVWVVVVVVVVVWUVVVVWVVVVVVVWVVVVVVWVVVVVVV'j
De overgang van een leven van op
treden naai de kantoorbaan bij Acket
was volgens hem erg groot. „Ik leidde
een luxueus leven. Toen moest ik op
eens aan kantoortijden wennen fa t
begin heeft het vee] moeite gekost”
„Toen we begonnen was het erg
stil. Het was een bestaand café
en we hebben wel wat vaste klanten
verloren, die nou eenmaal niet van
Helen Shepherd houden”, zegt ze
„Maar daarvoor in de plaats heb
ben we er fans bijgekregen.”
DE ACHTENTWINTIGJARIGE ROB OUT is in de vijf jaar dat hij bij Radio
Veronica zit de bekendste „d.j.” van het piratenstation geworden. Maar hij heeft
ook nevenactiviteiten Sinds vijf jaar drijft hij platenzaken in de Amsterdamse
Kinkerstraat en in Zaandam en sinds twee jaar bezit hij in Amsterdam Boetiek
Rob Out en in Laren Rob Outs Twotiek, twee kledingwinkeltjes die nog een jaar
lang waren uitgebreid met de inmiddels alweer gesloten Twotiek in de Utrechtse
Persepoliskelder. Waarom al die „bijverdiensten?” „Ach, een mens moet toch iets
doen, en toen ik net bij Veronica kwam had ik daar nog lang geen dagtaak. Ik
interesseerde me enorm voor platen en het lag dus voor de hand om een platen
zaak te beginnen”, vertelt hij. „Aan die klerentoestand doe ik niet zoveel, daar
weet ik eerlijk gezegd ook heel erg weinig van af. Het is een co-deal met Veronica-
„d.j.” Wil Luykinga, maar we laten de in- en verkoop aan deskundige meisjes over”.
Trekt de naam Rob Out kopers? „Dat was hooguit in het begin het geval. Maar de
foto-met-handtekeningenperiode is voorbij”. Hoewel Rob Out het de laatste tijd
erg druk heeft bij Radio Veronica niet alleen als d.j. maar ook als programma
leider komt hij geregeld in de platenzaken. „Zaterdagsmiddags ben ik altijd in
de Amsterdamse zaak te vinden. Het is leuk om contact met de mensen te hebben”.
Hij concludeert: „Het aantrekkelijke van de combinatie discjockey-zakenman is,
dat je niet vastraakt in het muziekwereldje. Daar zou ik anders gewoon in ver
zanden. Ik geloof zeker dat ik organisatietalenten heb, en die kan ik in al deze
werkzaamheden ten volle ontplooien”.
HERMAN VAN VEEN, de vijf
entwintigjarige Utrechtse caberetier
zit sinds vier jaar helemaal in het
vak, maar coacht daarnaast al drie
jaar lang jonge onbekende Neder-
waar
i zolang het
WIE WAS ER eerder, Tante Leen
als zangeres of Tante Leen als café-
houdster? Antwoord: Tante Leen drijft
25 jaar een café en ze zingt negen iaar
korter. Maar tot jubileumvieren is het
niet gekomen: „Daar doe ik niet aan.
Waarom zou je gaan feestvieren als je
gewoon werkt?” is haar standpunt.
Voor Tante Leen was het bittere
landse artiesten via zijn produktie-
bureau Harlekijn-Holland. Herman
is directeur van dat bureau maar
omdat hij bijna al zijn tijd en aan
dacht aan zijn eigen carrière moet
besteden, heeft hij medewerkers die
voor de begeleiding van het ionge
talent zorgen. De regie van een kin
dermusical is op dit moment een
van de andere nevenactiviteiten die
Van Veens tijd opeisen.
wijl hij bijna elke avond vrouw Ria
begeleidde haar een optreden ,We
hebben toen besloten zelf een zaak
te beginnen zodat ik mijn eigen tijd
kon indelen. Bovendien wil ik niet
afhankelijk van mijn vrouw zijn
hoewel we van wat zij verdient
best zouden kunnen leven”.
administratie voor Nederlandse groe
pen gevoerd te hebben, gaat Smits
kamp weer optreden: „Ik probeer het
nog één keer.” Half februari komt bij
Polydor de Sandy Coast-single .True
love, that’s a wonder” uit. Henk ver
wacht er vee] van en bekent: „Ik kan
niet zonder het artiestenleven.”
Van Praag heeft ervaren dat je als
„ster” in de winkel niet louter op ie
populariteit kunt drijven. „De eerste
tijd vindt het publiek 't geweldig je
persoonlijk te ontmoeten. Maar daar
gaat het bijzondere gauw af, dan
moet je het met kwaliteit en service
waarmaken”.
VIER JAAR had de 26-jarige Frans
Krassenburg bij de Haagse popgroep
Golden Earring gezeten toen hij er in
1968 uitstapte. „We hadden over steeds
meer dingen verschillende ideeën
geeft Frans op als een van de rede
nen van de splitsing. Hij zong in de
groep, zijn opvolger Barry Hay be
speelt bovendien gitaar.
Frans Krassenburg is nu aan zijn
derde jaar bij Paul Ackets organisa
tiebureau begonnen. Hij is er verte
gen zoordiger in popgroepen en sjouwt
de Nederlandse zaaleigenaren af met
in zijn koffer de agenda’s van vrijwel
alle Nederlandse formaties. Hij zegt:
„Ik leef vrij nuchter, van de ene op
de andere dag. Ik kon me als zan
ger niet voor honderd percent geven
op de bühne; daarvoor ben ik waar
schijnlijk niet genoeg artiest”.
DESONDANKS komt er over een
tijdje weer een singletje van hem uit.
Niet omdat hij het artiestenleven zo
mi t, het is geen moeten. „Ik merk
dat een hoop mensen me nog niet ver
geten zijn Veel zaaleigenaren kennen
me nog en vragen wanneer ik weer
eens een plaat maak Alk ik een ge
schikt nummer krijg, zie ik we] kans
nog een hit te maken. Het genre
DAT ER IN Amsterdam twee
„Ria Valk shoe-boetieks” zijn is
niet zozeer een initiatie) van zange
res Ria Valk zei) als wel van haar
man, ofschoon het wel bij Ria in
de familie zit. haar vader was ver
tegenwoordiger in schoenen.
HENK SMITSKAMP uit Den Haag,
28-jarige ex-basgitarist en tweede zan
ger bij de Motions zegt, dat hij een
zwerver in de popbusiness is. In 1959
zai hij bij Willy and the Giants, tater
drie jaar bij de Motions („ik heb «11e
hits meegemaakt”). Na een tijd „niets
doen” kwam hij bij After Tea (met
ex-Golden Earring Frans Krassen
burg). later als invaller bij de Sandy
Coast (1968), toen bij Haigs. Chapter
Two en na zijn huwelijk (april’68) en
korte tijd bij Paul Ackets boekingskan-
*w
toor werd hij basgitarist bij
Livin' Blues waarvan hij de bloeipe
riode meemaakte.
HELEN SHEPHERD zit met
broers John °n Nico al zeven jaar
in de muziek. The Shepherds waren
de eersten die oude Nederlandse
volkswijsjes in moderne versie
brachten. Nu zijn ze nog altijd goed
voor drie a vier optredens per
week, hoewel de recente switch
naar Simon en Garfunkel-songs en
het Dylan-repertoire niet het ver
wachte succes bleek te hebben Het
zit erin dat ze "weer terugschake
len naar het goed-Hollandse genre.
Maar als zij ’s avonds niet er
gens in het land hoeft op te treden
is Helen te vinden in de IJmuiden-
se Chamanabar die zij sinds vijf
Ria zit nog tot over haar oren in
het werk. Ze staat avond aan
avond samen met Frans van Bus
schoten m André van Duyn de
Revue „Een lach in de ruimte" Ria
die dertig wordt wil zo lang moge
lijk blijven zingen. Voor haar
schoenenboetieks heeft ze weinig
tijd. „Maar" zegt haar man „we
kopen altijd samen in Ria heeft
een goed gevoel voor mode”
Op de valreep vragen we Tante
Leen, onlangs 59 jaar geworden, tioe
het met haar grote vriend Johnny Jor-
daan gaat. „Hij gaat goed vooruit,
dinsdag heb ik nog bij hem gegeten",
zegt Tante Leen, die eraan toevoegt
dat haar zoon haar voor geen goud in
het café opvolgt.
Helen Shepherd is zangeres
(meestal in trio-verband een en
kele keer als soliste) en gastvrouw
in haar eigen café. Als het erg
druk is helpt ze mee met de bedie
ning. De muziek gaat echter voor
en ze zou ook wel van de muziek
alleen kunnen leven. „Maar het is
zo fijn om een basis te hebben Dat
café is een zekerheid in tijden dat
je wat minder werk hebt”
De heer De Keulenaar met wie
de Nederlandse cowgirl” al negen
jaar getrouwd is had er genoeg
van om .edere ochtend in alle
vroegte tan ’t werk te gaan ter-
Over zijn beslissing uit de „show
business” te stappen zegt hij, ,Het
viel samen met de toekenijing van
een van de eerste gouden harpen. Als
je geen tiener meer bent moet je het
zingen eens aan jongeren overlaten.
Als je als oudere artiest maar blijft
optreden, eigenlijk afhankelijk bent
van de gunst van het publiek, wordt
het maar een zielige vertoning. Ik
zing nog bij zeer speciale gelegenhe
den. in programma’s waar ’t om
jeugdsentiment gaat en
verantwoord blijft”.
maakt weinig uit”, zegt hij over zijn
„eome-back” op de plaat.
Terugdenkend aan de Golden Ear-
ring-periode zegt Krassenburg, ge
trouwd en vader van twee kinderen:
„Ik heb eerlijk gezegd wel een beet
je heimwee naar het optreden. Het op
de bühne staan, de hele toer maken”.
Frans’ beslissing, het artistieke le
ven op te geven voor een vaste baan
licht hij zo toe: „Muziek is voor mij
altijd een hobby geweest. Dat goede
salaris is meegenomen, maar op sen
moment is het niet meer met je pri-
véleven te combineren. Ik had maan
den dat er 30 keer moest worden op
getreden ,Over de toekomst haalt
Frans zich niets in het hoofd: ,,Ik ioe
nu werk waar ik plezier in heb. Op
treden ga ik in geen geval meer”,
zegt hij.
LEVENSLIEDZANGER Max
Praag zette zeven jaar geleden een
punt achter zijn zangersloopbaan. Dat
er een tijd van ophouden zou komen
had van Praag al veel eerder inge
zien want september 1960 opende hij
aan de Utrechtse Amsterdamsestraat-
weg zijn eerste platenzaak. Elf jaar
later is de man, die van „zilverdra-
1