Amsterdamse Kunstraad stelt
zelf prijs voor Weinreb in
Westindische kijk
op blank-zwart
Expositie-bezoekers mogen
zelf tekenen met computer
Bestuur NRT in
TONEEL UIT LONDEN
Rechtszaal-film
van Hitchcock
antiekdiefstallen
in Gelderland
De Burtons even
JURY SCHORST ZICHZELF NA AFWIJZING
VAN PROZAPRIJS-ADVIES DOOR B. EN W.
Brigitte Bardot
in nieuwe film
Groeiend aantal
TV donderdag
in Amsterdam
Nieuwe directeur
Salzburger Spiele
gelijk gesteld
T.V. vanavond
Heerlijk dagje
op z’n Engels
Rijk betaalt tekort
van Opera Forum
van Roger Vadim
Kampioen
schappen
ijshockey op TV
Radio donderdag
HILVERSUM I
TV woensdag
11
WOENSITAG 17 MAART 1971
In kort geding
IN ACADEMIE VOOR BOUWKUNST
Teamwork
Na tien jaar
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM Op voorstel van Harry Mulisch heeft de Amsterdamse
Kunstraad gisteravond besloten zelf een prijs van f 4.000 te overhandigen
aan drs. Friedrich Weinreb, voor de litteraire kwaliteiten van zijn boek „In
het land der blinden”, tenzij B. en W. van Amsterdam zullen terugkomen
van hun beslissing dat Weinreb op gron dvan zijn verleden niet voor de
Prozaprijs 1970 in aanmerking kan komen. De jury van de kunstraad, die
Weinrebs boek voor deze jaarlijkse onderscheiding van de stad Amsterdam
had voorgedragen en daarin zoals gisteravond bleek aanvankelijk
werd gesteund door wethouder Lammers, heeft besloten zichzelf te schor
sen wat betreft zijn bemiddeling in prijzen en opdrachten. De kunstraad
zelf blijft in functie.
Rommelig debat
„Barbaars”
Nieuwe brief
Duitse cabaretiers
in ons land
„Salvation” op tournee
tfVWWWWWWWWWVWW*
22.30
8.11
15.00.
de laatste jaren in
NOS-NOT: School-
11.10
LOENERSLOOT. Drie verschrikke
lijk leuke spotprenten-in-toneelvorm zijn
de komende veertien dagen te zien in
het Mickery theater: Black Pieces, opge
voerd door The Ambiance Lunch Hour
Theatre uit Londen. Het zijn korte schet
sen over Westindiërs in Londen, geschre-
van door Mustapha Matura, die gisteren
hun Nederlandse première beleefden.
nening dat B. en W. hun politieke ver-
ntwoordelijkheid op onjuiste wijze vorm
:ebben gegeven door een belangrijke be-
dissing als het niet volgen van een jury-
advies op grond van „omstredenheid” van
de betrokken persoon onvoldoende te moti
veren. De Amsterdamse Kunstraad ver
wacht van het college een nadere motive
ring van het ingenomen standpunt.”
in
een
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.30
20.35
20.40
22.30
22.55
23.25
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.05
22.00
22.05
22.10
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.32
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.25
22.30
22.20
22.50
20.30
20.55
21.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.50
19 55
20.0(
20.15
20.21
maart te zien. Zij is op maandag tot en
met vrijdag open van 10-17 uur en zater
dags van 9-12 uur.
Deze besluiten werden bij meerderheid
van stemmen door inderhaast opgetrom
melde juryleden aanvaard na een drie
eneenhalf uur durend debat, dat reeds na
drie kwartier was verzand in een discus
sie waarbij de meeste aanwezigen zich
uitputten in het verzinnen en aandragen
van nieuwe details, daarmee steeds ver
der de kern van de zaak verlatend. Toen
na elf- uur de stemmen moesten worden
geteld, was een drie keer herhaalde uit
eenzetting noodzakelijk, omdat niemand
meer wist waar het om ging.
De jury heeft Weinreb voorgedragen
voor de Prozaprijs 1970 wegens de litte
raire kwaliteiten van zijn boek. Een dag
na de ontvangst van die aanbeveling nam
wethouder Lammers contact op met drs.
Rein Bloem, zo vertelde Bloem gister
avond, en vroeg hem om een uitgebreide-
re motivering, daarmee de kans op toe
kenning vergrotend. Zelf stond Lammers
erachter dat Weinreb de prijs zou krij
gen. B. en W. verwierpen deze voordracht
op grond van Weinrebs gedrag tijdens de
Tweede Wereldoorlog, waarvoor hij na de
oorlog door de Nederlandse jusititie tot
gevangenisstraf is veroordeeld. Inmiddels
is het een open vraag of die tenlasteleg
ging, waarop de veroordeling werd geba
seerd, juist was. Het Rijksinstituut voor
Oorlogsdocumentatie stelt daarnaar op
het ogenblik een onderzoek in.
ben de mensen in Londen er méér mee
te maken dan ik. Daarom: waar blijft
ons eigen twaalf uurtje-theater?
JAC HEYER.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips Nat Bur. voor Toerisme.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER- Reclame.
VPRO' Berichten uit de samen
leving.
Film Laurel en Hardy.
Popgroep Thunderclap Newman
Gesprek met prof. dr. ir. W.
Schermerhorn.
IKÖR-CVK: Zelfmoord.
NOS: Journaal.
rVWWVWWVVVWVVVVVWVWVVVVVVVWVVVUWWUVVUVVlAAAAJ'
Nederland I
NCRV: Kinderprogr.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Vrij-uit.
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
Uitz. G.P.V.
NOS: Staatsloterij.
Socutera.
Film (18 jaar).
Studio Sport.
Toonbeeld: Populair Concert.
Journaal.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER- Reclame.
NOS Journaal.
STER: Reclame.
NCRVEddy: Lichte muziek.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Terug tot Nul.
Engeland in vogelvlucht
Memorboek.
NOS: Journaal.
TELE AC: Televisie bij het
onderwijs (5).
Nederland I
en 14.00
televisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER; Reclame.
TROS: Hoelabaloe.
Met de camera op jacht (7).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Mission Impossible.
De Jos Brink Show.
NOS: Journaal.
TELE AC: Bouwen en Wonen (6)
Zullen B. en W. terugkomen van hun
besluit? Mr. Poll haalde het antwoord
van B. en W. aan op twee recent gestelde
vragen door raadsleden. In het ene geval
verdedigden zij hun standpunt met erop
te wijzen dat het college niet van de ene
op de andere dag van mening pleegt te
veranderen, in het andere geval verklaar
den zij er trots op te zijn dat het college
een zo grote flexibiliteit had. „B. en W.
kunnen nu tonen hoe flexibel zij zijn en
kunnen er trots op zijn als zij Weinreb
alsnog de prozaprijs toekennen”, aldus de
heer Poll.
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM. „Bezoekers aan de
tentoonstelling Computer en Kunst, in het
gebouw van de Academie voor Bouwkunst
aan het Waterlooplein in Amsterdam,
kragen zelf de gelegenheid om eenvou
dig te beleven wat met de tentoon
stelling wordt bedoeld. Zij kunnen een
computer van Honywell Buil zelf op
dracht geven om een tekening te produ
ceren.
Om zo’n tekening te „bestellen” moet
de tentoonstellingbezoeker uit 16 verschil
lende vierkantjes er enige kiezen en die
keuze aan de computer doorgeven. Deze
tekent dan via het tekenapparaat een vier
kant patroon, bestaande uit 81 vierkant
jes, 9 in de breedte, 9 in de hoogte.
Voor elk van de 81 in te vullen vier
kantjes kiest de computer willekeurig uit
de figuurtjes die door de bezoeker zijn
gewenst. Er ontstaat dan een niet voor
spelbaar, maar toch ongeveer te verwach
ten patroon. Immers, de computer is zo
danig geprogrammeerd, dat hij nog wel
enige speelruimte heeft.
Met de tentoonstelling wil niets bewe
zen zijn omtrent het eventueel „zelfstan
dig denken” van een computer. De in-
richtster van de tentoonstelling, de Duitse
mevrouw Kathe Schröder: „Dat kan ook
niet want de computer is een dood ding,
al kan door de wijze van programmeren
de uitwerking van een opdracht enige va
riatie bevatten. Maar het produkt wordt
uiteindelijk toch bepaald door wat er in
is gestopt.”
Moeilijk is daarom ook aan te wijzen
wie de kunstenaar is bij tekeningen die
door de computer worden geproduceerd.
Het is een team van mensen dat de com
puter zodanig instelt dat er iets uitkomt.
Daar zijn de kunstenaar, die van pro
grammeren wellicht geen kaas heeft ge
geten, daar is de programmeur die wel
licht volslagen leek is op het gebied van
de kunst.
Op de tentoonstelling is een aantal wer
ken te zien, die met behulp van een com
puter zijn gemaakt. Er zijn verscheide
ne exemplaren te zien van tekeningen
van wijlen president Kennedy. Ook zijn
muzikale composities te horen, die even
eens via de computer tot stand zijn ge
komen.
De tentoonstelling is tot en met 31
SCHIPHOL. Een geheel in het zwart
geklede Elisabeth Taylor is dinsdagmid
dag met haar echtgenoot Richard Burton
en haar 16-jarige zoon (van vroegere
echtgenoot Michael Wilding) uit Genève
op Schiphol aangekomen. Het echtpaar
bevond zich op doorreis naar Los Angeles
en heeft één nacht in het Amstel Hotel
gelogeerd voor het vanmiddag per lijn
toestel van de Lufthansa doorvloog naar
Amerika.
De reis uit Genève werd gemaakt in
een particulier vliegtuigje. Wat slechts
voor de allergrootsten ter wereld is weg
gelegd, viel deze middag de Burtons ten
deel: het vliegtuig werd geparkeerd op
het bufferplatform, waar drie lange Ame
rikaanse auto’s gereed stonden, zodat de
beroemde reizigers niet door de avio-brug
en de pieren behoefden te wandelen, doch
linea recta per auto naar het Amstel Ho
tel konden worden gereden.
Matura, een jonge schrijver uit Trini
dad wiens eerste stukken hier worden ge
speeld. beziet zichzelf en zijn landgenoten
met een intelligente, bovendien goedmoe
dige ironie. Hij zegt scherpe waarheden
over de gediscrimineerde neger en over
de oppervlakkige, modieuze verdraag
zaamheid van sommige (vele?alle?) wel
willende blanken. Maar het verrassende
is, dat hij die waarheden toetst aan het
karakter en het dagelijks bestaan van de
Westindische levensgenieter.
In elk van de schetsen (TV, Party en
Indian) komt een Zwarte Panter voor,
die zijn landgenoten de waarheid over
hun situatie voorhoudt en probeert enige
revolutionaire gezindheid los te branden.
Je krijgt de indruk, dat Matura de Ame
rikaanse Black Pantherbeweging volledig
gelijk geeft. Hij maakt ze geenszins be
lachelijk. Maar toch legt de Panter het
af tegen de onstuitbare levensdrift, die nu
eenmaal schipperen inhoudt, van de man
in de situatie van alledag.
In „Party” (over een blank-zwart feest
je) krijgt de Black Panther zijn opportu
nistische brother bijna achter zich. Een
lange revolutionaire tirade, die je even
als de personen op het feestje op de ze
nuwen begint te werken door de prekeri
ge toon, besluit de Panter met de woor
den: Begrijp je nu wat soul eigenlijk is?”
Zijn zwakke brother grijpt plotseling met
een ongelukkig gezicht naar zijn hart,
valt op zijn knieën en begint te snotte
ren. „Ik begrijp hoe je je voelt,” zegt
pater Panter tevreden. En dan blijkt dat
de ander helemaal niet tot inkeer is ge
komen, maar wanhopig is omdat hij zijn
brok hash kwijt is. Het hele gezelschap,
de Panter incluis, kruipt over de grond om
de hash te zoeken.
Dergelijke, vaak nog geraffineerdere
frappes zitten in „Indian,” dat alles weg
heeft van een calypso-song; vrolijk, iro
nisch en dubbelzinnig. Jammer genoeg
heb ik er niet tot op de bodem van kun
nen genieten. Mijn Westindisch is zó
slecht.
Intussen brengt The Ambiance Lunch
Hour Theatre nu precies dat soort ge
ëngageerd toneel”, (een verpest snob-
woo. maar ja) waar je als voorstan
der daarvan op zit te wachten. Het is,
wat de vorm betreft, heel simpel en her
kenbaar geregisseerd door de Engelsman
Roland Rees en het wordt met een aan
stekelijke ambiance gespeeld door een
voortreffelijke groep spelers. Het blijft
toneel; het is geen naspelen van de wer
kelijkheid; maar er is een geloofwaardi
ge inzet en oprechtheid, zonder toneel
matige of revolutionaire opzettelijkhe
den. Dit is toneel, waar je als publiek
iets mee te maken hebt. Natuurlijk heb-
De kunstraad kon dit argument voor
een weigering niet accepteren. Hij is van
mening dat bij de toekenning van een
prijs als deze, alleen de litteraire aspec
ten de doorslag mogen geven. Ter staving
haalde hij het voorbeeld aan van Ezra
Pound, die na de Tweede Wereldoorlog wel
werd onderscheiden, zij het door de Ame
rikaanse regering. Twee leden van het
dagelijks bestuur van de kunstraad, Rein-
bert de Leeuw en mr. K. L. Poll, stelden
een conceptbrief op waarin zij schreven
dat de houding van B. en W. „barbaars is
wanneer wij haar signaleren in totalitair
geregeerde landen als Spanje en de Sov-
jet-Unie. Er is geen reden deze kwalifi
catie te matigen, wanneer we dezelfde
houding aantreffen bij het gemeentebe
stuur van Amsterdam.”
Wethouder Lammers kreeg kennis van
dit concept, zoals we gisteren schreven,
en reageerde erop met te weigeren in de
vergadering van gisteren, waar het con
cept in discussie kwam, te verschijnen.
De brief kwam in discussie en werd ver
worpen, zelfs nadat De Leeuw en Poll
hadden toegezegd de toon ervan te willen
matigen.
Wel aangenomen werd een brief die
was opgesteld door Peter Bennink Bolt,
Agnes Herpers, Theo Kersten en Patrice
Girod, en waarin het oordeel wordt uit
gesproken dat de prozaprijs, overeenkom
stig het voorstel van de jury aan Weinreb
moet worden toegekend. „De Amsterdam
se Kunstraad”, aldus de motie, „is van
Alfred Hitchcock maakte in 1947
„The Paradine case” die vanavond
om 20.40 uur op Nederland 1 te zien
zal zijn.
Met „Een warnet van intriges”, zo
als de wat geëxalteerde Nederlandse
titel van de film luidt, werd het ze
venjarig contract dat Hitchcock met
producent David O’Selznick in 1940
bij zijn aankomst in Hollywood had
gesloten, beëindigd. Een van de rede
nen tot deze breuk zal wel geweest
zijn dat de Engelse regisseur niet al
tijd zijn zin kreeg bij het aanwijzen
van zijn hoofdrolspelers.
In „Saboteur” uit ’42 had Hitch
cock Gary Cooper en Barbara Stan
wyck de leidende rollen willen laten
spelen, hij kreeg echter Robert Cum
mings en Priscilla Lane toegewezen,
duidelijk tweede-keus-acteurs. In
„The Paradine case” had de filmer
aan Greta Garbo gedacht in de rol
van de mysterieuze Anna Paradine
die ervan beschuldigd wordt haar
man te hebben vergiftigd (het werd
Alida Valli) en in plaats van Louis
Jourdain die de butler en minnaar
van Anna speelt, had hij een krachti
ger en mannelijker acteur willen heb
ben. Bij deze gang van zaken wordt
het duidelijk dat Charles Laughton
als wrede rechter van instructie ge
makkelijk de show steelt en dat „The
Paradine case” die zich bijna volledig
in de rechtszaal afspeelt, niet tot
APELDOORN. De politie van Apel
doorn maakt zich ongerust over de voort
durende inbraken, waarbij hoeveelheden
antiek verdwijnen. Hoofdinspecteur L. L.
Spaanderman vraagt zich af of deze in
braken worden gepleegd in het kader van
een landelijke serie inbraken. Voor de
tweede maal in korte tijd werd uit de
Woeste Hoeve, halfweg Apeldoorn en
Arnhem, een hoeveelheid antiek wegge
haald. Aan het eind van de vorige maand
verdween daar voor een waarde van
ruim 2500 gulden. Ditmaal zijn een an
tieke klok, vijftien antieke geweren, een
aantal tinnen borden en maatbekers, als
mede een koffiestel uit het begin van de
achttiende eeuw weggehaald. De waarde
van deze voorwerpen kon nog niet wor
den geschat.
In Gelderland verdween in enkele
maanden tijd voor tienduizenden guldens
aan antiek, onder meer bij de opperhout
vester van het Koninklijk Paleis 't Loo
voor meer dan 10.000 gulden en in Beek
bergen voor ruim 5.000 gulden. Voorts
werd antiek gestolen in onder meer Nun-
speet, Loenen, Vaassen, Dieren, Wageninr
gen en Oosterbeek.
SALZBURG (A(). Gisteren is door
het directoraat van de Salzburger Fest-
spiele de 67-jarige Josef Kraut tot direc
teur gekozen. Hij volgt de 84-jarige Bern-
hard Paumgartner, die vele jaren direc
teur is geweest, op.
De benoeming zal nog moeten worden
goedgekeurd door de Raad van Bestuur
van het festival en geldt steeds voor een
periode van drie jaren.
Aan het besluit was een tijd van onze
kerheid vooraf gegaan. Paumgartner had
destijds in een interview gezegd dat hij
wilde aftreden maar alleen hij wist wie
zijn opvolger zou worden.
(Van, onze correspondent)
BREDA. De heren J. Smits uit
Waalwijk en R. Claassen uit het Lim
burgse Nieuwenhagen, respectievelijk
voorzitter en waarnemend secretaris
van de Nederlandse Radio en Televi-
siestichting, hebben het door hen bij
de Bredase rechtbank aangespannen
kort geding tegen de twee uitgetreden
bestuursleden gewonnen.
De president van de rechtbank, mr.
J. K. Schellenbach, heeft dinsdag als
vonnis uitgesproken dat de beide uit
getreden bestuursleden, A. Forman en
J. Ots uit Hogerheide, binnen twee da
gen alle zaken en bescheiden aan ei
seres moeten overdragen.
Mr. Schellenbach bepaalde boven
dien dat de heren Forman en Ots zich
niet langer mogen voordoen als be
stuurslid of oprichtingsbestuurslid van
de NRT en geen contact mogen heb
ben met deelnemers in de stichting
met het oogmerk hen te bewegen het
lidmaatschap te beëindigen, dan wel
handelingen te verrichten die schade
lijk kunnen zijn voor de eiseres. Dit
alles op straffe van een dwangsom
van 500 gulden per dag.
Met deze laatste uitspraak is tevens
het antwoord gegeven op de vraag
wie nu eigenlijk het officiële bestuur
van de NRT vormen, welke principe
kwestie mede achtergrond van het
kort geding was.
Hitchcock’s beste films is gaan beho
ren.
Hoewel de ontrafeling van een duis
tere moordzaak tijdens een rechtszit
ting nog altijd een dramatisch gebeu
ren betekent dat de nodige attracties
en verrassingen voor de kijker in pet
to houdt, vooral als daaraan als ex-
tra-complicatie de groeiende verliefd
heid van verdachte’s advocaat (Gre
gory Peck) op zijn cliënte wordt toe
gevoegd.
Nederland 1. In Kijkkast van de
NCRV vanmiddag Babar, Bertha, Pen
ny en Sonny, Gompie en weer een uit
zending over het drinkwater. De avond
is zoals iedere woensdag geheel in
handen van de NOS. Die begint met
Meneer de Uil, het nieuws en Den
Haag vandaag. Vrij-uit brengt een na
beschouwing over de Hiswa-tentoon-
stelling, informatie over de Molentoch
ten die men in ons land kan maken,
over het houden van postduiven en zo
meer. Allemaal voor de vrijetijdsbe-
steders.
Kenmerk vraagt de aandacht tussen
half acht en acht uur. Na het journaal
een uitzending van het Gereformeerd
Politiek Verbond in het kader van de
politieke zendtijd. De trekking van de
staatsloterij en een filmpje van Socu
tera (over reuma) passen ook op zo’n
woensdag. De hoofdfilm is een thriller
van Alfred Hitchcock en wel „Para
dine Case”.
Na de film vorgt Studio Sport. Het
NOS-programma wordt daarna beslo
ten met Toonbeeld. Hierin speelt het
Omroeporkest onder leiding van Leo
Driehuys de ouverture „Egmont” van
Beethoven en de Notenkrakerssuite
van Tsjaikovsky.
Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant
en het journaal van de NCRV de show
van Eddy Becker, getiteld Eddy ready
go. Bij de optredenden zijn de op het
ogenblik bijzonder populaire Sandra
en Andres, de popgroep Shocking
Blue, de nieuwe groep Serenade en de
Duitse groep Bastos.
Aansluitend aan het 2e journaal een
merkwaardige Franse film, nl. Terug
tot nul. Vijftig minuten zijn hierna
uitgetrokken voor What a lovely day,
een BBC-film over de manier waarop
Engelsen hun vrije tijd doorbrengen.
Het is een luchthartige momentopna
me, waarvoor een cameraploeg met
een helikopter het luchtruim koos. Zij
signaleerde heel merkwaardige vakan-
'tiegeneugten en hobby’s alsmede het
massatoerisme. Jeremy Taylor zingt
een aantal liedjes, die de beelden on
dersteunen. Overigens spreken die
eigenlijk ook wel voor zichzelf.
Het maandelijks programma Me
morboek over het leven van de joden
in Nederland in de periode tot 1940
vindt vanavond zijn afsluiting. Thema:
de Joodse Natie wordt tot het Neder-
lands-Israelitisch Kerkgenootschap. Na
het laatste nieuw kunnen we nog kij
ken naar het 5e deel van de serie
voorlichtingsprogramma’s over Televi
sie bij het Onderwijs.
(Van onze correspondent)
ENSCHEDE. Minister M. A. M.
Klompé van Cultuur, recreatie en Maat
schappelijk werk heeft in een brief aan
het bestuur van Opera Forum in Ensche
de meegedeeld dat het rijk bereid is de
helft van de tekorten van Forum in het
seizoen 1971-’72 voor zijn rekening te ne
men, mits de andere subsidiënten de
overige 50 procent betalen.
Omtrent enige punten uit de onlangs
door Forum opgestelde beleidsnota, zo
als het plan musicals te gaan brengen
en een workshop voor experimenten te
stichten, zal de minister het advies van
de Raad voor de Kunst vragen. Vooral
de workshop blijkt de sympathie van de
minister te hebben.
DEN HAAG. Onder auspiciën van
het Goethe-instituut en het Genootschap
Nederland-Duitsland geven de „Münche-
ner Hammersanger” Helmut Ruge en
Ulf Borchardt volgende week enkele ca
baretvoorstellingen in Nederland.
De cabaretiers treden achtereenvol
gens op in het Stedelijk Museum in Am
sterdam (22 maart), in De Doelen in Rot
terdam (23 maart), in het Haagse Post
museum (24 maart) en in het Instituut
Theaterwetenschap in Utrecht (25 maart)
De cabaretavonden zijn vrij toeganke
lijk.
AMSTERDAM. In theater Carré
wordt op 24 maart de zestigste en te
vens laatste Amsterdamse voorstelling
van „Salvation” gegeven. Een dag later
gaat het gezelschap op tournee door Ne
derland met uitvoeringen in o.m. Hilver
sum, Leiden, Hoorn en Zaandam. „Sal
vation” is inmiddels aanzienlijk gewij-
ligd.
(Van onze Parijse correspondent)
PARIJS. De Franse cineast Roger
Vadim, die in 1956 in één klap wereldbe
roemd werd door de film „Et le Dieu crea
la femme” („En God schiep de vrouw”),
waarin zijn toenmalige echtgenote Bri
gitte Bardot de hoofdrol speelde, is van
plan aan het eind van de zomer in
Saint Tropez met Brigitte Bardot
nieuwe rolprent op te nemen. Vadim, die
de laatste jaren in Hollywood werkt,
heeft tijdens een kort verblijf in Parijs
aan de arm van zijn vroegere vrouw dat
voornemen gisteren wereldkundig ge
maakt.
Heel veel bijzonderheden over dit nieu
we plan van het Franse filmduo, dat tien
jaar geleden ook nog „Le repos du
guerrier” (De rust van de krijgsman)
produceerde, kon Vadim nog niet geven.
De regisseur peinsde over een verfilming
van Felicien Marceau’s roman „Creezy”
die in 1969 de Prix Goncourt verwierf,
maar het was ook best mogelijk, vertelde
hij, dat hij als scenario een eigen verhaal
zou gebruiken dat hij indertijd, op zijn
18de jaar zelf had geschreven. Doch in
ieder geval wilde Vadim de medewerking
van Brigitte Bardot als Frankrijks film
ster no. 1 aangrijpen om een beeld op te
hangen van de moderne vrouw die zich
van het gewicht van de bourgois-traditie
had bevrijd teneinde eindelijk gelijke
rechten als de man te veroveren.
HILVERSUM. De NOS-televisie
zal dertien kleurenreportages uitzenden
van het tournooi om het wereldkam
pioenschap ijshockey in groep A, dat
van 19 maart tot en met 3 april wordt
gehouden. De wedstrijden in de eerste
ronde van het toernooi worden in Bern
gespeeld, de ontmoetingen in de tweede
ronde in Genève.
De reportages, die door de Zwitserse
televisie worden gemaakt, worden door
de NOS op beeldband vastgelegd en in
de vorm van samenvattingen uitgezon
den, met uitzondering van de wedstrij
den op de zondagen 21 en 28 maart,
waarvan rechtstreekse beelden zijn te
zien.
De samenvattingen worden op werk
dagen steeds na het laatste journaal
uitgezonden
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actuali
teiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging.
8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw 9.00
Gymn. voor de vrouw. 10.00 Pedago
gische rubriek. 10 20 Muz. uit Barok.
11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.54
Bericht Vastenaktie. 11.55 Meded.
12.00 Los-Vast. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Hier en Nu. 12.58 Rebus. 14.00 Bij de
tijd. 14.20 Lichte muz. 14.30 Country
and western rubriek. 15.00 Geref.
dienst 15.30 Meer over minder. 16.00
Nws. 17.30 En Bloc. 18.30 Nws. 19.00
Volksmuz. 19.15 Kerkorgelconcert.
19.45 Leger des Heils. 20.00 Radio Ac
tief. 22.20 Avondoverdenking.
Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Dag met een plaatje. 8.00 Nws
Journ. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30
De groenteman. 8.50 Morgenwijding.
9.00 Cello en piano. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursbe
richten. 12.30 Modern Platteland 12.35
Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journ.
13.30 Scala. 14.00 De Notedop. 15.00
Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land
der muzen. 17.00 Toppop. 17.30 O:
jongerenprogr. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Journ. 18.20 Uitz. D’66.
18.30 Kinderkoor met accordeonor
kest. 18.55 Jazz Spectrum. 19.25 Ge
sproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk
veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bij
bel. 19.50 Bidden. 20.05 Residentie
orkest. 21.50 Negro spirituals. 22.05
Hilversum 10. 22.30 Nws. 22.38 Me
ded. 22.43 Radiojourn. 22.55 Tout a
toi. 23.20 Piano- en gitaarmuz. uit
Spanje. 23.55 Nws.
HILVERSUM IH
9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing.
10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Verz.pl
12.00 Nws. 12.03 Joost mag het weten.
13.00 Nws. 13.03 Felix Meurders Show.
14.00 Nws. 14.03 Pop-mixture.
16.00 en 17.00 Nws.