FILMS Ballet op rockmuziek Herbouwd orgel glimlach Toneel voor passie Fa. B. ENGELENBERG Maderna piano Engelse Haarlem Instant avond muziek- m Joannes Exposities Harpspel Barokwerk In Rcvue Waag -U 0 DONDERDAG 18 MAART 1971 en Nacht in het zwembad De zusters Prolongaties etc. Waterproof schuurpapier OFFICIËLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN Honderd geweren Bob en Carol Ted en Alice Bloot aan boord 25 een ADVERTENTIE UIT- het Franz 9 9 wijzer Coelstraat 39 - Haarlem Tel. 312206 Aan het concert van zater dagavond zal solistisch mede werking worden verleend door de fluitiste Elsemeike Hylkema- Küller en de alt-violist Fer dinand Hügel. Het concert is toegankelijk voor iedereen, dus ook voor houders van het Cul tureel Jeugdpaspoort. „Het pianoconcert van Bruno Maderna bijvoorbeeld is erg moeilijk te begrijpen van het blad af, het is moeilijk uit de partituur tevoorschijn te halen. ,Te moet het klimaat begrijpen. Ja, dat klimaat voelen ze bij het Noordhollands erg goed aan. Dat was een verrassing voor me. Bovendien werkt het or kest met een grote precisie en vanuit de muzikaliteit”. Het is de derde keer dat het pianoconcert van Maderna ooit wordt uitgevoerd en de eerste keer in Nederland. Het is tra ditioneel van opbouw, met een thema en variaties en volgens de gebruikelijke indeling. Het nieuwe eraan is de „behande ling” van de piano. Het sna renspel Van de piano is zicht baar, opdat de pianist niet al leen de toetsen kan aanslaan, maar ook de snaren. Hij moet in dit concert bijvoorbeeld een snaar aanraken en tezelfder tijd de toets aanslaan; op een ander moment de snaren knij pen. Ook clusters (naast elkaar EéN GLIMLACH... dat is de toegangsprijs die u zater dagavond moet betalen in de Toneelschuur, Smedestraat 23 Haarlem, om het Theatre of Joy te kunnen betreden. Nou ja, plus nog de toegangsprijs maar dat moet u dan maar zien als bijdrage in de kosten. „Theatre of <ny”: een totaal De organist van de kerk Thijs Kramer maakte zich be grijpelijk grote zorg over het lot van het instrument. Voor de redding van het orgel, dat het kerkbestuur al aan een orgelbouwer in Friesland had verkocht, werd op initiatief van Kramer een comité gevormd van zowel rooms-katholieken als Protestanten. Het was de hoogste tijd, omdat de koper geen kans zag om het orgel een adequate bestemming te geven en er daarom al gedacht werd aan sloping. Zo v.er is het ge lukkig niet gekomen! Om de aktie tot behoud ef fectiever te kunnen voeren werd de stichting ,Sint Willi- brordusorgel” gevormd. Het be stuur van de stichting vond bij de vicaris-generaal van het bisdom Haarlem grote belang stelling voor het voorstel om het orgel weer op te bouwen in de kathedrale basiliek aan d® Leidsevaart IN ROXY DE film „Bloot aan boord”, waarin een combinatie wordt gemaakt van sex en spionage aan boord van het luxe stoomschip. Allerlei wederwaardig heden rond spionnes, die uiteraard zeer mooi zijn, en een professor met een ge heime formule. HET NATIONALE BALLET geeft zaterdagavond een voor stelling in de Haarlemse stads schouwburg. Op het program ma staat een werk uit het mo dern klassieke repertoire: Apol lon Musagète van George Ba lanchine op muziek van Stra- winski, welk werk uit 1928 stamt en een van de baanbre kende successen is van ballet- vernieuwer Diaghilev. Het bal let vertelt de geboorte van Apollo, waarbij de muzen van de dans, het drama en de mu ziek hem zijn inspiratie en god- DONDERDAG 25 MAART komt de cabaret-revue ,,’n Lach in de Ruimte” In de stads schouwburg Velsen. Medewer kenden zijn o.m.: Ria Valk, Frans van Dusschoten, André van Duin, Gino en Gina Manel- li, Nicole en Francesco. De mu ziek wordt verzorgd door Harry van Hoof en zijn trio. In deze revue komt Ria Valk onder meer met een crazy-act. Frans van Dusschoten startte als imitator, een bezigheid die hem grote successen opleverde: in het radioprogramma Tiere lantijnen en in tientallen tv- uitzendingen. Vanaf 1968 geeft hij zijn stem aan Jacob de Uil en andere dieren uit Fabeltjes- land. André van Duin staat be kend als de elektronische mees- terclown. Nicole presenteert antipode-nummers, terwijl Gino en Gina Manelli de diabolo la ten dansen. De revue is een combinatie van bekende artiesten, variété- nummers van formaat, gezelli ge muziek, originele decors, bijzondere belichting, kleurrijke en hippe kostuums. De Velser Kunstkring „Voor Allen” organiseert met deze show weer iets geheel anders. Het is een vrije voorstelling, dus er zijn kaarten voor iedereen die een avond op de lach-toer wil gaan. Deze kerk, van de befaamde bouwmeester dr. Pierre Cuy- pers is wegens bouwvalligheid afgebroken. Voor de parochia nen en niet minder voor de mu- ziekvrienden in Amsterdam, die zovele mooie herinneringen be waarden aan de concerten op het grote Adema-orgel kwam het besluit tot afbraak als een schok. „DE ZUSTERS” vertelt het sombere verhaal van een lesbisch getinte jeugd liefde tussen twee zusters Diana en Mar tha (gespeeld door Susan Strasberg en Nathalie Delon) die dramatische vor men gaat aannemen als later de onge trouwd gebleven Diana in een depres sieve bui haar getrouwde zuster komt opzoeken. Zij probeert de oude genegen heid opnieuw op te roepen, maar Mar tha, die naast haar man ook nog een ge heimzinnige boswachter tot vriend heeft (een soort Lady Chatterley dus) gaat maar ten dele in op de avances en wordt tenslotte het slachtoffer van de jaloerse Diana. Dit alles speelt zich af in de su- perluxueuze omgeving van een alleen staande villa waardoor associaties met „La Piscine” onherroepelijk opgeroepen worden. In Rembrandt. MAARTEN HENNEMAN probeert het Haarlemse mu ziekleven fris bloed in te gie ten. Op donderdag 25 maart or ganiseert het Haarlemse con certgebouw op zijn advies een .instant-muziekavond”. te ge ven door een groep onder lei ding van Willem Breuker, win naar van de Wessel Tlckenprijs 1970. Breuker valt voor velen nog onder het hoofdje „free jazz”, maar zijn muziek gaat al veel verder Deze componist en rietblazer (hij is méér dan WAPENSMOKKEL VANUIT Amerika tijdens moeilijkheden in Mexico brengen in ,,100 Rifles” twee fraai contrasterende filmfiguren bijeen, de fors gebouwde negeracteur Jim Brown en de sexbom Raquel Welch. Behalve deze beide attrac ties en afgezien van de onaangename opmerkingen achteraf van juffrouw Welch over de liefdesscènes die zij met Brown in deze film heeft moeten spelen, heeft regisseur Tom Gries een redelijk spannende „western” met veel geweld en geschiet weten te maken die opnieuw bewijst dat de Wildwest-filmmakers op het moment hun historisch arbeidsterrein liever van de prairies met Indianen naar Mexico verplaatsen, waar tenminste nog echte schurken hebben bestaan die men ook schurken mag noemen. In Frans Hals. CHARLES BOOST ONDER AUSPICIËN van de Heemsteedse Kunstkring en van de Stichting „Jeugd en Muziek- Haarlem" zal het Studenten- Barokensemble zaterdagavond om 20.15 uur in de aula van het Coornhertlyceum Chrystan- themumlaan 18 te Heemstede een concert geven. Onder leiding van Joop van Zon, de dirigent van het en semble, zal een programma worden uitgevoerd bestaande uit werken van Dowland, Al binoni, Haydn, Telemann en Elgar, muziek dus uit de barok periode, het klassieke tijdperk en de romantiek. Het ensemble, dat bestaat uit studenten van verschillende universiteiten en conservatoria heeft een bezetting van vier eerste violen, vier tweede vio len, twee altviolen, twee vio loncellen en een contrabas. HET NOORDHOLLANDS Philharmonisch Orkest geeft vrijdagavond 19 maart in het Haarlem concertgebouw een concert met een modern pro gramma. Modern ligt een beet je moeilijk bij het traditiege trouwe publiek in Haarlem. En een nieuwer publiek weet de weg nog niet te vinden naar de moderne serie; waarschijnlijk uit onwetendheid met het feit, dat het NPO óók hedendaagse muziek kan maken. En hoe? Yves Prin, de jonge Franse di rigent die het orkest vrijdag avond leidt, is erg enthousiast over het orkest, niet alleen als hij klassiek repertoire dirigeert maar ook als hij (zoals nu) mo dern werk instudeert. In augustus vorig jaar begon de orgelbouwer Hubert Schreurs de opvolger van de oorspronkelijke bouwer Joseph Adema in de firma Joseph Ade- ma, met de opbouw van het or gel en thans, enkele weken reeds vóór de aanvankelijk vastgestelde datum, kan het or gel in gebruik worden geno men. Op de middag van de inwij ding zal het instrument voor het eerst weer op een officieel concert tot klinken worden ge bracht door de organist van de voormalige Sint-Willibrordus: Thijs Kramer. Door dit con cert wordt zijn grote aktiviteit en inspanning voor het behoud van het orgel bekroond. Kramer kan er zeker van zijn, dat vele orgelvrienden hem dankbaar zijn voor zijn volhardend werk. Hij speelt een gevarieerd pro gramma: werken van Wes- siaen, Dandrieu, César Franck, Max Reger, Samuel de Lange jr., Albert de Klerk, Charles Marie Widor en een compositie van Kramer zelf: Toccata, reci- tativo en finale. Muziek dus van zeer verschillende stijlen, waarvoor de organist een rijk voorzien klankkleurenpalet van bijna tachtig registers ter be schikking staat! Men mag verwachten, dat de vele honderden orgelvrienden uit onze stad en haar omgeving zondagmiddag in de basiliek aanwezig zullen zijn om getuige te zijn van het gedenkwaardi ge concert, waarmee de beteke nis van Haarlem als orgelstad wederom een zeer nadrukkelijk accent krijgt. P. ZWAANSWIJK derner werk gegeven aangege ven door de cijfercombinatie 5/13. Men ziet de dansers grote schilden torsen die hen bescher men maar bovendien erdoor be lemmerd worden. Men bespeurt de symboliek. Een van de dan sers probeert zich van het schild te bevrijden, gevolgd door vier anderen. Met zijn vij ven staan zij tegenover dertien anderen. Vrij maar zonder schild nogal kwetsbaar. De mu ziek van Harry Freedman is gemaakt voor orkest, rockgroep en geluidsband. IN DE KATHEDRALE ba siliek Sint Bavo zal zondagmid dag om 3 uur bisschop Zwart kruis het grote Sint Willibrord- orgel inwijden, dat van 1923 tot 1966 dienst heeft gedaan in de voormalige kerk van Sint Wil- librordus buiten de veste te Amsterdam. theatergebeuren, manisch ex pressief, dat woord is ervoor geschapen. De inspiratie werd gevonden in een boek van Do menico Gnoli, „Orestes of the art of smiling”. In het sprookje -Pavillion of special joys” wordt een restaurant beschre ven, waar je voor een glimlach entree kunt kiezen uit een menukaart vol genietingen: het redden van een madeliefje, ge feliciteerd worden door een hoge ome, een ovatie door het publiek. De glimlach waarmee je de Toneelschuur betreedt, biedt geen keuze: alle genietingen worden voorgeschoteld. Door verschillende groepen (zij die beloofden te komen, zij die misschien nog binnen komen stappen, want je weet nooit) en wellicht ook door het pu bliek. „Naar toneel kijken” is er dit keer niet bij. Men kan in „DIE NACHT IN HET zwembad” is de wat zwoele Nederlandse titel voor dit Franse misdaaddrama dat zich uit een fatale driehoeksverhouding traag, maar onontkoombaai ontwikkelt. Aan de betrekkelijke rust van hun le ventje in een afgelegen villa aan de Zuid- franse kust komt voor Jean-Paul (Alain Delon) en Marianne (Romy Schneider) onverwacht een einde als een oude vriend (Maurice Ronet) en zijn minderjarige dochter (Jane Birkin) hen komen bezoe ken. Jean-Paul wordt verliefd op, begint althans meer dan gewone belangstelling aan de dag te leggen voor het meisje Penelope, wat aanleiding geeft tot onder linge spanningen, die dan weer leiden tot de moord op de bezoeker door Jean-Paul. Dat voor die moord het zwembad zal worden gebruikt, dat dan al meer dan eens suggestief in beeld is geweest, is van het begin af aan duidelijk. Minder duidelijk zijn de psychologische achter gronden van het drama, waarover regis seur Jacques Deray nogal geheimzinnig doet. Hij laat zijn sujetten, ieder met een bezwarend verleden, wat moeilijk en dreigend om elkaar heendraaien, zodat de moord tenslotte niet alleen voor de mensen op het doek een bevrijding be tekent. In Studio. gamba. Het Philharmonisch DE TITEL MET de vele namen staat voor een Amerikaanse huwelijkskomedie die, zoals meer blijkt in de laatste tijd, tegelijk bedoeld is als een parodistische kijk op de moderne samenleving in de States. De namen slaan op twee echtparen die goed met elkaar bevriend zijn tot de ene helft, Ted en Carol een weekend doorbrengen in een mode-instituut voor psychische therapie en thuiskomen met een overgrote dosis aan lief-zijn voor elkaar en voor anderen. De therapie houdt ook in dat men zijn liefde niet voor het echtelijk bed moet reserveren, maar ook elders, en desnoods binnen de vriendenkring naar sex-partners moet uitkijken. Wat op meer ruzie dan liefde uitloopt en meer spanningen op roept dan het begrip „vrije liefde” doet vermoeden. Regisseur Paul Mazursky heeft van deze humoristische zedenschets een bij zonder amusante film gemaakt, waarin Natalie Wood en Robert Culp (uit de tv-serie „I spy”) het progressieve echt paar spelen, terwijl Elliot Gould (sinds dien onder meer beroemd door „MASH”, en „The strawberry statement”) met Dyan Cannon bevriende tegenspelers z.ijn die verward en ontsteld meegenomen worden in de maalstroom van liefzijn voor elkaar. In Luxor. heer Valkestijn, „Het werk heeft een duur van een lange kerkdienst, maar is vol afwis seling”. „The Crucifixion” wordt ge zongen door het Schotens Christelijk Gemengd Koor, de Cantorij van de St. Bavo Ka thedraal, de christelijke ge mengde koren „Jubilate” en „Zanggenot” uit Amsterdam en bovendien het jeugdkoor van Zanggenot. Verder doet een aantal Haarlemse koren mee, die als gemeente of volkszang fungeren. Het orgel heeft een belang rijke taak. Daartoe heeft men uit Engeland de jonge maar daar al bekende organist lan Hare gehaald, de organist van de beroemde Kings College Chapel uit Cambridge. Hare is 22 jaar oud, kreeg vanaf zijn elfde jaar orgellessen en ver wierf op 16-jarige leeftijd wat erg vroeg is het lid maatschap van het Engelse koninklijke college van orga nisten. Hij is de assistent van David Willcocks, die onlangs met het Cambridge College Choir in Haarlem was. Ook de solisten komen uit Engeland. Het zijn de tenor John Nixon en de bas Jonathan Robarts. Ze zijn aangetrokken juist om de uitvoering een zoveel mogelijk Engels cachet te geven. Het werk, dat een welkome doorbreking vormt van de Mat thaus en Johannes-tradities, wordt uitgevoerd op 23 maart om acht uur in de kathedraal aan de Leidsevaart, die er een goede akoestiek voor heeft. Jan Valkestijn bespeelt het Willi- brordorgel bij de samenzang met de Cantorij van de St. Ba vo. Op 25 maart volgt een uit voering in de Augustinus- kerk in Amsterdam. saxofonist) geeft geen con certen in de geijkte zin des woords, maar muzikale gebeur tenissen die je moet ondergaan. Hij heeft gewerkt met Misha Mengelberg, Han Bennink en John Tchicai. In 1969 richtte hij met anderen de Instant Composers Pool op, die ook in Haarlem te beluisteren was. Breuker heeft onvergefelijke bijdragen geleverd aan de op voering van Studio van Arra- bals „En de bloemen werden zelfs geboeid” en stal de show in de mime-jazz opera ,De Boodschap” van Will Spoor. In Haarlem komt hij met zijn laatste groep: Willem van Ma nen trombone, Peter Bennink altsax en doedelzak Maarten van Regteren Altena bas en Ralph de Jong slagwerk. Maar ten Henneman gaat intussen Haarlemse scholen en groepen af om voorlichting over deze bijzondere avond te geven. DE HEEMSTEEDSE Chris telijke Oratoriumvéreniging voert op woensdag 24 maart de Joannes Passion van J. S. Bach uit in het gemeentelijk concertgebouw onder leiding van Jan Pasveer. Niemand min der dan Annette de la Bije, so praan en Aafje Heynis, alt, voe ren de soli uit. De andere so listen zijn: Jan Waayer als evangelist, Bernard Kruijsen in de Christuspartij, terwijl de tenor Marius van Altena en de bas Ruud van de Meer de klei ne partijen en de aria’s zullen vertolken. Simon C. Jansen zit aan het orgel en Corry Jansen- Reder bespeelt de viola da Noordhollands Orkest zorgt traditiegetrouw voor de bege leiding. IN DE WAAG de Haar lemse folkclub bestaat elke vrijdagavond tussen 7 en 9 uur de mogelijkheid voor jong talent om op te tre den. Op dit „open podium” staat vrijdagavond Henk Fran sen uit Amsterdam met liedjes van Donovan, Tom Paxton en Bob Dylan. Zaterdagavond treedt bovendien op The Faw kes’ Folk, een jonge groep uit Haarlem die al successen heeft geboekt op het folkfestival in Utrecht, een tweede prijs op het folkconcours in Arnhem haalde, optrad in Het Clopper- tjen in Amsterdam, in De Waag voor de radio optrad in het programma Belleman en voor de tv in Knobbelen. De groep zingt vooral Ierse, Amerikaan se en zelfgemaakte folksongs Voor reserveringen belle men 320447 (na 19 uur) of lope even langs De Waag. Verder staan er twee recente werken op het programma Symbiose van de solist danser Simon Andre van de ballet groep op het adagio uit strijkkwartet 163 van Schubert. Het is een lyrisch ballet rond het thema eenling tegenover de massa. Van de choreograaf Brian Macdonald wordt een wat mo- In Cinema Palace is „Catch 22” gepro longeerd en in Lido „Waterloo”. In Pa lace gaat des nachts „Als de naakte wind der zee” een Zweedse film over een man die onderscheid leert tussen sex en liefde. In Frans Hals kan men zich vrijdag- en zaterdagnacht in „On tucht op de Reeperbahn” storten. Zaterdag-, zondag- en woensdagmid dag in Palace voor de jeugd de drie Stooges in „Kom van dat dak af”; zon dagochtend in Lido: „Sjors en Sjimmie op het Pirateneiland”, in Rembrandt „Fablio” en in Studio „Brokkenpiloten”. I a piscine HET NEDERLANDS Harp- ensemble speelt vrijdagavond 19 maart om half negen in het Microtheater, huize Schey- beeck, Velserweg in Beverwijk. Het brengt een niet alledaags programma van werk van A. Lotti, Mozart, Handel. Rudolf Escher en Claude Debussy. Het ensemble bestaat uit harp, fluit en altviool. De harp wordt bespeeld door Frieda Ibes, een jonge Amster damse, die aan de conservato ria van Amsterdam en Maas tricht studeerde en sinds 1968 verbonden is aan het Utrechts Symphonie Orkest. De fluit wordt bespeeld door Pieter Odé, de bekende fluitist, die o.a. stu deerde bij Rene Leroy in Pa rijs en die hoofdleraar is aan het Amsterdams conservatori um. Joke Vermeulen bespeelt de alt-viool; zij is soliste bij het Nederlands Kamerorkest. Zij studeerde bij Oskar Back, en Thibaud en Enoscou in Siena. liggende toetsen tegelijk aan slaan) komen voor. De pianist blijft zitten. Prin houdt niet van „circus”. „Het concert vereist een gro te virtuositeit van de pianist En Claude Helffer, die de so list zal zijn, is een bui tengewone virtuoos. Hij heeft met Pierre Boulez gespeeld heeft het hele pianowerk van Ravel op de plaat gebracht”. Het pianoconcert van Mader na (wiens assistent Prin is ge weest) is „heel gevoelig, geraf fineerd en licht”, aldus Prin. Tegen die gevoelige gedeelten wordt een „harde oppositie” ge voerd van ritmische tonen. Een ander hedendaags werk dat vrijdagavond wordt uitge voerd is een concert Voor zes slagwerkers en veertien koper blazers van Prin zelf. Hij heeft net vorig jaar geschreven in opdracht van de Franse om roep, waaraan hij verbonden is. Het is vooral bedoeld om slag werkers de kans te geven al hun zinnen uit te leven. Ze spelen een zestigtal verschillende in strumenten, van hele klassieke tot zeer populaire toe (zoals de Zuidamerikaanse marimba). Het werk bestaat uit vier delen; het eerste behandelt alle met huiden bespannen slagwerken, het tweede de kleine accessoires zoals de triangel, het derde de klavierslagwerken zoals de xy lofoon en vibrafoon en het laat ste deel is er voor een menge ling van alle tezamen. Van het werk wordt bij de Franse om roep een plaat gemaakt. Het programma vermeldt ten slotte een wat ouder „modern” werk: La Mer (de zee) van Claude Debussy, terwijl het concert geopend wordt met het vijfde Brandenburgs concert van Bach, de eeuwig moderne. de grote zaal waar het „Thea tre” is, rondlopen, zitten, staan, hangen, op alle mogelijke ma nieren participeren. Het kan trouwens best zijn dat men in de weg zit. Of dat men zelf wil meespelen. Kan hoor, maar het hoeft echt niet. De Toneelschuur, het Am sterdamse Werktheater, mime- groep Perspekt. en de Film- schuur gaan allemaal iets ,doen” Het Werktheater komt met .Waarheidsproject” of Clowns- project. Een groepsproduktie, de spelers improviseren op grondthema’s. Het Werktheater is met dit project niet op weg naar een produktie, maar laat steeds momentopnamen zien Zo komen er in Amsterdam soms schoolklassen kijken naar deze groep, die ook wel de Groep van Twaalf of de Groep van Shireen Strooker wordt genoemd. De Haarlemmer Rinus Kaay schreef een eenakter over en met twee woorden „mensen” .Menschen” (en dat was dan Duits). Twee mensen spelen in spiegelbeeld met dit thema (de taal en mensen). Ze hebben een fles bier en eer stuk kaas bij zich en wijzen op de „men sen” en „Menschen” rond zich. WAT DE MATTHEUSPAS- SIE van Bach is voor Neder land, is „The Crucifixion” van John Stainer voor Engeland. Ieder koor in Engeland met enige pretentie voert deze Brit se „passion” uit. Na Handels Messiah is The Crucifixion misschien het meest uitgevoer de koorwerk in Engeland, al dus Jan Valkestijn directeur van de koorschool St. Bavo. Op 23 maart wordt het werk door Engelse solisten en Haar lemse en A’damse koren in de Bavo-kathedraal uitgevoerd. John Stainer werd in 1840 in Londen geboren en grootge bracht aan de koorschool van de St. Paulus Kathedraal. Hij werd organist in Oxford van Magdale College, waar hij al gauw een enthousiast muziek leider werd. Met het grote koor werk „Gideon” haalde hij zijn doctoraal in de muziek. In 1872 volgde hij zijn leraar sir John Goss op als organist van de St. Pauls Cathedral. Tien jaar la ter werd ook Stainer sir en bo vendien professor aan de uni- versiteit van Oxford. Hij schreef „The Crucifixion” kort voor hij blind werd, waardoor hij zijn positie als organist-di- rigent van het beroemde orgel en koor van de kathedraal moest opgeven. De Victoriaan se componist stierf in 1901. „The Crucifixion” beschrijft meditatief de kruisiging van Christus. De tekst is van de predikant J. Sparrow Simpson die zich baseerde op het evangelie. De tekst wordt be handeld zoals Handel en Bach hebben gedaan, afgewisseld met koren maar met een geheel eigen karakter. De muziek houdt het midden tussen Men delssohn en Zwart, aldus de delijkheid willen verlenen. Apollo kiest Terpsichore, de muze van de mime en de poëzie. Hun confrontatie leidt uitein delijk tot een nog steeds vol ledig symmetrisch spiegelge vecht. Tot ze afgaan en twee anderen hetzelfde van voren af aan doen. De Schuur laat een repetitie zien van Claus’ „(M)orato- rium” Er is iets aan het stuk veranderd: Claus liet er man nen in travestie in spelen. De Schuur doet het met een dub bele bezetting: mannen secon deren vrouwen. Deze „wezens” zitten in een grot. Buiten wordt iemand gemarteld; één pers- soon, „die bij de rots”, ziet het en brengt nauwkeurig verslag uit. Tot de beulen binnenko men en de wezens eten geven. Ze ontmaskeren één figuur („de hurkende”) als een als vrouw verklede man, en ter wijl ze hem wegsleuren stellen ze de anderen voor de keuze: hun vriend helpen of- door schrokken. Dan is er een mimische toe stand van Ide van Heiningen en zijn Perspekt. De Film- schuur tenslotte (begeleid door bassist Jan Schuyt) zorgt met een meervoudige projectie (vier 8-mm projectoren en een diaprojector naast elkaar) voor desoriënterende en verstrooien de intermezzo’s. In Galerie Zijlstraat in Haar lem wordt weer een tentoon stelling geopend en wel op vrijdagavond a.s. om negen uur Er komen drie Hagenaars exposeren. Het zijn Wibbo Hartman met schilderijen en aquarellen, zijn vrouw Joke Hartman-Elias ook .net schil derijen en Frits Stapel met kleine plastieken. De expositie duurt tot 18 april a.s. Galerie Zijlstraat alle werk dagen geopend van 12-5 uur, zondags van 2.30-5 uur, maar ook op maandag-, woensdag en vrijdagavonden van 8-9.30 uur. Op de paasdagen is de ga lerie gesloten De Haarlemse grafica Loes van Goor exposeert van 19 maart tot en met 10 april in Galerie Boumans onder auspi ciën van de Stichting Tentoon stellingen Beverwijk. De ope ning is vanavond om halfnegen in de galerie. Breestraat 122 te Beverwijk. Tegelijkertijd met de etsen van Loes van Goor wordt ook edelsmeedwerk van tien Lim burgse kunstenaars geëxpo seerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11