Nieuw publiek
FILMS
gezocht
■r
Haarlem
m
Muziek van
de Balkan
Johannes
Dexter
Vlinders
Trou in Lisse
Schütz
Centrum
Jasper ina
Hillegom
Cactusbloem
Beethoven
Operette
Kinderen
Hofdansers
Spaghetti
A
DONDERDAG 25 MAART 1971
En Passion
in
Eiland der erotiek
Reprise
STUDIO
LUXOR
REMBRANDT
ROXY
FRANS HALS
Prolongatie
Cromwell
Women in Love
fep
R
Kaleb-groep
DEXTER GORDON
MAARTEN HENNEMAN
J. H.
dat op het
zo een: „Eiland der erotiek,’
de
Andrea
van
Jasperina en haar secondanten
UIT
TROU MOET BLIJCKEN, het
harmoniekorps in Lisse geeft op
vrijdag 26 maart een uitvoering
in Rehoboth, Achterweg 1 in
Lisse. De drumband en de majo
rettes doen ook mee. Onder lei
ding van P. A. v. d. Spek speelt
het korps een bijzonder duchtig
programma. Na afloop is er feest
met De Gaapstokkers.
O 9
wijzer
VRIJDAGAVOND 2 april om
8 uur zal in de Stadsschouw
burg Velsen de Jasperina-show
worden vertoond. De pittige met
vaart gebrachte show van Jas-
perina de Jong, John Kuipers en
Frank Sanders. De teksten zijn
van Guus Vleugel. De composi
ties en muzikale leiding van
Joop Stokkermans. Het orkest
staat onder leiding van Henk
VRIJDAG EN ^ZATERDAG
is in de Waag in Haarlem
Griekse en Joegoslavische mu
ziek te beluisteren. Om negen
uur treedt daar het ensemble
Kaleb op, een groepje Amster
dammers die zo geïnspireerd
raakten door de muziek van de
Balkan tijdens hun vakanties in
die streken dat ze besloten zelf
die muziek te gaan maken. De
groep, die onlangs werd uitge
breid met een zangeres, bege
leidt vaak de volksdanslessen
in de Doelen.
IN FRANS HALS is de spannende film
„De helden van Telemark” weer te zien,
het verhaal over de pogingen van een
Noorse verzetsgroep die de zwaar-water-
plannen van de Nazi’s saboteren. In een
Noorse fabriek wordt dit water gemaakt.
De Duitsers willen het gebruiken voor de
fabrikage van atoombommen.
IN CINEMA PALACE wordt „Catch
22” geprolongeerd en Lido gaat door met
„Waterloo.” Voor de nachtbrakers: in
Frans Hals de griezelfilm „De Raaf”
naar een verhaal van Edgar Poe; in Pa
lace „Als de naakte wind der zee.”
Voor de kinderen in Palace in de ma
tinees: „In het paleis der waterkoning.”
De zondagochtendfilms zijn onveranderd.
J. H
„Free jazz ligt daar erg moei
lijk. Breuker heeft er eens een
session gegeven, maar iedereen
liep weg. Maar misschien komen
er toch een paar.”
En het Electric Centre, levert
dat publiek op?
„Ik ben een beetje afgeknapt
op het Electric Centre. Daar
komt iedere keer een groep die
ontzettend veel lawaai maakt,
waarvan je oren tuten. Nu zeg
gen ze wel dat dat hoort, maar
toch Bovendien is de zaal te
klein om iets groots te brengen.
De mensen die er komen, zijn
een beetje afgestompt; ze heb
ben geen eigen inbreng. Een ex
perimentele muziek is er sowie
so niet.”
Zou het helpen als op de mu
ziekscholen wat meer aan deze
richting van de muziek werd
gedaan?
„In dit soort muziek valt wei
nig te leren, zoals je traditio
nele muziek leert. De meeste
jongens, die eraan doen hebben
wel een klassieke opleiding ge
had, maar het accent valt op het
improviseren. En toch speel je
niet zo maar free jazz. Het gaat
om de creativiteit. Willem
Breuker heeft dat. Die maakt
muziek, die je onmiddellijk her
kent. Ik kan het niet omschrij
ven, wat het voor muziek is.
Breuker speelt Willem Breu
ker.”
Maarten Henneman is van
plan in het nieuwe seizoen sa
men met het muziekbureau
Mojo meer evenementen te or
ganiseren. Ook staat samen
werking met de Stichting Pop
Haarlem van Willem Johan
Kuiper op stapel. Regelmaat
ontmoet in Haarlem een handi
cap, vindt Henneman.
„De agenda van het Concert
gebouw laat weinig plaats over.
Daar worden ook modeshows
gehouden en meubelshows. Leu
ke bron van inkomsten, hoor,
maar het is niet waarvoor het
gebouw gecreëerd is. Nee, ik
geloof dat de Vleeshal te klein
is. Hoewel het aardig is, om via
een tentoonstelling als het ware
toevallig in aanraking te komen
met dit soort muziek. In het
Stedelijk Museum in Amsterdam
gaat dat erg goed.”
in
van
van
Bach maar van Heinrich Cchütz.
Piet Halsema dirigeert de uit
voering, terwijl de solisten zijn:
Rudolf Grasman evangelist en
Jan Hulsebos Christuspartij.
Kaarten verkrijgbaar voor aan
vang van het concert aan de
kerk.
De Passion van Schütz is veel
soberder, en voor velen daardoor
indrukwekkender dan de gelijk
namige Passion van Bach. Er
zijn geen aria’s noch koralen.
Het evangelie van Matthaus
wordt op de voet gevolgd en de
verschillende figuren uit het lij
densverhaal, behalve Christus
ook Judas en het volk, worden
enigszins gedramatiseerd. Schütz
leefde van 1585 tot 1672.
DE JOHANNES PASSION
van J. S. Bach wordt op vrijdag
26 maart uitgevoerd in de St.
St. Jozefkerk in Hillegom. De
Hillegomse Oratoriumvereni-
ging en de Cantory van de Gro
te Kerk in Monnickendam zin
gen onder leiding van Gert
Nagel. Gert Oost zit aan het
orgel en ook het Utrechts Stu
denten Orkest begeleidt. De so
listen zijn Lize Schoo, sopraan;
Manuela Toorenburgh, alt; Mi-
chiel ten Houte de Lange, evan
gelist; Hans Zomer, Christus
partij; Corn. Kalkman, tenor
en Henri Blackmon, bas. De uit
voering, die op 3 april herhaald
wordt in Monnickendam, be
gint om acht uur. Voor de Bol
lenstreek is de uitvoering een
gebeurtenis van belang. Gaat
erheen!
PRINS RESUS MAG zijn
vrouw kiezen uit zeven prinses
sen Maar ze zijn hem geen
van allen goed genoeg. Hij wil
alleen zijn „droomprinsesje”.
Hoe hij die uiteindelijk in zijn
armen mag drukken kunt u
zondagavond in de schouwburg
gaan zien. Het Stedelijk Jeugd
koor Haarlem brengt dan haar
jaarlijkse kinderoperette: Het
droomprinsesje. Alle 70 kinde
ren van het koor, in de leeftijd
van vijf tot een jaar of veertien
doen er aan mee.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij
de dames H. Buijs (Nederland-
laan 42, tel. 315473) en A. Bos
(Vondelweg 178, tel. 372960) en
vanaf vrijdag bij de schouw
burg. De voorstelling begint om
acht uur.
Westrus. De regie van het ge
heel heeft Eric Herfst.
Deze vrije voorstelling wordt
gegeven onder auspiciën van de
Velser Kunstkring „Voor Allen”,
er zijn kaarten voor iedereen.
Jasperina is een grote theater-
vedette, die nagenoeg alles heel
goed kan: zingen, dansen, type
tjes maken en mooi zijn. Daarbij
wordt zij in veel van haar num
mers geestdriftig terzijde ge
staan door John Kuipers en
Frank Sanders.
HET HAARLEMS Kamerkoor
geeft op 28 maart om kwart
over acht in de Paterskerk aan
de Nieuwe Groenmarkt
Haarlem een uitvoering
de Matthauspassion, niet
teinse jaren twintig, maar daarnaast is
de film een dramatisch verslag van vier
mensen die bulten de beperkingen van
hun eigen tijd trachten te leven.
OOK IN BERGMANS „En passion”
wordt de handeling bepaald door vier
mensen. Centrale figuur is Andreas Win
kelman (Max von Sydow) die een onge
lukkig verleden ontvlucht is in het isole
ment van een Oostzee-eiland (hetzelfde
eiland, waar zich meer films van Berg
man hebben afgespeeld) en daar tegen
zijn zin betrokken raakt bij de proble
men en gecompliceerde levens van een
in de buurt wonend echtpaar en een in
wonend familielid. Het echtpaar bestaat
uit een geslaagd, maar cynisch archi
tect met een voyeurische voorkeur voor
fotograferen en diens doelloos levende
vrouw Eva (Bibi Andersson), terwijl het
inwonende familielid Eva’s zuster Anna
is (Liv Ullmann) die bij een auto-onge-
luk man en kind verloren heeft. Om de
toeschouwer op doeltreffende manier in
zage te geven in de diverse karakters,
laat Bergman op onverwachte ogenblik
ken zijn acteurs in eigen hoedanigheid
optreden en improviserend hun opvat
tingen geven over de personages die zij
bezig zijn gestalte te geven. Zo zegt bij
voorbeeld Max von Sydow over de Win
kelman die hij moet spelen, dat deze
naar zijn mening, op de vlucht voor een
mislukt leven, zijn identiteit tracht te
verliezen, maar dat de schuilplaats die
hij zich heeft uitgezocht, zonder dat hij
het merkt, een nieuwe gevangenis is ge
worden.
De ontmoeting van de vier karakters
en hun verdere onderlinge relaties, vol
trekken zich uiterlijk zonder grote dras
tische scènes of spectaculaire verwikke
lingen. Onder de oppervlakte voelt men
opkomende en weer verdwijnende span
ningen en er zijn aanduidingen van een
omringende gewelddadige samenleving,
maar het blijven vage tekens van le
vensangst en bedreiging die echter wel
het doen en laten van de hoofdpersonen
beïnvloed. Overigens zit er een grote
warmte en menselijkheid en ingehouden
medelijden in deze laatste Bergman,
waarin vroegere thema’s van de filmer
nieuwe vorm en inhoud krijgen, maar
vooral weer het wanhopig pogen van de
mens het leven leefbaar te maken domi
neert. Maar, zo luidt de conclusie van
de pessimistische filmer, in dat leven
blijft de mens zowel de rol van de beul
als van het slachtoffer spelen.
CHARLES BOOST
WIM VAN DER GRIJN en
Hans Dagelet zijn van 26 tot en
met 31 maart weer te zien in
„Baas boven baas”, het woord
loze stuk van Peter Handke. De
toneelgroep Centrum geeft elke
avond om half negen een voor
stelling in de Toneelschuur,
Smedestraat 23, Haarlem. De
eerste serie voorstellingen van
dit stuk, waarin men o.a. het ko
ken van water kan gade slaan
plus nog een aantal andere
spannende dingen, had eerder
deze maand veel succes.
De toneelgroep Centrum
maakt begin mei een toernee
naar België en Luxemburg. Van
1 tot en met 4 mei speelt de
groep „Kees de Jongen” in
Gent in de grote schouwburg,
terwijl ook Baas boven baas zal
worden gespeeld, maar dan in
een klein theater en laat op de
avond. Op 5 mei speelt men
„Kees” voor de Nederlandse
vereniging in de stad Luxem
burg en nadien speelt men nog
drie dagen „Kwasten” in Gent
IN HET VERLEDEN heeft de Engelse
film meer dan eens boeiende voorbeelden
gegeven van gedramatiseerde stukken
historie van eigen bodem. „Cromwell”
van Ken Hughes past uitstekend in deze
reeks van moderne lessen in de Engelse
geschiedenis. Misschien herinnert men
zich van de schoolbanken nog hoe lord-
protector Oliver Cromwell die van 1599
tot 1658 leefde rond 1640 de opstand leid
de tegen Koning Karel I die volgens ve
len de macht van het Parlement te sterk
en te langdurig beknotte. Het werd een
tragische burgeroorlog over min of meer
bijkomstige kwesties, waarin de partij
van Cromwell, de „Roundheads” aan de
winnende hand bleven. De koning werd
zelfs gevangen genomen en in 1649 te
rechtgesteld, waarna Cromwell strijd
bleef voeren tegen de royalistische Schot
ten en tegen de zoon van de koning die
naar Nederland vluchtte en mede oor
zaak werd van onze eerste Engelse oor
log (1652-54).
Dit alles en nog veel meer krijgt men
te zien in de film van Ken Hughes, een
kleurig episch costuumstuk met sterke
karakterrollen, allereerst van Richard
Harris als de puritein Cromwell, maar
vooral ook van Alec Guinness als een
waardige koning die als een gelovige held
op het schavot sterft. Buiten l^et persoon
lijk drama van beide mannen van for
maat (hoewel de film neigt tot een idea
lisering van Cromwell) valt er een twee
tal uitvoerige veldslagen te vermelden,
waarvan vooral de beslissende bij Nase-
by op 14 juni 1645 een behandeling krijgt
die bijna aan „Waterloo” doet denken.
Men kan er in ieder geval verzekerd van
zijn dat in historische zin een en ander
met de nodige accuratesse behandeld is
en dat men zich geen levendiger en on
derhoudender manier kan bedenken om
geschiedenis te leren dan langs deze weg.
GRIEKENLAND kent een vrij grote
filmindustrie, maar het overgrote
deel van de produkten is niet om aan te
zien. Een enkele keer dringt een filmpje
destiids^al doör in West Europa. In Roxy draait er
zo een: „Eiland der erotiek,” dat op het
s toeristeneiland Mykonos speelt. De film
is in het engels nagesynchroniseerd. Er
spoelt een man aan die aan geheugen
verlies lijdt, verliefd wordt op twee jon
gedames, tenslotte de één kiest waarna
de ander hem bit de politie aanbrengt,
omdat ze denkt dat hij een gezochte mis
dadiger is. Dat is hij niet.
Lex van Delden en
Domburg.
DE AMERIKAANSE tenor
saxofonist Dexter Gordon (47
jaar) maakt op het ogenblik een
toernee door Nederland. Vrij
dag 26 maart treedt hij op in
sociëteit Progress in Heemskerk.
Gordon hoort tot de pioniers
van de be-bop, de jazzstijl uit
het begin van de jaren ’40. Op
17-jarige leeftijd zat hij al in
de band van Lionël Hampton, in
1944 zat hij in de band van de
zanger Billy Eckstine, terwijl hij
grote bekendheid kreeg door zijn
opwindende tenor-duels met
Wardell Gray. Als solist heeft
is een onder de folkliefhebbers hij grote invloed op verschiï-
j. jen(je jazzmusici, o.a. Stan Getz.
In de jaren vijftig trok Gordon
zich terug uit de jazz, maar
maakte in 1960 zijn come back.
Hij bleef het be-bop-idioom
trouw, maar maakte gebruik van
de nieuwe verworvenheden van
Sonny Rollins en John Coltrane.
Sinds 1962 woont hij in Europa;
zijn basis is Kopenhagen van-
waaruit hij toernees onder
neemt. De begeleiding van Gor
don vrijdagavond in Progress
bestaat uit Cees Slinger piano,
Maarten van Regteren Altena
bas en Martin van Duijnhoven
drums.
DE HAARLEMSE Jazz Club
houdt vrijdagavond 26 maart in
het Heemsteedse Cultureel Cen
trum een session-avond.
ZOALS WE VORIGE week
berichtten kan jong talent op
vrijdagavonden van 19 tot 21
uur optreden op het „open po
dium” in de Waag. De eerste
keer was het zo druk dat niet
iedereen aan de beurt van op
treden kon komen. Vrijdag
treedt een groep uit Haarlem
op, bestaande uit vier jongelui
die folksongs ten gehore bren
gen. Anderen die belangstelling
voor het „open podium” heb
ben, kunnen van tevoren een
afspraak maken in De Waag of
na 19 uur het volgende nummer
bellen: 32 04 47, in Haarlem.
ZONDAGAVOND TREDEN
in de Waag op de Engelsman
Rick Vaughan en Tineke van
de Boom uit Amsterdam. Rick
OP DINSDAG 30 MAART
geeft de Haarlemsche Tooneel
Club een voorstelling van „Cac-
tusbloem” in de Haarlemse
stadsschouwburg. De opbrengst
van deze voorstelling, die geor
ganiseerd wordt door de Lions
Club Haarlem en omstreken, is
bestemd voor de Nierstichting.
De HTC geeft van dit Franse
blijspel, over een oudere tand-
arts-assistente die langzaam ont
luikt door de liefde, een voor
treffelijke opvoering, geregis
seerd door Jacques van den
Boogaard. Het is een leuk stuk,
dat met veel talent in een vlot
tempo wordt gespeeld.
Kaarten bij mevrouw R. Buy-
ze-de Visser, tel. 023-242979; na
12 uur.
„JE HEBT HIER het Noord-
hollands Philharmonisch Or
kest en dankzij de abonnemen
ten zit het daar afgeladen vol.
Maar op het gebied van de he
dendaagse muziek, jazz en pop
gebeurt in Haarlem zo ontzet
tend weinig”. Maarten Henne
man (21 jaar), die dit zegt, is
vast van plan het scala van
muzikale mogelijkheden in
Haarlem uit te breiden.
Hij bracht de directie van het
concertgebouw ertoe Willem
Breuker en de zijnen vanavond
een concert te laten geven. Een
concert is in dit verband een
belast woord. Aangezien het
soort muziek dat Breuker maakt
niet te vangen is onder een be
staande term („free jazz” be
nadert het nog het meest)
spreekt Henneman van een „In
stant Muziek-avond”.
Daarbij is de muzikale creati
viteit van Willem van Manen
(trombone), Peter Bennink (alt
sax en doedelzak), Maarten van
Regteren Altena (bas) en Ralph
de Jong (slagwerk) en vooral
van Breuker het voornaamste
ingrediënt.
Nu valt er niet zo maar een,
twee, drie een totaal nieuw mu-
ziekpubliek aan te boren. Hen
neman probeert het daarom via
de muziekleraren. Hij heeft hen
schriftelijk uitgenodigd naar het
concert van vanavond te komen
een graag gehoorde gitarist. Er
is werk te horen van o.a. James
Taylor.
OP DRIE WOENSDAGEN in
mei geeft het Noordhollands
Philharmonisch Orkest weer
een Beethovencyclus, dit keer
onder directie van André Van-
dernoot, de eerste dirigent en
muzikale directeur van het
Théatre Royal de la Monnaie te
Brussel. De Belgische dirigent
heeft zijn opleiding in Wenen
gehad en heeft nadien vele or
kesten in Europa en daarbuiten
gedirigeerd, o.a. het Concert
gebouworkest in Amsterdam.
In het kort het programma
van de cyclus: op 12 mei. Andor
Foldes als solist in het vijfde
pianoconcert; op 19 mei Theo
Olof in het vioolconcert; op 26
mei: Eduardo del Pueyo in het
eerste pianoconcert Verder
worden achtereenvolgens de
derde, de achtste en de zeven
de symfonie van Van Beetho
ven uitgevoerd. Plaatsbespreken
van 15 april af aan het Con
certgebouw in Haarlem.
D. H. LAWRENCE, auteur *o.m. van
„Lady Chatterley’s lover” is, zeker naar
Angelsaksische begrippen, geen puri
teins schrijver en Ken Russel is naar
Engelse begrippen zeker geen orthodox
filmer en de ontmoeting van beide uit
de toon vallende figuren in de film „Wo
man in love” heeft een resultaat opge
leverd dat op z’n minst genomen onge
woon, verrassend en vrijmoedig genoemd
mag worden. Lawrence schreef „Woman
in love” in 1921 en zoals we
vaststelden is dit boek meer nog dan
het met verbodsbepalingen en processen
omringde „Lady Chatterley” een voor
beeld te noemen van de uitdagende dui
delijkheid, waarmee Lawrence in zijn tijd
een halve eeuw geleden, een vrijere be
leving van de erotiek bepleitte.
De titel duidt niet op een lesbische ver
houding, maar heeft betrekking op de
beide zusters Brangwyn, Ursula en Du-
drun (resp. gespeeld door Jennie Linden
en Glenda Jackson) die ieder op haar
manier maar beiden onervaren en ge
remd, het huwelijk binnenstappen. Van
de beide echtgenoten is Rupert Birkin,
gespeeld door Alan Bates in de uiterlij
ke vermomming van de schrijver Law
rence, de vooruitstrevende en minst ge
remde figuur, terwijl Gerald Crich, rij
ke zoon van een mijn-eigenaar (Oliver
Reed) het meer onzekere, aan stemmin
gen onderhevige, pessimistische karakter
vertegenwoordigt. Het zou vroeger on
mogelijk zijn geweest Lawrence ook
maar enigszins adekwaat te verfilmen.
Nu er wat meer mag op het doek en bij
vrouwelijk en mannelijk naakt niet on
middellijk meer eens censuur in actie
komt, is het Ken Russell gelukt een pas
sende filmversie van het boek te maken,
waarin niet alleen in beeld, maar ook in
tekst het origineel vrijmoedig benaderd
wordt. In zijn tekening van sociale ach
terstand en bekrompen levens- en huwe
lijksopvattingen geeft „Women in love”
een vaak onthullend beeld van de puri-
Alan Bates als de dubbel
D. H. Lawrence.
HET OPERETTEKOOR Ani
mo uit Beverwijk geeft op vrij
dag 26 maart in de Vredevorst-
kerk aan de Laan der Neder
landen een programma met ge
liefde operette- en operamelo-
dieën. Het zingt uit Die Fleder-
maus, Gasparonne, Der Vogel-
handler, lm weissen Rössl,
Cavalleria Rusticana. Annie
Schoot, Co Dop en Piet de Reu
ver zingen de soli. De Reuver
heeft ook de leiding van het
geheel. Aan de vleugel bege
leidt Hans Broekman.
De operettemuziek wordt zeer
populair in Beverwijk. Vorig
jaar telde het koor vijftig le
den, nu al meer dan zeventig.
Het koor heeft een grotere re
petitieruimte gevonden in het
Harmoniegebouw aan de Groe-
nelaan, waar iedere donderdag
avond vanaf acht uur wordt ge
repeteerd.
ALVAST DE AANKONDI
GING van twee komende eve
nementen, die voor Haarlem en
omgeving van bijzondere aard
zijn. Op 16 en 17 april komen
de koninklijke Javaanse Hof-
dansers van het sultanaat van
Jogjakarta, die vanaf 1 april op
toernee door Nederland zijn,
een voorstelling geven in het
Concertgebouw.
OP 22 APRIL komen in het
Haarlems concertgebouw de
Edwin Hawkins Singers, de
grote vocale groep uit Amerika
die de gospel-songs op zo po
pulaire manier hebben aange
past aan de soul-smaak van
vandaag de dag. De voorver
koop voor lezers van het Haar
lems Dagblad, IJmuider Cou
rant en Beverwijkse Courant
begint op 2 april. Lezers kun
nen voor de plaatsbewijzen van
15,50 een korting krijgen van
een rijksdaalder. Nadere infor
matie hierover volgt nog.
„SPAGHETTI VAN Menetti”
door het pantomime theater
Caroussel dat anderhalve week
geleden in de Haarlemse
schouwburg in première ging,
wordt in de komende weken
uitgebracht in de Brakke Grond
in Amsterdam. Het is een vro
lijke voorstelling, waar de kin
deren groot plezier aan bele
ven. Het stuk is voorlopig niet
in Haarlem te zien, maar vanaf
zondag 28 maart is het elk wee
kend op zaterdag- en zondag
middag om half drie in de Brak
ke Grond, Nes 53, 55 in Am
sterdam te zien.
en na afloop te discussiëren over
de behoefte aan meer heden
daagse muziekuitvoeringen en
dito schoolconcerten.
„Of er behoefte is in Haar
lem weet ik niet. Maar als je
nooit iets probeert, kom je er
ook nooit achter. Natuurlijk is
het feit dat Amsterdam op 20
fan van Haarlem ligt een na
delige factor. Maar als pop»- en
andere muziekevenementen hier
eerder dan in Amsterdam komen
dan zal er zeker belangstelling
zijn".
Vormt de Haarlemse Jazz
Club geen aardige voedings
bodem voor het publiek, dat je
beoogt?
VLINDERS ZIJN VRIJ is een
blijspel met een ernstig onder
toontje van de Amerikaan Leo
nard Gershe. Een vrije-produk-
tie-groep brengt het op vrijdag
26 maart in de Haarlemse stads
schouwburg. Het gaat over de
liefdesperikelen van een blinde
jongen, die op zijn zolderkamer
tje in contact komt met eert
buurmeisje. Zijn moeder speelt
een belangrijke rol. Lex van
Delden speelt de jongeman, Tru
dy Labij het meisje, terwijl An
drea Domburg als de moeder
een soort come back op de
vaderlandse planken onder
neemt. De regie is van de En
gelsman Alexander Doré.
- dr -z-