Prins Soerjobrongto vergt uiterste discipline MINI MARKET! Rijk toneel uit Edinburgh UW SALARIS SPAARGIROREKENING „Dans total NUTSSPAARBANK WESTNEDERLAND Litterair IN MICKERY Errol Flynn in Robin Hood-film JAVAANSE HOFDANSERS IN HAAGSE CONGRESGEBOUW VVSH boos over „OUR SUNDAY TIMES" jS vonnis tegen Herman Claeys songfestival Belgen met nieuw paar in Dublin T.V. vanavond TV woensdag TV donderdag Radio donderdag WOENSDAG 31 MAART 1971 99 Geopend tot 23 uur (ook 's zondags) op een dagelijkse renteberekening Automatisch sparen tegen hoge rente Belgen en pornografie SIERHUIDEN CORNER (Koe, kalf, lam, schaap, springbok etc.) HIPPE DAMES CEINTURES (schakel) SPEELGOED Garage* en Servicebedrijf „DE ZIJL” ZIJLWEG 39-41 - HAARLEM - TEL. 32 61 19 Via H. J. da Silva 'VVWWWWVWWWWWWWWte ^WWVWWWWWWWfWWWV ADVERTENTIE Nederland I ADVERTENTIE Twee spelers in „Our Sunday Times". "j 20.30 20.50 21.10 22.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.50 19.55 20.00 20.15 20.21 22.55 23.05 23.10 18.35 18.40 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.40 22.40 22.45 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.25 22.00 23.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 21.45 22.05 22.25 22.35 22.40 17.00 18.35 18.40 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 VARA: Kinderprogr. NOS: De Fabeltjeskrant. Verkiezingsuitz. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Première. Filmkijken en filmmaken. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Trekking Staatsloterij. De avonturen van Robin Hood Opening Boekenweek. Journaal. SOS-ber. Satirisch Nederland 2. De fabel en het jour naal en daarna de VARA met om te beginnen Midweek. In deze aflevering onder meer een demonstratie van leer lingen van een dansschool, de 8 mm groep Arnhem, jonge onderzoekers en muziek van de Engelse groep Cara van, te onzent nog vrij onbekend. Aan sluitend aan het journaal van 8 uur Koos Postema op woensdag 2. Bij zijn gasten is de Hongaarse flui tist Tamas Hacki. Het VARA program ma vermeldt verder alleen nog maar Nieuws. Daarna komt de HIRO in de ether met ondermeer Ds. Toornvliet over Slachtoffer en moordenaar zeulen weg op het schip van de dood, hun handen sa men de lotusbloem vormend. Het is het zelfde schip, hetzelfde doodsbed waarop Crowhurst tot het Grote Inzicht geraakt. De zee is de zee niet meer, maar het oersymbool van het onbewuste, de grote uitdaging voor elke mens. De verwarrende puzzelstukjes, die het eerste deel oplevert, worden na de pauze tot een geheel gelegd. En dat allemaal met veel ironie en vervreemdingseffec- Nederland H NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Midweek. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Koos Postema op woensdag 2. Achter het nieuws. HIRO: Hiro-Magazine. NOS: Verkiezingsuitz. Journaal. TELE AC: Televisie bij het onderwijs (6). Nederland I 11.10 LOENERSLOOT Het is een zeldzaam gave voorstelling, die de Traverse Workshop Company uit Edinburgh tot 12 april in het Micke- rytheater brengt. „Our Sunday Ti mes”, zoals het stuk heet, brengt een rijkdom aan gedachten over met de allersimpelste middelen. van de ouders van het weggelopen meisje een kerstfeestje, de onbenulligheden in de zondagsbladen, de sterrenverering en ook het historisch besef van de Britten (bijvoorbeeld in „de beroemde laatste woorden” van Sir Walter Raleigh, Nel son en andere zeehelden). Dit eerste deel heb ik geen Engels man zijnde slecht kunnen volgen. Maar in het tweede deel wordt veel meer duidelijk. Daar krijgt de anecdote veel bredere dimensies. Een beeld van een der Javaanse hof dansen, waarin elk gebaar en elke houding een symbolische betekenis hebben. Prins Soerjobrongto: „Als familielid van de sultan moet je van jongs af aan kunnen dansen. Dat hoort bij je opvoe ding. Voor weinigen is te begrijpen dat een mens zo een zware discipline kan op brengen. Iedere beweging van zo’n dans is aan vaste regels gebonden. En dan be doel ik niet alleen bewegingen van armen en benen. Nee, ook je vingers, je tenen, je ogen spelen een aparte rol in het ver haal. Je kunt de Javaanse dans in vier hoofdzaken onderverdelen: De totale con centratie, de innerlijke dynamiek, het zelfvertrouwen en het doorzettingsvermo gen. Heb je de dans eenmaal volledig onder de knie, dan is het een deel van je leven geworden. Dan is de discipline een bevrijding geworden. Als twintigjarige jon gen danste ik vaak vier dagen achtereen van zes uur ’s morgens tot elf uur ’s avonds. Vooral ter gelegenheid van verjaardagen en huwelijksfeesten was dat het geval”. De ambassade-vertegenwoordiger vat één en ander graag nog eens samen: „De 38 dansers en danseressen, die in uw land gaan optreden, beoefenen zowel de dans kunst als de muziek. Men is volkomen all round. Charles Chaplin heeft gezegd: de Javaanse muziek komt het dichtst bij wat wij ons voorstellen van hemelse klan ken. En dat is ook zo”. En dan ineens weer terug uit de hemel op de begane grond, het huidige Indone sië: „De sultan is het symbool van het ridderlijke Indonesische gedrag. Een groot deel van zijn rijkdommen heeft hij gegeven aan de vrijheidsstrijd. Eigenlijk beschouwen wij Djokja nog steeds als het centrum van de republiek”. te brengen. Zo ontstond dus het contact tussen een Nederlandse manager en het Indonesische ministerie van Toerisme”. Groepsleider Margono: „Sinds de dood van Soekarno doet Indonesië veel aan cul turele uitwisseling met het doel het toe risme te bevorderen. Overal in de wereld worden kunstgroepen uitgestuurd. En wij hebben er reeds de vruchten van kunnen plukken: De trek van buitenlandse toe risten naar ons land is zeer toegenomen. Maar tegelijkertijd zijn wij daardoor met het probleem van de accommodatie ge confronteerd. Er worden in Djakarta en op Bali veel hotels bij gebouwd. Ik schat dat er op het ogenblik plm. 800 hotels in Indonesië staan. Wij voorzien dat we er tegen 1974 meer dan 3000 nodig hebben”. Terug naar de Javaanse danskunst zelf. Prins Soerjobrongto vertelt dat de dansen, gebaseerd op oude Javaanse mythen, ontzettend veel van de beoefe naar vergen. Daar is alleerst de filoso fische achtergrond. Pas als een mens vol ledig rijp van lichaam en geest is, zou hij zich kunnen gaan wijden aan de eer ste technische oefeningen. Maar dan nog moet een bijzondere aanleg voor deze kunst aanwezig zijn. en 14.00 NOS-NOT: School televisie. NOS: De Fabeltjeskrant. Verkiezingsuitz. STER: Reclame. NOS: Journaal STER: Reclame. TROS: Wat een familie! (serie) JAM: Muzikale show. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Mission Impossible. Wereld op wielen. Show met Kessler-tweeling. NOS: JournaaL TELEAC: Bouwen en wonen Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: JournaaL STER: Reclame. NOS1: Den Haag vandaag. Van geest tot gewest. Tips Nat. Bur. voor Toerisme. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: Berichten uit de samenleving. Film Laurel en Hardy. Dominee als kruisvaarder reportage. Toneelstuk John Webster. IKORjCVK: Profiel van Ernst Bloch. NOS: Verkiezingsuitzending. Journaal. W.K. Ijshockey Rusland Tsjechoslowakije. CHARLES BOOST SYDNEY. Voor de derde maal zal met medewerking van de KLM een „Holland Show” worden opgevoerd voor de Nederlandse Verenigingen in Nieuw- Zuid-Wales, Victoria, Zuid-Australië, West-Australië en Queensland. Het gezelschap, dat op 10 juni in Syd- I ney arriveert, bestaat uit de zangeres Therèse Steinmetz, Rita en Coen Cori- ta, de „Spelbrekers”, Huug Kok en Theo Rekkers, Louise en Frank Rexis en de pianist Cas Oosthoek. (Van onze correspondent) DEN HAAG De Scheveningse zeewind kan eind maart verbazend koud zijn. Tegenover hotel „Zeekant” staan twee Indonesische prinsen deze ervaring duidelijk zichtbaar op te doen. Beide „hoogheden”, broers van de sultan van Djokjakarta, zijn sinds vrijdag in Nederland. Gedurende bij na vier maanden gaan zij een aantal Westeuropese landen tonen wat Ja vaanse danskunst is. Koningin Julia na en prins Bernhard zullen aanwezig zijn bij de wereldpremière donderdag 1 april a.s. in het Nederlands Congres gebouw te Den Haag. Prins Puger, groepsleider van de „Ko ninklijke Javaanse hofdansers van het sultanaat van Djokjakarta”, zegt: „In het Indonesië van vandaag heeft het sul tanaat nog altijd een belangrijke culture le en sociale functie Maar vanzelfspre kend beschikt het niet meer over de ge weldige rijkdommen van weleer. De in richting van de paleizen is soberder ge worden. Mijn broer, sultan Hamenku Bu- wono IX van Djokjakarta, de huidige Indonesische minister van Staat en voor Economie, Industrie en Financiën, heeft, om eens iets te noemen, een deel van zijn paleis afgestaan voor universitaire doeleinden. De dansmanifestaties zijn ook wat éénvoudiger van opzet geworden. Ik kan mij herinneren dat in 1939 door de toenmalige sultan van Djokja voor de laat ste maal een werkelijk groots dansfestijn werd georganiseerd. Daar namen toen 400 dansers en musici aan deel”. Prins Puger, in het dagelijks leven hoofd van de afdeling cultuur van het departement van Onderwijs en Cultuur in Djokjakarta, spreekt uitstekend Neder lands en heeft een volledig Nederlandse opvoeding achter de rug. Hij zag ons land al eens in 1964. Voor zijn broer, prins Soerjobrongto, particulier secretaris van de sultan van Djokja, is ons land nieuw. Binnen in hotel „Zeekant” wordt met succes de voorjaarskilte bestreden en heerst een gezellige drukte. Dansers en danseressen in gemakkelijke vrijetijdskle- ding drinken hun glas koffie of gebruiken hun ontbijt. Het Maleis viert hoogtij. In een hoek van de ruimte hebben beide prin sen gezelschap gekregen van brigade-ge- neraal Untung Margono, vertegenwoordi ger van het ministerie van Toerisme van Indonesië en algemeen leider van de Javaanse dansgroep. De heer Margono: „Vorig jaar maart bracht ik een bezoek aan Nederland. Ik ontmoette producer H. J. da Silva, die grote belangstelling bleek te hebben voor de Javaanse cultuur. Enkele maanden later bezocht Da Silva Djokjakarta en hij kreeg toestemming om bij een dans voorstelling in het paleis van de sultan aanwezig te zijn. Hij was vooral enthou siast over de klassieke kraton-dansen en vroeg of er geen mogelijkheid bestond om een dergelijke dansgroep naar Nederland Robin Hood, de legendarische held I uit de 12de eeuw die model gestaan i heeft voor het type „sympathieke schurk” (stelen van de rijken om er de armen van te laten profiteren) is van- avond op uw scherm te zien, vertolkt door Errol Flynn in een film die in 1938 door Michael Curtiz werd gemaakt. Errol Flynn (1909-1959) was in die jaren de ideale acteur om de onover winnelijke, altijd glimlachende en spor- tieve held te spelen zowel in historische I als in actuele avonturenfilms. In dit j genre was hij de aangewezen opvolger van Douglas Fairbanks Sr. die soortge- i lijke rollen voornamelijk in de zwijgen- de filmperiode had vertolkt, en in 1932 zijn langjarige carrière („Het teken van Zorro”, „De drie musketiers”) had moe- 1 ten beëindigen, omdat zijn leeftijd hij liep toen tegen de vijftig hem belette I het imago van uitbundige en actieve held vol te houden. Met „The private life of Don Juan” nam hij passend af- i scheid om zeven jaar later te overlijden. I Flynn was van dezelfde leeftijd als i Fairbanks’ zoon Douglas Jr. en samen j verdeelden zij min of meer de open- gevallen plaats. De avonturen van Robin Hood zijn diverse malen verfilmd (Fair- banks Sr. speelde bijv, de titelrol in 1922), maar de versie uit ’38 is tot de beste bekende avonturenfilms in dit genre blijven behoren. Het verhaal speelt zich af tijdens de afwezigheid in I Engeland van Richard Leeuwenhart die op kruistocht is en zijn schurkachtige |l broer John tijdelijk met het bewind j over het land heeft belast. Tegen de i willekeur van dit bewind treedt Robin Hood met zijn bende krachtdadig op. i Vanuit het Sherwood-bos ondernemen zij hun acties en die leiden tot veel spannende ridder-avonturen, waaraan Olivia de Havilland en Claude Rains I naast de dominerende Flynn deel- Inemen. Het stuk gaat over de eenzaamheid, niet die van een ge^nis aan intermense lijk contact, maar de eenzaamheid van iedereen, die uiteindelijk zichzelf slechts kan verwezenlijken in zichzelf; de een zaamheid van ieders sterven. Dit staat hier nogal diep, maar het geweldige van schrijver Stanley Eveling. regisseur Max Stafford en de spelers van de Traverse Workshop is dat het zonder enige pre tentie wordt verbeeld. Het kosmische onderwerp wordt op het eerste gezicht nogal ingewikkeld verteld aan de hand van de geschiedenis van twee mensen: Donald Crowhurst en het meisje Jenny. Crowhurst nam in het na jaar van 1968 deel aan een door een zondagsblad gesponsorde race rond de wereld voor schepen met een eenmans- bemarming. (Denk aan Francis Chicester en Alec Rose). Crowhurst nu, kwam om tijdens de race. Hij had de wereld valse rapporten over zijn positie gezonden, zo dat het leek dat hij een heel eind in de goede richting zat. In werkelijkheid zwierf hij rond op de Atlantische Oceaan. In dezelfde tijd Rep een meisje weg van huis om naar Londen te trekken. Ook zij kwam nooit weerom. Zij wordt (zo laat het stuk weten) op een rijksweg ver moord en vervolgens verkracht. Eveling (de schrijver van het hier op de TV vertoonde „Dear Janet Roosen- berg, dear mr. Kooning”) brengt de in nerlijke wereld van deze twee mensen en die van de moordenaar op een beel denrijke dichterlijke manier onder woor den. Dat gebeurt voornamelijk in het tweede deel. In het eerste is vooral de „buitenwereld” aan het woord. Er wordt een doorsnee gegeven van het Britse volk in een soort collage van berichten over en reacties op de race, de ongerustheid ten. Wanneer het spannend of ontroerend wordt dan komt er een zinnetje, een liedje (de spelers maken zelf muziek, en hoe!) of een situatie, die je de werke lijkheid, waarin je als toeschouwer zit, onder de neus wrijft. Intussen wordt er prachtig gespeeld. De uiteindelijke toneelvorm is tot stand gekomen door schrijver, regisseur en spe lers tezamen. De schrijver heeft zoals hij in een toelichting zegt, „het verbale kader” aangegeven waarin de spelers /konden werken. Een methode die hier schitterende resultaten heeft opgeleverd. Ik heb zoiets van Nederlandse toneelma- kers nog nooit gezien. „Our Sunday Times” gaat in het Mi- ckerycircuit verschillende theaters langs maar weer niet in Haarlem. Het is op 20 april in Amstelveen en op 25 april in Leiden voor de liefhebbers, die niet hele maal naar Loenersloot willen. JAC HEIJER. BRUSSEL. De Vlaamse vereniging voor Sexuele Hervorming is boos over het vonnis waarbij de Brusselse auteur en boekhandelaar Herman J. Claeys ver oordeeld is tot zes maanden gevangenis straf wegens verkoop van Gandalf, Vrij Nederland en andere bladen. In een verklaring zegt de WSH te ho pen dat de progressieve krachten in het land nu „eindelijk eens zullen inzien dat het recht op vrije meningsuiting in het achterlijke België een karikatuur gewor den is en dat het hoog tijd is dat men gaat reageren. Verontrustend is dat steeds meer schrijvers, kunstenaars en in tellectuelen uitwijken naar het tolerante Nederland”, aldus de verklaring. De WSH verklaart verder dat het „een typische negentiende-eeuwse visie is se- xualiteit te verwarren met immoraliteit. Met onze geestelijke en wereldlijke ge zagsdragers, in casu de Belgische bis schoppen en minister van Justitie Vranck zijn wij het eens wanneer ze beweren dat onze jeugd tegen toenemende zeden verwildering beschermd moet worden. Maar voor ons betekent dat in de eer ste plaats het grove materialisme, de bru tale hebzucht en de corruptie die zo ken merkend zijn voor de Belgische samenle ving”, zo eindigt de verklaring. Nederland 1. Het middagprogram ma van de VARA velmeldt voor de kleintjes een nieuwe serie teken filmpjes over een geleerde professor, dan een filmpje over marmotten en tenslotte opnieuw een tekenfilmpje over een slimme tijger. De avond gaat omdat de verkie zingen naderen 10 minuten eerder dan voorheen van start met de Fabel tjeskrant, waarna de 10 minuien ver kiezingspropaganda, het journaal, Den Haag Vandaag en de filmrubriek Pre mière. Kenmerk krijgt vervolgens ’n half uur tot het 2e journaal. Direct aansluitend daarop de trekking van de staatsloterij en de hoofdfilm: „De avonturen van Robin Hood.” De rest van de avond, welgeteld 1% uur, is voor het feest ter opening van de boekenweek. Een litterair songfes tival dat wordt gepresenteerd door Pierre Janssen en Mies Bouwman. Het orkest van Rogier van Otterloo begeleidt de artiesten, die litteraire teksten zingen, door prof. dr. H. Gom- perts verzameld. Medewerkenden zijn Hetty Verhoogt, Ramses Shaffy, Ge rard Cox, Jenny Arean, Nelly Frijda, Fiet Koster, Willeke Alberti, André van den Heuvel, Jaap van der Merwe en Louis Neefs, Na afloop van het feest gaat de jury (gevormd door het publiek) in beraad, dan volgt een op treden van de vermaarde Franse chan sonnier Leo Ferré met zijn eigen or kest. (Van onze correspondent) DUBLIN. België heeft gisteren geheel onverwacht en in allerijl een nieuwe afvaardiging naar het Eurovi siesongfestival in Dublin moeten stu ren, omdat het duo Hugo Sigal en Ni cole Josy wegens een acute en ern stige ziekte van Nicole verstek moest laten gaan. De Belgen zullen nu ver tegenwoordigd zijn met het duo Jacques Raymond en Lily Castel. Het Belgische (verloofde) paar Nico le Josy en Hugo Sigal zou na het Eurovisiesongfestival gaan trouwen. Nicole Josy zal echter voorlopig twee maanden het bed moeten houden. Saskia en Serge, die Nederland zater dag zullen vertegenwoordigen in Dub lin, zijn dinsdagmiddag in een lijntoe stel van Aer Lingus van Schiphol naar Ierland vertrokken. Ze werden verge zeld door Dolf van der Linden, die het orkest zal dirigeren, dat Saskia en Ser ge bij hun liedje „De tijd” begeleidt. „Feest in Bleemendaal” en onder de titel Gezondheid een programma over het particulier initiatief in preventie ve gezondheid. De verkiezingsreda- me, het laatste nieuws en de Teleac- uitzending over Televisie bij het On derwijs (laatste aflevering) sluiten de woensdagavond af. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actua liteiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 10.00 Pedago gische rubriek. 10.20 Muz. uit Barok. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.54 Bericht vastenactie. 11.55 Mededelingen. 12.00 Los-Vast. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu. 12.58 Rebus. 14.00 Bij de tijd. 14.20 Lichte muz. 14.30 Country and western rubriek. 15.00 Herv. dienst. 15.30 Meer over minder. 16.00 Nws. 17.30 En Bloc. 18.19 Verkiezings uitz. 18.30 Nws. 19.00 Volksmuz. 19.15 des Heils. 20.00 Radio Actief. 22.00 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.38 Den Haag vandaag. 23.55 Nws. HILVERSUM H 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journ. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Festival van Vlaanderen. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journ. 13.30 Scala. 14.00 De Notedop. 15.00 Voor zieken. 16.00 Nieuws. 16.03 Land der muzen. 17.00 Toppop. 17.30 O: jongeren. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journ. 18.20 Zing met ons mee. 18.45 De gesproken brief. 18.55 Jazz Spectrum. 19.20 Verkiezingsuitz. 19.30 Nws. 19.35 Avondgebed. 20.05 Messa da Requiem van Verdi. 21.40 Gitaar- duo. 22.00 Hilversum tien. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Journ. 22.55 n Avondje uit. 23.20 Muz. lezing. 23.55 Nws. HILVERSUM in 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 De Muz. Fruit mand. 12.00 Nws. 12.03 Felix Meur- ders Show. 13.00 Nws. 13.03 The Joe Blow Show. 14.00 Nws. 14.03 Pop-mix- ture. 15.00. 16.00 en 17.00 Nws. BRUSSEL 324 12.00 Nws, meded, SOS-ber. 12.08 Intermezzo. 12.15 Satirisch progr. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 N ws, 14.00 Nws. 14.03 Klankbeeld. 15.00. 16.00 Nws. 17.00 Nws, meded. 17.15 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. 18.25 Paardesportuitsl. 18.30 Verkeersinfor matie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19.45 Pol. uitz. 20.00 Pperetteconcert. 22.00 Nws. De Zeven Kunsten. 22.20 Jazzmuz. 23.00 Nws. 23.05 Klass, muz. 23.40 Nws. ■Pt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11