Het Melkwoud Modern kamereoncert FILMS Rob Dusan en Waag Folk in Hiraga terug wijzer Ul I li i 'ii '!ll I Ludamus doet Albee Haarlem m In de holte Bram De Matthaus onder Kiel Eva Bonheur Kees Accordeon Canite Tuba Henk Elsink Adamson Orgelkring Bollenstreek Orgelconcert Paralyzing Passieconcert Dichteres hi DONDERDAG 1 APRIL 1971 Baai der begeerte Django, de genadeloze killer Prolongatie Gendarme op drift Voor een paar kogels meer Love story From here to eternity ADRIAN BRINE de stukken DUSAN PARISEK ROB VAN REIJN tel. BEN BROUWERS NORRIS H. STEEHOUWER UIT i herhaald worden, wat er in de tekst staat. Daarom ook worden de costuums zo sober mögelijk gehouden en werken we met een paar zetstukjes en spaar- zajne belichting. Ik streef naar zo min mogelijk afleiding." „De kern van het geheel is kapitein Kat”, aldus Brine, „Hij weet alles over het dorp. Het stuk wordt als het ware dóór hem heengespeeld. Hij is een blinde man en ervaart het als een hoorspel. Kapitein Kat is de brug tussen de spelers en het publiek.” STEEF OOSTERBEEK geeft zondagmiddag 4 april om kwart voor vier een orgelbespeling in de hervormde kerk De Hoek steen in Santpoort Zuid. Hij speelt drie werken van J. S. Bach: een koraal met elf varia ties („Sei gegrusset, Jêsu gu- tig”), vier tweestemmige In- ventionen en de dorische toc cata en fuga. James S. Holmes is weten schappelijk medewerker van de universiteit van Amsterdam en houdt zich voornamelijk bezig met het vertalen van Neder lands werk in het Engels. Zijn bekendste vertalingen zijn die van Lucebert. Ook heeft hij Engelse gedichtenbundels ge schreven. TIP VOOR WEEKEND-vier- ders in Amsterdam. Op vrijdag avond 2 april wordt vanaf 10 uur ’s avonds een jazz-achtige muziek- en dansfeest gegeven in de Brakke Grond. Medewer kers, die ook onder Haarlem mers bekend zijn: Paralyzing Papas, Dixie Dam Slapers, Vic toria Varekamp en Mark Jan sen. Blues, dixie en slapstick. DE TONEELGROEP Centrum brengt op 8, 10, 11, 12 april in Haarlem weer een serie van „Kees de Jongen”. Couponhou- ders kunnen vanaf morgenoch tend 10 uur plaatsen reserve ren. De vrije verkoop (en de CJP-verkoop) begint zaterdag ochtend voor de gehele serie. Men moet er als de kippen bij zijn. TWEE MIMESPELERS voe ren op vrijdag 2 april in de iaarlemse stadsschouwburg een „„Duet” op. Het zijn Rob van Reijn, welbekend in het Haar lemse om zijn kinderprogram ma’s, en zijn Tsjechische collega Duson Parizek. Dit keer geven zij niet een speciaal kinderpro gramma, maar een voor ieder een. HET HEEMSTEEDS Kamer orkest geeft in de kerk aan het Wilhelminaplein in Heemstede een concert van passiemuziek op zaterdag 3 april om kwart over acht. Het gebeurt in na volging op het traditioneel ge worden kerstconcert. Dit pas- sie-concert is de eerste keer en men verwacht er evenveel be zoek voor als voor het kerst concert. Werk wordt uitgevoerd van Bach, Wim Sevinga en Haydn. Hans van der Leeuw (bas) zal zingen, terwijl aan het orgel Wim Sevinga zit. Iman Soeteman dirigeert het kamer orkest. De toegang is vrij, maar in de pauze wordt een collecte gehouden. PIET KIEL jr. leidt maandag en dinsdag de traditiegetrouwe uitvoering van de Matthaus Pas sion van J. S. Bach door de Christelijke Oratorium Vereni ging. Maandag 6 april worden DE HARMONIE Canite Tuba geeft vrijdag 2 april onder lei ding van Wim van Duyn een concert in de grote zaal van Trefpunt aan de Schoolstraat. De toegang is vrij voor dona teurs en andere belangstellen den. Er wordt een zeer gevari eerd programma gegeven met o.a. het verplichte nummer voor het komende concours van de federatie. Na afloop gezellig sa menzijn met de Bollenknakkers. Het Amsterdams Studen ten Kamer Orkest, dat in de Nieuwe Kerk een mo dern concert geeft. DE TONEELGROEP Thea ter speelt woensdag 7 april in de Haarlemse stadsschouwburg „Onder het Melkwoud”, het stemmenspel van Dylan Tho mas vertaald door Hugo Claus. Het wordt geregisseerd door de in Nederland wonende Engels man Adrian Brine. Parizek is afkomstig uit Brno waar hij artistiek leider is van de mimegroep van het Natio naal Theater. Hij is dit seizoen in Nederland de gast van Van Reijns „Carrousel”. Hij schreef en regisseerde het programma „Balladane en sprookjes voor grote mensen” dat al eerder in Haarlem te zien was. En hij staat nu met Rob van Reijn op de planken. Ook dit keer heeft hij de nummers geschreven, waaruit men op de uitvoering zelf een selectie zal maken. Het Over het programma zegt Rob van Reijn: „We hebben twee volkomen verschillende stijlen: Dusan is meer Frans, lyrischer; ik heb forsere bewegingen, meer staccato. Dit is helemaal nieuw voor mij, een heel andere vorm naast het meer humoristische.” ER WORDT WAT afgeschoten en ge knokt eer Django zijn vermoorde vriend heeft gewroken. Hij moet liefst twee benden bestrijden, waarvan de ene wat erger is dan de andere. Behalve dat Django hoogst persoonlijk allerlei figu- guren uit de weg ruimt, weet hij beide benden ook nog tegen elkaar op te zet ten, wat het dodental en daar gaat het in dit soort films om aanzienlijk doet stijgen. Na de wraak mag Django met het ene meisje, dat daartoe in het man- neverhaal is ingevoegd, tenslotte wegrij den naar de zoveelste betere horizon, den naar de zoveelste betere horizon. In Lido. REMBRANDT prolongeert „Women in love”, de knappe verfilming van een boek van D. H. Lawrence. In de nacht- voorstellingen van Cinema Palace „Een paar dollars voor Django”, een wild-west film. In Frans Hals des nachts „Ik een markies”, een Zweeds-Deense, sexy film. DE EXPOSITIE in januari 1968 van schilderijen van de Japanse kunstschilder-graficus Key Hiraga in de Haarlemse Galerie-T trok destijds nogal aandacht. Niet alleen van het kijkend publiek, dat werd aan getrokken door „The elegant life van mister P.”, onder wel ke naam deze expositie werd gelanceerd. IN HET WEEKEND (3 en 4 april) kan men in de Haarlemse schouwburg naar het kluchtige maatwerk „In de holte van je arm” van Dimitri Frenkel Frank gaan kijken. Het wordt gespeeld door Guus Hermus, Ton van Duinhoven, Bep Dekker en Ina van Faassen. *t Gaat over twee mannen, een nette ambtenaar en een bandenhandelaar, die genoeg hebben van hun vrouw en terecht komen in een flatje. Hun vrouwen komen hen ach terna. En dat geeft verwikke lingen. DE WAAG (in Haarlem) biedt weer drie avonden folk. Vrij dagavond tussen zeven en negen uur is het podium open voor jong talent. Vanaf negen uur brengen Ben Brouwers uit Am sterdam en Johnny en Peter uit Halfweg bekende namen in de Waag Ierse, Engelse en Amerikaanse folksongs. Ben Brouwer is met zijn ban jo, gitaren (6- en 12-snarig), mandoline en autoharp al vele malen opgetreden op festivals en concerten. Op een festival in Arnhem haalde hij een derde prijs. Ben zingt ook Nederland se liedjes. John Kuiper en Peter Kroon besloten drie jaar terug samen muziek te maken op gitaar, blokfluit, mondharmonica en autoharp. Ze treden veel in so ciëteiten en clubs op en zijn al twee keer op de radio geweest. ZATERDAGAVOND komt Norris (uit Florida) met country and westernmusic. Norris heeft al enige jaren van zwerven en zingen in Amerika en Europa achter de rug eer hij zich voor goed in Antwerpen vestigde. Nu treedt hij op bij concerten en festivals, alleen of met Derral Adams, Alex Campbell en The Dubliners. Norris neemt een gi taar, 5-snarige banjo, autoharp en een dulcimer naar de Waag mee. ZONDAG IS DE Waag van 2 tot 5 en van 8 tot half 12 open. EEN VERVOLG op de bekende Gen darmes van St. Tropez, waarin Louis de Funès opnieuw triomfen vierde, althans een publiek succes had dat tot herha ling uitnodigde. De Funès is intussen als gendarme ge pensioneerd, leeft oorspronkelijk in rus te, maar wordt met nog enkele andere oudere collega’s die terzijde zijn gescho ven. ingeschakeld als er mceilijkheden aan de Franse Zuidkust dreigen. De ou de garde laat nog eens zien wat ze waard is en dat dit tot dolkomische situ aties leidt, waarin vooral weer de drif tige komiek zich doet gelden, zal nie mand ontgaan. In Luxor. CHARLES BOOST. DE BEVERWIJKSE Accor deon Vereniging geeft op zater dag 3 april in De Slof, aan de Raamweg in Beverwijk een concert onder leiding van Alb. v. d. Wolff. Men speelt marsen, ouvertures en enkele sympho- nische werken. IN DEZE FILM is de inzet van net wild west-geknok en geschiet een hoeveel heid gouden staven die door een „zuide lijk” kolonel verstopt is na de capitula tie tegen de „noordelijken”. (Het ver haal speelt zich af vlak na de Ameri kaanse burgeroorlog) Twee vrijbuiters moeten de schat gaan halen, maar wor den om de tuin geleid door voormalig per soneel van de inmiddels overleden kolonel Maar dat wordt pas allemaal tegen het einde duidelijk. In Frans Hals. HENK ELSINK, die men doorgaans in zijn eigen établis sement De Koopermolen in Am sterdam zal vinden, is dinsdag 6 april te beluisteren in de aula van het Coornhert Lyceum. El sink treedt er samen met Tonny Huurdeman („Zwaan” in Kla tergoud) op vooor leden van de Heemsteedse Kunstkring. Ook niet-leden kunnen er heen, maar betalen dan iets meer. „Onder het Melkwoud” is door Thomas geschreven als een hoorspel. Hij beschrijft het wel en wee van een klein vissersdorp in Wales en belicht alles wat daar zichtbaar en onzichtbaar gebeurt via de stemmen van de dorpsbewoners, de oude blinde zeekapitein Kat, de vissers in de kroeg, de postbode, de sla- gersdochter die van de kroeg baas droomt, het kinderrijke dorpshoertje, de dominee, kort om, de mensen, die zo’n besloten gemeenschap haar identiteit ge ven. Adriaan Brine zegt over zijn regie: „De moeilijkheid van dit stuk is, dat je duidelijk moet aangeven waar de ene scène stopt en de andere begint zonder allemaal hiaten te krijgen, dus zonder de compositie te verbre ken. Het ritme en de muziek van Dylan Thomas’ taal zijn heel belangrijk en ik probeer daarom in mijn regie de totaliteit zo homogeen mogelijk over te brengen. Ik ben begonnen met vele malen het stuk te lezen. Als je dan met de acteurs aan het werk gaat word je je steeds meer bewust, dat de tekst van dit stuk zo sterk is, dat er zo min mogelijk elementen ingé bracht mogen worden, die de poëtische kracht ervan kunnen verstoren.” De Arnhemse voorstelling wijkt sterk af van die van de Nederlandse Comedie een tiental jaren geleden. Brine zegt: „In mijn regie moet ik duide lijk maken, dat 12 acteurs 29 stemmen spelen en daarbij de karakters van de rollen steeds goed over laten komen. In de beweging moet zo min mogelijk OP MAANDAG 5 APRIL, ’s avonds om kwart over acht, geeft het ASKO het Amster damse Studenten Kamer Orkest in samenwerking met het Haags Koninklijk Conservato rium een concert in de Nieuwe Kerk aan het Nieuwe Kerks- plein in Haarlem. Onder leiding van Hans Vonk en Reinbert de Leeuw worden werken uitge voerd van Varèse, Wolff, Xena kis en Misha Mengelberg. Met dit concert is voor de eerste keer georganiseerd sa mengaan te constateren van amateurs en vakleerlingen in één orkest; aan het 35-man sterke ASKO-kader zijn 45 conservatoriumleerlingen toege voegd. Het concert in Haarlem heeft plaats in het kader van een korte toernee. Voorts zal het ensemble op 6 april in Den Haag en op 8 april in Utrecht te horen zijn. De VPRO-radio zal tijdens de Haarlemse uitvoe ring opnamen maken. EN EINDELIJK hebben we dan in Haarlem „De baai der begeerte’’ een film waarvan het verhaal zich op een eiland af speelt zodat er veel openlucht bloot aan te pas kan komen. Het verhaaltje is zelf nogal geheim zinnig over een dame en haar minnaar die samen de man van de dame hebben vermoord. Een mooi, maar onschuldig meisje ziet dat allemaal tot haar ver bijstering duidelijk worden. De moordenaars komen om en het meiske schiet er net niet het leven bij in. In Roxy. DE ORGELKRING Bollen streek is er dit zomerseizoen in geslaagd zes in plaats van vijf maandelijkse orgelconcerten te organiseren in de St. Agatha- kerk in Lisse. Een teken dat het goed gaat met de orgelcultuur tussen de bollen. Hét' program ma ziet er als volgt uit: op 8 mei Wim van der Panne, op 12 juni Arie J. Keijzer, op 17 juli Char les de Wolff, op 21 augustus Jan Weimers, op 11 september jonge organisten Dorthy de Rooy en Theo Saris, terwijl de serie wordt besloten met een concert op 16 oktober door Albert de Klerk. Nader informatie bij W. Boot, Heereweg 137, Lisse, 02521 - 3532. DE NEDERLANDSE Comedie brengt op 6 april in de Haar lemse stadsschouwburg „Eva Bonheur” van Herman Heijer- mans. Het stuk is op de vro lijke toer geregisseerd door Ank van der Moer en wordt ge speeld door Nell Koppen (als Eva), Jan Retel, Anita Menist en anderen. op veler verzoek coupures aangebracht om het werk te be korten. Maar dinsdag 7 april wordt de passie volledig ten ge hore gebracht. Op beide avon-' den begint men om half acht. Medewerking verlenen Nelly Groenevelt sopraan, Wilhelmina Matthès alt. Herman van Kerk hof evangelist, Joseph Truyens christuspartij, Willy van Hese tenor en Henk van den Brink bas. Als instrumentale solisten werken onder meer mee Ber nard Bartelink aan het Flen- troporgel, Marinus Metz aan het Cavaillé-Coll-orgel en Henk Lambooij viola da gamba. De instrumentale koren wor den verzorgd door het Noord- hollands Philharmonisch Orkest, terwijl het jongenskoor van de koorschool St. Bavo eveneens medewerking verleent. DE VERHIPTE vogel Paul - Bram - van Vliet is op maandag 5 april om 20 uur te beluisteren in theater Treslong in Hillegom. Zijn programma is Opus 4. zijn: De beul en de nar, de mes senwerper, de aviateurs. de Mes sias, de terechtstelling, de ko- ning en de clown, de mantel, black out, de pop en het verhaal van de soldaat. Parizeks voorkeur gaat uit naar de tragikomedie. „Geen brute schok, maar gen licht au”, zegt hij. Rob van Reijn behoeft in Haarlem geen introductie meer. Hij is niet te plaatsen bij deze of gene stijl in het mime-wezen. Hij wil zichzelf zijn. En intussen onderzoekt hij bij zichzelf nieu we mogelijkheden. Een mens is nooit klaar. DE TONEELCLUB Ludamus is een van de meest onderne mende van de toneelclubs in Kennemerland. Regisseur Laszlo Bubenik wil in het amateur toneel af van het traditionele blijspel-repertoire. Eerder dit seizoen bracht hij twee stukken van Ionesco. Nu komt hij met twee eenakters van de Ameri kaanse toneelschrijver Edward Albee (die bekend werd met „Wie is bang voor Virginia Woolf”). Het zijn „Het verhaal van de dierentuin” en „De droom van Amerika”. Beide stukken houden een kritiek in op de Amerikaanse samenleving, die langzamerhand ook de onze wordt in „Dierentuin” zijn twee mannen aan het woord. Een ge zeten burger en een jongeman, die zich door iedereen gehaat voelt zelfs door de hond van zijn hospita. Tenslotte duwt hij de gezeten burger het mes in de hand, waarmee hijzelf gedood wordt door er zich tegen aan te drukken. In „De Droom” ziet men in een salon een familie bijeen, die een kind wil adopteren. Dit kind verschijnt in de gedaante van een beeldschone jongeman, die een gezond en gespierd lichaam heeft, maar voor de rest een hol vat is. Voor geld doet hij alles; wil hij desnoods wel deel uit maken van de familie. Beide interessante worden vrijdagavond om half negen gespeeld in de Toneel schuur (iedereen kan erin voor maar een gulden) en op 5 april in de Haarlemse schouwburg. J. HEIJER Hiraga introduceerde hier een sterk persoonlijke wijze van schilderen, waarmee hij zijn grafische afkomst nog eens on derstreepte. Hij toonde schilde rijen met een fond van dik op gebrachte pasteuze verf een late nabloei van de Japanse laktechniek waarin hij zijn contouren kraste. De daardoor ontstane vlakken vulde hij met kleur in. Het bracht een aantal Haarlemse schilders op een idee en nu nog komt men op exposi ties werk tegen, dat de invloed van Hiraga aantoont. Hiraga komt hier nu weer ex poseren. Vanaf vrijdagavond half negen tot en met 2 mei is zijn nieuwe produktie in Gale- rie-T te zien onder de naam „The Crazy world of mister K”. Gelijktijdig loopt een expositie in de Amsterdamse dependance, Gallery Jalmar aan de Prin sengracht, ook met werk van Hiraga. Het is weer dezelfde erotomane wereld, die door Hi raga aan de verbaasde kijker wordt getoond. Hij heeft die wereld hier in Haarlem bijeen- geschilderd. Gedurende een aantal maanden heeft hij in stilte hard gewerkt in een der ruimten van Ateliers ’63, waar van de foto hierboven getuige nis aflegt. DE REPUTATIE van „Love Story" is de film vooruitgesneld en de filmmaat schappij die deze week het nu al legen darische bitterzoete liefdesdrama van twee jonge mensen in een tiental biosco pen over het hele land gaat uitbrengen, weet nu dat zij het hoogste lot uit de filmindustrieloterij in handen heeft. Voor Nederelandse begrippen is er aan voor- publiciteit al kapitalen uitgegeven, voor al aan „Ster”, want „Love story” zal de geschiedenis van het Nederlandse bios coopbedrijf ingaan als de eerste film, waarbij de hulp van de televisie als re- clame-medium is ingeroepen. Maar ove rigens hult het Nederlandse kantoor van Paramount zich in een mysterieus zwij gen en staat de pers een dag voor de première welwillend toe een blik op de in de sfeer van het meesterwerk gema noeuvreerde film te werpen. Vandaar pas de mogelijkheid vrijdag a.s. uitvoerig in te gaan op dit bij voor baat verzekerd succes, waarover Amerikaanse pers weliswaar in ironi sche termen („five-Kleenex weeper”) schreef, maar waarvan zij de ongehoor- de response van het publiek niet kon ont kennen. Op kerstdag van het vorige jaar opende de film in 165 bioscopen over de States en bracht daar in drie vertonings- dagen de productiekosten, ten bedrage van 2,5 miljoen dollar, ruimschoots op. Er werd al gesproken over de roman tische „trend” die Hollywood na deze resultaten zou gaan volgen. Van welke kant men de film naar inhoud ook be kijkt, de bestseller van Erich Segal die als uitgangspunt diende is een roman tisch en sentimenteel verhaal over een ongeneeslijke liefde tussen een miljo- nairszoon en een arm, maar ten dode opgeschreven meisje. En dat blijft een ongewoon gedurfd verhaal in deze cyni sche tijd. Voornamelijk twee acteurs dus, de miljonairszoon gespeeld door Ryan O’Neal (de Rodney Harrington uit „Pey ton Place”, maar zeg dat niet te hard in bioscoopkringen) en de betrekkelijk on bekende Ali Mac Graw die men zich misschien herinneren zal uit „Goodbye Columbus” waar zij tegenover een an dere t.v.-acteur, Richard Benjamin, kwam te staan. En dat alles onder regie van Arthur Hiller die het hier als sentimenteel ver doemde „Popi” (met Alan Arkin) maak te. Vrijdag dus meer hierover. In Cine ma Palace. DE DICHTERES Mischa de Vreede (35) en de Engelstalige dichter-vertaler James S. Hol mes (38) zullen vanavond in de Waag te Haarlem voorlezen uit hun werk, erover vertellen en discussiëren. De avond begint om half negen. Mischa de Vreede debuteerde in 1957 met de dichtbundel Morgen mooi weer maken. In 1959 volgde haar bundel Met huid en hand, waaruit een ge dicht de poëzieprijs van de Ge meente Amsterdam kreeg. Ze heeft ook kinderboeken, ver halenbundels en romans ge schreven. FRED ZINNEMANN’S „From here to eternity” schijnt zijn titel waar te wil len maken, want sinds 1953, toen de film gemaakt werd, is dit soldatendra ma op het repertoire gebleven en schijnt het, zo niet de eeuwigheid dan toch een respectabel aantal vertonings jaren te willen halen. Het verhaal ontleend aan een roman van James Jones, speelt zich af in een soldatenkamp op Honoloulou, kort voor de Japanse aanval op Pearl Harbor en als voorproefje op de oorlog die toen al in zicht was, zit de intrige vol duister en zinloos geweld. Dat en de aanwezigheid van sterke acteurs als Burt Lancaster, Montgomery Clift, Ernest Borgnine, De borah Kerr .en niet te vergeten Frank Sinatra als een ondermaatse Italiaan- Amerikaan die in het kamp bij een vechtpartij gedood wordt, zullen wel de basis gelegd hebben voor het blijvende succes van de film. Een film die boven dien nog een voor die tijd ongewoon rea listische liefdesscène tussen Lancaster en Deborah Kerr in de branding van de Stille Oceaan als attractie meevoerde. In Studio. VIJFHUIZENS Revue- en Cabaretgezelschap „Adamson” geeft op 3 april een toneelavond in het gymnastiekgebouw aan de Kromme Spieringweg te genover de Zwarteweg in Vijf huizen. Opgevoerd zal worden de klucht „Kluts Co” in twee bedrijven. Het wondt een geheel Vljfhuizense aangelegenheid: het spel is geschreven en wordt voor het voetlicht gebracht en geregisseerd door Vijfhuizena ren. Zij hebben er maandenlang aan gewerkt en hopen nu op de belangstelling van hun mede- dorpelingen en anderen. r pF 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9