Zuster Gerda Schaafsma werkt nu twee jaar in Lambarene Ds. Blake Japanse volgt dr. D. T. Niles op en Vrouwelijke diakenen over huiszoekingen Gereformeerd Vredesberaad doet beroep op de kiezers Pax Christi vraagt partijen kiezers: stel vrede centraal Nieuwe gezangen op de plaat Conferenties "Kerk overzee,, 14 ZATERDAG 3 APRIL 1971 Erbij 2 Biafraanse kinderen Te weinig privacy Opgewekte patiënten Lepra-dorp Vier r.-k. hoogleraren gehuwde priesters KATWIJK AAN ZEE Een gesprek met de 30-jarige zuster Gerda Schaafsma, sedert januari met verlof in Nederland vertoevend, betekent geconfronteerd worden met de problematiëk van Lambarene en vooral van de ontwikkelingshulp. Twee jaar lang heeft zuster Schaafsma nu in Lambarene, in het hospitaal van prof. dr. Albert Schweitzer, gewerkt. Met plezier, hoewel het lang niet altijd gemakkelijk was, zegt ze er zelf over. „Zelf heb ik prof. Schweitzer niet meegemaakt, maar je staat er wel van te kijken wat deze „grand docteur” daar in het verre Lambarene met primitieve middelen aan medische verzorging destijds heeft weten op te bouwen. Dat dwingt eerbied af”. „Hospitaal moet moderner worden opgezet" Leidse studenten voor Wereldraad en racisme aan R.U. Utrecht WVWWVVWWVVWVVVVWVVWVVVWVVVVWVVW I Bep Andreas zal zendingsonderwerpen Hoe is het klimaat? rwwwwwwwwvwwwvwwwwwwwx/v' VVVVVVWVVVVVVVVVVVVXAA/VVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVWWVVWVVWVV^^ Vier Europese artsen, dertig Europese en dertig Afrikaanse verpleegkrachten. Hoewel wij dus zoals gezegd onder pri mitieve omstandigheden ons werk moe ten doen, zijn de medische resultaten goed. We werken ondanks het slechte klimaat toch vierentwintig uur per dag. Natuurlijk valt dat wel eens zwaar, maar je idealisme houdt je op de been en maakt dat je het volhoudt.” zijn opgenomen. Dit betekent dat als er op enig moment iets mis gaat ,of wij het willen of niet, degenen dje op die partij programma’s stemmen medeverantwoor delijk zijn voor het daadwerkelijk ge bruik van deze wapens door het Wes ten, althans voor het risico daarvan. Het is een fictie te menen dat de be slissing over het gebruik van deze wa pens uitgesteld zou kunnen worden tot het moment aanbreekt dat de bevelen worden gegeven, want dan zal er geen tijd meer zijn om een eigen beslissing te nemen. Met zeer velen in ons land deelt het Gereformeerd Vredesberaad de afwij zing van de NAVO-kernwapenstrategie en van de steun die, direct of indirect, via de NAVO ten deel valt aan de oor logen die Portugal voert in Angola, Mo zambique en in Guinee Bisau. He Gereformeerd Vredesberaad is er De Van der Leeuw-stichting zal een set van twaalf grote (30 cm) grammo foonplaten uitbrengen ter bevordering van het zingen van de nu nog onbeken de liederen in de nieuwe gezangenbun- Zijn de patiënten moeilijk in de om gang? Helemaal niet. Ze hebben er een ont zettend vermoeiende reis voor over om naar het hospitaal te komen en ze doen dat spontaan en met grote opgewekt heid. Ze staan hier ook open om wat van ons te leren op medisch-hygiënisch terrein. Ze beschikken ook over veel veerkracht en een bepaald soort humor, die je in het begin wel aangrijpt. Maar je went eraan. Je doet medisch gezien wat je kunt voor hen. Als je interesse voor dat werk hebt, dan is het heerlijk werken. Tenminste zo denk ik erover,” zegt ze eenvoudig. Zuster Schaafsma heeft ook in het le pra-dorp gewerkt, het dorp dat dr. Schweitzer destijds heeft gesticht met het geld dat hij als Nobelprijswinnaar kreeg. Met het geneesmiddel Lamprene is lepra tegenwoordig vaak te genezen. Doch de narigheid is dat er in Lamba rene gebrek is aan deze broodnodige medicijn. In een verklaring bij het naderen Kamer heeft het Gereformeerd Vre- van de verkiezingen voor de Tweede desberaad alle stemgerechtigden op geroepen bij het uitbrengen van hun stem prioriteit te geven aan de vragen van de defensie en het gewenste vei ligheidsbeleid. Het vredesberaad bepaalt de kiezers bij de noodzaak na te denken over de verantwoordelijkheid ten aanzien van deze vraagstukken met een verklaring, waarin onder meer staat: De voorjaarsconferentie van de sectie „Kerk overzee” van de Nederlandse zendingsraad zal van 16 tot 18 april op de Ernst Sillem Hoeve in Lage Vuursche worden gehouden. Het onderwerp is dit jaar: „Latijns-Amerikaanse (R)evolutie”. Als sprekers zullen fungeren: T. S. Dankloff; mevr. I. Guanilode Jonge; rev. Canon Douglas Milmine; pater J. A. Rutges; drs. F. J. Versteeg; ir. W. G. Wielemaker. Als conferentiedeelnemers worden vooral verwacht „allen die er belangstelling voor hebben om, waar dan ook ter wereld, in „ontwikkelings landen” te werken”. Deelnemersprijs omstreeks f 35,Adres voor nadere inl.: „Kerk overzee”, Prins Hendrik- laan 37 Amsterdam-1007. De Prof. dr. G. van der Leeuw- stichting bereidt twee hulpmiddelen, een compendium en een grammofoon platenset, voor bij het nieuwe inter kerkelijke gezangboek, dat in verre gaande staat van voorbereiding is en waarvoor nu definitief de naam „Lied boek voor de eredienst in kerk en huis’’ is gekozen. ICU bleef ze ook buiten de colleges om in contact met en zette zij zich in voor studenten en andere jonge mensen, waarbij ook de diepe indrukken uit 1939 in Amsterdam hun invloed deden gelden. Vond ti het werken in het lepra- dorp moeilijk? „Neen, helemaal niet. Ten eerste is het werken met Afrikaanse patiënten heer lijk en met name vooral in het lepra- dorp, temidden van die uitgestoten groep, kun je je volledig aan je taak als verpleegster wijden. Je zou echter Een ander punt: de teamgeest is goed, maar toch heb je in dit hospitaal te weinig privacy. Het is overal zeer geho rig en daarnaast is er ook gebrek aan ontspanning. We hebben weinig vrije tijd en weinig verdiensten. Dat kan een voudig ook niet. Bovendien is alles erg duur in Gabon. Het is ook het enige zie kenhuis waar ze met blanken werken. U moet niet vergeten, dat de Gabo- nezen nog altijd naar Lambarene ko men ajs ze ziek zijn. Soms wel van vijf honderd kilometer ver. Ze weten dat daar altijd wel iemand is die ze helpen kan en wil. veel meer willen doen en bereiken”, zo voegt zij er zuchtend aan toe. „Als ik deed wat mijn hart mij in gaf ging ik zo weer terug. Mijn verlof duurt in feite tot 1 april. Maar ik blijf langer hier, omdat het noodzakelijk is hier wat cursussen te volgen om bij te scholen, zowel medisch als curatief. Daar in de rimboe is het leven wel veel ongecompliceerder dan hier in Hol land, ook op religieus terrein. Het dorp Lambarene is voor de helft rooms-ka- tholiek en voor de helft protestant. Er is nog veel afgoderij en magie. Toch komen de verschillende stammen lang zamerhand dichter tot elkaar en wordt er bijvoorbeeld onderling al getrouwd. Ze hebben een aangeboren blij le vensgevoel en veel zin voor humor. Ze maken geen probleem van het le ven en leven met de dag. De band tus sen het Schweitzer-hospitaal en Neder land is bijzonder sterk. Om nog even op het lepra-dorp terug te komen. Naar mijn overtuiging en ondervinding ook, zou er als het goed was, geen lepra- dorp moeten bestaan. Er zouden wel ambulante teams moeten zijn die medi- Wat voor indruk hebt u tijdens uw tweejarig verblijf in Lambarene. ge kregen? Zuster Schaafsma: „Je doet natuur lijk veel indrukken op. Ik zou willen concluderen dat dit hospitaal goed func tioneert, .alhoewel het als gebouw sterk is verouderd en een nieuw gebouwcom- plex een dringende noodzaak is. Wilt u voorbeelden? De barakken zijn oud, de huisvesting slecht, stromend water is er niet. Toen ik er twee jaar geleden aankwam waan de ik mij in een volkomen andere we reld, waaraan je eerst wel erg moest wennen. Toch zeggen de patiënten al tijd weer dat de medische behandeling goed is. Ook heeft het werken in al die houten gebouwen, met uitzondering van de eetzaal, wel een speciale charme. Als je uit Nederland komt, waar men op medisch terrein zoveel verder is, dan sta je er wel critisch tegenover en zie je duidelijk de noodzakelijkheid, dat in Lambarene het hele hospitaal met alles erop en eraan veel moderner opgezet zou moeten worden. De thans gaande zijnde grootscheep se actie voor het hospitaal van wijlen prof. dr. Albert Schweitzer gaat uit van de in Nederland gevestigde stich ting „Vrienden van het Hospitaal” en .«vwwvwwvvwvvvwwvwvwvwvwwwwvww is een keuze. Naar onze overtuiging zijn bij deze keuze de volgende vragen de meest urgente: Wordt in een bepaald kiezerspro- gram gekozen voor gerechtigheid in de verhouding tussen de rijke en de arme landen, ja of nee? Wordt gekozen voor de slachtoffers van racisme en van onrechtvaardige machtsstructuren, ja of nee’ Wordt gekozen voor een veilig heidsbeleid, dat principieel afziet van nucleaire en andere massavernietigings- middelen, ja of nee? Het Gereformeerd Vredesberaad con stateert met verbijstering dat de meeste politieke partijen, de grote confessionele partijen inbegrepen, in haar program ma’s meedoen aan een bewapening waarin deze massavemietigingsmiddelen In 1913 bouwde dr. Schweitzer daar zijn eerste ziekenhuis. In de jaren 1925- 1927 werd het huidige hospitaal vol tooid. De research en de gezondheids zorg zijn typisch Frans georiënteerd. Het ziekenhuis is overigens interna tionaal en telt medewerkers (sters) van allerlei nationaliteiten. Zoals bekend mag worden verondersteld heeft Albert Schweitzer indertijd veel samengewerkt met Nathan Söderblom, de bekende Zweedse theoloog, kerkhistoricus en pacifist, die in 1930 de Nobelprijs voor de Vrede verwierf. Nu is er een internationaal comité ge vormd, met een goede inbreng van het kleine Nederland, welk comité voortdu rend geconfronteerd wordt met de ont wikkelingsproblematiek in de derde we reld? Mevrouw prof. dr. Kiyoko Takeda Cho (53) uit Tokio, Japan, is gekozen tot opvolgster van wijlen dr. D. T. Niles als een van de zes presidenten van de We reldraad van kerken. Mevrouw Cho heeft internationaal haar oecumenische sporen verdiend in de christen studen tenbeweging, onderwijsorganisaties en de Wereldraad van Kerken zelf. Zij is lid van de Verenigde kerk van Christus in Japan. Als jonge Japanse van juist 21 jaar nam Kiyoko in 1939 deel aan de eerste christelijke jongerenconferentie in Am sterdam. Op weg daarheen zag zij haar landgenoten verwoestingen aanrichten in China. Gedurende geheel de Japans- Chinese oorlogstijd onderhield zij con tacten en een gebedsband met vrienden in China, dat zij pas weer kon bezoeken tijdens de tijdelijk soepelere periode van president Mao’s ,,laat duizend bloemen bloeien". Kort na „Amsterdam” volgde stude ren in de Verenigde Staten, waar zij onder meer colleges volgde bjj de be kende theoloog Reinhold Niebuhr, wiens werken mevrouw Cho later in het Japans vertaalde en daarmee in haar eigen land ruime bekendheid gaf. Mevrouw Cho vervulde leidende func ties in de Japanse christelijke vrouwen federatie, de wereldfederatie van chris telijke studenten en internationale in stellingen voor onderwijszaken. Zij nam deel aan de assemblees van de Wereld raad in Evanston (1954), New Delhi (1961) en Uppsala (1968). Dr. W. A. Vis ser ’t Hooft van de Wereldraad betrok haar in 1951 bij de voorbereidingen voor „Evanston”, bij welke gelegenheid Karl Barth onder de indruk kwam van haar buitengewone bekwaamheid grondig in te gaan op theologische problemen. Als historica schreef mevrouw Cho tal van werken over moderniserings processen. In 1961 werd zij gewoon hoogleraar van de Internationale Chr. Universiteit, ICU, in Japan. In datzelfde jaar verleende de Universiteit van Tokio haar een ere-doctoraat, voor een vrouw daar een extra onderscheiding. Aan de We hebben tachtig Biafraanse kinde ren in het ziekenhuis gehad en zesdui zend in het hele land, ze zijn nu weer terug naar Nigeria. Ze Waren hier goed op verhaal gekomen, nu hoor je er niets meer van. Andere problemen en strijd vragen weer onze aandacht. We leven immers zo snel in een telkens verande rende wereld. Nogmaals vijftien miljoen zijn er no dig en wjlt U dat nu eens schrijven: die moeten er ook komen. Niet alleen van Nederland natuurlijk. Daar moeten wij met ons allen in de rijke wereld wat aan gaan doen. Dr. Schweitzer was een humaan christen. Een voorbeeld voor ons allen, wiens nagedachtenis wij niet beter kunnen eren door zijn hospitaal in Lambarene te moderniseren, tot heil van de lijdende mensheid aldaar. Ik zie dat als een ereplicht”. In een vorig artikel hebben wij al het gironummer van de penningmeester „Lambarene in nood” vermeld. Wij her halen dat nu nog eens. Het luidt: 1540000, te name van de penningmees ter „Lambarene in nood”, postbus 22, Buitenpost (Fr.). Daar kan men zich ook aanmelden als donateur. In de Leidse studentengemeenten zul len op korte termijn gehuwde priesters voorgaan in de eucharistieviering, aldus een motie die met grote meerderheid van stemmen (een tegen, twee onthou dingen), werd aangenomen op een con gres in Leiden over het functioneren van gehuwde priesters in plaatselijke gemeenten in Nederland. Het congres werd gehouden onder het motto „een stap verder”. Het stond onder verantwoordelijkheid van de r.k. en protestantse studenten gemeenten in Leiden. In de motie ver klaren de Leidse studentengemeenten zich solidair met andere gemeenten, die deze weg zijn opgegaan en willen op gaan. Zij zeggen verder zich te zullen inzetten voor vernieuwingen in de kerk en verandering van de samenleving. De motie is ter beslissing over de uit voering aan de Leidse studentenge meenten voorgelegd. De voorgangers van de Leidse studentengemeenten heb ben zich reeds achter de motie van het congres gesteld. „Het klimaat is uitgeproken slecht. Tropisch heet en bovendien is ’t hospi taal midden in het oerwoud gebouwd. Vandaar het gezegde: Lambarene, dat betekent muggen. Je moet je op een bepaalde manier instellen om eraan te wennen. Een voordeel is dat je als me dicus of verpleegkracht de tropische ziekte uit de eerste hand leert kennen en bestrijden. In medisch technisch opzicht zou er veel meer bereikt kunnen worden als wij die kennis op de autochtone bevol king konden overdragen. Daar moeten we veel meer op gaan werken. Doch ook daarvoor ontbreken de middelen. Dat is nu de ware ontwikkelingshulp meent zuster Schaafsma met overtui ging. Hoeveel mensen werken er in het ziekenhuis? wel onder de namen „Albert Schweit zer Vriendenkring” en zoals reeds ge noemd „Lambarene in nood”. Het zijn vooral de heren J. Zijlstra en de Groningse student Peter von Meyenfeldt, die geen moeite teveel is om geld te vergaren voor Lambarene. Von Meyenfeldt is secretaris van het actiecomité, een langharige student met enthousiaste en serieuse inbreng ten ba te van het noodlijdende hospitaal in Lambarene. Hij laat er zelfs momenteel zijn studie voor varen om het secre tariaat goed te kunnen runnen. Dat ook de jeugd van vandaag bereid is zich voor een dergelijk mooi en humaan doel in te zetten, mag beslist als een verheu gend verschijnsel worden aangemerkt. Het adres van Peter von Meyenfeldt luidt: Kraneweg 19, Groningen, telefoon 050-181595. „Bij het naderen van de verkiezingen hebben wij alleó de roeping verkiezings programma’s te toetsen aan de beloften en eisen van het Evangelie van Jezus Christus. Het uitbrengen van een stem En zij die genezen zijn,' kun je ook niet zo maar naar huis sturen. Vóórdat zij in de maatschappij terugkeren, moeten zij eerst een fysio-therapeutische behan deling ondergaan. In het lepra-dorp zelf zijn ook vaak chirurgische ingrepen nodig. Ook die kosten veel geld. Een fysiotherapeut is in Lambarene nog niet aanwezig. Ook ontbreekt een diag nostisch centrum en bijvoorbeeld een colorimeter voor bloedonderzoek. Ook hier is het weer het geld dat ontbreekt. Vijftien miljoen zou er nodig zijn om een en ander te realiseren. van overtuigd dat het bezitten van, het dreigen met en het gebruiken van mas- savernietigingsmiddelen in strijd zijn met Gods wil en dat alleen die politiek voor God en de mensen verantwoord is die aankoerst op snelle, desnoods een zijdige afschaffing van deze wapens. Het feit dat een ander eventueel niet bereid is naar Gods gebod te handelen kan moeilijk een argument zijn om het dan zelf ook niet te doen. Het Gereformeerd Vredesberaad waarvan thans prof. dr. J. Verkuyl voor zitter en ds. R. J. v. d. Veen vice-voor- zitter is, kwam in het najaar van 1966 tot stand, toen een aantal leden van de gereformeerde kerken in ons land zich aaneensloot in het besef, dat „de be angstigende ontwikkeling van nucleaire en biochemische massavernietigings- middelen dwingt tot nieuwe ethische bezinning en nieuwe beslissingen”. camenten gingen uitdelen aan de lepra- lijders. In het gestabiliseerde lepradorp geen mensen meer worden opgenomen, kunnen thans door gebrek aan geld del, die 493 oude (bekende) en nieuwe gezangen zal omvatten. Voor deze grammofoonplaten is ruim de helft van de opnamen inmiddels reeds gemaakt, op verschillende plaatsen in Nederland en Vlaanderen, en met medewerking van allerlei cantorijen en gemeentezang- groepen. De Van der Leeuw-stichting kreeg daarbij goede medewerking, waarvan het bestuur zegt: „Over het algemeen hebben de zangers daar met toewijding aan gestudeerd, terwijl een instrumen tale begeleiding hier en daar bepaald allure kreeg” Het ligt in de bedoeling, dat de op namen nog vóór Pasen 1971 worden vol tooid; daarna wordt het dan de vraag, hoe snel opdracht tot persen van de platen zal kunnen worden gegeven, om dat er met de vervaardiging een ge weldige investering is gemoeid. Afgezien van (onzekere) subsidies is de „Prof. dr. G. van der Leeuw-stichting, ontmoe tingscentrum van kerk en kunst”, aan gewezen op de inkomsten uit de ver houdingsgewijs kleine kring van dona teurs. De Van der Leeuw-stichting is ook bezig met het samenstellen van een compendium bij het komend interker kelijk liedboek. Nu de preciese omvang en de volgorde, waar binnen de diverse betrokken kerken verschillend over werd gedacht, tenslotte zijn vastgesteld, kunnen de registers (o.a. een alfabeti sche lijst van beginregels) worden ge maakt en in de op te nemen artikelen over dichters en componisten de juiste verwijzingen worden ingevuld De financiering van de uitgavt van dit compendium dat betaalbaar moet blijven voor de geïnteresseerde kerk leden, onderwijzers, organisten enz., is nog een probleem. Op 17 augustus 1970 werd herdacht dat de staat Gabon tien jaar geleden zelfstandig werd. Ter gelegenheid daarvan werd in het hospitaal in Lambarene een tentoonstelling in gericht. De Amerikaanse r.k. bisschoppen conferentie, het nationale bisschoppen- overleg van de r.k. „kerkprovincie” van dat land, heeft besloten om voortaan ook vrouwen tot diaken te laten wij den. Dit besluit viel na bestudering van een daartoe door Amerikaanse theo logen opgesteld rapport. Dit rapport legt er grote nadruk op, dat in het beginstadium van de (r.k.) kerk de wij ding van vrouwen tot „diaken” ook ge oorloofd was. De (r.k.) diaken had vooral een die nende taak aan de eucharistietafel. Als zelfstandige functie is het cflakenschap verregaand verdwenen, de wijding tot „diaken” was tot vóór kort voor r.k.’ priesters een stap op weg naar het vol ledige officiële priesterschap en deze „lagere wijding” stond dan ook niet (meer) open voor vrouwen. Mgr. Unterkoefler, Verenigde Staten, heeft bij het besluit van de Amerikaan se bisschoppenconferentie de aanteke ning gemaakt, dat de uiteindelijke be slissing voor openstelling van dit ambt binnen de r.k. kerk ook voor vrouwen door het Vatikaan genomen zal moeten worden. Het tekort aan (mannelijke) priesters heeft de nu gevallen princi piële uitspraak van de Amerikaanse r.k. bisschoppen in die richting be vorderd. Van 16 tot en met 18 april wordt in het conferentieoord van het (geref.) Zendingscentrum te Baarn een speciaal „Indonesië-weekend” gehouden voor jongeren. Daar zullen dan spreken: ds. Ype Schaaf, adj.-algemeen secretaris van het Nederlands Bijbelgenootschap, die nog kort geleden een reis door Indo nesië maakte en mevr. C. L. Manuputty- Manusama, rectrix van de theologische hogeschool te Makassar. Naast allerlei algemene vooral de functie van de kerk(en) in Indonesië, mede in verband met de „opbouw van de natie”, aan de orde komen. Kosten f 30,— per persoon. Adres voor opgaven en nadere inl.: Geref. zendingscentrum, Wilhelmina- laan 3, Baarn; tel. 02154-4051. Het Oecumenisch centrum „Hemmen” (post Zetten; tel. 08880-1873) heeft de volgende activiteiten op het programma staan: 8-12 april: paasgastendagen. (Voor nadere inlichtingen: Vraag „Hemmen”). 23-24 april: studiedagen voor leden van raden en kerken. Kosten f 25, (Idem). In het kader van het gentleman’s agreement tussen de rooms-katholieke theologische hogeschool Utrecht (KTHU) en de theologische faculteit van de Utrechtse rijksuniversiteit zijn vier’r.-k. professoren benoemd tot bui tengewoon hoogleraar. Het zijn prof, dr. H. Wegman voor liturgie, prof. dr. G. de Stroete voor het Oude Testament, prof. dr. J. Kok voor kerkgeschiedenis en prof. dr. Th. de Kruijf voor het Nieu we Testament. De overeenkomst voor ziet behalve in de benoeming van vier buitengewone hoogleraren ook in de be noeming van zes r.-k. wetenschappe lijke medewerkers. Het gentleman’s agreement kwam in september 1969 tot stand. Het baptis ten seminaire „De Vinkenhof” te Bosch en Duin (Utr.) en het oud-katholieke seminarie te Amersfoort besloten om streeks die tijd eveneens voor hun stu denten (meer) gebruik te gaan maken van de opleidingsmogelijkheden binnen de Utrechtse theologische faculteit. In de zomer van 1970 kwam van de con gregatie voor het onderwijs voor de r.-k. partners de Vatikaanse goedkeu ring voor deelname af. De overeen komst is in werking getreden in sep tember 1970 bij het begin van de nieu we cursus en geldt voor de duur van vijf jaar. Wanneer de samenwerking tussen de KTHU en de faculteit tot bei der tevredenheid verloopt zal de sa menwerking definitief worden en de vroegere r.-k. priesteropleiding volle dig in deze tak van rijksonderwijs wor den opgenomen. Bij gelegenheid van de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer heeft de r.-k. vredesbeweging Pax Christi zich met een manifest gericht tot de politieke partijen en de kiezers in ons land. Zij willen hiermee bevor deren, dat de vraagstukken van vrede en rechtvaardigheid steeds meer cen traal komen te staan, zowel in de ver kiezingstijd als in de komende rege ringsperiode. Uitgangspunt van het manifest is, dat vrede en rechtvaardigheid alleen bereikt kunnen worden door een syste matisch streven naar verandering, door verzet van allen tegen de steeds ernsti ger tendenzen in de richting van con flict, bewapening en oorlog, die ken merkend zijn voor de wereld van van daag: De voortgaande bewapeningswed loop en wapenhandel; de wedloop in de strategische wapens dreigt mo menteel een dusdanige omvang aan te nemen, dat het zogenaamde af- schrikkingsevenwicht tussen oost en west doorbroken wordt. Dan gaat een volkomen instabiele situatie ont staan waarin elk van de beide par tijen de andere met een eerste klap kan uitschakelen; De steeds toenemende verschillen in welvaart en economische macht, nationaal en internationaal, gepaard De 200.000 dollars, die de Wereldraad van Kerken verleden jaar onder meer aan een aantal bevrijdingsbewegingen in Zuidelijk Afrika schonk, blijft nog steeds veel gemoederen beheersen. Daarom heeft het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk het laat ste nummer van het gespreksblad „Kwik” aan het onderwerp „Wereld raad en racisme” gewijd. In dit Kwiknummer worden allereerst nog eens de argumenten die de Wereld raad tot dit besluit joracht, kort weer gegeven. Zé worden vervolgens aange vuld met een aantal pro- en contra- reacties. Eén van de bijlagen bevat de volledige tekst van een nota met criti- sche vragen van de staf van de Sectie Internationale Hulpverlening van de Nederlands Hervormde Kerk. De redactie van Kwik hoopt met dit nummer een bruikbare documentatie te hebben gegeven van gebeurtenissen, informatie en meningen die afgestemd zijn op het gebruik binnen gespreks groepen. Losse Kwiknummers zijn verkrijg baar door f 2.50 te storten op giro 475060 t.n.v. Gereformeerd Jeugdwerk, Driebergen onder vermelding van Kwik-racisme. Chirurgische ingrepen zijn vaak nodig om de. lepralijders het leven draaglijker te maken. Schone ver banden zijn dagelijks in groten ge tale nodig. gaande met overheersing en uitbui ting; Het intensiever worden en escaleren van zogenaamde beperkte conflic ten, zoals de oorlog in Indo-China en het conflict in het Nabije Oosten; 9 De onderdrukking van radicale, etnische en godsdienstige groepe ringen; Het ontbreken van een werkelijke dialoog tussen de volken. Aan deze ontwikkelingen een halt toe te roepene, vereist denkwerk, vol harding, bereidheid offers te brengen, én op realistische wijze risico’s te ne men. Dit geldt niet alleen voor de po litici, maar ook voor de publieke opi nie. Vredespolitiek is alleen mogelijk, als de bevolking daarachter staat. Het manifest wil, zonder aanspraak te maken op volledigheid, en zonder op onrealistische wijze te pleiten voor een zijdige ontwapening, voorstellen doen voor concrete stappen, die in de eerst komende jaren genomen kunnen wor den, en waarbij ons land en het westen als geheel initiatieven kunnen nemen. Het westen neemt immers nog steeds de sterkste en meest bevoorrechte po sitie in de wereld in, en het heeft in veel opzichten de leiding in de bewa peningswedloop. Het manifest, dat verkrijgbaar is op het secretariaat van Pax Christi, Cele- besstraat 60 in Den Haag, omvat de volgende hoofdstukken Naar een wereldwijde en rechtvaar» dige samenleving. Naar een wereldwijd welzijn. Naar een nieuw systeem van vei ligheid en samenwerking in Europa. Conclusies voor onderwijs, vorming en voorlichting. Secretaris-generaal dr. E. C. Blake van de Wereldraad van Kerken heeft de overtuiging uitgesproken dat de re cente huiszoekingen door de Zuidafri- kaanse veiligheidspolitie, bij het Christelijk instituut in Kaapstad en Johannesburg en een groot aantal an dere kerkelijke en (andere) christelijke pro-interraciale instellingen en bij een aantal dominees en priesters en twee critische journalisten van naam thuis, de bezinning op de apartheidspolitiek van de regering van Zuid-Afrika, ook bij de voorstanders van deze harde hou ding tegenover niet-blanken, zal bevor deren. Onder invloed van het politie-optre- den, aldus dr. Blake in een commen taar, zullen vermoedelijk ook diegenen in christelijke kring, die tot nu toe de apartheidspolitiek van de regering van Zuid-Afrika hebben ondersteund, hun standpunt moeten overwegen. „Het is”, aldus dr. Blake woordelijk, „een zwarte dag voor een regering als zij in tegen stelling tot de door haar verkondigde christelijke beginselen een politiek van lastig vallen en intimidatie op touw zet tegenover kerken, die zich openlijk in zetten voor de verzoening”.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14