Italiaanse filmsatire op de blindheid van justitie FILMS IN AMSTERDAM Speelfilm van De Lussanet Shocking Blue KOOTPlANO’s Concertgebouworkest op reis naar Amerika Godard gaat weer filmen op lange trip PAAS LP- AANBIEDINGEN T.V. vanavond Lang applaus voor Van Manen Kruisweg-staties in moderne versie Sylvester Campbell „DE DADER STAAT BOVEN VERDENKING” Alphenaar TV vrijdag TV zaterdag Radio zaterdag ff VRIJDAG 9 APRIL 1971 OOK NAAR CURASAO EN ARUBA Demonisch Liefhebber DANSTHEATER Tempels van Philae ZIJLWEG 57 - HAARLEM Telefoon 31 45 01 KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL 023-320244 11 c 1 N achtvoorstellingen Filmmuseum Nieuwe Lelouch AMSTERDAM De Italiaanse regisseur Elio Petri, maker van „In- dagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto”, wat letterlijk weer gegeven ongeveer betekent „Onder zoek naar een burger die boven iedere verdenking staat” (in ons land uit gebracht onder de verkorte titel „De dader staat boven verdenking”), is hier vrijwel onbekend. I •W1A/VWUWWWWWWWV**' 'AA/VWWWVVV\AAAAA/VWW het 22.40 23.10 22.’5 22.35 ADVERTENTIE ADVERTENTIE 21.10 KLEINE PIANO’S (ook te huur) CHARLES BOOST BECHSTEIN - FÖRSTER - PLEYEL IBACH - en andere. HAARLEM DEN HAAG - DELFT 18.55 19.00 19.05 19.30 20.00 20.16 18.55 19.00 19.05 19.18 20.00 20.16 20.45 21.10 22.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 16.00 16.02 17.00 18.35 18.40 21.30 22.05 23.15 23.25 23.35 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering heeft zestig duizend dollar uitgetrokken als bijdrage in de internationale actie tot redding van de tempels van Philae in Libye. De tempels, die van grote historische waarde zijn, wor den bedreigd door de bouw van de As- soeandam, die al eerder tot de verplaatsing van de tempel van Aboe Simbel nood zaakte. Nederland heeft zich bij interna tionaal verdrag tot deze bijdrage verplicht. AMSTERDAM Sylvester Campbell, eerste solist bij het Nationale Ballet, gaat maandag voor een serie voorstellingen in Washington D.C. als gastsolist van de „Ca pitol Ballet Company” naar Amerika. Hi, zal een drietal „pas de deux” in klassieke stijl vertolken. Óver drie weken is Camp bell weer terug. 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 22.15 22.40 23.00 Misschien dat de film minder onver wacht was aangekomen als we eerst in de gelegenheid waren geweest Petri’s ,.A ciascuno il suo” uit ’68 te zien, waarin een professor uit de buurt van Palermo, argwanend geworden door enige moor den in zijn omgeving, op onderzoek uit gaat en zelf het slachtoffer wordt van de duistere machinaties die hij wilde be strijden door ze aan de kaak te stellen. Onder het mom van een misdaadver haal werd hier sociale kritiek bedreven en hetzelfde gebeurt in „De dader” die NA JOHAN VAN DER KEUKENS „De snelheid 40-70” vertoont het Filmmuseum op woensdag a.s. een hier vrijwel onbe kende Bunuel „Abismos de pasión”, een in Mexico gemaakte bewerking van Emi ly Brontë’s „Wuthering heights”. Hoewel de maker-zelf de in 1953 gemaakte film tot zijn mislukte werk rekende, zit de film, hoewel uitmuntend in sterk aange zet spel, vol typische Bunuel-trekjes waar door een bezoek aan „Absimos de pa sión” onontkoombaar is voor de vereer ders van de Spaanse „maestro”. Donderdag daaropvolgend is de hoofd film „The lost patrol” van John Ford uit ’34 met o.m. Victor McLaglen, Boris Kar loff en Reginald Denny. Vooraf een ex perimentele film van Melvin Clay die de situatie in Noord-Vietnam de ondergrond se strijd tegen een machtige vijand, heeft herschapen door zeven willekeurige, van de straat opgeviste mensen in een Pa- rijse kamer samen te brengen. De uit eenlopende politieke opinies over het con flict werden door de zeven mensen ver tegenwoordigd. weliswaar begint met een lustmoord op een publieke vrouw en met een politie onderzoek naar de moordenaar maar in het verdere verloop zich richt tegen de blindheid van vrouwe Justitia, Want de lustmoordenaar, dat weet de toeschouwer van het begin af aan, is dezelfde die als politiecommissaris, afdeling moordzaken, het onderzoek in de moord op de prosti- tuée leidt. Nederland 11 NOS': De Fabeltjeskrant. Journaal Ter Visie. Verkeersbeeld. NOS: Journaal. AVRO: tweede deel Matthaus Passion van Bach. AVROSkoop Special (film Love Story). NOS: Journaal. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal STER: Reclame. E.O.: Koorzang. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Memorandum van een dokter (feuill.). Orgelconcert in St. Bavokerk Haarlem. Hier en Nu. Documentaire. Avondsluiting. Verkiezingsuitz. C.H.U. NOS: Journaal. BRUSSEL. 12.00 Nws. 12.03 Actueel progr. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. en schouwburgprogr. 13.20 Muz. 14.00 en 15.00 Nws. 16.00 Hoorspel. 16.55 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Hitparade. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Orkest- muz. 18.15 Voor de jeugd. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30 Mu ziek. 20.00 Vocale muz. 22.00 Nws., De zeven kunsten. 22.20 Jazzmuz. 23.00 Nws. 23.05 Muz. 23.40 Nws. wijze opgeklopt is tot een onderhoudend kijkspel. Dan is „Joe” van John G. Avildson, een film met generatieconflict en geweld in de VS waarover wij onlangs schre ven, gearriveerd in het Leidseplein Thea ter, terwijl Bellevue-Cinerame in sterk contrast „Song of Norway” op het pro gramma heeft genomen, een geromanti seerde biografie over Edvard Grieg, de Noorse componist, wiens toch al popu laire muziek verwerkt is voor massale consumptie tot een soort „musical” met toeristische kijkjes op fjordenlandschap en folklore. In Cinétol tenslotte een Ja panse griezelfilm, „Son of Godzilla” en in Kriterion „De dader staat boven ver denking”, een Italiaanse film van Elio Pe tri, waarover elders op deze pagina uit voeriger bericht wordt. Nederland I NOS: De Fabeltjeskrant. Journaal. KRO. Tekenfilm. Piste. NOS: Journaal. KRO: Film van Radio Canada. Brandpunt. Df Wrekers (serie). Gospel-songs en negro-spirituals. Eurovisie: De kruisweg Paus Paulus VI bidt met vele gelovigen. NOS: Journaal. Nederland I NOS: Journaal. VARA: Dagje Ouder. Kinderprogr. NOS: De Fabeltjeskrant. Verkiezingsuitz. Binding Rechts. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Arnie (serie). Koning Klant. STER: Reclame. NOS': Journaal. STER: Reclame. VARA: Een van de Acht. Achter het Nieuws. NOS: Journaal. KRO-RKK: Paaswake St. Bavo- kathedraal Haarlem. tieke rubriek Ter Visie, hoewel de Goe de Vrijdag geen politieke partij-uitzen dingen bevat. De AVRO neemt de dienst om half acht over met Fred Ha genaars rubriek Verkeersbeeld. Hen Stemmer bespreekt in deze uitzen ding de Morris 850 na 50.000 km. Na het journaal het tweede deel van de Matthaus Passion, waarvan het eer ste deel in de ochtend is uitgezonden op het eerste net. Pas laat in de avond komt daardoor een special van Avroskoop aan de beurt. Simon van Collem bespreekt hierin de filme Love Story, waarin Ryan O’Neill (Rodney uit Peynton Place) de hoofdrol ver tolkt. Van Collem heeft een gesprek met Ryan en met de schrijver van het boek Love Story, de merkwaardige professor in de klassieke talen Erich Segal. OPNIEUW IS HET Kriterion met zijn Free Cinema Club die in de nachtvoor- stellingen met iets nieuws komt, althans met een weinig gedraaide film. Ditmaal is het „Echoes of silence” die twee jaar geleden een korte tijd in Cinétol te zien was. De film-zelf was toen al drie jaar oud en had reeds enkele verboden voor openbare vertoning, maar ook een onder scheiding op het festival van Pesaro op zijn naam staan. „Echoes of silence” is een semi-docu- mentaire over drie mensen in Greenwich Village, die, hoewel wonend in hetzelfde gebouw, elkaar niet kennen. Regisseur Pe ter E. Goldman die ook scenario en pro- duktie op zijn naam heeft staan, maakte zijn observaties van die eenzame, aan de zelfkant levende mensen een depri merend verslag dat woord- en dialoogloos verloopt en slechts enige ondersteuning krijgt door functionele jazzmuziek. Verder de gebruikelijke reprises. „John en Mary” is nog in Flora gebleven en Mia Farrow is dit weekend ’s nachts in Bio te zien, evenals ,,The planet of the apes” in Calypso. „Levend ingemetseld” een griezelfilm van Joseph Pevney, met Charles Laughton en Boris Karloff is na jaren terug in Royal, terwijl De Uitkijk door blijft gaan met zijn Laurel Har- dy-show, ditmaal o.m. opgeluisterd met „Blockheads”. DEN HAAG. De Nederlandse pop groep „Shocking Blue” gaat volgende week op tournee door Europa, Azië en Austra lië. De buitenlandse trip brengt Shocking Blue o.a in Zwitserland, Joego-Slavië (Belgrado en Split), Israel, Japan (Tokio en Osaka), Philippijnen, Bangkok, Singa pore, Indonesië (Bandoeng, Djakarta en Soerabaja), Nieuw-Zeeland en Australië. Medio augustus is de groep terug in ons land. DEN HAAG. Bij het Nederlands Danstheater beleefde donderdag in het Circustheater in Scheveningen het ballet „Grosse Fuge” van de vroegere artistiek leider van het gezelschap Hans van Ma nen zijn première. De uitvoering van deze choreografie op Beethovens opera 133 en 130, Die Grosse Fuge en Cavarina, verwierf een langdurig ovationeel applaus waarmee ook de schepper van het werk op de planken werd geroepen om vele open doekjes in ontvangst te nemen. Ook werd „Variations on landscape” van de Amerikaan James Waring voor het eerst door het Nederlands Dansthea ter uitgevoerd. Voor elk van de tien dan sers en danseressen waren er in het eer ste deel van dit ballet solo’s, die gelijk tijdig werden uitgevoerd. Voor het tweede deel was de choreografie gelijktijdig in gestudeerd. Het Nederlands Danstheater zal in het kader van het Holland Festival op 1 juli in het Circustheater drie premières uit brengen. De choreografie en produktie van het ene ballet is in handen van choreograaf en danser David Gordon en ontwerper John Boogaerts, die er „Kurz- wellen” van Stockhausen voor gebruiken. De andere zijn nieuwe werken van Jaap Flier op muziek van de componist Hi- Kyo en van Hans van Manen op de com positie „Sinfonia” van Luciano Berio. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theol. etherleergang. 9.35 Gymn. voor de vrouw. 9.45 Muziek in vrije tijd. 10.15 Inspraak. 11.00 Nws. 11.03 Rand- kerkelijkheid. 11.15 Solarium. 12.00 Zonder grenzen. 12.10 Uit Balans. 12.14 Marktber. 12.26 Meded .t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualitei ten. 12.50 Buitenl. commentaar. 13.00 Christian Science. 13.15 Vliegende schij ven. 14.00 P.M. Veel plaatjes. 16.00: Nws. 16.30 Inzet. 17.00 Hiro-Magazine. 17.30 Echolood. Verkiezingsuitz. 18.19 G.P.V. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Godsdienstig klankbeeld. 19.30 Volksliedjes. 20.00 Verzoekplaten. 22.00 Cabaret 22.30 Nws. 22.40 Paaswake. NOG MEER paaspremières. Alhambra brengt een nieuwe Lelouch, „L’homme qui me plait”, waarin opnieuw Annie Girardot aanwezig is, ditmaal tegenover een meer geroutineerde liefdespartner, namelijk Jean-Paul Belmondo. Maar ook nu weer een hopeloze liefde. De twee ontmoeten elkaar in Holly wood, waar hij de muzikale begeleiding van een film moet verzorgen (de muziek is in werkelijkheid afkomstig van Fran cis Lai, de hof componist van Lelouch), terwijl zij als actrice in een andere pro ductie optreedt. Een opgewekte idylle volgt als zij klaar zijn met hun werk en Hollywood ontvluchten voor een fraaie toeristische autotocht door de VS, maar terug in eigen land blijkt de grote liefde niet opgewassen tegen de harde werke lijkheid. Een cliché-verhaal dus dat door Claude Lelouch op zijn bekende handige geeft deze demonische, Raskolnikov-ach- tige figuur op beklemmende manier ge stalte. Het machtsgevoel dat hij aan zijn betrekking ontleent, was al voor het be gin (we krijgen het in flashbacks ont huld) aanleiding tot een geperverteerd erotische omgang met de prostituée en leidde bijna logisch tot haar vermoording. In de flat van de vermoorde laat hij daarna zoveel mogelijk sporen na die eventueel in de richting van zijn aanwe zigheid ter plaatse zouden kunnen leiden en hij doet onthullingen aan zijn supe rieuren over zijn privéleven die bijna op zelfbekentenissen gaan lijken. De student (en mede-minnaar van de vermoorde) die hem bij het verlaten van de flat heeft gezien, laat hij zelfs op beschuldi ging van ordeverstoring arresteren., ten einde met deze „kroongetuige” het spel letje op het spits te drijven. Maar de dader staat boven verdenking en ten einde raad dient de commissaris die inmiddels naar Politieke Zaken is overgeplaatst, van waaruit hij een schrik bewind onder studenten en andere on ruststokers organiseert, zijn ontslag, met redenen omkleed, in. Als hij thuis wacht op zijn arrestatie ziet hij in een droombeeld zijn superieuren zich distantiëren van zijn zelfbekentenis en overspannenheid door al te grote dienstijver als reden noemen van schrijven van de ontslagbrief. AMSTERDAM. Het Concertgebouw orkest begint 19 april aan zijn naar af stand gerekend langste buitenlandse tour nee, waarop in Noord-, Midden- en Zuid- Amerika 29 concerten worden gegeven in 18 steden van zes landen, waarbij ook Curasao, terwijl het Amsterdams Ka merorkest bovendien een concert op Aru ba zal verzorgen. Tot nog toe was het Concertgebouworkest reeds vier keer op tournee geweest door de Verenigde Sta ten. De ongeveer 44.000 kilometer lange trip van in totaal 160 personen, wordt mede mogelijk gemaakt C rijksoverheid en de (Van onze correspondent) HILVERSUM. In mei zullen de op namen beginnen voor de eerste lange speelfilm van Paul de Lussanet. Deze dui zendkunstenaar uit Laren, die zich tot nu toe niet alleen succesvol bezighield met het op het schilderslinnen brengen van vrouwelijk schoon, maar ook samen met zijn vrienden uit Parijs een boek (Paris Saloon) beschreef, heeft zijn eerste sporen op filmgebied al verdiend door de korte film „La douceur du village”, die vorig jaar september zijn première beleefde. Het scenario van de nieuwe film ver haalt van twee vrouwen, moeder en doch ter, die in de unheimische sfeer van een naderend onheil (oorlog?) aan het reizen en trekken slaan. „Het wordt absoluut geen modieuze film”, heeft De Lussanet ervan gezegd. Desalniettemin heeft toch Rob Houwer („Haar van boven”) gete kend voor de produktie. Hoewel het een film over vrouwen is, is er een zeer belangrijke rol weggelegd voor een mannelijke hoofdrolspeler, na melijk Hugo de Montfroy. Deze zal in tra vestie als de personificatie van het kwaad een aantal naar het decadente neigende vrouwenfiguren uitbeelden, zoals een oude intellectualistische dame, Mariene Dietrich, een vrouwelijke commandant en de bestuurster van een auto. Als tegen wicht vindt hij tegenover zich de mooie Willeke van Ammelrooij in de rol van de dochter. (Van onze correspondent) PARIJS. Frankrijks belangrijkste cineast van de jongere generatie, Jean- Luc Godard die de laatste jaren om poli tieke redenen geweigerd had nog langer te werken, is eindelijk en gelukkig weer op diens principiële weigering .te ruggekomen. Hij gaat een film draaien, waarin de Amerikaanse actrice Jane Fonda, die de laatste maanden al haar tijd eveneens uitsluitend aan haar poli tieke activiteiten ten bate van Vietnam wijdde, en Yves Montand de hoofdrollen zullen vervullen. Zonder dat Godard zijn camera’s aan de wilgen had gehangen, zag hij sedert ongeveer drie jaar nog alleen maar heil in politiek-ideologische propagandafilms als Prawda of Wild West, die echter zelfs bij zijn maoïstische geestverwanten maar een uiterst zuinig onthaal hadden ont vangen. Achter die experimenten, waar mee Godard als cineast en dus ook als politiek agitator in een onmiskenbare im passe was geraakt, zet hij nu tenmin ste voorlopig weer een punt. den voor de jeugd, waarbij de artistiek leider dr. Marius Flothuis een toelichting verstrekt. Nieuw is voorts, dat het orkest een arts in zijn gezelschap heeft opgeno men met een grote hoeveelheid medica menten. De reisroute van het Concertgebouwor kest is in hoofdlijnen: Amsterdam-New York-Westkust-Mexico-Curagao (Aru ba) Venezuela-Argentinië-Brazilië-Am- sterdam. Meegenomen wordt een bagage die meer dan 3,5 ton weegt, die alleen al voor rond een miljoen gulden is ver zekerd. Van de 29 concerten zullen er 18 onder leiding van Bernard Haitink worden ge geven. De belangrijkste werken op deze concerten zijn: Beethovens Eroica. Ber lioz’ Symphonic Fantastique, de Negende van Mahler, Ma Mère l’Oye van Ravel, Strawinski’s Symphonies d’Instruments a Vent en Tsjaikowski’s Pathétique. De elf concerten onder Roberto Benzl vermelden als grote werken: Bartoks Concert voor Orkest, De Driekante Steek van De Falla, de Vierde van Mendels sohn en de Vierde van Schumann. Aan Nederlandse werken staan op diverse pro gramma’s: Kees van Baarens pianocon cert, Symfonische Variaties van Badings en Muziek voor Straten en Pleinen van Heppener. DE SCHRIJVER Kafka heeft eens op gemerkt dat de dienaren van de wet zich onttrekken aan het menselijk oordeel en dat zien we gebeuren in Petri’s film, waarin de commissaris alle mogelijke moeite doet bij het onderzoek als dader ontdekt te worden, maar zich tegelijker tijd boven iedere verdenking verheven voelt, wat hem een trots gevoel van superioriteit geeft. Gian Maria Volonte (hij speelt ook de professor in de eerder genoemde film van Petri en was te zien in „Het gangstermeisje” van Frans Weisz) FONS RADEMAKERS’ „Mira” hee/t in City plaats moeten maken voor „Mou- rir d’aimer” van André Cayatte, een gedramatiseerde reconstructie van een recente gebeurtenis in Frankrijk, waar bij een lerares zelfmoord pleegde nadat haar de omgang met een van haar min derjarige leerlingen verboden was. Cayatte, van huis uit advocaat en in zijn filmwerk steeds in de weer om de verouderde Franse wetgeving aan de kaak te stellen („Nous sommes tous des assassins”), vindt in dit tragische gebeu ren een kolfje naar zijn hand. De pathe tische liefde van een 17-jarige lyceïst voor zijn veel oudere lerares wordt wreed verstoord door de ouders van de jongen die tenslotte, als niets helpt, de autori teiten waarschuwen dat hier sprake is van corruptie van minderjarigen, waarna de wet ingrijpt. De jongen (Bruno Pradal) wordt naar een instituut gestuurd, de le rares (Annie Girardot) tenslotte naar de gevangenis. Wanhopige pogingen om el kaar toch te ontmoeten, mislukken en het drama eindigt met de zelfmoord van Danièle. Dit alles is effectvol door Cayatte in beeld gebracht en het zou best wel eens kunnen dat „Leven is liefhebben” zoals de film hier heet, een zware concurrent gaat worden van de niet minder op ba sis van emotionaliteit tot stand gekomen „Love story” die natuurlijk glansrijk zijn tweede week in Tuschinski heeft gehaald. „Mira” is intussen niet helemaal het slachtoffer van de paasprogrammering van City geworden. Rademakers’ film is naar Cineac Reg. Breestraat verplaatst, waar hij in de avondvoorstellingen die om 17.30 beginnen, nog te zien is. Misschien herinnert men zich zijn bij drage aan „Alta infedelta”, een novellen film over echtelijke ontrouw waarin Elio Petri opviel met zijn „Zonde in de na middag”, een korte sketch die Charles Aznavour en Claire Bloom samenbracht als het echtpaar dat alleen maar onder overspelige omstandigheden en buiten eigen slaapkamer de liefde kon bedrij ven. Kort daarop verscheen „Het tiende slachtoffer”, een science fiction-film, spe lend in de volgende eeuw. Er bestaat dan geen oorlog meer, maar om tegemoet te komen aan ’s mensen jachtinstinct en aan diens onuitroeibare neiging tot destructie is een dodelijk spel uitgevonden dat door een computer geregeld wordt. Deze stelt vast wie de jager zal zijn en wie zijn of haar slachtoffer. Zo krijgt de Ameri kaanse Caroline Meredith (Ursula An dress) de Italiaan Marcello Pollet! (Mar cello Mastroianni) aangewezen om te doden en dit resulteert in een kat- en muisspelletje waarin liefde en dood hun kansen krijgen en dat door zijn bizarre aankleding en begrijpelijke spanning des tijds nogal de aandacht trok. Na deze beperkte kennis omtrent de filmer, valt diens „De dader staat boven verdenking” des te meer op als geënga geerd werk, een bijtende satire op de corruptie die onverbrekelijk verbonden is met de .macht in het algemeen en de overheid in het bijzonder. 40e Symph. Mozart: Waldo de Los Rios en vele andere op L.P. 21.00 Het Wonder Karajan: 5 L.P.’s29.50 met o.a. Beethoven 3-5-6e Sym phonic, Mozart Kleine Nacht muziek, Haydn Kindersymphonie. Complete Bach Matthaiis Passion originele bezetting, o.a.: King's College Choir of Cambridge, 4 L.P.’s 98.00 Palestrina Missa Papae Marcelli: King’s College Choir of Cambridge 21.00 Nederland 1. Voor de vijfde maal brengt de AVRO dit jaar weer een in tegrale uitvoering van de Johann Se bastian Bachs Matthaus Passion op het scherm. En het is natuurlijk weer de „nationale” uitvoering, die in de Grote Kerk in Naarden wordt gege ven onder leiding van Charles de Wolf Solisten zijn Ursula Buckel (sopraan), Hertha Topper alt), Ernst Hafliger (te nor-evangelist), John Mitchenson (te nor), Pieter van der Bilt (bas-Jezus), Max van Egmond (bas), Christiaan Norde (viola de gamba), Albert de Klerk en Wim van Beek (continuo). Het koor van de Nederlandse Bach- vereniging en het Residentie Orkest begeleiden. Voor de televisieregistra- tie zorgt Joop Stokkermans. Het eerste deel van de uitvoering is uitgezonden in de ochtenduren, het tweede deel volgt op het tweede net na het journaal van acht uur. Het avondprogramma op Nederland 1 begint ook op deze Goede Vrijdag met de Fabeltjeskrant en het journaal. De verkiezingspolitiek ontbreekt. Na het journaal gaat de KRO verder met twee verhaaltjes van Felix de Kat, ge volgd door Piste. In Treslong in Hille- gom treden op Rainer Böhm met een Gian Maria Volonte als de politie commissaris, die zijn staf plannen onthult om onlusten in de stad tegen te gaan. een kaar te knopen. Het fonds werd gevoed door een ex clusieve langspeelplaat te maken voor dochterbedrijven van ongeveer 30 Neder landse ondernemingen, die vestigingen hebben in de te bezoeken landen. Op Curasao zullen naast de concerten twee openbare repetities worden gehou- door subsidies van de __wgemeente Amster dam. Zelf zorgde het Concertgebouw Or kest voor een fonds om vervolgens met garantiesubsidie de eindjes aan el- muziekshow, Les Victoria, evenwichts kunstenaars, Les Adrianos, acrobaten, Dynamite and Kid Callagan met een gedresseerd paard, Bartschelly, balan ce act, Les Clerans, trapeze. Daarna het tweede journaal met aansluitend een Goede Vrijdag-pro- gramma, getiteld een Kruisweg, Het is een Canadese televisiefilm die een moderne versie wil geven van de Kruisweg. Een pater in Montreal krijgt een telefoontje van een in nood zittende oude schoolvriend, die van plan is zelfmoord te plegen. Hij be looft de man snel te zullen komen en stapt in de ondergrondse. De weg naar de plek des onheils is voor hem als een moderne kruisweg. De 14 tussenstations zijn de staties: hij krijgt bij elk ervan een andere herinnering. Aan het slot van zijn weg ontdekt hij dat het te laat is. Vijfentwintig minuten met Brand punt alvorens De Wrekers hun vrij dags avontuur beleven. Veertig minuten hierna met The Stars of Faith of black nativity. De geweldige groep zingt een aantal gos pels en spirituals in de Vitus-kerk in Hilversum onder regie van Tineke Roeffen. De avond wordt besloten met een Eurovisiereportage. Paus Paulus VI bidt samen met vele gelovigen de kruisweg. Willebrord Nieuwenhuis is erbij voor het commentaar. Het laat ste nieuws sluit de vrijdagavond defi nitief af. Nederland 2. Na de fabel en het nieuws wel de parlementaire en poli- ER ZIT IN PETRI’S beschrijving van het politieapparaat als instrument van fascistische machtswellust, de nodige overdrijving, maar zijn bedoeling is dan ook eerder te waarschuwen dan te signa leren. En tot een dergelijke waarschu wing, waarvoor de gronden aanwezig zijn, leent de karikatuur zich nu eenmaal be ter dan het feitelijk beeld. CHARLES BOOST HILVERSUM H. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgmn. 7.20 I Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 9.35 Waterstanden. 9.55 Reiswijzer. 10.10 Ombudsman. 10.30 Zaterdag informa- tie. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13 13 Actualiteiten. 13.23 Dit is het be- gin.14.30 Jazz magazine. 15.00 Frans Duits Engels. 16.00 Nws. I 16.03 Hobbyscoop. 16.15 De Staalkaart. I 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali- I teiten. 18.20 Lieve tante Truus. 18.55 I Nou, en.19.20 Verkiezingsuitz. Nwe I Roomse Partij. 19.30 Nws. 19.35 De i Scala 1918-1926. 20.05 Tango-Rumba orkest. 20.30 Klankbeeld rond de men- selijke stem. 21.15 Radio Kamerorkest. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Driester. 23.15 Hoe later op de avond. 23.40 Gi taar en zang. 23.55 Nws. 24.00 Ned. Herv. paasnachtviering. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.03 Gevolmachtigd. 10.00 Nws. 10.02 Djinn. 11.00, 12.00, 13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)Cast. 14.00 Nws. 14.03 Nee, we noemen geen namen. I 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws. ,vi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13