Westerse filmers welkom in Roemenië Indrukwekkend veelzijdige expositie I '-W f gh ii- Veel te danken aan invasies r y üf. Voorbeeldige studio's moeten rendabel zijn 17 tete A j dB ZATERDAG 17 APRIL 1971 Afzetproblemen Romania Film Bekende namen Ze venmü Islaarzen KUBISME IN STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM (Van onze correspondent Frank Onnen) Hedendaagse kunst N Ta VERSCHEIDENE andere I volken is nu de beurt aan de Joegoslaven gekomen om in het Parijse Grand Palais hun nationale kunstschatten uit te stallen en gezegd mag worden dat ze bij dië acte de présence niet schriel of kinderachtig te werk zijn gegaan. Een duik van liefst tachtig eeuwen in hun geschiede nis heeft zo’n slordige zeshonderd „nummers” aan beeldhouwwer ken, schilderijen, plastieken, fres co’s opgeleverd. Twintig verhuis- auto’s boordevol „kunst”, waar voor alle musea, kerken en kloos ters van het land leken te zijn af gestroopt. Zelden was over zo’n lang tijdsbestek een zo uitgestrekt en afwisselend gebied cultureel in kaart gebracht, terwijl de Joego slaven zélf deze selectie van hun eigen kunstschatten nog niet eens onder ogen hebben gekregen. Of schoon momenteel dus heel wat kathedralen en openbare gebou wen in Joegoslavië aan de muren open plekken moeten vertonen (doch aan een boom zo volge laden zal de expositie, na Pa rijs, waar de deuren van het Grand Palais tot en met mei geopend zullen blijven, nog wel verschei- dene andere hoofdsteden bezoeken, alvorens weer ontbonden te wor den. En invitaties werden op de dag van de vernissage al uit New York, Tokio; Brussel en nog andere buitenplaatsen geregistreerd. Om van Belgrado zelf dus maar niet te spreken. Erbij ii (Van onze correspondent) TACHTIG EEUWEN JOEGOSLAVISCHE XWVWWWWWWWWWWWMWWVXAfVWWWWVM ^wwwwwwwwwxaa/wwwwwwwvww kAAAAAAAAAA/VV\AAAAAAAA/VVVVVVVVVVVVVVWVVV en voor In de Renaissance maken de gebroe ders Laurana hun opwachting die als beeldhouwers hun Italiaanse kunst broeders zonder schaamrood de hand konden reiken en die trouwens ook veel in Venetië gewerkt hebben. Een andere haast complete afwezig heid die daarentegen toch wèl enige afbreuk aan deze moderne retrospec- Moderne komedie: Erop uit in „Zaterdagavondbal” van Geo Saizescu (1967). Er is de staatsbedrijven dan ook veel aan gelegen hun stu dio’s en andere voorzieningen HET IS EEN TOCHT waarbij de be zoeker de wonderlijk gestileerde in- sektvrouwen van de Vinca of de man vissen uit Lepenski-Vir, eveneens in steen gehouwen en uit de prehistorie afkomstig, ontmoet. Dan wel. uit het bronzen tijdperk, de zwaar gedeco reerde miniatuurzegewagens waaraan de zwanehalzen een sierlijke elegantie verlenen of de Byzantijnse fresco’s, monumentaal en gelijktijdig gevoelig, Saint Isavrios uit Vadoca die de steen rijke kloosters van Servië voor de ex positie hadden afgestaan. Men is dan intussen ongeveer in de achtste eeuw aangeland, waarin het christendom het paganisme steeds verder verdringt en waarvan op deze tentoonstelling een schitterende collectie ikonen, naast de mysterieuze „stetojaks”, gigantische grafstenen van soms duizenden kilo’s, getuigen. Na nóg enkele stappen met zeven mijlslaarzen hebt ge de gothiek al weer bereikt, die hier wat massievere vormen vertoont en waarvan de ma donna's en heiligen welig in het vlees zitten en die ook door hun vaak joviale aan bijten over onze Heiligenbeeld St. Nicolaas (1360), afkomstig uit Slo venië. HET IS NIET ALLEEN door het aantal en de omvang waardoor de be zoeker de expositie lichtelijk overdon- derd en crazy verlaat. Maar eerder door de duizelingwekkende veelzijdig heid van de indrukken die hij dan heeft ervaren, en die het gevolg zijn van de huidige status èn van de ge schiedenis van het land. Joegoslavië is, gelijk bekend, een federatie van acht verschillende landen of etymolo gische eenheden die met elkaar vooral gemeen hebben, dat ze in de loop der eeuwen heel erg veel vreemde bezoe kers hebben gehad. Invasies van Ro meinen, Grieken, Hunnen, Byzantij nen, om de jongste tijden buiten be schouwing te laten, die hun óók positieve sporen overal hebben ach tergelaten en die maakten, zoals de organisator van de expositie prof. Mi- TOT DE REGISSEURS, die al in Roemenië werkten, be horen René Clair, Roberto Rossellini, Robert Siodmak, Henri Colpi, Bernard Borde- rie, Henri Daquin en Terence Young, de maker van de bes- een (o.a. gelaatstrekken bewijzen, dat ze de goe de dingen van het aardse bestaan evenzeer wisten te waarderen. Ian Prelog uit Zagreb in de catalogus opmerkt, dat voor iedere Joegoslaaf „resistance” altijd eerste voorwaarde voor „existentie” is gebleven. Een waarheid, die behalve cultureel en artistiek óók staatkundig of politiek verstaan mag worden. Maar een omstandigheid die even eens verklaart, dat men tussen alle prehistorische en latere herinneringen, aanslibsels en invloeden dier bezetters en overheersers wel enige moeite heeft de eigen inbreng van de Joegoslavi sche landaard en identiteit terug te vinden. Die laatste leidraad kan men bij het bezoek dan ook maar beter onmiddellijk laten varen om ieder nummer' naar de eigen waarde te appreciëren. En dan komt men nog ogen tekort op deze excursie door dit labyrint van 8000 jaar menselijke cul tuur of beschaving. NA DIE GLANSPERIODE zakt het hoge niveau wat af, tot Joegoslavië, na de Eerste Wereldoorlog, de poorten wijd opent voor de veelsoortige mo derne stromingen waarin de kleuren en de vormen der nationale origines moeilijker te onderscheiden vallen. Dat panorama van de Joegoslavische hedendaagse kunst presenteert zowel de hele catalogus van impressionisten, expressionisten, surrealisten, kubisten, fauvisten, pointillisten en talloze an* dere -isten, onder wie naast de ab- stracten en de jongste pop-schilders, gelukkig óók de „sociale realisten” ontbreken om te bewijzen dat, behal ve politiek, dit land ook artistiek zich met succes tegen de sovjet-infiltratie en dominering heeft weten te ver zetten. ROMANIA FILM zet dan ook alles op alles. Ir. Constan tin Pivniceru, de directeur van het Nationaal Filmcen trum, verkoopt zelfs de (negen van de twaalf maanden schij nende) zon aan de buitenland se filmers. Die lijken echter vooral onder de indruk te zijn van de hypermoderne uitrus ting, mechanisering en auto matisering der Buftea-stu- dio’s, terwijl ook de mogelijk heid om voor massascènes grote groepen figuranten op een koopje te krijgen en de financiële faciliteiten, die men verder geniet, Romania Film voor hen tot een interessante partner maakt. AMSTERDAM. Van vandaag tot en met 31 mei zal in het prentenkabinet van het Stedelijk Museum in Amster dam een tentoonstelling worden ge houden onder de titel „Kubisme”. De tentoonstelling is een keuze uit het bezit van het „Kupferstichkabinett” in Bazel. Er zijn 87 prenten en tekenin gen. De tentoonstelling geeft enkele voorbeelden van wat er aan het kubis me voorafging (onder meer 4 tekenin gen van Cezanne), 62 kubistische teke ningen en prenten (waaronder 10 teke ningen van Braque, 3 van Picasso en 3 van Leger) en nog enkele voorbeelden van stromingen en kunstenaars die door het kubisme werden beïnvloed zoals Delaunay, Boccioni, Malevitch, Chagall, Klee en anderen. WANT DEZE bereidwillig heid om medewerking te ver lenen aan buitenlandse pro- dukties en het verlangen om samen met andere landen films te vervaardigen vloeit uiteraard niet voort uit een plotseling ontwaakte liefde voor het kapitalistische, im perialistische Westen. Men handelt uit welbegrepen en goed te begrijpen eigenbelang. Stuk voor stuk zijn de Oost- europese landen ook Bul garije excellente filmstu dio’s rijk, compleet met la boratoria, na-synchronisatie- ruimten en wat er verder bij hoort, met een technische outillage, die veelal beter is dan hetgeen verouderd Holly wood de producenten heeft te bieden en met technici die van wanten weten. Van dit alles kan echter geen optimaal ge bruik worden gemaakt omdat daarvoor de eigen jaarpro- duktie de Sovjet-Unie uit gezonderd, maar die heeft nu weer zoveel studio’s te ge ring is. Zelfs in Tsjecho-Slo- wakije en Hongarije, en zéker in Bulgarije en Roemenië. Uit een even ver verleden stamt het Roemeense gezeg de, dat een vreemdeling je krabt waar het niet jeukt. Maar evenals de mensen uit het hotelbedrijf aan de Zwarte-Zeekust bijten de filmfunctionarissen uit Boe karest en Buftea liever hun tong af dan dat zij het ooit nog eens in de mond nemen. meen gaat gemiddeld tien keer per jaar naar de bio scoop niet net zo zal gaan als in de DDR waar van de 1.494 theaters met 545.000 zit plaatsen uit 1951 onder in vloed van de televisie (onder andere) nog maar 880 met 330.000 (vaak lege) stoelen zijn overgebleven. wordt op festivals en beurzen hevig in Westelijke richting gelonkt en laat men in de vakpers en de eigen propa gandistische publikaties geen kans voorbij gaan om alle voordelen voor Westerse ge ïnteresseerden aantrekkelijk te etaleren. strekte terreinen voor buiten opnamen vlak naast de deur) alleen voor de bescheiden in heemse filmproduktie zou moeten dienen. Een produktie, die zeer waarschijnlijk niet kan worden vergroot zolang de afzet van Roemeense films naar het buitenland zo’n moeilijke zaak blijft omdat zij in kwaliteit en „appeal” ver bij de Tsjechische en Hon gaarse achterblijven (een en kele uitzondering daarge laten). En het is nog maar de vraag of het met de voor deze tijd exceptionele belangstel ling in eigen land elke Roe- Blik in het verleden. Arreslee - zit in „Winter in vlammen” (1966). aan buitenlandse produktie- groepen te verhuren of een werkzaam en financieel aandeel te hebben in de ver vaardiging van Westerse films. Temeer omdat men weet, dat veelvuldig „benutte” landen als Joego-Slavië, Spanje en vooral Italië de sterk bezuinigende Amerika nen nu ook te duur worden en omdat het aantal co-produk- ties van communistische lan den niet bepaald indrukwek kend genoemd kan worden. (Het zou interessant zijn de oorzaak van dit verschijnsel eens onderzoeken). Dus TXE GROTE GATEN, die Lx in het geleidelijk weg roestende ijzeren gor dijn zjjn gevallen, hebben het de filmindustrie van het kapi talistische Westen mogelijk gemaakt, de staatsstudio’s van het socialistische Oosten te bereiken. Ue tiende muze hoeft zich geen visum meer aan te schaffen: „Westerse units, die om „landschappe lijke”. redenen of vanwege goedkope figuratie in Oost- Europa een film willen op nemen, worden daar met open armen ontvangen. En het aan tal co-produkties beweegt zich in stijgende lijn. In Bulgarije en Roemenië is het al de ge woonste zaak van de wereld geworden en een recente aan kondiging, dat in Moskou de Sovinfilm is opgericht om buitenlandse belangstellenden alle gewenste faciliteiten te verlenen, toont aan. dat ook de Sov.jet-Unie niet van plan is de lucratieve boot te mis sen. te Bond-films, die er een aan tal sequenties vol figuranten, paarden, wapens, historische kostuums en wapperende vanen voor „Mayerling" vastlegde. „Ik dacht, dat die opnamen me zes a zeven dagen zouden kosten, maar het lukte in tweeëneenhalve dag dank zij de puike organi satie en het vakmanschap van de Roemeense „crew”, vertelde Young, die beslist vaker in Buftea wil werken. Ook een reeks televisie films (o.a. Tom Sawyer) werd daar in co-produktie vervaardigd. „En we zijn in onderhandeling met vooraan staande Italiaanse producen ten”, aldus Romania’s pro- duktiechef Dumitru Femoa- ga. „Verder is er belangstel ling uit Engeland. Maar het grootste project doen we sa men met de Fransen onder Roemeense regie (van Sergiu Nicolaescu): Een spectacu laire historische film Michael de Dappere, legendarische prins”. KUNST IN PARIJSE GRAND PALAIS VOORAL DE ROEMENEN zijn daarin bijzonder bedre ven. Zij moeten ook wel, want het is natuurlijk doodzonde als de perfecte studio-outil- lage in Buftea (met uitge- tieve doet is die van de naïeven, of de „boeren-schilders”, waaraan de •Franse televisie onlangs juist twee in teressante uitzendingen wijdde en die speciaal de eigen Slavische fysionomie van de expositie wat meer reliëf had den kunnen geven. Maar voor de rest zij een iegelijk een bezoek aan dit uniek-rijke overzicht van tachtig eeuwen cultuurgeschiedenis aanbe volen. van Mircea Muresau r Joegoslavische Nachtwacht van Djura Jacksie (1876).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 17