ROTTERDAMS DANSCENTRUM
VANAVOND OP HET TONEEL
RK Hoofdstadkoor met
uitstekend programma
voor
Na twee jaar voorbereiding
en educatieve demonstraties
F. Haans zag oplossing
prijzenprobleem
r
I
■h
een hoofdfilm
NOS over belofte
Standbeeld voor
T.V. vanavond
Veel series en
Conflict AVRO-
Van Duinkerken
voor meer zendtijd
Radio dinsdag
HILVERSUM I
9
TV maandag
TV dinsdag
I -
MAANDAG 26 APRIL 1971
GOEDE REPUTATIE BEVESTIGD
ORIGINELE GRAFIEK IN
GOEDKOPE PRENTENSERIE
Nieuwe serie
Belangstelling wekken
Kerkelijke grafiek
in Museum Boymans
Geslaagd plan
Gornelis Troost in
kabinet Rijksmuseum
Nederlandse tournee
Nana Mouskouri
Kunst en antiekbeurs in
Koningszaal van Artis
Oude wandtegels
in Rijksmuseum
Fantastische studio
Rijmprenten
Prijs in Mexico
voor Lenny Kuhr
a
te
l
«WWWWVWWWWWWWIl
INEKE SLUITER
10.45
wat mee te doen.”
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.55
21.00
21.40
22.30
22.35
22.40
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
22.00
23.00
23.10
23.15
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.35
22.55
22.55
19.55
20.00
20.15
20.21
21.35
22.25
23.10
23.15
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
-
J. H. MOOLENIJZER
ROTTERDAM. Tot 7 juni wordt in
het Prentenkabinet van het Museum Boy-
mans-Van Beuningen in Rotterdam de
tentoonstelling „De zegepralende kerk”,
apostelen, evangelisten en heiligen in de
prentkunst, gehouden. De expositie omvat
grafiek uit de 15de tot en met de 18de
eeuw, onder meer werk van: Lucas van
Leyden, Dürer, Goltzius, Bellange, Rem
brandt en Tiepolo.
een woordje mee ging spreken, maakte
dit werk een enigszins matte indruk. De
inzet van de koperblazers was overigens
stralend gedurende de hele avond trou
wens deed het Nederlands Begeleidings-
orkest zijn goede naam alle eer aan. He1
koor was echter aan het einde van zijn
latijn en moest toen nog een heel „Te
Deum” zingen!
ker een aflevering van Hier en Nu,
het programma In het Voorbijgaan
van Ds. Bert Hoorn, het laatste nieuws
en als hekkesluiter les twaalf uit de
Teleaccursus EHBO.
Zo ontstond de eerste reeks „Pen en
burijn”, bestaande uit tien prenten, ie
der bij een ander gedicht.
De eerste prent was een houtgravure
van Jan Michielsen, Breda, bij het ge
dicht „Margriete Lief” van G. A. Brede-
ro. Het blad verscheen in juni 1968 ter
gelegenheid van het 350ste sterfjaar van
de dichter. Het werd gedrukt in een op
lage van slechts tweehonderd stuks, elk
blad gesigneerd door de kunstenaar en
kostte een tientje. Drie maanden later
verscheen een linosnede in drie kleuren
van Cees Andriessen bij het gedicht,
„Liggen in de zon” van Hans Andreus.
Prijs ook een tientje. Daarna volgden
prenten van E. Puettman, L. Strik, Jan
Battermann, Akke Sins, Frank Ivo van
Damme, Gerard Goudaen, H. Pottes en
R. Michal bij verzen van Jan Engelman,
A. Roland Holst, Jan Hanlo, Jan Luijken,
Jan van der Noot, P. C. Hooft, Paul van
Ostaijen en Willem Kloos. De prijs werd
gehandhaafd op een tientje per prent
voor intekenaars en 12,50 voor de los
se bestellingen.
Afnemers waren en zijn voornamelijk
middelbare scholen en kunstverzame
laars, maar ook de gewone particulier,
die een mooie prent en een hem aan
sprekend gedicht aan de muur wil han
gen, vindt de weg naar de heer Haans.
Het gevolg is dat de eerste vier pren
ten al niet meer verkrijgbaar zijn, ter
wijl van de overigen de voorraad nog
maar zeer beperkt is.
Nederland 2. Na het fabeltje en het
nieuws kunnen we Kijken naar Kin
deren. Van deze serie NOS-filmpjes,
waarin kinderen worden geobserveerd
in hun streven om zelfstandig te wor
den (pfff, wat klinkt dat moeilijk) van
avond een aflevering waarin de arts/
kinderanalyticus Sjef Teuns vertelt
over het fantasieleven van 3-jarige kin
deren. Om half acht stelt NCRV’s Ge
rard van de Berg weer de vraag welke
vader bij de in de studio aanwezige
zoon hoort.
Na het nieuws van acht uur vervolgt
de NCRV haar uitzendingen met de
televisiefilm Le grand Voyage van
Jean Prat. Voor de film stond het
gelijknamige boek van de Spaans-
Franse schrijver Jorge Semprun mo
del. Semprun behaalde met zijn boek
o.m. de Prix Formentor en de Prix
Femina.
De rest van de avond wacht de kij-
AMSTERDAM. Het prentenkabinet
van het Rijksmuseum toont van 30 april
tot en met 1 augustus tekeningen en
aquarellen van Comelis Troost en van
diens tijdgenoten uit de eerste helft van
de 18de eeuw.
Van Troost die ook een belangrijk
portretschilder was zijn voornamelijk
toneelillustraties en genrevoorstellingen
te zien. Zijn werk wordt gekenmerkt
woor een verbluffende verscheidenheid
van technieken: van snel opgezette krijt
tekeningen tot zorgvuldig uitgewerkte
gouaches.
De tentoonstelling is voor het grootste
deel samengesteld uit het eigen bezit van
het prentenkabinet, aangevuld met ruim
30 tekeningen van Troost uit de in
het Rijksmusem bewaarde verzame
ling van het Koninklijk Oudheidkundig
Genootschap.
Om een indruk te geven van de tijd
waarin Troost werkte, zijn ook een 35
werken van tijdgenoten opgenomen in de
tentoonstelling. Er zijn onder meer deco
ratieve bladen van Jacob de Wit en Da
niel Marot de Jonge, landschappen van
Isaac de Moucheron, vogels van Aert
Schouman, stillevens van Jan van Huy-
sum, topografische voorstellingen van Jan
de Beyer en Comelis Pronk, composities
met figuren van Mattheus Verheyden en
Philip van Dyk.
DEN HAAG. De Griekse zangeres
Nana Mouskouri treedt van 13 tot 18 mei
in ons land op. Ze geeft concerten in Den
Haag, Amsterdam, Groningen, Rotterdam
en Tilburg. Ze wordt begeleid door The
Athenians.
Nederland I
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Pipo op Bizarra (serie) I
Coronation Street.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Lenny Kuhr.
Simon Carmiggelt.
Achter het Nieuws.
Ironside.
Socutera.
NOS: Journaal.
TELEAC: Sterrekunde (9).
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Kijken naar kinderen.
NCRV: Zo Vader, zo zoon.
STER: Reclame.
NOS: Journaal. 1
STER: Reclame.
NCRV: Een Lange reis.
Hier en Nu.
In het voorbijgaan.
NOS: Journaal.
TELEAC: EHBO (12)
Nederland I
en 14.00 NOS-NOT: School-
televisie. I
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS. Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: De schat van het
kasteel zonder naam (serie).
Muzikale show.
STER: Reclame.
NOS'; Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Peyton Place (feuill.).
Gesprekken met politieke
leiders.
NOS: Journaal.
TELEAC: Nascholing
huisartsen (1). I
Nederland II I
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS; Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Kunstsignalering.
KRO: Leven in het klooster.
(serie)
STER: Reclame.
NOS: Journaal
STER- Reclame.
KRO: Brandpunt Special.
Paul Vlaanderen.
Symphonie Orkest Radio
Saarland o.l.v. Leopold
Stokowski.
NOS: Journaal.
TELEAC: En Francais (15).
lAZWWWWWWWWWWVXZWWWWWWWWVWWVV
f;
j; Nederland 1. Meneer de Uil en het
I; nieuws en dan mag de VARA de rest
van de avond doen waar zij zin in
i heeft. De VARA doet dat allereerst
met een vervolg van de Pipo-avontu-
ren. In het hierna volgende Corona-
Ition Street lijkt vanavond alles pais
Ien vree. Cupido heeft in de straat
flink raak geschoten.
Lenny Kuhr, ze behoeft zo langza-
merhand geen enkele introductie meer
I bij de kijkers, grijpt na het nieuws
I van acht uur de microfoon voor fijne
liedjes. Ze wordt hierbij begeleid door
IPiet Souer (gitaar), Hank Brink (drums),
I; Ton Pelle (basgitaar) en Bob Adams
l[ (piano). Daarna vijf minuten zendtijd
I; voor Simon Carmiggelt om er zijn ver-
I; haal Man in voor te lezen. Eenmaal
I „uitgekronkeld”. Actualiteiten van
Achter het Nieuws en een kersverse
aflevering uit de serie Ironside. Socu-
tera vertoont daarna een filmpje van
j het werk van jonge Nederlanders in
ontwikkelingslanden. Wie intussen nog
niet naar bed is gegaan kan nog kijken
I; naar het laatste nieuws en naar de
I; Teleaccursus Sterrekunde.
16.25 Internat. Gaudeamus Concours.
17.30 Trefpunt. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Journaal. 18.25 Licht ensemble.
18.55 Big Band Beat. 19.25 Paris vous
parle. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond 22.30
Nws. 22.38 Meded. 22.43 Journaal. 22.55
Signaal. 23.35 Horizon. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.03 Plaatjes. 10.00 Nws.
10.03 Ekspres. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke
visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Eddy
Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws.
15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix.
17.00 Nws.
BRUSSEL
18.28 Paardesportber. 18.30 Verkeersin
formatie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
19.00 Nws. en actualiteiten. 19.40 Inter
mezzo. 19.45 Praatje. 19.55 Intermezzo.
20.00 Platen. 22.00 Nws. De Zeven Kuns
ten. 22.20 Jazzmuz. 23.00 Nws. 23.05 Ge-
var. muz. 23.40 Nws.
worden. Ook voor de dansers, want 66
demonstraties en geen enkele theater
voorstelling is een wanverhouding, daar
om gaan we vanavond bewijzen dat we
er ook een beetje zijn. Helemaal zijn we
er natuurlijk nog niet daarvoor geef ik
mezelf een termijn van tien jaar, waarbij
ik niet het aantal mensen, wil uitbreiden
maar wel de kwaliteit.
Als ik aan mijn nieuwe werk denk, dan
kan dat werkelijk overal. Dat ballet van
Straeser is opgezet voor vier opblaasbare
plastic objecten, maar het kan ook met
drie of twee als het moet. Het zijn vier
soortgelijke dingen, die zo licht zijn, dat
de dansers ervan alles mee kunnen doen.
Het is een idee van Jan Pieters, een
beeldhouwer, die er, nadat hij de muziek
gehoord had, gewoon dit heeft bij gemaakt
en het klopt, het past bij mekaar. Dat is
idioot hoor, want we hebben allemaal erg
onafhankelijk gewerkt.
„Zie je, nu heb ik het toch weer over
dat nieuwe ballet, ik zei toch al, dat ik
daar het meeste met mijn gedachten bij
ben, zelfs nu de voorstelling van van
avond al voor de deur staat. Maar ja het
werk aan die voorstelling is wat mij be
treft klaar, nu moeten de dansers het
doen.
AMSTERDAM Van vrijdag 30 april
t/m zondag 2 mei wordt in de Koningszaal
in Artis te Amsterdam een grote antiek
en curiosabeurs gehouden. Een uitgebreide
collectie antiek, variërend van stijlmeube-
len en porselein aardewerk tot glaswerk,
klokken en andere antiquiteiten zijn voor
deze beurs door veertig antiquairs uit het
gehele land bijeengebracht. Er is o.m. een
collectie vroeg-achttiende-eeuwse Engelse
horloges
Het succes van zijn initiatief heeft de
heer Haans bemoedigd door te gaan. In
september a.s. begint hij met de uitgave
van een nieuwe reeks van tien prenten,
dan bij gedichten uit Frankrijk. Later
volgen dan nog bladen met Engelse en
Duitse poëzie, telkens geïllustreerd met
originele grafiek van bekende kunste
naars uit binnen- en buitenland. De
prijs: een lacher! ƒ12,50 per prent bij
intekening, 15 los. Het adres, F.
Haans, Tuinzigtlaan 102, Breda.
BERGEN OP ZOOM. Ter nagedach
tenis van de schrijver Anton van Duin
kerken (prof. dr. W. J. M. A. Asselbergs)
zal in zijn geboorteplaats Bergen op
Zoom een standbeeld worden opgericht.
De beeldhouwer Hein Vree uit Hooger-
heide heeft hiervoor een opdracht ont
vangen van een comité dat al tweeën
eenhalf jaar ijvert voor dit gedenkteken.
Het monument is vermoedelijk pas mid
den 1973 gereed. De plaats waar het zal
komen te staan, moet nog worden be
paald.
AMSTERDAM. Van 2 juli tot eind
september wordt in het Rijksmuseum in
Amsterdam in de nieuwe tentoonstel
lingszalen een deel van de zeer omvang
rijke verzameling Hollandse wandtegels
geëxposeerd. De tentoonstelling „Neder
landse beeldende kunst in het voormalig
Nederlands Indië” is uitgesteld tot vol
gend jaar.
AMSTERDAM. De concerten van het
r.-k. Hoofdstadkoor genieten een uitste
kende reputatie. De dirigent Jan de Hoog
weet zijn programma’s goed te kiezen en
het koor, dat hard studeert, staat garant
voor een gaaf klinkende uitvoering. Het
is geen bijzonder groot koor, maar de
stemmenverhouding is in evenwicht. Er
zijn voldoende mannenstemmen men
zou hoogstens kunnen zeggen dat de so
pranen wat overheersen, maar dat mogen
zij, want de heldere hoge klank van de
negen jonge meisjes op de eerste rij, is
een weldaad voor het oor. Het optreden
van Jan de Hoog is rustig en bescheiden
hij maakt de indruk een vriendelijke
man te zijn, die het zijn mensen niet
moeilijk maakt. Hij weet echter heel goed
wat hij wil en weet dat ook te bereiken.
Bovendien is hij een zeer capabele or-
kestdirigent, die met groot gemak leiding
weet te geven.
ANTONIO VIVALDI (ca. 1678-1741) is
voornamelijk bekend om zijn concerti gros
si en het grote aantal vioolconcerten dat hij
heeft gecomponeerd. Koorwerken van
hem hoort men zelden (behalve het „Glo
ria” dat een grote bekendheid heeft ge
kregen), maar gisteravond werd begon
nen met „Beatus Vir” een religieuze
compositie, die in 1957 door Bruno Ma-
derna voor concertgebruik is gearran
geerd. De tekst is ontleend aan Psalm
112 en geschreven voor soli, dubbelkoor
twee strijkorkesten en orgel. Er gaat een
bijzondere kracht uit van het eerste vers
„Beatus vir qui timet Dominum: in man
date ejus volet nimis” (Zalig de man die
de Heer vreest en zijn geboden van harte
bemint).
Deze tekst keert herhaaldelijk terug
tussen de andere verzen en geeft daardoor
een grote eenheid aan het geheel(ik
mag intussen niet verzuimen hulde te
brengen aan Wouter Paap voor zijn excel
lente programmabeschrijving ik hek
een nogal onbescheiden gebruik gemaakt
van zijn waardevolle inlichtingen!)
VAN DE MODERNE Franse componist
Albert Roussel (1869-1937) hoorden wij
vervolgens Psalm 80. In bepaalde opzich
ten vertonen de klankschilderingen van
deze impressionist een treffende over
eenkomst met sommige werken van De
bussy (Trois Nocturnes en Jeux), maar
zijn kleuren zijn somberder en soms har
der. De uitvoering van dit veeleisende
werk stond op zeer hoog peil. De indruk
wekkende stem van Arjan Blanken klonk
stralend boven het orkest uit wanneer dat
nodig was, maar paste op andere momen
ten heel goed in de totaalklank.
EEN GEHEEL APARTE prestatie le
verde het koor met de uitvoering van
drie delen uit de mis „Hercules Dux Fer-
rariae” van Josquin des Prés (1450-1521)
Deze Zuidnederlandse componist, die lan
ge tijd in Italië verbleef, werd als de
grootste toondichter van zijn tijd be
schouwd „met wie niemand zich kon me
ten in bekoorlijkheid en gemak van com
poneren” Maar wat hij componeerde
was zeker niet gemakkelijk om te zingen'
De koorstemmen werden muzikaal onder
steund door twee koperblazers, die zeer
tenecht in het enthousiaste huldebetoon
mochten delen.
HET CONCERT werd besloten met „Te
Deum Laudamus” II van Hendrik An
driessen, gecomponeerd ter gelegenheid
van de inwijding van de gerestaureerde
Sint Laurenskerk in Rotterdam (1968).
Waarschijnlijk doordat de vermoeidheid
ROTTERDAM Het Rotterdams
Danscentrum onder leiding van Ineke
Sluiter, bestaat nu twee jaar en is
met subsidie van de gemeente Rotter
dam opgericht om belangstelling te
wekken voor de danskunst, hoofd
zakelijk door middel van lezingen en
demonstraties, die overal, ook op
plaatsen waar helemaal geen theaters
zijn, gehouden kunnen worden.
De groep bestaat uit twaalf dansers
en zal zich vanavond in de Rotter
damse Schouwburg voor het eerst in
een normale voorstelling aan het pu
bliek presenteren met vier balletten:
Suite uit Water-Music van G. F. Han
del, choreografie Ineke Sluiter; „lm
Wind der Zeit”, muziek Dorner, cho
reografie Pina Bausch (uit Essen),
collage, muziek van Reinier Barten,
choreografie Lucas Hoving, (de
nieuwe directeur van de dansacade-
mie in Rotterdam) en „Gang in het
ongekende”, muziek Peter Schat, cho
reografie Ineke Sluiter.
In een gesprek met Conrad van de
Weetering vertelde Ineke Sluiter iets
over haar bedoelingen en plannen.
„Ik ben het meest met mijn gedachten
bij een gegeven, waar Joep Straeser en
ik allebei aan gewerkt hebben en ik zou
liet leuk vinden als we dat bijvoorbeeld
bij de opening van het Holland Festival
in de hal van De Doelen zouden kunnen
doen, want het is een ballet, waar de
dansers, die objecten zijn en met objec
ten werken, iedere willekeurige ruimte
kunnen gebruiken. Het publiek mag er
ook best doorheen lopen. Het lijkt me
leuk als het plechtige publiek, dat naar
een opening komt, daar opeens op kleu
rige dansers en dingen stuit. Maar ik
weet helemaal nog niet of dat lukt, ik
moet er nog aan beginnen en heb er zelfs
nog niet met de mensen van De Doelen
en van het festival over gesproken”. Dat
zegt Ineke Sluiter aan de vooravond va»
de eerste voorstelling van het Rotterdams
Danscentrum.
Het heet „Enclosures”, omheiningen,
veilige omheiningen, en de muziek van
Straeser, uitgevoerd door het blazersen
semble, vormt een wereld op zichzelf. Je
krijgt een idee en het is zalig om het te
laten sudderen, daarom is het goed als
er een deadline is. Datzelfde gold voor
dat stuk van Peter Schat, ik vond het
geweldig maar het hoefde niet op een
bepaalde tijd klaar te zijn, dus ik begon
er eenvoudig niet aan. En nu moest het
opeens wel, vanavond moet het op het
toneel staan. Dan geven we vier ballet
ten waarvan ik er zelf twee voor mijn
rekening heb genomen. „Watermusic” is
gewoon een muziekballet, waarin ik niets
anders probeer dan de sfeer van die mu
ziek, waar ik dol op ben, te treffen. Ik
vond het fijn om het te doen, maar te
vens weet ik dat dit het laatste ballet
zal zijn dat ik ooit op deze manier zal
maken, een ambachtelijk werkstuk. Je
hebt de gelegenheid om alle mogelijkhe
den uit te proberen. Maar mijn werkelij
ke interesse gaat toch uit naar de kant
waarop ik aan het werk ben met Peter
Schat.
„Een leuk object is ook een opdracht
voor de BRT en de NOS met Loevendie.
Op 8 mei moet het opgenomen worden
op film en er is nog geen noot en geen
pas van vastgesteld. We gaan vermoede
lijk wel met improvisaties te werk. Er
is een draadgegeven en de dansers krij
gen een aantal bewegingen op om daar
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM. De AVRO noemt
de wijze, waarop de meerderheid van
het NOS-bestuur vrijdag in haar ver
gadering gemeend heeft de door minis
ter dr. M. A. M. Klompé beloofde
extra-radiozenduren voor de AVRO te
torpederen „onjuist en volkomen ir
reëel.” Ook heeft de AVRO sterke be
denkingen tegen de wijze waarop
NOS-voorzitter E. A. Schüttenhelm
vrijdagmiddag op een persconferentie
deze materie in de openbaarheid gaf.
De meerderheid van het NOS-be-
stuur (16 tegen 5 stemmen) conclu
deerde dat minister Klompé de extra-
zenduren radio voor de AVRO, in ver
band met haar erkenning dat de AVRO
een „super”-omroep is, slechts heeft
voorgesteld en dat er dienaangaande
nog geen beslissing door de bewinds
vrouwe is genomen. Uit deze conclu
sie vloeide voort, dat een door de NOS
zelf voorgesteld schema dat sterk
afweek van het ministeriële plan
met behulp van enige zendtijduitbrei-
ding wel door de minister geaccepteerd
zal worden. Aldus in het kort de me
dedelingen die door de heer Schütten
helm vrijdagmiddag werden gedaan.
Een woordvoerder van de AVRO
houdt onwrikbaar vast aan de belofte
van de minister, dat de AVRO meer
radio-uren krijgt: Deze belofte staat
zowel in een brief van minister Klom
pé aan de AVRO als in door minister
in de Tweede Kamer mondeling ge
dane mededelingen. „Voorlopig is het
tegenvoorstel van het NOS-bestuur
voor een nieuwe zendtijdindeling
nog niet vervat in een brief aan de
minister”, aldus de AVRO-zegsman.
„Als het zover komt, dan zullen we
een pittig protest bij diezelfde minister
indienen.”
^nAAwvwwvwwwvwvwwvvwvwvww^^ Nws. 16.03^ Inleiding tot muziekbegrip
kunt niet zeggen: „Geef alleen maar de
monstraties”, dat is moordend gewoon,
dus hebben we al een heel repertoire
ontwikkeld van acht balletten en het leu
ke is dan, dat we na iedere demonstratie,
die we geven, bijvoorbeeld op scholen
of voor buurtverenigingen steeds één vol
ledig ballet uitvoeren, waardooi- ze voor
onze voorstelling al ingedanst zijn.”
„Het eerste wat er uitging, al een
maand na de oprichting, nu twee jaar
geleden, was de demonstratie. Zij wil in
formatie geven over wat er in het theater
op dansgebied op het ogenblik in de we
reld te koop is, dus wat je zou kunnen
verwachten als je een kaartje gaat kopen
voor een balletvoorstelling. Wat je in Ne
derland nu vooral ziet is klassiek, ten
minste gegrondvest op een klassieke ba
sis. Je komt dan op de vraag: „Hoe is
dat ballet ontstaan, waaruit?” Dat zou
volksdans kunnen zijn en dat laten we
dan ook zien. Ik probeer altijd zoveel
mogelijk te laten zien.”
„En dan wijs je op de andere richting,
die steeds meer naar voren komt, en dat
is dan het werk waar wij eigenlijk emo
tioneel het meest aan gebonden zijn en
dan gaan we over op de moderne tech
niek en laten daar een paar dingen van
zien. Verder doen we ook jazz. We heb
ben tenslotte als stelregel: We willen
graag naar u toe komen, en als je dan
demonstraties op scholen wilt geven, moet
e toch zeker jazz in je pakket opgeno
men hebben.”
„We hebben dit jaar 66 demonstraties
gedraaid en dat vinden we wel veel. De
meeste waren in Rotterdam, maar de
provincie begint nu op te komen. Het eer
ste jaar waren er 23 demonstraties, dit
jaar is dat meer dan verdubbeld en ik
hoop dat dat niet zo door blijft gaan, want
dan kunnen we het niet meer aan.
Rotterdam heeft ons geld gegeven en
dit fantastische gebouw (een voormalige
distilleerderij aan de Voorhaven te Delfs-
haven) en een ontzettende mate van vrij
heid om artistiek en ook educatief ge-
IL
(Van onze correspondent)
BREDA De heer F. Haans, leraar
Nederlands in Breda maakte zich een
paar jaar geleden weer eens flink
kwaad. Voor de zoveelste maal. Telkens
als hij op een tentoonstelling van grafi
sche kunst kwam, ergerde hij zich aan
de hoge prijzen die gevraagd werden
voor de geëxposeerde prenten.
Ik wil ook wel eens een paar mooie
prenten kopen, vond hij. Maar 100
voor een houtgravure of een litho, een
ets of kopergravure is te gortig. Dat
kan toch wel goedkoper, dacht hij. Nee,
dat kan niet, zeiden de eigenaars van de
galeries, de kunsthandelaren, de kunste
naars. O nee, zei de heer Haans, dan zal
ik het jullie bewijzen en hij begon con
tact te zoeken met grafische kunste
naars en wist als leraar Nederlands met
feilloze zekerheid gedichten van Neder
landse dichters op te sporen, die bij uit
stek geschikt waren voor een fraaie il
lustratie in de vorm van een origineel
grafisch kunstwerkje.
De graficus kreeg opdracht die Uustra-
tie te maken, geheel naar zijn eigen
idee en uiteraard geïnspireerd door het
gedicht. De heer Haans honoreerde de
artiest en liet het gedicht en prent sa-
men drukken op uitgezóchte papiersoor
ten in een aantrekkelijke typografische
vormgeving.
We hebben van de gemeente een op
dracht en die ligt voornamelijk in het
educatieve vlak, om in Rotterdam en om
streken belangstelling te wekken voor de
danskunst.
Dat is vooral voor Rotterdam belang
rijk omdat daar weinig op dit gebied is
en in het artistieke leven van Rotterdam
vullen we ook wel een bepaalde lacune
op, dacht ik. Maar een bijkomend ver- -
schijnsel is, dat als je met dansers werkt, woon te zeggen hoe de verhouding moet
dan willen die uiteraard het toneel op. Je - - - -
MEXICO (AP). Op het eerste in
ternationale songfestival van Mexico
heeft Lenny Kuhr uit Nederland zon
dagavond de derde prijs gewonnen I
met haar liedje „This little song of 1
joy”, een eigen compositie.
De eerste prijs was voor Rocky I
Shahan uit Pakistan met „Straw-
berries and angels”.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. (7.25 Horen!
en zien; 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu.
8.00 Nws. 8.11 The Deum Laudamus.
8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00
Gymn. voor de vrouw. 9.40 Schoolra-
dio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.151
Operaconcert. 11.00 Nws. 11.03 Opera-1
muziek. 11.15 Voor zieken. 11.55 Me-1
ded. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22 I
Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. j
land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Ac-
tualiteiten; 13.00 Raden maar.14.05 I
Schoolradio. 14.30 Interlokaal. 16.00
Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Nws. uit de
Ned. Antillen. 17.10 Voor kleuters. 17.15
Kinderzangfestival 1971. 17.45 Hai!
(jeugd). 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten.
19.00 Licht ensemble. 19.45 Evangelie
zonder masker. 20.00 Mixtuur van ei
gen opnamen. 20.30 Ons kind onze
school, pedagogische rubriek. 20.45
Amadeus Kwartet. 21.30 Babel: Kunst
kroniek. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.40 Den Haag vandaag 22.50 Kon-
tekst. 23.15 Sticken. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 Dag me. een plaatje.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Reportage of herh. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Oude muziek. 10.00
Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
11.00 Nws. 11.03 Volwaardig, ondanks
diabetes. 11.33 Rondom 12. 11.55 Beurs-
ber. 12.30 Overheidsvoorl. 12.40 Knip
perlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.3
Den Haag vandaag. 13.35 Spiegel van
België. 14.05 Jazz uit de jaren 1935-
1955. 14.30 Rostrum of composers 1970.
15.00 Het leven in de taal. 15.10 Mu-
ziekmiddag. 15.10 Nwe platen. 16.00
'Mb. L '"V
-
w