Goldie
steelt
Gouden-Rozenf estival
shozv
Montreux begonnen
Breder werkterrein
voor Kunstraad
FILMS IN AMSTERDAM
EEN HAAR IN MIJN SOEP
Sellers9
in
Bekend blijspel:
opgeklopte film
Eerste „Fliegende
Hollander”
Stedelijk Museum
’s avonds open
Koninginnedag in
feestprogramma’s
wi
TV vrijdag
TV zaterdag
Radio zaterdag
T.V. vanavond
VRIJDAG 30 APRIL 1971
15
Show van Bob Rooyens
Ingrepen
Superieur
In Circustheater
Kinderfilm
REORGANISATIE ADVIESCOLLEGE
Boris Karloff
Filmmuseum
JOHNNY EN RIJK MOETEN
HET VOOR ONS LAND DOEN
Tweemaal Bunuel
Zeppelin
Show van Ebony White
in Shaffy-Theater
AMSTERDAM Twee jaar ge
leden vond in het nieuwe De la Mai
Theater de Amsterdamse première
plaats van „Er zit een haar in m’n
soep”, een voorstelling in de zo
genaamde „vrije sector”, van het En
gelse toneelsucces „There’s a girl in
my soup” van Terence Frisby. Ton
van Duinhoven en Trudy Labij speel
den onder regie van Jan Retèl de
beide hoofdrollen van het stuk dat
toen twee jaar oud was en destijds bij
zijn Londense première de aandacht
had getrokken door een vrijmoedig
gepraat over sex, waarover men zich
bij de Nederlandse voorstelling al
niet meer druk kon maken. Maar
goed, het gegeven, hoewel verre van
origineel, was amusant en de toe
schouwers vermaakten zich duidelijk
met de ijzersterke tekst die Terence
Frisby bedacht had bij de „ups” en
„downs” in de relatie tussen de ele-
Lohse geeft prijs aan
Arnhemse academie
gante, gastronomisch aangelegde
vrouwenjager Robert Danvers van
over de veertig en het bij-de-handte
volksmeisje Marion dat toevallig zijn
pad heeft gekruist en niet onder de
indruk van Roberts belangrijkheid en
kennis van de liefde te brengen is.
(Van onze RTV-redactie)
tfVVVVVVVVVWVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVtn/VVVVVVWVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWt/VVVVVVVWVWVVV^
10.00
23.20
23.10
Jazzmuz., 23.00
23.40 Nws.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.35
22.15
22.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.45
22.15
22.40
22.45
19.55
20.00
20.15
20.21
21.15
22.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.20
22.20
10.30
11.00
11.30
16.00
11.30
16.00
16.02
16.25
16.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
DEN HAAG In het redelijk bezette
Circustheater in Scheveningen heeft de
Nederlandse Operastichting donderdag
avond de eerste van een serie van negen
voorstellingen gegeven van „Der fliegende
Hollander” van Richard Wagner. De mu
zikale leiding had prof. Franz Bauer-
Theussl, de regie Kurt Horres. De belang
rijkste twee solisten waren Hubert Hof
mann als de Hollander en Ursula Schroe-
der-Feinen als Senta. Verder werkten mee
het Radio Filharmonisch Orkest en het
Nederlands Operakoor met als koordiri
gent Cor Olthuis.
In mei komt er nog een voorstelling in
Scheveningen, een in Roterdam en zes in
Amsterdam.
In onze krant van maandag komen we
in een recensie op deze voorstelling terug.
ziens „te kijk” werden gezet, de ver
schillen tussen de verschillende volke
ren worden immers uitvergroot in hun
televisieprogramma’s, wat voor het
ene TV-land normaal is, is voor het
andere land hoogst schokkend of on
toelaatbaar, en het oordeel van de uit
eenlopende juryleden (van elk inzen
dend land een) loopt daarmee natuur
lijk parallel. Afwachten is de bood
schap.
succes, maar de nog niet op tijd in wer
king gekomen veiligheidsmaatregelen zor
gen voor het bekende vuurwerk, dat een
dergelijk oorlogswerkje nu eenmaal no
dig heeft voor zijn gewelddadige climax.
Een ook in technische zin belachelijke
film, waarin Michael York (als een goe
de Duitser) en Elke Sommer enigszins
verdwaasd rondwandelen (en vliegen).
RIJSWIJK. De commissie tot her
ziening van de wet op de raad voor de
kunst, die de minister van CRM advi
seert in kunstzaken, heeft donderdag,
precies één jaar na haar installatie, haar
rapport vastgesteld. Het behelst onder
meer een ontwerp voor een nieuwe wet.
Het rapport kan, zo meent de commissie,
geen definitieve afsluiting van de ge
dachtenvorming zijn. Drie commissiele
den, die over onderdelen van voorstellen
anders dachten hebben minderheidsnota’s
ingediend.
VAN BETEKENIS zijn ook de nacht-
voorstellingen in Royal, waar op vrijdag
en zaterdag de oorspronkelijke „Franken
stein” van James Whale uit 1931 te zien
is, met natuurlijk Boris Karloff als het
monster dat syntetisch wordt samenge
steld in het duivelse laboratorium van
graaf Frankenstein Collin Clive Verder
„Bonnie and Clyde” in Bio, „De terug-
keer van Dracula” met Christopher Lee
(„horror”-film moderne stijl dus) in Rex
en „Poker with pistols,” een r western”
van Joseph Warren in Cinétol.
Nederland U
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS. Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Arnie, serie.
Koning Klant.
STER. Reclame.
NOS Journaal.
STER. Reclame.
VARA: Film Mensen in grote
bedrijven met eentonig werk.
Euroshow ’71.
Portret afscheid J. B. Broeksz,
voorzitter VARA.
NOS: Journaal.
WWWlAAWWWWWWWWWWWWVWWWWVWv'
Nederland 1
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Feestelijk muziekprogr.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Mannix (film).
De Ombudsman.
Hadimassa.
Een klein uur U.
NOS: Journaal.
Nederland 11
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER. Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS. Ter visie.
NCRV: Please Sir.
STER: Reclame.
NOS. Journaal.
STER: Reclame.
NCRV Met liedjes het land in.
Hier en Nu.
Farce Majeure.
Dagsluiting
NOS: Journaal.
Nederland 2. In de vooravond het
fabeltje, nieuws en het parlementair
weekoverzicht Ter Visie van Ton Plan
ken.
De NCRV is vanavond in een Oran-
je-boven stemming. Het programma
Met liedjes het Land in na het nieuws
van 8 uur en Please sir is extra opge
poetst en versierd. Een groter aantal
artiesten dan anders doet eraan mee.
Gert en Hermien, de Chico’s, the
Three Jacksons, de Urker Zangers, the
Shepherds. En als dat allemaal nog
niet genoeg is: het Cocktail trio, Ted
de Braak en Willy Alberti. Gezamen
lijk brengen alle artiesten aan het be
gin van het programma een potpourri
van Nederlandse liedjes.
Natuurlijk ook op deze koninginne
dag als vast onderdeel de rubriek Dat
wil ik nog wel eens horen en de wed
strijd in imiteren. Vanavond is de man
Peter Sellers doet alle moeite om van
deze Robert een mooie, ijdele dwaas te
maken die door zijn voorafgaande vrien
dinnen nooit op de vingers werd getikt,
maar nu opeens geconfronteerd wordt
met een meisje, voor wie alle inleidende
tactiek van zachte muziek, zwoele par
fum en voorgewarmd bed niet nodig is.
Goldie Hawn speelt deze moderne, zonder
romantiek in de liefde opgevoede Marion
en zij is de enige attractie van de film.
Misschien herinnert men zich dit magere.
AMSTERDAM. De nestor der pianis
ten, Arthur Rubinstein, geeft ter gelegen
heid van zijn 85ste verjaardag op 13 mei
in het Concertgebouw in Amsterdam een
galaconcert. Vereerders van deze meester
treffen op het programma aan: De pos-
thume sonate van Schubert, werken van
Brahms, een ballade van Chopin, en van
Liszt o.a. de Mephisto Wals.
Roy heeft ditmaal, bij de verfilming
van „Girl in my soup”, in de regiestoel
gezeten en mèt Frisby die zijn eigen stuk
tot draaiboek had verwerkt, moet hij ge
weten hebben dat 2% uur praten in een
zelfde decor heel wat ingrepen in het
origineel noodzakelijk zou maken. Dat is
dan ook gebeurd. Aan de introductie van
de beide tegenspelers is de nodige aan
dacht besteed, vooral Robert Danvers
wordt uitvoerig ingeleid als de onweer
staanbare charmeur en tv-beroemdheid,
het uitstapje van het tweetal naar Zuid-
Frankrijk werd met talrijke bij-grapjes
ter plaatse verfilmd en ook bijfiguren
als de huisbewaarder van Roberts flat
Goldie Hawn en Peter Sellers in „Er zit een haar in mijn soep”.
Nederland I
TELEAC: Nascholing huis
artsen (1).
En Francais (16).
Sterrekunde (10)
Bouwen en wonen (12).
NOS: Sterrekunde (10).
Bouwen en wonen (12).
NOS: Journaal.
AVRO: Voor kinderen.
Techniek van morgen.
Stuif-Es-In (jeugd).
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Poets.
(verborgen camera).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Mounties-Show 70-71.
Showprogramma.
Vier films rond het thema
Liefde.
NOS: Journaal.
die geïmiteerd moet worden de snel
dichter Willy Alfredo. Van deze Oran-
jedag naar het wereldgebeuren van al
le dag; dat doen we dan om kwart
voor tien als Hier en Nu weer is te
zien. Na Hier en Nu opnieuw pret met
Farce Majeure. Met of zonder oranje
strikje komen achtereenvolgens de
beeldbuis opgestapt: Alexander Pola,
Ted de Braak, Fred Benavente, Henk
van der Horst en Jan Fillekers. Ds.
S. E. Hoff besluit de avond met een
dagsluiting. Onderwerp: Feest.
niet zo knappe meisje uit „Cactusflower”,
waarin zij Ingrid Bergman van het doek
speelde. Ook nu weer is zij superieur aan
de te druk en te ijverig doende Peter
Sellers die slecht geregisseerd is en on
fortuinlijk in beeld wordt gebracht. Daar
door ontvalt aan het blijspel iedere
bodem.
Wat het uitvechten van een generatie
conflict op bed had kunnen worden is
onder de onbegrijpelijke regie van Roy
Boulting het bekende, wat weemoedige
verhaalte van een vroegtijdig eindigende
idylle tussen oudere man en pril meisje
geworden, een sprookje, waar niemand
op zit te wachten.
IN VERBAND met de herdenkings- en
bevrijdingsdagen zullen er op 5 en 6 mei
geen voorstellingen zijn in het Filmmu
seum. De week daarop zijn de dan aan
gewezen vertoningsdagen gereserveerd,
zoals de traditie wil, voor de beste films
die in Oberhausen, het festival van de
korte film, te zien zijn geweest
CHARLES BOOST
EEN PREMIÈRE ’s nachts in Kriterion,
waar de Free Cinema Club, na destijds
„Harry Munter” te hebben geïntrodu
ceerd, nu ook het speelfilmdebuut van de
Zweedse regisseur Kjell Grede (echtge
noot van Bibi Andersson) voor-vertonen
Laten we tenminste hopen dat het een
voorvertoning wordt en dat daarna „Hu
go en Josefien” een normale roulatie in
de bioscopen krijgt. Kjell Grede heeft in
de kinderboeken van Maria Gripe stof
gevonden voor zijn met veel begrip ge
maakte film over een jeugdvriendschap
tussen de vrij in de natuur opgegroeide
Hugo en het in afzondering grootgebrach
te domineesdochterje Josefien. Hun ge-
meenschappe’ijke avonturen onder lei
ding van een zonderlinge tuinman zijn
met veel gevoel en inzicht in beeld ge
bracht en vormen niet alleen de beste
kinderfilm die men zich kan denken,
maar zijn tegelijk voor de oudere inte
ressant en ontroerend genoeg om er ge
boeid naar te blijven kijken.
In „Tristana,” waarin sprake is van een
tragische liefde van een oudere man (Fer
nando Rey) voor een mooie vrouw die
later mismaakt wordt (Cathérine Deneu
ve), gaat het om de beperkingen van de
ouderdom en de altijd weer dreigende ge
varen van het afgedwongen conformisme,
problemen die de nu 71-jarige filmer
voortdurend beziggehouden hebben. Ui
teraard is „Tristana” de belangrijkste
aanwinst van de Amsterdamse bioscoop
agenda van deze week, waarop verder
nog bijgekomen zijn „Zeppelin LZ 36” in
Cineac Damrak en „Een haar in mijn
soep” in City, waarover elders op deze
pagina meer.
Wat „Zeppelin” betreft, deze Italiaan
se productie van een zekere Etienne Pe-
rier is bedoeld als een avonturenfilm uit
de eerste wereldoorlog, maar gaat zo
vreemd om met de zeppelin als een soort
geheim wapen van de Duitsers dat het
geheel bijna op Science fiction is gaan
lijken. Behalve dat het in de film ge
bruikt wordt voor overigens historische
bombardementen op Londen wordt het
luchtschip ook nog ingezet voor een lan
ding in Noord-Engeland ten einde daar
veiliggestelde en onvervangbare Engel
se bezittingen te roven. Na een dramati
sche vlucht langs een noordelijke route,
wordt de fantastische opdracht bijna een
HILVERSUM III
9.00 Nws., 9.03 Gevolmachtigd., KRO
10.00 Nws., 10.02 Djinn., 11.00 en 12.00
Nws., 13.00 Nws., 13.03 Pop(pen)cast
14.00 Nws., 14.03 Nee, we noemen
geen namen., 15.00 Nws., 16.00 Nws,
16.03 Sportshow, 17.00 Nws.
kunstbeleid op regionaal en lokaal niveau,
uiteraard in overleg met de daarbij be
trokken instanties en advieslichamen.
De samenstelling en de werkwijze van
de raad zijn ook veranderd. Gedacht
wordt aan een beknopte kernraad van
tenminste 25 en ten hoogste 40 leden.
Hij zal worden benoemd door de Kroon,
op voordracht van een samenstellings-
commissie. Deze op haar beurt wordt be
noemd op voordracht van door de minis
ter aan te wijzen organisaties en instel
lingen.
De bedoeling van deze voorstellen is,
dat de raad ruime mogelijkheden zal heb
ben om de mening van organisaties, groe
pen en deskundigen te betrekken in de
algemene besluitvorming over het advi-
seringsbeleid. Uiteraard zal de raad de
meningen van deze anderen ongewijzigd
aan de minister doorgeven. Op deze ma
nier zal de raad, hoewel beperkt in zijn
samenstelling, de flexibiliteit en toegan
kelijkheid verkrijgen, die voor zijn taak
noodzakelijk is.
Een bijdrage tot die openheid zal ook
ontstaan door de openbaarheid, waarin
de raad zal werken. Zowel de vergade
ringen als de adviezen zullen met uit
zondering van enkele speciale omstandig
heden openbaar zijn. De stukken zul
len voor ieder ter inzage liggen.
In de wet zijn enige algemene bepa
lingen opgenomen, die aanwijzingen ge
ven over de instelling en de inrichting
van fondsen met een uitvoerende taak.
De taakvervulling van de raad zal regel
matig aan een evaluerend onderzoek wor
den onderworpen, opdat tijdige aanpas
sing aan veranderende structuren en op
vattingen mogelijk zullen zijn, aldus de
commissie.
AMSTERDAM. Met ingang van za
terdag 1 mei zal het Stedelijk Museum
in Amsterdam op alle werkdagen van
’s morgens half tien tot ’s avonds half
elf geopend zijn. Met deze maatregel is
het 't eerste museum in Nederland dat
vijf dagen in de week ’s avonds open
staat voor het publiek.
Op zaterdag, zon- en feestdagen blij
ven de tijden ongewijzigd. (Zaterdag
9 30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17
uur). Tussen zes en zeven uur zullen de
tentoonstellingszalen gesloten zijn, het
restaurant en de reproduktieverkoopaf-
deling zijn dan echter wel geopend.
AMSTERDAM. Vannacht beleeft de
„one woman show” van de 21-jarige Ebo
ny White zijn première in het Shaffy-
theater op de Keizersgracht in Amster
dam. Ebony White heeft vorig jaar de
rol van Abraham Lincoln gespeeld in de
rock-musical Hair. Na beëindiging van
de voorstellingen bleef zij in Nederland
en zette zij zich aan haar „one woman
show” een aantal liedjes en gedichten.
De 21-jarige actrice-zangeres en dich
teres zal alleen op vrijdag en zaterdag
nacht optreden. Voorlopig blijft zij drie
weken in het Shaffy-Theater. Daarna zal
het van haar succes afhangen of de
reeks voorstellingen wordt voortgezet.
en de uitgever van Roberts culinaire ge
schriften worden in eigen omgeving nog
eens nadrukkelijk gekarakteriseerd.
Daarbij treedt vooral Diana Dors, eens
Engelands enige „sex-bom”, nu de dikke,
onaantrekkelijke echtgenote van de por
tier, opzichtig, op de voorgrond.
Al die toevoegingen met de daarbij be
horende grapjes zijn zoals gezegd
wel nodig, want in wezen moet het blij
spel het hebben van de vlotte, maar wei
nig filmieke dialoog en alle kansen om
iets ervan visueel te maken, moeten daar
om aangegrepen worden.
De verfijnde kok Robert Danvers is
bijvoorbeeld een internationaal befaamd
kenner van eten en drinken geworden
die een flat bewoont, zoals alleen studio-
decorateurs kunnen uitdenken en die als
een vorst ontvangen wordt in het groot
ste hotel van Cannes, waar onmiddellijk
bij aankomst de „bridal suite” wordt ont
ruimd. Aan deze wat overdreven luxe-
kant van de man en aan diens populari
teit wordt door Roy Boulting op naïeve
en tegelijk omslachtige wijze aandacht
besteed, zodat voor de eigenlijke uitwer
king van de verhouding tussen de ont
wapenende Marion, voor wie sex iets van
zelfsprekends is en de op zijn viriliteit
pochende Robert nauwelijks tijd over
blijft.
MONTREUX. Donderdagavond is
het elfde festival gestart, met een re
cordaantal van 28 inzenders, verdeeld
over 24 landen, want Groot-Brittannië,
de Verenigde Staten, West-Duitsland
en Canada hebben twee programma’s
mogen insturen. Nieuw in het gezel
schap zijn Turkije en Pakistan, de
laatste buiten mededinging. Andere
exotische landen liggen kennelijk op de
loer, gezien de aanwezigheid van twee
televisiemensen uit Koeweit. Verras
sendste afwezigen: Japen, dat vorig
jaar debuteerde, meteen een eervolle
vermelding kreeg van de jury, en dit
blijkbaar voldoende vond voor de
eerstkomende tien jaar, en Rusland.
De „echte” Roos-winnaars zijn weer
allemaal present: De BBC, die twee
maal goud en een maal zilver won,
Zwitserland dat tweemaal goud won en
een maal brons, en Tsjechoslowakije,
dat met vier Rozen (een gouden vorig
jaar, twee zilveren en een bronzen) het
meest bewierookte televisieland in
Montreux was.
Nws., 19.30 Muz., 20.00 Vocale
22.00 Nws. De Zeven kunsten., 22.20
Nws., 23.05 Muz.,
Nederland 1. Na het Fabeltje en het
nieuws gaat ’s avonds op het eerste
net een door de Evangelische Omroep
gemaakt koninginnedagprogramma de
lucht in. Het heet Allegro majestuoso
en wordt gepresenteerd door José van
de Staak, de Brada’s, the Beth Che-
rem Singers, leden van het Radio Phil-
harmonisch orkest en Jan van Weel-
den en zijn Magic Organ. Het is overi
gens het enige feestprogramma op het
eerste net.
De VARA, die na het journaal van
acht uur de wacht overneemt, gooit
er niets extra feestelijks tegen aan,
wat overigens niet inhoudt, dat het niet
de moeite van het bekijken waard zou
zijn. Neem bijv, de aflevering van
Mannix. Die is weer boordevol span
ning en sensatie. Over moeilijke za
ken heeft ook VARA’s Marcel van
Dam het. Probleemloos is het erop
volgende Hadimassa met Berend Bou-
dewijn, Kees van Kooten, Wim de Bie,
Cees-Pipo-van Ooyen, Annemarie Os
ter, Ton van Duinhoven en super-op-
per-spreek-stalmeester Tim Krabbé
met hoge zijden en glinsterpak.
De VARA uitzendingen worden beslo
ten met Koos Postema’s Een klein uur
U en het laatste nieuws.
CHARLES BOOST
ARNHEM De Zwitserse schilder
Richard Paul Lohse, die vandaag 30
april in Eindhoven de Nederlandse Sik-
kens-prijs krijgt uitgereikt, heeft het aan
deze prijs verbonden geldbedrag van tien
duizend gulden beschikbaar gesteld aan
de afdeling Monumentaal van de Acade
mie voor Beeldende Kunsten te Arnhem.
Lohse heeft deze bijzondere geste ge
maakt, omdat hij vond dat kunstenaars
die een bijdrage leveren aan het geven
van vorm en kleur in de architectuur,
gestimuleerd moeten worden.
Om versnippering van het geldbedrag
te voorkomen, is besloten, mede omdat
de meeste kunstenaars die zich met vorm
en kleur in de architectuur bezighouden
hun opleiding in Arnhem hebben ontvan
gen, het geld in zijn geheel beschikbaar
te stellen aan de afdeling monumentaal
van de ABK.
BRUSSEL
12.00 Nws., 12.03 Amusementsmuz.,
13.00 Nws. en toneelagenda., 13.20 In
termezzo., 13.30 1 mei poëzie., 13.50
Intermezzo., 14.00 Nws., 14.03 Muz.,
15.00 Nws., 16.00 Hoorspel., 16.43 Amu
sementsmuz., 17.00 Nws. en mededel
17-15 Hitparade., 17.55 Weegschaal.,
18.00 Nws., 18.03 Orkestmuz., 18.15
Voor de jeugd., 18.45 Lichte muz., 19.00
Nws., 19.30 _Muz„ 20.00 Vocale muz.,
REMBRANDTPLEIN Theater brengt
deze week als Amsterdamse première de
al enige maanden in ons land roulerende
„Tristana” van Luis Bunuel, een beschei
den, maar indrukwekkend meesterwerk
van de Spaanse filmer, waarover we hier
al bericht hebben. Samen met „La voie
lactée” die een derde week in De Uit
kijk beleeft, zou men beide, ongeveer ge
lijktijdig uitgebrachte films kunnen zien
als een korte samenvatting van wat Bu
nuel in zijn omvangrijk werk heeft wil
len zeggen en wel over de onvrijheid van
de mens, die deels door godsdienstige en
maatschappelijke voorschrijf ten. deels
door eigen fysieke tekortkomingen een
schamel en vernederend leven moet lei
den.
Wat u voorlopig het meest interes
seert is natuurlijk, of de Nederlandse
inzending een kans maakt op een Roos,
de prijs van de persjury, of de prijs
van Montreux voor de leukste inzen
ding (niet alle amusementsprogram
ma’s zijn leuk, zoals u weet). Me dunkt
van wel. Bob Rooyens, die met zijn
Liesbeth List-show in 1969 de persprijs
won en een eervolle vermelding kreeg
van de officiële jury (hetzelfde pro
gramma leverde hem dezer dagen in
Cannes de eerste prijs op in de sectie
shows), en die ook vorig jaar met
Dusty Springfield een speciale vermel
ding van de jury kreeg, is hier in
Montreux een „gekende” naam: Hij is
hier tenslotte al voor de zesde keer,
via „Moefgaga”, „Hoofdstuk VI” en
„Nina Meets Boy,” en de reeds ge
noemde programma's.
Ik vraag me af hoeveel juryleden
verder weerstand zullen kunnen bieden
aan Johnny en Rijk, en wat vooral
hoopvol stemt in vergelijking met een
zware concurrent als BBC’s „Monty
Python’s vliegende circus” is het feit
dat Johnny en Rijk gemakkelijker te
begrijpen, te volgen zijn dan de absur
distische Britten, waar al die oostblok-
juryleden natuurlijk ongelovig tegen
aan zitten te kijken.
Vorig jaar sloeg Nederland met
„Kijkkijk” en „Hadimassa” een voor
treffelijk figuur, beide programma’s
behoorden tot de meest toegeklapte en
meest bediscussieerde inzendingen, al
leen: een Roos bleef uit voor „Kijk
kijk.” Omdat teveel juryleden wat
vreemd zaten aan te kijken tegen al
die „gewone mensen,” die huns in-
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen
en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu.
8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus.
8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00
Theol. etherleergang. 9.35 Gymn. voor
de vrouw. 9.45 Muziek in vrije tijd.
10.15 Klass, orkestwerken. 11.00 Nws.
11.03 Lezing. 11.15 Solarium. 11.55 Me
dedelingen. 12.00 Zonder grenzen. 12.10
Uit balans. 12.14 Marktberichten. Over-
heidsvoorl. 12.16 Franco huis. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl.
commentaar. 13.00 Vliegende schijven.
14.00 P.M. Veel plaatjes. 16.00 Nws.
16.30 Inzet. 17.00 Hiro-magazine. 17.30
Echolood. 18.30 Nws. 18.41 Actualitei
ten. 19.00 Echo-Finale Muziekfeest ’70-
’71. 19.30 De Springplank. 20.00 Ver
zoekplaten. 22.00 Kursief. 22.25 Avond
gebed. 22.30 Nws. 22.40 Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws., 7.11 Ocht.gymn., 7.20
Z.O. 7.33 Van de voorpagina., 7.54
Deze dag., 8.00 Nws, 8.11 Actualiteit,
9.35 Waterstanden, 10.10 Voor nu en
later., 10.30 Zaterdag informatie., 11.00
Nws., 13.00 Nws., 13.11 Varia., 13.13
Actualiteit., 13.23 Dit is het begin.
14.30 Jazz Magazine., NOS: 15.00 Frans
Duits, Engels. 16.00 Nws., 16.03 Hob-
byscoop., 16.15 De Staalkaart., 17.55
Mededel., 18.00 Nws. ,18.11 Actualiteit
18.20 Lieve Tante Truus, 19.05 Het op
roer kraait., 19.30 Nws., 19.35 De Scala
1918-1926, 20.05 Ned.chansons., 20.30
Hoorspel., 21.15 Radiophilharm. Or
kest., 22.30 Nws., 22.40 Mededel., 22.45
Driester., 23.15 Piggelmee., 23.55 Nws
Het is merkwaardig dat het ook in
Amerika zo succesvolle stuk van Frisby
eerst onlangs pas verfilmd is, maar nog
opvallender is dat de regie bij die ver
filming van dit pittige en op tempo ge
schreven stuk is opgedragen aan Roy
Boulting die samen met zijn tweeling
broer John sinds 1932 een groot aantal
films maakten, waarbij ieder afwisselend
als producent of filmmaker optrad. Bei
den naderen nu de zestig en hoewel dat
geen bezwaar hoeft te zijn om een mo
derne klucht met ambitie en vaart op het
celluloid vast te leggen, hun vroeger werk
geeft aanleiding genoeg dat bezwaar wèl
te tellen.
Het kluchtwerk uit de jaren vijftig
(„I’m all right, Jack”, „Carlton Browne
of the F.O.”, „A french mistress”) heb
ben de broeders de laatste tijd verruild
voor min of meer psychologische en zelfs
psychopathologische drama’s als „Rotten
to the core” en „Twisted nerve” en in
geen van beide genres hebben zij veel
bijgedragen tot de roem van de Engelse
film. In tegenstelling tot hun hoopvol be
gin toen „Brighton Rock” en „Seven days
to noon” althans „beloftes” inhielden.
De minister van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk, aan wie het rap
port nog moet worden aangeboden, zal
worden voorgesteld het werkstuk ter dis
cussie te stellen bij alle betrokkenen:
kunstenaarsorganisaties, raad voor de
kunst, kunstinstellingen enz.
Verschilpunt tussen het ontwerp voor
een nieuwe wet en de huidige wet is on
der meer, dat het werkveld van het strik
te terrein van de kunsten wordt verbreed
tot het terrein van de cultuur in meer
algemene zin. In de begeleidende tekst
van de wet wordt gesproken over het
functioneren van de kunsten in de sa
menleving.
In plaats van advieslichaam voor de
minister alleen kan de nieuwe raad ook
aan anderen, desgevraagd of uit eigen
beweging, adviezen uitbrengen. De com
missie meent dat ook andere ministers om
advies moeten vragen, als zij maatregelen
willen nemen, die op een of andere wijze
van betekenis kunnen zijn voor het func
tioneren van de kunsten in de samenle
ving. Voorts zou de raad aandacht moe
ten kunnen schenken aan de coördinatie
van het landelijk kunstbeleid met het