Ds Ruitenberg: flexible centralisatie
Reisnummer
Cursus
over
druggebruik
Reformatorische
concentratie
Raad van Kerken te Zwolle
wil betaalde functionaris
R.K. Volkstelling: teruggang
Voorlopig centraal orgaan
gereformeerde zending
„Strijdkreet"
E
Meditatie in
Foto-vakantieweek
Oud-Poelgeest
de Drieburg
in
Informatiefolder
Jaarrede voorzitter predikantenbond
ZATERDAG 1 MEI 1971
14
Erbij
Congregationalisme
Toenemende storm
ten
Tieners, tachtigers
Verdere daling
Minder priesters
De figuur van de predikant in een kerkgemeenschap vraagt momenteel
om flexibele centralisatie, terwijl de tendens binnen de kerkelijke groe
pen zich juist nu weer meer beweegt in de richting van een nieuw soort
congregationalisme, waarbij bij congregatie („gemeente” of groepering
kerkleden) niet alleen aan een territorium (grondgebied), maar ook aan
een sociologisch bepaalde groep en aan een actiecentrum gedacht moet
worden. Tot deze conclusie kwam ds. L. H. Ruitenberg, voorzitter van de
Bond van Nederlandse Predikanten, in zijn jaarrede, getiteld „Het getij
en de bakens”. Ds. Ruitenberg noemde aan het begin van zijn jaarrede
de verontrusting van een predikant, lid van de bond, die zich van nabij
gesteld wist tegenover het vraagstuk van het verminderen van het aantal
predikantsplaatsen en die twee oorzaken van die ontwikkeling zag: de
secularisatie en de inflatie.
en de kerk
Gemengde huwelijken
in Den Haag
■t
DS. RUITENBERG
I
kanten te moeten ingaan op de uit
AWAA/WWAWVWVW'AAA/WVWVVVWVVVWVWVWWVVV\AWV^
WVVVVVVVVXA/VVVVVVVVVVVVVU’VVVVVVVVVV'
MVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVUV'
Trudie
De predikant die zelf betaald moet
worden en tegelijk leiding heeft te
geven aan de veranderingen, staat te
midden van de neiging tot enerzijds
congregationalisme en anderzijds effi-
Wat wij heel zeker weten, aldus ds.
Ruitenberg over dit laatste, internatio
nale probleem, is dit: het getij ver
loopt. Hoe en waarheen is niet zo dui
delijk, maar te vermoeden valt, dat
grotere machtconcentraties zullen pro
beren datgene wat zij als oplossing
zien te bereiken. En in dit gebied staat
de kerk, dep redikant. Met weinig ken
nis, met weinig macht. Zo is de situa
tie. Nu gaat het er om als predikant,
in betrekking bij de kerk, onze plaats
te vinden.
ciëntie met het bijbehorende bevorde
ren van specialismen, dat zelf weer
„apartigheden” in de hand werkt. Hij
weet, aldus ds. Ruitenberg, „dat de
gemeenteleden graag betalen voor wat
ze kennen, en weigeren te betalen als
ze bang worden voor onbekende din
gen. Dit alles dringt tot krachtiger lei
ding vanuit het centrale apparaat. Kan
deze hele omschakelingsbeweging be
taald worden? Wie de discussie over
de computer in de Hervormde Kerk
tegen deze achtergrond leest, begrijpt
R.K. Zwolle verklaarde zich in prin
cipe voor het aanstellen van een (voor
lopig part-time) gehonoreerde kracht,
Rond de Raad van Kerken te Zwolle
zijn moeilijkheden ontstaan in verband
met een dringende wens binnen de
raad te komen tot het aanstellen van
een betaalde hoog geschoolde functio
naris, liefst een theoloog, ter begelei
ding en stimulering vanuit de raad
van oecumenische actie en interker
kelijk handelen in en door kerken en
christenen in en rondom Zwolle.
Het aantal Nederlanders, dat per 1 januari 1970 in de parochies, rectoraten en
vicariaten als katholiek gedoopt en geregistreerd stond, bedroeg 5.260.000. Dit
betekent een stijging van het aantal doopleden van 1 percent vergeleken met
1 januari 1969. Hiermee is voor het eerst de groei der Nederlandse kerkprovincie
achtergebleven bij de bevolkingstoeneming, welke een kwart percent hoger was.
Aldus blijkt uit de jaarlijkse „volkstelling” van de katholieken door het katholiek
sociaal kerkelijk instituut, het KASKI. De stijging in het aantal doopleden is de
enige stijging, die het KASKI constateert. De andere gegevens zoals die wat be
treft het aantal priesters en religieuzen, het aantal roepingen en wijdingen en de
kerkelijke meelevendheid in Nederland vertonen alle een „snelle tot razendsnelle
daling”, zoals het pastoraal instituut voor de Nederlandse kerkprovincie, het
PINK, in de begeleidende Pastorale Gids opmerkt.
Nog in de eerste helft van dit jaar
de her-
een
over
wvvwwwwwwWVVVVVWVVVVWV\rtAAAAAAA/VVVVVW?VW^^
én het positieve besluit én de huiver
daarvoor.
Voor ons staat vast, dat, wil de kerk
een functie behouden in de samenle
ving van morgen, zij die beide strek
kingen: centralisme en congregationa
lisme moet verwerken hetgeen een
grote mate van flexibiliteit vraagt.
Ds. Ruitenberg bepleitte dan ook een
flexibele centralisatie met integratie
van het beheer en van het beleid
„het ontzien van apartheidsgevoelens
is een pastorale zaak met het oog op
de eenheid” én het besteden van
meer aandacht aan openbaarheid:
„Er leeft nog te veel een regenteske
sfeer in de kerken, ook in de hervorm
de kerk. Wie zich de wording van het
straks eindelijk te publiceren rapport
„Gemeentevormen en gemeente-op-
bouw” herinnert, schiet nog in de lach
om de geheimzinnigdoenerij. De hoog
heid van de synode scheen het te ver
bieden dat dit werkstuk gewoon in
openbare discussie kwam, voordat het
door de synode tweemaal heengewalst
was. Wij pleiten voor veel groter open
heid. Waarom zou de hele kerk niet
mogen deelhebben aan het wordings
proces van een nota, een besluit, en
zou het resultaat nu heus voldragener
zijn dan bij een publikatie in fasen?”
In vroeger jaren lag het geboorte
cijfer onder de katholieke enkele per
centen hoger dan bij de andere bevol
kingsgroepen. Deze liggen nu vrijwel
gelijk: in 1969 was het aantal gebore
nen bij 1000 katholieken, 19,9, bij de
andere bevolkingsgroepen 19,2 slechts
een verschil van 0,7 promille.
In zijn kanttekeningen bij deze ont
wikkelingen merkt het KASKI op, dat
de katholieken niet langer af wij end
staan tegenover geboorteregeling en ge
boorteregelende middelen. KASKI con
stateert ook, dat de Nederlandse rooms
katholieken toenemend op een bewus
te en persoonlijke wijze op kerk en
geloof ingaan en zich positiever heb
ben opgesteld ten aanzien van het ge
mengde huwelijk.
Dit kan consequenties hebben voor
de kinderdoop en toetredingen tot de
r.k. kerk bij gemengde huwelijken. De
ze tendens leidt er toe, dat men zijn
lidmaatschap van de kerk minder laat
leiden door motieven van traditie en
groepsverbondenheid en toenemend dit
lidmaatschap vanuit persoonlijke ge
lovigheid zal beoordelen.
Dit zal inhouden, aldus KASKI, dat
maatschap eerder opzeggen, terwijl
critische kerkleden, die in de kerk hun
geloofssituatie niet weerspiegeld vinde
eerder uittreden. Deze ontwikkeling
leidt er volgens KASKI op langere ter
mijn toe, dat de groei van het aantal
kerkleden door een toenemend aantal
uittredingen versterkt afgeremd zal
worden. Het PINK merkt hierbij in
de Pastorale Gids op, dat de Neder
landse kerk lange tijd boven haar
stand geleefd heeft. Vergelijkingen
met de situatie in het buitenland zul
len de dalingen in de r.k.-kerkprovin-
cie van Nederland minder pessimis
tisch doen beoordelen.
Scherpe dalingen constateert het
KASKI in het wekelijkse misbezoek.
Telde KASKI in 1966 nog een weke
lijkse deelneming van 64,4 percent
in oktober 1969 was deze gedaald tot
50,8 percent, in oktober 1970 tot 47,2
percent. KASKI meent, dat de dalen
de kerkgang ook dalende meelevend
heid betekent, al zijn er ook andere
factoren in het spel, zoals de belang
stelling voor bijzondere vieringen en
het feit, dat er een ander patroon van
geloofsbeleving ontstaat. Volgens dit
patroon neemt de deelneming aan li
turgische vieringen een minder be
langrijke plaats in en krijgen andere
vormen van geloofsuitdrukking meer
betekenis.
De r.k. kerkprovincie van Nederland
zal zich voor de toekomst moeten voor
bereiden op minder priesters en reli
gieuzen, zo concludeert het KASKI
Het aantal studerenden voor de pries
teropleidingen is de laatste jaren sterk
teruggelopen, terwijl de uittredingen
en hogere sterfte door de vergrijzing
van het priesterkorps aanzienlijke da
lingen teweegbrengen. Het pastorale
instituut PINK geeft het advies dat de
vele rapporen en aanbevelingen van
het pastorale concilie met wat bekwa
mer spoed teruggehaald moeten wor
den uit de rust van de verslagboeken.
Het Leger werkt in vele lande
zoals hier op een zondagsschool
Mexico.
Op 21 en 22 mei vindt onder het
thema „Tieners, tachtigers en de
kerk” in het Evert Kupersoord te
Amersfoort de 43e voorjaarsconferen-
tie plaats van de hervormde landelij
ke Generale diakonale raad
Aan deze conferentie werken onder
andere mede drs. J. Matse, weten
schappelijk medewerker bij het Paedo-
logisch Instituut te Amsterdam en een
panel o.l.v. drs. A. D. W Tilanus, lid
van de Tweede Kamer der Staten Ge
neraal.
Een ■mlledig programma en alle ver
dere inlichting zijn te verkrijgen bij de
Generale diakonale raad, afdeling pu
bliciteit en voorlichting. Maliesingel
26, Utrecht.
Van 3 tot 10 juli organiseert de
werkgroep audiovisuele media van
het Landelijk Centrum voor Gerefor
meerd Jeugdwerk op het jongeren
vormingscentrum „De Drieburg” te
Driebergen, voor de achtste keer, de
jaarlijkse foto-vakantieweek voor jon
geren vanaf 15 jaar.
Tijdens deze vakantieweek worden
de deelnemers onder deskundige lei
ding vertrouwd gemaakt met de ei
gen mogelijkheden op het gebied van
de fotografie.
Op het programma staat onder an
dere: leer je eigen camera kennen,
er op uit met de camera., kunst- en
portretfotografie, avondfotografie, een
ontmoeting met een foto-jouma-
list, een fotospeurtocht, zelf ontwik
kelen en vergroten en het voorberei
den en inrichten van een tentoonstel
ling van eigen werk.
Een volledig uitgeruste donkere ka
mer staat de gehele week ter be
schikking van de deelnemende jonge
nen.
Het aantal deelnemers aan deze fo
to-vakantieweek is beperkt. Spoedige
opgave is daarom dringend gewenst. De
kosten voor deelname aan deze week
bedragen 10C (inclusief verblijfkos
ten).
Nadere inlichtingen en opgaven
LCGJ werkgroep audio-visuele me
dia, postbus 99, Driebergen, telefoon
03438-6341.
probleem liggen bij het toenemen van
de geesteshouding, die zo sterk de na
druk legt op de plaatselijk zelfstan
digheid met voorbijzien aan de kerk
in haar geheel: „Het congregationalis
me schijnt voor de komende periode”,
zowel in de presbyteriaanse als ook in
de katholieke kerken, „de hoofdstrek
king te zijn”. En die strekking gaat
in tegen de strekking elders tot fusies,
concentraties en machtsblokken, die
haar oorzaak vindt in het verlangen
om de veranderingen te beheersen en
de gevolgen op te vangen, ook in de
kerken.
Bondsvoorzitter Ruitenberg ging in
op een boek van de Amerikaan Jeffrey
K. Hadden over „De toenemende storm
in de kerken”, met als ondertitel „De
groter wordende kloof tussen geeste
lijken en leken”. Er is een viervoudi
ge crisis van de predikant en de kerk
in deze tijd:
1. Het groeiend besef onder de predi-
Er komt meer eenheid in de gere
formeerde zending. Hoewel alle plan
nen voor de herstrukturering nog niet
helemaal uitgewerkt zijn, hebben de
twee landelijke organen, de Raad van
Samenwerking en de Generale Depu-
taten voor de Zending besloten, om sa
men uit hun gelederen een Voorlopig
Centraal Orgaan te vormen.
De beide oude organen blijven nog
wel bestaan, maar in zeer beperkte
vorm. Beide organen staan zes leden
af en het Vrouwenzendingsthuisfront
wordt vertegenwoordigd door één be
stuurslid. Dit voorlopig Centraal Or
gaan zal alle gezamenlijke zendings
zaken behandelen.
De gedecimeerde Raad van Samen
werking zal zich in het bijzonder be
zig houden met zaken die betrekking
hebben op Midden-Java. De overblij
vende leden van het generaal depu-
taatschap behartigen de belangen van
het theologisch onderwijs overzee.
De eerste vergadering van het nieu
we orgaan wordt in mei gehouden. De
Raad van Samenwerking heeft in zijn
oude vorm voor het laatst op 2 april
en het generale deputaatschap op 15
april vergaderd. Het besluit om het
nieuwe orgaan te vormen is zowel door
de raad als door het deputaatschap
unaniem genomen.
De Raad van Samenwerking benoem
de in het nieuwe centrale orgaan ds.
Joh. P. Boer, ds. G. de Ruiter, ds. S.
S. van Dijk, ds. H. Willems, ds. P.
van Strien en de heer J. A. Burg-
graaff.
Generale Deputaten benoemden ds.
G. van Andel, mr. R. Terpstra, drs.
P. J. Merkelijn, mevrouw A. van der
Beek-Wigboldus, mr. H. J. Wijnmalen,
de heer P. A. Vonk en de heer W. J.
Dercksen. Het Vrouwenzendingsthuis
front wordt vertegenwoordigd door
mevrouw A. Hollander-Kruyswijk.
De Generale Deputaten voor de zen
ding hebben zich er ook mee bezig
gehouden dat zending nog zo weinig
functioneert in de theologische oplei
ding. Prof. A. Honig uit Kampen klaag
de dat de missiologie nog zo weinig
in het onderwijs is geïntegreerd
Voor het eerst is in Alphen aan den
Rijn een „zendingsouderling” beves
tigd. Op de vergadering kwam ook dé
gedachte naar voren om een zendings-
diaken aan te stellen. Zo zou de zen
ding beter kunnen functioneren op de
kerkeraad.
Regelmatig kreeg het moderamen
van de centrale kerkeraad van de her
vormde gemeente in Den Haag verzoe
ken van wijkkerkeraden om toestem
ming gereformeerde predikanten de
gelegenheid te geven tot het bevesti
gen en inzegenen van (kerkelijk ge
mengde) huwelijken in hervormde
diensten. Het moderamen antwoordde
steeds weer, dat dit kerkordelijk niet
mogelijk is, maar bracht de zaak
mede in verband met de toenemende
weerstand tegen le als formeel juist
maar pastoraal ongewenst geachte
houding eind januari in de centrale
kerkeraad. Deze sprak zich uit voor
het geven van toestemming en tevens
voor het kennisgeven daarvan aan her
vormde en gereformeerde „meerdere
vergaderingen.”
Het breed moderamen van de her
vormde synode liet de Haagse centra
le kerkeraad daarop weten bezwaren
te hebben tegen dit eigenmachtig han
delen, dat licht tot (kerkordelijke)
wanorde zou kunnen leiden. Daarbij
komt, dat de hervormde synode met
de gereformeerde kerken in gesprek
is over het mogelijk maken van inter
kerkelijke samenwerking van gemeen
ten inclusief de kerkordelijke bevoegd
heid tot bediening van woord en sa
cramenten, de dienst der gebeden en
inzegening van huwelijken door predi
kanten van de ene kerk in diensten
van de andere kerk. Daarom werd de
Haagse kerkeraad verzocht zijn be
sluit ongedaan te maken.
De centrale kerkeraad heeft dezer
dagen hervormde en gereformeerde
„hogerhand” bericht bij het aanvanke
lijke besluit te blijven. Daartoe is met
op twee na algemene stemmen beslo
ten. De kerkeraad wil namelijk de pas
torale verantwoordelijkheid tegenover
huwenden zwaarder laten wegen dan
kerkordelijke bezwaren en is niet zo
beducht voor wanordelijkheden, die uit
de bewuste beslissing zouden kunnen
voortvloeien.
de fakkel moeten overdragen. De
jeugd van vandaag haalt daar de
schouders over op en is van mening
dat er geen fakkel meer is om over
te dragen. Toch is dat niet zo. Wat is
namelijk het geval? De ouderen dur
ven hun idealen niet meer aan de
jeugd toe te vertrouwen. En welke
idealen dan wel? Idealen betreffende
Vietnam of Afrika?
Het is immers zo, dat de jonge ge
neratie de oude generatie niet meer
„pruimt” om het nu maar eens po
pulair uit te drukken. Dat is altijd zo
geweest, óók in vroeger tijden, want
de jeugd heeft het altijd beter gewe
ten. Tenminste, dat denken ze.
Er zijn vele kreten in deze tijd. Kre
ten als „peace” en „love” en „kri
tisch”. Goed dat zijn alle drie kreten,
maar het gaat om daden. Het gaat
om aanpakken, doen, doorzetten en
volhouden. En wat het demonstreren
betreft, in welke vorm dan ook, de
beste demonstratie is nog altijd: la
ten zien hoe het dan wel moet en hoe
dat inderdaad lukt”.
Aldus Jan Filius in de Strijdkreet.
BEP ANDREAS
In 1970 heeft Kerk en Wereld in
Driebergen een nieuwe afdeling opge
richt onder de naam Kerkelijk servi
ceteam. Een afdeling die aldus een
zojuist verschenen informatiefolder
„service zil verlenen aan ieder die op
zoek en op weg is naar de beste vor
men voor de christelijke gemeente in
deze tijd. Service in de vorm van ad
vies en van begeleiding: service in de
vorm van meedoen en van meeden
ken”.
In weinig woorden geeft de folder
een zo luidelijk mogelijk antwoord op
de vragen: voor wie en wanneer staat
het Kerkelijk serviceteam klaar wel
ke hulp Fan het team verlenen, wat
zijn de bedoelingen van het team en
wat kosten de diensten?
Vooral voor pastores, kerkeraden,
kerkbesturen, kerkvoogdijen en ande
re groeperingen die worden geconfron
teerd met de vraag ,.wai is de beste
vorm voor onze gemeente in deze tijd?
kan het nuttig zijn het Kerkelijk ser
viceteam te kennen Een exemplaar
van de 'nformattefolder kan gratis
worden tangevraegd bij Kerkelijk ser
viceteam, De Horst 1, Driebergen, tel.
03438-2241.
de plaatselijke gereformeerde kerk
was aanvankelijk tegen, maar Ver
klaarde zich later eveneens in princi
pe vóór (de financiële consequenties
moeten nog nader worden bezien).
Binnen de centrale kerkeraad van
de hervormde gemeente te Zwolle was
er geen meerderheid voor het verlan
gen van de raad van kerken. De her
vormde kerkeraad heeft het principië
le (de noozaak van een centrale fi
guur) niet willen scheiden van het fi
nanciële (het jaarlijks benodigde geld,
geschat op ongeveer achtduizend gul
den) en besloot geen medewerking te
verlenen aan de aanstelling van een
(ten dele) betaalde kracht. Een min
der gunstige financiële toestand en
overbelasting van de beschikbare her
vormde predikanten hebben hierbij
meegesproken.
De Zwolse raad van kerken in de
huidige vorm werd op 31 maart 1968
in een bijeenkomst in de hervormde
Grote Kerk opgericht door de plaatse
lijke doopsgezinde, hervormde, luther
se en waals-hervormde gemeente, ge
reformeerde en de r.k. kerk en remon
strantse kring. Als gastleden traden
de baptisten en de vrije evangelische
gemeente, de chr. geref. en de vrije
kath. kerk en het Leger des Heils toe.
Het werk vanuit de raad nam steeds
meer toe; er zijn nu een vijftiental
commissies en werkgroepen op ver
schillend gebied (evangelisatie, vredes-
week, gastarbeiders, week der gebe
den, diakonaat enz. enz.) Ruim een
half jaar geleden bedankte de secre
taresse van de raad, een huisvrouw,
die tenslotte omstreeks drie uur per
dag voor de raad in touw was.
De raad besomde, dat het bijhou
den van de huidige werkzaamheden
tijdelijk onder andere waargenomen
door een hervormde AKV-afgevaardig-
de driekwart van een volledige dag
taak betekent.
De Zwolse raad heeft wat betreft de
aanstelling van een centrale functio
naris een voorbeeld aan de Amers-
foortse raad van kerken, die in de per
soon van de hervormde ds. J. Schip
per uit Zwolle een gesalarieerde half
time kracht aantrok. De drie „kleine
lidkerken” (doopsgezind, luthers en re
monstrant) in de Zwolse raad stelden
zich, hoewel daarom niet direct ge
vraagd, eveneens achter het voorne
men.
Gezien het afwijkende standpunt van
de hervormde centrale kerkeraad heeft
het dagelijks bestuur van de raad van
kerken nu zijn functie neergelegd. Hier
bij is gesteld, dat „het gaat om de
visie, die men heeft op het werk van
de raad, of het werk al dan niet be
snoeid dient te worden, en of het meer
een overleg dan wel een overleg-
én-werkcollege dient te zijn in op
dracht van de kerken.
De nieuwe voorzitter van de stich
ting, prof. Troost, lanceerde een plan
betreffende de oprichting van een
derde opleidingsschool voor de gere
formeerde kerken, waarvan de pre
dikanten opgeleid moeten worden aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam
en aan de theologische hogeschool in
Kampen. Bij de verontrusten is er
volgens hem geen vertrouwen meer
in de twee eerste instellingen voor
hoger onderwijs, want er vindt geen
ombuiging plaats in het beleid. Daar
om zou er een derde theologische op
leiding moeten komen, die ten dele
de verontrusting zou kunnen wegne
men.
In de discussie wees prof. Troost de
suggesties, dat men gebruik zou kun
nen maken van de theologische hoge
school van de Christelijke Gerefor
meerde Kerken in Apeldoorn of van
de rijksuniversiteit in Utrecht af, om
dat bij deze opleidingen toch een an
dere kerkelijke situatie en een andere
geestelijke ligging heerst.
daging van de bestaande mentaliteit,
maar het kerklid zoekt geen uitda
ging maar „comfort”, dat wil zeg
gen troost, zekerheid.
2. Groeiende onzkerheid ten aanzien
van geloofswaarheden. De openlijk
uitgesproken twijfelingen doen het
kerkbezoek verminderen.
3. De gezagscrisis, waarbij financiën
direct betrokken zijn. Als de kerk
geen gezag heeft, geven de leken
minder geld.
4. Identiteitsverlies van de pastor.
Hier doet, aldus Hadden, zich het
verschijnsel voor, dat de pastor, die
geneigd is de uitdaging aan te ne
men dus: acties, demonstraties
de gemeenteleden niet mee krijgt.
Vandaar dat de „bureau”-predikan-
ten (wij zouden zeggen: algemene
dienders) meer vrijheid hebben dan
de gewone gemeentepastor. Ook
studentenpastores zijn radicaler.
Gevolg: gewone gemeenteleden ont
trekken zich aan financiële ver
plichtingen.
Ds. Ruitenberg zag het moeilijke
zullen de leerkrachten van
vormde scholen in Amsterdam
driedaagse voorlichtingscursus
het gebruik van drugs door jongeren
gaan volgen.
De directie van de Jellinekkliniek in
Amsterdam heeft in nauw overleg met
het bestuur van de stichting Hervorm
de Scholen een éénmalige cursus van
drie dagen ontworpen, waarop school
artsen en leraren zich over het drug
gebruik op scholen kunnen oriënteren.
Het is de bedoeling dat iedere school,
die met het drugprobleem kampt, ten
minste twee leerkrachten afvaardigt.
De Jellinekkliniek aan de Keizers
gracht heeft voor deze cursus, die
waarschijnlijk model zal staan voor
dergelijke cursussen op landelijk ni
veau, overheidssubsidie ontvangen. Bij
de stichting Hervormde Scholen te Am
sterdam zijn 48 scholen (6 Mavo, 23
lagere, 2 LOM, 1 schippers- en 16 kleu
terscholen) aangesloten. Er zijn onge
veer 450 leraren aan verbonden.
Van de „Strijdkreet” het officieel
orgaan van het Leger des Heils, is
het zo genoemde „reisnummer” in
kleur verschenen. Tekst en samenstel
ling zijn van Envoy Jan Filius. die er
in is geslaagd van dit speciale num
mer iets boeiends en leesbaars te ma
ken.
De samensteller is er van uitge
gaan dat het leven een reis is en ook
dat mens zijn „onderweg zijn” bete
kent.
De gehele levensreis van de mens,
van de wieg tot het graf, staat in het
blad beschreven, terwijl er ook gewag
in wordt gemaakt van het werk van
het Leger des Heils in vele landen
van de wereld. Toepasselijke en zeer
indringende foto’s verduidelijken de
tekst. Een fragment uit de inhoud:
„Kijk, elk kind is een kind van God;
ons kind” is niet van ons. Daar komt
het op neer. En dat bepaalt tevens
heel sterk de taak en de plaats van
de ouders. Wilhelm Busch heeft eens
gezegd: „Vater werden ist nicht
schwer, Vater sein dagegen sehr”.
Dat wil zoveel zeggen als ouders heb
ben een verdraaid moeilijk vak geko
zen. Want kinderen opvoeden, óók en
misschien juist in de maatschappij
van vandaag is een bijzonder moei
lijke taak. Is het kind eenmaal vol
wassen, dan moet het op eigen benen
de reis vervolgen, aanvankelijk nog
geholpen door de ouders.
Vroeger sprak men vol idealisme
over de jeugd, de groep aan wie wij
Er moeten in de gereformeerde
kerken mogelijkheden komen voor
het stichten van noodgemeenten in
plaatsen, waar geen perspectief is
voor een confessionele gereformeerde
prediking. Dat heeft prof. dr. A
Troost in Utrecht gezegd op een ver
gadering van de pas opgerichte Re
formatorische Concentratie.
Deze stichting is een fusie van twee
verontruste organisaties in de gere
formeerde kerken, namelijk de Pers
vereniging Waarheid en Eenheid en
de Vereniging van Verontrusten,
Schrift en Getuigenis.
Het Vormingscentrum Oud-Poel
geest te Oegstgeest (bij Leiden) or
ganiseert drie meditatie-weekends
op 8-9 mei, 29-30 mei en 19-20 juni.
Thema’s: „Wat wil het OOSTEN ons
„geven”? „Vanuit de EENHEID tus
sen OOST WEST”, en: „Wat heeft
het WESTEN ons geleerd?”
Medewerkenden: Stefan Lubienski,
Bruno Mertens, B. v.d. Meer pater
Romaeus van Leuven, Hans Wesse
ling, René Kres, Kwee Swan_Liat,
Ton Alberts. Cursusleiding:
Lindeboom en Theo de Bont.
Inlichtingen worden gaarne ver
strekt door het Vormingscentrum
Oud-Poelgeest te Oegstgeest (tel. 01710-
50382).
■3