WONINGINRICHTING NA TIEN JAAR AAN VERVANGING TOE Weefster Noor Prins Stille strijd met vormen en materialen Afschrijven op uw inboedel betekent per week circa gulden opzijleggen IWOUWJ w 31 - ?3 I g F - Wil I V r ou welij kheden I 21 ZATERDAG 1 MEI 1971 Zingende slak s Plu van Khanh Te druk met sex Eigen materiaal Gezellige zithoek van meubelen bestaat uit losse kussens. grote lichte werkruimte met dubbele openslaande deuren die (kleine anti-climax) uitzicht bieden op de prozaïsche steenklomp van een aantal Haagse gemeen- tegebouwen. In dit atelier van Noor Prins staat een groot weefgetouw, maar de stapels kleurige garens die men doorgaans in de nabijheid van zo’n werktuig aan treft ontbreken hier. Zo’n decoratieve linoleum- vloer plus handgeknoopt kleed je gaan wel 25 jaar mee. Af schrijving: nog geen gulden per week. Linoleum nooit wrijven, dan blijft het bijna mat en vraagt dan weinig onderhoud. (Van een medewerkster) DEN HAAG Het atelier van Noor Prins ligt in de Haagse „Couperusbuurt”in een groot pand aan de Javastraat, achter een ondanks zijn verveloosheid im posante voordeur waar souvenirjagers de al even in drukwekkende klopper hebben afgesloopt. Geslepen glazen tussendeuren, een brede donkere trap, dan een Noor Prins: zoeken naar vormen die opbloeien uit het platte vlak. a Mr I Praktische eet- hoek van vierkan te buis. De stoffe ring is heel een voudig zodat het opnieuw overtrek ken weinig kost. Een handige huis vader doet het zelf en bespaart zich aldus de niet ge ringe kosten van het arbeidsloon. Erbij die een stootje kunnen verdragen. De stoffering van de banken EP SIMONS V\AA/VVVVV\nAAAfWVVW\AAJWVWVVV\AAAA>VVVVWWVVVVWWWW^^ bleemloze slak.” ZE NOEMT ZICHZELF „een heel langzame werker en een lui mens”, iemand die nu pas langzamerhand de periode bereikt waarin ze met plezier kan werken. Ondanks een grote dosis zelfkritiek en een sterke neiging om de betrekkelijkheid van vele dingen te zien. Noor Prins: „Voor mezelf ben ik de scherpste kriticus die er bestaat.” laten, maar ik heb nog steeds niet de vorm gevonden die ik eindeloos zou willen uitdiepen en uithollen.” en papieren bollen als lamp. Wie vijfduizend gulden kan besteden heeft het een stuk gemakkelijker want voor dat bedrag kan een flinke woonkamer al bijzonder aardig worden ingericht. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar als een huis moet worden ingericht zijn de woonkosten veel belangrijker dan de aanschaffings prijzen van alles wat nodig is om een woning leefbaar te maken. HET IS NIET ZO gemakkelijk te omschrijven wat in dit verband „tijd loos” is, maar in de regel heeft dit be trekking op een strakke, sobere vorm geving en een weinig opvallende uit voering. Wie even een boek raadpleegt over meubelen en wonen vindt vol doende voorbeelden van wat we tijd loos hebben genoemd. Als jonge men sen beginnen met een inrichting die geheel is afgestemd op het praktische gebruik en een daarmee verbonden lage afschrijving behoeven ze natuurlijk niet hun verdere leven te blijven wo nen met en tussen al die dingen die met zo veel verstand zijn gekozen. Zijn de kinderen wat ouder geworden dan wordt het misschien tijd om aan min der nuchtere dingen te gaan denken. De ervaring leert dat het veel gemak kelijker is om later als de middelen het toelaten, de huisinrichting te verbete ren en te verfraaien, dan een inrich ting met een afschrijving die voor het inkomen te hoog is, jaar in jaar uit op peil te houden. Wonen met een budget wil in feite zeggen: wonen zonder zor gen. ONGE MENSEN STELLEN dikwijls de vraag hoeveel het compleet inrichten van een woning kost. Hierop is zonder meer geen antwoord te geven. Eerst moet bekend zijn hoe groot het huis is, wat de afmetingen van de verschillende kamers zijn en dan niet te vergeten de persoonlijke verlangens van de toekomstige be woners. Met een beetje goede wil kan een woonkamer wel voor duizend gulden worden ingericht, maar dan draait het wel uit op rotanstoelen of tenen mandstoelen loop van tijd ontsierd door vlekken, kringen en krassen. Een glasplaat of een blad van hardplastic heeft geen last. Een tafel met zo’n praktisch blad geeft dus minder kosten. Wordt de eet- hoek intensief gebruikt we denken nu ook aan kinderen dan is het ver- van Den Haag, de raadzaal van Rijs wijk. ve linoleumvloer, uitgevoerd in twee of drie kleurtjes wordt direct geheel geplakt. Toegepast in een woonkamer behoeft linoleum nooit te worden ge wreven. Linoleum moet een bijna mat te oppervlakte houden en mag in geen geval glanzen of glimmen. Salontafels met een houten blad worden na ver- „HET MAKEN VAN kleine kleedjes heeft mij nooit aangetrokken”, zegt ze. Ze loopt door het atelier in een spij kerbroek, is vrij lang en slank, haar gezicht heeft een mooi profiel en een lach die even snel komt als gaat. Het begrip „wandkleed” ligt haar wat zwaar op de maag, ze vindt het eigen lijk zo’n ouderwets woord, ziet meer in de benaming „wall-hangings” die de Amerikanen gebruiken. HOE MEER EEN MEISJE met „sex” in de weer is, des te minder weet ze van dit onderwerp af. Dat beweert (in Ladies’ Home Journal) een Ameri kaanse arts die een enquête heeft ge houden onder vijfhonderd vrouwelijke studenten Van de meisjes uit deze groep die „seksueel actief” waren, bleek ruim vijfentwintig percent zo weinig van anatomie te weten dat ze op geen enkele van zijn vragen het antwoord wisten. Hoewel steeds meer meisjes in formeren naar voorbehoedmiddelen en mogelijkheden tot abortus is vol gens deze arts hun kennis van „nor male” zaken rondom sex en geboorte beperking tamelijk beperkt. Zijn con clusie: ze hebben het te druk met sex om er iets over te leren. schrijving van de huisinrichting. De gevolgen daarvan zijn dan ook gemak kelijk te zien. Het tapijt moet nodig worden vernieuwd, het bankstel schreeuwt om een andere bekleding, de gordijnen zijn vervuild en verscho ten, de trapbekleding heeft zijn beste tijd gehad en de inrichting van de slaapkamers loopt jaren achter. HET KAN NIET worden ontkend dat de huisinrichting de laatste jaren ietwat modegevoelig is geworden. Nu hoeven we ons daar niet zo veel van aan te trekken, maar meubeltjes, gor dijnen en vloerbedekking mogen er toch niet al te ouderwets gaan uitzien en zeker niet als we zelf nog jong zijn. Als het bedrag dat we elke maand moeten wegleggen hoeft niet letter lijk toch wel te hoog is, wat dan? Daar is een heel mooie oplossing voor. WE GAAN BIJ HET doen van een keus heel bewust uit van gebruiksduur van het artikel dat we nodig hebben. Als voorbeeld eerst een bankstel. Voor ongeveer 1200 kunnen we tegenwoor- ZE IS NIET de enige in haar vak die zich heeft losgemaakt van traditio nele werkmethoden. Het zit op zeker ogenblik gewoon in de lucht. Je weet het niet van elkaar, maar het mani festeert zich overal. Het is deze boeien de, interessante en verwarrende tijd waarin iedereen zich losmaakt van traditionele patronen en materialen. Iedereen zoekt naar zijn eigen mate riaal dat bij hem past. Ik ben nog altijd zoekende. IN ZO’N ONTWIKKELING wordt alles gebruikt wat maar te gebruiken is: paardehaar, visnetten, sisal, metaal draad, synthetische materialen. Bij Noor Prins blijven „dingen uit de na tuur” bij dit alles het uitgangspunt: de figuren die de zee in het strand slijpt kunnen iets teweeg brengen, maar ook een vreemde fossiele schelp- vorm, of een broos bleek skeletdeeltje, ergens buiten gevonden. „HET STADSRITME inspireert mij nooit zo”, zegt Noor Prins. „Ik zoek naar vormen, ritmische vormen, grote bloemachtige voorwerpen, dingen die opbloeien uit een plat vlak. Het uit botten van allerlei dingen in de na tuur boeit en intrigeert me altijd weer. Ik ben eigenlijk bezig het tapijt te ver- MAAR ZO BEGON het dan een aan tal jaren geleden: met een academie- opleiding vrij schilderen, gevolgd door het ontwerpen en knopen van vloer kleden hetgeen weer leidde tot het maken van „bijzondere tapijtjes” met ongebruikelijke kleuren en vormen. Daarna de opdrachten: wandkleden van Noor Prins hangen in één van de Schipholgebouwen, het Provinciehuis een decoratief gelegde linoleumvloer, gecombineerd met een hand- of machi naal geknoopt kleedje bij het zitje. Vloer en kleedje houden het gemak kelijk 25 jaar uit en dat betekent in de praktijk een afschrijving van nog geen gulden per week. Zo’n decoratie- NOOR PRINS HEEFT opmerkelijke werkstukken met metaaldraad ge maakt. Reliëfs van stukjes koperdraad, wandkleden waarin metaaldraad aan het textielweefsel een extra-dimensie geeft, een vorm die naar voren springt als een bottende knop uit een donker vlak. Ze noemt zulk werk „een poging om los te komen van die muur, van dat verschrikkelijk platte”. Op het ogenblik experimenteert ze met grote stukken schuimplastic die gegoten moeten worden tot vormen waar ze weken, maanden op loopt te „broeden”. den. Willen we voorkomen dat we na korte tijd moeten wonen in een inte rieur dat er ouderwets uitziet, dan moeten we zoeken naar zogenoemde tijdloze modellen en uitvoeringen. ONDER HET BEGRIP „woonkosten” verstaan we de afschrijving op de huis inrichting. Ook bij auto’s kennen we het begrip afschrijving en dat wordt dan uitgedrukt in zoveel cent per ki lometer. Wie dat bedrag elke maand trouw weglegt, heeft op tijd het be drag bij elkaar dat nodig is om een andere auto aan te schaffen. Een com plete huisinrichting, we denken nu aan meubilering, stoffering, verlich ting, verwarming, huishoudelijke ap paratuur en televisie kost meestal aanzienlijk meer dan de auto die voor ons huis staat. Van die auto weten we precies wat elke kilometer rijden kost, maar wat een maand wonen op ons vaste tapijt kost, weten we meestal niet. Leggen we in een moderne door zonkamer een vast tapijt van een veel gevraagde kwaliteit dan zijn we al gauw duizend gulden kwijt. Laten we eens aannemen dat zo’ tapijt vijf jaar meegaat dan wil dat zeggen dat we na vijf jaar minstens duizend gulden op tafel moeten kunnen leggen om tijdig tot vernieuwing te kunnen overgaan. We zeggen „minstens” want we weten nu zo langzamerhad wel dat alles elk jaar iets duurder wordt. We moeten dus per jaar tweehonderd gulden weg leggen, dat is per maand 16,60. Het wonen op uw vast tapijt kost u per maand dus bijna zeventien gulden. Maar daarmee bent u er nog niet, want de bekleding van uw bankstel wil ook wel slijten en de televisie is na tien jaar kijken ook niet zo best meer. In vakkringen gaat men er van uit dat een complete huisinrichting in tien jaar moet worden af geschreven om het geheel op peil te kunnen houden. ER ZIJN NATUURLIJK dingen die veel langer meegaan, maar er is ook veel dat na vijf jaar broodnodig aan vervanging toe is. Het volledig inrich ten van een vierkamerwoning kost al gauw tienduizend gulden en hierbij denken we aan een keurig nette in richting waarbij ook van enige luxe sprake is. Het kost overigens weinig moeite om dit bedrag te verdubbelen GAAN WE UIT VAN tien mille dan moeten we gezien de termijn van tien jaar dus duizend gulden per jaar wegleggen om wanneer nodig tot vervanging te kunnen overgaan. Dat is per maand 83,30 of per week onge veer 20. Voor wie een hoge huur moet betalen, kan die dikke tachtig gulden per maand aan afschrijving op de huisinrichting wel eens een erg zware last b etekenen. De ervaring leert dat er maar bitter weinig mensen zijn die rekening houden met de af- LANGS DE MUREN hangen andere materialen: bossen koper- en ijzer draad, stukken kippegaas die over plastic zijn gespannen. Op de vloer lig gen brokken schuimplastic, aan de ge beeldhouwde zoldering bengelt een grote ondefinieerbare vorm: monster achtig insekt, gigantische vogel? Vlek- kerig-paars gekleurde katoenen netten hangen eruit tot op de grond. NOOR PRINS WEEFT, maar haar hedendaagse keuze van materialen en vormen ligt ver verwijderd van het traditionele beeld dat de buitenstaan der van de weefkunst heeft. Ver ver wijderd ook van het verhaal „hoe het allemaal begon” en dat ze met enige tegenzin vertelt: voorbij is voorbij, dat geldt ook voor haar conceptie van dit vak dat voor haar een voortdurend graven naar nieuwe, andere mogelijk heden is. DE PARIJSE ONTWERPSTER Em manuelle Khanh, die al zo ongeveer alles ontworpen heeft wat er op mode gebied maar te creëren valt, heeft zich nu op het uiterlijk van de paraplu ge worpen. Voor een bekende Franse fa briek maakt ze dit voorjaar fleurige regenschermpjes. Haar favoriete des sins zijn libertybloempjes, fijne veel kleurige streepjes en jeans-stoffen. standiger om stoelen te kiezen die so ber of in het geheel niet zijn gestof feerd. Een beukehouten zaalstoel van een paar tientjes is in de regel beter bestand tegen zwaar gebruik dan een fragiel belijnd stoeltje van prachtig palissander. Bovendien kost zo’n palis sander stoel al gauw tweehonderd gul- dig een overgestoffeerd bankstel ko pen dat er heel sjiek en duur uitziet. Als we kalmpjes aandoen, zal de bekle ding het hopelijk wel vijf jaar uithou den. Gezien de prijsstijgingen zal het opnieuw overtrekken zeker op duizend gulden komen. Zo’n bankstel betalen we niet één keer, maar eigenlijk twee keer Goedkope, maar duur lijken de bankstellen hebben meestal een erg hoge afschrijving. Wie goedkoper uit wil zijn, kan kiezen uit twee of drie mogelijkheden. Een leren bankstel be kleed met een redelijke kwaliteit leer komt op dik tweeduizend gulden. Dit lijkt veel, maar zo’n bankstel gaat ge makkelijk 20 a 25 jaar mee en heeft dus een lage afschrijving. EEN ANDERE mogelijkheid is een bankstel dat bestaat uit een houten frame en een stoffering van losse kus sens op zitting en rug. De hoezen zijn in de regel afneembaar en gemak-kelijk zelf te wassen. Gaat de stof van de kussens na vele jaren intensief gebruik slijten de kussens zijn keerbaar dan kan een handige huisvrouw zelf nieuwe hoezen maken. Meestal is ze ven meter genoeg en dan is ze voor ongeveer tweehonderd gulden klaar. Denk niet dat zo’n open bankstel met losse kussens goedkoop aandoet. Er zijn wel dergelijke bankstellen ge maakt van palissander die meer kosten dan een leren bankstel. Als derde op lossing noemen we een simpel gestof feerd bankstel dat geheel of gedeelte lijk met kunstleer is bekleed. NU DE VLOER. We hebben al een voorbeeld gegeven van de afschrijving van een vast tapijt. Wie het met een bescheiden budget moet doen, raden we aan te overwegen om te starten met DE AMERIKAANSE romanschrijf ster Patricia Highsmith, die verschei dene bestsellers op haar naam heeft staan en zich voorgoed in Frankrijk heeft gevestigd, houdt van slakken. Niet in gekookte vorm op een bordje met knoflooksaus, maar van spring levende slakken (voorzover dit begrip van toepassing is op dit langzaamste aller dieren). In haar woning in het Franse plaatsje Montmachoux houdt ze in een met slabladeren gevuld aqua rium een stuk of vijftien slakken, die ze behandelt zoals andere dierenlief hebbers met hun hond of kat omgaan. Aan het damesblad Elle vertelde ze dat slakken haar vooral intrigeren door hun vermogen om zich maanden lang zonder eten of drinken in hun huisje op te sluiten. Ze wordt ook geweldig geboeid door de stilte waarin de dier tjes leven. „Niets leeft stiller dan een slak die zelfs het blad niet kreukt waarop hij zich verplaatst”, zegt Pa tricia Highsmith, die gelooft dat slak ken een zingend geluid maken maar dat onze oren niet in staat zijn om dat geluid op te vangen. Slakken zouden zelfs in staat zijn om in hun huisjes de gevolgen van een grootscheepse atoom- aanval te overleven „Ik heb Frankrijk verkozen Amerika omdat het lawaai daar me gek maakte. Daarom zijn de slakken mijn vrienden”, zegt de (zeer verlegen) schrijfster. Volgens psycho logen is die grote verlegenheid de oor zaak van haar bijzondere relatie met „de onverschillige, doodkalme en pro- I 5

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 21