Wolf Biermann vergeefs op zoek naar bruikbare draak show Lex Goudsmit terug musical in nieuwe Louis de Bree overleden Duizend Eén indeZome enzitideeën bijl^ Britten’s War Requiem indrukwekkend gezongen Ardy Strüwer: goede kans met Zweedse I W- OM DE GOUDEN ROOS REVOLUTIONAIR SPEKTAKELSTUK VAN VERSTOTEN OOSTDUITSE CABARETIER TV vrijdag Radio vrijdag HILVERSUM I TV donderdag Nederland 1 Is de oorlog nu i al geschiedenis? T.V. vanavond DONDERDAG 6 MEI 1971 LONDON BACH CHOIR, USO EN JONGENSKOOR SINT BAVO Geen successtuk A FUNNY THING HAPPENED ON THE WAY TO THE FORUM Kinderkliniek voor televisie-kwalen Haarlem Ged. Onde Gracht 86(5 minuten van de Paaks-Parkeergarage) Zandvoort Grote Krocht 30-32 Felle aanklacht (Van onze redacteur in Bonn) BONN In de Bondsrepubliek heeft een toneelspektakel zijn we reldpremière beleefd, dat van de au teur als voorwoord meekreeg: „Voor deze drakendodersshow zijn regis seurs en toneelspelers nodig, die niet zelf al tot het drakenbloed behoren. Revolutionaire kunstenaars zullen er niet tevreden mee zijn dit stuk tegen alle mogelijke draken ter wereld te spelen, maar zullen het tegen hun eigen draken in scène zetten”. De auteur is de zingende cabaretier Wolf Biermann uit Oost-Duitsland. Biermann is wellicht de meest in teressante Duitse kleinkunstenaar. De scherpzinnige en zeer muzikale com munist speelde zijn rol in het poli tieke cabaret zo consequent, dat hij in 1953 van Hamburg naar Oost-Berlijn verhuisde. Daar is hij in 1965 uit de partij gestoten. Hij beschouwt zich zelf nu als een „door de staat erkende staatsvijand.” Drakendoder Amsterdamse prozaprijs MWVVVVVVVVV\AAA/VVVVVWVV*’ de ADVERTENTIE A A 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.35 22.45 10.45 18.45 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.00 21.36 22.26 22.56 23.01 19.43 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.55 21.30 21.50 22.40 22.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.12 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.45 19.50 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21 30 22.00 22.20 En daaraan gaat nu in West-Duitsland Bierman’s eerste toneelstuk ten gronde. Het lezen van de tekst is een genoegen. De cabaretier zou een voortreffelijk pro gramma kunnen leveren door zelf, met zijn Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. E.O.: Bijbelquiz. Nader bekend. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Johnny en Rijk. Brandpunt. De Wrekers (serie). KRO-RKK: Riskante Kerk. NOS: Journaal. Olympia’s Tour. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Ter Visie. AVRO: Verkeersbeeld. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Televizier - Supplement High Chaprral (film). Voor de vuist weg. NOS: Journaal. UTRECHT. Met een magistrale uit voering van het War-requiem van Ben jamin Britten heeft het Utrechts Symfo nie Orkest zijn concert-seizoen gister avond op zinvolle wijze afgesloten. Door een bijzonder gelukkige samenwerking tussen The British Council en het minis terie van CRM kon aan deze gebeurtenis worden meegewerkt door The London Bach Choir onder leiding van David Will cocks. De solisten waren Rina Cornelis sen, sopraan - Willy van Hese, tenor en Robert Holl, bas-bariton. David Willcocks die wij in Haarlem zo goed kennen van zijn prachtige concerten met „The King’s College Chapel Choir", had zich op zijn beurt verzekerd van de medewerking van het jongenskoor van de Koorschool „Sint Bavo", begeleid door David Popplewell aan het orgel en gedirigeerd door Jan Valkenstijn. Het War-Requiem van Benjamin Brit ten is gecomponeerd op de Latijnse tekst Hij maakte in die periode ook talloze films, onder meer „De kribbebijter” en „Pygmalion”. Na 1945 bouwde hij een nieuwe reputatie op bij de hoorspelkern In Hilversum, waarvan hij vanaf het be gin van de vijftiger jaren als vast lid deel ging uitmaken. Hij is zo’n twintig jaar ac tief geweest als hoorspelacteur, maar heeft zich nooit aan het medium televisie willen wagen. gitaar, de liedjes te zingen en de grote bal lades voor te dragen. Zijn aanwijzingen voor het spel zijn echter uitermate vaag. De regisseur maakt voor een goed deel het stuk. Zonder medewerking van een jong en opstandig publiek gaat het niet. Het stuk is in Wiesbaden en in München in première gegaan. Alleen München (on der leiding van de 36-jarige Hans-Gün- ther Heyme) trok sterk de aandacht. Hey- me’s toneel is een toonbeeld van de we reld vol afval, overdreven verpakking en reclame. Er was tevoren reclame gemaakt met Biermann-liederen op scholen, er was aangespoord om de eigen draak in de naas te omgeving te zoeken. Maar zo gemakkelijk is het niet. Wat Stalin kan zijn, zou in de Bondsrepubliek nu eenmaal niet Strauss of Springer kun nen zijn. En dat scholieren praktisch al gemeen in een leraar of de schooldirecteur hun draak herkenden, schoot tekort. Wat een sterk geëngageerd spel moet zijn, wordt zo nogal vrijblijvend. Tenzij toch ook het Westduitse publiek de vrij heid neemt het te projecteren op de situa tie in de DDR, de staat die Biermann als een kritische kunstenaar mee wil helpen ontwikkelen, maar niet kan bereiken ook al is hij er gaan wonen. Nu modem en ge ëngageerd toneel in het westen zo druk wordt besproken komt door de bijdrage die de Oostduitse kunstenaar daar nood gedwongen aan levert, zijn eigen vrijheids beperking des te schrijnender naar voren. kameraden” (zijn eigen woorden) aan de kaak te stellen, die de volgende stap in de communistische revolutie verhinderen. Nu het stuk echter In de Bondsrepubliek moest worden opgevoerd, heeft Biermann in een interview met het weekblad Der Spiegel nadrukkelijk verklaard dat de Westduitsers „hun eigen draak in zijn achterste kruipen” als ze met genoegen toekijken hoe de uitgestoten communist Biermann de communistische dictatuur be spot. Hij heeft acteurs nodig die hun eigen draken, waarvan het in de kapitalistische wereld naar zijn overtuiging wemelt, weten te spelen. (Van onze rtv-redactie) MONTREUX. Het moet al erg gek lopen als Henning Stern, de Zweedse voorzitter van de persjury, bij het bekend worden van de prijzen in Montreux op donderdagochtend, zijn das niet moet opeten. Dat immers heeft hij in zijn krant beloofd toen het Zweedse programma van de Indo nesische Nederlander Ardy Strüwer en zijn modetekstschrijver en ideeën uitwerker Lars Aberg voor het eerst werd vertoond. Stern geloofde er niet in, drie van de vier belangrijkste Zweedse critici echter wel en ik geloof dat zij gelijk zullen krijgen. Niet alleen werd bij de vertoning heel wat afgelachen, ook na afloop was het applaus groot, en het commentaar van menige tv-maker lovend. HAARLEM De Duitse professor Helmut Selbach, directeur van een psy- chiatrische en neurologische kliniek in West Berlijn, heeft plannen om binnen- I kort een speciale kliniek voor televisie- I zieke kinderen te beginnen. Na een maandenlang onderzoek is Selbach tot de conclusie gekomen, dat kinderen die urenlang voor de televisie zitten niet zelden last hebben van psychische sto- ringen. Kwaaltjes die hij zoals bij jonge beeldbuisverslaafden ontdekte: ©verver- I moeidheid, benauwde dromen, vermin- i derde aandacht op school en prikkel baarheid. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. 7.32 Nws. 7.32 Actua- liteiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gym voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade. 11.00 Nws. 11.03 oVor zie- I ken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot I twee. 12.22 Wij van het land; 12.26 Me- dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Ra- den maar. 14.05 Schoolradio. 14.30 Mu- siesta. 14.55 Concert a la Carte. 16.00 Nws. 16.03 Disco Drive In. 17.00 Uit de pers. 17.15 Aktua-Sportkompas. 18.00 1 En Bloc. 18.30 Nws. 19.00 Wereldpano- 1 rama. (Event, onderbreking Olympia’» I Ronde v. Nederland). 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Metropolo-orkest. 20.49 Kunst- en vliegwerk. 20.54 Hoorspel, j 22.00 Aktua-Magazine. 22.30 Nws. 22.40 Huilen op det rap. 23.05 Apollo XXI. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Jour- naai. 8.30 De Groenteman. 9.00 Intern. I Spectrum. 9.35 Waterstanden. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Oude muz. 11.55 Beurs berichten. 12.00 Blik op de wereld. 12.30 Overheidsvoorl. Voor de land- bouw. 12.40 Lichte muz. 12.50 Recht en I slecht. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten, j 13.25 Sopraan en piano. 13.40 Univer- I sity of Redlands Band. 14.00 Ruimte, I 15.00 Kamermuz. 15.40 Toerisme. 16.00 Vrijdag! 16.00 Nws. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.20 Pol. uitz. 19.30 Nws. 21.00 Matinee op vrije zaterdag. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Prettig weekend. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 De Eddy Becker show 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Pers Vers. 13.00 Nws. 13.03 Jan Corduwener show 14.00 Nws. 14.03 Herman Stok show. 15.00 Nws. 15.03 De Eddy Becker show. 16.00 Nws. 16.03 Top-30. 17.00 Nws. I BRUSSEL 324 M. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. I en toneelagenda. 13.20 Dansmuz. 14.00 I Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 15.25 Lichte muz 16.00 Nws. 17.00 Nws. en meded. 17.15 Muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verzoekpl. 18.28 Paar- desportuitslagen. 18.30 Verkeersinfor- matie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. I 19.00 Nws. regeringsmeded. 19.40 Fran- I se taalwenken. 19.45 Boekbespreking. 20.00 Klass, muziek. 22.00 Nws. en De Zeven Kunsten. 22.20 Liederenreci- tal. 23.00 Nws. 23.05 Muz. 23.40 Nws. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: Betty Boop (tekenfilm) I Filmportret van blueszanger- gitarist Sam Hopkins. Cabaret. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: Berichten uit de samenleving. Film Laurel en Hardy. De oorlog is geschiedenis ge worden (doe.). Het Bevrijdingsfeestje (film). Spel met elektronische geluiden NOS: Journaal. TELEAC: Bouwen en wonen, 12 Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Van gewest tot gewest. Tips Nat. Bureau voor Toerisme Den Haag vandaag. STER: Reclame. NOS. Journaal. STER: Reclame. TROS: Tom Jones Show. Het Adelaarsjong (film). Liefde op zijn Amerikaans. Muziek uit Turkije. NOS1: Journaal. (Van onze redactie in Amsterdam) AMSTERDAM. Ars Musica N.V. werd in december 1969 opgericht, spe ciaal voor de produktie van „Hair” in Ne derland. Door het succes van de musical „Hair”, dat na de première in januari 1970 grote successen boekte en nog steeds op tournee is door Nederland, be sloten de producenten A. D. Conyers en J. A. W. Floyd meer theaterproduk- ties, met name musicals, te gaan uit brengen in ons land. „A Funny Thing Happened on the Way to the Forum” is de tweede musicalproduktie van Ars Musica N.V. Het knappe van Ardy Strüwers pro gramma was, dat hij uitgaand van een niet bijster origineel thema: (televisie door de eeuwen heen), toch ook bij lang uitgeprobeerde situaties (man kijkt thuis naar striptease op tv, zon der aandacht te schenken aan de min nelijke schikking die zijn vrouw met hem wil treffen) in staat bleek steeds wvvwwwvwwwvwwvvvvwvvvvvvvwwvvwvvv Als troubadour, zichzelf begeleidend op de gitaar, is Wolf Biermann in de Bonds republiek populair. Een hoogtepunt was zijn optreden samen met de vlijmscherpe West-Berlijnse cabaretier Wolfgang Neuss (in het westen uiteraard). Zelf hecht hij echter grotere waarde aan zijn populari teit in de D.D.R., waar zijn verboden tek sten onder de bevolking toch algemeen bekend zijn. Biermann blijft onder alle tegenwerking een overtuigd communist, die op een vraag wat hij toch in het oostelijke Duits land ziet, antwoord: „positief aan de D.D.R. is dat het zin heeft haar te kriti seren. In de D.D.R. is de eerste belangrijke stap naar het socialisme gedaan. Dat is onze doorslaggevende voorsprong op West- Duitsland en op elk ander kapitalistisch land, om het even hoe sociaal-democra- tisch het is. Om de tweede stap van de re volutie gaat de strijd in ons land”. Zonder twijfel als bijdrage aan die strijd heeft de liedjeszanger nu een toneelstuk geschreven, geïnspireerd op een in de D.D.R. zeer populair anti-fascistisch thea- tersprookje van de Rus Jewgenjj Schwarz, „Die Drache” (de Draak). „Der Dra-Dra” noemt Biermann zijn „grote drakendoders show In acht bedrijven met muziek”. De tekst verscheen vorig jaar in boekvorm, vanzelfsprekend in West-Duitsland. De Dra-Dra is de uitbuitende en zijn om geving terrorriserende dictator. De dra kendoder Hans Folk slaagt er niet in de onderdrukten ervan te overtuigen dat hun „geliefde Dra-Dra” gewoon een draak is althans niet zolang de geliefde tiran leeft. En dan nog: als Hans Folk de draak heeft gedood, dreigt er gevaar dat diens schaamteloze dienaar, de gouverneur, de Dra-Dra weliswaar ook als draak „ont maskert”, maar daarna als Gou-Gou diens plaats zal innemen en gedaante zal aan nemen. Biermann kan nooit serieus hebben ge hoopt dat zijn „drakendodersshow” in de D.D.R. zou worden opgevoerd. „Die Dra che” van Schwarz hekelt het fascisme. „Arturo Ui” van Brecht is onmiskenbaar Adolf Hitler. Maar wie is „Dra-Dra”? Biermann zelf zou teleurgesteld zijn als men er Hitler in herkende, die in een vorige generatie thuishoorde. Hij ontkent echter niet de anti-stalinistische strekking van zijn verhaal. Zou Dra-Dra niet heel goed Walter Ulbricht of minder persoonlijk de S.E.C. (de Oostduitse Communistische Partij) kunnen zijn? Wolf Biermann is er altijd op uit geweest zijn „reactionaire (Van onze correspondent) HILVERSUM. De acteur Louis Bree pseudoniem voor Louis Christiaan Davids, is woensdagmiddag in alle stilte in Amsterdam begraven. Hjj overleed een dag eerder op 87-jarige leeftijd in een rusthuis in Amersfoort, waar hij de laatste jaren verbleef. Louis de Bree was voor de oorlog met Cor Ruys, de grote man van het Nederlandse bljjspeltoneel. Hjj speelde met Ruys in „Potasch en Perlemoer” en richtte ook een eigen gezelschap op. Sa men met Cees Laseur was hjj de oprich ter van het Centraal Tooneel. De hoofdrol in „A funny thing”, dat door Jaap van de Merwe werd vertaald, zal door Lex Goudsmit worden gespeeld. Goudsmit keerde enkele weken geleden terug uit Engeland, waar hij ruim 600 maal de rol van Tevje in „Fiddler on the roof” (Anatevka) speelde. Voor de ze nieuwe musical heeft hij afgezien van de hoofdrol in het toneelstuk „De anarchist” van Michel Almaz, dat door een Engels toneelgezelschap gebracht zal worden. De Londense producent Ri chard Pi.brom heeft Goudsmit toege zegd dat hij de hoofdrol zal kunnen spe- van de Missa Pro Defunctis, afgewisseld door de teksten van de Engelse dichter Wilfred Owen, die een felle aanklacht zijn tegen de waanzin van de oorlog. Wilfred Owen schreef zijn gedichten tijdens de eerste wereldoorlog en stierf ergens aan het front één dag voor de wapenstil stand in 1918. Benjamin Britten is van de vorm van het Requiem af geweken door de tussenvoeging van de Engelse tekst. Daardoor is dit werk ook toegankelijk geworden voor degenen die niet evrtrouwd zijn met letterlijke en liturgische beteke nis van de Latijnse mis-tekst. De verzen van Wilfred Owen werden ge zongen door Willy van Hese en Robert Holl, begeleid door een Kamerorkest on der leiding van Paul Hupperts. Zij brach ten eigenlijk de gedachten over die de soldaten aan het front door het hoofd spelen, die echter voor een mens die de oorlog niet meegemaakt heeft, zinloos schijnen. Vooral het laatste „gesprek” tussen twee gesneuvelde soldaten ergens in een ingestorte loopgraaf is helaas nog steeds actueel: „Ik ben de vijand die je doodde, mijn vriend - ik herken je gezicht in het donker”. Het gezang van de beide soldaten smelt tenslotte samen met het „In Paradisum”, door het jongenskoor gezongen, dat opgesteld was op het bal kon aan het andere eind van de Tivoli- zaal. De beurtzangen tussen het grote „Bach- Choir” en de jongens gaven aan het ge heel een kerkelijke sfeer, waardoor toch wel de indruk werd gewekt, dat dit Re quiem in een kerk beter tot zijn recht zal komen. (Het is een moeilijk te ver werken situatie om twee in rok geklede zangers voor frontsoldaten te moeten aan zien die elkaar toeroepen: „Waarom doodsklokken voor hen, die als vee krepe- ren?”). De uitvoering stond op een zeer hoog peil de totaalklank van koor en orkest was zeer goed afgewogen. Rina Corne lissen had prachtige momenten bij de hoge inzetten die van haar gevraagd wer den, maar haar stem had te weinig draag kracht. Ook Willy van Hese kwam er niet altijd moeiteloos boven uit. Robert Holl (24!) was zonder meer prachtig daar zullen wij graag meer van horen. Het War-Requiem wordt vanavond in het Concert-gebouw in Amsterdam herhaald en vrijdagavond kunt u „The London Bach Choir” horen in de kathedraal aan de Leidse Vaart (toegang vrij). J. H. MOOLENIJZER weer een nieuwe uitweg te vinden, een verrassende ontknoping van de grap die je allang dacht te zien aan komen. Een ander programma trok op de laatste dag de aandacht: De ITV-in- zending met Petula Clark, David Frost, Peggy Lee en Den Martin. Ik stoorde me wat aan het decor bij een anti-oorlogsliedje, dat bestond uit een soort prikkeldraad dat de in druk wekte alsof Petula en Peggy in een „rosé garden” aan het zingen wa ren. Begrijpt u me niet verkeerd, het was alles bij elkaar een prima show, ik teken ervoor elke avond, maar ik vond het allesbehalve een wereldwon der, en ik betwijfel dan ook of het in de prijzen zal vallen. Dan zie ik nog wel zo lief de Ray Stevens-show, weliswaar ook geen ge weldige uitschieter, maar toch een „ding” waar plezier van uitstraalde en waar wel wat om te lachen viel. Dit produkt zat in ieder geval veel sma kelijker in elkaar dan wat erna kwam, dat op zijn beurt weer meer voorstel- de dan het Poolse en Bulgaarse pro gramma waarmee het 11e festival in Montreux woensdagmiddag werd be sloten. Wat de Oosteuropese landen dit jaar hebben durven inzenden tart werkelijk iedere beschrijving. Men heeft daar of een geweldige minachting voor het pu bliek, of voor het festival in Montreux. Als de jury op kwaliteit afging, zou de volgorde naar mijn smaak moeten zijn: Gouden Roos voor Zweden, Zil veren Roos voor Oostenrijk en een Bronzen Roos voor een van de volgen de landen: Engeland (Monty Python), Nederland (Johnny en Rijk), Amerika (Flip Wilson), Finland, West-Duits land (ARD of de ZDF-collage van journaalbeelden met eigen inbreng, een aardig en uitstekend gemaakt pro- i gramma waarin konigin Juliana snur- kend wordt voorgesteld) of Engeland (Petula Clark). Als een van die pro- I gramma’s een Bronzen Roos wint, mo- gen we ons niet beklagen; komt men voor een van de rozen nog buiten ge- noemde negen programma’s terecht (bij een Oost-Europees land, of bij Noor- wegen of Denemarken), dan heeft de I jury oudergewoonte opnieuw gefaald. i Nederland 1. Na fabel en nieuws de getekende avonturen van Betty Boop, I VPRO’s stripvamp. Vervolgens een TV- I portret van de Amerikaanse blueszan- I ger-gitarist Sam Hopkins. Hopkins be- I gon als landarbeider, werd na de oorlog I straatzanger en mag zich nu een van de i beste bluesvertolkers noemen. Na Hop- i kins een optreden van de Engelse caba- netgroep Low Moan Spectaculair, die in Mickerie in Loenersloot al wat cabaret pleegde. Het nieuws van acht uur wordt ge- volgd door de berichten uit de samen- I leving en het lang-dun-kort-dik duo I Laurel en Hardy. Hierna ruim 30 minu- I ten discussiëren over de eerste drie de- I len van dr. L. de Jong’s geschiedschrij- i ving over Nederland in de tweede we- reldoorlog. De discussie werd georgani- seerd door de Maatschappij der Neder- landse letterkunde. Deelnemers waren: de historici dr. A. F. Manning (Nijme- gen), dr. I. Schöffer (Leiden), dr. M. C. Brands (Amsterdam) en dr. L. de Jong. De discussie wordt op de beeldbuis ge- bracht onder de titel De oorlog is ge- schiedenis geworden. i Eenmaal uit gediscussieerd een kort I speelfilmpje van Hans Hylkema. Titel Het Bevrijdingsfeestje. Vorig jaar volg- de Hylkema een groepje jongens dat op 4 mei op de Amsterdamse Dam een her- denkingsplechtigheid bijwoonde. Ze I trokken naar Zandvoort en verbrandden 1 er een strandstoel. Kregen er onenigheid met de eigenaar van de stoei en gingen i op de vuist I Laatste VPRO-bijdrage voor van- avond de Legende van de Geliefde van de Machinist, een zoals de samenstel- Iers dat noemen „muziekstuk voor beeld en geluid”. Medewerkenden zijn o.m. Dorus van de Linden, Annemarie Prins, I Naomi Duveen, Loudi Nijhoff en Gerben Hellinga. Om de avond af te ronden: het 1 laatste nieuws en de Teleacceursus I Bouwen en Wonen. Nederland 2. Een anders-dan-anders aflevering vanavond van NOS’ Van Ge- west tot Gewest. Om een vergelijking te kunnen maken tussen de problema- tiek van de gebieden aan beide zijden van de Gronings-Duitse grens maakte de NOS samen met een ploeg van de I regionale televisiezender Bremen opna- I men in het desbetreffende gebied (o.a. Oude Pekela), de Nederlandse ploeg schoot filmbeelden in Duitsland. Het stukje samenwerking is te zien na het fabeltje en het nieuws. Het wordt op- gevolgd door tips van het Nationaal Bureau Toerisme en de parlementaire rubriek Den Haag vandaag. I Na het journaal maakt de TROS de I dienst op het tweede net uit met o.m. de tweede Tom Jones-show. In zijn show I ontvangt Tom Jones de zanger-gitarist José Feliciano, zangeres Mary Hopkin I en komiek Shelley Berman Ter „le- ringh” komt de TROS wat later met „Het adelaarsjong”, een natuurfilm over zwarte adelaars. Eenmaal uitge- vlogen de vierde afleevring van Liefde op z’n Amerikaans. Om tien uur te gast bij de gast, TROS programma voor en met buitenlandse I werknemers en voor Nederlanders die I weleens wat meer over die gastarbei- I ders te waten willen komen. Vanavond een bijdrage van de Turkse werkne- i mers. Om tien voor half elf, het laatste bulletin van de nieuwsdienst. vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvwvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvwvvwvvwvw len in „De klaploper” van Toergenjew, een hartewens van Lex vanaf het begin van zijn loopbaan. In september beginnen de repetities van „A funny thing”, waarvoor nog geen Nederlandse titel is gevonden. De première is gepland op 16 oktober 1971 in de stadsschouwburg in Tilburg. Behalve Lex Goudsmit spelen Ferd Hugas (medewerker van Pepijn) en The- rèse Steinmetz in de musical mee. Voor beiden is dit hun eerste musical. Her bert Joeks, bekend uit vele kinder-tv- series, vertolkt eveneens een rol. Elsa Lioni, René Franck (bekend van Knokke en andere zangevenementen), Arnold Gelderman (dagboek van een dokter), Walter van Canoy en Ger Smit werken eveneens mee aan de musical, die onder dezelfde titel al enige jaren geleden als film te zien is geweest Ver taler Jaap van der Merwe verkeert nog in spanning of zijn vertaling wel zal worden goedgekeurd door de Ameri kaanse firma die haar toestemming moet geven. De musical gaat over de pikante avonturen van een Romeinse heer. De musical werd een groot succes in Amerika door de hoofdrolvertolker Zero Mostel. AMSTERDAM. De Amsterdamse wethouder voor de Kunstzaken H. Lam mers heeft een brief gestuurd aan de le den van de Amsterdamse Kunstraad waarin hij schrijft gaarne van de Kunst raad een advies te ontvangen over de besteding van de gelden, die gereser veerd waren voor de Prozaprijs 1970, waarvoor de kunstraad de heer F. Wein- reb had voorgedragen. „Nu de prijs niet is toegekend lijkt het mij juist te stre ven naar een nieuwe bestemming,” aldus wethouder Lammers.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 17