Cabaret werk wijzer FILMS Haarlem Tweemaal Globe Koor Kath Haarlem zilver m in Haarloheim Beethoven De Schuur Amateurs De Waag Velsen Beverwijk Bach Choir Kastraten Orgel Bavo Orgel Lisse I DONDERDAG 6 MEI 1971 Nattlek Herhalingen STUDIO ROXY Erotiek in het Wilde Westen The lady in the car with glasses and gun REMBRANDT CINEMA PALACE Pak de poen en smeer ’m r B- WVJ Il v Pepijn in Scène uit „Kleine Karei’’. André Vandernoot Muzechantant CHARLES BOOST vaste dirigent. P. ZWAANSWIJK UIT Het stuk is geregisseerd door Ton Lutz; het bizarre toneel beeld is van Nicolaas Wijnberg en de hoofdrollen worden ge speeld door Pleuni Touw, Jeroen Krabbé en Siem Vroom. BIJNA ALLE wild-westfilms doen het vrijwel zonder vrouwen af. Daar is nu verandering in gekomen met „The Calico Queen”, waarin meerdere mooie vrouwen voorkomen, die door de ruwe cowboys al dan niet met instemming eens stevig ge pakt worden. Rondom wordt danig ge knokt. Als van ouds. In Roxy. Maar alles wat Virgil op het gebied van bankroof en diefstal onderneemt mislukt. Hoogtepunt vormt de scène, waarin hij een bank wil beroven, maar door zijn schuchter optreden niemand begrijpt wat hij precies wil en over zijn geschreven uitnodiging aan de kassier om hem het geld te over handigen een hele discussie ontstaat tot in de directiekamer toe, over een vermeen de taalfout in de dreigbrief. Bij deze eri andere avonturen toont Woo dy Allen zich een komiek van de oude, beproefde stempel, waarbij hij enige ge lijkenis, ook in zijn dynamiek, vertoont met Buster Keaton. Maar ook op andere wijze houdt hij de lach erin. In het begin bijvoorbeeld is een kostelijke parodie op het z.g. harde ^.v.-interview die het minder van de actie dan van Allen’s komische visie op eigentijdse situaties moet hebben. Alles bij elkaar een komische film van niveau, waarin Woody Allen de roemrijke traditie van de Amerikaanse klucht op waardige wijze voortzet (lin Rembrandt). VOOR EEN KENNISMAKING met de Amerikaanse komiek Woody Allen bestaat geen betere gelegenheid dan te gaan kijken naar de door hemzelf geregisseerde klucht „Take the money and run”, een geslaagde parodie op de gangsterfilm, waarin Woody de rol speelt van de onnozele Virgil Stark- well, een mislukte jongen die graag als gevreesde bandiet de geschiedenis van de Amerikaanse misdaad in zou willen gaan. Het tweede stuk heet „De rood glimmende dinky dink bal” en gaat over twee mannen die een handeltje drijven rond de bal uit de titel. Via dolle trucs komen zij tot een transactie. Daarna veranderen zij van rol, wat on verwachte gevolgen heeft, die aldus de groep niet vreemd zijn aan deze tijd of een toekom stige. De groep bestaat uit de spelers Peer Mascini en Ralph Wingens en de technicus Peter Hekma. ,met Koor Katholiek Haar lem. Pleuni Touw, Louis Bon- gers en Ineke Cohen in „De Hertogin van Malfi”. OP DINSDAG 11 mei brengt Globe iets heel anders; twee vrolijke eenakters van Peter Shaffer. De eerste is „Oor-zaak” waarin een onhandige jongeman een meisje probeert te versie ren, maar daarbij de hulp in roept van een vlottere vriend. Het meisje valt voor de laatste. De tweede eenakter heet „Lichte komedie in het donker” (Black MET DE ZOMERMAANDEN en de vakanties weer in het vooruitzicht, haasten ook in de IJmond alle toneelverenigingen zich om dit seizoen met een laatste voorstelling af te sluiten. De toneelvereniging „Vrienden kring” uit Heemskerk heeft hier voor een gevarieerd programma samengesteld, dat vrijdag 7 en vrijdag 14 mei in de „Vrijburcht- zaal” aan- de Vrijburglaan zal worden opgevoerd. Onder regie van H. J. van Delden speelt men voor de pauze „Het aqua rium”, een éénakter door Ga briel Dagan, waarna de rest van de avond is gereserveerd voor de balletschool „Corry Rijnders” uit Velsen. Dit wordt een de monstratie van modern ballet, op muziek van Miles Davis, Ek- seption-Bach, Victor Silvester en „The Chicago Transit Autority”. De katholieke toneelstichting „Kunst Door Oefening” uit Be verwijk geeft daarop zaterdag 8 mei in het Kennemer-theater een opvoering van „Het witte schaap van de familie”, blijspel in drie bedrijven door L. du Garde-Peach en Yan Hay. De regie is van George Janssens, waarna deze toneelavond zal worden besloten met een bal, op muziek van „Duo Eminent”. DIT WEEKEINDE veel oude bekenden in de Waag. Vrijdag (na het open podium voor jong talent) en zondag is Frank Quinlan te horen, de huiszan- ger van de Waag. Hij is even op en neer geweest naar Kopenha gen en zal in gezelschap van vrienden de avond verzorgen. OP DINSDAG 11 mei beleeft het stuk „Clair Obscur” van Marguerite Duras zijn Neder landse première. Niemand min der dan Loudi Nijhoff, de grand old lady van het moderne toneel in Nederland, speelt de hoofdrol in dit stuk, waaraan verder meewerken Joan Remmelts en Hans Boswinkel. De regie heeft Harry Kümel, een Belgisch re gisseur. Op 12, 13 en 16 mei vol gen andere voorstellingen. Voor die tijd volgen meer gegevens over deze produktie van de To- neelstichting SpeL haar broers zijn er fel tegen. Zij sturen aan op haar dood, nadat zij haar kinderen en haar tweede man de dood hebben ingedreven via een dienaar, Bosola ge naamd. Hoogtepunt van het stuk is de sterfscène van de herto gin, waarin zij geconfronteerd wordt met angstaanjagende beelden: de wassenbeelden van man en kinderen, een groep krankzinnigen en tenslote de binnenkomst van haar moorde naars met doodskist en gelui van doodsklokken. Comedy). Daarin zien we de woning van een beeldhouwer en zijn verloofde. Zij verwachten hoog bezoek, slepen daarom an tieke meubelen bij een buurman vandaan, maar vergeefs: de hele bijeenkomst valt in duigen om dat de stoppen springen. Op het toneel ziet men het tegenover gestelde gebeuren: het licht gaat pas aan als in het verhaal de kortsluiting ontstaat. De spe lers gedragen zich alsof ze in het donker lopen. Het wordt een malle bedoening, waarom hard te lachen valt. Beide eenakters zijn geregisseerd door Paul Mel ton. De heer Degenhart vertelde mij nog, dat het koor was op gericht op initiatief van de zeer muzikale deken Mgr. J. C. W. van der Wiel en Albert de Klerk, die in zijn kerk: de Sint Jozefkerk aan de Janstraat toen reeds organist was. De repeti- IN 1966 VEROORZAAKTE „Nattlek” van de Zweedse regisseuse Mai Zetterling een schandaal op het Filmfestival van Venetië, maar dat is al weer zo lang geleden, dat nu moeilijk nog over een scabreuze film zal kunnen worden gesproken, zoals toen werd gedaan. Een jaar later al werd de film zonder een enkele coupoure door onze keu ring toegelaten. Niettemin zullen ook nu nog wel enkele scènes hard aankomen in dit verhaal over een „ontaarde” moeder die haar vrienden uitnodigt om bij een feestelijke bevalling met muziek en drank aanwezig te zijn en die haar zoontje tot „nachtelijke spelletjes” aanmoedigt. Vol wassen geworden keert de zoon getrouwd terug naar het huis van zijn jeugd en herleeft het barre verleden dat hem onge schikt voor het huwelijk heeft gemaakt. Hoe hij zich bevrijdt van schuldgevoelens, moederbinding en andere jeugdtrauma’s laat dan het slot zien van deze barokke film, die het best als een combinatie van Bergman en Fellini omschreven zou kun nen worden. (Vrijdag en zondagnacht in Cinema Palace). DINSDAGAVOND 11 mei om 8 uur treedt in de Stadsschouw burg Velsen het cabaret „Pepijn” met Opus 4 op. Medewerkenden zijn: Paul van Vliet, Liselore Gerritsen, Ferd. Hugas en Rob van Kreeveld (muzikale begelei ding). Hoogtepunt is natuurlijk Paul van Vliet zelf als hippie Bram in de commune. Onder steund door getrommel en piano muziek zingt hij voorts over de alledaagsheid, zoals over het saaie liefdesleven en de moderne schoonmaakmiddelen. Voor de pauze draagt Liselore Gerritsen het programma met eigen tek sten. Deze voorstelling is een zogenaamde vrije voorstelling, er zijn dus kaarten voor iedereen verkrijgbaar. VRIJDAG 7 MEI zal het sei zoen 1970-1971 van het Bever- wijkse Micro-theater afgesloten worden met een optreden van de cabaretgroep „Neerlands hoop in bange dagen”. Zij brengt een „try out” van een geheel nieuw programma, dat in september in het Amsterdamse Shaffytheater in première zal gaan. Bram Ver- „DAME IN AUTO met bril en geweer” is een wonderlijke titel voor een ingewik kelde „thriller” die niet ophoudt met het opeenstapelen van mysteries, zodat de toe schouwer op het laatst het spoor helemaal bijster is en nauwelijks kan geloven dat voor al deze mystificaties nog een redelijke oplossing mogelijk zal zijn. Maar regisseur Anatole Litvak, een oude rot in het vak, komt tegen het einde met een sluitende verklaring voor alle vreemde dingen waar voor Samantha Berger geplaatst wordt als zij min of meer tegen haar zin in de chique auto van haar baas naar het zuiden van Frankrijk rijdt, de zon tegemoet, maar ook veel narigheden. Het heeft geen zin ook maar een tipje van de sluier op te lichten, waarachter Litvak zo bekwaam zijn verhaal van mis daad en bedrog heeft opgebouwd. Verwar ring, onzekerheid en angst zijn de elemen ten, waaruit de film met zijn lange titel is samengesteld en geen publiek zal zich kunnen onttrekken aan de spanning van de vreemde raadsels waarvoor het ge plaatst wordt en die het uiteindelijk toch niet zelf heeft op te lossen. Puzzel én op lossing worden hem op een fraai verzorgd presenteerblaadje opgediend en hij zou wel dwaas zijn zich de service van zo’n amuse- mentsavond te laten ontgaan. (In Studio). jaar als voorzitter. Zijn echt genote heeft echter een nog in drukwekkender staat van dienst, want zij maakte van de oprichting af al deel uit van het koorbestuur. VIJFENTWINTIG jaar ge den, op 29 april 1946, bra een groot koor van ongev tweehonderd rooms-katholi< zangeressen en zangers met i uitvoering van het „Magn cat” van Johann Sebast Bach en van een „Litanie” i Wolfgang Amadeus Mozart i der leiding van de dirigent bert de Klerk hulde aan toenmalige bisschop van Ha lem, Mgr. J. P. Huibers dank voor zijn houding tijd de oorlogsperiode van 1940 1945. Deze muzikale hulde i tegelijk bedoeld voor het ge le Nederlandse Episcopaat. Zij heeft na de dood van haar man een ondergeschikte ge trouwd. In het geheim, want Al vóór deze uitvoering van de genoemde werken, welke voortreffelijk slaagde, leefde bij de leden van het „gelegen- heids-koor” de gedachte om nu te komen tot de oprichting van een permanent ensemble. Het was een vurige wens, die op de negenentwintigste april van het jaar 1946 inderdaad in ver vulling is gegaan. Men koos voor het nieuw gevormde koor de naam „Koor Katholiek Haar lem” en onder deze naam begon xijn succesrijke muzikale loop- IN CINEMA PALACE is Love Story geprolongeerd. In Frans Hals is zowaar De Mantel weer eens te zien, voor vele tamelijk-jongeren een film vol jeugdsen timent. Een romantische spektakelfilm rondom het door Maria geweven kleed van Jezus. Een jonge Richard Burton in de hoofdrol. In Lido de oorlogsfilm „The battle for the bridge” ’s Nachts in Frans Hals de griezelfilm Frankenstein schiep een vrouw. HET BEROEMDE BACH CHOIR uit Londen is een paar dagen in ons land op toemee. Het zingt het War Requiem van Britten in Utrecht en de Hohe Messe van Bach in Den Haag, maar het geeft ook eeri concert in de Bavokathedraal aan de Leidsevaart in Haarlem. Dat gebeurt vrijdagavond 1 mei, te beginnen om kwart over acht. Het 150 man sterke koor staat onder leiding van David Will cocks, die Haarlemse koorlief- hebbers kennen van de concer ten door het jongenskoor uit Cambridge. Aan het concert werken mee: Trudy Koeleman sopraan, Annemarie Oolders /alt, Rudolf Grasman tenor, Rob Holl bas en de vaste organist van het koor, Richard Popplewell. Het programma van het con cert, dat gratis toegankelijk is, bestaat uit de volgende werken: Stabat Mater van Domenico Scarlatti, een prelude en fuga van Bach door het orgel, het motet „Der Geist Hilft” van Bach, het lied „Magna res est amor” van Hendrik Andriessen te zingen door de sopraan, de hymne aan St. Caecilia van Ben jamin Britten, een fuga van de zelfde componist en tot slot de mis in G-mineur van de Engelse componist Ralph Vaughan Wil liams. Zaterdagavond zijn Christos en Wally er weer met hun gitaar en dwarsfluit. Bovendien is in hun gezelschap Albert-Jan Zey- lemaker, een pieuw gezicht. Sinds 1963 schreef hij tachtig liedjes, deed mee in school- en andere cabarets, maar bereikte het openbare podium pas vorig jaar, eerst met zijn eigen gitaar en sinds kort met zijn vaste pia nist Fred van Bommelen, die ook vaak muziek voor Albert- Jans teksten schrijft EEN GROEP VAN vijf jonge Nederlandse acteurs speelt don derdag 13 mei in de schouwburg „Kleine Karei en zijn strijd te gen de kastraten” van David Halliwell. In het stuk wordt het wel en wee van de aankomende kunstenaar Karei Krabbendij ke en de andere leden van de door hem opgerichte Dynamische Erectie Partij geschilderd. Het is kleine Karei om te doen de directeur van de plaatselijke kunstacademie af te zetten, maar dat avontuur loopt op niets uit. Halliwell probeert een inzicht te geven in de protqstmentaliteit van de jongeren. Kortom, het is uit het leven gegrepen. Het stuk is al in verschillende versies in ons land opgevoerd. Dit keer is het een opvoering door Paula Petri, Wim Hoogendam, Pim Oskam (die het regisseerde), Pim Peters en Jan Winter. Voor dezelfde avond heeft de toneelvereniging „TIOS” uit Velsen beslag gelegd op het Her vormd Jeugdgebouw aan de Rembrandtlaan in IJmuiden- Oost, voor een opvoering van „De heilige vlam”, toneelspel in drie bedrijven door W. Somerset Maugham. Dit oude paradepaard van het amateurtoneel wordt ge regisseerd door mevrouw Roely Prins. meulen en Freek de Jonge geven twee keer vrijdagavond hun pro gramma. Naast het op poten zetten van een avondvullende cabaretshow hebben Bram en Freek zich be ziggehouden met het schrijven van teksten voor de televisie, het regisseren van middelbare scho lieren en studenten en het schrijven van Engelstalig pop- materiaal. Neerlands Hoop ging in juni 1969 officieel in première in de Haarlemse Schouwburg. De 359- ste en laatste voorstelling was op 3 april 1971 in de Doelen in Rotterdam. KLAAS BOLT en Albert de Klerk geven dinsdag en donder dag weer een gratis toegankelijk orgelconcert op het Christian Müllerorgel in de Grote Kerk. Klaas Bolt speelt dinsdagavond de „Messe pour les paroisses” van F. Couperin. De Klerk speelt donderdagmiddag vanaf 3 uur een gevarieerd programma dat begint met composities uit de Spaanse orgellitteratuur, na melijk van Pedro de Arallo, Francisco Peruza en Juan Caba- nilles. Vervolgens speelt De Klerk werk van Nicolaus Bruhns, César Franck en Hen drik Andriessen, om te beslui ten met een koraalbewerking van eigen hagd. HET EERSTE concert in de serie van de Orgelkring Bollen streek wordt zaterdag 8 mei in de St. Agathakerk in Lisse ge geven door Wim van der Panne. Hij speelt een elck-wat-wils- programma: Choral 1 van Hen drik Andriessen, twee werkjes van Louis Vieme, „Erbarm dich” van J. S. Bach, toccata in fuga in F dur van D. Buxtehude, twee werken van A. Raison, „Canta- bilé van César Franck en tot besluit een toccata uit de Suite Gotique van L. Boëlman. Al deze informatie werd mij verstrekt door de tegenwoordi ge, nog steeds zeer toegewijde en actieve voorzitter van het koor, de heer G. J. H. Degen hart, die met zijn echtgenote mevrouw A. M. Degenhart- Grooff als ijverige secretares se het dagelijks bestuur van Koor Katholiek Haarlem vormt. Men moet namelijk weten, dat de heer Degenhart ook het penningmeesterschap van het koor is toevertrouwd. Twintig jaar reeds was hij DE SPELGROEP Heemstede geeft vrijdag 7 mei in de aula van het Coornhertlyceum een voorstelling van „Een zondag in New York”, een blijspel van Normaq Krasna. Het wordt ge regisseerd, door Henk van Erke- lens. Het stuk gaat over een meisje, dat in de knoop zit met haar op het eerste oog ouder wetse fatsoenbegrippen. IN HET CABARETtheater Haarloheim, Smedestraat 23, is zaterdag 8 en 15 mei Muzechan tant te zien, een cabaretgroep uit Amsterdam aangevuld met gasten uit andere landstreken. Muzechantant is nogal muzikaal ingesteld. Willard Terrahe werkt bij de Nederlandse Operastich ting, Marijke v. d. Velde en Joyce Spies hebben een conser- vatoriumopleiding. Het meisje Cor Brok zit op de kleinkunst academie. Een speciale gast is de 17-jarige Diana Vredenberg uit Apeldoorn, die in nog geen twee jaar tijd vijf talentenjach ten won; ih Loosdrecht, in Rodeo en bij de KRO. Ze is al vele ma len voor de radio geweest en morgenavond zit ze bij zekere televisiepresentator in een po pulaire programma. Uit Friesland komen Wietske Jellema en Roel Slofstra mee. Wietske Zingt met haar gitaar liedjes, zoals zij dat gedaan heeft bij Ted de Braak, Lou van Burg, en Ronnie Tober. Roel is in het noorden bekend als folksinger, had vier programmaatjes voor de NCRV-televisie en maakte een lp met teksten van de Frie se journalist Fedde Schurer. Het geheel staat onder leiding van Andries Schurer, componist en begeleider o.a. van Lenny Kuhr en Johnny Meyer. DE TONEELGROEP Globe geeft in de komende week twee voorstellingen in de Haarlemse stadsschouwburg van uiteenlo pende aard. Maandagavond 10 mei speelt Globe „De hertogin van Malfi”, geschreven in 1614 door de Engelsman John Web ster. Het is een stuk vol boos aardigheid, waarin de hertogin het toonbeeld is van integriteit. IN DE TONEELSCHUUR, Smedestraat 23, vrijdag en za terdag om half negen twee een akters door een Amsterdams to neelgroep) e Dzjatsk. Het speelt Doktersstaat, waarin een vraag teken wordt gezet bij de macht van artsen en psychiaters om beslissingen te nemen die van invloed zijn op het leven en de vrijheid van mensen. Men ziet twee patiënten opgesloten in een cel. Een van hen is willekeurig opgenomen. ties begonnen in een spijskoke- rij in de Zoetestraat. Daar was geen piano aanwezig, begrijpe lijk overigens. Het was bijzonder moeilijk om onderdak te vinden, maar gelukkig kwam er uitkomst.' Nog altijd bestaat het koor uit ongeveer 125 leden, waarvan vierentwintig leden van „het eerste uur”. Betrekkelijk veel jonge leden zijn er bij, ongeveer twintig van beneden de vijf entwintig jaar. Op mijn vraag hoe de pro gramma’s tot stand komen, die zoals bekend is aantrekkelijk door vernieuwing zijn, ant woordde mevrouw Degenhart, dat Albert de Klerk daarvoor de beslissing neemt en ook maakt hij zelf de keus voor de solistische bezettingen. Er WORDT THANS hard gestudeerd op de werken, die op het jubileum-concert van 11 mei zullen worden uitge voerd. Dit zijn de veeleisende, waarschijnlijk nog nooit te Haarlem gezongen Mis in de kleine terts van Anton Bruck ner en het Te Deum van Zoltan Kodaly. Voorts heeft het koor een Mis in studie met Neder landse tekst door Albert de Klerk gecomponeerd voor de plechtige Hoogmis, waarmede op zondag 9 mei a.s. de feest- week van het koor wordt in gezet in de St. Jozefkerk. Op het feestconcert van 1 mei viert Albert de Klerk zijn zilveren jubileum als dirigent van het koor, waarmede hij in de loop der jaren zovele belangwek kende uitvoeringen heeft gege ven. OP WOENSDAG 12 mei begint in het Haarlemse concertgebouw de Beethovencyclus van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, een serie die zich in Haarlem sinds jaar en dag in een grote polulariteit mag ver heugen. Dit keer leidt de Brus selse dirigent André Vander noot het drietal concerten. Het programma van het eerste con cert bestaat uit de Ouverture Egmont, het pianoconcert nr 5 (waarin Andor Foldes de solo partij vertolkt) en de derde symphonic, de „Eroica”. Andor Foldes is een Hongaars pianist, die behalve zeer vele toernees heeft gemaakt ook boe ken heeft geschreven over pianomuziek, o.a. een over de vraag of er een hedendaagse Beethovenstijl bestaat. In het Beethovenjaar 1970 gaf hij Beet hovenconcerten in Bonn tijdens het herdenkingsfestival en speel de op twee avonden alle concer ten van Ludwig in Parijs. Ook weet hij veel van Bartók, met wie hij bevriend is geweest Het echtpaar Degenhart vormt de organisatie-kern van het koor en men mag zich te recht met enige bezorgdheid af vragen, wie de bestuurlijke en uitvoerende taak zal willen overnemen, wanneer de voor- zitter-penningmeester en zijn secretaresse terug zullen tre den. Het is een probleem, dat Wiesje Bouwmeester Black Comedy. ShL.wv ..y spoedig om een oplossing vraagt, omdat de heer Degen hart en zijn echtgenote nu de tijd gekomen achten om hun werk over te dragen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9