Gedachten over de dood van het Tussenwezen I Gereformeerd informatie- maandblad Oecumenische naar Jeugddag in Dronten opleiding bijbel „Campus Crusade” streeft geestelijke revolutie r e, A w Gesprek met ds. dr. F. de Craaff naar Weekeinde over Revolutionaire communes Wereldraad in 72 Utrecht t 1 9 Lit Ellii Et*. - w w- ZATERDAG 8 MEI 1971 Z 14 Erbij Rome Niet de ware God, maar een Tussenwezen, de westerse God, de traditie is gestorven. Dat zegt ds. dr. F. de Graaff (53 jaar), waarmee onze mede werker Rik Valkenburg een gesprek had. Deze theoloog-filosoof, die in 1951 promoveerde op „Het schuldprobleem in de existentiefilosofie van Martin Heidegger”, begon zijn predikantenloopbaan te Well en Ammer- zoden en stond daarna vier jaar in Apeldoorn. In deze periode schreef hij zijn boek „Het Europese nihilisme”. Van de Apeldoornse periode zegt hij: „Hier was ik eigenlijk al bezig met de crisis van de westerse cultuur en de techniek”. Kortgeleden schreef hij „Als góden sterven”, van welk boek nu al de tweede druk uit is. Dr. De Graaff zegt in zijn boek dat voor het jodendom de wet (niet de thora) een tussenwezen was. Deze beide tussenwezens (westerse en joodse) hebben hun macht verloren, terwijl nu zowel christendom als jodendom verzeild dreigen te raken in de macht van de geest der techniek. Tussenwezens zijn bij De Graaff reële wezens, die echter sterfelijk worden als zij de barmhartigheid in hun (door God gegeven) gebied, zonder vermaning of veroordeling laten verwaarlozen, zoals gebeurde tijdens de brandstapels in de tijd van de reformatie. Men schreef deze daden aan God toe, maar in werkelijkheid hadden de geest en de machtswellust van het Tussenwezen dit op hun geweten. Reddende reformatie Uitverkoren volk "':'9 '9 O» F s 1 i 4 t F I een om /wvwwwwvwwwwwwwwwwwwww DS. DE GRAAFF RIK VALKENBURG Hoe herkent men de Messias? r.k. Het gaat erom, dat de Messias volkomen onderscheiden wordt van de Heeft het jodendom hierin ook een rol te vervullen? Het conflict in d>? geschiedenis tussen Israël en de kerk kwam door de verschillende tussenwezens. In feite verzetten de joden zich tegen het tus senwezen van de Westerse kerk. Aan de andere kant begon de wet (niet de thora) een tussenwezen te worden. Dit is de professionele folk-pop- groep The Forerunners, die naar Nederland komt om te helpen bij het evangelisatiewerk onder stu denten in Enschede. Hoe is uw visie, in de cultuurcrisis, met betrekking tot de contrareforma tie?. Ja. Het Jodendom heeft de eeu wen door de bijbelse traditie bewaard. Het wezen van het Jodendom is de rechtstreekse relatie met God en de naaste. Deze wetenschap zou er ons toe kunnen brengen om de leiding van het Jodendom, dat niet onder de in vloed van de dode westerse god heeft gestaan, te aanvaarden. Het is inder daad van het grootste belang om ken nis te nemen van een uitleg van de Acht u Israël noa steeds het uitver koren volk van God te z;jn?. Van het wettische moeten ze te rug naar de thora en steeds meer te rug naar de Schrift. Ingewijde joden hebben me gezegd, dat vele orthodoxe joden geloven dat Jezus de Messias was en ook in de Drieëenheid geloven. Men durft het echter niet te zeggen, uit angst dat de christenen zeggen: Jullie moeten bii ons komen. Wat het jodendom betreft: het getto is open gegaan. Nu zijn zij eruit, maar heb ben meestal geen norm voor de nieu we situatie. Daarom is er het gevaar van assimilatie. door de Amerikaan William R. Bright, legt zich toe op agressieve evangelisa tie. Er zijn nu ruim 2400 medewerk- kers, terwijl verwacht wordt dat dit jaar 1000 nieuwe medewerkers de ge lederen komen versterken. Campus Crusade for Christ gaat er van uit dat in zo kort mogelijke tijd iedere wereldburger met het evangelie persoonlijk moet zijn bereikt. De beweging hanteert daartoe ver scheidene methodieken die over de ge hele wereld bijzonder effectief bleken te zijn. Oorspronkelijk richtte Campus Crusade zich op studenten en leiding gevende figuren in de maatschappij, maar sinds kort ook op alle andere be volkingsgroepen. Men dringt er bij hen op aan een radicale beslissing te ne men ten aanzien van de persoon van Jezus Christus. Degenen die tot geloof zijn gekomen worden getraind om op hun beurt anderen met gebruikma king van de beschikbare methoden en een uitgebreid lectuurprogramma te bereiken met het evangelie. In Nederland werken zes fulltime krachten voor Campus Crusade for Christ. Men verwacht dat het aantal binnen enkele jaren vele malen groter zal zijn. In ons land werkt één sectie onder studenten, de ander onder niet- studenten. De laatste draagt de naam Instituut voor Evangelisatie (Jacht- laan 22, Amerongen. Tel. 03434-1912). Daar verstrekt men ook inlichtingen over te houden trainingsweekends. Het voorblad van het eerste num mer van „Kerkinformatie” toont de Wilhelminakerk in Dordrecht, waar op 11 mei de Generale Sy node van Dordrecht 1971-1972 wordt geopend. Een boekwinkel in Auckland, Nieuw-Zeeland, die gespecialiseerd is in anarchistische, revolutionaire en communistische lectuur, verkoopt ook de bijbel. De eigenaar kwam onder de indruk van wat hij noemde: de re volutionaire boodschap van de bijbel. De adjunct secretaris-generaal van het bijbelgenootschap van Nieuw-Zee land, David S. Cohen, bracht onlangs een bezoek aan de winkel. Hij vroeg de eigenaar wat diens drijfveer was om een dergelijke zaak te openen. De man antwoordde: „Ik zet mij in voor liefde, vrede en broederschap en die zullen pas werkelijkheid worden als iedere vorm van oppressie is uitge bannen door revolutie”. Cohen zei: „Ik vertegenwoordig een organisatie die zich ook inzet voor liefde, vrede en broederschap. Mag ik u eens iets voorlezen uit onze ge schriften?” Hij las het hoofdstuk voor van Paulus over de liefde, I Corin- the 13, en delen uit de brief van Jaco bus in het hedendaags Engels. De boekhandelaar was enthousiast en vroeg: „Waar staat dat? Dat klinkt als ons Communistisch Mani fest?” Toen Cohen zei: „De bijbel”, kon hij het eerst niet geloven: „Dat kan de bijbel niet zijn, want dit kan ik begrijpen!” Maar al gauw moest hij toegeven dat het inderdaad de bij bel was. Meteen bestelde hij een aan tal exemplaren voor de verkoop en gaf de bijbel een plaats in zijn etala ge. Slechts een onmiddellijke, onbedek te verbinding kan heil schenken. Daar om terug naar het naakte Woord van God: de Bijbel. Gelezen vanuit de Grondtekst. Dit alles baseert De Graaff op psalm 82, waarin geprofeteerd wordt dat de góden (tussenwezens) zullen sterven als een mens, omdat ze geen recht lie ten verschaffen aan de arme en de wees. Rik Valkenburg’s gesprek met dr. De Graaff, die na zijn Apeldoornse periodie naar Rotterdam vertrok en sinds 1967 in Hattem staat, is hieron der gedeeltelijk weergegeven. Dominee De Graaff, heeft de refor matie reddend gewerkt, wat betreft het af werpen van het juk der door u aangeduide tussenwezens? De dreigende vernietiging van menselijkheid en wereld kan alleen verhinderd worden, waar het Westen een rechtstreekse relatie tot de leven de God krijgt. De moeilijkheid om tot deze relatie te komen, is dat alle ken nis en gemeenschap, die Europa met de levende God heeft gehad, direct of indirect bemiddeld was door de tra ditie, die beheerst werd door de ge storven God. Dit gold zelfs voor de reformatie. Corrigeerde de reformatie dit vol doende? Hoewel de reformatie de onmid dellijke omgang met de levende God heeft gekend, was de traditie der tus senwezens toch een belangrijk hulp middel om deze rechtstreekse relatie op te roepen. Wat was de waarde van de reforma tie? De reformatie heeft de weg ge wezen naar de rechtstreekse relatie met de levende God, die spreekt, waar het bijbelwoord klank krijgt. Hoewel God iedere mens onmiddellijk kan toespreken, is de bijbel toch de ge stalte van de rechtstreekse zuivere dia loog met de levende God Iedere ware dialoog met God moet verwant zijn aan de dialoog, die de bijbel bevat. Daarom is de bijbel steeds weer nodig, om het ware gesprek met God van het illusoire te onderscheiden. De grote boodschap, die ds. De Graaff wil brengen, is dat de westerse wereld zich moet afkeren van de nala tenschap van het gestorven Tussenwe zen, de traditie en dat er alleen uit zicht en redding voor de westerse cul tuur is in het deelhebben aan het mysterie van het kruis en de opstan ding van Jezus Messias. tussenwezens. Dat het Messiasgehei- menis hoe langer hoe minder bekend is in de moderne wereld, hangt sa men met de verduistering ervan door de tussenwezens. De Naam van God, waarvan de bijbel spreekt is „Ich bin da.” Deze vertaling van de naam Jahwé (deze naam wordt door dr. De Graaff niet gebruikt vanwege het my sterie. Eerst als de volkomen verlos sing gekomen is, mag deze naam, vol gens Joodse traditie, uitgesproken wor den) is van Martin Buber. Is er een teken van de volkomen verlossing? vAr, beoaald gebeuren kan in de ze "’"raid nooit meer ongedaan ge- ma^kf v’orr’sn. Het is het mysterie '■an de ln-’“ncV> knecht des Heren. In Je—is „an Xp-zareth ziin God en mens met elkaar ^verzoend. Dat betekent, dat alle zonde, dat is het doel missen, de liefdeloosheid, de vijandschap te genover God en de naaste door Jezus zijn gedragen en weggedragen. Hij is met de zonde en schuld der wereld on der het oordeel Gods doorgegaan. Hij heeft plaatsvervangend voor de ganse schepping deze toorn Gods, dat is de door de zondaar verwonnen liefde, als een rechtvaardig oordeel gedragen. „Wat heb je eigenlijk aan God” is het thema van de jeugddag, die het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk op Hemelvaartsdag, 20 mei, in de Meerpaal in Dronten orga niseert. Op deze vraag zullen zeven opinieleiders reageren, waarna er ge legenheid bestaat met hen uitvoerig in discussie te gaan. De zeven opinieleiders zijn van ge reformeerde zijde dr. M. J. Arntzen uit ’s-Gravendeel, dr. A. J. Jelsma te Kampen en ds. J. Overduin te Vee- nendaal, van hervormde zijde ds. J. Visser te ’s-Gravenhage en prof. dr. Kr. Strijd te Amsterdam en van rooms katholieke kant Huub Oosterhuis te Amsterdam en kapelaan J. Ruyter te Zaandam. Muzikale medewerking wordt ver leend door het trio Louis van Dijk en door het parochiejongerenkoor van de Groenestraat uit Nijmegen, o.l.v. pa ter Verhoeven. Tijdens het pauzeprogramma zullen een aantal organisaties en aktiegroe- pen zich presenteren op een informa tiemarkt. Hier zullen onder meer aan wezig zijn het Algemeen Diakonaal Bureau der Gereformeerde Kerken, het Ned. Bijbelgenootschap, Sjaloom en de werkgroep Denken en Doen. Het pauze-programma wordt beslo ten met een optreden van de uit pries- ter-studenten bestaande cabaretgroep „Grimlach”. Ter afsluiting van deze jongeren dag zal een gemeenschappelijke slot manifestatie worden gehouden, waar in onder meer de conclusies uit de gespreksgroepen zullen worden ver werkt. Deze slotbijeenkomst staat on der leiding van ds. C. M. Boerma uit Huizen. De kosten voor deze dag bedragen tien gulden per persoon. Voor opgaven en nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot het LCGJ., postbus 99, Driebergen. Telefoon 03438-6341 toestel 116 (Jenny Jacobsen). Het gironum mer is 475060 onder vermelding van Dronten ’71. De vergadering in ons land van het centrale comité van de Wereldraad van kerken, van 13-23 augustus 1972, zal in Utrecht worden gehouden. Als plaats voor de vergaderingen van het centrale (hoofdbestuurs-comité en de verschillende commissies daaromheen is het Jaarbeurscongrescentrum ge kozen. Het gemeente-bestuur van Utrecht heeft zich in principe bereid verklaard de nodige faciliteiten voor het vergaderen in Utrecht te verle nen. De commissies zullen in de pe riode van 1-12 augustus in Utrecht het nodige voorbereidende werk doen. De omvang van de werkzaamheden van en door de betrokken honder den mensen het centrale comité zelf, het hoogste beleidvoerende or gaan van de wereldraad, telt 120 le den en de vereiste apparatuur, lo gies enz. maakten het vinden van een vergaderplaats moeilijk. Eerst is se rieus gedacht over de moderne, rond een campus gegroepeerde gebouwen van de Technische Hogeschool Twen te op Drienerlo nabij Enschede, waar bezwaren waren tegen het zover voor uit reserveren van de benodigde ruimte en tegen het huisvesten van een nlet- wetenschappeüjke bijeenkomst en ook over vergaderen op Kerk en Wereld te Driebergen. bijbel, die in het geheel niet beïnvloed is door de gestorven God van het Westen. Het is wel heel merkwaardig dat de r.k.-kerk wel een contra-reforma- tie stelde, maar nooit een contra-Re- naissance. In de contra-reformatie ont dek ik twee elementen: a. Een spook achtig oproepen van de dode God. Een soort spiritisme, b. Een heulen met de tijdgeest. Verschrikkelijke wreedheden, als methoden van de overste dezer wereld werden gevolgd in de dagen der Hervorming. Momenteel willen sommige groeperingen terug naar de orthodo xie. Ik zie dat als een restauratiepo- ging. Ik geloof dat ik wel begrijp waarom onze vaderen over het paus dom spraken als over de anti-christ. Maar er was in het klooster en daar buiten toch nog zo’n diepe en innige gemeenschap met de levende God, dat ik er diep van onder de indruk ben. De r.k. kerk heeft toch Pascal voort- Het Landelijk Centrum voor Gere formeerd Jeugdwerk organiseert in zijn jongerenvormingscentrum De Drieburg een themaweekend over commune op 22-23 mei. Gedurende de ze dagen wil de staf samen met de gasten, gezin en commune critisch vergelijken. Daartoe zal ook een ge sprek met enkele communeleden plaatsvinden. De kosten voor dit weekend be draagt 18 per weekend per persoon. Voor opgave en nadere inlichtingen kuht u zich wenden tot: Jongerenvor mingscentrum „De Drieburg”, post bus 112, Driebergen. Telefoon 3438- 3193 gebracht? Dat mag niet ontkend wor den, al wijzen we de r.k.-leer af Is medemenselijkheid een christe lijke deugd?. Je kunt natuurlijk alles beder ven. Nietzsche heeft het socialisme een rest genoemd van het christen dom. Deze humaniteit en barmhar tigheid zijn inderdaad resten van het christendom. Ik herken het als spo ren, als fossiele nesten. Het heeft ech ter geen levensvatbaarheid. Mede menselijkheid is een fossiele rest van de naastenliefde. Naastenliefde is er slechts indien er een verbinding is met God. Zij is dan bijbels en goed. Nu men tegenwoordig over mede menselijkheid spreekt is de eenzaam heid juist schrikwekkend! Bent u voor wereldzending? Niet als verspreiding van onze westerse techniek en methoden. Wel indien het bestaat uit het verbinding brengen met de levende God. Gevaar van heden: Men vindt de injectie naalden zo machtig, waardoor men sterk horizontaal gericht wordt. Het ziekenhuis staat soms bóven de kerk. Het gaat primair om de verticale binding met God. Is er aan het eind der dagen sprake van een negatieve uitkomst, zowel voor jood als christen?. Inderdaad bestaat die mogelijk heid. Dat leert de bijbel. Hoe dat zijn zal is niet geopenbaard. Is het einde aller dingen in zicht?. Ik dacht dat er wel symptomen zijn. Ik vind er wel heel veel aanwij zingen voor dat het spoedig zal ge beuren. Komt er eerst een concrete, indivi duele anti-christ?. Ik dacht dat die al in de ontwik keling van onze cultuur naar voren komt. Hij geeft zo heel veel, dat je een bijzonder fijne smaak moet heb ben om dat te onderscheiden. De techniek is een uiting van de anti christ. De echte persoon komt nog. Daar spreekt Paulus heel duidelijk over. Belijdt u de wederkomst van Je zus?. Ja, zeer concreet. Het zal in de hele wereld gezien worden. Maar ik geloof dat het in Jeruzalem zal ge beuren. Niet dat u er een interview van zult geven. Maar wel zeer con creet! Niet alleen symbolisch. Bent u een chiliast?. Nu, ik ben niet zo’n man van een stelsel. Wel geloof ik^iat je het dui zendjarige rijk moet zien als een pe riode in de geschiedenis. Wij heb ben het vaak veel te symbolisch op gevat. Straks krijgen de volkeren vanuit Israel de kans zich te beke ren. Vandaaruit wordt dan de grote aanval gedaan op het rijk van de an ti-christ, onder aanvoering van Ko- ning Jezus!.... zulk een ron de christelijke in dienst heeft, onder ogen wordt ge zien. De grote opgave voor Israël in het heden is om de wereld te tonen, hoe het duistere macht der techniek kan gebruiken zonder in een slavernij van de vorst der duisternis te gera ken. Wij moeten ons een weg laten wij zen, die begint met een verstaan van de Heilige Schrift in de oorspronke lijke Israëlitische betekenis, die voort gaat in een levende onmiddellijke ge meenschap met God. Nu de tussenwe zens gestorven zijn, kan Israël zonder belemmerende christelijke traditie zijn relatie tot Jezus herkennen. Jezus werd niet bewust herkend sedert eeuwen door de belemmering van de tussen wezens. Daar twijfel ik niet aan. Zij hebben de Messias verworpen. Als je Romeinen 11 leest, moet je je wel afvragen wat onder die ver werping verstaan moet worden. We kunnen niet zomaar stellen dat Is raël geen deel heeft aan de Messias. Misschien op een andere wijze dan wij. Zoals Paulus zegt tegen de Co- rinthiërs: Het leven is in u, het lijden in mij. Zo ligt de band die Israël met Jezus heeft in het lijden, terwijl de gemeente van Christus door de on- standing aan Hem verbonden is. Het is nog de vraag welke band sterker is. Israël heeft nog de tekenen van het lijden in zich. Waarom is er dan flict tussen Israël en kerk?. In het Amstelveense Lutherse ge meenteblad schrijft ds. W. Bleij „Het meest drastische voor onze kerk intussen was dat de opleiding van predikanten in Amsterdam niet meer uitsluitend na het Kandidaatsexamen aan het Luthers Seminarium door Lu therse hoogleraren werd verzorgd, maar dat deze opleiding, dus ook de kerkelijke, door alle seminaries teza men geschiedde: een gedeelte van de vakken voor Lutherse predikanten wordt dus gegeven door doopsgezinde of hervormde hoogleraren. Terwijl de hervormde studenten, als zij tegen zulk een vermenging bezwaar zouden willen maken, naar een andere uni- versiteit kunnen gaan, bestaat er voor lutheranen geen alternatief. El ke predikant heeft in de Lutherse kerk dus van „huis” uit, oftewel van „seminarium” uit, een oecumenische mentaliteit. Dat is toch van niet ge ring belang. Kerkeraden, die een jonge predi kant in huis halen, moeten zich dat realiseren. Men kan aannemen dat met de onvermijdelijke verjonging van het predikantenkorps in de kerk in de loop der jaren, zodoende „auto matisch” een meer oecumenische mentaliteit zal komen. Wat moet er met de joden gebeu ren?. AMERONGEN Geestelijke revo lutie is de enige oplossing voor de maatschappij. Dat is de mening van een voor Nederland nog nieuwe bewe ging, die onder de naam Campus Cru sade for Christ International al in 45 andere landen werkzaam is. De organisatie, in 1951 opgericht Dezer dagen is het eerste nummer verschenen van „Kerkinformatie” een maandblad dat officieel wordt uitge geven in opdracht van de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken. Het blad bevat de officiële mede delingen van de synode en van depu- taatschappen van de synode ten behoe ve van de kerkeraden en andere ker kelijke colleges, maar het is ook be stemd voor de kerkleden. Ook worden er synode-rapporten in gepubli ceerd. Tot nog toe waren deze rappor ten in het algemeen vertrouwelijk, maar de vorige synode besloot deze regel niet langer te handhaven, afge zien dan van bijzondere gevallen. Een proefnummer van Kerkinforma tie kan men aanvragen bij het Al gemeen Kerkelijk Bureau, Wilhelmina- park 2 te Utrecht. De samenstelling van het blad be rust bij Jac. B. Looijen, met mede werking van drs. E. Hazelaar, dr. P. G. Kunst en prof. dr. J. Plomp. Aan een inleidend artikel ontlenen we onder meer deze passage: „Wat is het programma? Eerst wil len we zeggen wat niet op het pro gramma staat. Dat is, om maar iets te noemen, de interkerkelijke informa tie. Afgezien van een kleine rubriek waarin we berichten doorgeven van buitenlandse kerken, die we officieel ontvangen, beperken we ons tot infor matie over de gereformeerde kerken zelf en dan in landelijk verband en tot informatie over zaken, waarbij de gereformeerden kerken interkerkelijk of oecumenisch betrokken zijn. Kerknieuws in het algemeen moet u lezen in uw krant of kerkelijk week blad. „Kerkinformatie” is niet op „de In dit eerste nummer wordt onder meer geschreven over de nieuwe sy node aan het werk, tien jaar kerkop bouw, en „Zwakzinnigen in de kerk”, markt” gekomen om andere bladen overbodig te maken. Het is ook geen opinieblad”. Geldt voor het Jodendom ook het gevaar van de techniek? Niet alleen het Christendom, ook het Jodendom dreigt in de macht van de geest der techniek te geraken. De geschiedenis van de staat Israël is daarom voor de gehele wereld van zo groot belang, omdat hier het probleem van de mens, die de geest der techniek e - Pro), dr. J. Plomp, die in het nieuwe blad een kroniek verzorgt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14