Slecht opgevoerd gruwelstuk EXPOSITIE NEDERLANDSE MEESTERS IN BRITSE KONINKLIJKE COLLECTIE 1/ GLOBE SPEELT WEBSTERS Kabinetsformatie Magnifieke verzameling die aandacht trekt Geen Nederlandse Boksreportage uit Wembley „HERTOGIN VAN MALFI” decors naar Praag op het scherm 8 Radio woensdag TV dinsdag TV woensdag T.V. vanavond 1 DINSDAG II MEI 1971 I omwille van comfortabele zuinigheid Mercedes-Benz Diesels (Van onze Londense correspondent) Vermeer en anderen Rembrandts Protestactie Chaplin commandeur Legioen van Eer N.V. AUTOBEDRIJF VAN WIJK, Overveen, Bloemendaalseweg 329, tel. 023-326250 ofwel de verbazingwekkende Mercedes Hier is een ervaring dien alle dagend bij ons kunt opdoen. U stapt in een Mercedes Diesel. En vraagt u ver baasd af óf u wel in een diesel zit. Zö zacht snort de motor. Zö soepel reageert hij op het gaspedaal. En het interieur blijkt volledig identiek aan de overeenkomstige benzine-typen van Mercedes. Verrast constateert u dat een Mercedes Diesel een gewone HAARLEM De korte verhalen van de zestiende-eeuwse Italiaanse schrijver Matteo Bandello hebben de stof geleverd voor heel wat toneel spelen van Engelse auteurs uit de Elizabethaanse tijd, bijvoorbeeld voor Shakespeares „Romeo en Julia”. Ook Shakespeares jongere tijdgenoot John Webster heeft in Bandello’s verhalen bundels gegrasduind en daaruit on der meer het gegeven opgediept voor zijn gruweldrama „De hertogin van Malfi”, een geschiedenis die zich in werkelijkheid maar waarschijnlijk LONDEN In de intieme Queen’s Gallery, het kleine schilderijenmu seum in Buckingham Palace, is een tentoonstelling geopend van Neder landse klassieke meesters die in het bezit zijn van de Britse koninklijke familie. Het particuliere Nederlandse kunstbezit in Engeland is buitenge woon groot en vormt zelfs de kern van de uitgebreide koninklijke col lectie van schilderijen en tekeningen welke door het museum, dat slechts enkele zaaltjes in de zijvleugel van het paleis omvat, pleegt te rouleren. M Buitenlandse reporters bij NCRV te gast Nieuwe stadsacademie in Maastricht omstreeks 1500 aan, een klein Italiaans hof moet hebben afgespeeld. jj! Mercedes is. Maar dan met een Wk ongekend stille en actieve dieselmotor, goed voor 130 km/u. Verbazingwekkend, niet? Even verbazingwekkend als uw eerste tank stop: voor rond de 15 gulden gaat de 65-liter-tank vol. En u kunt weer zo’n 700 km voort. Dat is Diesel GT... van Mercedes! t f hAAAA/VVXAJVVVWVVVVVVVVVVV kAATVVVWVVtAAA/VVVWVVWVVVVV' 7.20 SIMON KOSTER ADVERTENTIE 1 Jeroen Krabbé en de narren in „De hertogin van Malfi". „The duchess of Malfi” is het te hopen dat Ton Lutz genoeg heeft van de werken van Shakespeare’s jongere en slechtere tijdgenoten. Er zijn nog zoveel andere oude (en nieuwe) stukken die veel meer recht hebben op een Nederlandse opvoe ring. toen hij dit doek schilderde. Maar zij lijkt treffend op een vrouw, die hij vaak heeft afgebeeld en van wie wordt geloofd dat dit zijn moeder was. Eigenlijk is dit een dubbele Rembrandt omdat uit röntgenonderzoek is gebleken dat het portret over de afbeelding van een oude man is geschilderd. CANNES (AFP) Bij de opening van het 25ste filmfestival in Cannes op woens dag zal de Franse minister van Cultuur, Jacques Duhamel, aan de beroemde cine ast Charlie Chaplin de versierselen over handigen van commandeur van het Le gioen van Eer. Chaplin krijijgt deze onder scheiding voor zijn verdiensten voor de filmkunst. 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 23.00 23.05 23.10 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 21.20 22.00 22.50 22.55 10.45 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 Van de andere tentoongestelde Rem brandts moeten worden genoemd „Dame met een waaier” (Agatha Bas) en „De scheepsbouwer en zijn vrouw”, welk laat ste in 1811 door koning George IV werd gekocht, en een zelfportret. Diese „De hertogin van Malfi’’ („The duehess of Malfi"), tragedie van John Webster. Vertaald door Nic Brink. Nederlandse première bij het Zuide lijk Toneel Globe op 9 maart in Til burg. Regie: Ton Lutz. Hoofdrollen: Pleuni Touw, Jeroen Krabbé, Henk Rigters en Siem Vroom. Toneelbeeld: Nicolaas Wijnberg. Eerste opvoering in Haarlem op 10 mei in de Stads schouwburg. De expositie omvat verder o.a. Vermeer’s „Dame aan het spinet” en een „Portret van een man” door Frans Hals. Ook han gen er werken van Jan Steen, Albert Cuyp, Van Ostade, Hobbema, Metsu, Pieter de Hoogh en Van der Veldes. Het is de eerste maal dat een dergelijk grote hoeveelheid Nederlandse werken uit de koninklijke collectie, waarvan er vele nog onlangs zijn gerestaureerd en die tot de glorie van de Nederlandse kunst beho ren, voor het publiek zijn te zien. Inder daad vormt de Queen’s Gallery in Londen een miniatuur Rijksmuseum. Op een balkon kan men een groep te keningen van Avercamp bewonderen. Hij observeerde met grote humor het Neder- Nederland 1 NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: De schat van het kasteel zonder naam. TopPop. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Peyton Place. AVRO’s Televizier Magazine. Sportpanorama: Boksen. NOS: Journaal. Olympia’s Tour. TELE AC: Nascholing huisartsen (3). Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Kunstsignalering. KRO: Leven in het klooster. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Andy Williams Show. Brandpunt. Doe. BelgischNederlandse Scheldestroom. Paul Vlaanderen (serie). NOS: Journaal. TELE AC: En Francais (17). Nederland I NOS'-NOT: Schooltelevisie. NCRV: Kinderprogr. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Nederland 1. Na de Fabeltjeskrant en het journaal is het weer AVRO- dinsdag, hetgeen betekent dat de jeugd het eerst aan bod komt met een aflevering van de Schat van het Kasteel zonder naam en met bekende artiesten en bekende nummers. Pey ton Place komt aan bod na het jour naal van acht uur. Televizier Maga zine komt direct na Peyton Place. Daarna is er namelijk geen tijd meer. Dan vraagt Sportpanorama de aan dacht. In de beroemde Empire Pool in Wembley boksen namelijk om 10 uur de Engelsman Joe Bunger en de Duitser Jurgen Blin om de Europese titel zwaargewicht en Ruud ter Wey den wil daar rechtstreeks beelden van op het scherm brengen. Na het laatste nieuws Olympia’s Tour en de nascholingscursus voor huisartsen van Teleac. Nederland 2. Op het tweede net be gint de NOS de uitzendingen met de fabel, het journaal, de parlementaire vorige week een groepje Belgische journa listen naar Nederland was gekomen om kennis te nemen van allerlei cul turele en maatschappelijke gebrui ken van ons land, zijn maandag 21 Duitse, Oostenrijkse, Italiaanse, Bel gische, Noorse en Joegoslavische ra- diomedewerkers (dinsdag aangevuld door collega’s uit Hongarije en Tsje- cho-Slowakije) in Hilversum aange komen. Een week lang zijn zij de gast van de NCRV. De bedoeling is dat programma’s worden gemaakt voor de NCRV met als motto „Ne derland - Waterland”, programma’s die ook in de landen waaruit de ra- diomedewerkers komen, worden uit gezonden. Van de Rembrandts zijn er zes geëx poseerd, o.a. een portret van Rembrandt’s moeder. Het is echter de vraag of dit in derdaad Rembrandt’s moeder is geweest. De oorspronkelijke titel was „Portret van een oude vrouw”, toen het door koning Karel I werd gekocht. De vrouw is name lijk ouder dan Rembrandt’s moeder was zijn gezelschap „Globe” zette terwijl hij voor geen van die zware,, zo gauw be- lachelijk wordende rollen een aanvaard- toch wei’ wat minder "bloederig”— bare bezetting had? Optimisme kan een - -b deugd zijn, maar in dit geval had hij moeten beseffen dat hij zijn spelers geen dienst bewees door hen te belasten met rollen waar zij volstrekt niet tegenop kon den; misschien heeft hij ook zijn eigen krachten om hen door zijn regie daartoe in staat te stellen, overschat. Pleuni Touw, lelijk gemaakt door een afzichtelijke hoofdtooi en de eerste helft van het stuk voortdurend in haar bewe- landse leger uit het begin van de zeven tiende eeuw. Men beschouwt deze unieke expositie niet alleen als een hulde aan Nederland, maar ook aan de smaak van de Engelse vorsten die deze nobele en magnifieke verzameling hebben opgebouwd. rubriek Den Haag Vandaag het de bat over de kabinetsformatie in de Tweede Kamer en de kunstsigna lering van Ageeth Scherphuis. De KRO neemt om half acht de dienst over met de laatse aflevering van de komische serie Leven in een Klooster. Acht uur is het tijd voor het jour naal en daarna komt Andy Williams. Gasten zijn: Petula Clark, Flip Wil son, Sly and the family Stone en niet te vergeten good old Bill Haley en zijn Comets, die voor echte ouder wetse rock and roll zorgen. Brandpunt heeft ongetwijfeld de no dige politieke nieuwtjes te becommen tariëren, alvorens we gaan kijken naar een documentaire van André Truyman over de vervuiling in de Belgisch-Nederlandse Scheldestroom. Er is bij onze zuiderburen nogal wat ten doen over deze kwestie en dat zal in deze uitzending duidelijk blijken. Paul Vlaanderen beleeft als altijd ook op deze dinsdag weer een wild avon tuur. Daarmee is de KRO aan het einde van haar avonduitzending ge- met de Franse les 17e cursus volgen dan nog. HILVERSUM. Nadat AMSTERDAM. Een aantal Neder landse decorontwerpers en architecten heeft een telegram gestuurd aan het The aterinstituut in Praag waarin zij mee delen dat ze afzien van deelneming aan de „Quadriennale de Decors et d’archi- tecture Theatroux”. In samenwerking met het Toneelmuseum bereidden zij een in zending voor. De groep 18 in totaal is tot dit besluit gekomen wegens „het be knotten van de artistieke vrijheden van de theaterwereld in Tsjecho-Slowakije, o.m. tot uiting komend in het verbieden van de tournee van het „Theater achter de poort”. MAASTRICHT. In het hartje van Maastricht is maandag de nieuwe Stads academie voor Toegepaste Kunsten officieel geopend. Mr. A. M. Baeten, burgemeester van Maastricht, zei in zijn openingswoord, dat het gebouw, ontworpen door het Maas trichtse architectenbureau Dingemans, al weer te klein is. Op het moment volgen ruim 500 studenten uit geheel Limburg de dag- en avondcursussen. Het docentencorps van de academie is 45 man sterk In september begint de academie met een m.o.-cursus handenarbeid een oplei ding voor de nijverheidsakte handvaardig heid en tekenen. Webster was dol op gruwelen, zo dol dat zijn tijdgenoten weinig waardering voor hem hadden. Pas ruim tweehonderd jaar na zijn dood, toen overal in West- Europa de „draken” op het toneel hoog tij vierden, werd hij in zijn vaderland po- pulair en dat is hij lange tijd gebleven. ëhigên geremd Too7 een* heëi lange "sleep, Vooral „The duehess of Malfi” is in En- - - - - geland nog dikwijls gespeeld; maar toen het stuk dit voorjaar in het Londense Royal Court Theatre een gemoderniseer de opvoering kreeg, viel die als een bak steen. Webster kan men alleen in zijn eigen stijl spelen, hij laat niet zo met zich sollen als Shakespeare. Daarvoor is hij niet groot genoeg. De aanleiding tot de talrijke gruwelen in dit stuk is de liefde van de hertogin, na de dood van haar eerste man, voor haar rentmeester Antonio, een onwettige verbintenis dus en bovendien beneden haar stand; bijgevolg in de ogen van haar twee broers een schande voor de hertogelijke familie. Maar het gaat die broers niet alleen om de eer van het geslacht; ook de hebzucht speelt bij hen een rol en om toch maar vooral de „fa- milie-eer” te redden laten ze niet alleen hun zuster en haar minnaar maar ook de onwettige kinderen uit die verhouding en zelfs haar kamenier op de meest per verse manier vermoorden. Het spreekt vanzelf (bij een melodrama van dit gen re) dat die moorden niet ongewroken blijven maar dat de broers en hun be taalde handlanger, de eigenlijke moor denaar, hun wandaden zelf ook met de dood moeten bekopen. Aan het slot ligt het toneel danook bezaaid met lijken. Een dergelijk stuk nu nog op te voe ren is alleen dan mogelijk wanneer men de beschikking heeft over een grote jon ge tragedienne en voorts over een groep acteurs die in staat zijn de schurken en de moeilijke figuur van de moorde- naar-met-een-geweten een aanvaardba re schijn van levensechtheid te geven. Ton Lutz heeft onlangs in een interview gezegd: „Toneel is in hoofdzaak denken” en dat geldt stellig in nog sterkere mate voor een toneelleider. Maar wat heeft Lutz dan in vredesnaam kunnen denken, toen hij dit stuk op het repertoire van Een bezoekster in de Queen’s Gallery in bewondering voor „De vrouw met de waaier” van Rembrandt. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen. 8.30 Nws. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.35 Voor kleuters. 9.50 Vier eeuwen muz. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magazine. 11.55 Mededel. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actuali teiten. 13.00 Raden maar.14.00 Huis bezoek. 14.10 Klass, pianoconcert (gr.) 15.00 In ’t zilver. 16.00 Nws. 16.03 Voor kleuters. 16.15 Voor kinderen. 16.30 Jeugdland. 17.30 En Bloc. 17.50 Over- heidsvoorl. (Verlenging van de leer plicht). 18.30 Nws. 19.00 Openbaar kunstbezit. 19.10 De stembus heeft ge sproken. 19.20 Signalementen. 19.50 Voor blinden en slechtzienden. 20.00 Woensdagavond. 22.30 Nws. 22.38 Men sen, ontmoetingen, meningen. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. Dag woensdag. 7.33 Van de voorpa gina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.22 Dag woensdag. 9.00 Radioweekblad. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.15 Koning Klant. 10.45 Voor kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Koffie pauze. 12.00 Licht ensemble. 12.25: Brassband Magazine. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Speelruimte. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Operettewe- reld. 14.50 De avonturen van Alice. 15.40 Profiel in muziek. 16.00 Nws. 16.03 In mijn tijd. 16.30 In de Toonzaal. 17.02 Onder de groene linde. 17.20 Unesco Magazine. 17.40 Toerismo. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualitei ten. 18.20 Pol. uitz. 18.30 Klink Klaar, zonder nonsens. Tussen 18.45 en 19.30 uur Olympia’s Ronde van Nederland. 19.30 Nws. 19.45 Dansorkest en solisten. 20.05 Melodieën Expres. 20.30 Lichte muz. 20.40 Het Oproer Kraarit. 21.15 Promenade Orkest. 21.45 Sitar en tabla. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actuali teiten. 22.50 Radio Jazz Magazine. 23.15 Stereo-Pop. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Van meet af aan. 10.00 Nws. 10.03 Journaal. 10.06 Arb.- vitaminen. 11.00, 12.00 Nws. 12.03 Zet ’m op. 13.00 Nieuws. 13.03 Journaal. 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek. 16.00 Nws. 16.03 Lichte platen. 17.00 Nws. 17.02 Joum. BRUSSEL. 12.00 Nws., meded. SOS-ber. 12.08 Intermezzo. 12.15 Gevar. progr. 12.55: Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., toneel agenda. 13.20 Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Wedstrijd Radioschoolkoor. 15.00 Nws. 15.15 Voor kinderen. 16.00 Nws., beursber. 16.05 Lichte muz. 17.00 Nws. mededel. 17.15 Muz.progr. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.15 Lekenmoraal en -filosofie. 18.45: actualiteiten. 19.40 Franse taalwenken. 19.42 Lichte muz. 20.00 Operakroniek. 21.00 Promenadeconcert. 22.00 Nws., De zeven kunsten. 22.20 Stemmige mu ziek. 23.00 Nws. 23.10 Amusementsmuz. 23.40 Nws. HILVERSUM. De NOS-televisie zendt vanavond om 23.10 uur via Ne derland 1 een samenvatting uit van de vergadering van de Tweede Kamer, die onder meer aan de kabinetsformatie is gewijd. Indien de Tweede Kamer van daag besluit om woensdag een debat te houden over het aan wij zen van een ka binetsformateur zal de NOS-televisie dat debat rechtstreeks via Nederland 2 uitzenden, waarschijnlijk vanaf elf uur ’s morgens. Een samenvatting van dit debat zal van 18.00 tot 18.45 uur via Nederland 1 worden uitgezonden. worstelde met de moed der wanhoop, maar zonder acceptabel resultaat, met de titelrol, die haar in de verste verte niet ligt en waarvan zij een snibbige juffrouw maakte in plaats van de door Webster bedoelde, edele en boven alle ondeugd verheven dame. Jeroen Krabbé strekt het tot eer dat hij manhaftig probeerde de berouwvolle moordenaar niet al te drake rig te spelen, maar daardoor bleef er niet veel meer dan een houterig skelet van over. De schurkachtige broers van Siem Vroom en Henk Rigters waren onmo gelijke poppenkastfiguren en Mart Gevers als de maitresse van de kardinaal (ja ja, Webster durfde ook de kerk aan!) was helemaal niet om aan te zien met haar malle bewegingen en grimassen. De enige grote rol die behoorlijk gespeeld werd was die van de rentmeester, maar Louis Bongers had het daarmee in zo verre gemakkelijk dat hij alleen maar fatsoen lijk hoefde te zijn. Nicolaas Wijnberg had voor een mooi, indrukwekkend decor gezorgd, maar zijn grotendeels fraaie renaissancistische kos tuums gaven de spelers dikwijls meer hinder dan steun, vooral door de lange slepen waarmee zij, bij gebrek aan rust punten op het lege toneel, eindeloos heen en weer liepen en de toneelvloer zo gron dig aanveegden dat een paar muisjes in paniek op de vlucht sloegen. De vertaling van Nic Brink was plat en stijlloos en had geen spoor overgelaten van Websters „extraordinary poetry” die in Engeland nog vaak als excuus wordt gebruikt voor het in leven houden van zijn gruwelstuk ken. Na de eerste mislukking van Tourneurs „Revenger’s Tragedy” en nu weer van V 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.35 20.40 22.20 22.45 22.35 22.35 22.45 Première: filmkijken en filmmaken. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Pol. Partijen. Trekking Staatsloterij. Socutera. NOS: Film. Studio Sport. Gesprekken met kunstenaars. Journaal. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Eddy Ready Go. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRVKomische opera van Hans Werner Henze. Memorboek (slot). NOS: Journaal. Nederland II 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9