van Peter Schaffer amusant
Hans Zoet: aandacht
uitvinders-ideeën
voor
CLAIROBSCUR IN SCHUUR
Opera Aïda in Tilburg
in grootse montering
Globe speelde „Kortsluiting”
GEESTIGE VONDSTEN GOED UITGEWERKT
NIEUW TV-SPEL VAN NCRV
Ruysdael geveild
voor 132 mille
Reprise: Monsieur
Hawarden met
T.V. vanavond
Duitse operette:
Der junge Lord
Ellen Vogel
Radio donderdag
TV woensdag
TV donderdag
JONGENSKLEDING
JONGENSKLEDING
JONGENSKLEDING
19
WOENSDAG 12 MEI 1971
BEROEMDE STERREN, 500 KOORLEDEN,
OLIFANTEN, PAARDEN EN KAMELEN
Beste solisten
Machtig schouwspel
LOUDI NIJHOFF, Hans Boswinkel en Joan Remmelts zijn gisteravond
begonnen met een serie voorstellingen in de Toneelschuur in Haarlem
van het toneelstuk „Clair obscur” (l’Amante anglaisevan Marguerite
Duras. Het stuk gaat over een vrouw, die haar huishoudster heeft ver
moord. Een inspecteur, of haar geweten, probeert er achter te komen
waarom. Het verhaal graaft veel dieper dan dit thrillerachtige gegeven
doet vermoeden. Het stuk is geregisseerd door Harry Kümel. Het is
vanavond, morgen- en zondagavond in het theatertje aan de Smede-
straat 23 te zien. Op de foto: Loudi Nijhoff als de vrouw, en Hans Bos
winkel als de ondervrager.
HAARLEM De zuidelijke toneel
groep Globe is gelukkig nog een
tweede keer naar Haarlem gekomen
gelukkig, omdat ze zich nu gister
avond met „Kortsluiting” uitstekend
heeft kunnen revancheren voor de
mislukte „Hertogin van Malfi” van
maandagavond. De voorstelling van
gisteren was dan weliswaar geen ar
tistiek belangrijke gebeurtenis, maar
er werd kundig, vermakelijk toneel
gespeeld door mensen, die voor huz
taak berekend waren. En goed amuse
ment is nog altijd beter dan slechte
artisticiteit.
Veilig parkeren
Origineel gegeven
Film over Jordaan
van Max de Haas
Falende „versierder’
Met George Noordhof
Duitse kleuterserie
Tim en de Leeuw
Zevenmaal Graaf van
i Monte Christo
LflA/VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
k/VVWVVVVVVWVVVVVVVS/VVVVVV’
SIMON KOSTER
ADVERTENTIE
naar
10.45
15.00
J. H. MOOLENIJZER
GEN. CRONJÉSTR. 38-44 - HAARLEM-N.
Tel. 25 46 79
GEN. CRONJÉSTR. 38-44 - HAARLEM-N.
Tel. 25 46 79
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.30
20.35
20.40
22.20
22.45
22.35
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
22.35
22.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.25
22.35
22.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.50
19.55
20.00
20.15
20.20
21.40
22.20
20.30
20.55
ADVERTENTIE
vanaf 6 jaar
JACKS - TRUITJES - SHIRTS
ADVERTENTIE
vanaf 6 ;aar
TERLENKA CORDUROY BROEKEN
GEN. CRONJÉSTR. 38-44 - HAARLEM-N.
Tel. 25 46 79
Nederland I
en 14.00 NOS-NOT: School
televisie.
NOS: 25 jaar Belgisch-Neder-
lands Cultureel Akkoord.
De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Hoelabaloe.
Wat een familie (serie).
STER: Reclame.
NOS'; Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Film.
Muzikale voorj aarsshow.
Een plekje in de zon.
Franse Riviera.
NOS: Journaal.
Olympia’s Tour.
TELE AC: Bouwen en wonen.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS- Den Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips Nat Bur Toerisme.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VPRO: Berichten uit de
Samenleving.
Laurel en Hardy.
De Zionistische droom en de
werkelijkheid.
Popmuziek.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Eddy Ready Go.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Komische opera van
Hans Werner Henze.
Memorboek (slot).
NOS: Journaal.
TILBURG. Nog een goede week en
dan is het zover voor Tilburg. Op vrijdag
21 en zondag 23 mei zal om 20.15 uur de
opera Aïda worden opgevoerd in de ko
lossale ruimte van de Tilburgse sporthal,
die is omgebouwd tot een enorm theater,
waar ruim 3000 mensen een plaats kun
nen vinden.
Er wordt een speciaal podium opgericht
van 800 m2, dat sterk genoeg moet zijn
om de 500 koorleden te dragen en waarop
de glorieuze intocht van Radames in
een zegewagen, getrokken door vier paar
den zonder bezwaar kan plaatsvinden.
Op ingenieuze wijze heeft men het moge
lijk gemaakt, dat de krijgslieden en door
hen gevangen genomen en geketende sla
ven gevolgd door de oorlogsbuit: paar
den, kamelen en olifanten over een
extra-zware brug voor het toneel langs
kunnen lopen.
de
op woens-
Nederland I
NCRV: Kinderprogr.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Première:
filmkijken en filmmaken.
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
Pol. Partijen.
Trekking Staatsloterij.
Socutera.
NOS: Film.
Studio Sport.
Gesprekken met kunstenaars.
Journaal.
Door de uitzendingen kunnen ze inte
resse wekken bij fabrikanten. „Ze zijn
niet langer het kleine excentrieke man
netje met hun in pakpapier gewikkelde
uitvinding onder de arm”, vertelt Hans
Zoet.
Het televisiespelletje heeft een flinke
dosis amusement en spanning. De uit
vinders hebben hun creatie onder een
doek bedekt en vertellen erover in grote
lijnen. De leden van het panel vragen
hem erover en werpen tenslotte balle
tjes in een koker.' Elk balletje dat wordt
gevangen, betekent 25 gulden in de zak
van de uitvinder. Deze mag echter wei
geren als de hoogte van de waardering
hem niet aanstaat. De weigeraar met
het hoogste aantal balletjes in zijn
koker mag dan in een volgend program
ma terugkomen om voor een nieuwe
jury zijn uitvinding, die bedekt blijft, te
verdedigen. De rest toont de uitvinding.
De eerste uitzending op 22 mei toont
een wespenvanger, een wapendetector
en de bumper, die bij het in file-par-
keren botsingen voorkomt. De laatste
vinding is van de Hilversummer Karei
Groenhof. Hij scoorde de meeste balle
tjes, maar George Noordhof toonde zich
na afloop nogal teleurgesteld. Hij voelde
zich beetgenomen en wees de heer
Groenhof op vele nadelen. De eigenzin
nige uitvinder schermde echter met de
belangstelling van grote autofabrikan
ten. Het enige foutje bij deze eerste
opname was de controle op de uitspra
ken van de uitvinder. Groenhof vertelde
Hetty Blok bijvoorbeeld dat zijn bumper
ook- kettingbotsingen kan voorkomen,
hetgeen later beslist onwaar bleek, maar
wel zijn score (400 gulden) beïnvloedde.
Een mevrouw, die maar liefst 51 kui
kentjes onder haar doek verborg, wei
gerde de honorering. Zij had een hy
giënisch foksysteem ontworpen, dat de
levenskansen van de kuikens vergroot.
Zij komt dan ook in het volgende pro
gramma terug.
Het is de bedoeling van de NCRV om
„Mijn idee” om de veertien dagen op
vrijdag- en zaterdagavond op de buis te
brengen tussen half acht en acht uur.
De eerste aflevering op 22 mei zal in elk
geval tonen dat er nog vele verrassingen
te wachten staan.
luchtiger, minder nadrukkelijk dan des
tijds bij de Haagse Comedie, en daar heeft
het stukje stellig bij gewonnen.
Hij heeft voor deze gelegenheid de me
dewerking verkregen van zes koren uit
Brabant waaronder de beroemde Ko
ninklijke Liedertafel „Souvenir des Mon-
tagnards”. De Philips Harmonie zal ten
tonele verschijnen bij de Triomfmars en
aan de balletscènes wordt deelgenomen
door het Ballet van de Koninklijke Opera
in Gent, het Ballet van de Tilburgse Mu
ziekschool en de Dansvakopleiding van
het Brabants Conservatorium.
AMSTERDAM. Op de kunstveiling bij
Paul Brandt, dinsdag in Amsterdam, is
een rivierlandschap van Salomon van
Ruysdael voor 132.000 aan een particu
liere verzamelaar uit Zwitserland ver
kocht. Ook naar het buitenland ging een
gezicht op een dorp aan de rivier van Jan
Brueghel. Het bracht 83.000 op. Een
portret van een jongeman toegeschreven
aan Frans Hals bleef in Nederland voor
44.000.
AMSTERDAM. De Amsterdamse
cineast Max de Haas heeft een 35 minu
ten durende film gemaakt getiteld „De
Jordaan, een verdwijnend stadsdeel?”.
De film geeft een beeld van de Jordaan
van nu met zijn specifieke karakter en
zijn problemen. De slechte behuizing en
het nog altijd florerende gezelschapsle
ven van de huidige bewoners van deze
veel besproken en bezongen Amsterdam
se stadswijk staan centraal.
De in deze film voorkomende personen
zijn, op een enkele uitzondering na, al
len Jordaan-bewoners.
In „Oor-zaak” gaat het om de kort
sluiting tussen een verliefde, maar te be
deesde jongeman en het aanbeden meisje,
dat hij voor een etentje op zijn kamer
heeft genodigd. De verlegen jongen, Bob,
heeft de in zulke gevallen doorgaans
noodlottige fout gemaakt de assistentie
van zijn veel vlottere vriend Ted in te
roepen: Teds opschepperige, maar gezel
lige en vanzelfsprekende manier van
doen maakt op Doreen veel meer indruk
dan Bobs hartstocht voor klassieke mu
ziek. Zelfs als het meisje Bob toch nog
een royale kans geeft maakt hij daar een
zo onhandig gebruik van dat Doreen te
leurgesteld weggaat en Bob eenzaam ach
ter blijft bij zijn enige troost en toever
laat: de platenspeler.
Geen bijzonder origineel gegeven, maar
Shaffer heeft het met veel humor uitge
werkt en het werd onder regie van de
(door Toon Hermans naar Nederland ge
haalde) Amerikaan Paul Melton voortref
felijk gespeeld.
Siem Vroom gaf een kostelijk, heel
geestige typering van de onhandige „gast
heer”, die doodsbang is om enig initiatief
te nemen, Jeroen Krabbé was precies
raak als de brutaal-vlotte vriend die het
meisje in een ogenblik om zijn vinger
windt en Femke Boersma maakte van
Doreen een mooi, dom wicht, dat het
toch wel een beetje achter de ellebogen
heeft. De vertolking was over het geheel
van alle kolderieke mogelijkheden die de
situatie oplevert.
Logischerwijze werd dit stukje als een
onverbloemde klucht gespeeld, zodat het
een echt dolle boel werd, waarin de spe
lers niet bang waren voor karikaturale
overdrijving maar evenmin voor clownes
ke valpartijen, die toch wel een aanzien
lijke gymnastische vaardigheid van hen
eisten. Jeroen Krabbé als de beeldhouwer
met trouwplannen, Femke Boersma als
zijn verloofde, Henk Rigters als haar mi-
litaristisch-strenge vader, Wiesje Bouw
meester als de buurvrouw die al gauw
boven haar theewater raakt, Siem Vroom
als een vriend die van exotische kunst
voorwerpen en van mannen houdt, Pleu-
ni Touw als het ex-vriendinnetje dat als
een plaagzieke kobold de verwarring met
opzet nog grotej- maakt en Dick Scheffer
als een uit Duitsland geëmigreerde elek
tricien die voor miljonair wordt aange
zien, droegen om het hardst bij tot de
kolder, waarmee het publiek in de Haar
lemse schouwburg zich kostelijk heeft
vermaakt.
Veel origineler van opzet is „Black
Comedy”, waarin letterlijke kortsluiting
tot gevolg heeft dat een jong stel op een
voor hem belangrijke avond in het don
ker komt te zitten, al gauw vergezeld
door de vader van het meisje, een buur
vrouw, een vriend en het voormalige
vriendinnetje van de jongeman.
De grote trouvaille (door Shaffer vol
gens hemzelf ontleend aan een Chinese
pantomime) is dat het toneel verlicht is
wanneer de spelers worden geacht zich
in het pikdonker te bevinden, vice-versa.
Het gezelschap gedraagt zich dus bij
vol licht alsof de een de ander niet
kan zien en dat leidt natuurlijk tot aller
lei gekke situaties, struikelpartijen, mis
verstanden enzovoort. Het is een dwaze
vertoning, die in wezen niets om het lijf
heeft, maar waarvan het effect een onaf
gebroken lachsucces is, vooral omdat
Shaffer een rijk gebruik heeft gemaakt
De muzikale begeleiding wordt ver
zorgd door het Brabants Orkest. Het is
de grootste operamanifestatie, die ooit in
Nederland heeft plaatsgevonden en het is
voor de initiatiefnemers een goed teken
dat er al ongeveer 3000 plaatsen verkocht
zijn.
Men heeft niet geaarzeld om de aller
beste solisten te engageren en daarvoor
het deskundig advies van de Scala van
Milaan in te winnen. De hoofdrollen wor
den gezongen door Ljiljana Molnar Tala-
jic (Aïda), die het komende seizoen in
Verona zal optreden.
Viorica Cortez (Amneris), is voor de
komende drie jaar gecontracteerd bij de
Metropolitan in New York. De opper
priester Ramphis wordt gezongen door
Silvano Pagliuca, die debuteerde in Spo-
leto en die nu een van de grootste sterren
is aan de Scala. Flaviano Labo zingt de
rol van Radames, Cesare Bardelll is
Amonasro. De koning van Egypte wordt
gezongen door Enrico Fissore, Marius
Kemler is boodschapper en Antoinette
Tiemessen (de enige Nederlandse soliste)
is opperpriesteres.
„Kortsluiting” is de titel van een pro
gramma van twee eenakters van de
Engelse schrijver Peter Shaffer, die alle
bei al eerder in Nederland zijn gespeeld
door de Haagse Comedie. „Oor-zaak”
(The Private Ear) in 1964 en „De lichte
komedie in het donker” (Black Comedy)
in 1967, maar beide destijds in combinatie
met andere eenakters van dezelfde schrij
ver. Uit elk van die combinaties heeft
Globe de sterkste helft gekozen en het
resultaat is „Kortsluiting”, een goedge
vonden titel die op beide stukjes slaat.
In het ene geval letterlijk, in het
andere figuurlijk.
De regie is in handen van dr. Walter
Eichner, hoofdregisseur van de Koninklij
ke Vlaamse Opera in Antwerpen. De
decors en het toneelbeeld zijn ontworpen
door Leen Wessels, die op dit gebied zijn
sporen ook al ruimschoots heeft verdiend.
(Van onze RT-redactie)
HILVERSUM Radioreporter Hans
Zoet heeft zich maandagmiddag doen
kennen als een veelzijdig omroepman.
In NOS-studio 6 presenteerde hij zijn
eerste programma in de serie „Mijn
idee”, een spelletje voor uitvinders.
Hij is niet de eerste, want in Frank
rijk bestond het al. Daarom is hij zich
eerst ook gaan oriënteren in Parijs.
De kijker zal ongetwijfeld veel plezier
aan het spel beleven, maar ook voor
de uitvinders kan het gunstige effec
ten hebben.
Hans Zoet: „De uitvinder is een man,
die in een schuurtje achter zijn huis
werkt. Hij heeft geen laboratorium,
maar werkt hard. Die man moeten we
hier hebben”. De NCRV-televisie bood
hem de gelegenheid om zijn plannen uit
te voeren. Na een half jaar voorberei
ding was het zover. Aan de ene kant
zaten vier uitvinders, achter de jury-
tafel zetelden Hetty Blok, Joost de
Draayer en George Noordhof. De jury
wisselt bij elk programma. George
Noordhof is bij de NCRV een oude be
kende. Hij maakte bijvoorbeeld het suc
ces „Hoe bestaat het”, maar is thans
lector aan een rijksuniversiteit in Enge
land, waar hij onderwijstechnologie do
ceert. Tien jaar lang verzorgde hij voor
de BBC „The Inventor’s Club”, waarmee
hij de Engelse uitvinders grote moge
lijkheden bood.
Die krijgen de Nederlanders nu ook.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 Dag met een plaatje.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Herh. en incidentele progr.
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen. 11.00 Nws 11.30 Rondom 12.
11.55 Beursber. 12.30 Mod. platteland.
12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Por
tugese liederen. 14.30 Biels Co 15.00
Palet. 16.00 Nws. 16.03 Land der mu
zen. 17.00 Mobiel. 17.40 Alles voor de
klub. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Jour
naal. 18.20 Pol. uitz. 18.35 Uit welk
programma is dit? 19.25 Olympia’s
Ronde van Nederland. 19.35 Kerk ver
af en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel.
20.05 Residentie orkest. 20.57 Bela Bar-
tokherdenking. 21.45 Stationcall (klank
beeld 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45
Journaal. 22.55 Tout a toi. 23.20 Klass,
muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actua
liteiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging.
8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00
Gymn. voor de vrouw. 10.00 Pedagogi
sche rubriek. 10.20 Muz. uit Barok. 11.0
Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded
12.00 Los-Vast. 12.26 Meded. 12.30 Nws.
12.41 Hier en Nu. actualiteiten. 12.58
Rebus. Tussen 13.00-13.30 Olympia’s
Ronde v. Nederland. 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Bariton en piano. 15.00 Geref.
dienst. 15.30 Lichte muz. 16 00 Nws.
16.03 Meer over minder. 17.30 En Bloc.
18.10 25 jaar Belgisch-Nederl. Cultu
reel Akkoord. 18.B0 Nws. 19.00 Volks
muziek. 19.15 Het Leger des Heils 19.30
Op de man af. 19.35 Detective. 19.55
Muziek, muziek, muziek. 21.50 Kerkor-
gelconcert. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag.
22.50 Vakantietoeslag. 23.15 Lichte mu
ziek. 23.55 Nws.
Nederland 1. De NOS houdt
avond in eigen hand, zoals c~ ~z
dag te doen gebruikelijk is. Dat houdt
in: Fabeltjeskrant, journaal, Den
Haag vandaag, de filmrubriek Pre
mière en vervolgens de kerkelijke ac
tualiteitenrubriek Kenmerk.
Aansluitend aan het tweede jour
naal de 10 minuten voor de politieke
partijen, de trekking van de staats
loterij en van Socutera een film over
het werk van de Nederlandse Vereni
ging Sociale Zorg voor minder vali
den.
Hoofdschotel van de woensdagavond
is de Nederlandse speelfilm Monsieur
Hawarden. In Studio Sport vanavond
ook de uitzending van Olympia’s Tour.
Tenslotte een aflevering van de serie
gesprekken met kunstenaars die een
stempel drukten op het Nederlandse
culturele klimaat na de eerste we
reldoorlog. De onvergetelijke die dit
maal in het volle licht van de schijn
werpers wordt geplaatst is Piet Zwart,
de Zaankanter, die zich van graficus
ontwikkelde tot universeel kunstenaar,
die zich op allerlei gebied bewoog en
altijd weer tot opmerkelijke creatie
ve prestaties kwam. Hij wordt geïn
terviewd door Emmy Huf.
Nederland 2. Na de Fabeljeskrant
en het journaal van de NCRV 55 mi
nuten met Eddy Becker en zijn Eddy
Ready Go. Ook vanavond weer een
keten van populaire muziekjes, van
pop tot smartlap. Tot de medewer
kende artiesten behoren onder meer
Euson met zijn fijne liedjes, de Ne-
dre Winter, Gallery, the Merryman,
Alan Price en niet te vergeten Geor
gië Fame met zijn Rosetta.
Na het journaal een geheel ander
muzikaal evenement en wel een Duit
se televisieopvoering van Der junge
Lord, een komische opera van Inge
borg Bachmann en Hans Werner
Henze. In de hoofdrollen zien we Edith
Mathis, Donald Grobe, Lorin Driscoll
Barry McDaniel en Fritz Hoppe. Chris
toph von Donnayi heeft de muzkale
leiding. Medewerking verlenen voorts,
koor en orkest van de Deutsche Oper
uit Berlin. De directie van de Deutsche
Oper gaf trouwens opdracht deze mo
derne opera te componeren. Het ver
haal handelt over een provinciestadje,
waar de elite haar eigen leventje
leidt en zich niet bewust is van de
belachelijke manier waarop ze zich
aanstelt. Een eeuw geleden was dat
nog zo.
Tot slot van de avond de afsluiting
van de serie Memorboek. De schrijver
van deze serie de heer M. H. Gans
komt aan het woord.
Morgenmiddag een speciale uitzen
ding. In het Paleis voor Schone Kun
sten in Brussel wordt nl. een plechtige
academische zittinggehouden ter her
denking van het feit dat het Belgisch-
Nederlands accoord een kwart eeuw
geleden werd gesloten. Koningin Ju
liana en koning Boudewijn maken deze
herdenking mee. Joop van Zijl zal
verslag doen van de plechtige uitrei
king van de Belgisch-Nederlandse
Prijs der Letteren. Simon Vestdijk,
die deze prijs voor zijn gehele oeuvre
kreeg toegekend, overleed enkele we
ken geleden. Het Waalse Kamerorkest
zorgt voor de muzikale omlijsting.
Tilburg beschikt niet over een open
luchttheater zoals Verona, maar de
triomfmars en het overwinningsfeest zul
len zonder twijfel een machtig schouw
spel vormen, geheel volgens de bedoelin
gen van Guiseppe Verdi, die Aïda com
poneerde ter gelegenheid van de opening
van het Suzekanaal in 1871. De eerste
voorstelling vond plaats in het hoftheater
van de vice-koning Ismal Pascha in Caïro
(dus ook niet in de open lucht). Een
paar maanden later volgde de Italiaanse
première in de Scala van Milaan en hier
moest Verdi een huldiging van het pu
bliek in ontvangst nemen, die geen einde
scheen te nemen.
Het is niet de eerste keer dat deze
opera in Tilburg wordt opgevoerd. Acht
jaar geleden ging Aïda vier avonden in
de Tilburgse schouwburg, maar nu wor
den de zaken groter aangepakt. Dirigent
Jan Jansen is vijftien jaar geleden begon
nen met operavoorstellingen te geven en
dirigeerde onder andere: Faust, Carmen,
de Parelvissers, Mefistofele en Samson en
Dalilah.
Ook voor
In augustus ’67 werd in en om Ton
geren in Belgisch Limburg de film
„Monsieur Hawarden” opgenomen, een
Nederlands-Belgische co-produktie die
het volgend jaar maar een bescheiden
roulement in ons land zou krijgen.
Toch had de film toen al op verschil
lende festivals de aandacht getrokken.
In datzelfde jaar 1968 werd ze onder
scheiden op het filmfestival van Chi
cago, voor zijn regie en Tamerawerk.
„Monsieur Hawarden” is, zeker wat
ons land betreft, een verwaarloosde
film te noemen en het is daarom ge
lukkig dat na de mislukking in de
bioscoop nu enig eerherstel op de te
levisie volgt.
Vanavond om 20.40 uur zal men het
speelfilmdebuut van Harry Kümmel,
toen 28 jaar oud, kunnen zien. Jan
Blokker schreef het scenario, geba
seerd op de gelijknamige roman van
de Vlaamse schrijver Filip de Pille-
cijn, die op zijn beurt de stof voor zijn
boek ontleende aan een bestaand dag
boek. Het verhaal beschrijft de vol
gende authentieke gebeurtenissen: Ma
ria Meliora Gillibrand vermomt zich,
nadat zij haar man vermoord heeft,
als monsieur Hawarden om aan de po
litie te ontkomen en brengt haar ver
dere leven in travestie door. In het
midden van de vorige eeuw komt zij
als geheimzinnige vreemdeling in
Pont, een dorpje in de Ardennen en
neemt haar intrek in een landhuis dat
beheerd wordt door een mijnheer De-
schamp. Zij is daarbij vergezeld door
haar kamenierster Victorine, de enige
die op de hoogte is van haar ver
momming. Hun beider aanwezigheid
veroorzaakt de nodige complicaties op
het rustige landgoed. Hawardens
vriendschap met Deschamps jonge
zoon en Victorines „afaire” met een
der stalknechten van de rentmeester
zijn belangrijke onderdelen van die
verwikkelingen die regisseur Kümmel
met alle gevoel voor de romantische
mystificatie in beeld heeft gebracht.
Het terecht onderscheiden camera
werk van Eddy van der Enden en het
spel van Ellen Vogel als „monsieur”
Hawarden, Hilde Uitterlinden als Vic
torine en Xander Fischer als Axel,
de zoon van Deschamp (Joan Rem
melts) zorgen voor een boeiend en vi
sueel prachtig verzorgd geheel, dat
ten onrechte in ons land te weinig be
kend is geworden.
CHARLES BOOST
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM De Nederlandse tele-
visie zal op 31 mei afscheid moeten
nemen van de Fabeltjeskrant. De
I vriendjes van meneer de Uil gaan met
1 vakantie. Het was de bedoeling, dat in
I de zomermaanden een nieuwe strip de
I plaats van de Fabeltjeskrant in zou ne-
I men, nl. Pip en Zip. De werkzaamheden
daaraan nemen evenwel teveel tijd in
beslag. Voorlopig zal de NOS daarom in
juni een Nederlandse bewerking uit-
zenden van de succesvolle Duitse kleu-
terserie Tim en de Leeuw. Daarna komt
de tekenfilmserie Pip en Zip en in het
I najaar naar alle waarschijnlijkheid op-
I nieuw de Fabeltjeskrant.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM In zeven afleveringen
I van vijfenvijftig minuten zal de
I KRO het komende winterseizoen
I het stokoude verhaal van de Graaf van
Monte Christo een musicalvorm geven.
Jack Buitenman schrijft voor iedere af-
levering liefst twaalf nieuwe liedjes. De
bewerking is van Nico Hiltrop, die voor
de hoofdrol Wim de Meyer vroeg. An-
I dere medewerkenden zijn o.m. Ton Len-
I sink, Mieke Verstraete, René Frank,
I Jacco van Renesse, Piet Römer, Lex
I Goudsmit en Carry Tefsen.
AAAIWVWWVWVWWVVV\AA/WVVWV\AAAWVVVVVWVWVWUWV^^
vanaf 6 jaar
HILVERSUM in.
9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing. 10.00
Nws. 11.00 Nws. 11.03 Verzoekpl. 12.00
Nws. 12.03 Felix Meurders Show 13.00
Nws. 13.03 The Joe Blow show. 14.00
Nws. 14.03 Pop-mixture. 15.00, 16.00 en
17.00 Nws.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. meded. SOS-berichten.
12.08 Muz. 12.55 Buitenl. persoverzicht
13.00 Nws. toneelagenda. 13.20 Dans
muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
15.00 Nws. 15.25 Lichte muz. 16.00 Nws.
15.25 Lichte muz. 16.00 Nws. 17.00
Nws. en meded. 17.15 Voor oudere luis
teraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws.
18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesport-
uitslagen. 18.30 Verkeerswenken. 18.45
Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws.
en actualiteiten. 19.40 Intermezzo. 19.45
Pol. uitz. 19.55 Intermezzo. 20.00 Ope-
retteconcert. 22.00 Nws. en De Zeven
kunsten. 22.20 Jazzmagazine. 23.00
Nws. 23.05 Kamermuz. 23.40 Nws.