Brakke Grond: werkterrein
voor Theaterunie
Max Tailleurs
boerderij
Festival van Cannes bestaat
bij gratie van de commercie
Workshop
van de
De freule op plaat
van Farce Majeure
Charlie Chaplin
onderscheiden
dagelijkse mop
op 020-211811
DANSEN GEZELLIGHEID bij
„EVERGREEN” - Houtplein 16 A Haarlem
Radio vrijdag
TV donderdag
MARKT VOOR FILMERS EN BIOSCOPEN
en werkelijkheid
in documentaire
NIEUWE ORGANISATIE VOOR MEER
SAMENWERKING IN TONEELWERELD
T.V. vanavond
Zionistische droom
TV vrijdag
13
DONDERDAG 13 MEI 1971
„HEREN, ’T IS GEKKENWERK”
T elefoon( gein )lijn
MICKERY
(Van onze RTV-redactie)
ZATERDAGAVOND m.m.v. FAST
Sex-prijs
m.m.v. MIKE BROWN SELECTION
ZONDAGAVOND
WIJ ZIJN HET HELE JAAR DE WEEKENDS GEOPEND
Bij opening van
filmfestival
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Voornamelijk
omdat het theater de Brakke Grond
niet meer zoals voorheen regelmatig
voor openbare voorstellingen gebruikt
wordt, door de nieuwe werkwijze van
de toneelgroep Studio, is de stichting
Theaterunie opgericht. De directeur
van deze stichting, Han Surjnk (di
recteur buiten functie van Studio)
zegt, dat de Theaterunie het hele sei-
Linkerwang-rechterwang
CANNES Enkele jaren geleden was het een bekend grapje dat, wan
neer je met pijltjes naar de wereldkaart gooide, je er zeker van kon zijn
dat op elke plaats waar ze terechtkwamen ooit wel eens een filmfestival
was gehouden. Nu neemt het aantal festivals steeds meer af en zelfs het
oudste in de geschiedenis, de Biennale van Venetië, dreigt dit jaar niet door
te zullen gaan. Geen festival heeft in de loop van het 25-jarig bestaan zo
veel stormen moeten doorstaan als dat van Cannes. Vooral veel politieke
conflicten, ingezonden films die werden geweigerd omdat ze kwetsend
zouden zijn voor andere deelnemers, geaccepteerde films die om dezelfde
reden het onderwerp werden van hoog oplopende controversen, die zich
steevast tegen de festivalleiding richtten, verdeling van de prijzen waarbij
zeer zelden alleen artistieke motieven meespeelden.
Portret Velasquez naar
New Yorks museum
DEN HAAG Is er na de af
sluiting van haar politieke carrière
voor freule Wttewaall van Stoet
wegen wellicht een artistieke loop
baan weggelegd? Wie zegt er wat
van! In één van de liedjes uit
I Farce Majeure, die op de lang-
5 speelplaat zijn vastgelegd, speelt
het door de freule uitgesproken
I; zinnetje tijdens een van de Kamer
debatten „Heren, ’t is gekkenwerk”
I; een belangrijke rol.
J. HEUER I
zoen zal kunnen beschikken over de
Brakke Grond voor het geven van
(300) voorstellingen.
Studio
WW%*wV. /k/WWWWVWlAZWW
UVWWV\AAA/W\A/S/V\/VVVV\A/VVVV'
HILVERSUM I
(S) De laatste nootjes.
HILVERSUM H
(Van onze Amsterdamse redactie)
„Op een dag lopen mazzelman
I. *-> wA a 4 IV 'Tz', tvr
Nederland I
15.00
Nederland II
ADVERTENTIE
AB. VAN IEPEREN
lAAAAMWtflAlMIMMMVMWIAAAnAAAAfkAfVWVWWWWV
iAAAAfWlAIIMMVlAA/IAAAAACbflMIflAAAAIlAAAA/WlM
CANNES (AP) Op de opening van
het jaarlijkse filmfestival van Cannes is
woensdagavond Charlie Chaplin onder-
van
en
s door
bet festival voortijdig moest
exploitant van de Brakke Grond is even
wel bereid het theater voor 300 avonden
aan de Theaterunie te verhuren.
Twee jaar geleden begon op deze film-
markt de commerciële victorie van Pim
de la Parra’s „Obsessions” Dit jaar hopen
de la Parra en Verstappen dit succes te
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.20
21.45
22.20
23.00
23.05
19.40
19.55
20.00
20.15
20.21
21.20
22.15
22.40
22.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.50
19.55
20.00
20.15
20.20
21.40
22.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.25
22.35
22.35
20.30
20.55
10.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS- Den Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips Nat. Bur Toerisme.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VPRO: Berichten uit de
Samenleving.
Laurel en Hardy.
De Zionistische droom en de
werkelijkheid.
Popmuziek.
NOS- Journaal.
NOS: 25 jaar Belgisch-Neder-
lands Cultureel Akkoord.
De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Hoelabaloe.
Wat een familie (serie).
STER: Reclame.
NOS': Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Film.
Muzikale voorj aarsshow.
Een plekje in de zon.
Franse Riviera.
NOS: Journaal.
Olympia’s Tour.
TELE AC- Bouwen en wonen.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Eind mei beginnen
IKOR en Convent van Kerken met de
uitzending van een nieuwe serie van
dr. Peter Hofstede getiteld Linkerwang-
Rechterwang. Het is de bedoeling, dat
hierin de problematiek van conflict en
polarisatie in de maatschappelijke ver
houdingen wordt behandeld. Een aantal
pastoraal-psychologen zal proberen na
te gaan hoe de kerken het alom tegen
woordige proces van de polarisering
tegen kunnen gaan.
Nederland 1
NOS-NOT: Schooltelevisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Samenzang in de kerk te
Huizen.
Nader bekeken.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: De kleine waarheid.
We stinken erinserie doe.
over milieuvervuiling.
Farce Majeure.
Vocaal ensemble.
NOS: Journaal.
„Op een dag lopen mazzelman en
nebbishman over straat. Kijk, zegt maz
zelman opeens tegen zijn vriend, daar
loopt je verloofde stevig gearmd met
zo’n grote sterke kerel. Doe je niets?
„Nee”, zegt nebbishman, „ik kom ’r nog
wel eens tegen met zo’n klein manne
tje.”
herhalen met hun sexexperiment in de Bijl
mermeer, „Blue Movie’die overigens in
een Duits gesproken versie vertoond zal
worden. „Blue Movie” lijkt bij voorbaat al
hoge ogen te gooien voor de officieuze prijs
voor de meest erotische film die is inge
steld toen een steeds bredere stroom van
pornografische, semi-pornografische films
de talrijke bioscopen in Cannes voor de
duur van het festival in beslag namen.
Ook in dit opzicht een duidelijke baro
meter voor de steeds verder opschuivende
normen.
Voor het eigenlijke festival blijkt het
echter steeds moeilijker om films te selec
teren. Er spreekt dan ook een duidelijke
moeizaamheid uit het programma van dit
jaar, waarbij de selectie zo ruim is geble
ven dat het festival met twee dagen ver
lengd moest worden: vier films uit Ame
rika, Italië en Frankrijk, en drie uit Enge
land.
Het grootste probleem was nog wel om
de Fransen gewoon bij elkaar te krijgen.
Sinds „Un homme et une femme” in 1966,
is geen enkele Franse film meer in de prij
zen gevallen. Zelfs de kolonelsfilm „Z”
moest het destijds doen met een troost
prijsje voor acteur Jean-Louis Trintig-
nant, terwijl vorig jaar ook dat er niet
meer bij was.
De animo voor Franse regisseurs om met
hun films naar Cannes te gaan is dan ook
zeer gering geworden. De vier films die dit
jaar meedingen zijn in Frankrijk al zeer
geheide bioscoopsuccessen, zodat een even
tuele slechte ontvangst op het festival
daar geen invloed meer op kan hebben.
De film waar bij voorbaat de meeste
interesse voor bestaat, zal overigens niet
in de prijzen vallen. Luchino Visconti’s
verfilming van de roman van Thomas
Mann. „De dood in Venetië”, wordt ver
toond buiten mededinging. En dat is ook
een teken aan de wand.
NEW YORK (Rtr.). Een meesterwerk
van de 17de eeuwse Spaanse schilder Ve
lasquez, dat vorig jaar op een veiling in
Londen voor de recordprijs van bijna 20
miljoen gulden in andere handen is over
gegaan, is eigendom geworden van het
Stedelijk Museum van New York. Dit heeft
het museum woensdag bekend gemaakt.
Het schilderij stelt Velasquez’ bediende
Juan de Pareja voor.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter visie.
VARA: Beroemde Dierentui
nen: Londen.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
Mannix (film).
Hongaarse volksmuziek.
De Ombudsman.
Hoogtepunten uit Kort en Klein
Een klein uur: U.
NOS: Journaal.
25 jaar Belgisch-Nederlands
Cultureel Akkoord.
ik me voor bruiloften en partijen nog
wel eens laten verleiden tot het fabri
ceren van een versje. Misschien dat
ik als ik de vrije tijd kan vinden
binnenkort een lied voor Farce
Majeure zal maken. Zo ziet u: een
druk leven zal ik altijd houden”.
Tenslotte maakte zij nog een aantal
waarderende opmerkingen in de rich
ting van de transpirerende Majeure-
groep en deelde zij mee dat zij het
televisieprogramma vooral altijd zo ge
waardeerd had omdat het zelden
kwetsend was. U stelde wel eens za
ken erg duidelijk aan de orde, maar
u was nooit venijnig”, zo besloot freule
Wttewaall haar toespraak.
Het voltallige Farce Majeure-
team, v.l.n.r. Alexander Pola, Fred
Benavente, Ted de Braak (ge
deeltelijk zichtbaar), Jan Fillekers
en Henk van der Horst, rondom
freule Wttewaal van Stoetwegen
geschaard bij het aanbieden van
de grammofoonplaat, waaraan zij
meewerkte.
stellen werd ruimte gemaakt voor een al
ternatief festival onder auspiciën van de
vereniging van Franse regisseurs, waar
voor iedereen die daar behoefte toe voelt,
zijn films kan laten vertonen, zonder reke
ning te hoeven houden met commerciële
of politieke belangengroepen. En daar
in een kleine rokerige bioscoop kun je
ook vaak een veel beter beeld verkrijgen
van wat er aan ontwikkelingen binnen de
internationale cinema gaande zijn dan tus
sen het pluche en de smokings in het fes-
tivalpaleis.
Cannes bestaat tegenwoordig echter
vooral bij de gratie van de handel. De
markt waar ook nieuwe films te koop
worden aangeboden is een must voor het
bioscoopbedrijf, zelfs zo sterk dat de fes
tivalleiding het dit jaar voor het eerst ge
waagd heeft om de vertegenwoordigers
van filmmaatschappij en bioscooponder-
nemingen alletwee te laten betalen, in de
rustige zekerheid dat deze zeer grote groep
toch niet onder Cannes uit kan.
(S) van Strauss tot Stolz. 21.25 Kunst
en vliegwerk. 21.30 (S) Hoorspel. 22.00
Over Stag, klankbeeld over zeilen.
22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag.
22.55 Huilen op de trap. 23.15 Apollo
XXI. 23.40 (S) De laatste nootjes.
23.55 Nws.
7.00 Nws. 7.11 Ochten,dgym. 7.20 Dag
met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Jour
naal. 8.30 De groenteman. 9.00 Inter
nat. spectrum. 9.35 Waterstanden.
10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen. 11.00 Nws. 11.30 Volksmuz.
uit Italië. 11.55 Beursber. 12.00 Blik
op de wereld. 12.30 Overheidsvoorl.
Voor de landbouw. 12.40 Lichte muz.
12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 (S) Pianorecital.
14.00 Ruimte. 15.00 Aspekten van ka-
mermuz. 15.40 Toerismo. 21.00 (S) Rot
terdams Philharm. Orkest. 22.30 Nws.
22.40 Meded. 22.45 Actualiteiten. 22.55
(S) Prettig weekend. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.03 De Eddy Becker
Show. 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de
koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03
Pers vers. 13.00 Nws. 13.03 Jan Cor-
duwener Show. 14.00 Nws. 14.03 De
Herman Stok Show. 15.00 Nws. 15.03
De Eddy Becker Show. 16.00 Nws. 16.03
Top-30. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324
AMSTERDAM. Moppentapper Max
Tailleur is sinds woensdagmorgen dag en
nacht te beluisteren over de telefoon, op
nummer 020-211811. Op een speciaal voor
dit doel vrijgemaakt nummer zijn in de
proefperiode van de komende drie maan
den 24 lijnen aangesloten, waarop van een
bandje af Max Tailleur een mop vertelt.
Mochten 24 lijnen te weinig blijken te
zijn, dan is uitbreiding tot 44 lijnen
mogelijk.
Voorts overweegt de PTT het nummer
zodanig op de centrale aan te sluiten dat
Tailleurs mop vanuit elke Nederlandse
gemeente voor hetzelfde lokale tarief kan
worden beluisterd als nu alleen nog van
uit Amsterdam, dus op dezelfde manier
als thans mogelijk is met de weersver
wachting, de tijdmelding en de nieuws
dienst van het ANP.
Elke avond om acht uur wordt de mop
vervangen. Max Tailleur heeft 130 mop
pen laten opnemen, waarvan er voorlopig
negentig zullen worden gebruikt.
Er bleek woensdagmiddag al flinke be
langstelling voor Tailleurs mop te be
staan, de lijnen gaven twee keer de inge-
sprektoon. Na de derde poging vertelde
Max: „Het eerste vervolgverhaal
mazzelman, die altijd geluk heeft,
nebbishman, die altijd pech heeft:
I; Het eerste exemplaar van de lang-
speelplaat werd gistermiddag in een
l| broeierig perscentrum Nieuwspoort uit-
i; gereikt aan de freule. Fred Benavente,
5 een van het befaamde Farce Majeure-
kwintet, zei het ongeveer zo: „Lieve
5 freule, wij prijzen ons gelukkig dat wij
aan het eerste artistieke optreden van
u in het openbaar medewerking heb-
ben mogen geven. Wij hopen u in de
toekomst te mogen blijven vergezellen
5 op uw culturele loopbaan. Na uw
Tweede Kamer werkzaamheden bent
;lu thans geworden de zangeres-met-
naam-en-met-stem. Ik mag wel zeggen
dat u voor het Nieuw Nederlands Po-
litiek Chanson (NNPC) baanbrekend
werk hebt verricht”.
|l Benavente kuste vervolgens de glim-
Ilachende freule, in het perscentrum
Isteeg een daverend applaus op en de
I; eerste langspeelplaat „Dat is uit het
Ilieven gegrepen” (Phonogram), alsme-
I de een zeer rode bos rode rozen
I werden aan de sympathieke ex-parle-
mentariër overhandigd.
;l De freule, die tegen het buiten-parle-
|lmentaire bezoek aan Nieuwspoort
|l enigszins bleek te hebben opgezien,
|l nam de plaat en het boeket verlegen
I; in ontvangst. Zij stond er van te kij-
I; ken dat zij, nog nauwelijks goed en wel
van een langjarig Kamerlidmaatschap
i| bekomen, al weer in een kennelijk ar
il tistieke carrière was gedoken. De freu
le erkende, vriendelijker dan ooit: „In
■I mijn jeugd heb ik idealen op zangge-
|l bied gekoesterd. Die idealen zijn door
de politiek alras verdwenen. Toch heb
/VVVVWVWWWWWWWVWWt/WWVX/WWWWWWWV
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Ac
tualiteiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging.
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw.
9.00 Gym voor de vrouw. 9.40 School
radio. 10.00 (S) Operamuziek. 11.00
Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded.
12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22
Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Actualiteiten. 13.00 Raden maar
14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Musiesta
14.55 Concert a la carte. 16.00 Nws
16.03 (S) Disco Drive in. 17.00 Ak-
tua Sportkompas. 18.00 En Bloc. 18.19
Pol. partijen. 18.30 Nws. 19.00 Wereld-
panorama. 19.30 Gewijde muz. 20.00
Nederland I. Hoelabaloe is het
TROS programma dat na de Fabeltjes
krant en het eerste journaal het
avondprogramma opent. Robert Borre
mans ontvangt in Studio Bellevue weer
enthousiaste kinderen. De zangeres Ria
Valk en de goochelaar Peter Grooney
verlenen hun medewerking. Het twee
de half uur van het TROS programma
is voor The Brady Bunch. Aansluitend
aan het tweede journaal alweer een
buitenlandse serie van de TROS. Het
is Mission Impossible met een onmo
gelijk verhaal over een geheimzinnig
jade-zegel, dat verdwijnt uit een denk
beeldig Aziatisch land. Vijftig minuten
vrolijke muziek vervolgens dank zij
John Woodhouse. De populaire man
met zijn elektronische magie accordeon
maakte een reisje langs de Rijn
en speelde daarbij een aantal van zijn
succesnummers. Als gasten gingen mee
de zangeres Imca Marina, het duo
Mannenkoor en de Jeroen Boschzan-
gers.
Een plekje in de zon is de titel van
een Engelse documentaire over de
Franse Rivièra, die de TROS vervol
gens uitzendt. Het laatste nieuws sluit
de uitzendingen nog niet af. Er vol
gen nog een reportage over de laatste
etappe van Olympia’s Tour en de 13e
les uit de cursus Bouwen en Wonen
van Teleac.
De Theaterunie wil de traditie, die
door Studio onder Kees van lersel in de
Brakke Grond is opgebouwd voortzetten,
dat wil zeggen: hedendaags toneel. Bo
vendien wil het „een eerste stap” doen op
de weg naar een efficiënt gezamenlijk
gebruik van technische apparatuur, ge
zamenlijke administratie en publiciteit van
de aangesloten gezelschappen. Hoewel de
aangesloten gezelschappen de Theater
unie betalen, verwacht men vooralsnog
een tekort. Daarom heeft de Theaterunie
om een garantiesubsidie gevraagd aan
het Rijk. Advies daarover moet de Raad
voor de Kunst nog uitbrengen.
|l Nederland 2. Uit de NOS-schatka-
|;mer komen Fabeltjeskrant, journaal,
IDen Haag vandaag, van Gewest tot
I; Gewest, de tips van het Nationaal
11 Bureau voor Toerisme en nog eens
;l een journaal. De VPRO doet er de
I I berichten uit de samenleving over-
|l heen alsmede 25 minuten met Stan
II Laurel en Oliver Hardy.
Daarna de Zionistische droom en
Ide werkelijkheid, een Duitse docu-
11 mentaire over Israel, waarin centraal
I; staat het probleem van de integratie
I; van de Israëliërs. Er is vaak een die-
I I pe kloof tussen de Europese en Ame-
|l rikaanse joden die naar Israel zijn
|l geëmigreerd en hen die afkomstig
|l zijn uit andere landen. Dat is van-
|l zelfsprekend. Maar aan de andere
I; kant gaat het zionisme uit van een
II volledige integratie en gelijkheid van
11 alle inwoners van Israel. Schept het
verschil problemen en zo ja, hoe kun-
I nen die worden opgelost? Ziedaar de
11 problematiek van deze documentai-
11 re, waarvoor drie kwartier is uitge-
Itrokken.
I; Er blijft hierna nog net 40 minuten
Iover tot het laatste nieuws. Die wor-
11 den besteed aan de laaste popspe-
I1 cial. In Kasteel Groeneveld treedt de
I Haagse popgroep Supersister op, een
;lzeer avantgardistisch stelletje onder
11 leiding van ene Robert J an Stips.
Deze voorstellingen zullen verzorgd
worden door verschillende toneelgezel
schappen en niet-commerciële vrije pro-
duktiegroepen. Ook elders in het land
heeft de Theater-unie afspraken gemaakt
met schouwburgen en kleinere theaters
voor het geven van voorstellingen; voor
lopig 72 in het HOT in Den Haag, 65 in
het Rotterdamse Piccolotheater, verder
in Eindhoven, Tilburg, Utrecht, Arnhem.
Ook de Toneelschuur in Haarlem is ge
noemd.
Doel van dit alles is de bevordering
van de samenwerking tussen de verschil
lende gezelschappen en groepen, vooral
op technisch en administratief gebied.
Bij de oprichters zitten de directeuren
van drie gezelschappen: Noorder Com
pagnie, Groot Limburgs Toneel en de
Nieuwe Komedie, die alle graag (behal
ve in hun eigen regio) ook elders, friet na
me in de Brakke Grond, willen spelen.
Dit seizoen hebben zij daartoe al gele
genheid gekregen, sinds Studio wegens
intensief zelfonderzoek geen voorstellin
gen meer gaf.
De Nieuwe Komedie wil onder hoede
van de Theaterunie drie stukken spelen:
Jeux de massacre, het nieuwste stuk van
Ionesco; een nieuw stuk van Lodewijk
de Boer en een van Hella Haasse. De
Noorder-compagnie brengt „De Fysici”
van Dürrenmatt; het Groot Limburgs To
neel „Een postzegel van 15 ets” van Kees
Simhofer. Centrum, Globe, Nieuw Rotter
dams Toneel, Theater het Amsterdams To
neel (opvolger Ned. Comedie) hebben toe
gezegd een of meer kleine zaal-produk-
ties onder te brengen in het circuit van
de Theater-unie. Het Centrum voor Ne
derlandse Dramaturgie wil een Neder
lands stuk, voortgekomen uit de activi
teiten van dit centrum, onder de Thea
ter-unie uitbrengen. Erik Vos is van
plan na „De Bacchanten” dat hij in het
Holland Festival brengt, onder de vleugels
van de Theaterunie een nieuw project
te ondernemen als hij tenminste zijn
aangevraagde subsidie krijgt.
Overleg over deelname aan de Thea
terunie is nog gaande met de Haagse
Comedie en Proloog. De verhouding met
Studio is onduidelijk. De mogelijkheid is
itiet uitgesloten, dat de Theaterunie ge
bruik maakt van het technisch en admi
nistratief apparaat van Studio. Toestem
ming daartoe moet het stichtingsbestuur
van Studio geven. Dit heeft ook een op
tie op de bespeling van de Brakke Grond.
Han Surink, die door Studio op non-actief
is gesteld, weigerde gisteren op een pers
conferentie mededelingen te doen over de
gevolgen van de activiteiten van de Thea
terunie voor de toneelgroep Studio. De
rDe meest zwarte bladzijde uit de anna-
scheiden met het Franse Legioen van eer. len van Cannes leverde 1968 op, toen de
Jacques Duhamel, de Franse minister mei-revoltes tot in het festivalpaleis door-
van Cultuur, overhandigde Chaplin de drongen en het festival voortijdig moest
eretekenen van commandeur. Daarna worden beëindigd. Maar Cannes bleef pal
leende Chaplin de stok van Duhamel en staan en bleek ieder jaar een gebeurtenis
liet nog eens zien hoe hij in zijn eerste waar de filmwereld toch niet omheen kon.
films rondwandelde. Het officiële festival werd echter steeds
Op de openingsavond van het festival meer een alibi voor allerlei randmanifes-
werd „Le feu sacre”, de eerste film van taties, die het in belangrijkheid dreigden
de 30-jarige Franse regisseur Vladimir te overvleugelen.
Forgency vertoond. Om de deelnemers van ’68 tevreden te
LOENERSLOOT. Dit seizoen is het
Mickerytheater begonnen met eigen work
shops, waarvan de deelnemers drie maan
den dagelijks met elkaar werken. De eer
ste workshop heeft de resultaten van dat
werk neergelegd in een rapport dat bin
nenkort uitkomt. De tweede workshop
heeft gisteren èen soort voorstelling ge
bracht, die de komende veertien dagen
elke avond te zien is.
De presentatie van de workshop heet
„een momentopname uit een groepspro
ces naar aanleiding van de Bloedbruiloft
van Lorca”. Deze formulering houdt in
dat de groep niet pretendeert De Bloed
bruiloft zelf te spelen. Wie dat verwacht
zal teleurgesteld weggaan.
Wie echter wil zien hoe een groep na
drie maanden improviseren op een thema
en het uitproberen van mogelijkheden
van een theaterruimte een vorm geeft
aan de in het werk opgeroepen spannings
velden, heeft een bijzonder leuke avond.
Het Mickerytheatertje is een voormalige
boerderij. Van dat gegeven is de groep
uitgegaan. Het publiek zit her en der op
opgestapelde, geurige strozakken; de grond
ligt letterlijk bestrooid; in de weer bloot
gelegde drenkplaats voor de koeien
stroomt water. Met bloesembakken uit de
Mickerybongerd versieren de spelers de
binten: er wordt immers bruiloft gevierd.
De bruid naakt klimt in het stal-
donker langs een touw uit de kelder naar
het raampje in het dak. Dan komt een
soort ritueel spel op gang, deels in het
Spaans, deels in het Engels (de groep
is zeer internationaal samengesteld). Van
het stuk van Lorca blijft niet zo erg veel
over. Men begrijpt dat het gaat over een
fataal eindigend liefdesverhaal. Een uit
te huwelijken jongedochter loopt weg met
haar minnaar (in dit geval een andere
vrouw). Maar de gelieven worden door
de gemeenschap gescheiden en gedood.
De spelers leken op deze première vaak
te nerveus voor de juiste concentratie
op het spel, maar er zaten verschillende
boeiende momenten in.
12.00 Nws, meded., SOS-ber. 12.08
Intermezzo. 12.15 Gevar. progr. 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws., to
neelagenda. 13.20 Dansmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 15.25 Pla
ten. 16.00 Nws, beursber. 17.00 Nws,
meded. 17.15 Muziek. 17.55 Weegschaal
18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Verkeers-
wenken. 18.45 Sport. 18.55 Taalwen-
ken. 19.00 Nws en actualiteitem. 19.40
Franse taalwenken. 19.45 Boekbespre
king. 20.00 Gevar. muz. 22.00 Nws, Dë
Zeven kunsten. 22.20 Liederen. 23.00
Nws. 23.05 Amusementsmuz. 23.40
Nws.
g