René van Nie verfilmt „Het zwarte licht” van Mulisch Nieuwste werk van Sartre „Inklusief konsert” vaak voortreffelijk NA GROTE SERIE - DEELS BEKROONDE - DOCUMENTAIRES VOOR DE BEELDBUIS T.V. vanavond Shows van Joe Frazier en de Rolling Stones Radio zondag GESLAAGDE FORMULE IN AMSTERDAMS FRASCATI Dr. Cole’s film Schilderkunst uit Indonesië in Menu op zondag: Sport, religie en natuurfilms „Crowing Up” op Nederlandse TV T ropen-instituut ■H TV zondag Radio maandag TV zondag TV maandag TV zaterdag ZATERDAG 15 MEI 1971 Teamwork Vijftien ensembles Omvangrijke studie over Flaubert Grote vrijheid (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM Filmer René van Nie (31), vervaardiger van verschei dene documentaires als „Bronbeek”, „Holland” en „Ooghoogte” heeft mo menteel twee grote produkties onder handen, die beide het milieu waar uit we voortkomen, als bases hebben. Hetgeen overigens de enige overeen komst tussen de produkties is, want de een is een tv-documentaire, die be gin oktober, in kleur, in een twintig tal landen uitgezonden zal worden en de andere wordt zijn eerste speel film, waarvoor hij zelf het script schrijft. „Zelf door gaan” Sexuele voorlichting uwwvwvwvwwvvvvvvvvw «A/VVVVXAA/VWVUVVVVVVVVVVWU er RENÉ VAN NIE :n HILVERSUM I. e r il s t. 1 1 3 HILVERSUM I. I I n n De avond wordt besloten met een programma van de KRO en RKK, nl. In den Beginne, nu en altijd. Guus van Hemert en Martinus Huybregts probe ren het verhaal van Adam in het licht van onze tegenwoordige tijd te bekij ken. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Herh. programma’s. 13.00 Nws, toneelagenda, meded. en SOS-berichten. 13.20 Opera en Belcan to. 14.00 Nws. 15.00 Sport en muziek. 17.00 en 18.00 Nws. 18.30 R.-k. uitz. 19.00 Nws en weerber. 19.30 Muziek- progr. 22.00 De Zeven Kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Muziek. 23.40 Nws. 16.00 16.02 16.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20 15 20.21 21.11 21.41 22.31 22.46 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.00 21.35 22.25 23.15 15.00 15.02 21.55 22.45 23.05 15.22 15.25 16.15 16.55 17.00 18.20 18.55 19.00 20.20 20.25 21.50 19.05 19.30 18.55 19.00 19.05 19.30 20.20 20.45 21.10 21.35 22.15 20.30 21.20 22.25 22.50 22.55 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.35 22.25 22.35 22.40 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Pipo op Bizarra. Coronation Street (feuill.). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Zelf uw kind zwemmen leren (1). Ironside (film). Kunstenaars voor Vietnam. Gro te veiling Sted. Mus. Amsterdam. Achter het Nieuws. NOS: Journaal. TELE AC: Sterrekunde (12). 12.08 progr. :n in 1- sh m 3- et er at e e el i- e I- V. m it :e 1- i- in n et n :t d •e C- :e n n :e n d ;n en :n m er ;n in et 1- et :n Lt. k, ai •P (Van onze RTV-redactie) DEN HAAG Zondagavond zal de NVSH op Nederland 1 (22.50-23.10 uur) een deel van de Britse sex-voorlich- tingsfilm „Growing Up” („Groot wor den”) van dr. Martin Cole uitzenden. De oorspronkelijke film duurt 23 minu ten, maar daarvan zal slechts 13 minu ten op ons scherm verschijnen. De film is totnutoe in Engeland alleen maar voor besloten voorstellingen vrijgege ven omdat volgens de autoriteiten de behandeling van dit onderwerp te ver gaat. Zo laat dr. Cole twee masturbatie scènes zien evenals een coitus. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS Journaal. STER: Reclame. AVRO: AVRO’s Sportpanorama. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: The Rolling Stones. AVROSKOOP: Filmrubriek. De Carol Burnett Show. AVRO’s Sportpanorama. NOS: Journaal. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Kijken naar kinderen. NCRV: Dier en vriend (serie). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Memorandum van een dokter (feuill.). Hier en Nu. Film over rechten van het kind. Ander Nieuws. NOS: Journaal. TELEAC: EHBO (15). HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Drruit! 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Met vriendelijke groeten.13.00 Nws. 13.02 Ned. Artiesten Revue. 14.00 Nws. 14.02 Langs de lijn. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. Toen ik een paar maanden geleden het vorige concert in deze reeks wilde bezoe ken en daartoe om een uur of half elf bij Frascati aankwam was het volstrekt onmogelijk de zaal te betreden: de be langstellenden verdrongen zich tot bui ten op straat om iets van de muziek op te vangen. De organisatoren hebben, van deze ervaring wijzer geworden dit keer bewust de propaganda miniem gehou den inderdaad waren er wat minder mensen, hoewel ook nu de zaal in de loop Nederland I NOS: Journaal. Weekjournaal. (voor slechthorenden). Verkeersinformatie. Walt Disney’s wonderlijke wereld (serie). Eur. turnkamp, heren Madrid. Toto-uitslagen. IKOR-CVK-RKK: Dienst van Schrift en Tafel. TELEAC: EHBO (15). NOS: De Fabeltjeskrant. IKOR-CVK-RKK: Bijbel- vertelling. IKOR-CVK: Werken op zondag VARA: Doe. zeesterresoort De Doornenkroon. NOS: Journaal. VARA: Vic Singel. Simon Carmiggelt uit eigen werk. Toneelvernieuwing. NVSH: Sextant. NOS: Journaal. afreed, terwijl de ander met zijn wagentje lag te worstelen”, „Het essentiële verschiil tussen een docu mentaire en een speelfilm is, dat je van een documentaire altijd iets maken kunt, zelfs twintig verschillende versies, ter wijl je met een speelfilm van meet af aan gebonden bent aan de situatie. Zo gauw je gaat filmen krijg je niet meer de ge legenheid te veranderen. Iedereen die je neerzet staat daar, want zo staat het in je script. Je kunt later niet gaan monteren, wat je bij een documentaire dus wel kunt doen”. Nederland I 10.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.03 Popstation 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Suzie Cream Cheese. 12.00 Nws. 12.03 Jam on Radio. 13.00 Nws. 13.03 Pop-mixture. 14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. Nederland II NOS': De Fabeltjeskrant. Journaal. De Vrijbuiters. Studio Sport I. Panoramiek. Dubbeldekkers. Studio Sport II. Video. Journaal. Nederland I NOS: Journaal. KRO: Klassewerk (quiz). Oebele. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Filmrubriek. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Marcus Welby (serie) Brandpunt. Show Frans Halsema. KRO-RKK: In den beginne. NOS: Journaal. Martin Cole is in Engeland een veel omstreden figuur. Als lector in de erfe lijkheidsleer aan Ashton University in Birmingham bemoeit hij zich namelijk niet alleen met de genetica, maar door de confrontatie met de sexuele proble matiek van zijn studenten is hij zich ook gaan verdiepen in het sexuele ge drag van de jeugd. Cole ontdekte toen dat het sexuele gedrag van kinderen tussen de 9 en 17 jaar vrijwel niet we tenschappelijk bestudeerd was. Intussen wordt er wel in Engeland druk gesproken over deze film. „Gro wing Up” wordt door sommige meer puriteins gezinde kringen gekwalifi ceerd als „pornografie”. Maar dr. Cole wijst deze beschuldiging nadrukkelijk af. Hij heeft zijn film gemaakt met het oogmerk ouders en kinderen beter voor te lichten en de talloze taboes op dit ge bied te doorbreken. Over de vrees van sommige ouders dat hun kinderen een trauma aan „Grow ing Up” zouden overhouden, zegt dr. Cole „Een potentieel psychopatisch kind zal natuurlijk anders reageren. Maar dat kind zal uiteindelijk toch wel psychopatisch worden, want dat ligt opgesloten in zijn of haar erfelijke aan leg”. 8.00 Nws. 8.10 Het levende woord. 8.15 Badinerie. 9.00 Nws en water standen. 9.15 Laudate. 10.00 Eucharis tieviering. 11.00 Nws. 11.02 Plaat-Pro- menade. 11.55 Meded. 12.00 Kerkorgel- concert. 12.40 Tussenbeide. 13.00 Nws. 13.10 Klassieke kamermuziek. 13.55 Vi sioen en visie. 14.15 Concertgebouwor kest. 15.05 Adempauze. 16.15 Muzikale quiz. 17.00 Chr. Geref. dienst. 18.00 Kader-opleiding bij het Leger des Heils. 18.30 Het Geladen Schip. 18.58 Wilde Ganzen. 19.00 Nws. 19.07 Musica Sacra. 19.35 Wij zijn de vaders (lezing) 19.50 Klassieke orkestwerken. 20.30 Uit de lucht gegrepen. 22.00 Kruispunt. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 De zingende kerk. 23.00 Klassiek verzoek- platenprogr. 23.55 Nws. HILVERSUM II René van Nie, die twaalf jaar camera man bij de NOS was, waar hij zowel land- bouwjournaals als statiebezoeken en al les wat er aan variatie tussen ligt gefilmd heeft, kent zijn vak. Bij de TV ligt zijn grote drijfveer die hem nu doet zeggen „Ik kan het veel beter”. PARIJS. (AFP) Na zeven jaar als litterator gezwegen te hebben, heeft Jean. Paul Satrtre, „de paus van het existentia lisme”, deze week een nieuw letterkun dig werk gepubliceerd en wel een boek over Gustave Flaubert, „L’idiot de la fa milie”. Het is een omvangrijk essay in twee delen met in totaal 2000 bladzijden. Na de publikatie van „Les Mots” in 1964, waarin op de laatste pagina’s het kind Sartre wordt beschreven dat gefas cineerd is door Flauberts roman „Ma dame Bovary”, heeft Sartre zich volledig gewijd aan de politieke strijd die hem partij deed kiezen voor de linkse radica len, de „Gauchisten”. Sartre heeft volgens zijn zeggen twin tig jaar lang rondgelopen met het plan een boek over Flaubert te schrijven. Het is er nu dan eindelijk van gekomen. In zijn filosofische hoofdwerk „l’Etre en le néant” heeft Sartre al duidelijk blijk ge geven van zijn antipathie tegen Gustave Flaubert, voor hem een vertegenwoordi ger van het bekrompen burgerdom. „L’idiot de la Famile” is in feite een nieuwe afrekening met deze bourgeoisie, waaruit Sartre echter zelf is voortge komen. Het bijzondere van de vorm waarin de concerten gegeven zijn (een vorm die in Frascati uitstekend te realiseren is door de bijzondere gunstige bouw van de zaal) is dat men in en uit kan lopen wan neer men wil; de toegang is gratis, dus voor het weglopen als iets minder aan trekkelijk is en weer terugkomen om te luisteren of het leuker geworden is be staan geen administratieve belemmerin gen. Er is dan ook een voortdurend wis selend publiek het opvallende is, dat het toch mogelijk blijkt onbelemmerd naar de muziek te luisteren. Nederland 1. Ook op deze zondag middag weer een stukje uit het mees terwerk van wijlen Walt Disney. Dit maal een pure natuurfilm, waarin het leven van een jaguar-familie in het Amazone-gebied wordt gefilmd. Voor af hebben we dan al het journaal, het weekjournaal en de verkeersinformatie gezien. Wat de zondagmiddagsport betreft een samenvatting van de Europese turnkampioenschappen, die in Madrid zijn gehouden. Klaas Boot zorgt voor commentaar. Daarna een dienst uit de Nieuwe Zijds Kapel in Amsterdam, die wordt geleid door ds. H. J. Kater. Het avondprogramma begint met de Fabeltjeskrant en de Bij bel vertelling, waarna onder de titel „Nasi-bal voor een professor” een aflevering van de serie Werken op Zondag. De VARA neemt om half acht de dienst over met een natuurfilm, nl. Doornenkroon. Het is een Amerikaan se documentaire over het Groot Bar rière rif, een enorm koraalrif in de buurt van Australië. Aansluitend aan het tweede journaal het laatste avontuur van speurder Vic Singel. Medespelenden in deze laatste aflevering zijn o.m. Willeke van Am- melrooy, Peter Oosthoek, Wim de Meyer en Piet van der Meulen,met natuurlijk Wies Andersen in de hoofd rol. Als Simon Carmiggelt een eigen ver haaltje heeft voorgelezen volgt Signa lement met als ondertitel Hamlet op zoek naar nieuw publiek. Eric Vos die in Amerika een aantal moderne versies van stukken van Shakespeare heeft geleid spreekt met Henk de By over toneelvernieuwing. Sextant van de NVSH besluit de zondagavond. Nederland 2. De Fabeltjeskrant, het journaal en dan de Vrijbuiters. Studio Sport valt zoals altijd uiteen in tweeën De ruimte ertussen wordt gevuld _met Panoramiek en Dubbeldekkers, slotte de 14-daagse rubriek waarin Netty Rosenfeld BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws, meded. SOS-ber. Landboukroniek. 12.15 Gevar. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. toneelagenda. 13.20 Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nws, beursber. 16.05 Lichte muz. 17.00 Nws. meded. 17.15 Muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verzoek platen. 18.43 Paardesportber. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. en actualiteiten. 19.40 Franse taalwenken. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 19.55 Inter mezzo. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nws, De Zeven Kunsten. 22.20 Casinomuz. 23.00 Nws. 23.10 Muz. 23.40 Nws. 23.45 Groeten voor zeelieden. Het script van de film, die overigens nog geen titel heeft, is gebaseerd op „Het zwarte licht” van Harry Mulisch, die als dialoog-adviseur nauw betrokken is bij de produktie. „Het is de eerste keer dat ik met een groep mensen een film maak. Ik schrijf, Jan Blokker geeft advies over de dramatische kant, Harry Mulisch de dia loog, de produktie is van Jonne Severijn en een vijfde persoon wordt aangetrokken voor de religieuze kant van de film. „Ja, de religie speelt een belangrijke rol in ons milieu” zegt René en lacht even voor zich uit, zonder precies te kunnen vertellen waarom. Hoewel het zijn eerste speelfilm zal wor den, heeft hij bij wijze van experiment en research in Engeland een klein filmpje gemaakt „Blackmail” getiteld. „Ik ben er niet kapot van. Het script had ik niet ver genoeg uitgewerkt. Maar deze film heb ik in eigen onderzoek gemaakt. Ik wilde voordat ik met een volwassen produktie zou beginnen, beslagen ten ijs komen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet of het beter was buitenlandse acteurs te gebruiken of Nederlanders. Ik weet het nu nog niet. Wel heb ik daar in Londen en later in San Francisco en Hollywood gezien, dat wij nergens zijn. Simpele voorbeelden. Ik heb in Amerika vijf maal een scène van vijf verschillende kanten zien filmen, terwijl de acteurs je vijfmaal hetzelfde beeld gaven. Hier vind je dat niet”. Begin 1972 hoopt René van Nie met de apnamen te beginnen. „Ik hoop tevens een Zijn brede imposante lichaam lijkt te groot voor de uit twee vertrekken bestaan de studio aan de Amsterdamse Oude Zijds- voorburgwal als hij druk gesticulerend vertelt dat het gros van de TV-regisseurs zo bedroevend is. „Je wordt gewoon ge dreven om zelf door te gaan, als je met bijna alle regisseurs, die de TV rijk is gewerkt hebt. Ze munten uit in een enor me middenklasse. Ik heb er verschrikke lijk veel van geleerd. Daardoor heb ik, mag ik nu wel zeggen, mijn weg naar de dokumentaire gevonden.”. Dokumentaires als „Bronbeek” en „Hol land” zijn voor René van Nie nog steeds dankbare onderwerpen, „omdat ze zo dui delijk het karakter van de mensen laten zien”. Ook „Ooghoogte”, een filmpje ge maakt in opdracht van Socutera voor de bioscopen over het Bio-vakantieoord, is uniek. Niet voor niets heeft hij hiervoor verschillende festivalprijzen gekregen, (o.a. Argentijnse prijs voor de beste educatieve film ’67). „Ik heb die kinderen in hun eigen doen en laten gefilmd op ooghoogte. Voor het eerst werden ze uit die zielige hoek getrokken en ik draaide rustig door als twee invalidewagentjes tijdens een race met elkaar in botsing kwamen, waar bij de een overeind bleef en op de finish jaar later mijn tweede film te maken en dan verder te blijven gaan. Juist die con tinuïteit is zo belangrijk, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de anderen, die je simpel gezegd, werk kunt verschaffen. Want dat is in het Nederlands filmklimaat een immens probleem. Niemand is in de gelegenheid werkelijk ervaring op te doen. Logisch, dat we achter blijven. Er zit ge noeg talent in Holland, daarvan ben ik overtuigd, maar waar blijf je als je nau welijks de gelegenheid hebt ervaring op te doen?” zegt hij en vertelt, dat hij op dit gebied niet te klagen heeft. „Ik begon toen ik 16 was bij Max de Haas (Visie Film). Ik kreeg meteen een camera in mijn hand. Hoeveel onderwer pen ik toen niet gefilmd heb, ik weet het niet meer. Ik verdiende twaalf gulden per week. Ik heb het twee jaar gedaan, daar na de TV. De eerste vijf jaar dééd ik per dag een onderwerp. Ik hoef er niet veel over te zeggen. Het is de beste leerschool, waarbij je de meeste ervaring opdoet”. Ofschoon René van Nie intensief met zijn speelfilm bezig is, heeft hij de eerste opna men voor zijn TV-dokumentaire al ach ter de rug. Ook deze produktie, een twintig minuten film, wordt geheel op ooghoogte gefilmd. „Hoofdpersonen zijn drie kinderen van tien jaar uit verschillende milieus; Marco uit het zo genaamde avant-garde milieu, Masje, een boerenzoon en Savine een gra vinnetje. Het hele verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de verkiezingen om de leefbaarheid van tegenwoordig dui delijk naar voren te brengen. Je kunt na melijk geen goede dokumentaire maken als je geen gebruik maakt van het nu”, zegt René van Nie, die au fond geen verschil maakt tussen het maken van een film of een TV-produktie. „Technisch moet je soms iets genuanceer der te werk gaan bij een TV-produktie omdat je er rekening mee moet houden, dat je een klein scherm hebt”. Ook deze produktie heeft nog geen titel „Ik heb een vaag idee, misschien wordt de titel: „En mam, een tuinman heeft die echt be staan?” Nederland 1. We lopen naar het eind van het winterseizoen en allerlei ru brieken beleven hun laatste uitzending. Ook de quiz Klassewerk is afgelopen. In de Meerpaal in Dronten zullen de Jozefschool uit Texel en de Nicolaas Maesschool uit Amsterdam uit moeten maken wie zich winnaar mag noemen. Oebele gaat daarna bruiloft vieren. Paulus de Postbode gaat met Geesje Zoet trouwen en dat is reden voor een geweldig feest, waarmee overigens ook Oebele zijn (voorlopig) afscheid viert. De fabeltjeskrant gaat voorlopig nog door de avonden te openen. Na het nieuws de filmrubriek Voor een briefkaart op de eerste rang, waarin onder meer fragmenten uit bekende films als Bathing Beauty, Helzapoppin en North bij Northwest. Aansluitend aan het tweede journaal de 13e aflevering van Marcus Welby. Brandpunt zal een half uur lang brandende vraagstukken van deze tijd belichten alvorens de Late late show van Frans Halsema aan bod komt. Be halve de vaste gasten Brotherhood of man ontvangt Frans het Engelse ca baretwonder Millicent Marin, de Bel gische zangeres Anni Anderson, die een Amerikaanse carrière schijnt te hebben gemaakt en ons eigen Albert Mol. Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant en het journaal gaat de AVRO met haar Sportjournaal op de populaire toer. Ruud ter Weyden gaat nl. pra ten met Joe Frazier, de sterke man die Cassius Clay niet lang geleden zijn we reldtitel en zijn glorie ontnam. Fra zier leeft niet alleen van het boksen maar doet ook nog iets aan zingen en dansen. Met zijn eigen popgroep the Knock-outs toepasselijke titel treedt hij vandaag op in Nederland. Het zal wel niet bij een gesprekje blij ven, maar Joe zal wel een liedje zin gen ook, hoewel er voor de volgende week een show van hem op het pro gramma van de AVRO staat. Ruud heeft er de tijd voor, want Sportpano- rama neemt het volledige voorpro gramma in beslag. Na het journaal van acht uur de Rolling Stones, na de Beatles de popu lairste popgroep ter wereld. Evenals de Beatles hebben trouwens ook zij zich uit de actieve muziekbeoefening teruggetrokken. Hun grote afscheids concert was een daverende show in de Londense Marquee club. Derek Randal van de BBC registreerde dat gebeuren met veel enthousiasme en van het re sultaat kunnen alle fans vanavond ge nieten. Simon van Collem gaat hierna met zijn AVROScoop aandacht besteden aan de 37-jarige Amerikaanse acteur in talloze westernfilms George Peppard, die in Amerika zeer beroemd blijkt te zijn en die desondanks zichzelf bleef. Carol Burnett mag vervolgens nog 50 minuten grappen en grollen debiteren. Ze krijgt daarbij de assistentie van niemand minder dan Lucille Ball en zangeres Nancy Wilson. AVRO’s Sport panorama sluit de avond af met een wedstrijd uit de Braziliaanse voetbal competitie. AMSTERDAM. In het Koninklijk Istituut voor de Tropen in Amsterdam heeft de ambassadeur van Indonesië in ons land, Tas win a Natadiningrat, vrij dagmiddag een expositie ingeluid van werken van de hand van 38 Indonesische schilders. De collectie vertegenwoordigt vier van de vooraanstaande cultuurcen tra in Indonesië: Bali, Djogjakarta, Ban doeng en Djakarta. De ambassadeur zei in zijn openings toespraak dat moderne schilderijen in In donesië over het algemeen zijn geken merkt door een hernieuwde kracht en vrijheid van expressie als een getrouwe weerspiegeling van de fundamentele ver anderingen die zich sedert Indonesië’s on afhankelijkheid in 1945 hebben voltrok ken. „Contemporaine artiesten overal ter wereld zijn en worden nog steeds ervan beschuldigd zich te willen distantiëren van hun onmiddellijke omgeving en de gemeenschap, maar Indonesische kunste naars blijven verankerd aan de maat schappij. Ze spelen een grote rol in het grondvesten van een gezonde maatschap pelijke opvatting inzake de functie van kunst in de opbouw van een agrarische tot een moderne maatschappij”, aldus de heer Natadiningrat. De expositie wil een steentje bijdragen tot het vestigen van een duurzaam bouw werk van wederzijds begrip en coöperatie tussen de Indonesische en Nederlandse naties, zo zei de ambassadeur. Hij hoopt dat de ontmoeting van de opkomende In donesische en gevestigde Nederlandse schildersgeneratie tot wederzijdse be vruchting en verrijking zal leiden. HILVERSUM H. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Spitsuur Amsterdam. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.23 Spitsuur Am sterdam. 9.10 (S) Verzoekplaten voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 (S) Reper torium. 12.15 Maandag: klass. muz. nws. en informatie over muz. 14.30 Schoolradio. NOS: 14.50 Doc over blinde kinderen in Penang-Maleisië. 15.20 (S) Eurolight. 16.00 Nws 16.03 Mikadoo. 17.00 jongeren. 17.40 Over- heidsvoorl. De politie nu. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.25 (S) Ko mische opera. 19.30 Nws. 19.35 Muzi kaal Spectrum. 10.05 Komt U maar. 22.20 Bond zonder Naam. 22.30 Nws 22.40 Meded. 22.45 Journaal. 22.55 (S) Jazz in Aktie. 23.55 Nws. Het programma vermeldde gisteren vijftien verschillende ensembles, waar van het uiteraard niet veel zin heeft in dividuele beoordelingen te geven. Ik zou dat trouwens niet kunnen, want evenmin als het overgrote merendeel van het pu bliek ben ik het hele concert aanwezig geweest. Ik wil wél een paar ensembles en musici noemen, die mij bijzonder be vielen. Ik noem de grandioze popgroep Super Sister, een van de weinig popgroe pen in Nederland die voor mijn gevoel werkelijk wereldklasse hebben, ik noem Theo Loevendie Consort, dat soms zeer boeiende improvisaties over composities van Loevendie liet horen, ik noem de hoogst merkwaardige, zeer begaafde im provisator op de piano Leo Cuypers, ik noem het Nederlands Saxofoonkwartet, dat een voortreffelijke uitvoering gaf van het Petit Quatuor van de wat oubollige Franse componist Jean Frangaix en ik noem de popgroep Ahora Mazda, die ze ker ook voortreffelijk voor de dag kwam. Het was een avond die uitstekend werd gekarakteriseerd door de titel die Leo Cuypers aan zijn improvisatie meegaf: „Een nootje en nog een nootje en een heleboel nootjes en nog meer noten en dan een heleboel noten tegelijk en daar na weer noten en nog een paar noten”. Gelukkig klonken die noten dikwijls voor treffelijk. Ten- Video, en Henk Teeuw de laatste twee weken publici teit gaan doorlichten. Het laatste nieuws sluit ook deze NOS avond af. Symfonie-orkest. 21.10 proefpolder: klankbeeld. Time. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama. 23.00 Klass. ka- mermuz. 23.55 Nws. 8.00 Nws. 8.10 Voor het platteland. Aansl. Postduivenber. 8.17 Weer of geen weer. 9.00 Sportmeded. 9.45 Hu manistisch Verbond. 10.00 Prot. dienst. 10.30 Sport Buiten Spel. 12.00 Muzi kaal onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toe stand in de wereld. 13.19 Journaal. 13.35 Delta. 14.30 Voor buitenlandse werknemers. 17.00 Latijns-Amerikaan- se muziekshow. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.15 Cabaret. 18.50 Bij nader inzien. 19.30 Nws. 19.35 Viool en piano. 20.00 Misdaad en slachtoffer (klank beeld). 20.30 In de kaart gespeeld. 22.00 Ned. koorfestival 1971. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journaal. 22.55 Voor de nacht uit.23.55 Nws. AMSTERDAM. De laatste jaren wordt er zowel ni traditionele als is meer avantgardistische muziekkringen veel nagedacht en geëxperimenteerd op het gebied van prestatie van muziek. De veelgehoorde klacht dat de concertzalen leeglopen heeft de directies van orkesten ertoe gebracht in hun series speciale ma nifestaties in te bouwen, waarvan men verwacht dat speciaal de jeugd er be langstelling voor zal hebben. Men hoopt de exclusiviteit van het traditionele con cert te doorbreken door binnen de be staande sfeer elementen te brengen, die de hoe langer hoe meer ontstane barriè re aan de ingang van de concertzaal mis schien zou kunnen doorbreken. Dikwijls hebben dit soort pogingen maar weinig succes. In Amsterdam lijkt men nu echter een vorm te hebben ge vonden die, althans bij een groot en me rendeels jong publiek schijnt aan te slaan. De „inklusieve konserten” in Fras cati gaan dan ook van een origineel re cept uit, dat sterk verschilt van de bo vengenoemde pogingen. In de eerste plaats biedt elk programma een groot aantal verschillende ensembles van sterk verschillende aard, waarbij zowel de klas sieke muziek als de popmuziek, zowel de lichte als de elektronische muziek ver tegenwoordigd zijn. De pluriformiteit van de muziek heb ik nog zelden zo dui delijk gedemonstreerd gezien als op de inklusieve konserten. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Badinerie. 7.30 Nws; 7.31 Ac tualiteiten; 8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 10.00 (S) Muz. op maandagmorgen. 10.15 Ned. muziekleven. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.30 Bejaarden. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu. 12.58 Rebus. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Pianorecital. 15.00 Geref. dienst. 15.30 Zoeklicht op Nederland. 16.00 Nws. Overheidsvoorl. 17.20 Suri naamse luchtpost. 17.30 En Bloc. 18.19 Pol. Partijen: C.H.U. 18.30 Nws. E.O. 19.00 Gew. muz. 19.25 Reformatie en reveil. 19.35 Muzikaal intermezzo. 19.40 Geloven vandaag. 20.00 (S) Londens Kerkelijke 21.55 (S) -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9