ACTIEGROEP Nederland anno 19*71 weer WIL LOT DER ZIGEUNERS VERBETEREN BRITSE „ABORTUS - INDUSTRIE" WEER IN OPSPRAAK Arts werft klanten” met taxichauffeurs hulp van in concentratiekamp waant" „Vergeten groep die zich in Affiche Weinig voorlichting Sfeer van nazikampen Oo rlogsslach toffers ZATERDAG 22 MEI 1971 Erbij (Van onze Amsterdamse redactie) (Van onze medische medewerker) AMSTERDAM Nederland is weer een actiegroep rijker. Dit keer is het de „Actiegroep Zigeuners”. In het besef dat woonwagenbewoners, en in het bijzonder de zigeuners, op meer dan een gebied buiten de „gevestigde” samenleving staan, meent zij dat deze mensen actief of pas sief buitengesloten worden zodra met name zigeuners met die samenleving in aanraking komen. De groep bestaat tot dusver uit circa tien personen. Deze be raden zich momenteel wat er gedaan kan worden om deze ongelijkheid althans op de belangrijkste punten ongedaan te ma ken. „Zigeuner” is nog altijd een scheld woord dat „druipt van de discriminatie”. Zigeunervrouw (schoonzuster van Bertus Steinbach) met een kind op haar arm. Op die arm: het concentratiekampnummer uit Auschwitz, beginnend met een Z. HOEWEL DIE indruk wel eens ge- wekt wordt, staat er in de nieuwe abor tuswet nergens te lezen dat abortus op eigen verzoek van de gegadigde is toe gestaan. Letterlijk staat er: een zwan gerschap mag worden beëindigd wan neer de vrouw door voortzetting van de zwangerschap in levensgevaar komt te verkeren en/of haar geestelijke of fysieke gezondheid of van haar eerder geboren kinderen zou kunnen worden staan van deze regeling zelfs niet kennen. Oor zaak in veel gevallen: een niet te veronacht zamen deel van hen kan niet lezen! geschaad. Vooral de term „gevaar voor de geestelijke gezondheid” is natuurlijk erg ruim te interpreteren. Volgens be paalde Britse artsen bestaat dat gevaar al wanneer een patiënte nadrukkelijk om abortus vraagt. sprake is van een noodgeval”. De pas sage in de wet waarin abortus wordt toegestaan op grond van gevaar voor de geestelijke gezondheid van de vrouw of haar eerder geboren kinderen, heeft indertijd in het Engelse Lagerhuis grote opwinding veroorzaakt. Nog steeds vindt de British Medical Association (artsen organisatie) dit onvoldoende reden voor abortus. In de praktijk heeft deze op- Dat bl(Jkt evenwel moeilijk te verwezenlijken te z(jn. Er zijn erbij die zich al jaren geleden hebben laten inschrijven voor een huis, maar er nog steeds geen hebben. Van Albada noemt in dat verband een gezin in Stein (Limburg), dat al twintig jaar op de wachtlijst zou staan. In dezelfde provincie zetelt het gemeentebestuur van Amby, dat in de afgelopen zeven a acht men de materie zo goed onder de knie zien te krijgen dat de kennis niet alleen aan de betrok ken zigeuners, maar ook aan nieuwe leden van de actiegroep kan worden overgedragen. Want duidelijk is al wel gebleken, dat het werkter rein te groot is om het met tien man effectief te bewerken. Hoe denken de zigeuners hier zelf over? „De eerste reacties hadden een sterk sceptische toon. Ze willen snel resultaten zien”, zegt Van Albada. Intussen loopt ook de jongste generatie zi geuners nauwelijks de kans, enig onderwijs te krijgen hoewel het onderwijs grondwettelijk „een voorwerp van aanhoudende zorg der re gering” is. De blo-scholen, waaraan juist voor zigeunerkinderen zo’n behoefte bestaat, zijn er veelal niet in de plaatsen waar zij wonen. Scho len voor de ambulante schipperskinderen lijken niet toegankelijk te zijn voor zigeunerkinderen. op eigen verzoek In Polen heeft de monde van kardi- jaar geen kans zou hebben gezien, zes gezinnen (die al die tijd ingeschreven staan), aan een huis te helpen. Toch is het alweer een paar jaar geleden dat de woningnood in Limburg, z(j het kwantitatief, voor opgeheven werd verklaard. naai Wyszynski onlangs geprotesteerd tegen de abortuswet in dat land. Vol gens hem is deze er de oorzaak van, dat de bevolking van Polen terugloopt. AL EERDER, in 1967, werd de libera le abortuswet in Roemenië aan de kant gezet, toen daar de bevolkingsgroei sterk terugliep. Wel is frappant dat de lega le abortus in Oost-Europa minder vaak een dodelijk afloop heeft dan in West- Europa. Volgens een recente studie van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO waren er op de 2,5 miljoen abortussen die tussen 1957 en 1967 legaal zijn ver richt in Hongarije, Tsjechoslowakije en Slovenië slechts 73 met een dodelijke afloop, dat is 3 op de 100.000. sneller de operatiekamer en de bedden in de kliniek vrij kwamen des te winst gevender zou Segals „bedrijf” zijn. Een van de conclusies uit dit procés: er is duidelijk sprake van een nek-aan-nek- race tussen medici in de strijd om abor tuspatiënten. Abortus is in Engeland en vooral in Londen een soort massa- industrie geworden, waaraan door som mige taxichauffeurs, uitgevers en art sen grof geld wordt verdiend. OOK ANDERE ARTSEN in Engeland er soortgelijke praktijken op nahouden is niet bewezen, maar wel waarschijn lijk. Een ander punt in de aanklacht tegen Segall betreft het feit dat hij een patiënte twee uur na de abortusin greep had laten vertrekken, terwijl ze daarvoor nog veel te zwak was. Hoe HET GEZIN van Bertus Steinbach woont in Schaesberg. Het gezin huisvest elf eigen kin deren. Het leeft van zeventig gulden per week. „Bertus Steinbach kwam begin van dit jaar in conflict met het gemeentebestuur van Schaes berg, want het huis dat hij met veel moeite wist te bemachtigen, zou een krot zijn, en een uit breidingsplan in de weg staan. Feitelijk punt was dat de waterleiding ontbrak. Een ander huis werd evenwel opeens gepresenteerd toen tegen Schaesbergs gemeentebestuur een kort ge ding aangespannen dreigde te worden. Alle be zwaren tegen Steinbachs aanwezigheid werden toen prompt ontkend. „Het nieuwe huis is eigendom van de mijn Oranje-Nassau, in uitgewoonde toestand aan geboden en aanvaard, maar de mijn weigert het huis op te knappen. En van zeventig gulden in de week kun je dat niet óók nog eens be kostigen KLAARBLIJKELIJK achten plaatselijke overheden het niet op hun weg te liggen, een uit gebreide voorlichtingscampagne op touw te zetten in kringen waarin wellicht mensen ver keren die op enigerlei uitkering aanspraak kunnen maken. Misschien geldt hierbij de over weging dat een overheid zijn „onderdanen” niet achterna hoeft te lopen. Maar waarom gebeurt dat dan wel als er belastingen moeten worden geïnd, als de dienstplicht roept en nog veel meer? Dat voorlichtingswerk wil de Actiegroep Zigeuners nu op zich nemen. Allereerst wil UIT DEZE CIJFERS blijkt dat abor tus veel minder vaak doodsoorzaak is dan ziektes of complicaties tijdens de zwangerschap. Daaraan sterven in deze landen n.L 20 op elke 100.000 zwangere vrouwen. In West-Europa liggen de cij fers wat minder gunstig: 40 op de 100.000 abortussen hebben hier een do delijke afloop. Volgens de Wereldge zondheidsorganisatie wordt dat verschil verklaard door het feit dat in West- Europa veel abortussen worden uitge voerd als de vrouw al meer dan drie aan te duiden. Verscheidene zigeuners hebben zelfs de ergste concentratiekampen overleefd, maar de onmenselijke behandeling heeft in veel gevallen haar sporen wel nagelaten. Zigeuner of niet, velen zijn in die jaren geestelijk zo zwaar beschadigd dat zij sinds de bevrijding niet bij machte zijn geweest, tot het niveau van hun vroegere omgeving terug te keren. Dat is ook door de Nederlandse overheid er kend. Er bestaat daarom een „rijksgroepsrege ling oorlogsslachtoffers”, die de aanpassings- lacune als gevolg van het verblijf in onder meer de Duitse concentratiekampen, met gel delijke steun tracht te vullen. Veel Nederlan ders krijgen een uitkering op grond van die regeling of hebben er een aangevraagd. Maar gebleken is, dat de meeste zigeuners het be- maanden ;zwanger is. terwijl in Oost- Europa vrijwel alle abortussen vóór die tijd verricht worden. Bij de illegale abortussen liggen de cijfers uiteraard veel ongunstiger Naar schatting is 1 op de 100 gevallen dodelijk. INITIATIEFNEMER is Rob van Albada, zo- veelstejaars student in de culturele antropolo gie aan de universiteit van Amsterdam, en eindredacteur van het periodiek Terre des Hommes. De tragedie van het gezin Steinbach met zijn elf kinderen in Schaesberg (Zuid-Lim- burg), dat geruime tijd overhoop heeft gelegen met het gemeentebestuur over de vraag of het in de met veel moeite gevonden woning mocht blijven of niet, is voor Van Albada aanleiding geweest, eens dieper in deze trieste zaken te duiken. Wel is voorgeschreven dat een dokter niet alleen de beslissing over wel of niet aborteren mag nemen. Er moet nog een tweede arts worden geraadpleegd. Een arts mag slechts op eigen gezag tot aborteren overgaan als er „duidelijk EEN ANDER PUNT is de huisvesting. Nu het aantal staanplaatsen voor woonwagenbewoners is beperkt en die oorden meestal ook nog zijn omgeven door een muur,voelen velen zich weer in de sfeer van het concentratiekamp verplaatst. Daarnaast: men leeft vaak van de opbrengst van de autosloop en er is weinig fantasie voor nodig om te begrijpen dat (ie verdiensten ge ring zijn, wanneer ergens zo’n tachtig slopers bij elkaar worden gezet. Dat met de aanwijzing van vaste standplaatsen en wat daaruit is voortgekomen geweld wordt aangedaan aan een typische karaktereigenschap van de zigeu ners, de voortdurende drang om rond te zwer ven, heeft klaarblijkelijk niet zwaar genoeg ge wogen, ondanks alle humaniteit die naar men moet aannemen toch ook bij deze wet geving heeft meegespeeld. Sommige zigeuners voelen zich in elk geval door deze opgelegde omstandigheden economisch in een zodanige positie gemanoeuvreerd, dat zij nu de voorkeur geven aan een vaste woonplaats. De problematiek van de zigeuners beweegt zich voor eën deel op het gebied van de huis vesting. In verscheidene gemeenten lijken hui zen „niet voor zigeuners” te zijn gebouwd. An dere punten zijn: het onderwijs aan zigeuner kinderen en de omstandigheid dat vele ouderen niet het bestaan kennen van de regeling ge troffen voor oorlogsslachtoffers. Van Albada: „In de tweede wereldoorlog is ongeveer een derde van alle zigeuners, bij el kaar een half miljoen van deze mensen, door de nazi’s omgebracht. In kampen als Ausch witz kregen zigeuners een nummer in de arm gebrand, met een „Z” ervoor om hun afkomst DE ENGELSE regering heeft al ge ruime tijd geleden een commissie in het leven geroepen, die moet beoorde len hoe de wet in de praktijk werkt. Die commissie heeft tot dusver geen voorstellen voor een wetswijziging ge daan. Komen die er, dan staat de rege- ring-Heath voor de noodzaak, zo mo gelijk de klok terug te draaien zonder dat daardoor een al te hevige storm van protesten in binnen- en buitenland wordt gewekt. IN GROOT-BRITTANNIË zijn de abortus-discussies weer in alle hevigheid opgelaaid. Aanleiding was de veroordeling van de 42- jarige Londense arts Derek Segall, die in een jaar t(jds bijna 400.000 verdiend had met aborteren „aan de lopende band”. Nu zijn er wel meer specialisten in Londens def tige Harley Street die met cor recte medische handelingen zo'n ton of vier per jaar maken. En tegen Segalls inkomsten richtten zich de bezwaren dan ook niet. Wel tegen het feit dat hij, zoals ter zit ting van het Engelse medisch tuchtcollege bleek, op „onzinde lijke” wijze klanten wierf. Hij be taalde namelijk aan iedere taxi chauffeur die hem een abortus klantje aanbracht, een bonus van f 150. Het werd een nationaal schandaal en het Medisch Tucht college kon niet anders doen dan Segall schorsen als medicus. ER ZIJN evenwel vrij veel Britse artsen, die weigeren een abortus uit te voeren, zich beroepend op een clausule in de wet, die het artsen en verplegend personeel mogelijk maakt, medewerking te weigeren op grond van hun geweten. In de praktijk komt het erop neer, dat als een abortusaanvrage in de ene stad wordt afgewezen de vrouw naar een ander gedeelte van het land kan rei zen waar artsen wel bereid zijn haar te helpen. Maar zover als in de Sovjet unie, Hongarije en enkele delen van de Verenigde Staten is men in Engeland nog niet. In die landen kunnen vrou wen zonder meer abortus verkrijgen katholieke kerk bij vatting van de artsenvereniging echter geen enkel effekt, want het medische tuchtcollege, de organisatie die artsen de bevoegdheid kan ontnemen hun praktijk uit te oefenen, heeft deze clau sule wel geaccepteerd. Vóór de abor tuswet in Engeland werd aangenomen, is er jarenlang strijd gevoerd. Sinds het begin van de jaren vijftig deden ver schillende parlementariërs zonder suc ces moeite voor een meer liberale wet geving in dit opzicht. Labour-afgevaar- digde David Steel kreeg echter pas na de achtste poging daartoe het Lagerhuis mee. De motivering van de meeste voorstemmers was dat er een eind ge maakt moest worden aan het uitvoe ren van clandestiene abortussen met vaak dodelijke afloop in achterafstraat- jes door onbevoegde personen. SEDERT DE invoering van de Britse abortuswet is het aantal abortussen snel toegenomen. Dat waren er in 1970 to taal 83.851, bijna 30.000 meer dan in 1969. Van deze ingrepen werden er 39.532 verricht bij ongehuwde vrouwen, van wie 1701 jonger waren dan 16 jaar. Dat betekent dat er in Engeland per uur tien „legale” abortussen worden uitgevoerd. De helft van al deze abor tuspatiënten werd door de nationale medische dienst kosteloos geholpen, maar in privé-klinieken betaalden vrou wen voor de operatie gezamenlijk naar schatting vier miljoen pond (34 mil joen gulden). Dat zijn niet alleen Engel se vrouwen. Velen komen uit de Ver enigde Staten en van het Europese vas teland om zich hier te laten aborteren. De snelle stijging van het aantal ge vallen, de ronselpraktijken zoals die welke aan het licht kwamen bij het pro ces tegen dokter Segall en de vraag, of er wel voldoende medische zorg gebo den wordt bij een abortus, hebben voor- èn tegenstanders van de nieuwe wet verontrust. VAN ALBADA luidt de werkzaamheden van de Actiegroep Zigeuners in met de verkoop van een affiche, die binnenkort bij hem ver krijgbaar zal zijn' voor f 5.00 (postgiro 1046926, pastoor Miedema, Schaesberg). De opbrengst is voor het huis van Bertus Steinbach. Het is een afbeelding in vier kleuren van het kamp in Stein. Kinderen spelen tussen de woon wagens. Een man, op de rug gezien (Bertus Steinbach) staat ernaar te kijken. „Dat geeft een heel merkwaardig vervreemdingseffect Verder staat er een tekst onder van de hand van Simon Vinkenoog. Van Albada: „We wilden eerst G. K. van het Reve om die tekst vragen. Maar die was toen in Frankrijk. Vinkenoogs tekst begint met „Geef ons de vrijheid”. De strekking van de rest is dat wij anders levende mensen in hun anders-zijn moeten accepteren. Wat we daar mee trachten te bereiken is integratie van de zigeuner in de samenleving, maar niet een die zóver gaat dat de zigeuners hun karaktereigen schappen erdoor verliezen. Geen assimilatie dus. Waarom moet iedereen toch zo nodig gelijkgeschakeld worden?”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 21