Werken in textiel Neerlands hoop Zang en dans in wijzer „Tehuis TONEEL- B Iff; 1 Paraguay Gitaar Zanger uit in Haarlem in De Klerk Blote voeten Exposities Zanggroep Simon C« T oneelschuur „Schöpfung” Zandvoort notities 99 DONDERDAG 27 MEI 1971 Kelly s heroes Zeven gladiatoren The trouble with girls o Nachts Gruwelkamer van de sex Spartacus De duivel bij zijn staart I HÜ CASANOVA BENSLU FREEK EN BRAM J. H. UIT DE KRING van Newyorkse Toneel critici heeft het nieuwste stuk van de Engelse toneelschrijver David Storey, „Home” (hier door de Haagse Comedie gespeeld onder de titel „Mooi weer vandaag"), onderscheiden met de prijs voor het beste in New York opgevoer de toneelstuk van het afgelopen sei zoen, ongeacht de nationaliteit. Het beste Amerikaanse stuk van het sei zoen was volgens de critici „The house of blue leaves”, een „off Broadway” vertoond blijspel van John Guare. Van de nieuwe musicals werd „Follies” van Harold Prince, het grote succes van het Winter Garden Theatre, de beste geacht. DE HAARLEMSE schilder en tekenaar Saul Belem exposeert schilderijen en grafiek tot en met 12 juni in galerie De Drie Haringen in Enkhujzen. Stadge noot Rob Clous laat kleuretsen en polyesterpanelen zien in de galerie Honey Punch in Hoorn: van 28 mei tot en met 18 juni. Er gebeurt van alles in „Te huis”, dat gebaseerd is op een Zweeds stuk, maar dat geheel IN CINEMA PALACE gaat vrijdag- en zaterdagnacht de vrolijke Franse avontu renfilm „Chinese avonturen in China” met Jean Paul Belmondo en Ursula Andress. In Frans Hals des nachts de Italiaanse Western „Dodemans dollars” voor Ringo. In Luxor is „Mira” van Fons Radema- kers geprolongeerd. „SEVEN GLADIATORS” is een uit 1963 daterend spektakelstuk dat uit een Itali- aans-Engelse samenwerking is ontstaan en onder regie van Pedro Laganza het verhaal vertelt van zeven wraakzuchtige gladiatoren die er in de tijd van keizer Nero of daaromtrent op uittrekken de dood van vader en toekomstige schoon vader te wreken. Dat voornemen leidt, zoals bij dit soort Italiaanse produkties ge bruikelijk is, tot allerlei bloedige geweld daden, waarvoor aan het einde als excuus kan gelden dat het onrecht op een niet mis te verstane manier gestraft is. In Frans Hals. MET „KELLY’S HEROES” heeft regis seur Brian Hutton een cynische oorlogs film gemaakt die berust op de misschien niet bestrijdbare veronderstelling dat voor geld alles te koop is. Als Clint Eastwood op het laatst van de oorlog de Amerikanen zitten al in Frankrijk van een gevangen Duitser hoort dat zich in de bank van een Frans provinciestadje een grote voorraad goud staven bevindt, weet hij snel een aantal gewetenloze mede-soldaten warm te ma ken voor een verrassingsaanval op het plaatsje dat helaas achter de Duitse linies ligt. Van een gevechtspauze van enige da gen wordt dankbaar gebruik gemaakt om met alle beschikbare middelen door de vijandelijke linies te breken en het dorp binnen te dringen. De nog aanwezige Duitser die een beletsel dreigt te worden van deze grootscheepse kraak, wordt om gekocht met een aandeel in de winst, waarna met de voorraad goud koers gezet wordt naar Zwitserland. Een en ander leidt natuurlijk tot veel spanning, avon tuur en amusement, maar het gemak, waarmee in de film misbruik van de oor log wordt gemaakt, laat toch een onbe vredigend gevoel achter. In Cinema Palace. WAT JE AL NIET kunt verzinnen om een sexfilm van een verhaal te voorzien. Dit keer gaat het over de wederwaardig heden van twee meisjes die door een boze dokter in de val worden gelokt. Hij doet „sexproeven” op zijn slachtoffertjes. Maar het tweetal weet zich te bevrijden. In Roxy. ELVIS PRESLEY krijgt heel wat te doen in „The trouble with girls”. Hij zingt, vecht en lost een moord op. En heeft te doen met de vrouwtjes natuurlijk, van die pseudo-sexy gevalletjes met te veel hair«- spray. In deze film is Presley directeur van een reizende volksuniversiteit, waar ze veel aan amusement doen. In het plaatsje waar men neerstrijkt wordt een moord gepleegd en zijn er allerlei plaatse lijke intriges, die onontkoombaar tot de happy-ending-zoen leiden. In Rembrandt. DE FRANSE toneelschrijver Marc- Gilbert Sauvajon, wiens blijspel „Tchao” hier zowel door Rotterdamse als door Brusselse acteurs is gespeeld, boekt momenteel in het Parijse Thea tre du Gymnase opnieuw veel succes met zijn jongste werk: „Le canard a l’orange”. Dit is echter geen oorspron kelijk stuk maar een bewerking „naar de Franse smaak” van het Engelse blijspel „The secretary bird” van Wil liam Douglas Home. De Haagse Co medie heeft van dat stuk, in de origi nele vorm, de opvoeringsrechten voor Nederland aangekocht. Werk van Marijke Stul- tiens (r.) en Marijke Don (I.) in de Vleeshal. bedelstaf” gebrachte dame, die weemoedig zingt van de chique dagen van weleer. Ben Huls man en Margreet Heemskerk hebben een aardig Gert-en- Hermien-duet over „twee paar gerimpelde handen”, die nog eens graag met elkaar spelen. En Lettie Oosthoek zingt een cynische Brechtiaanse ballade over de kostwinnende vader HET OVERLIJDEN, begin mei, van Helene Weigel, de weduwe van Ber tolt Brecht, heeft de vraag doen rijzen wat er moet gebeuren met Brechts zeer omvangrijke nalatenschap op litterair en toneelhistorisch gebied, die sedert de dood van Brecht in 1956 door He lene Weigel is beheerd. De Oostduitse ministerraad heeft nu besloten dat de zorg voor de nalatenschap van het echtpaar wordt opgedragen aan de Deutsche Akademie der Künste in Oost-Berlijn. De documenten zullen worden ondergebracht in een „Bertolt Brecht-Archief” onder beheer van de Akademie, die zich tevens, voorlopig ten behoeve van de rechthebbende erf genamen, belast met de exploitatie van de auteursrechten van Brechts werken. ALBERT DE KLERK geeft dinsdag 1 juni ’s avonds om acht uur een concert in de Grote of St. Bavokerk op het beroemde Chr. Müllerorgel. Hij speelt een programma van voornamelijk 17e eeuwse composities: een chromatische fantasie van Swee- linck, Magnificat prima toni van Samuel Scheidt, canzona in a van Froberger, passacaglia van J. Kaspar Kerl, preludium en fuga in E gr van V. Lübeck en de partita „Sei gegrüsset Jesu giftig” van J. S. Bach. Het con cert is gratis toegankelijk. „OP HOOP VAN ZEGEN’ de Zandvoortse amateurtoneel- vereniging, speelt op vrijdag 4 en zaterdag 5 juni in De Krocht het blijspel „Op blote voeten in het park” van Neil Simon. Met dit vrolijk verhaal van een jong getrouwd stelletje wordt het toneelseizoen be sloten. ZATERDAGMIDDAG wordt de grote tentoonstelling „Wer ken in textiel” geopend in de Vlees- en Vishal op de Haar lemse Grote Markt. Een be langrijke tentoonstelling die het vervolg is op een soortge lijke van enkele jaren geleden. 'Er doen 36 Nederlandse kun stenaars aan mee. Zij laten zien wat er op dit ogenblik gaande is in wat vroeger de kunst der tapisserie genoemd werd. En er is wat gaande: nieuw materiaal, nieuwe vormen. Er wordt nog altijd in het platte vlak gewerkt,—maar steeds meer kunstenaars zijn ruimte lijk bezig. Knoop- en vlecht werk maken zij, waaromheen je kunt lopen, waaronder je kunt staan. Naast de traditio nele materialen zoals de wol len garens worden meer dan voorheen andere gebruikt: ru we wol, sisal, leer en nu ook plastic. Onder de kunstenaars bevin den zich grootheden als Will Fruitier, die er met een nieuw „plastisch” werk is: „witte sculptuur”. Ook van Ria van Elk is er werk, dat eerder in het Mekka van de textielkunst, de biennale te Lausanne, te zien was. Zij heeft een „soft living room” ingericht, een ka mer waar geen hard meubel te vinden is. Deed bij de eerste tentoon stelling maar één Haarlemse kunstenaar mee, nu zijn het er vier: Victor de Beijer, Marijke Don, Corrie Wortel en Gerda Edens. Krijn Giezen uit Noord- wijk is weer van de partij. Als een hommage aan wijlen Ferdi Tajiri is een deel van de Vishal aan haar werk (insec ten en bloemen van felgekleurd nylonbont) gewijd. Zij overleed korte tijd geleden na maar heel kort op haar zeer persoonlijke manier in de textiel gewerkt te hebben. Zij betrad geheel nieuwe paden; vandaar een postume hulde. De tentoonstelling, die sa mengesteld is en ingericht wordt door Daan Schwager- mann en zijn staf, duurt van 30 mei tot en met 11 juli. IN GALERIE Eijlders in Zandvoort wordt zaterdag 29 mei om 5 uur ’s middags een tentoonstelling geopend van ke ramisch werk van Babs van Elsdingen en surrealistische schilderijen van Victor Linford. De tentoonstelling duurt tot en met 14 juli. TWEEHONDERD poppen zijn te zien op het „pop-festival”, dat vrijdagmorgen om elf uur ge opend wordt in de toonzaal van weverij De Ploeg in het Oude Slot, Ir. Lelylaan 6 in Heemste de. De poppen zijn ingezonden naar een wedstrijd van een da mesweekblad. De expositie wordt geopend door de burge meestersvrouw C. Quarles van Ufford-Hanselaar en duurt tot en met 16 juli. DE WAAG in Haarlem gaat een druk pinksterweekeinde tegemoet. Na het open podium voor jong talent vrijdagavond komt de in Bordeaux woon- achtige Zuidafrikaan Tony Benslu op het podiumpje. Al acht -jaar trekt hij zingend langs ’s heren wegen, zichzelf op de gitaar begeleidend, de laatste vijf jaar zijn het vooral gospels die hij zingt. In Zuid- Afrika mogen ze hem niet om dat hij protestliederen zong. Een aanbeveling. Hij was te horen voor de BBC en ons land bij de NCRV. Acteurs zijn nog geen ge schoolde zangers, zo blijkt als je de plaat beluistert. Maar op het toneel weten ze dat gebrek aardig weg te spelen, vooral dank zij de speelse regie van Peter Oosthoek. De zeer ple zierige muziek wordt uitge voerd door een combo onder leiding van de voortreffelijke vakman Cor Lemaire. DE CARDIFF CANTON Zanggroep van het Leger des Heils, uit Cardiff (Zuid-Wales) afkomstig, zal een tournee door Nederland maken en daarbij op dinsdag 1 juni ook Haarlem aandoen. Dit koor is in eigen land zeer bekend en heeft in Engeland al verschillende tour nees gemaakt. Er is ook vofer het optreden in Haarlem, dins dagavond om half acht in de zaal van het Leger des Heils in de Schagchelstraat 26 (zijstraat van de Ged. Oude Gracht), een gevarieerd programma samen gesteld, zowel met zang van de gehele groep als soli en instru mentale nummers. Het repertoire van deze groep omvat onder meer een groot aantal door kapelmeester Ivor .Bosanko gecomponeerde songs, die het koor onder leiding van mevrouw Janette Bosanko zal uitvoeren. Na haar tournee door Nederland zal deze zanggroep ook te beluisteren zijn tijdens de bekende „Leger des Heils- kwartiertjes” op donderdag avond op de radio en tevens op een nader te bepalen tijdstip ook via de t.v. lace) en heeft nu in „Le diable par la queue” een combinatie van beide genres tot stand trachten te brengen. Het resultaat is een vrolijke misdaad- filnj, zich afspelend in een bouwvallig kasteel ergens in de Franse provincie, waarvan de eigenares, markiezin De Gou- stine (Madeleine Renaud), door geldnood gedwongen een hotel wil maken. Om gas ten te krijgen heeft zij een afspraak lopen met een naburige garagehouder die van tankende toeristen de auto onklaar maakt,' zodat ze gedwongen zijn tenminste voor één nacht onderdak in het kasteel te vra gen, waar zij dan weer op geraffineerde wijze worden afgezet. De hele familie werkt mee in deze louche affaire, maar wordt extra actief als een gangster die zich voor baron César’ uitgeeft (Yves Montand), tot een van die onvrijwillige gasten gaat behoren. In zijn bezit is n.l. een koffertje met honderd miljoen francs en dat is voldoende om zelfs voor moord niet terug te deinzen. Maar César heeft de intrigès van de adellijke familie door, vindt tegenzetten en komt tenslotte voor beide partijen tot een oplossing door ver liefd te worden op het nichtje van de markiezin, waardoor hij blijvend zijn in trek kan nemen in een omgeving die hem als misdadiger wel aanspreekt. Philippe de Broca heeft van dit soms wel erg bedachte verhaal een luchtige, pi kante comedie gemaakt die niet altijd tempo weet te houden, maar een verruk kelijke markiezinnen-rol van Madeleine Renaud (in het werkelijke leven echtge note van theater-vemieuwer en acteur Jean-Louis Barrault) bevat en verder met Yves Montand, Maria Schell en Jean Ro- chefrot een boeiende rolbezetting te bie den heeft. In Studio. op de Nederlandse situatie ts toegespitst. Jaap van der Mer- we heeft het voorzien van een groot aantal liedjes, die on langs op een langspeelplaat ge zet zijn. Daar zitten enkele bij zonder aardige bij. Henny Orri zingt met haar gevóelige stem een tikkeltje navrant over een moeder van zeven kinderen, die misschien toch wel het meeste houdt van het achtste kind dat het daglicht nooit heeft gezien. Els van Rooden maakt indruk als een „tot de dat succes in Nederland een aanbeveling is voor een inter nationale carrière. „Mijn muziek kent twee ele menten: het bossa-nova-ritme aan de ene kant en het sterk leunen op de oorspronkelijke volksmuziek aan de andere kant”, heeft hij gezegd. Hij is een groot bewonderaar van José Feliciano. Enrique-met- de-mooie-achternaam is een gesloten jongen van 27 jaar. Over zijn jeugd laat hij niet veel los. Hij mompelt: „Moeilijk geweest geld verdiend met schoenpoetsen”. NIEMAND MINDER dan Si mon C. Jansen geeft donder dag 3 juni een orgelconcert in de kathedrale basiliek St. Bavo aan de Leidsevaart, waar sinds kort het Willibrordusorgel prijkt. De organist van de Am sterdamse Westerkerk speelt een gevarieerd programma met nogal wat Frans werk. Hij be-i gint met een oud en een nieuw Engels werk: „Voluntary” van de 18de-eeuwer Boyce en een prelude en fuga van Benjamin Britten. Van de Nederlander Anthonie van Noordt (17de eeuw) speelt hij drie bewer kingen van psalm 24 en een so nate van Jan Mul. Tenslotte werk van vier Franse compo nisten, die in de tweede helft van de vorige en de eerste helft van deze eeuw leefden. Jansen speelt de „Suite évocatrice” van Charles Tournemire, zeven stukken uit L’Organiste van César Franck, een fantasie van Camille Saint Saëns en de fi nale uit de eerste symphonic van Louis Vierne. Het concert begint om acht uur. Het volgende orgelconcert in de kathedraal geeft op 20 juni om drie uur Bernard Bartelink, de nieuwe organist van de kathedraal. HET „TEATRO Libero di Roma” van Luca Ronconi, dat met de opvoering van „Orlando furioso” in vele landen een sensationeel succes heeft gehad, is nu begonnen aan een Europese tour nee met zijn tweede produktie, die de titel „XX” draagt en gebaseerd is op een tekst van Rodolfo Wilcock. Het stuk geeft de voorbereiding en de vol trekking van een fascistische staats greep weer en wordt opgevoerd in een ijzerconstructie van twee verdiepingen, elk met twintig kamers waarin plaats is voor enkele acteurs en omstreeks 25 toeschouwers. In al die kamers wordt tegelijk gespeeld, zodat iedere toeschouwer maar een deel van de to tale handeling te zien krijgt. Geleide lijk beginnen er zijwanden weg te val len, tot ze aan het slot allemaal zijn verdwenen en het publiek evenals bij een echte staatsgreep pas een indruk van het geheel krijgt als de omwenteling in volle gang is en niet meer kan worden verhinderd. Ronconi heeft met deze opvoering opnieuw een fascinerend experiment volbracht, maar in Zwitserland (waar de tournee is begonnen) was de pers enthousias ter over de grandioze conceptie dan over de uitvoering ervan. S. K. IN BEVERWIJK wordt, zoals gisteren is gemeld, met Pinkste- ren een gitaarfestival gehouden. Er zijn workshops en conferen ties, maar ook enige openbare uitvoeringen. Hierbij in het kort nog het programma: Zaterdagavond 29 mei om 8 uur: het Flagytrio bestaande uit Dirk Alma fluit, Herman Wiegmans altviool en Dick Vis ser gitaar; zondagavond 30 mei om 8 uur: de Griekse meester- gitarist Dimitri Fampas; op maandag 31 mei om 10.30 een workshop zuidamerikaanse mu ziek door James Dunker en Stanley Noordpool; om 14 uur het Griekse gitaarduo Evangelos en Liza Assimakupoulos; om 8 uur: jonge solisten. Deze uit voeringen zijn in de Beverwijk- se Muziekschool, Westerhout- plein 4. Op dinsdagavond 1 juni geven jonge solisten een openbaar concert, dat om acht uur begint. Daaraan werkt ook mee Hum berto Paillo, die een flamenco recital geeft. Op zondagmiddag 30 mei is in de nieuwe Sporthal te Bever wijk een openbare gitaarmani- festatie die om half drie begint. LAURENCE OLIVIER is hersteld van zijn ernstige ziekte, die hem maandenlang het spelen onmogelijk heeft gemaakt (met als enige uitzon dering één enkel optreden als Shylock in „De koopman van Venetië” op 23 april jl., de geboortedatum van Shakespeare)Olivier gaat nu zijn lei dende functie bij de Britse National Theatre Company weer opnemen, te beginnen met de regie van Jean Gi- raudoux’ komedie „Amphitryon”. De Londense opvoering van de Ameri kaanse musical „Guys and dolls”, die in het afgelopen seizoen wegens Oli viers ziekte moest worden uitgesteld, staat nu op het repertoire van het vol gende seizoen; Olivier speelt daarin de rol van Nathan Detroit, met Chris topher Plummer en Geraldine Mc Ewan in de andere hoofdrollen. „NEERLANDS HOOP in Bange Dagen” is een cabaret dat een nieuwe stroming in het Nederlands cabaret heeft inge zet. In 1969 waren Freek de Jonge en Bram Vermeulen to taal onbekend. Ze traden op in Haarloheim, waar schouwburg directeur Peter Lohr onder de bezoekers was. Diens rugge- g’raat begon te trillen, wat een teken voor hem is, dat het hele maal goed zit. Niet lang daarna liet Lohr „Neêrlands Hoop” in de schouwburg optreden, ^van waar de ladder naar nationale bekendheid beklommen werd. Het programma heeft sindsdien bijna 400 voorstellingen be leefd. Het werd dan ook tijd voor een nieuw. Dat wordt sinds anderhalve maand in ver schillende kleine theaters uit- TERUG VAN (lange tijd) weggeweest is „Spartacus”, een grootse spektakelfilm van Stanley Kubrick over de historische slavenopstand, die de Romeinse machtheb bers bijna uit het zadel wipten. Geheel in Amerikaanse trant is het relaas van een van de eerste sociale revoluties in de ge schiedenis zeer geromantiseerd. Maar er blijft een spannende film over, die des tijds nogal is geprezen. In de hoofdrollen: Kirk Douglas, Laurence Olivier, Charles Laughton, Jean Simmons, Tony Curtis en ga zo maar door. IN DE TONEELSCHUUR, Smedestraat 23, worden van avond en vrijdag de twee mono logen herhaald van Henk van Kerkwijk en Frank Herzen. De vorige voorstellingen, die ge regisseerd zijn door Jan van Galen, hadden zoveel succes dat er een prolongatie in zat. Eki Oostwald speelt in „Vuur land” en Broes Hartman in „Voor je zorgen en van je hou den”. De voorstellingen begin nen of half negen. ZANDVOORT HEEFT sinds enkele jaren een eigen orato- riumvereniging, die zich in een grote belangstelling mag ver heugen. Op vrijdag 28 mei om 8.15 zingt het koor. „Die Schöp- fung” van Joseph Haydn. Piet Halsema heeft de leiding; het Noordhollands Philharmonisch Orkest zorgt voor de begelei ding, terwijl enige solisten van grote naam 'medewerking le veren: Annette de la Bije, so praan, David Hollestelle bas en Gerard van Dolder tenor. De cembal wordt bespeeld door Lourens Stuifbergen. Het Toon kunst Oratoriumkoor Zand voort zingt „Die Schöpfung” in de sporthal aan de A. J. van der Moolenstraat, aanvang 8.15 uur. DE VROEGER zeer bekende Franse actrice Alice Tissot is op eenentachtig- jarige leeftijd in Parijs overleden. Kort vóór de eerste wereldoorlog vestigde zij haar reputatie in stukken als „La dame aux camélias”, „L’aiglon” en „Gigi”. Daarna werd zij een geliefde operette- en revuester. Maar inter nationale roem kreeg zij pas als film- actrice; in meer dan vierhonderd films heeft zij grotendeels hoofdrollen gespeeld; een van de laatste daarvan was „Si Paris nous était conté” van Sacha Guitry. Tot kort geleden speel de Alice Tissot nog vrij geregeld voor de Franse televisie, onder meer in de tv-produktie van Eugène Sue’s „Ma thilde”, haar laatste rol. DE TONEELGROEP Cen trum besluit het toneelseizoen met drie voorstellingen van „Tehuis” in de Haarlemse stadsschouwburg en wel op 28, 29 en 30 mei. Deze revue over het bejaardenprobleem is al een tijd niet meer in Haarlem te zien geweest, hoewel er nog genoeg publiek voor te vinden is. DE SFEER van zaterdag avond wordt bepaald door Har ry Schaefer, een aan Texel ver slingerde jonge Duitser die hier al eerder was, maar dan onder de naam Mojo. Dat pseudoniem gebruikt hij voortaan alleen als hij in het voorprogramma van de Ekseptions zit. In de Waag is het van nu af: zeg maar Harry. OP EERSTE PINKSTERDAG zijn Christos en Wally weer terug met gitaar, dwarsfluit en zang. OP TWEEDE PINKSTER DAG een onbekende, maar veelbelover: Enrique Casanova, een Indiaan uit Paraguay, die in Zuid-Amerika grote bekend heid moet genieten. Twee jaar geleden kwam hij naar Europa om op te treden in nachtclubs, o.a. in Rome, Madrid, Parijs en Brussel, sinds kort ook in Am sterdam (Cave Internationale). Hij wil hier graag blijven om- Een groep Centrum-„be- jaarden” in „Tehuis”. geprobeerd, alvorens Freek en Bram zich voor de hoofdstede lijke leeuwen werpen. Zater dagavond is zo’n try-out mee te maken daar waar hun wieg eens stond: Haarloheim, Smedestraat 23. Freek de Jonge en Bram Vermeulen verdienen niet al leen in het cabaret hun sporen. Ze schreven een studenten musical, maakten twee lang speelplaten, werkten mee aan televisieprogramma’s (wat een betrekkelijke miskleun was; die jongens doen het veel beter in een zaal met echt publiek) en Freek met zijn malle brille- hoofd speelde een opvallend bijrolletje in de film „Mira” van Fons Rademakers. HET WERELDCONGRES van het Internationale Theater-Instituut heeft dit jaar van 29 mei tot 5 juni in Lon den plaats. Een belangrijk deel van de discussies op dit veertiende congres van het I.T.I. zal worden gewijd aan de opera en wel in het bijzonder aan de opleiding van regisseurs en dirigenten en aan de problemen van hun samen werking. Daarbij aansluitend zal het volgende voorjaar in Brussel de rol van de dans in het moderne muziektheater ter discussie worden gesteld. DE FRANSE REGISSEUR Philippe de Broca heeft eerst naam gemaakt met luch tige liefdescomedies als „1’Amant de cinq jours” en „Les jeux de l’amour”, is daarna overgestapt naar meer spectaculaire en kostbare avonturenfilms als „Cartouche”, „l’Homme de Rio” en „Les tribulations d’un Chinois en Chine” (’s nachts in Pa- If l-f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15