ROB HOEKE TIEN JAAR POP-BUSINESS IN DE Producenten grammofoonplaten in verzet tegen prijsverlaging „Hele pop-scene corrupt en onecht” échte graan-genever die is van verhoeven! Lino Calle met Poppenfestival in Singermuseum Spaanse musici Goede prijzen bij kunstveiling van Mak van Waay Duitse „Barbiere” - in Den Haag Bezig met boek T.Y. vanavond Radio vrijdag TV donderdag TV vrijdag DONDERDAG 27 MEI 1971 16 Eerste elpee Voor UNICEF Primeur ZWARTE PRIJZEN TOT DERTIG PERCENT LAGER Prijs kan lager Snelle omzet Schilderij Nederlandse meester gestolen (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM Producenten van grammofoonplaten zijn in ernstig verzet gekomen tegen pogingen van winkeliers, de prijzen van grammo foonplaten te verlagen. Door eigen import van de winkeliers worden som mige platen tot dertig percent goedkoper aangeboden dan dezelfde platen die via de Nederlandse producenten worden geïmporteerd. De platenmaat schappij Polydor Nederland n.v. wil op korte termijn een vergadering be leggen met de handelaars om te bezien in hoeverre deze „zwarte” invoer en de daarmee gepaard gaande prijsverlaging kunnen worden tegengehouden. De verkoopcijfers van grammofoonplaten kwamen vorig jaar in de buurt te liggen van die van auto’s. Songfestival Brasov (Van onze kunstredactie) HAARLEM Tien jaar pop wereld heeft Rob Hoekes persoon lijkheid gesplitst. Er is een Robbie de muzikant en een Robbie thuis. De eerste is zakelijk ingesteld. Doet mee, doet concessies. Primair, werken voor brood op de plank. De ander leeft in een uitgebroken arbeiders woning in de Haarlemse Jan Steen straat. Zijn vrouw maakt er soep als hij ’s nachts thuiskomt en de ander half jaar oude zoon Eric klimt on middellijk bij zijn vader op schoot. Rob Hoeke praat graag en veel over zijn kind. Ook interviews horen bij zijn werk. Rob Hoeke: „Voor mij hoeft het helemaal niet. Het wordt toch weer zo’n opgeblikte toestand”. En later: „Ik heb slechte ervaringen. Toen ik Hitweek vertelde de pest te hebben aan John Vennik schreven ze: Hoeke heeft een Vennik-complex. Je zou er best een rattenstuk van kun nen maken”. Eigen inzicht Waarde In dienst Doodziek van „sfeertjes” Deense interesse voor Nederlandse schilders (VVVVIAAAAIVVVVVWVVUVVVWWV^ ROB HOEKE ADVERTENTIE ANN01792 midden in de nacht. Als ik thuis zit. Mid den in de kamer staat een piano. De buren weten er alles van.” 'n zuiver natuumrodukt Als u iets goeds wilt onder de kurk, zacht vraag uw slijter dan Verhoeven- smaakvol jonge dubbele graan -genever. exclusief SILKEBORG. De Nederlandse schil der Jan Nieuwenhuijs, mede-oprichter van de Cobra-groep, oogst op het ogenblik veel succes met een expositie in Galerie Silkeborg (Jutland). 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.50 20.10 22.00 22.30 22.40 22.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.50 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.50 21.30 22.20 10.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 Dat de meesten het niet doen, vindt zijn oorzaak hierin dat de Nederlandse produ centen goeddeels verantwoordelijk zijn voor de produktie van het Nederlandse repertoire, zodat zij ten opzichte van de Nederland I NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Op losse groeven (muz) NOS: Journaal. Voetbal: AjaxFeijenoord. TROS: Wereld op wielen. NOS: Nabeschouwing Ajax Feijenoord. Journaal. TELEAC: Bouwen en wonen, 15. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Van gewest tot gewest. Tips N.B.T. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: Berichten uit de Samenleving. Laurel en Hardy. De Commune van Parijs van 1871 (doe.). Spel. NOS: Journaal op deze manier in de winkels terecht kwam vrij gering in verhouding tot het totale aantal, maar twee factoren hebben dit verschijnsel sterk in de actualiteit ge bracht. In de eerste plaats de sterk ge groeide omvang van het aantal zwarte platen, in de tweede plaats het feit dat de plaat „Sticky Fingers” van de Rolling Stones op de normale manier nauwelijks, en via de zwarte kanalen vrijwel uitslui tend te krijgen is. In enige boekhandels in Amsterdam worden sommige platen niet meer voor de afgesproken prijs van 22 maar voor bijna f 15 aangeboden. In dat verband wees hij erop dat een maatschappij als EMI vorig jaar al be gonnen is bepaalde platen niet in de eerste plaats de allernieuwste voor de helft van de prijs in de winkel ver koop te brengen. een tank kan bestu- Oorlog? Dat is iets heel anders. Ik in gewetensconflict Een verkoper van goedkope platen zei ons vanmorgen dat het niet langer aan gaat dat de platenproducenten bepalen hoe duur een plaat moet zijn, juist omdat in andere landen verscheidene platen een stuk goedkoper zijn dan hier. Hij hoopte dat het verzet van de winkeliers tegen de reeds genoemde poging van de platen producenten, de prijzen op het huidige niveau te handhaven, groot genoeg zou zijn om de producenten overstag te laten gaan, zodat de prijzen van de grammo foonplaten kunnen worden verlaagd. HILVERSUM. Ook dit jaar zal Ne derland weer deelnemen aan het inter nationale songfestival te Brasov in Bul garije. Conny Vink en Thérèse Stein metz hebben er al prijzen gewonnen. Ons land zal nu vertegenwoordigd wor den door de zanger J. B. Euson, wiens Both sides now de hitparade bereikte. Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Een lach en een traan. STER: Reclame. Nederland 1. Na de fabel van de dag en het journaal start de TROS haar programma met de tweede af- levering van Op losse groeven. Lex I de Rooi heeft de regie over dit pro- winkeliers zo nodig een sterk pressiemid del hebben als de winkeliers zich niet aan de afspraak houden. Intussen maken enige platengrossiers volop gebruik van het kortingensysteem dat buitenlandse maatschappijen hante ren: Naarmate meer platen van dezelfde soort worden besteld, worden hogere kor tingen gegeven. Om in de hoogste kortin gencategorie te vallen, bestellen sommige grossiers aanzienlijk meer platen dan zij direct aan de winkeliers kwijt kunnen. Door het karakter van de lichte muziek, sterk aan mode onderhevig te zijn, is het nodig die platen snel van de hand te doen, waardoor zij voor een krats in verhouding tot de afspraakprijzen aan de winkeliers worden aangeboden. Dit vermindert de winstmarge, maar door het grote aantal produkties wordt een hoge omzet bereikt, zodat de feitelijke winst nauwelijks min der wordt. Tot dusver was het aantal platen dat Philips heeft onlangs Rob Hoeke’s eer ste elpee opnieuw uitgebracht. Rob Hoeke: „Daar heb ik geen moer meer over te vertellen. Het was in 1962. In die tijd was een plaat maken alles, je had het helemaal gemaakt. Het contract ver meldt niets, over herdrukken. Dit is al de vierde persing. Er zijn er 33.000 exem- laren verkocht. Ik schrik wanneer ik me realiseer slechts vijf cent per elpee te krijgen. Op de hoes: „Voor deze elpee nam het Rob Hoeke-kwartet zes nummers op met Rob Hoeke aan de Philicorda. „De mixuur van de Philicorda is te regelen tot je een fijne sound hebt”, zegt Rob (nog steeds op de hoes) enthousiast, „en het swingt enorm.” Rob Hoeke nu: „Wat doe je eraan. Het was een kreng van een orgel. In één keer een elpee, dan ben je wel ergens toe be reid. Je maakt afspraken.” „Toen had ik misschien nog nooit van Hammond ge hoord.” En: „Nu bepaal ik zelf wat er wordt opgenomen en uitgebracht.” HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 De Eddy Becker Show. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de kof fie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Pers vers. 13.00 Nws. 13.03 Jan Corduwener Show. 14.00 Nws. 14.03 De Herman Stok Show. 15.00 Nws. 15.03 De Eddy Becker Show. 16.00 Nws. 16.03 Top-30. 17.00 Nws. iemand goed gezind ben, ben ik bereid verkeerde dingen positief te zien. Veel muzikanten heeft Rob Hoeke zien komen en gaan. Zijn eigen neef ging op de solo-toer. „De meesten kwamen met hangende pootjes terug, dan hoeft het niet meer.” Waardering heeft Rob Hoeke voor Eel- co Gelling, Jan Akkerman, Harry Mus- kee. „Jongens, die creatief bezig zijn met muziek.” Er zijn herinneringen aan jam sessions in Sneek en Uithoorn. BRUSSEL 324 12.00 Nws, meded, SOS-ber. 12.08 In termezzo. 12.15 Gevar. progr. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws, en to neelagenda. 13.20 Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. Tussen 14.45 en 16.00 Flitsen Ronde van Italië. 15.00 Nws. 16.00 Nws, beursber. 16.05 Platen. 17.00 Nws. meded. 17.15 Muz. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Verkeerswenken. 18.45 Sport. 18 55 Taalwenken. 19.00 Nws, actualiteiten. 19.40 Franse taalwenken. 19.45 Boek bespreking. 20.00 Gevar. muz. 22.00 Nws„ De Zeven Kunsten. 22.20 Liede ren. 23.00 Nws. 23.05 Muz. 23.40 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.30 De Groenteman. 9.00 In ternationaal Spectrum. 9.35 Water standen. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Hor lepiep. 11.55 Beursber. 12.00 Blik op de wereld. 12.30 Overheidsvoorl. Voor de landbouw. 12.40 Lichte muz. 12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws. 13.11 Ac tualiteiten. 13.25 Bas-Bariton en piano. 13.50 Koor De Vrije Stem uit Arnhem. 14.00 Ruimte. 15.00 Aspekten van de kamermuz. A. Fluitrecital. B. Radio Trombone Kwartet. 15.40 Toerismo. Rob Hoeke over muziek maken: „Ik heb geprobeerd een eigen gezicht in de muziek te krijgen. Dat zijn er weinig. AMSTERDAM. Op de dinsdag bij Mak van Waay in Amsterdam begonnen veiling van schilderijen en antiquiteiten, waarbij een collectie afkomstig van de Fraelemaborg in Slochteren, heeft een portret van een jonge vrouw van Breit ner 36.000 gulden opgebracht. Een klein schilderij van Bosboom (22 x 29) bracht 7400 gulden op, een gro ter werk van dezelfde kunstenaar „Kerk interieur met figuren” werd verkocht voor 25.000 gulden. Hoge prijzen werden ook betaald voor de Haagse School: Een kleine schets van Gabriël „Boerderijen en bomen langs een sloot” werd verkocht voor 7500 gulden en van Gabriël „Rivier in een wijd landschap” voor 7100 gulden. Een bijzonder hoge prijs werd gemaakt voor „Hommage aan Van Gogh” van Isaac Israels, namelijk 13.500 gulden. Op de woensdag voortgezette veiling waar zeer vlot werd verkocht, heeft een schilderij van C. Springer, voorstellende „Figuren bij de Amsterdamse Munttoren” 45.500 gulden opgebracht. Het blijft in Nederland. Nog een werk van Springer „Vele figuren aan de voet van een gothi- sche katheraal” ging weg voor 34.000 gulden. Drie grote schilderijen van B. C. Koek koek, „Schaatsenrijders op een bevroren rivier”, „Heders met koeien” en „Priester brachten resp. 37.500, 32.000 en 30.000 gul den op. Een klein schilderij Van Jacob Maris, „Ruiter met een boerin op een wee lanes een rivier”, ging weg voor Wanneer alles loopt volgens de afspra ken die tussen platenproducenten en win keliers in Nederland zijn gemaakt, be trekken de winkeliers hun buitenlandse platen alleen via de producenten, die het recht van exclusieve vertegenwoordiging van de buitenlandse maatschappijen in Nederland hebben. Overigens zijn de win keliers die lid zijn van de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten-De- tailhandelaren (NVGD) niet aan die af spraak gebonden. Als zij het willen, kun nen zij rechtstreeks van de buitenlandse maatschappijen hun platen betrekken. Ten behoeve van het gesprek ver dwijnt het blocnote van tafel. Eerst wordt uitvoerig gebabbeld over zweefvliegen en parachutespringen. Rob Hoeke haalde zijn B-brevet. „Ik was bezig voor C. Bij een landing vloog ik het toestel te plet ter, drieduizend gulden schade. Dat was het einde van de vliegerij. Zes jaar gele den zat ik voor het laatst achterin een twee-sitter. Dat was in La Courtine.” Stilte en snelheid bevrijden Rob Hoeke. Hij had ook een eigen skelter en bouwde als scholier een racewagen. „Niet dat hard rijden, maar dat wegtrekken. Dat moet je voelen.” Rob Hoeke wil nu gaan para chutespringen. De vrije val, suizende lucht en verder geen geluid. „Doe je mee?” Om te laten horen waar hij wel achter staat, wordt een bandrecorder naar bin nen gesleept. Rob Hoeke enthousiast: „Moet je dit horen, helemaal te gek. Ab solute primeur jongen, moesten die pla tenjongens eens weten. Ik heb de ban den zo uit de studio meegesmokkeld. Ze moeten nog gemixed worden.” Uit twee speakers van het Japanse apparaat spuit boogie-woogie muziek. Swingende jazzy-achtige pianogeluiden. Twee keer achter elkaar opgenomen? „Nee, twee piano’s. Samen met een ouwe jazz-vogel Hein van de Gaag heb ik mijn nieuwste elpee volgespeeld. Een elpee vol boogie la 1971. Het heeft eigenlijk geen barst met boogie woogie te maken.” Het is gewoon Rob Hoke- muziek. Al tien jaar goed en nooit weg. Ik ken ze niet of nauwelijks. Het zijn de jongens uit de scnèe. De zogenaamde moeilijke jeugd. Door de week zitten ze in het nette pak achter het bureau. In het weekend hangen ze rond in ’t Elec tric Centre bijvoorbeeld. Daar liggen ze bij elkaar. Gestampte ontbijtkoek als hasjiesj te roken. Naar moeilijke muziek luisteren. Doodziek word ik van die sfeertjes. De popmusicus wordt verondersteld super-links en ultra-kabouter te zijn. Dat ben ik toevallig helemaal niet. Het is zo makkelijk. Je schildert een spandoek en er lopen zo honderd man achter je aan. Erg simpel hoor, om de maatschappij overal de schuld van te geven. Je moet de problemen meer op jezelf betrekken. Schreeuwen over woningnood als je zes kinderen hebt gefokt. Klootzak, zorg dan dat die zes kinderen er niet komen. Nu- tricia moet dan ook weer harder roken. Begrijp je wat ik bedoel. Toen Robbie in dienst ging dachten ze, nou zal er wat gebeuren. Ik ben nota bene sergeant geworden. Het was ver domd leuk te weten hoe je met een kara bijn moet schieten, rn. D-1 geloof dat ik dan met mezelf kom.” Rob Hoeke heeft niet alleen slechte er varingen. Op de hoezen van de zes in Nederland uitgebrachte langspeelplaten kom je veel namen tegen. Frans Hoeke, Wil de Meijer, Wim Schoone, Jan Vennik en John Schuursma. Over Schuursma: „Dat is een fijne vent. Hij heeft karakter Kunsthandelaar Willy Ohme, die Gale rie Moderne exploiteert, introduceerde veel Nederlandse schilders in Denemar ken, onder wie Jan Sierhuis, Constant, Karei Appel, Fred Sieger en Kees Bohe- men. Zijn kunstzaal kreeg de bijnaam „Nederlands-Deense galerie”. De Denen blijken veel belangstelling te hebben voor de werken van hedendaagse Nederlandse kunstenaars, aldus Willy Ohme, die jaar lijks voor een waarde van een miljoen gulden aan geëxposeerde schilderijen ver koopt. KREFELD (AFP) Uit het kasteel van Linn bij Krefeld in West-Duitsland is maandagnacht een schilderij van de Ne derlandse meester David Vinckeboons (tweede helft zestiende eeuw) gestolen, waarvan de waarde geschat wordt op 60.000 mark. De dieven hebben het doek uit de lijst gehaald. Het Openbaar Ministe rie van Krefeld heeft een beloning van 3.000 mark in het vooruitzicht gesteld aan degene die ertoe bijdraagt dat het schil derij wordt opgespoord. Cuby and the Blizzards is het ook gelukt. In mijn werk komt het publiek op de eerste plaats. Ze moeten natuurlijk geen Gert en Hermien van je willen maken. Als Rob Hoeke Groep heb je een bepaal de image. Die is meer dan alleen een twaalf maten schemaatje. Zo’n image moet je waar maken. Als je in Zoutelande speelt ben je vijf uur onderweg. Op het toneel verwachten ze een frisse Hoeke, een jongen die het maakt. Dat vergt veel van je. Van de tien optredens zijn er zeven voor de commer cie. Als ik ergens speel voor duizend gul den en ik maak het voor geen meter waar, dan is Rob Hoeke voor mij afge daan. Je speelt voor het publiek. Muziek betekent voor mij zoveel als vitamine. gramma. Een echt platenprogramma van eigen bodem. Na het journaal volgt de langverbeide voetbalwedstrijd AjaxFeijenoord met een nabeschouwing daarvan om 22.30 u. Fred. v.d. Vlugt heeft in zijn Wereld op Wielen een interessant experiment ingelast. Hij maakt n.l. een vergelij kende test tussen zes auo’s uit de po pulaire prijsklasse van rond de 7000 gulden. De te testen wagens zijn de Opel Kadett, de Ford Escort, de Re nault zes, de Simca 1100, de VW 1302 S en de Fiat 128. Het aangekondigde programma Om nibus en Uno Calle met Spaanse mu ziek vervallen. Hierna nog het laatste nieuws en van Teleac de 15e en laatste les uit de serie Bouwen en Wonen. Rob Hoeke vertelt meer over zichzelf: „Ik probeer iedereen altijdo p zijn waar- „Ik probeer iedereen altijd op zijn waar- ik me vaak bezig houdt”. Hij kent zijn eigen zwakheden, maar realiseert ze meestal achteraf. Te laat. „Je hoeft bij mij maar effe zielig te doen. Wat ze mij allemaal al geflikt hebben.” Praten over mensen met Rob Hoeke komt neer op spuien van teleurstellingen. Enkele ervaringen met zijn eigen mu zikanten: „Begrippen als fatsoen kennen ze niet. Klinkt misschien erg fatalistisch. Maar als iemand van mijn groep tegen de eigenaar van een dancing zegt: „Kloot zak, bij alle anderen krijgen wij vijf consumptiebonnen inplaats van drie” noem ik dat onfatsoenlijk. Weet je, het is iemand van de Rob Hoeke Groep die het zegt. De sfeer in de kleedkamer: „je moet niet uitsluitend over wijven en naar bed gaan kunnen praten. Een gewoon goed gesprek, echt dingen zeggen, zijn zo be langrijk. Lijkt wat theatraal uitgedrukt, maar zit er maar eens tussenin iedere dag. Je moet er toch mee werken. De sfeer is bepalend voor de muziek die je maakt”. De laatste groep is om die reden ontbonden. „Persoonlijke en muzikale meningsverschillen”, schrijft de biografie. En: „Alles is terug te brengen op ja loezie, egoïsme en geldingsdrang. Ik had getrouwde jongens in de band, die moes ten per se iedere dag met een andere vrouw naar bed. Ze maakten er een wed- getoond. Dat is erg veel waard. Als ik strijd van. Sorry, dan word ik doodziek.” -j a-j 11 Over de pop-scène: „De naam Rob Hoeke, jammer maar nodig. Je maakt de wildste dingen mee. Mensen die soms elke avond bij je langs komen. Elke dag met een ander. Verdomd, gewoon effe op bezoek bij Rob Hoeke. Te gek gewoon, ’s Middags word ik opgebeld. Meestal tij dens lunchpauzes van kantoren of zo. Jongens vanuit kantines zo van: „He Rob hoe is het met je? Thuis ook alles goed? DEN HAAG Morgenavond om kwart over acht gaat in het Haagse Congresge bouw het scherm op voor de opera „II Barbiere di Seviglia” van Rossini. De Het gevoelcreatief te zijn heb ik meestal „Deutsche Oper am Rhein” uit Düsseldorf komt met haar eerste solisten naar de Residentie en zal Rossini’s meesterwerk in het Italiaans voor het voetlicht brengen. De orkestbegeleiding wordt verzorgd door het eigen orkest van de Düsseldorfse Ope ra onder leiding van de in ons land ook niet onbekende dirigent Alberto Erede. Evenals na de Troubadour in maart zal ook deze voorstelling gevolgd worden door een Opera-Bal. In september van dit jaar komt de Staatsopera van Hamburg naar Den Haag met „Tosca” van Puccini en „Die Zauberflöte” van Mozart. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actua liteiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.45 Schoolradio. 10.00 Europera 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actuali teiten. 13.00 Raden maar14.05 Schoolradio. 14.30 Muziesta. 14.55 Con cert a la Carte. 16.00 Nws. 16.03 Dis co Drive In. 17.00 Aktua/Sportkompas 18.00 En Bloc. 18.19 Pol. Partijen: C.P.N. 18.30 Nws. 19.00 Wereldpano- rama. 19.30 Kerkorgelconcert. 20.00 Amusementsmuziek. 20.53 Kunst en vliegwerk. 20.58 Beatrijs. 22.00 Aktua- Magazine. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.55 Huilen op de trap. 23.15 Apollo XXI. 23.40 De laatste nootjes. 23.55 Nws. Met een boogie woogie-kwartet schreef hij in 1962 in voor het Loos- drecht-jazzconcours en kreeg een spe ciale jury vermelding. Enkele weken later zat de pianist-mondharmonica- speler reeds op de pianokruk van de Phonogram-studio voor de opname van zijn eerste grammofoonplaat.Rob Hoeke moet er vermakelijk om lachen. Met een gewoontegebaar schuift hij het haar over zijn voorhoofd uit zijn gezicht weg om de passage nog eens over te lezen. „Te gek zeg, mag ik dit houden?” Het is de eerste keer dat hij de biografie onder ogen krijgt die zijn grammofoonplatenmaatschappij pleegt te verspreiden. „Het Loosdrecht jazz-concours” Straks tien jaar geleden. Tien jaar meedraaien aan de top van Neder lands pop-wereld betekent zoveel al alles meegemaakt hebben wat er hier op dit gebied is gebeurd. De pop- scene: Platenjongens, discjockeys, mu zikanten, managers en muziek; platen maken, hits scoren, samen spelen, op treden en geld verdienen. Dit zijn de abstracte begrippen die het ogenschijnlijk aantrekkelijk leven van de pop-muzikant bepalen. De wer kelijkheid kent Rob Hoeke, het heeft hem veranderd, verbitterd. Hij zegt: „Als je weet wat er achter de schermen gebeurt, word je wel een beetje zenuwachtig.” En opgewonden: „Die hele „sien” stelt geen pest voor. Corrupt en onecht.” Rob Hoeke doet zijn verhaal. Hij vertelt erg veel, maar weet nog veel meer. Thuis schrijft hij alles op. In een boek („Mijn ervaringen met pop muzikanten”) zal hij een afrekening presenteren. Rob Hoeke voegt eraan toe: „Nieuws achter het nieuws, je zou er van schrikken. Het boek zal er niet om liegen. DEN HAAG Prinses Beatrix heeft woensdagmorgen een bezoek gebracht aan het Poppenfestival in het Singermuseum in Laren, dat is ingericht door een groep UNICEF-medewerksters, die zich „Groot ouders voor UNICEF” noemen. De expo sitie wordt gehouden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van UNICEF, het kin derfonds der verenigde naties. De tentoonstelling is ondermeer samen gesteld uit tachtig poppen uit de collectie van de koningin, speelgoed uit de collectie van het Groninger museum en speeldozen uit het Kijk-en-Luister-museum in Benne- kom en het Museum van Speeldoos tot Pierement. Nederland 2. De Fabeltjeskrant, het journaal en Den Haag vandaag, voorts van Gewest tot Gewest, Tips van het nationaal bureau voor Toerisme en nog eens het journaal, ziedaar het NOS-programma van de donderdag avond. De VPRO komt hierna met de Be richten uit de Samenleving, met een film van Stan Laurel en Oliver Hardy en vervolgens een documentaire van Han Meyer over de commune van Parijs van 1871. In tal van bladen is het gebeuren in Parijs van nu 100 jaar geleden al uit voerig herdacht. De VPRO doet dat nu nogmaals en wel onder het motto „een schone droom van directe democratie en sociale gerechtigheid”. Een groot volksfeest, dat 2% maand duurde. Eind mei, nu honderd jaar geleden werd de droom gesmoord in een bloed bad: 30.000 doden. Orde, rust en gezag waren hersteld”. Daarna nemen we een sprongetje in de tijd. We gaan over naar de eerste wereldoorlog, toen een aristocratische legerofficier er de brui aan gaf en uit protest tegen de oorlog deserteerde. Tom Clarke maakte hiervan een tele visiespel, dat de titel Mad Jack kreeg. De VPRO kocht het en zendt het van avond in de Engelse versie uit. 16.00 Vrijdag. 16.00 Nws. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.20 De Vrije Gedachten. 19.30 Nws. 22.00 Ital. omroep symfo- nie-orkest. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Prettig week end. 23.55 Nws. 19.55 20.00 20.15 20.21 20.15 20.20 21.10 21.35 22.15 22.55 21.10 21.35 23.00 23.05 STER: Reclame. VARA: Film. De Ombudsman. Hadimassa. Een klein uur: U. NOS: Journaal. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Ter visie. NCRV: Lunachot - het karretje op de maan (doe.). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Operette-, opera- en musicalfragmenten. Hier en Nu. Film. Avondzang. NOS: Journaal. 21.000 gulden, „Stadsrand Amsterdam”, eveneens van Jacob Maris haalde 14.000 Nederland II 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 17